اخبار خراسان جنوبی/ ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل باند دوم راه های خراسان جنوبی نیاز است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد؛

آمادگی خراسان‌جنوبی برای اجرای سهم یک میلیون واحد مسکن دولت سیزدهم

 

 

ملزم شدن مطب‌های خراسان جنوبی به نوبت‌دهی غیرحضوری

 

 

 

 

واکسیناسیون در خراسان جنوبی بر اساس اولویت‌های شغلی و سنی است/۷

استاندار در ستاد کرونای استان بر تسریع روند واکسیناسیون تاکید کرد و گفت : واکسیناسیون در استان بر اساس اولویت شغلی وسنی است.

ملانوری در جلسه ستاد کرونای استان گفت : هر چند استقبال مردم برای تزریق واکسن در استان بالاست، اما سرعت واکسیناسیون در استان باید تسریع شود.
وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای ورود واکسن به استان همچنان ادامه دارد گفت : واکسانسیون در استان بر اساس الویت‌های شغلی و سنی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است و دیگر هیچ دستگاه اجرایی خارج از نوبت برای واکسن تقاضا نکند.
استاندار در خصوص دورکاری ادارات نیز گفت:گاهی اوقات دور کاری ادارات باعث روی زمین ماندن کار مردم شده که باید این دورکاری بر اساس برنامه ریزی انجام شود تا خدمت به مردم عقب نماند.
آقای ملانوری افزود: از این پس دورکاری کارمندان ادارات بنا به تشخیص مدیر اداره خواهد بود و اگر در اداره‌ای نیاز به دورکاری نیست، انجام نشود و مابقی هم بر اساس برنامه ریزی دورکاری را اجرایی کنند تا هم دستورالعمل‌ها رعایت شود و هم کار مردم بر زمین نماند.
وی از مردم خواست هم در صورت دیدن تخلف آن را به بازرسی اطلاع دهند.
استاندار همچنین با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی گفت : از هیئت‌های مذهبی می‌خواهیم تا تمامی دستورالعمل‌ها بر اساس رنگ بندی‌ها را رعایت کنند و با ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی بر خورد جدی خواهد شد.
اقای ملانوری بر نوبت دهی تلفنی و اینترنتی پزشکان تاکید کرد و افزود: باید ضدعفونی در مطب پزشکان به طور مداوم انجام شود و نوبت دهی حتما تلفنی انجام شود تا سلامتی شهروندان به خطر نیفتد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌ها در استان رو به نزول است و برخی از شهرستان‌ها رنگ وضعیت کرونایی شان عوض شده است.

دهقانی افزود: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان در وضعیت قرمز، خوسف و سربیشه زرد و مابقی در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.
وی همچنین از اضافه شدن مراکز واکسیناسیون خبر داد و خواستار تجهیز این مراکز برای شروع به کار شد.

دکتر هقانی با بیان اینکه ثبت نام از دانشجویان و طلاب سراسر کشور  برای واکسیناسیون در سامانه salamat.gov.ir شروع شده است گفت: تمامی مشمولان این گروه ها می توانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به ثبت نام واکسیناسیون کرونا اقدام نمایند.
سردار فرشید فرمانده انتظامی استان هم از اعمال قانون ۱۹ هزار و ۷۰۰ خودرو از ابتدای شیوع کرونا در طرح ممنوعیت تردد خبر داد و گفت : این آمار بالاست و باید اقناع سازی برای کاهش تردد‌ها انجام شود.
سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضای استان نیز گفت: برای تشخیص و کنترل آمار مبتلایان به صورت جهادی تیم سیار برای گرفتن تست کرونا فعال است.
وی افزود: برای فرهنگ سازی سعی داریم در فضای مجازی با تهیه مستند اموزش‌های لازم را به مردم بدهیم.

 

 

 

طرح هادی در ۱۱ روستای مرزی شهرستان سربیشه اجرا شد/۲

طرح هادی در ۱۱ روستای مرزی شهرستان سربیشه اجرا شد

رییس بنیاد مسکن شهرستان سربیشه گفت: طرح هادی ۱۱ روستای مرزی این شهرستان از محل اجرای تفاهم‌نامه سند توسعه بخش دُرح در یک سال گذشته اجرا شده است.

حمید حاجی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد تاکنون معابر هفت روستا با اعتبار چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شد و طرح هادی چهار روستای دیگر در دست اجراست.

وی بیان کرد: در زمینه اجرای هفت طرح هادی، ۲۱ هزار متر مربع آسفالت، ۲ هزار و ۴۷۰ متر طول جدول و هزار و ۷۷۱ متر مربع سنگ فرش انجام شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سربیشه گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان معین اقتصادی شهرستان سربیشه و بخش دُرح در زمینه آسفالت روستاهای مرزی تاکنون ۲۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

وی افزود: تاکنون در بخش مرزی درح، طرح هادی در ۲۴ روستا با اعتبار بالغ بر هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی و در این خصوص ۹ هزار و ۸۷۴ متر طول مربع جوی و جدل، ۲۴ هزار و ۷۵۶ متر مربع عملیات خاکی، ۸۹ هزار و ۱۶۴ متر مربع زیرسازی، ۲ هزار و ۱۹۶ متر مربع سنگ فرش و ۷۱ هزار و ۳۲۲ متر مربع آسفالت انجام شده است.

حاجی‌زاده گفت: در مجموع ۱۲۸ روستا براساس سرشماری سال ۹۵ در شهرستان سربیشه وجود دارد و در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان طرح هادی تهیه شده است.

وی اظهار داشت: در ۷۰ روستای این شهرستان اجرای طرح هادی روستایی را انجام دادیم و ۱۸۴ پروژه در این تعداد روستا با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان اجرا شد.

 

 

هیئت ورزش کارگری خراسان جنوبی بر سکوی سوم کشور ایستاد/۷

رئیس هیئت ورزش کارگری خراسان جنوبی از کسب رتبه سوم این هیئت ورزشی در سطح کشور خبر داد.

علیزاده بیرجندی رئیس هیئت ورزش کارگری خراسان جنوبی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس اعلام فدراسیون ورزش کارگری کشور با شروع دوره جدید فعالیت‌های فدراسیون ورزش کارگری و ضرورت انتظام بخشی به فعالیت‌ها و نظام‌مند کردن ساختار‌ها و رویه ها،  اجرای نظام ارزیابی عملکرد فعالیت‌های هیئت‌های ورزش کارگری کشور صورت گرفته است.

او افزود: بر اساس نتایج نهایی و رتبه بندی عملکرد هیئت‌های ورزش کارگری سراسر کشور در سال ۱۳۹۹ و گزارشات به دست آمده از هیئت‌ها و بررسی و اعتبارسنجی در فدراسیون، هیئت ورزش کارگری خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان موفق به کسب رتبه سوم کشور شده است.

 

 

 

کسب مقام سوم «رجبی» در مسابقات دارت کشور/۷

«زهرا رجبی» در مسابقات دارت آنلاین کشور پس از راهیابی به جمع ۴ نفر برتر این مسابقات، بازی نیمه‌نهایی خود را به حریف همشهری خود «ملیحه رجبی» از تهران واگذار و به مقام سوم مشترک این مسابقات دست یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مسابقات دارت آنلاین کشور با حضور ۱۱۲ بازیکن از ۲۶ استان کشور طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به میزبانی استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

«زهرا رجبی» که به عنوان نفر اول تیم استان در این دوره از مسابقات حضور داشت پس از راهیابی به جمع ۴ نفر برتر این مسابقات، بازی نیمه‌نهایی خود را به حریف همشهری خود «ملیحه رجبی» از تهران واگذار و به مقام سوم مشترک این مسابقات دست یافت.

در دیدار پایانی «ملیحه رجبی» با پیروزی برابر «پانیذ تراب‌نژاد» از تهران به مقام نخست این مسابقات دست یافت.

 

 

«علیزاده‌بیرجندی»؛ ناظر لیگ برتر فوتبال ساحلی/۷

«ابوالفضل علیزاده‌بیرجندی» رئیس هیأت ورزش کارگری خراسان‌جنوبی به‌عنوان ناظر، داوری هفته دهم لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور را نظارت می‌کند.

هفته دهم از مسابقات از سری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور بین تیم‌های شهرداری بندرعباس و دریانوردان بوشهر برگزار و «ابوالفضل علیزاده بیرجندی» نظارت آن را بر عهده خواهد داشت.

 

 

 

کلاهبرداری با پیامک جعلی قضایی/۷

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از ارسال پیامک جعلی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا خبر داد.

 محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان  محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: رایج‌ترین کلاهبرداری در سطح فضای مجازی خراسان جنوبی ارسال پیامک‌های جعلی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا قوه قضاییه است.

او افزود: در پیامک متنی تحت این عنوان که شما پرونده مختومه قضایی یا پرونده در حال پیگیری دارید همراه با لینک ارسال می‌شود.

محمدپور اظهار کرد: پس از مراجعه به لینک ارسال شده درگاه بانکی جعلی فعال می‌شود که قابلیت خالی کردن حساب و کارت بانکی افراد را دارد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سامانه ثنا قوه قضاییه به شماره‌های شخصی و خصوصی افراد پیامک ارسال نمی‌کند تصریح کرد: برای مشاهده مراحل سیر پرونده نیاز به ارسال لینک از طریق پیامک نیست، می‌توان با جستجو در بستر فضای مجازی وارد سامانه شد.

گول قیمت پایین کالا‌ها را نخورید

محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌ها در سایت‌های واسطه گری تحت عنوان خرید و فروش کالا و خدمات در بستر فضای مجازی است.

او افزود: افراد به عنوان فروشنده کالایی را در این بستر عرضه می‌کنند که چندین برابر قیمت کالا نسبت به قیمت واقعی پایین‌تر است که باعث می‌شود افراد ترغیب به خرید شوند.

محمدپور اظهار کرد: فروشنده به خاطر اینکه کالا را تنها به شما بدهد درخواست بیانه می‌کند و این درخواست را نیز با چندین نفر دیگر درمیان می‌گذارد.

توصیه می‌شود هنگام خرید در بستر فضای مجازی نکاتی مانند معتبر بودن سایت رعایت شود.

 

 

هزینه کرد یک میلیارد ریالی از محل درآمد موقوفات زیرکوه/۲
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زیرکوه گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون در جهت اجرای نیات واقفین در قالب توزیع غذای گرم، سبد غذایی و ماسک اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در زیرکوه هزینه شد.

 حجت الاسلام«اسماعیل مختاری» اظهار داشت: وقف یک احسان ماندگار است و و می تواند از وقوع بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زیرکوه با بیان اینکه موقوفات می توانند در قالب های مختلف به نفع جامعه باشند، افزود: وقف یک چشمه همیشه جاری است و این خیر همواره و در همه ایام در کارهای اعتقادی و زیربنایی مردم تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به طرح «بصیرت عاشورایی» گفت: این طرح همزمان با آغاز ماه محرم در چهار بقعه متبرکه شهرستان زیرکوه جهت برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین (ع) و اجرای نیات واقفین برگزار شد.

حجت الاسلام مختاری در ادامه بیان کرد: در راستای اجرای این طرح همایش «احلی من العسل» در ۲ بقعه متبرکه و مراسم «شیرخوارگان حسینی» در سه بقعه متبرکه شهرستان زیرکوه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:
مردم خواهان اقدام عملی با ناقضان ضوابط بهداشتی هستند/۷
خوش خبر گفت: مردم خواهان اقدام عملی با خاطیان و ناقضان ضوابط بهداشتی هستند.

 «ناصر خوش خبر»  در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: با عنایت به اشراف مردم به اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی و تأثیر آن بر میزان شیوع بیماری، تخطی از پروتکل ها قابل قبول نیست.

وی با اشاره به این که درخصوص رعایت مسایل بهداشتی در نانوایی ها، جایگاه های سوخت، تاکسی ها و اتوبوس ها نگرانی هایی هست، تصریح کرد: این موضوع در دستور کار کمیته امنیتی و انتظامی قرار گرفته و نظارت ها به شکل جدی در حال انجام است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به موضوع دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات ستاد کرونا، مدیران و معاونین دستگاه های اجرایی مجاز به استفاده از قانون دورکاری نیستند.

 

خوش خبر با اشاره به این که در برخی حوزه ها این اتفاق افتاده و مدیران و معاونین از دورکاری استفاده کرده اند، تأکید کرد: این موضوع قابل قبول نیست و تذکرهای لازم در این زمینه به افراد خاطی داده شده است.

 

 

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز ملی سینما

    
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز ملی سینما
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن گرامیداشت ۲۱ شهریور ماه روز، ملی سینما، پیامی صادر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:

” نقش اثرگذار رسانه‌های جمعی در نظام‌های اجتماعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تحقق نظم، امنیت اجتماعی، گسترش وفاق، همگرایی، همراهی و همبستگی اجتماعی بوده و سینما به عنوان یک رسانه جمعی، ابزاری فرهنگی برای افزایش سطح آگاهی اجتماعی و توسعه فرهنگ عمومی شناخته می‌شود.

بی شک هیچ ابزاری بهتر، واضح‌تر و اثرگذارتر از فیلم و سینما نمی‌تواند ابعاد و زوایای فرهنگ، هنر، تمدن، اقتصاد و … یک جامعه را نشان دهد و از این منظر، سینما یک سرمایه اجتماعی ماندگار و اثربخش به وجود آورده است.

فعالان عرصه سینمای خراسان جنوبی نیز با وجود همه مشکلات و محدودیت هایی که بیماری کرونا در این ۱۹ ماه ایجاد کرد، با کوشش های متعدد نشان دادند با عشق و پشتکاری که دارند کار را متوقف نخواهند کرد و هر روز دستاوردی به داشته های قبلی افزوده خواهد شد.

اینجانب از تمام شما عزیزان که با کوشش و تلاش فراوان و با شناخت دقیق از شرایط ایران و دنیای بیرون سعی در بهتر کردن هرچه بیشتر آثار سینمایی داشته و دارید و مایه افتخار این سرزمین کهن هستید، قدردانی می کنم. امید داریم روزهای آتی در گستره سینمای ایران، به ویژه خراسان جنوبی، بهاری و معطر به شمیم همدلی و همزبانی روز افزون باشد.

ناصر نبی زاده
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

 

 

 

ارسال ۱۰۶ اثر به چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی/۲-۳

    
ارسال 106 اثر به چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از ارسال ۱۰۶ اثر به چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر عنوان کرد: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار در دهم شهریور ماه ، ۱۰۶ عنوان کتاب از سوی نویسندگان و ناشران خراسان جنوبی جهت شرکت در جشنواره استانی انتخاب کتاب سال ارسال شد.

