اخبار خراسان جنوبی/ هزینه کرد ۷۰ میلیون تومانی اجرای نیت حسینیه امام رضا (ع) بیرجند

بازدید استاندار خراسان جنوبی از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند
بازدید استاندار خراسان جنوبی از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند
استاندار خراسان جنوبی از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این بازدید که بدون هماهنگی قبلی انجام شد، با هدف آشنایی با نحوه فعالیت این تعاونی و میزان اشتغال ایجاد شده صورت گرفت.
زمینه فعالیتی این شرکت تعاونی، تولید محصولات خانگی و صنایع دستی است.
۱۰ نفر بانوی شاغل در این شرکت تعاونی به تولید لباس، ترشیجات، سبزی خشک، عرقیجات، حوله و دیگر صنایع دستی مشغول می باشند.
این شرکت تعاونی در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده است.
تعداد بازدید:

بازدید سرزده از پروژه در دست احداث تعاونی مسکن ایثارگران
بازدید سرزده از پروژه در دست احداث تعاونی مسکن ایثارگران
با حضور استاندار خراسان جنوبی از پروژه در دست احداث تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند بازدید شد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این بازدید به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی انجام شد.
هدف از این بازدید، رصد وضعیت موجود، اطلاع از میزان پیشرفت فیزیکی و ارائه راهکارهای لازم در راستای رفع موانع از مسیر اجرای این پروژه بود.
پروژه بازدید شده شامل ۵۸ واحد مسکونی آماده تحویل در بلوار بقیه الله بیرجند بود.
تعداد بازدید:

 

 

 

بازدید سرزده استاندار خراسان جنوبی از پروژه تعاونی مسکن پادگان 04 بیرجند
بازدید سرزده استاندار خراسان جنوبی از پروژه تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند
استاندار خراسان جنوبی به صورت سرزده، از پروژه تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند که در سال ۱۳۶۲ تأسیس شده، طی سه سال متوالی، عنوان تعاونی برتر ملی را کسب نموده است.
این تعاونی تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را به متقاضیان تحویل نموده و ۷۲۰ واحد نیز با پیشرفت فیزیکی های متفاوت در دست احداث دارد.
پروژه ای که بازدید شد، در بلوار شهید ناصری بیرجند واقع شده است.
تعداد بازدید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دومین کاروان «نذر آب ۴» وارد مناطق محروم نهبندان شد/۳

دومین کاروان «نذر آب ۴» وارد مناطق محروم نهبندان شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از آغاز فعالیت دومین کاروان طرح ملی نذر آب ۴ در شهرستان نهبندان خبر داد.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی با اشاره به اجرای سومین مرحله طرح ملی نذرآب در شهرستان های نهبندان و درمیان اظهار داشت: در تابستان سال جاری این طرح با مشارکت و همکاری استان های زنجان و قزوین در حال اجرا است.

وی با اشاره به ورود دومین کاروان «نذرآب ۴» به استان، بیان کرد: این برنامه در راستای ارتقاء سطح سلامت، رفع مشکلات زیستی خانوارها و تامین آب شرب پایدار در مناطق متاثر از خشکسالی شهرستان نهبندان اجرا می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به توزیع بسته های غذایی و بهداشتی بیان کرد: این طرح در سال جاری به دلیل وضعیت قرمز کرونا در شهرستان های هدف بدون حضور کاروان های سلامت اجرایی می شود.

با اشاره به آغاز فعالیت جمعیت هلال احمر استان زنجان در شهرستان نهبندان افزود: کمک های خیرین و مردم نوع دوست این استان در قالب طرح ملی «نذر آب ۴» به ارزش بیش از پنج میلیارد ریال برای نیازمندان شهرستان نهبندان ارسال شده است.

 

 

 

دستور ویژه دادستان برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق رسوبی

دادستان خراسان جنوبی برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق رسوبی استان دستور ویژه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام نسائی زهان امروز در بازدید از انبار‌های اموال تملیکی در راستای دستور ویژه دادستان برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق رسوبیحقوق عامه و جلوگیری از تضییع حق بیت المال برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق قضائی، ضبطی، رسوبی و سنواتی دستور ویژه صادر کرد.
وی گفت: در همین راستا پرونده‌های قبل از ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شد.

مدیر اموال تملیکی استان نیز از تعیین تکلیف ۱۹۹ ردیف کالا‌های رسوبی و سنواتی مربوط به پرونده‌های قبل سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در راستای حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و ممانعت از رسوب شدن اموال انبار اموال تملیکی، حسب دستور قضائی تکلیف آن‌ها مشخص شد.

شیخ زاده افزود: امحای کالا‌های فاقد مجوز از مراجع ذیصلاح به ارزش بیش از ۳۴۵ میلیارد تومان با حضور مسئولان استان صورت خواهد گرفت.