وی با اشاره به این که خوشبختانه تعداد شرکت کنندگان بسیار عالی است، ادامه داد: آثار برای داوری به خانه کتاب و ادبیات ایران ارسال شده اند.

به گفته وی کتبی که در بازه زمانی ابتدای دی ۹۷ تا آخر اسفند ۹۹  چاپ و منتشر شده بودند، در این جشنواره شرکت داده شدند.

شایان ذکر است چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال با هدف حفظ اصالت، استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب برتر و آثار فاخر مکتوب، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب استان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان متخصص کتاب  و ارتقا سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی برگزار شد.

 

 

 

 

آغاز عملیات ساختمانی بنیاد زائر خراسان جنوبی/۲-۳

عملیات ساختمانی بنیاد زائر خراسان جنوبی در مشهد مقدس آغاز شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:گودبرداری این ساختمان انجام شده و  فاز اول ساخت آن رسما آغاز شد.

جوینده با اشاره به اینکه تاکنون ۳ میلیارد تومان از محل کمک مردم و خیران برای این طرح هزینه شده افزود: فاز اول این طرح با هزینه ۴ میلیارد تومانی آغاز شده است.

وی گفت: تکیمل ساخت زائرسرا در مشهد ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

عملیات اجرایی زائر سرای ویژه محرومان خراسان جنوبی در جوار حرم امام رضا (ع) در مشهد در زمینی به مساحت ۸۰۵ متر مربع و زیربنای ۵ هزار متر مربع در ۹ طبقه با ظرفیت ۵۰۰ نفر چندین سال در دستور کار است که تاکنون ساخت آن به دلیل نبود بودجه مورد نیاز معطل مانده بود.

 

 

در قالب طرح نذر آب۴

۲۰ تن آرد در شهرستان درمیان توزیع شد/۲

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع ۲۰ تن آرد در روستا‌های شهرستان درمیان در قالب طرح ملی نذر آب۴ خبر داد.

بخشی در حاشیه اجرای طرح نذر آب۴ در شهرستان درمیان گفت: خدمت رسانی به۲۰ تن آرد در شهرستان درمیان توزیع شد کشاورزان و روستاییان یکی از مهمترین اولویت‌های جمعیت هلال احمر است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار گرفته، گندم است، افزود: متاسفانه خشکسالی‌های اخیر باعث شده کشت گندم و علوفه کاهش و معیشت مردم روستا و کشاورزان به خطر بیفتد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروزه یکی از نیاز‌های اساسی برای تامین معیشت مردم در روستاها، آرد است، گفت: در همین راستا در قالب طرح نذر آب ۴ درخواست تامین آرد از استان معین طرح را داشته ایم.

بخشی افزود: خوشبختانه خیران و نیکوکاران استان قزوین ۲۰ تن آرد به ارزش ۳۳ میلیارد تومان را برای توزیع بین نیازمندان منطقه تامین کردند.

وی گفت: بر اساس نیازسنجی انجام شده توسط فرمانداری و دهیاری شهرستان درمیان تعداد ۵۰۰ کیسه آرد بین نیازمندان توزیع شد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هدف از توزیع آرد را ارائه خدمت بهتر و کمک به معیشت روستاییان و همچنین ایجاد رضایت‌مندی در بین این قشر از جامعه دانست.

 

 

 

توقیف ۲ محموله مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در نهبندان/۴

دو محموله حامل ۳ هزار و ۵۱۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز حمل بهداشتی-قرنطینه‌ای دامپزشکی در شهرستان نهبندان توقیف شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: محموله‌های طیور زنده‌ای که بدون مجوز سازمان دامپزشکی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، می‌توانند سبب انتشار بیماری‌های واگیردار شوند که از جمله آن‌ها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یکی از مهمترین بیماری‌های صنعت طیور بوده و باعث خسارات اقتصادی فراوانی به تولیدکنندگان می‌شود.

آهنی افزود: دو محموله حامل ۳ هزار و ۵۱۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز حمل بهداشتی-قرنطینه‌ای دامپزشکی که از شهرستان‌های بجستان و گناباد به سمت شهرستان زاهدان برای زنده فروشی در حرکت بودند طی ۷۲ ساعت گذشته با همکاری مامورین نیروی انتظامی در نهبندان توقیف شدند.

 

 

خروج ۳شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی/۲

شهرستان‌های بشرویه، سرایان و قائنات از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت شهرستانهای بشرویه، سرایان و قائنات که پیش از این قرمز بودند به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند؛ بنابراین سه شهرستان بیرجند، نهبندان و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، بشرویه، سرایان، قائنات، درمیان، زیرکوه و فردوس در وضعیت نارنجی (پُرخطر) و سربیشه و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

رئیس جمهور:

پیگیری افزایش حق مرزی تا شعاع ۵۰ کیلومتری برای خراسان جنوبی/۳

 پیگیری افزایش حق مرزی تا شعاع ۵۰ کیلومتری برای خراسان جنوبی

 رئیس جمهور گفت: پیگیری درخواست مرزنشینان خراسان جنوبی برای برخورداری از حق مرزی تا شعاع ۵۰ کیلومتر را خواهیم داشت.

به گزارش مهر آیت الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه دیدار با نخبگان اظهارکرد: هم اکنون حق مرزی خراسان جنوبی تا شعاع ۲۰ کیلومتر است که نماینده مرزنشینان استان درخواست افزایش این شعاع را داشتند.

وی با بیان اینکه بررسی ها را در این زمینه را از طریق استاندار انجام خواهیم داد، گفت: برای افزایش شعاع تا ۵۰ کیلومتر پیگیری خواهیم داشت.

به موجب بند (۲) مصوبه هیئت وزیران موضوع طرح فروش سوخت مرزی، ترتیباتی از سوی دولت برای تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده های نفتی از ابتدای سال ۱۳۹۹ و با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع ۲۰ کیلومتری مرز اتخاذ شده است.

افزایش حق مرزی برای خراسان جنوبی تا شعاع ۵۰ کیلومتر خواسته مرزنشینان و مسئولان خراسان جنوبی است چراکه شعاع ۲۰ کیلومتر بخش‌های اعظم استان را که بیشترین فشار را در خشکسالی دیدند و در فقر بیشتری هستند را شامل نمی شود.

 

 

 

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی:

خرید تضمینی دام مرهم زخم دامداران خراسان جنوبی نشد/۷

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه خرید تضمینی دام با شرایط اعلامی مرهم زخم دامداران نشده است، گفت: مسئولان دام هایی که روی دست دامدار مانده را خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار در دیدار اقشار مختلف مردم، نخبگان و علمای خراسان جنوبی با رئیس جمهور اظهار کرد: هزینه‌های دامداری در استان به صرفه نیست و دامداران مود بی مهری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه دولت برای کمک به دامداران قول خرید تضمینی را داد اما این موضوع با شرایطی که برای آن گذاشته‌اند دردی را دوا نمی‌کند، گفت: مسئولان می‌گویند ما دام ۶۰ کیلویی را به قیمت هر کیلو ۳۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنیم در صورتی که ما خودمان به قیمت ۵۵ هزار تومان در بازار می‌فروشیم.

وی تصریح کرد: مسئولان اگر قصد کمک به دامداران را دارند باید دام ۲۵ کیلوگرمی دامدار که روی دستشان مانده را بخرند و به استانی که وضعیت علوفه آنها بهتر است انتقال دهند.

وی با بیان اینکه دامداران هنوز برای دامی که فروخته‌اند پولی دریافت نکرده‌اند، بیان داشت: گرانی نهاده‌های دامی امان دامداران را بریده و نهاده‌های یارانه دار تنها نیمی از آن به دست دامدار می‌رسد.

به گفته وی تا زمانی که سوبسیدها در اختیار تشکل‌ها باشد شاهد رانت در این حوزه خواهیم بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اضافه کرد: یارانه دادن برای نهاده‌های دامی شاید خوب باشد ولی نباید از جیب دامدار پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکل دامداران در تأمین علوفه گفت: در گذشته یک ماشین کاه را ۱۲ میلیون تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون به بیش از ۷۲ میلیون تومان افزایش یافته است اما در آن طرف قضیه شیر کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تومان بوده اکنون حتی اگر به ۳۵ هزار تومان هم برسد تازه هزینه‌های دامدار را سر به سر جواب می‌دهد.

وی با اشاره به وجود کارخانه دام در استان گفت: اگر کمک شود حاضریم این کارخانه را مجدد به چرخه فعالیت بازگردانیم.

موسوی رستگار با بیان اینکه کارخانه شیر بزرگ در استان نداریم، تصریح کرد: واحدهای فعلی ظرفیت خریداری شیر تولید استان را ندارند و بخش عمده شیر تولیدی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی خواستار حمایت دولت برای راه اندازی یک کارخانه شیر و لبنیات بزرگ در استان شد و گفت: راه اندازی چنین واحدی هم به نفع دامدار بوده و هم برای استان ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

گام‌های تحول‌ساز دولت سیزدهم در خراسان جنوبی/۵

گام‌های تحول‌ساز دولت سیزدهم در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – رییس جمهوری سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد و توجه به مساله تامین آب، استفاده از نیروهای کارآمد، اقتصاد معدن، تکمیل زیرساخت‌های راه و ریلی، فعال شدن بازارچه‌های مرزی و اقتصاد گردشگری از مهمترین محورهایی بود که به عنوان اولویت‌های توسعه استان بر آنها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی که از زمان تاسیس آن در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی بیش از ۱۶ سال می‌گذرد با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

تامین آب یکی از نیازهای اساسی این منطقه مرزی است به ویژه که خشکسالی سال جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی نیز در دست اقدام است؛ طرحی که به گفته رییس جمهوری باید زمان اجرای آن محدودتر شود تا زودتر به نتیجه برسد و مردم منتظر نمانند.

توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های دوبانده، تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن، فروش و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی، توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی از جمله مطالبات این استان است که از زبان مسوولان و نمایندگان مردم مطرح و پیگیری شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که نمایندگی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری را نیز برعهده دارد، بیستم خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل این که ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

وی افزود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند که با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.

رییس جمهوری گفت: امروز می‌بینیم که استعداد و ظرفیت خراسان جنوبی فوق آن چیزی است که وجود دارد و انجام می‌شود و اقدامات خوبی می‌تواند در جهت رفع محرومیت استان انجام شود.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زعفران، زرشک، عناب و انار اظهار داشت: فرآوری این محصولات می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای استان ایجاد کند در حالی که الان ارزش افزوده آن نصیب دیگران می‌شود و اقتصاد خراسان جنوبی می‌تواند اقتصاد مبتنی بر داشته‌های استان باشد.

سفر استانی بدون تشریفات معمول

رییس جمهوری که هفته‌های گذشته در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد و صبح جمعه در سفری از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد.

وی هدف خود را از سفرهای استانی بررسی مشکلات و محرومیت‌ها بدون تشریفات معمول عنوان کرد تا در این فرصت تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات با مشارکت مردم و مدیران انجام شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان ارشد استان مورد استقبال قرار گرفت و در اولین مقصد سفر راهی حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) شد تا ضمن زیارت این مکان مقدس، با مردم شهرستان طبس نیز دیدار کند.

مردم شهرستان طبس صبح امروز پس از اتمام دعای ندبه در صحن امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) برای دیدار با رییس جمهوری به انتظار نشستند و در مدت حضور آیت الله رئیسی نیز به ابراز احساسات و گفت و گو با وی پرداختند.

رییس جمهوری در مدت این سفر یک روزه به طور مکرر تاکید داشت که سفرهای استانی به دور از تشریفات معمول است و هدف اصلی شناخت مسایل از نزدیک، راهکاری رفع مشکلات، اولویت‌بندی مطالبات و کار میدانی است.

مساله آبی به صورت ویژه در دولت دنبال می‌شود

مساله آب مهمترین موضوعی بود که رییس جمهوری بدو ورود به خراسان جنوبی در فرودگاه طبس به آن اشاره کرد و گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

آیت الله رییسی راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را جزو اقدامات در دستور کار دولت سیزدهم برشمرد تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

وی همچنین در بیرجند دومین مقصد سفرش و نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی، بار دیگر بر مساله تامین آب در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: این موضوع باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری دنبال شود که برنامه‌ریزی شده تا افق ۱۴۰۴ این طرح اجرایی شود اما باید زمان اجرا محدود تا زودتر به نتیجه برسد.

رییس جمهوری مساله استفاده از آب چاه‌های ژرف را مطرح کرد و افزود: تاکنون در سیستان و بلوچستان نتیجه داده و در این خصوص سه حلقه چاه حفر شده که در خراسان جنوبی هم می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع آبی استفاده کرد.

وی گفت: مساله دیگر در خراسان جنوبی ستاد احیای قنوات استان است که باید بسرعت این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از این ستاد حمایت مالی کنند.

وی افزود: زمانی که تولیت آستان مقدس رضوی را برعهده داشتم اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رییس جمهوری گفت: این کار باید به صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

اولویت‌بندی و کار میدانی برای حل مشکلات کشور

آِیت الله رییسی در جمع مردم شهرستان طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) اولویت‌بندی و کار میدانی را لازمه حل مشکلات کشور خواند و گفت: نیاز دارد اول به شناخت مشکل و مسئله‌شناسی، دوم شناخت راهکارهای برون رفت از مشکلات و حل مسئله، سوم تعیین اولویت‌ها که چه مواردی اولویت دارد و چهارم به عزم و اراده جدی برای کار میدانی و اقدام و عمل که همه اینها به اعتماد عمومی و مشارکت عمومی و در یک کلمه به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور تبدیل می‌شود.

فعال شدن ظرفیت‌های معدنی در خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی بود که رییس جمهوری در چند مورد از سخنرانی‌های خود بر آن تاکید کرد و در بازدیدی که از معدن زغالسنگ پروده طبس داشت به طور ویژه به مشکلات کارگران معدن پرداخت.

رییس جمهوری گفت: در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد که فعال شدن آن به رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی مانند معادن را داریم که می‌تواند فعال شود و به صورت عام و به صورت خاص در طبس ظرفیتی خوب است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای رسیدگی به مشکلات کارگران

رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغالسنگ طبس تاکید کرد: نظام پیمانکاری باید کاملا متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود.

وی اظهار داشت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

وی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

رییس جمهوری گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملا برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملا این استعداد را دارد.

وی تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگران عزیز که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان کاملا پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود.

آیت الله رییسی در دیدار با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی هم گفت: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان جنوبی که قبلا استان نبود، فرمودند اقتصاد منطقه مبتنی بر معدن است، سنگ‌های بسیار قیمتی در خراسان جنوبی وجود دارد که می‌تواند برای استان حرف اول را بزند و باید روی این معادن کار شود.

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به خصوص معادن زغالسنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.

گره‌گشایی با کمک نیروی انسانی کارآمد

توجه به مزیت‌های منطقه‌ای این استان، استفاده از نظرات کارشناسی دانشگاهیان، بهره بردن از ظرفیت‌های گردشگری در راستای رونق اقتصادی و اشتغال جزو مهمترین تاکیدات رییس جمهوری بود.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل نیروی انسانی کارآمد در خراسان جنوبی اظهار داشت: با این حجم بالای نیروی انسانی کارآمد در استان خراسان جنوبی که داریم، خودشان می‌توانند مظهر خیلی از خلاقیت‌ها و ابتکارات باشند و گره‌ها را بگشایند.

آیت الله رییسی همچنین در دیدار با جمعی از نمایندگان اقشار مردم و نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیروهای ارزشمند از جمله عشایر، مرزنشینان و مرزبانان در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: مرزبانان ما نشان دادند که علیرغم تهدیدات مرزی، دین، فرهنگ و امنیت کشور را تضمین و تامین کردند.

مرز تهدید نیست

از آنجایی که خراسان جنوبی از طریق چهار بازارچه مرزی با کشور افغانستان ظرفیت مبادلات تجاری را دارد، پرداختن به مسایل مرز و بازارچه‌های مرزی از دیگر موضوعات مهم سفر رییس جمهوری به این استان بود.

آیت الله رییسی تصریح کرد که مرز تهدید نبوده بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

وی در راه بازگشت از شهرستان طبس و در بدو ورود به فرودگاه بیرجند اظهار داشت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و  توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

رییس جمهوری بیان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

جاده و ارتباطات ریلی مساله جدی وزارت راه و شهرسازی

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان دوطرفه است.

توجه به راه آهن و دوبانده شدن جاده ها از جمله درخواست های مردم و مسئولان در این سفر بوده که رییس جمهوری در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال می‌کنند.

آیت الله رییسی اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.

اگرچه از دیدگاه رییس جمهوری مشکلاتی در خراسان جنوبی وجود دارد که با باید به صورت اولویت‌دار به آن پرداخته و رفع شود اما او برکات انقلاب اسلامی را هم یادآور شد و اینکه کارهای زیادی در منطقه طبس و خراسان جنوبی انجام شده است.

وی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در هر کوی و برزن استان کار شده ولی علیرغم همه تلاش‌های ۴۰ ساله باز هم محرومیت‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

او در این دیدار به سفری که در آستانه پیروزی انقلاب و زلزله طبس به آن شهر داشته اشاره کرد و گفت: در جریان خدمات‌رسانی به مردم شریف شهرستان طبس، شهید صدوقی و مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند که ما به عنوان طلبه با جمعی از طلبه‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده آمدیم.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی چهره شهرها، بخش‌ها و استان عوض شده و آنچه امروز می‌بینید و تصاویر آن نیز موجود است قابل مقایسه با قبل نیست.

رییس دولت سیزدهم افزود: جوان‌ها می‌توانند تصاویر وضعیت اول انقلاب و امروز را ببینند که کاملا چهره شهر و روستا عوض شده و این از برکت تلاش جهادگران و مجاهدانی بوده که برای توسعه و آبادانی کار کرده‌اند.

وی در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی خطاب به مردم خراسان جنوبی اظهار داشت: مسایلی که نسبت به استان بیان شد چه بخشی که تاکنون بررسی شده و چه بخش‌هایی که مورد پیشنهاد است ولی کار کارشناسی نشده معتقدم در کارگروه‌های علمی و اجرایی که افراد صاحب‌نظر و مجریان در میدان نقش داشته باشند، امور کارشناسی و ابعاد آن سنجیده شود و بدانند نظرات و نگاه‌های کارشناسی شما مد نظر قرار خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی گفت: وقت نشد همه مسائل در این جلسه بیان شود اما موضوعاتی که مطرح شد مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم در نگاه‌ها و نظراتی که دارید موضوعات به دست بنده برسد و حتما پیگیری خواهد شد چراکه بدون شک نگاه‌ها و نظرات شما در جهت اهداف دولت که مردمی سازی و شکل گرفتن ایران قوی است، کمک کننده خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم همه شما در جهت تولید قدرت برای کشور بکوشید و تولید قدرت فقط به معنای قدرت نظامی نیست اما این قدرت، قدرت اقتصادی، قدرت علم و فناوری بسیار مهم و داشتن نیروهای فرهیخته قدرت آفرین است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: امیدوارم همه شما در تولید قدرت نقش‌آفرینی کنید و دولت هم بتواند به وظایف خود عمل کند.

ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم خراسان جنوبی

آیت الله رئیسی درخصوص درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب هم گفت: بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند ولی شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد اما به بنده نیابت دادند که سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان جنوبی و طبس برسانم.

وی اظهار داشت: ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان‌های کمتر برخوردار هستند.

آشنا با مشکلات مردم

محله کاظمیه بیرجند از جمله محلات کم برخوردار در شمال شهر بیرجند است که رییس جمهوری عصر جمعه به صورت سرزده از این محله بازدید کرد و در جمع مردم گفت: ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم و به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

آیت الله رئیسی افزود: حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهرهای کشور از مردمانی تشکیل شده که به دلیل ایجاد مشکلاتی چون خشکسالی، کم‌آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر زمینه‌های لازم مهیا شود، جوانان شما اهل کار و فعالیت هستند.

رییس جمهوری در پایان برنامه‌های این سفر یک روزه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی شرکت کرد و گفت: توزیع منابع باید در کشور به صورت عادلانه انجام شود و بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع این است که بودجه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب گفت: ما منابعی داریم که محدود است و نامحدود نیست لذا باید برای همه بخش‌های کشور باشد.

وی افزود: مطالعاتی که انجام شده در حوزه آمایش سرزمینی بستری است که می‌تواند توزیع منابع، اولویت‌ها و ضرورت‌ها براساس آن باشد.

رییس جمهوری اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ که گذشت اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هم باید بر این اساس برنامه‌ریزی و پیشنهاد کنند.

وی گفت: بخشنامه بودجه هم که توسط رییس سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود، بر این اساس تعیین اولویت‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای ما خیلی مهم است و نمایندگان مجلس و مدیران استان کمک کنند تا با توجه به محدودیت منابع براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها توزیع منابع را داشته باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت اضافه کرد: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد.

وی گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت کویر ادامه داد: کویر یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند در این منطقه است و مطالعات و تحقیقاتی میدانی که در این زمینه انجام شده که باید از این مطالعات بهره‌برداری داشته باشیم.

رییس جمهوری افزود: مطالعاتی که در استان انجام شده یا محافل دانشگاهی انجام دادند، باید در اختیار قرار گیرد و تبدیل به یک برنامه برای دولت شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشارزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

آیت الله رئیسی افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

 

 

شناسایی ۱۶۴ نفر مبتلای گرفتار در دام کرونا/۲-۳

۱۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۰۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۹۷ بیمار جدید شامل ۲۴ بستری و ۷۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴۴ مورد از بیرجند، درمیان و بشرویه هر کدام ۲ مورد، خوسف و زیرکوه هر کدام ۹ مورد، سرایان و سربیشه هر کدام ۶ مورد، طبس ۱۰ مورد، فردوس و قاین هر کدام ۴ مورد و نهبندان یک مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۲۴۲ تست سریع کرونا ۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۶۰ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۱ نفر نامساعد است.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته دو مورد فوت ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شد، افزود: با ثبت دو مورد فوت جدید مجموع موارد فوت ناشی از این بیماری به هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

 

 

 

دستگیری ۲سارق موتور سیکلت در سربیشه/۴

 

جانشین انتظامی سربیشه از شناسایی و دستگیری ۲ سارق موتورسیکلت در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه ۳ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین تقی زاده” اظهار داشت: با وقوع چندین فقره سرقت موتورسیکلت در سطح شهرستان سربیشه موضوع شناسایی و دستگیری سارقان بصورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۲ سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند.

سرهنگ تقی زاده در ادامه بیان داشت: متهمان در بازجویی های خود به ۳ فقره سرقت موتورسیکلت در شهرستان سربیشه اعتراف کردند.۲

 

 

کشف یک لاشه”قوچ وحشی” در شهرستان”طبس”/۴

 

جانشین فرماندهی انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک لاشه”قوچ وحشی” کشف و یک متهم را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد عباسی” اظهار داشت: مأموران انتظامی فرودگاه شهدای شهرستان طبس هنگام کنترل مسافران خروجی به مقصد”تهران”، به یکی از مسافران مشکوک و پس از بررسی و شناسایی دقیق وی را دستگیرکردند.

وی افزود: مأموران با رعایت حقوق شهروندی در بازرسی از مسافر و وسایل همراهش، یک دستگاه دوربین شکاری دو چشمی و یک لاشه”قوچ وحشی” کشف کردند.

سرهنگ عباسی بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کامیون حامل مرغ قاچاق در”بیرجند” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۹۸۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۴۷۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون هزار و ۹۸۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۷۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
جذب ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در ستاد توسعه خاوران
ملانوری گفت: از ابتدای راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تاکنون در خراسان جنوبی پنج هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی امضا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» دقایقی پیش در شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، اظهار کرد: خراسان جنوبی در بخش کشاورزی با محصولات استراتژیک زعفران، زرشک، گل نرگس، عناب، پسته و پنبه و در حوزه معدن دارای معادن خاص و با ظرفیت و عیار بالا است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه مرز هم چهار گذرگاه داریم که در حال حاضر از ماهیرود استفاده می کنیم، افزود: در حال تلاش برای استفاده از سه معبر مرزی دیگر هستیم و قول می دهیم تا سه هفته آینده مبادلات مرزی را در حد حتی کم شروع کنیم.

 

ملانوری بیان کرد: باندهای دوم جاده های مواصلاتی استان ما بسیار مهم است و برای دوبانده سازی و تکمیل آن نیاز به اختصاص اعتبار است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه با تلاش همه کمیته‌های ذیل ستاد توسعه خاوران تاکنون ۴۰ مجوز بی‌نام در کمیته زیربنایی صادر شده و آماده تحویل به سرمایه‌گذار است، خاطر نشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تاکنون در استان خراسان جنوبی ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی امضا شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در همین راستا برای فرآوری محصولات استراتژیک استان شامل زرشک، عناب و زعفران، راه اندازی شرکت تعاونی بزرگ در حال پیگیری است.

 

ملانوری در ادامه فرآوری را بهترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: اکنون فقط هشت درصد از ۲۲ هزار تن زرشک تولیدی استان فرآوری می‌شود یا ۲۰ درصد از ۶۷ تن زعفران تولیدی استان به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود که نشان می‌دهد محصولات استراتژیک استان تاکنون ارزش افزوده لازم را ایجاد نکردند.

 

 

 

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی:
۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل باند دوم راه های خراسان جنوبی نیاز است
داعی گفت: در بخش راه ۵۵۰ کیلومتر در خراسان جنوبی در دست اجرا است که برای تکمیل آن ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «وحید داعی» دقایقی پیش در شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور و جمعی از وزیران و مسئولان استانی در حال برگزاری است، اظهار کرد: ما در ابتدای سال ۹۹ حدود ۶۱۴ کیلومتر باند دوم در خراسان‌جنوبی داشتیم که امروز به ۷۵۱ کیلومتر رسیده است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که در یک سال ما توانستیم ۱۳۷ کیلومتر باند دوم به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان ایجاد کنیم.

 

داعی گفت: در ابتدای سال ۹۹ تعداد قراردادهای ما در حوزه باندهای دوم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که الان به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و اکنون ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با پیشرفت ۳۵ درصدی در دست اجرا داریم.

 

وی در ادامه بیان کرد: هدف‌گذاری ما برای سال جاری ۱۱۳ کیلومتر باند دوم است که تا الان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی گفت: در سال گذشته مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را به عنوان تنها دستگاه اجرایی دریافت کردیم.

 

وی با بیان اینکه راه‌آهن برای خراسان جنوبی یک ابر پروژه است، بیان کرد: خوشبختانه در قطعه ۱۶ پروژه راه آن بیرجند- یونسی در حال کار هستیم که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

داعی به وضعیت بخش مسکن اشاره کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن در استان ۷ هزار و ۲۰۰ واحد است و ۳۰۰ هکتار زمین هم برای بخش مسکن اختصاص داده ایم و اکنون برای اجرای سهم یک میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم در خراسان جنوبی آمادگی لازم وجود دارد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در کارگروه امور زیربنایی ستاد توسعه خاوران برای سرمایه گذاران مجوز بی نام صادر شده است.

 

وی به درخواست های حوزه راه و شهرسازی استان اشاره کرد و افزود: در بخش راه ۵۵۰ کیلومتر در دست اجرا است که حدود ۱۲ ردیف ملی می شود و تکمیل آن ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

داعی در ادامه عنوان کرد: از محل پیوست یک قانون بودجه ۵۱۵ میلیارد تومان ردیف های خراسان جنوبی است که تقاضا داریم تخصیص صد درصد شود تا عقب افتادگی استان جبران شود.

 

وی افزود: همچنین از بند «ط» ۴۱۹تبصریه ۲ قانون بودجه  ۴۱۹ میلیارد تومان برای راه های استان پیش بینی شده است که درخواست داریم در مجموع این ۹۵۰ میلیارد تومان تخصیص یابد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی گفت: مطالبات پیمانکاران راه استان ۲۵۰ میلیارد تومان است که درخواست داریم به صورت اورژانسی سریعتر پرداخت شود.

 

وی بیان کرد: برای پروژه سه راهی شهید زارع به سمت بشرویه و محور مرزی بیرجند – اسدیه به سمت میل ۷۸ تقاضای اختصاص کمیسیون ماده ۲۳ داریم.