وی گفت: یکی از مطالبات ریاست محترم قوه قضائیه در اسفند ماه ۹۹ در جمع اعضای مجمع و هیات مدیره سازمان، جمع آوری و فروش اموال تملیکی و لزوم تعیین تکلیف بموقع اموال تملیکی در سراسر کشور و تسریع در صدور احکام قضایی این پرونده‌ها بوده است.
مدیر اموال تملیکی استان همچنین گفت: تعیین تکلیف و فروش کالا‌های موضوع پرونده‌های اعلام شده که تأییدیه آن از مراجع ذیصلاح اخذ شده از طریق مزایده عمومی در حال انجام است.

 

 

 

 

ایجاد ۶ هزار طرح اشتغال در قالب طرح «سحاب» در خراسان‌جنوبی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان‌جنوبی گفت: در قالب طرح سحاب تاکنون ۶ هزار طرح اشتغال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه در ۱۱ شهرستان توسط روستاییان ایجاد شده است.

ایجاد ۶ هزار طرح اشتغال در قالب طرح «سحاب» در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید مجتبی موسوی ظهر امروز در ستاد توسعه خاوران، با اشاره به اجرای طرح سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت)، اظهار داشت: این طرح از سال ۹۷ با هدف ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی و افزایش سطح توان درآمد افراد روستایی در حال اجرا است.

وی از اجرای این طرح در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و بیان داشت: در قالب طرح سحاب تاکنون ۶ هزار طرح اشتغال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه در ۱۱ شهرستان توسط روستاییان ایجاد شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان‌جنوبی به طرح‌های توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌محور اشاره و عنوان کرد: تاکنون در بیش از ۱۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۵ میلیارد تومان و در طرح‌های تسهیلاتی نیز ۱۸ طرح به میزان ۱۴۶ میلیارد تومان مشارکت داشته‌ایم.

مشارکت در ۲۶۶ طرح عمرانی و زیربنایی

موسوی با بیان اینکه در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ۲۶۶ پروژه در حوزه سلامت، مدارس، راه، آب، مساجد، خانه عالم و از این قبیل داریم، اضافه کرد: ۷۵ درصد پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان اجرا شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ همه پروژه‌ها تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲ هزار و ۶۰۰ طرح اشتغالزایی در قالب طرح سحاب تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند، عنوان کرد: از این میزان تاکنون حدود ۶۵۰ طرح اجرا شده و ۶۸۰ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان‌جنوبی از خدمات بیمه‌ای برای ایتام تحت عنوان طرح «مهدوی» خبر داد و تبیین کرد: بیش از ۲ هزار نفر از روستاییان و یک هزار و ۷ یتیم زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

توزیع ۵۲۰۰ بسته مشق احسان

موسوی با بیان اینکه در دوران کرونا بسته‌های معیشتی و سایر موارد به ارزش ۲۵ میلیارد تومان تهیه و توزیع شده است، عنوان کرد: همزمان با بازگشایی مدارس بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان جنوبی تعداد ۵ هزار و ۲۰۰ بسته مشق احسان بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع می‌‌شود.

وی افزود: ارزش هر بسته نوشت‌افزار ۱۸۰ هزار تومان است که شامل کیف، دفتر، مداد، خودکار، مداد رنگی بوده که ارزش کل بسته‌ها ۹۳۶ میلیون تومان است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در بخش روستایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد بیکار یا حقوق زیر ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود، گفت: برای استفاده از تسهیلات بنیاد برکت متقاضیان باید وارد سامانه اشتغال شده و ثبت‌نام کنند که طی دو هفته طرح پذیرش یا رد خواهد شد.

پرداخت تسهیلات یک هزار و ۱۰۰ میلیاردی

موسوی از پرداخت بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال نیز ۱۴۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه روستایی برای هر متقاضی تا سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طرح «مشارکت سهامی» برای بخش صنعت تا ۴۹ درصد و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان و در پروژه‌های خاص تا سقف ۵۰ میلیارد تومان مشارکت می‌کنیم، تبیین کرد: سهم مشارکت ۴۹ درصد و حداقل ۳۴ درصد است که از سه تا پنج سال در سود و زیان طرح مربوطه مشارکت داریم و بعد از اتمام مشارکت از طرح خارج شده و با قیمت کارشناسی روز سهام خود را واگذار می‌کنیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان کارمزد ۱۸ درصد است و در صورتی که طرح اشتغالزایی و سودآوری داشته باشد در کارمزد ۴ درصد تخفیف لحاظ می‌شود.

 

 

 

 

حال ۱۲ بیمار کرونایی وخیم در خراسان جنوبی وخیم است

۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی، بستری شده اند که وضعشان در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۹۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۶۶ بیمار جدید شامل ۱۹ بستری و ۴۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۴ مورد از بیرجند، ۵ مورد از بشرویه، ۳ مورد از درمیان، ۴ مورد از سرایان، ۶ مورد از سربیشه، ۳ مورد از طبس، ۲ مورد از فردوس، ۱۵ مورد از قاینات و ۴ مورد از نهبندان، شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۶۶۸ تست سریع کرونا ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۸۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵۶ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۲ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۰۵ نفر رسید.