 

داعی با تاکید بر اینکه در حوزه راه آهن نیز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد فایناس صندوق توسعه ملی و بانک ها به پروژه تزریق شود تا زودتر پروژه به اتمام برسد، یادآور شد: برای استان کم برخوردار خراسان جنوبی درخواست داریم درصدی از ارزش افزوده برای توسعه حوزه حمل و نقل تخصیص یابد.

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:
طرح توسعه نهضت گلخانه‌ای استان چشم انتظار تسهیلات کم بهره است
قوسی با اشاره به طرح توسعه نهضت گلخانه ای در خراسان جنوبی گفت: زیرساخت های این مجتمع ها در تمامی شهرستان ها در حال تکمیل شدن است، لذا باید تسهیلات کم بهره برای احداث سازه ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا مشغول بکار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، « غلامرضا قوسی» شامگاه (۱۹ شهریور) در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: بخش کشاورزی استان در حوزه اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان نیازمند توجه ویژه دولت است.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیش از ۴۱ درصد روستائیان استان ۷۰ درصد درآمد آنها از بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تن ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی استان است، افزود: بیشتر محصولات کشاورزی استان شامل عناب، زرشک، زعفران و پسته است که ارزش اقتصادی بالایی دارند.

قوسی با اشاره به برخی چالش‌های بخش کشاورزی با توجه به خشسالی و میزان آبدهی قنوات و چاههای کشاورزی، گفت: پایین رفتن سفره آب در استان کیفیت منابع آبی و خاک را کاهش داده است که این راندمان و عملکرد و بهره وری تولید را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه سند سازکاری با کم آبی در استان تدوین و تهیه شده است، افزود: این سند در حوزه بخش کشاورزی شامل سه پروژه سازه ای، غیرسازه ای و افزایش تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم های نوین آبیاری در استان ۳۲ هزار هکتار پروژه سیستم تحت فشار ایجاد شده است، گفت: همچنین در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار در حال اجرا و ۲۵ هزار هکتار نیز آماده اجرا است که اگر منابع آن تامین شود اجرا می شود.

قوسی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۰۷۲ کیلومتر از قنوات استان بازسازی شده  اند که ۲۵ درصد کل قنوات استان است، اظهارداشت: شناسنامه همه قنوات آماده است و در صورتی که اعتبار ویژه به استان تخصیص یابد می توانیم ۵۰ درصد قنوات استان را تا پنج سال آینده احیا و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به طرح توسعه نهضت گلخانه ای در استان، گفت: زیرساخت های این مجتمع ها در تمامی شهرستان ها در حال تکمیل شدن است، لذا باید تسهیلات کم بهره برای احداث سازه ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا مشغول بکار شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل و چالش اصلی محصولات استراتژیک استان این است که درصد کمی از آنها فراوری و بسته بندی می شود، افزود: احداث واحدهای فراوری محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه دولت است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی:

۱۱ درصد دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی از شبکه شاد بی‌بهره‌اند/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه طبق بررسی‌ها ۱۱ درصد دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی از شبکه شاد بی‌بهره‌اند.

محمد علی واقعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم در خراسان‌جنوبی ۸۹ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور دارند که یا خود تبلت و گوشی هوشمند دارند و یا به صورت مشترک با خواهر و برادر از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۱ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور ندارند، بیان‌کرد: این ۱۱ درصد یا گوشی و تبلت ندارند و یا در روستاهایی زندگی می‌کنند که متأسفانه به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند.

واقعی در زمینه رایزنی با شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه در زمینه وصل شدن مدارس این روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات، گفت: طبق قول و وعده‌ای که داده شده باقیمانده مدارس روستاهای خراسان جنوبی تا اسفند ماه ۱۴۰۰ به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

واقعی در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه تأمین تبلت و گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان یادآور شد: با رایزنی با خیرین و کمک‌های وزارتخانه و نوسازی و تجهیز مدارس توانستیم ۶ هزار و ۲۰۰ گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان محروم و نیازمند تهیه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: البته دانش‌آموزان بعد از پایان سال تحصیلی این گوشی‌ها و تبلت‌ها را به مدارس برگرداندند تا در سال آتی سایر دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

واقعی در پاسخ به این سؤال که آیا در خراسان‌جنوبی مواردی بوده که دانش آموزان به خاطر عدم دسترسی به گوشی و تبلت ترک تحصیل کنند، یادآور شد: این موارد بسیار محدود بوده است و ما تلاش کرده‌ایم از طریق ارائه درسنامه و سی‌های تدریس و … این اتفاق رخ ندهد.

 

 

 

 

 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی:

۱۳۷ کلاس درس مهرماه تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌شود

۱۳۷ کلاس درس مهرماه تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌شود

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت:۵۸ پروژه با ۱۳۷ کلاس درس را تا مهرماه تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌دهیم.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور قطعی برای مهرماه ۵۸ پروژه با ۱۳۷ کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌دهیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای این ۵۸ پروژه ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است، بیان‌کرد: ۳۰ درصد این اعتبار یعنی حدود ۱۹ درصد آن توسط خیرین تقبل شده است و همچنان نیز پروژه‌هایی با کمک خیرین را در دست اجرا داریم.

چاوشان گفت: البته تمایل ما بر تحویل ۶۴ پروژه با ۱۷۹ کلاس درس برای مهرماه بود که به واسطه مشکلاتی چون انشعابات و آسفالت و … نتوانسته‌ایم تحویل بدهیم، هرچند در بسیاری از آنان عملیات ساختمانی به پایان رسیده است.

وی افزود: اگر مدارس به جای مهر، در آبان ماه بازگشایی و یا کلاس‌های حضوری از آن زمان باشد، شاید بتوانیم همه ۶۴ پروژه را تحویل دهیم ولی فعلاً تحویل قطعی همان ۵۸ پروژه است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس‌خراسان جنوبی با بیان اینکه ما در ابتدای پروژه‌ها در حوزه صدور پروانه و در انتهای کار نیز در حوزه انشعابات با مشکل رو به رو می‌شویم، اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که زمین‌های بلامعارض برای ساخت مدرسه تحویل ما داده شود تا مشکلاتی برای پروژه‌ها به وجود نیاید.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی شهرستان بیرجند بیش از همه شهرها با کمبود کلاس درس رو به رو است و این مسئله تنها منحصر به شهرک‌های اقماری نیست بلکه بیشتر در مساکن مهر با این معضل رو به رو هستیم.

چاوشان گفت: ما در بیرجند ۱۰ سایت مسکن مهر داریم که به جز محدوده مسکن مهر شمال شهر که تا حدی اخیراً رفع نیاز شده، در باقی سایت‌ها نیاز به کلاس درس به طور جدی وجود دارد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در بیرجند در محدوده سایت اداری هنوز نیاز به کلاس درس و مدرسه‌سازی وجود دارد و بیش از آن در شهرک امام علی (ع) بیرجند این نیاز احساس می‌شود که با همکاری و همراهی خیرین در آن محدوده یک پروژه را در دست اجرا داریم.

 

فعال اقتصادی خراسان جنوبی: سازمان بومی سازی تاسیس شود

 

فعال اقتصادی خراسان جنوبی: سازمان بومی سازی تاسیس شود

 یک فعال اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد می کنم همچون سازمان خصوصی سازی یک سازمان بومی سازی به تصویب هیئت وزیران برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، سید محمد حسین زینلی در نشست نخبگان استان با رئیس جمهور اظهارداشت: کویر تایر با اتکا بر  دانش بومی خودش اعجاز خلق کرده است و بیش از ۲۵ درصد سود سال گذشته کویر تایر ناشی از بومی سازی است.

مدیر عامل شرکت کویرتایر و نماینده بخش صنعت با بیان اینکه خراسان جنوبی در اکثر حوزه ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است،و  به نیاز به سرمایه گذار جدید دارد گفت: ۵۰ درصد صنایع استان لنگ است وکار نمی کند.

وی با بیان اینکه دوبال داخلی سازی و توجه به صادرات از عواملی است که کشور را از مشکلات نجات می دهد اظهار داشت: باید کمیته ای در استانها به ریاست استانداران تشکیل شود تا با محوریت صادرات سازمانهای تولیدی ممیزی شوند وشرکتهای نوسازتوان صادراتی پیدا کنند چرا که اگر توان صادراتی شرکتها را بالا ببریم اینها میتوانند در زمینهای خارجی هم موفق باشند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد صنایع استان لنگ است و کار نمی کند، افزود: دولت و شرکت های بزرگ مانند شستا و ایمیدرو و بانک های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه گذاری کنند تا تولید رونق گیرد.

مدیرعامل شرکت کویرتایرگفت: برای داخلی سازی و  خصوصی سازی گام هایی برداشته شده است، ادامه داد: باید داخلی سازی به تصویب هیات وزیران برسد تا تکیه بر توان داخلی تقویت شود.

نماینده بخش صنعت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در طی هشت سال گذشته کویر تایر با اتکا به دانش بومی خودش و فرزندان این کشور اعجاز خلق کرده است و بیش از ۲۵ درصد سود سال قبل کویرتایر ناشی از داخلی سازی بوده است. ادامه داد: اداره اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی اینقدر فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی نیاورند، اجازه بدهند تا واحدهای صنعتی راه بیفتد بعد مالیات بگیرند.

وی بااشاره به اینکه داخلی سازی نجات ملی ما استگفت: بانک ها ابتدا که می خواهند وام بدهند، می گویندکارمزد ۱۸ درصد است اما تا ۲۵ درصد را از تولیدکنندگان می گیرند، همچنین  بانک ها علاوه بر این ۲۰ درصد تسهیلات را می‌گیرند و نگه می‌دارند و کارمزد آن را هم نمی دهند واین درشأن نظام بانکی کشور نیست.

زینلی با تاکید براینکه چنانچه شستا، ایدرو و ایمیدرو به استان نیایند چه کسی می خواهد کار کند؟ افزود: برای  پروژه های عظیم صنعتی باید شرکت های بزرگ پای کار باشند،آقای رئیسی امروز از پیوست عدالت شما، پیوست پروژه های بزرگ را می خواهیم تا این عقب ماندگی ها در خراسان جنوبی جبران شود.

نماینده بخش صنعت این را هم تاکید کرد که  خراسان جنوبی در اکثر حوزه ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است و  به نیاز به سرمایه گذار جدید دارد .

وی  گفت: اعتماد و سرمایه ملی را در سالهای گذشته از دست دادیم و این جرات را از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری گرفته است، اکنون با روی کار آمدن دولت جدید، بخش خصوصی به میدان بیایند و کار را به دست گیرند.

 

 

رییس جمهوری پای صحبت نمایندگان اقشار و نخبگان خراسان جنوبی

رییس جمهوری پای صحبت نمایندگان اقشار و نخبگان خراسان جنوبی

رییس جمهوری در سومین سفر استانی خود با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی دیدار کرد و پای صحبت آنان نشست.

به گزارش ایرنا در این دیدار که عصر جمعه در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، آیت الله سید ابراهیم رییسی، به سخنان و مطالبه‌های نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گوش داد.

همسر اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی در این دیدار گفت: جایگاه شغلی زنان و مردان نباید با هم مقایسه شوند و ایجاد موقعیتی برابر بین زنان و مردان نیازمند تغییری اساسی و نگاهی حقیقی به این موضوع است.

همسر شهید مرتضی بصیری پور افزود: در استان ما که قطب دانشگاهی شرق کشور محسوب می شود فرهنگ، ادب و هنر از دیرباز مورد توجه بوده و تعداد بالای زنان تحصیل کرده در رشته‌های مختلف موید این نکته است و استفاده نکردن از ظرفیت‌های این بانوان در دهه‌های گذشته آسیب‌های اجتماعی و روانی زیادی به دنبال داشته است.

وی گفت: همچنین بومی گزینی در استخدام خواسته دیگری از زنان استان خراسان جنوبی است.

لزوم راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در خراسان جنوبی

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: یکی از درخواست‌های مردم خراسان جنوبی راه‌اندازی و تشکیل منطقه آزاد تجاری است چراکه برخی استان‌ها حتی ۲ منطقه دارند و این استان از ظرفیت مناطق آزاد بی‌بهره مانده است.

نظر افضلی افزود: در حال حاضر ۲ منطقه ویژه در خراسان جنوبی وجود دارد اما راه اندازی ۲ منطقه دیگر را نیز درخواست کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه انرژی‌های نو از ثروت‌های ناشناخته است بیان کرد: با توجه به دارا بودن ظرفیت انرژی‌های بادی اما این ثروت‌ها از استان می‌روند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عشایر حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی معادل حدود ۱۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند گفت: نهادهای لازم برای حل مشکلات عشایر از جمله اشتغال، سهمیه آرد و تعاونی‌ها به میدان بیایند زیرا عشایر با جان، مال و ناموس خود پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های عشایر و مرزنشینان استان این است که شعاع مرزنشینی که اکنون ۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد و استان خراسان جنوبی در این زمینه استثنا دیده شود.

وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی شهر دانشگاهی و دارای ۲۲ مرکز آموزش علمی و دانشگاهی، هزار و ۶۰۰ عضو هیات علمی مربی، استادیار، دانشیار و استادتمام است که تلاش علمی در جهت آموزش، پژوهش و کارآفرینی داشته و تاکنون فارغ التحصیلان خوبی به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده است.

افضلی اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی از دوران گذشته نیروی انسانی آن بوده است که تقاضا داریم از این ظرفیت استفاده شود، استعدادها کشف و برای آینده کشور کادرسازی شود.

وی با اشاره به مشکل طرح آموزش عالی برای ادغام دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته با مشکل ادغام دانشگاه‌ها درگیر شدیم و تنها دانشگاه صنایع و معادن استان قرار بود ادغام شود در حالیکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت عظیم معادن و صنایع است لذا این طرح با پیگیری مسوولان استان و نمایندگان استان متوقف شد.

نماینده سابق مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انتظار داریم نگاه به استان ما بهتر از این باشد، درست است با مرکز کشور فاصله داریم اما از لحاظ فکری خیلی هم بالاتر و توانمندی‌های بهتری داریم که نمونه آن ورودی دانشگاه‌ها است که با رتبه ۴۰ وارد و با رتبه هفت یا هشت خارج و فارغ التحصیل می‌شوند.

وی با اشاره به بحث پژوهشکده عناب، انار، زرشک و سایر محصولات تولیدی استان یادآور شد: اگر علمی و تحقیقاتی کار نکنیم می‌مانیم، اگر تحقیقات نباشد درجا رسوب می‌کند بنابراین تکنولوژی پیشرفته، توسعه را شکل می‌دهد.