 

 

 

 

 

 

با فروش ۴۰۵ هکتاری زعفرانیه هزاران میلیارد تومان پول از استان  خارج شد

 

«مرتضی یزدان شناس» عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست اظهار کرد: شناسایی مبادی جرم‌خیز در خراسان جنوبی بهتر از درمان آن است.

 

وی اقتصاد و کمرنگ شدن معنویت ارا ز مهمترین معضلات جامعه و زمینه‌ساز وقوع جرم در استان دانست و افزود: عدم حمایت از سرمایه‌گذار سبب فرار سرمایه از شهر شده و اگر جذابیت‌هایی را به وجود بیاوریم خیلی از مشکلات با افزایش اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد.

 

عضو شورای شهر بیرجند در ادامه یادآور شد: مجموعه تجاری هلال در مرکز استان سال‌ها بلاتکلیف مانده است که به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های شاخص باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

 

وی افزود: اگر بخواهیم جرم و تخلف کم شود باید به ریشه‌ها و عوامل بپردازیم و یکی از این موارد وضعیت فعلی پادگان سابق در خیابان ارتش است که علیرغم قرارداد بسته شده در سال ۸۴ هنوز به صورت کامل تخلیه نشده است.

 

یزدان‌شناس گفت: با فروش ۴۰۵ هکتاری زعفرانیه هزاران میلیارد تومان پول از استان ما خارج و سبب فقر خواهد شد زیرا تحویل این شهرک نیاز به خدمات‌رسانی شهری خواهد داشت که فعلا در دسترس نیست.

 

با امضای ۱۹ تفاهم‌نامه درستاد توسعه خاوران؛

۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ وارد خراسان جنوبی شد

امضای دو تفاهم نامه ماحصل شانزدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران/۲-۳

 

 استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شکل‌گیری ستاد توسعه خاوران تا امروز ۱۹ تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است.

حمید ملانوری در شانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران افزود: از این تعداد، طرح ایجاد و راه‌اندازی کارخانه شیرخشک در شهرستان سربیشه با ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و طرح ایجاد و راه‌اندازی فرآوری انواع بذر در شهرستان بشرویه با سرمایه‌گذاری ۸۷ میلیارد تومان امروز مبادله شد.

وی گفت: تفاهم نامه راه اندازی دو کارخانه در خراسان جنوبی با پیش بینی اشتغال هزار و ۶۸ فرصت شغلی در ستاد توسعه خاوران به امضاء رسید.

ملانوری استاندار  در این جلسه با بیان اینکه به دنبال توسعه هر چه بیشتر استان هستیم گفت: برای مشکلات موجود سرمایه گذاران موانع رو حل میکنیم.

در این جلسه سند آمایش سرزمین استان هم مورد بررسی قرار گرفت .

استاندار خراسان جنوبی در این زمینه نیز عنوان کرد: سند آمایش استان تا افق ۱۴۱۵ تهیه شده که با توجه به اعلام دولت افق ۱۴۲۴ باید مدنظر قرار بگیرد.

ملانوری با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان و فرمانداری‌ها باید سند را مطالعه و نظرات اصلاحی و پیشنهادات خود را اعلام کنند، گفت: در قالب ستاد‌های بعدی سند معتبری برای توسعه استان و اقدامات اجرایی استان تا افق ۱۴۲۴ تدوین می‌شود.

استاندار همچنین از ورود دستگاه‌های حمایتی و خدماتی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام برای سرمایه گذاری در استان خبر داد و افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در قالب حمایت از طرح‌های اشتغال زا، از طرح‌های کوچک تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه و طرح‌های متوسط و بزرگ‌تر تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و بتوانند به نتیجه واقعی برسند از تخفیف ۴ درصد در سود تسهیلات بهره مند می‌شوند، افزود: یک سری طرح‌هایی توسط این مجموعه پیشنهاد شده است که با کارشناسی بیشتر در صورت تایید در جلسات بعد مطرح می‌شود.

 

 

 

 

در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی عنوان شد

انتقاد رییس کل دادگستری از نحوه مدیریت پسماند در خراسان جنوبی

وجود خانه‌های اشتراکی را برای افراد متأهل

فعالیت ۶۰۸ زباله‌گرد در خراسان جنوبی

ماده ۱۰۰ برای شهرداری ها از محل وقوع جرم درآمد تعریف کرده است

انبوه سازی در اراضی سابق پادگان ۰۴ مشکل ساز خواهد/۲-۳

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی شورا‌های شهر در پیشگیری از وقوع جرم نقش موثر و تاثیرگذاری دارند.

حجت الاسلام حمیدی در شورای پیشگیری از وقوع جرم گفت: ضروری است جلسات در شهرستان‌ها شکل گیرد و با حضور اعضای شورا‌ها و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و همکاری با دستگاه قضا مشکلات شهر‌ها بررسی و از جرایم پیشگیری شود.