کمبود آب درد پرغصه مردم خراسان جنوبی

افضلی از کمبود آب به عنوان درد پرغصه استان خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: ما مجبوریم انتقال آب به استان را داشته باشیم، در این زمینه در دوره نمایندگی ما اقداماتی انجام شد و الان هم دنبال می‌شود که باید این مهم مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هنوز در برخی مناطق خراسان جنوبی مردم ما توی دیگ آب گرم می‌کنند و با کاسه خود را می‌شویند این زشت است و باید مورد توجه واقع شود.

نماینده سابق مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال‌های قبل و دوره نمایندگی ما ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی در استان تصویب شد اما تاکنون هنوز تحقق پیدا نکرده است که امیدواریم پیگیری شود.

وی با اشاره به بحث استفاده از آب‌های ژرف در زابل عنوان کرد: برای تشکیل ستاد احیای قنوات در مجلس زیاد داد زدم، با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان و احداث سدهای خاکی در بالادست قنوات، برخی از روستاهای مرده زنده شدند و مردم از مزایای آن بهره‌مند شدند.

افضلی ادامه داد: در خراسان جنوبی بیش از ۶ هزار رشته قنات وجود دارد چرا قنوات فراموش شده و ستاد احیای قنوات نباید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی خراسان جنوبی گفت: محصول زرشک کشاورزان استان از سال قبل روی دست‌شان مانده است و در حالی قیمت این محصول پایین است که قیمت ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی چندین برابر شده است.

نماینده سابق مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معادن استان برای پیشرفت به زیرساخت‌هایی همچون راه، برق و سایر نیازمند هستند و تنها راه نجات این استان که از ۶۱ نوع ماده معدنی بیش از ۴۰ مورد را دارد بحث معادن است  و امیدواریم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گیرد.

عقب‌ماندگی خراسان جنوبی در شاخص‌های ملی

مدیرعامل شرکت کویرتایر بیرجند هم گفت: خراسان جنوبی در اکثر حوزه‌ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است و نیاز به سرمایه‌گذار جدید در اکثر حوزه‌ها دارد.

سید محمدحسین زینلی افزود: در سال‌های گذشته اعتماد و سرمایه ملی را از دست داده‌ایم که این امر این جرات را از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری گرفته است لذا انتظار داریم اکنون با روی کار آمدن دولت جدید، بخش خصوصی به میدان آمده و کار را در دست گیرند.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته استان‌های بزرگ و مرکزی کشور با باندبازی شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری را به استان‌های خود بردند و این موضوع باعث شده تا انفجاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در آن استان‌ها به وجود آید اما استان‌های مرزی مانند خراسان جنوبی بی‌نصیب بمانند.

نماینده بخش صنعت خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ درصد صنایع استان لنگ بوده و کار نمی‌کند، لذا دولت و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مانند شستا، ایمیدرو و بانک‌های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه‌گذاری کنند تا تولید رونق گیرد.

وی عنوان کرد: برای  پروژه‌های عظیم صنعتی باید شرکت‌های بزرگ پای کار باشند لذا امروز از پیوست عدالت دولت جدید، پیوست پروژه‌های بزرگ را می‌خواهیم تا این عقب ماندگی‌ها در خراسان جنوبی جبران حذف شود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر بر لزوم تأمین زیر ساخت‌ها در حوزه‌های مختلف استان تاکید کرد و گفت: اداره اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی اینقدر فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی نیاورند، اجازه بدهند تا واحدهای صنعتی راه بیفتد بعد مالیات بگیرند.

وی افزود: اینکه بانک‌ها تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد بدهند اما ۲۵ درصد تمام شود و ۲۰ درصد آن نیز بلوکه شود در شان نظام بانکی کشور نیست و باید فکری به حال این موضوع شود.

زینلی تاکید کرد: داخلی‌سازی نجات ملی ما است، تا کی‌ می‌خواهیم رو به غرب بخوابیم و از آنها کمک بخواهیم، در طی هشت سال گذشته کویر تایر با اتکا به دانش بومی خودش و فرزندان این کشور اعجاز خلق کرد و بیش از ۲۵ درصد سود سال قبل کویر تایر ناشی از داخلی سازی بوده است.

وی عنوان کرد: برای داخلی‌سازی و  خصوصی سازی گام‌هایی برداشته شده است اما باید داخلی‌سازی به تصویب هیات وزیران برسد تا تکیه بر توان داخلی تقویت شود.

گرانی نهاده‌های دامی در خراسان جنوبی

نماینده دامداران خراسان جنوبی هم در این دیدار با اشاره به مشکلات دامداران گفت: در حال حاضر گرانی نهاده‌های دامی از مهمترین این مشکلات است.

حجت‌الاسلام سید محمود موسوی رستگار با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نهاده های دامی، در افزایش قیمت تولیدات دامی نیز اثرگذار است افزود: انتظار داریم با توجه به وجود کارخانه خوراک دام در استان انتظار می‌رود که در راه‌اندازی کارخانه فرآوری شیر هم استان حمایت شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر کارخانه‌های موجود فقط چربی شیر را گرفته و آن را بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند لذا برای فرآوری بیشتر و تولیدات متنوع لبنی باید شیر به استان‌های دیگر صادر شود که موجب فساد آن شده و دور ریخته می‌شود.

نماینده دامداران خراسان جنوبی همچنین درخواست کرد که دولت شیر و گوشت را از دامدار خریده و به واسطه یارانه به مردم دهد تا مصرف شود.

وی بر اجرای درست اصل۴۴ قانون تعاونی ها که اشاره به خصوصی دارد نیز تاکید کرد.

 

رییس جمهوری: توزیع منابع در کشور باید عادلانه انجام شود

رییس جمهوری: توزیع منابع در کشور باید عادلانه انجام شود

بیرجند – ایرنا – رییس جمهوری گفت: توزیع منابع باید در کشور به صورت عادلانه انجام شود و بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع این است که بودجه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و مسوولان استان حضور داشتند، افزود: ما منابعی داریم که محدود است و نامحدود نیست لذا باید برای همه بخش‌های کشور باشد.

وی گفت: مطالعاتی که انجام شده در حوزه آمایش سرزمینی بستری است که می‌تواند توزیع منابع، اولویت‌ها و ضرورت‌ها براساس آن باشد.

رییس جمهوری اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ که گذشت اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هم باید بر این اساس برنامه‌ریزی و پیشنهاد کنند.

وی افزود: بخشنامه بودجه هم که توسط رییس سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود، بر این اساس تعیین اولویت‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای ما خیلی مهم است و نمایندگان مجلس و مدیران استان کمک کنند تا با توجه به محدودیت منابع براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها توزیع منابع را داشته باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت اضافه کرد: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد.

وی گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت کویر ادامه داد: کویر یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند در این منطقه است و مطالعات و تحقیقاتی میدانی که در این زمینه انجام شده که باید از این مطالعات بهره‌برداری داشته باشیم.

رییس جمهوری افزود: مطالعاتی که در استان انجام شده یا محافل دانشگاهی انجام دادند، باید در اختیار قرار گیرد و تبدیل به یک برنامه برای دولت شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشارزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

آیت الله رئیسی افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: نماینده مردم قاینات و زیرکوه اذعان داشت که مردم دل چیدن زرشک را به دلیل عدم بازار فروش آن ندارند؛ چرا این زرشک که مورد نیاز مردم است به گونه‌ای باشد که کشاورز برای جمع‌آوری آن رغبت نداشته باشد.

وی گفت: هزینه در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و نتیجه آن هم درآمد بیشتر مردم و گسترش و توسعه کشاورزی است.

پرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت است

آیت الله رئیسی اظهار داشت: راه‌های استان باید توسعه یابد اما در گام نخست باید طلب پیمانکاران پرداخت شود.

وی گفت: متاسفانه دولت بدهکاری بسیاری به تامین اجتماعی، نظام بانکی، بانک مرکزی و پیمانکاران بسیار دارد و اگر بخواهیم عدد و رقم را اعلام کنیم در سطح کشور بدهکاری بالا است و نمایندگان مجلس هم اطلاع دارند اما با همه این ضرورت پرداخت بدهی‌هایی که دولت دارد، مساله پرداخت به پیمانکاران اولویت دارد.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد: باید نسبت به قراردادهایمان پایبند باشیم و دولت اولین جایی است که باید نسبت به پیمان‌هایی که می‌بندند و تعهد ایجاد شده، وفادار باشد، وقتی به مردم می‌گوییم پای تعهدات خود بایستید گفته می‌شود دولت چقدر پایبند است.

وی گفت: یکی از ضرورت‌های بسیار این است که همه مدیران دولت در همه سطوح پایبند به تعهدات باشند و نسبت به پیمان‌هایی که با مردم و پیمانکاران می‌بندید به عنوان کارفرما متعهد باشید.

آیت الله رییسی افزود: اگرچه شرایط اقتصادی خاص است اما در اولویت‌ها حتما دولت در همه سطوح و دستگاه‌های اداری کشور باید پایبند به قراردادها باشد و هرگز نباید به خود اجازه دهند که قراردادها را به صورت یکطرفه نقض یا به ضرر پیمانکاران، مردم و آن طرف تعهد کمرنگ کنند زیرا با موازین شرعی و اخلاقی مطابقت ندارد و نباید دولت در جایگاه قدرت اینطور باشد.

وی گفت: دولت الان بسیار بدهکار است و در این شرایط تحویل شده، چون وارث چنین وضعیتی هستیم باید متعهد باشیم لذا مدیران استان تلاش کنند مطالبات پرداخت شود و مسوولان در مرکز هم تلاش می‌کنند.

رییسی جمهوری افزود: مجاهدتی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد به خصوص کادر درمانی، پزشکی و همه کسانی که برای صیانت جان مردم تلاش می‌کنند که به طور خاص قابل ستایش و تقدیر است.

وی همچنین با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی فرهنگی است گفت: محصول این استان علاوه بر محصولات بسیاری که در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن دارد محصول نیروی انسانی فرهیخته فرهنگی است و از قدیم هم به این ویژگی معروف بوده، حوزه‌های فرهنگی در این منطقه فعال است و این سرمایه بزرگی بوده که وظیفه همه ما و مدیران صیانت و پاسداری از این سرمایه است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: وظیفه همه مسئولان این است که نگذاریم این سرمایه‌های فرهنگی و اصیل منطقه به سردی بگراید.

وی با اشاره به لزوم توجه در حوزه ارتباطات گفت: اگرچه توسعه یافتگی ضروری است که خراسان جنوبی و هر منطقه و شهر و روستایی باید داشته باشد و ارتباط شهر و روستا، بین استان و استان دیگر، بین استان و جهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی  این ابزار ارتباطی حتمی است اما باید مراقب فرهنگ اصیل و ارزشمند خراسان جنوبی هم بود که این سرمایه بزرگی است و باید همواره نسبت به آن تلاش کرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: وظیفه بزرگ دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌های الگوساز جامعه است و وظیفه هر مدیری است که توسعه یافتگی را ضروری بدانیم اما باید حفظ فرهنگ این مردم که فرهنگ ولایتمداری و وابستگی به دین است باید حفظ شود و جوانان را از آسیب‌های اجتماعی اقتصادی در حوزه‌های مختلف حفظ کند.

وی با بیان اینکه نسبت به توسعه یافتگی کارهای بسیاری در خراسان جنوبی انجام شده است گفت: علیرغم همه کارهایی که انجام شده و گزارش‌هایی که مدیران استان دادند و بنده از آن استفاده کردم اما باید تلاش بیشتری انجام شود.

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده هم با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای جاده‌های مواصلاتی به ویژه ریل پرداخت شود در دستور کار قرار گیرد.

زمان‌بندی پروژه‌ها احساس مسوولیت به مسوولان می‌دهد

آیت الله رئیسی با بیان اینکه با زمان‌بندی برای همه پروژه‌ها موافق است گفت: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

وی افزود: زمان‌بندی برای پروژه‌ها اقدام مثبت خوبی است که احساس مسوولیت بیشتری به مسوولان می‌دهد.

رییس جمهوری با اشاره به موضوع نبود کارخانه شیر در خراسان جنوبی که امروز در جلسات داخل استان مطرح شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است و استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

وی درباره اجرای سند توسعه نهبندان که مورد درخواست نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بود، اظهار داشت: معاون اجرایی دولت سند را پیگیری کنند و نماینده مردم نهبندان هم موضوع را دنبال کند و اگر لازم است در دستور کار دولت قرار گیرد و اصلاح شود.

آیت الله رئیسی گفت: نهبندان از جمله مناطقی است که باید نسبت به آن توجه خاص شود، مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به نهبندان به دنبال توجه مسوولان به منطقه بودند و این توجه مربوط به آن دوران نیست و باید در همه دوره‌ها این توجه جلب تا منطقه از محرومیت خارج شود.

وی بیان کرد: در سفر قبلی به این شهرستان مشخص است که کارهای خوبی انجام شده اما باز هم محرومیت در شهر نهبندان و روستاها مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در بازدید از معادن پروده طبس کارگران از روابط پیمانکاران گلایه‌مند بودند، اظهار داشت: باید در کشور حتما نسبت به نظام پیمانکاری تجدیدنظر جدی داشته باشیم و حق کارگر در این خصوص نباید ضایع شود.

وی گفت: فرق می‌کند نظام جمهوری اسلامی با نظام‌هایی که از کارگر بهره‌کشی می‌کنند و ما معتقد به دین الهی و سیره نبوی هستیم.

رییس جمهوری با اشاره به لزوم راه‌اندازی ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی گفت: معتقدم قنوات از سرمایه‌های ما است و به هر دلیلی این قنوات مشکل دارد که باید احیا و بازسازی شود، نیاز به لوله‌کشی نیست و مردم نیز آمادگی دارند لذا با کمک دولت باید احیا شوند.

طبس می‌تواند زغالسنگ کشور را تامین کند

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد زغالسنگ کشور در طبس تولید می‌شود ادامه داد: در این صورت چرا باید واردات زغالسنگ داشته باشیم و این میزان می‌تواند تمام نیاز کشور را تامین کند لذا این موضوع باید دنبال شود.

آیت الله رئیسی گفت: معادن بسیار ارزشمند و سنگ‌های تزیینی زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و اینکه برای ۵۰ معدن مجوز بهره‌برداری صادر شده اما اقدامی نشده باید پیگیری شود و مشکل آنها حل و فصل شود.