به گفته وی پیشگیری از وقوع جرم مسئله مهمی است و همه باید کمک کنند و شور‌های اسلامی به عنوان نمایندگان مردم و کسانی که در بین مردم هستند و از نزدیک با مشکلات مردم باخبر هستند می‌توانید با ارائه راهکار با کمک سایر نهاد‌ها به رفع مشکلات و معضلات بپردازند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: رسیدگی هرچه سریعتر به جابجایی صنوف آلاینده، مدیریت پسماند و تشویق مردم به تفکیک زباله از مبدا نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا کمتر شاهد زباله گردی باشیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات شهر بیرجند صنوف آلاینده است که قرار بوده تا ۶ ماهه نخست امسال جا به جایی انجام شود و کار‌های قضایی آن نیز بررسی و رسیدگی شده و از شورای اسلامی و شهردار تقاضا داریم این موضوع را در اولویت قرار دهند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه شهرداری‌های خراسان‌جنوبی به وظیفه خود در مدیریت پسماند عمل نکرده اند و این موضوع موجب معضل زباله گردی شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، با تأکید بر جلسات مشترک بین شورای شهر و مجموعه قضائی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این جلسات مشترک موجب استفاده از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات مردم می‌شود.

فعالیت ۶۰۸ زباله‌گرد در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه از فعالیت ۶۰۸ زباله گرد در سطح خراسان جنوبی خبر داد و گفت: شهرداری بیرجند باید موضوع مدیریت پسماند را به صورت جدی پیگیری کند تا به سرانجام برسد.

«عباسعلی بهاری» افزود: تکدی گری و زباله گردی و کودک کار یکی از آسیب های اجتماعی مرکز استان است که این موضوع در شهرستان ها کمتر مشاهده می شود.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: زباله گردی موضوعی نگران کننده و در حال رشد به صورت اپیدمی است که محصول حاشیه نشینی و شهرنشینی بی ضابطه تعریف می شود اما در خراسان جنوبی تعریف حاشیه نشینی تفاوت دارد و متاسفانه این امر به شهرستان ها رسوخ کرده است.

 

بهاری ادامه داد: پدیده زباله گردی در سایه نبود سازوکار بازیافت و جمع آوری پسماند به وجود می آید که شهرداری بیرجند در این زمینه قول های دادند اما اکنون فقط بالغ بر ۲۰۰ گاری زباله گردها را کدگذاری کردند و ماهانه ۲ میلیون تومان وجه از آنان دریافت می شود در حالی که هیچ خدماتی به آنان ارائه نمی دهند.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی خواستار ورود شورای شهر و شهرداری بیرجند در این زمینه شد چرا که دریافت چنین مبالغی بدون ارائه خدمات به افراد نیازمندی که مجبور به زباله‌گردی هستند، ظلم است.

 

 

دادستان‌هامشکلات طرح شده توسط منتخبین مردم در شورا را پیگیری کنند

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز در این جلسه گفت:دادستان‌های خراسان‌جنوبی مشکلات طرح شده توسط منتخبین مردم در شوراها را پیگیری و نتیجه را به مردم گزارش دهند.

حجت‌الاسلام علی نسائی، افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه، زندگی آرامی داشته باشیم، باید همگی کمر همت را برای پیشگیری از وقوع جرم ببندیم.

نسائی ادامه‌داد: اعضای شورای شهر اگر از مسئولان در راستای حل مشکلات مردم مطالبه گری کنند موجب امیدواری در بین جامعه و کاهش جرائم می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از جرائم به واسطه فقر رخ می‌دهد و اگر تولید رونق گرفته و بیکاری کاهش یابد، شاهد کم شدن میزان جرائم خواهیم بود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها تبدیل به محلی برای تخلف فروشی نشود

ابوالفضل داریوش، معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ماده ۱۰۰ قابلیت تفسیر پذیری‌های متعدد دارد، گفت: همین تفسیر پذیری‌های متفاوت موجب می‌شود که آراء متفاوتی در شهرهای مختلف پیرامون این ماده صادر شود.

داریوش اظهار کرد: معمولاً شهرداری‌ها به وظیفه جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی عمل نمی‌کنند و زمانی در این موضوع ورود پیدا می‌کنند که یا شکایتی صورت گرفته و یا به صورت واضح در دید قرار بگیرد.

وی با گلایه از اینکه در اجرای احکام ماده ۱۰۰ نیز توجه کافی نمی‌شود؛ یادآور شد: ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها به هیچ وجه نباید تبدیل به محلی برای تخلف فروشی باشد.

ناکافی بودن برخوردها در موضوع اعتیاد و سرقت

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد، عضو شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به دو جرم اعتیاد و سرقت در جامعه گفت: به نظر می‌رسد برخوردها در موضوع اعتیاد و سرقت به اندازه کافی پیشگیرانه نبوده است.

عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه جهالت و بیکاری دو علت مهم جرائم است، یادآور شد: شورای شهر در این دوره حتماً مطالبه‌گری را در اولویت کار خود قرار می‌دهد.