وی با اشاره به درخواست نمایندگان مجلس درخصوص فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت: اکنون دو بازارچه در استان فعال شده که معتقدم یکی از راه‌های توسعه استان فعال کردن این بازارچه‌ها است.

رییس جمهوری گفت: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند و بخش‌های مختلف هم با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات به کشور افغانستان باید کار کنیم افزود: بخش صادرات از جمهوری اسلامی برای تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان سبب می‌شود هم مرزنشینان از تبادلات تجاری استفاده کنند و هم نیروهای ما بر تجارت نظارت داشته باشند تا کار قانونمندی صورت بگیرد.

رییس جمهوری با اشاره به درخواست رییس سازمان صمت استان مبنی بر احداث کارخانه فرآوری شیشه در نهبندان گفت: فرآوری شیشه در نهبندان از مواردی است که استاندار باید دنبال کند و اگر مشکل از مرکز است ما حل کنیم.

وی افزود: باید برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌هایی که جاذبه لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارد، جاذبه‌های خاص برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار به استان بیاید و کاری که استاندار در ستاد توسعه خاوران انجام داده، مبارک و درست است.

تشکیل ستاد توسعه خاوران اقدام درست و قابل تقدیر است

آیت الله رئیسی گفت: جاذبه‌های کلی در این استان‌ها وجود دارد و باید جاذبه‌های خاص هم تعریف شود که تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی برای تسهیل سرمایه‌گذاری کار قابل تشکر، مبارک و درستی است.

وی بیان کرد: در هر صورت باید سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان تشویق شود و بداند خراسان جنوبی جای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و بتواند از سرمایه خود استفاده لازم را داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: در خراسان جنوبی اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی، صنعت و صنایع را داریم البته نزولات آسمانی کم است اما باید این تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

وی ادامه داد: اقتصاد در حوزه صادرات و بازارچه‌های مرزی در این استان وجود دارد لذا می‌توانیم با  کشورهای همجوار در حوزه صادرات ارتباط داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد خراسان جنوبی را فعال کنیم تصریح کرد: نیروهای فرهیخته خوبی در این استان داریم و در گذشته به دانشگاه‌های استان رفته و با برخی دانشجویان، فرهیختگان و اساتید صحبت کرده‌ام، سرمایه‌های خیلی عظیمی برای استان هستند که باید از وجود آنها بهره برد.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: استان خراسان جنوبی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و با همکاری همه مدیران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همه بستر مناسبی برای توسعه استان است.

وی افزود: برخی مدیران را می‌شناسم و با آنها آشنا هستم چون با استان همواره ارتباط داشته و مسافرت‌های زیادی در جایگاه آستان قدس و سایر مسوولیت‌ها به این استان داشته‌ام، این استان دارای مدیران بسیار خوب و مردمی پایبند به ارزش‌های نظام و انقلاب است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، وجود ۲ هزار شهید گلگون کفن را از سرمایه‌های استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: همچنین وجود امنیت، وحدت و یکپارچگی بین سنی و شیعه، داشتن مرز مشترک با افغانستان که علیرغم همه ناامنی‌ها خراسان جنوبی استانی امن است از دیگر سرمایه‌های استان است.

وحدت و انسجام لازمه توسعه یافتگی است

وی وحدت، انسجام و یکپارچی را بستری برای توسعه یافتگی دانست و گفت: وجود نیروهای کارآمد انسانی به ویژه نیروی متراکم جوان تحصیلکرده، پشتوانه عظیم خانواده‌های شهید و ایثارگر و ۲ هزار شهید پشتوانه معنوی توسعه خراسان جنوبی است.

آیت الله رئیسی از نعمت‌های خدادادی خراسان جنوبی به عنوان پشتوانه مادی نام برد و اظهار داشت: جاهایی که خوب استفاده شده توانسته‌ایم بهره‌وری خوبی داشته باشیم که اینها زمینه‌های بسیار خوبی برای توسعه یافتگی است.

وی گفت: امیدوارم همه مدیران با هم همت کنید و به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد از عمق جان اعتقا دارم و از وقتی وارد دستگاه اجرایی شده‌ام بیشتر به این موضوع واقف می‌شوم چون با مدیران جلسه دارم و متوجه می‌شوم این مشکل راهکار دارد.

رییس جمهوری تاکید کرد: عمیقا معتقدم گره‌ها به دست توانای مردم، جوانان و مدیران خودمان باز شدنی است و خداوند گشایش ایجاد می‌کند یعنی هرچه اتکال ما به خدا افزون و اعتماد ما به داشته‌ها و توانایی‌های خودمان بیشتر می‌شود راه‌ها بیشتر به روی ما گشوده می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها تا به حال از هیچ کسی گره‌ای باز نکرده‌اند از من و شما هم باز نخواهند کرد.

آیت الله رئیسی به مذاکرات چند روز قبل خود با رییس شورای اروپا اشاره کرد و گفت: در این گفت و گو موضوع افغانستان مطرح شد که وی گفت مساله این کشور درس بزرگی برای غرب است.

وی گفت: ۲۰ سال آمریکایی‌ها در افغانستان بودند و در این مدت جز جنگ و خونریزی و بدبختی چیزی برای مردم این کشور به بار نیاوردند، ۲۰ سال مردم را بدبخت کردند، ۳۵ هزار کودک معلول به جا گذاشتند، چه خانه‌هایی که ویران نکردند یا قتل و کشتارهایی که انجام ندادند.

رییس جمهوری بیان کرد: این درسی است که امام به ما داده‌اند، مقام معظم رهبری بارها تاکید می‌کنند که مردم بدانید فقط راه برای این کشور اتکال به خدا و اعتماد به داشته‌های این کشور است؛ این راه برون رفت ما از مشکلات است و هر کسی به این اعتقاد داشت راه به جایی برد وگرنه اگر گرفتار این نوع مسائل باشیم مشکلات ما بیشتر خواهد شد.

وی گفت: امیدوارم با همین نگاهی که رهبری فرمودند ما هم به عنوان مسوولان در این کشور و سربازان نظام به گونه‌ای رفتار کنیم که هم رضای خدا را به دنبال داشته و هم سعادت دائم برای خودمان داشته باشد، از همه شما و خانواده‌های شما  تشکر کنم که صبورانه در کنار مدیران به عنوان خدمتگزاران جامعه زندگی می‌کنند.

پرداخت بدهی پیمانکاران اولویت دارد/ ایجاد مشوق های سرمایه گذاری

بیرجند- رئیس جمهور با اشاره به اینکه بدهی دولت در شرایط فعلی در بخش های مختلف بالا است، گفت: علی رغم این مشکل پرداخت بدهی پیمانکاران اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در شورای اداری خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی یک استان فرهنگی است و محصول اصلی و مهم آن نیروی انسانی فرهیخته است که از قدیم در خراسان حوزه‌های فرهنگی فعال بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید از سرمایه انسانی و فرهنگی خود صیانت کنیم، بیان کرد: هر روستا و شهری باید توسعه یافتگی خود را داشته باشد و ارتباطات اقتصادی و اجتماعی را پیگیری کند اما باید مراقب فرهنگ اصیل ارزشمند خود نیز باشیم.

رئیسی با بیان اینکه توسعه یافتگی باید در کنار حفظ فرهنگی دینی باشد، گفت: علی رغم اینکه کارهای خوبی برای توسعه یافتگی خراسان جنوبی انجام شده ولی باز هم باید برای رفع محرومیت‌ها تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه بدهی دولت در شرایط فعلی در بخش‌های مختلف بالا است، افزود: با این وجود پرداخت بدهی پیمانکاران اولویت دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به تعهدات خود به عنوان دولت پایبند باشیم، گفت: نسبت به کریدور ریلی وزیر راه و شهرسازی با بانک‌های عامل جلسه‌ای بگذارد تا مشکل حل شود و میزان پرداخت برای جاده‌های مواصلاتی و ریل اقدام شود.

رئیسی با اشاره به اینکه توزیع منابع در کشور باید به صورت عادلانه باشد، اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۱ باید بر اساس اولویت‌ها تخصیص منابع را داشته باشیم.

وی گفت: اگر پروژه‌های نیمه فعال را فعال کنیم حتماً اشتغال‌زایی زیادی در استان صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت کویر اظهار کرد: در حوزه کویر مطالعات و تحقیقات زیادی صورت گرفته که باید از این ظرفیت‌ها استفاده و بهره برداری شود تا زمینه‌ای برای رشد استان صورت گیرد.

رئیسی با تأکید بر ارزشمند بودن کار نهضت گلخانه‌ای بیان کرد: اگر در این زمینه نیاز است تخصیص اعتبار انجام شود چرا که نیاز به آب کمتری دارد و یکی از راه‌های اشتغال است.

وی با بیان اینکه در حوزه محصولات استراتژیک باید فرآوری مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: در حوزه فرآوری اقدامات ناقصی صورت گرفته در حالی که این موضوع می‌تواند سود بیشتری نصیب کشاورز کند موجب امید آفرینی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه به زمان بندی برای اجرای پروژه‌ها معتقد هستم، گفت: این موضوع برای پایش نظارت مردمی و دستگاه‌ها نیز مفید است.

رئیسی با بیان اینکه امروز اعلام کردند در استان کارخانه شیر فعال نداریم، بیان کرد: وقتی یک کارخانه چون کارخانه شیر در خراسان جنوبی تعطیل شده است باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق رخ داده است.

سند توسعه نهبندان بازنگری شود

وی با تاکید بر اینکه باید سند توسعه نهبندان بازنگری شود، بیان داشت: معاون اجرایی این موضوع را پیگیری کند تا به این منطقه توجه خاص و ویژه شود.

رئیس جمهور با اشاره به گلایه‌های کارگران معدن زغال سنگ طبس، یادآور شد: به نظر من در سطح کشور باید بازنگری‌هایی نسبت به نظام پیمان کاری داشته باشیم تا حق کارگران به معنای واقعی محقق شود چرا که در نظام اسلامی کار کارگر ارزشمند است.

رئیسی گفت: نظام پیمان کاری و ارتباط بین کارگر و پیمان کار باید بر اساس عدالت صورت گیرد و ما به عنوان دولت حق پیمانکار و پیمانکار هم حق کارگر را بدهد.

وی بر تشکیل ستاد احیای ستاد قنوات تاکید کرد و افزود: زیرساخت‌های در این زمینه موجود است و باید برای احیای قنوات با کمک‌های دولت و مردم منطقه ورود کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: برای ۵۰ معدن در خراسان جنوبی مجوز بهره برداری صادر شده ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است که باید چرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.

ایجاد مشوق های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان

رئیسی یادآور شد: بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی باید حتماً فعال شود و به صادرات با کشور افغانستان توجه بیشتری داشته باشیم تا وضعیت اقتصادی مرزنشینان نیز بهبود یابد.

وی یادآور شد: برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان باید جاذبه‌های بیشتری در نظر بگیریم تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی تشویق شود.

رئیسی یادآور شد: ما در خراسان‌جنوبی اقتصاد معدن، اقتصاد کشاورزی و گردشگری و فرصت مرز را داریم که باید آن را فعال کنیم.

وی گفت: سرمایه خراسان‌جنوبی امنیت، دو هزار شهید، وحدت بین شیعه و سنی و وجود نیروهای کارآمد است که پشتوانه توسعه یافتگی خراسان جنوبی است.

رئیس جمهور یادآور شد: هیچ مشکل حل نشدنی در خراسان جنوبی و کشور وجود ندارد و همه گره‌ها به دست جوانان توانمند و با توکل بر خدا باز می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه آمریکا و غرب از هیچکس مشکلی رفع نکرده است، گفت: آنچه که آمریکا با کشور افغانستان کرد و در ۲۰ سال اشغال خانه‌های بیشماری را ویران و کودکان زیادی را مجروح و معلول کرد برای همگان یک عبرت است.

همت خود را برای تغییر شرایط به نفع مردم بسیج کرده‌ایم

بیرجند- رئیس جمهور گفت: همت خود را برای تغییر شرایط به نفع مردم و سفره مردم بسیج کرده‌ایم تا با مشارکت همگان مشکلات حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در جمع اقشار مردم، علما و نخبگان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حضور در جمع نخبگان خراسان‌جنوبی برای من و همکارانم یک توفیق است.

رئیس جمهور بیان‌کرد: تمایل داشتم که در جمع مردم خراسان‌جنوبی در تک تک شهرها حضور می‌داشتم و عرض سلام و ادب و احترام به تک تک مردم می‌کردم ولی شرایط کرونایی اجاره چنین مراسمی را نمی‌دهد ولی از همین جا صمیمانه به همه آنها عرض سلام و ادب می‌کنم.

رئیسی با اشاره به اینکه مردم خراسان‌جنوبی در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه‌های عمل به وظایف الهی و انقلابی خوش می‌درخشند، افزود: به سهم خودم به عنوان یک خدمتگزار از همه علما، اساتید، کشاورزان و صنعتگران و بانوان فرهیخته، نیروهای انتظامی و.. در خراسان‌جنوبی سپاسگزارم.

وی گفت: ما باید وضعیت موجود و شرایطی که در آن دولت را تحویل گرفته‌ایم را برای مردم تبیین کنیم و در این راستا نیز از همه کارشناسان و به ویژه کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در این زمینه تقاضا دارم که مسائل را برای مردم بگویند.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما همه همت خود را بسیج کرده‌ایم که شرایط را به نفع مردم و به نفع سفره مردم تغییر دهیم و علی‌رغم همه مشکلات موجود من آینده را بسیار روشن می‌بینم و با مشارکت همگان به لطف خدا شرایط را در حال تغییر می‌بینیم.

رئیسی بیان‌کرد: اقدام و عمل برای مردم امید آفرین است و دستگاه‌های اجرایی اگر تلاش و حرکتی در راستای رفع مشکلات داشته باشند، مردم را به نظام اداری امیدوارتر کرده و موجب افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کس در هر کجا خدمت می‌کند باید موجب افزایش اعتماد مردم به نظام اداری و.. شود، ادامه‌داد: مردم حقوقی و دولت تکالیفی دارند که این احیا و زمینه‌سازی این حقوق و به ویژه در مورد زنان سرپرست خانواده و فرهیخته و مردان فرهیخته به عهده دولت است.