 

ماده ۱۰۰ برای شهرداری ها از محل وقوع جرم درآمد تعریف کرده است

 عضو شورای شهر نیز در این جلسه گفت: وقتی قانون ماده ۱۰۰ برای شهرداری از محل وقوع جرم درآمد تعریف کرده چرا نباید شاهد افزایش وقوع جرم در شهر باشیم.

رضا حسنی صفت، افزود: جرم، معلول یک سری اتفاقات است و وقتی که شهرسازی ما طبق قاعده و اصول نیست چگونه می‌توانیم انتظار رخ ندادن بزه را داشته باشیم.

عضو شورای شهر بیرجند بیان‌کرد: وقتی که فضای اجتماعی شهر را از یک زندگی مناسب دور کرده‌ایم و با قطع کردن درختان شرایط ورود ریز گردها را فراهم می‌کنیم چرا نباید منتظر رخ دادن بزهکاری در سطح شهر باشیم.

حسنی صفت با بیان اینکه وقتی با عملکرد برخی دستگاه‌ها چون بنیاد مستضعفان قیمت زمین در بیرجند بالا می‌روند چرا نباید انتظار وجود خانه‌های اشتراکی را برای افراد متأهل داشته باشیم، گفت: در موضوع اعتیاد نیز ما فقط به شخص معتاد می‌گوییم ترک کن در حالی که باید ریشه گرایش او به اعتیاد را شناخت و بعد او را به ترک تشویق کرد.

وی با اشاره انتقاد از درآمدزایی شهرداری‌ها از محل ماده ۱۰۰ گفت: چرا باید ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از محل قانون ماده ۱۰۰ باشد و در واقع از محل جرم برای شهرداری‌ها درآمدزایی تعریف کرده‌ایم.

غفلت از بررسی ریشه وقوع جرائم

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه آیا تاکنون در شهر بیرجند یک مدیر به واسطه ترک فعل مؤاخذه شده است، گفت: ما همیشه به شاخ و برگ‌ها در موضوع جرائم توجه می‌کنیم در حالی که باید به ریشه‌ها نگاه کرد.

عباس سروری افزود: ما از بزرگواران در دستگاه قضایی انتظار داریم که در موضوع مقابله با تخلفات دستگاه‌های اداری و سازمان‌ها که بدهکار شهرداری هستند، حامی شورای شهر باشند.

وی اظهار کرد: مردم این سؤال را دارند که چرا وقتی ما یک آجر روی آجر قرار می‌دهیم، به سراغ ما می‌آیند و سؤال از پروانه ساخت و … می‌کنند ولی در مورد دستگاه‌های اجرایی این اتفاق نمی‌افتد.

سروری با اشاره به گلایه مردم از انبوه سازان که حریم همسایگان را در ساخت و سازها و ارتفاع سازی رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: این افراد به امید اینکه با پرداخت جریمه از تخلفشان چشم‌گیری می‌شود همچنان به این روند ادامه می‌دهند.

 

۹۰۰ هکتار زمین خالی در بیرجند وجود دارد

سرپرست شهرداری بیرجند با اشاره به مساحت ۳هزار و ۶۰۰ هکتاری بیرجند گفت:۹۰۰ هکتار زمین خالی متعلق به اوقاف و بنیاد مستضعفان داریم اما با این وجود درخواست افزایش محدوده شهر مطرح می شود.

عدل همچنین گفت: انبوه سازی یکی دیگر از مشکلات پیش روی شهر بیرجند است.

عدل، انبوه سازی در زمین سابق پادگان ۰۴ بیرجند مشکل ساز خواهد بود و خیابان ارتش با مشکل روبه رو خواهد شد و ارائه خدمات به این منطقه مشکل خواهد بود. با پیگیری از سوی دادستان مانع این کار شده ایم و به صورت موقت و برای اینکه مردم گرفتار نشوند نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر از سوی رئیس کل دادگستری خواهیم بود.

همچنین در این جلسه به معضلاتی همچون افزایش اعتیاد، سرقت، تکدی گری، زباله گردی و حاشیه نشینی از زبان دیگر سخنرانان اشاره و بحث و مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعطیلی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات

مراکزی که بدون اخذ مجوز‌های رسمی اقدام به خرید ضایعات ساختمانی و کالاهای دسته دوم کنند تعطیل و به تعزیرات حکومتی و دادستانی خراسان جنوبی معرفی می شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان گفت: با توجه به اینکه برخی افراد و مراکز به صورت غیر‌مجاز اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند و همچنین برخی مراکز مجاز اقدام به خرید اجناس دسته دوم بی نام و نشان می کنند در صورت مشاهده با متخلفین برخورد و به دادستانی تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

جویبان افزود: کلیه مراکز دارای مجوز از جمله مراکز خرید، بازیافت و سمساری‌ها ملزم به تهیه دفتر ثبت مشخصات کامل هویتی فروشندگان کالا و آدرس و شماره تلفن محل سکونت آنان و لیست دقیق اجناس ارائه شده و اخذ امضا از آنان هستند.

 

وی گفت: همچنین باید به تعداد کافی دوربین مداربسته در محل کار آنان نصب شود به نحوی که محل دریافت و توزیع اقلام و ورود و خروج اشخاص به طور واضح قابل رویت باشد؛ در غیر اینصورت نسبت به تعطیلی محل تا تجهیز کامل و اخذ تاییدیه از پلیس آگاهی اقدام می‌ شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان افزود: مراکز دارای مجوز رسمی مکلف هستند در مواردی که اجناس ارائه شده به آنان توسط اشخاص مشکوک و سابقه دار ارائه می‌ شود یا اقلام ارائه شده مشکوک به سرقتی باشند، مراتب را به پلیس آگاهی شهرستان اعلام و در دفتر مربوطه برای بازدید‌های مقامات رسمی درج کنند.

 

 

 

 

 

 

وقتی سد‌ها تشنگی می‌کشند؛

از حکایت بی مهری آسمان تا هدر رفت ۷۰۰ میلیون متر مکعبی رواناب

خشکسالی بی سابقه و کاهش بارندگی‌ها از یک سو و افزایش تبخیر آب از سوی دیگر، همه و همه دست به دست هم داده اند تا سد‌های خراسان جنوبی را تشنه‌تر از قبل کنند.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  پدیده خشکسالی سالهاست مهمان دیار کویری خراسان جنوبی است و بیش از دو دهه است که این پدیده گلوی استان را می‌فشارد.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که بیش از یک سوم آن را بیابان تشکیل می‌دهد و آب و هوای گرم و خشک این دیار هم بر کویری بودن آن افزوده است.

کاهش بارندگی‌ها جدا از آسیب زدن به بخش کشاورزی و کاهش دیم کاری و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، ذخیره آب سد‌های مخزنی و تغذیه‌ای و حتی سازه‌های آبخیزداری استان را به شدت کاهش داده و ادامه حیات کشاورزی را با چالشی جدی مواجه کرده است.

زور ورودی سد‌ها به خروجی شان نمی‌رسد

آمار‌ها نشان می‌دهد با توجه به بارندگی‌های کم در خراسان جنوبی، ۷۰ درصد ظرفیت سد‌های خراسان جنوبی خالی است.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: حجم کل مخازن سد‌های استان ۵۸ میلیون متر مکعب است که هم اکنون این سد‌ها تنها ۱۵ میلیون متر مکعب آب دارند؛ این یعنی ۴۳ میلیون متر مکعب حجم مخازن خالی است.

خشکسالی در بیرجند

او با اشاره به اینکه امسال آن حجم از بارندگی که سطح آب مخازن را بالا ببرد نداشتیم، بیان می‌کند: پارسال ۲۵ میلیون متر مکعب از مخازن سد‌ها پر بود و امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش نسبت به پارسال داریم.

سروری تصریح می‌کند: امسال برداشت از سد‌ها از همان بارندگی‌های پارسال است و این موضوع یک هشدار برای کاهش دبی قنوات و کمبود آب برای کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به کاهش ۴ برابری ذخیره آب سد نهرین طبس اشاره و بیان می‌کند: سد نهرین تأمین کننده آب شرب مردم طبس نیز هست که ۳ سالی بود پی در پی سر ریز می‌شد، اما امسال ذخیره این سد به زیر یک میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ذخیره آب این سد ۳ ونیم میلیون متر مکعب بوده است.

او با نگرانی از برداشت غیر مجاز آب از سد نهرین می‌گوید: در سال‌های اخیر ویلاسازی در طبس بسیار شده است و جدا از این موضوع افراد مقدار آب زیادی را برای آبیاری نخل هایشان استفاده می‌کنند و گرمای هوا هم مصرف آب را در طبس افزایش داده که این مسائل در کاهش ذخیره سد نهرین بی تأثیر نبوده است.

گرمای زیاد و تبخیر، آب سد‌ها را هدر داد

تبخیر سالانه آب در جهان ۷۰۰ میلی متر و در ایران برابر با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر است و این موضوع نشان می‌دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است و کمبود منابع آبی بسیار حاد‌تر و جدی‌تر است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد منابع آب کشور از طریق تبخیر در دشت‌ها، کوه‌ها و پشت سد‌ها هدر می‌رود و براساس برآوردها، سالانه نزدیک به سه تا پنج میلیارد متر مکعب از آب پشت سد‌ها تبخیر می‌شود که باید کاهش یابد.

سد و خشکسالی

تبخیر آب در استان گرم و خشک خراسان جنوبی به دلیل شدت بالای تابش خورشید و گرمای بالای ۴۰ درجه بسیار اتفاق می‌افتد که نیاز است مسئولان فکری به حال تبخیر شدن آب‌های پشت سد‌ها کنند، زیرا در این گرمای هوا مقدار زیادی از آب‌های موجود تبخیر و به آسمان می‌روند.