جذب سرمایه گذاران در خراسان جنوبی در عرصه عمل محقق شود

رئیس جمهور گفت: خراسان‌جنوبی علی‌رغم کمبود نزولات آسمانی ظرفیت‌های بسیاری دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها چون اقتصاد معدن و اقتصاد سنگ و محصولات کشاورزی دارای اهمیت است.

رئیسی افزود: ما ایجاد پژوهشکده‌ها در زمینه محصولات کشوری استان برای استفاده بهتر و برتر محصولات استراتژیک را دنبال می‌کنیم و همچنین جذب سرمایه گذاران در استان باید در عرصه عمل دنبال شود.

وی گفت: معدنی که امروز در طبس مشاهده کردیم اگر زیر ساخت‌های آن تکمیل شود ما چند برابر نیروی شاغل امروز می‌توانیم به فرصت‌های شغلی آنجا بیفزاییم و نیازهای زغال سنگ کشور را به صورت بسیار زیاد در داخل تأمین کنیم.

رئیس جمهور با اشاره مسئله آب یکی از مشکلات اساسی مردم در خراسان جنوبی است، اظهارکرد: انتقال آب دریای عمان برای خراسان‌جنوبی باید دنبال شود که وزیر نیرو این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: در این زمینه برنامه تا سال ۱۴۰۴ است که باید با تلاش و پیگیری این زمان را کوتاه کنیم تا برنامه سریع‌تر به نتیجه برسد.

ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی تشکیل شود

رئیسی با بیان اینکه مسئله استفاده از آب‌های ژرف در استان خراسان‌جنوبی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: یکی از مواردی که من نیز بر آن تأکید دارم موضوع فعال شدن ستاد احیای قنوات در خراسان‌جنوبی است که حمایت مالی از آن باید صورت گیرد و این مهم قطعاً برکت‌های بسیاری خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیروی قوی عشایر و مرزبانی در خراسان‌جنوبی داریم که امانت‌دار و صادق هستند، افزود: علی‌رغم اینکه به دلایلی مرزهای ما در خراسان‌جنوبی تهدیداتی در حوزه‌هایی چون موارد مخدر دارد، اما میزان جرم در خراسان‌جنوبی پایین است که دینداری مردم به آنان مصونیت در برابر آسیب‌ها و جرائم داده است.

وضع مالیات برای فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد

رئیسی با اشاره به اینکه فشار مالیاتی به مراکز تولیدی باید کاهش داده شود تصریح کرد: باید مالیات برای فعالیت اقتصادی غیر مولد وضع کنیم.

گفت: فعالیت‌های اقتصادی مولد باید مالیات کمتری داشته باشند و اگر مهلتی یا استمهالی می‌خواهند باید موافقت شود که این سیاست در دولت پیگیری خواهد شد.

وی گفت: به وزیر صنعت و وزرای مربوطه تأکید می‌کنم که ساز و کاری را برای حمایت از داخلی‌سازی و صادرات طراحی و فعال کنند تا واحدهای تولیدی را در راستای صادرات تشویق کنند.

رئیس جمهور اظهار‎کرد: شرایط تحریم در کشور ما مشکلاتی را ایجاد کرده است ولی برخی از واحدهای تولیدی از این تهدید فرصت ساخته‌اند که نمونه آن کارخانه‌های تولید لوازم منزل و شرکت کویر تایر است که وقتی جلوی واردات لوازم ساخت کره را گرفتند، آنان با همت نیاز داخل را برآورده کردند.

جلوی واردات بی رویه را می‌گیریم

رئیسی بیان‌کرد: حال که نیاز داخل بر طرف شده است، برخی از این دم می‌زنند که محصولات خارجی وارد شود ولی ما اجازه واردات بی رویه که تولید کشور را تحت الشعاع قرار بدهد را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی چه میزان وارد سفره مردم شده، قابل توجه است، افزود: چون در موضوع اختصاص ارز ترجیحی نظارت کافی نشد، دلالان به جای مردم سود بردند که این را در دولت بررسی می‌کنیم که چند جلسه ستاد اقتصادی دولت به این موضوع اختصاص یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه موضوعات و تصمیم‌گیری‌ها پیوست عدالت را مد نظر داریم، گفت: برای تخصیص نهاده‌های دامی و ارز ترجیحی و.. حتماً عدالت و تأثیر آن بر سفره مردم مد نظر خواهد بود تا شاهد ثبات بازار باشیم.

رئیسی با اشاره به اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار مهم و مورد توجه دولت است، افزود: از کارشناسان در بخش‌های مختلف نظراتشان در این بابت خواسته می‌شود که کار جامعی صورت گیرد و مردم نیز در جریان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه قدرت یک کشور فقط قدرت نظامی نیست، یادآور شد: قدرت اقتصادی، قدرت علم و فناوری و داشتن نیروی انسانی نیز بسیار مهم است.

رئیسی بر اینکه باید با فعل ماضی با مردم صحبت بگوییم و گزارش کارهای انجام شده را بدهیم تأکید کرد.

امید به تغییر شرایط در مردم ایجاد شده است

بیرجند- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید برای مردم تبیین کرد، دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته است، گفت: امید به تغییر در مردم ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید علیرضا عبادی عصر جمعه در دیدار نخبگان خراسان‌جنوبی با رئیس جمهور اظهار کرد: خداوند قلوب مردم ایران را هدایت کرد تا در انتخابات به سمت عملی‌تر شدن ارزش‌های انقلاب اسلامی بروند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مردم خراسان‌جنوبی ۱۵ سال پیش شخصیت آیت‌الله رئیسی را شناختند، بیان‌کرد: در انتخابات ریاست جمهوری نیز بیشترین رأی را به ایشان دادند.

عبادی با اشاره به اینکه توطئه‌های دشمن همواره وجود دارد، گفت: همه گزینه‌های دشمن همواره روی میز است ولی پاسخ مردم ما نیز همیشه همراه با هوشیاری بوده و در زمینه‌های مسائل امنیتی نیز باید حساس بود.

وی ادامه‌داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که اگر مشکلی هست با مردم در میان بگذارید زیرا در نظام اسلامی دولت و مردم در راستای یک هدف واحد حرکت می‌کنند چنانچه در دولت شهیدان رجایی و باهنر اینگونه بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مردم امید برای تغییر شرایط ایجاد شده است، گفت: از زبان مسئولین متعهد و متخصص شنیده‌ایم که دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته است که این موضوع را باید برای مردم تبیین کرد و گفت که کسری بودجه‌ها چه آسیب‌هایی به همراه دارد.

عبادی اظهار کرد: نباید مردم را تنها گذاشت تا وسوسه‌های دیگران بر روی آنان تأثیر بگذارد.

دستور ویژه رئیس جمهور برای شکل گیری ستاد احیای قنوات

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: بنا بر دستور ویژه رئیس جمهور ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری جمعه شب در نشست شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: بخش‌های کشاورزی، معدن، گردشگری و مرز از فرصت‌های اقتصادی استان هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های محصولات استراتژیک استان بیان داشت: ۷ هزار تن عناب، ۲۲ هزار تن زرشک و ۶۷ تن زعفران در این استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده محصولات استان بسیار ناچیز است، عنوان کرد: باید در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی این استان گام برداریم.

ملانوری معادن را از محورهای توسعه استان دانست و بیان داشت: ۴۸ نوع کانی معدنی در این استان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای تحول اقتصادی و اشتغال استان بهره برد.

وی با بیان اینکه استان در حوزه گردشگری ۴ اثر ثبت جهانی و ۹۴۰ اثر ثبت ملی دارد، عنوان کرد: ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم که ۴ گذرگاه مرزی وجود دارد و به دلیل مخالفت‌های دولت قبلی افغانستان تنها مرز ماهیرود فعال بوده است.

فعال شدن سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی تا سه هفته آینده

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با حمایت‌های دولت و تلاش مسئولان سه بازارچه گلورده، یزدان و دوکوهانه تا سه هفته آینده فعال خواهند شد.

به گفته وی هم اکنون مرز یزدان در زمینه خرده فروشی فعال شده است.

ملانوری با بیان اینکه ۹ شهرستان استان از مناطق کم برخوردار است، بیان داشت: در قالب اختیاراتی که دولت تفویض نماید، استان می‌تواند در یک بازه زمانی ۳-۴ ساله از محرومیت خارج شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد توسعه خاوران در استان عنوان کرد: این ستاد در راستای محور شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای هم افزایی دستگاه‌ها و شکستن بروکراسی‌های اداری تشکیل شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به صدور مجوزهای بی نام و آماده برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: برای درخواست‌های سرمایه گذاری بدون مجوز نیز در استان تعهد ایجاد کرده‌ایم که ظرف مدت دو هفته به سرانجام برسد.

جذب ۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری در استان

وی از جذب ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان خبر داد و افزود: باندهای دوم جاده‌های مواصلاتی به دلیل وسعت استان و قرار گرفتن استان در مسیر محورهای ترانزیتی کشور، نیاز به کمک دارد.

ملانوری خواستار تزریق اعتبار به کارگاه‌های راهسازی شد و گفت: تسریع در پروژه راه آهن استان نیازمند دستور ویژه رئیس جمهور است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۹ درصد نقاط شهری و ۷۵ درصد نقاط روستایی از آب شرب سالم برخوردار هستند، عنوان کرد: در تابستان امسال با راه اندازی قرارگاه آب، آبرسانی سیار را بدون کمترین مشکلی انجام دادیم.

به گفته وی ۱۰۰ درصد نقاط شهری و ۹۶ درصد مناطق روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

ملانوری از توزیع ماهانه ۲۲ هزار تن نهاده دامی در استان خبر داد و افزود: ستاد احیای قنوات بنا به پیشنهاد رئیس جمهور در خراسان جنوبی شکل می‌گیرد.

دولت برای اتمام پروژه های خراسان جنوبی زمان تعیین کند

بیرجند- نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس خواستار اولویت بندی مشکلات استان شد و گفت: باید برای افتتاح طرح‌ها از سوی دولت زمان تعیین شود تا نماینده‌ها و رسانه‌ها پیگیر باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خسروی اسفزار جمعه شب در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به مشکلات پیش روی استان بیان کرد: مشکلات و مسائل خراسان جنوبی باید اولویت بندی شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه برخی اوقات اعتبارات در یک شهرستان در حد چند آپارتمان است که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

خسروی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام استان بیان کرد: وزیر راه پیشرفت راه آهن خراسان جنوبی را طی ۱۰ ماه گذشته ۲۰ درصد اعلام کرد و در حال حاضر هم همان ۲۰ درصد اعلام می‌کنند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای افتتاح طرح‌های نیمه تمام استان زمان مشخص کند تا نماینده‌ها و رسانه‌ها پیگیر باشند.

 

 

 

بی انگیزگی زرشک کاران خراسان جنوبی برای برداشت محصول

بیرجند- نماینده قاین و زیرکوه گفت: زرشک کاران خراسان‌جنوبی انگیزه‌ای برای برداشت محصول ندارند چرا که متضرر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سلمان اسحاقی جمعه شب در شورای اداری خراسان‌جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب بازگشایی بازارچه یزدان با حمایت رئیس جمهور و تلاش استاندار است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با اشاره به اینکه تثبیت پایانه مرزی یزدان یکی دیگر از خواست‌ها بود، بیان‌کرد: سال‌های قبل آیت الله رئیسی ایام اربعین از پایانه مرزی یزدان بازدید کردند و آن زمان افسوس خوردند که چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

اسحاقی افزود: همچنین در مورد دانشگاه بزرگمهر قاین امروزه به لطف دولت انقلابی این دانشگاه تثبیت شده است که دانشگاه بزرگ خارج از مرکز استان است.

وی با اشاره به مشکلات بخش زرشک خراسان جنوبی گفت: در حال نزدیک شدن به فصل برداشت زرشک در استان هستیم، اما مردم هیچ انگیزه‌ای برای برداشت آن ندارند چرا که کشاورزان و زرشک کاران متضرر شده‌اند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه ما انبارهای پر از زرشک در خراسان‌جنوبی داریم، گفت: باید در زمینه رفع مشکلات زرشک کاران تدبیری بیندیشیم.

اسحاقی یادآور شد: تنها کارخانه شیر خراسان جنوبی در قاین حدود ۲ سال است که تعطیل شده و خواست ما این است که این کارخانه راه‌اندازی و خراسان جنوبی به کارخانه شیر مجهز شود.

برخی ساختارهای اداری کشور غلط است/مشکل در نظام پولی و بانکی

بیرجند- رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی ساختارهای اداری کشور غلط است، گفت: نظام بانکی و مالیاتی باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی جمعه شب در شورای اداری خراسان‌جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: کسی که بیشترین اشراف به مسائل خراسان‌جنوبی را دارد خود آیت الله رئیسی است و حتی بسیاری از روستاهای استان را می‌شناسند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: به عنوان مثال بر موضوع نیاز خراسان‌جنوبی به آب و راه و کشاورزی اشراف کامل دارند.

نصیرایی با بیان اینکه افتخارات ما به برکت ایمان و تدین مردم شکل گرفته است، ادامه‌داد: این مسئله هم در ابتدای شکل‌گیری انقلاب و هم در ادامه آن و هم در رسیدن به اهداف و آرمان‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، مسئله فرهنگ را باید مد نظر قرار دهیم، گفت: متأسفانه به این حوزه کم توجهی شده است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه ادامه داد: در حوزه فرهنگ نباید فقط به ساختمان و … توجه کرد و از محتوا غفلت نمود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخی از ساختارهای اداری کشور غلط و نادرست است، اظهارکرد: این ساختارهای غلط هیچ وقت نمی‌تواند آرمان‌های اسلامی و دینی را محقق کند و اکنون نظام مالی و پولی ما مشکل دارد.

نصیرایی با اشاره به اینکه آن‌هایی که باید مالیات بدهند، از دادن مالیات فرار می‌کنند، بیان‌کرد: نظام مالیاتی ما باید اصلاح شود.

وی گفت: منابع پولی و اعتباری ما بر اساس شاخص جمعیت تخصیص می‌یابد و از این جهت خراسان‌جنوبی با این معیارها به عدالت نمی‌رسد.

لزوم بررسی طرح توسعه نهبندان/گلایه از پروژه انتقال آب

بیرجند- نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: طرح توسعه نهبندان بعد از گذشت ۲۲ سال نتوانسته چهره شهرستان را تغییر دهد و باید مجدد مصوبه هیئت وزیران را اخذ کرده و بررسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی نخعی جمعه شب در شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود در استان بیان کرد: در حال حاضر آب بزرگترین چالش پیش روی استان است.