از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص برنامه ریزی برای جلوگیری از تبخیر آب سد‌ها پرسیدیم، او در پاسخ می‌گوید: هم اکنون برخی از کشور‌های اروپایی از توپک‌های ضد تبخیراستفاده می‌کنند، این توپک‌ها علاوه بر هزینه‌های بالایی که دارند از نظر زیست محیطی هم مشکل سازند، زیرا وجود این توپک‌ها در آب جلوی رسیدن نور و آفتاب به آب را می‌گیرد و سبب ایجاد باکتری در آب می‌شود.

گویا چند سال پیش هم یکی از دانشجویان خراسان جنوبی پایان نامه‌ای در خصوص تبخیر آب در سد‌های خراسان جنوبی نوشته و در آن استفاده از پنل‌های خورشیدی شناور را در سد‌های خراسان جنوبی پیشنهاد داده بود، این موضوع را که با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مطرح کردیم گفت: استفاده از این روش اگرچه خوب است اما بازهم توجیه اقتصادی ندارد، شاید اگر از این سد‌ها استفاده اختصاصی و پول ساز داشتیم می‌توانستیم از این روش استفاده کنیم. آن گاه بود که هم می‌توانستیم برق تولید کنیم و هم از تبخیر آب به مقدارزیادی جلوگیری کنیم.

جانمایی سد‌ها مشکلی ندارد / هر جا که آب بود، سد زدیم

کاهش حجم ورودی آب سد‌ها بار دیگر مسئله جانمایی اشتباه برخی سد‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته است، در حالی که کارشناسان می‌گویند جانمایی اشتباه سد‌ها موجب هدررفت سیلاب شده، مسئولان وزارت نیرو مدعی هستند که اگر سد‌ها نبودند مدیریت سیلاب‌ها امکان پذیر نبود.

وزارت نیرو

از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی این سؤال را پرسیدیم که آیا سد‌ها درست جانمایی شده اند و به خوبی سیلاب‌ها مهار می‌شوند یا نه که این چنین پاسخ گرفتیم: رودخانه‌ها آورده سالانه دارند و برای ساخت سدها، آمار‌های چند ساله آورده روخانه‌ها را بررسی و بعد از آن اقدام به ساخت می‌کنیم؛ تقریبا تمامی سد‌های استان در مکان‌هایی که رودخانه‌های پرآ ب وجود داشته، ساخته شده اند و تا جایی که توانستیم آن‌ها را مهار کردیم.

پاییزی بی باران در راه است

قصه پر غصه کمبود باران در خراسان جنوبی موضوعی است که هر ساله تکرار می‌شود، اما خساست آسمان، امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی بیشتر شده که این موضوع، نگرانی مسئولین را هم به همراه داشته است.

خندان رو مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به پیشی بینی‌های صادر شده، امسال با پاییزی خشک و بی باران روبرو خواهیم شد.

پاییز بی باران

او با اشاره به اینکه پدیده کم بارانی تقریبا در تمام نقاط کشور در پاییز امسال رخ خواهد داد، افزود: این موضوع امسال در شرق کشور از جمله استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بیشتر احساس خواهد شد و تا پایان آبان ماه بارش باران از حد معمول هم پایین‌تر خواهد آمد.

خندان رو با بیان اینکه از ابتدای سال تنها میانگین ۶۱ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است اظهار کرد: این میزان بارندگی نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد و نسبت به مدت مشابه ۶۲ درصد کاهش داشته است.

خبر بارش کم باران در پاییز امسال، بیش از پیش خشک شدن سد‌های استان را به دنبال دارد. موضوعی که اگر مصرف آن مدیریت نشود، وضعیت آبی سد‌های استان در چند ماه آینده بسیار نگران کننده خواهد بود.

نفس سد حاجی آباد زیرکوه، به شماره افتاد

سد حاجی آباد زیرکوه از جمله سد‌هایی است که در خراسان جنوبی در آن پرورش ماهی صورت می‌گیرد و چرخ زندگی افراد زیادی از این شغل می‌چرخد؛ کم شدن آب این سد ضرر‌های زیادی را به تولید کنندگان ماهی این منطقه وارد کرده است؛ بدون شک با کم شدن آب در سد حاجی آباد شهرستان زیرکوه، طی هفته‌های آینده این سد به طور کلی خشک و ماهی‌های زیادی تلف خواهند شد.

رضایی یکی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان زیرکوهی است که امسال در سد حاجی آباد تعداد ۱۰۰ هزار بچه ماهی از نوع فیتوفاک، آمور، کپور و بیگهد برای پرورش رها کرده بود.

مرگ ماهیان

او که سرمایه اش را به دلیل خشک شدن آب سد از دست رفته می‌بیند می‌گوید: پایین آمدن سطح آب و تراکم بالای ماهی، وجود لای و لجن در بستر سد، تزریق نشدن آب به دلیل کاهش نزولات آسمانی در۶ ماه گذشته باعث بالا رفتن شوری آب، کاهش شدید اکسیژن و در نتیجه تولید گاز‌های مضر شده که این امر منجر به تلفات ماهی‌ها شده است.