وی با اشاره به طرح‌های انتقال آب به استان گفت: مسیر فعلی آب که از طریق خلیج فارس برای استان در نظر گرفته شده بیشتر شبیه مزاح است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح هیچ تناسبی با ظرفیت‌های خراسان جنوبی و خواسته‌های مردم ندارد.

نخعی خواستار تغییر و تدوین مجدد و همچنین به روز رسانی طرح انتقال آب شد و افزود: این طرح باید متناسب با خواسته‌های مردم و قابلیت‌های استان به روز رسانی شود.

وی بر توجه به زیرساخت‌های ارتباطی استان تاکید کرد و گفت: همچنین زیرساخت‌های انرژی خراسان جنوبی بسیار ضعیف بوده و نیازمند توجه است.

نخعی با بیان اینکه نیاز است منبع پایدار پارس جنوبی به استان متصل شود، افزود: امید است دولت سیزدهم به خراسان جنوبی نگاهی ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به سند توسعه نهبندان اظهار کرد: این طرح بعد از گذشت ۲۲ سال نتوانسته چهره نهبندان را تغییر دهد و نیاز است مجدد مصوبه هیئت وزیران را اخذ کرده و بررسی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط کنونی مرزی برای مرزنشینان عایدات قابل توجهی نداشته است.

وی با بیان اینکه نیاز است رئیس جمهور بر مراودات بیشتر با افغانستان تاکید کند، افزود: تجارت چمدانی تا زمانی که به شکل واقعی انجام نشود نمی‌تواند در خدمت مرزنشینان قرار گیرد.

 

 ۷۰۰ کیلو طلا از خراسان جنوبی استحصال می شود

بیرجند-رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می شود با فعالیت معدن طلای استان تا پایان سال ۷۰۰ کیلو گرم طلا استحصال داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جرجانی جمعه شب در شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه معدن خراسان جنوبی ۱۳ هزار نفر و در حوزه تجارت این استان ۸۷ هزار نفر فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت معدن طلا در این استان، افزود: پیش بینی می‌شود ۷۰۰ کیلو طلا تا پایان سال در استان استحصال شود.

جرجانی همچنین با تاکید بر احداث واحد فرآوری شیشه در نهبندان بیان داشت: سیلس در نهبندان با عیار ۹۹ درصد وجود دارد که برای استفاده از این ظرفیت و پتانسیل خواستار احداث واحد فرآوری شیشه در نهبندان هستیم.

وی با اشاره به پرداخت بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده ۱۱ پروژه بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای ایجاد فرصت اشتغال برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در حال اجرا شدن است.

جرجانی تایر، کنسانتره، مس، کک، مواد شوینده، کاشی و سرامیک و خوراک دام را از جمله محصولات تولیدی این استان برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: ۴۸ ماده معدنی شناخته شده در این استان وجود دارد که در این زمینه منیزیت، خاک‌های صنعتی، کک، سنگ‌های تزئینی، فلورین، پتاس، سرب و روی بی‌نظیری در این استان وجود دارد.

جرجانی با بیان اینکه کوله‌بری در استان خراسان جنوبی وجود ندارد، افزود: برای همه مرزنشینان کارت پیله‌وری صادر شده و صادرات بدون واردات اجرا می‌شود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار بافنده در استان خراسان جنوبی نیز ادامه داد: در زمینه فرش ۲ برند جهانی از استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ریسندگی و بافندگی در طبس و بشرویه گفت: متأسفانه هنوز اصلاحیه لازم برای اجرای این طرح‌ها در استان صادر نشده و درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مشکلات این طرح برطرف شود.

جرجانی با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد از صادرات کشور در خراسان جنوبی رخ می‌دهد و زیرساخت‌های کافی برای رونق تجارت در این استان وجود ندارد، خواستار توجه ویژه به مرز و بازارچه‌های مرزی شد.

جرجانی با بیان اینکه در دولت‌های مختلف خواستار تعلق مشوق‌های خاص برای خراسان جنوبی شده‌ایم، افزود: این استان مستثنی از دیگر استان‌ها نیست و خواهشمندیم تا مشوق خاصی برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود.

به گفته جرجانی واحدهای تولیدی استان برای تأمین گاز دچار مشکل هستند که در این راستا خواستار تأمین زیرساخت‌های لازم به ویژه برای واحدهای معدنی استان هستیم.

احیای ۲۵درصد قنوات خراسان جنوبی/نهضت گلخانه ای چشم انتظار تسهیلات

بیرجند- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا کنون ۲۵ درصد قنوات استان احیا شده است، گفت: در صورت تخصیص اعتبار ویژه می توانیم ۵۰ درصد قنوات را تا ۵ سال آینده بازسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا قوسی جمعه شب در نشست شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: ۲۸ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۴۱ درصد روستاییان استان ۷۰ درصد درآمد آنها از بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

وی ظرفیت تولیدات کشاورزی استان را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: محصولات زرشک، عناب، زعفران و پسته استان بالاترین ارزش اقتصادی را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی استان ادامه داد: راندمان و بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی به دلیل کاهش میزان آب دهی قنوات و چاه‌ها و شوری آب کاهش یافته است.

قوسی از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان خبر داد و بیان داشت: این سند در بخش کشاورزی شامل پروژه سازه‌ای، غیر سازه‌ای و افزایش تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تصریح کرد: ۱۲ هزار هکتار پروژه آبیاری نوین در حال اجرا است.

وی گفت: در صورت تأمین اعتبار ۲۵ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان را به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌کنیم.

قوسی به اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای استان اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های این طرح اجرا شده اما در حوزه تسهیلات با مشکل مواجه هستیم که نیازمند توجه ویژه دولت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به بازسازی یک هزار و ۷۲ کیلومتر از قنوات استان گفت: این میزان ۲۵ درصد قنوات استان را شامل می‌شود که اگر اعتبار ویژه به این موضوع تخصیص یابد می‌توانیم تا ۵ سال آینده ۵۰ درصد قنوات استان را احیا کنیم.

ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی تشکیل شود

بیرجند- نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به وجود ۶ هزار رشته قنا در استان گفت: ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نظر افضلی شامگاه جمعه در دیدار رئیس جمهور با نخبگان، دانشگاهیان، علما و نمایندگان اقشار مختلف مردم با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان دانشگاهی است، اظهار کرد: در این استان ۲۲ مرکز دانشگاهی و علمی و یک هزار و ۶۰۰ عضو هیئت علمی داریم.

وی با بیان اینکه از قدیم صدور نیروی انسانی از استان را داشته‌ایم، گفت: تقاضا داریم استعدادهای نخبه استان کشف و برای کادرسازی از آنها استفاده شود.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به طرح ادغام دانشگاه صنعتی با دانشگاه بیرجند و توقف فعلی این طرح گفت: به وزیر علوم اعلام شود نگاه بهتری به خراسان جنوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد پژوهشکده محصولات استراتژیک از نیازهای خراسان جنوبی است، بیان داشت: اگر علمی و تحقیقاتی کار نکنیم با مشکل مواجه شده و توفیقی حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه درد پرغصه خراسان جنوبی آب است، تصریح کرد: مجبوریم انتقال آب به استان را داشته باشیم و در این زمینه از دولت می‌خواهیم خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد.

افضلی گفت: امیدواریم انتقال آب به این استان به زودی محقق شود چرا که متأسفانه هنوز مردم برخی از روستاهای این استان آب برای مسائل بهداشتی خود ندارند.

وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان انجام شده و تقاضا داریم در خراسان جنوبی نیز انجام شود، گفت احیای قنوات اثرات مفیدی داشته است و با توجه به ۶ هزار رشته قنات در این استان ستاد احیای قنوات تشکیل شود.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: زرشک خراسان جنوبی را دریابید زیرا محصول سال گذشته کشاورزان روی دست آنها مانده و کشاورزان مستاصل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها برای معادن استان ایجاد شود، ادامه داد: از ۶۱ ماده معدنی ۴۰ ماده در خراسان جنوبی وجود دارد و راه نجات این استان استفاده از ظرفیت معادن است.

وی خواستار ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های نو در استان شد و بیان کرد: در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور منطقه آزاد را داریم اما در خراسان جنوبی وجود ندارد و درخواست ما ایجاد این منطقه است.

افضلی بیان کرد: حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی عشایر هستند و نیاز است نهادهای لازم برای حل مشکلات عشایر از جمله اشتغال، سهمیه آرد و تعاونی‌ها به میدان بیایند.

وی خواستار افزایش شعاع مرزنشینی استان به ۵۰ کیلومتر شد و بیان کرد: جمعیت ما در شعاع ۲۰ کیلومتری بسیار پایین است.

 

 

فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی کاهش یابد/ لزوم توجه بر داخلی سازی

بیرجند- نماینده واحدهای صنعتی خراسان‌جنوبی خواستار کاهش فشارهای مالیاتی بر بخش تولید شد و گفت: داخلی سازی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زینلی از فعالان اقتصادی و نماینده واحدهای صنعتی خراسان‌جنوبی شامگاه جمعه در دیدار رئیس جمهور با نخبگان خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی در بیشتر حوزه‌ها نسبت به شاخص‌های ملی پایین‌تر است و در این راستا نیاز به ورود سرمایه‌گذار جدید داریم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتماد و سرمایه ملی را در سال‌های گذشته از دست دادیم و این موضوع جرأت را از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری گرفته است، گفت: سال‌های گذشته استان‌های بزرگ و مرکزی کشور شرکت‌های بزرگ را به استان‌های خود با باندبازی بردند.

زینلی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صنایع استان غیر فعال است و مابقی نیز زیر ظرفیت کار می‌کنند، ادامه داد: از این جهت دولت و شرکت‌های بزرگ مانند شستا و ایمیدرو و بانک‌های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه‌گذاری کنند تا کار تولید در خراسان‌جنوبی رونق گیرد.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های عظیم صنعتی در استان باید شرکت‌های بزرگ پای کار باشند، اظهارکرد: از آقای رئیس جمهور می‌خواهیم با پیوست عدالت، عقب ماندگی در خراسان‌جنوبی را جبران کند.

فعال اقتصادی در خراسان‌جنوبی گفت: ادارات اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی نباید فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی بیاورند و کار تولید را برای آنان سخت کنند.

زینلی اظهار کرد: از طرفی بانک‌ها هم در ابتدا که می‌خواهند وام بدهند، می‌گویند کارمزد ۱۸ درصد است اما بعد تا ۲۵ درصد را از کارخانه‌دار و فعال اقتصادی می‌گیرند.

نماینده واحدهای صنعتی خراسان‌جنوبی افزود: در راستای داخلی‌سازی و خصوصی‌سازی گام‌هایی برداشته شده است اما باید به تصویب هیأت وزیران برسد تا توان داخلی تقویت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت کویر تایر بیرجند:
توجه به داخلی سازی و صادرات نجات بخش مشکلات کشور است

فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی کاهش یابد/ لزوم توجه بر داخلی سازی/

سازمان بومی سازی تاسیس شود

زینلی دو بال داخلی سازی و توجه به صادرات را از عواملی عنوان کرد که کشور را از مشکلات نجات می‌دهد و گفت: کمیته ای در استان ها به ریاست استانداران تشکیل شود تا با محوریت صادرات سازمان های تولیدی ممیزی شوند.

 «سید محمدحسین زینلی» در جلسه دیدار نخبگان و اقشار خراسان جنوبی با رئیس جمهور با بیان اینکه خراسان جنوبی در اکثر حوزه ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است، افزود: خراسان جنوبی به سرمایه گذار جدید نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اعتماد و سرمایه ملی را در سالهای گذشته از دست دادیم و این جرات را از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری گرفته است، گفت: اکنون با روی کار آمدن دولت جدید، بخش خصوصی به میدان بیایند و کار را در دست گیرند.

این فعال حوزه اقتصاد در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته استان های بزرگ و مرکزی کشور شرکت های بزرگ را به استانهای خود با باندبازی بردند، افزود: این موضوع باعث شده تا انفجاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در آن استانها به وجود دارد اما استانهای مرزی مانند خراسان جنوبی بی نصیب بمانند.

زینلی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صنایع استان کار نمی کند، افزود: دولت و شرکت های بزرگ مانند شستا و ایمیدرو و بانک های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه گذاری کنند تا تولید رونق گیرد.

وی با اشاره به اینکه چنانچه شستا، ایدرو و ایمیدرو به استان نیایند چه کسی می خواهد کار کند؟، برای پروژه های عظیم صنعتی باید شرکت های بزرگ پای کار باشند، گفت: آقای رئیسی امروز از پیوست عدالت شما، پیوست پروژه های بزرگ را می خواهیم تا این عقب ماندگی ها در خراسان جنوبی جبران حذف شود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به اینکه تأمین زیرساخت ها در حوزه های مختلف استان مهم است، گفت: اداره اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی اینقدر فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی نیاورند، اجازه دهند تا واحدهای صنعتی راه بیفتد بعد مالیات بگیرند.

زینلی با اشاره به اینکه بانک ها ابتدا که می خواهند وام بدهند، می گویند کارمزد ۱۸ درصد است اما تا ۲۵ درصد را از تولیدکنندگان می گیرند، افزود: بانک ها علاوه بر این ۲۰ درصد تسهیلات را نگه می‌دارند و این درشأن نظام بانکی کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه داخلی سازی نجات ملی ما است، تا کی می خواهیم رو به غرب بخوابیم و از آنها کمک بخواهیم، افزود: در طی هشت سال گذشته کویر تایر با اتکا به دانش بومی خود و فرزندان این کشور اعجاز خلق کرده است، بیش از ۲۵ درصد سود سال قبل کویر تایر ناشی از داخلی سازی بوده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با بیان اینکه برای داخلی سازی و خصوصی سازی گام هایی برداشته شده است، ادامه داد: باید داخلی سازی به تصویب هیات وزیران برسد تا تکیه بر توان داخلی تقویت شود.

زینلی در پایان دوبال داخلی سازی و توجه به صادرات کشور را عواملی عنوان کرد که کشور را از مشکلات نجات می دهد و گفت: کمیته ای در استان ها به ریاست استانداران تشکیل شود که با محوریت صادرات سازمان های تولیدی ممیزی شوند، تا شرکت های تولیدی، نوسازی و توان صادراتی پیدا کنند چراکه اگر توان صادراتی شرکت ها را بالا ببریم این ها می توانند در زمین های خارجی هم موفق باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*