رضایی با بیان اینکه ماهی فیتوفاک به دلیل شنا در نقاط کم عمق و نبود اکسیژن کافی تلفات بیشتری داشته است اظهار می‌کند: تاکنون حدود ۵۵ هزار قطعه ماهی با میانگین وزن ۲۵۰ گرم در گل و لای گیر کرده و تلف شده اند و وزن کلی این ماهیان ۱۳ تن به ارزش ریالی حدود ۴ میلیارد ریال است.

کاهش ۷۹ درصدی ذخیره سازه‌ها/ بند‌های خاکی هم از خشکسالی در امان نماندند

ذخیره آب و کنترل رواناب در خراسان جنوبی از پاییز پارسال تا بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ هفتاد و نه درصد کاهش یافته است.

یوسفی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، ۷۶ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۵۶۰ مترمکعب رواناب پشت سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی و کنترل شد که این میزان در سال زراعی امسال به ۱۶ میلیون و ۲۴۸ مترمکعب کاهش یافته است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز با اعلام افزایش ۸ برابری اعتبارات آبخیزداری می‌گوید: امسال از محل اعتبارات ملی محرومیت‌زدایی، هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری کشور در نظر گرفته شده که سهم خراسان جنوبی از این رقم ۹۹ میلیارد تومان اعلام شده است.

اعتباری که در صورت تخصیص کامل می‌تواند نوید بخش شتاب گرفتن نهضت ساخت سازه‌های آبخیزداری و جلوگیری از هدررفت رواناب‌ها باشد.

نبض سد‌ها کند می‌زند / مسئولان و مردم هوشیار باشند

وضعیت سد‌ها و سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی به گونه‌ای است که باید هم مسئولان و هم مردم پای کار بیایند تا وضعیت از این آشفته‌تر نشود.

خشکسالی رودخانه ها

هم اکنون ۸ سد مخزنی و دو هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری در استان وجود دارد که برای مهار سیلاب ساخته شده‌اند، این در حالی است که سالانه از ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می‌یابد.

کارشناسان معتقدند ساخت سد‌های بزرگ، دیگر چاره بقای کشاورزی نیست و نیاز است که ساز‌های آبخیزداری بیشتری در خراسان جنوبی که استانی کویری است، ساخته شود تا حجم زیاد رواناب‌ها از دست نرود و بتوان آن را ذخیره کرد.

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و کنار گذاشتن روش آبیاری غرقابی نیز می‌تواند کشاورزان را به ادامه حیات کشاورزی امیدوار کند، در این میان شرکت آب منطقه‌ای هم باید جدی‌تر از گذشته جلوی برداشت غیر مجاز آب از چاه‌های کشاورزی را بگیرد تا سفره‌های زیرزمینی بیش از این خالی‌تر نشوند.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی سرزده از پروژه‌های مسکن بازدید کرد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه به صورت سرزده از پروژه‌های ساخت مسکن در بیرجند بازدید کرد و پیشرفت فیزیکی و روند اجرای آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران استان بدون هماهنگی قبلی از پروژه‌های تعاونی مسکن پادگان ۰۴ و تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند بازدید کرد.

تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند که سال ۱۳۶۲ تاسیس شد، طی سه سال متوالی عنوان تعاونی برتر ملی را کسب کرده است.

این تعاونی تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را به متقاضیان تحویل داده است و ۷۲۰ واحد نیز با پیشرفت فیزیکی‌ متفاوت در دست احداث دارد.

استاندار خراسان جنوبی امروز به صورت سرزده از پروژه در دست ساخت تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند با هدف رصد وضعیت موجود، اطلاع از میزان پیشرفت فیزیکی و ارائه راهکارهای لازم در راستای رفع موانع اجرای این پروژه، بازدید کرد.

این پروژه شامل ۵۸ واحد مسکونی آماده تحویل در بلوار بقیه الله بیرجند است.

ملانوری همچنین از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند بازدید کرد.

این بازدید بدون هماهنگی قبلی به منظور آشنایی با نحوه فعالیت این تعاونی و میزان اشتغال ایجاد شده صورت گرفت.

زمینه فعالیت این شرکت تعاونی که سال ۱۳۹۵ تاسیس شد، تولید محصولات خانگی و صنایع دستی است.

۱۰ بانوی شاغل در این شرکت تعاونی به تولید لباس، ترشیجات، سبزی خشک، عرقیجات، حوله و دیگر صنایع دستی مشغول هستند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند خبر داد؛
هزینه کرد ۷۰ میلیون تومانی اجرای نیت حسینیه امام رضا (ع) بیرجند
حجت الاسلام خدایی با اشاره به اجرای مراسم عزاداری امام حسین (ع) در دهه دوم محرم در بقاع متبرکه بیرجند گفت: در دهه دوم محرم در محل حسینیه امام رضا(ع) بیش از ۷۰ میلیون هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «دادخدا خدایی» صبح امروز (۲۲ شهریور) در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح شمیم حسینی اظهار داشت: همزمان با دهه دوم محرم مراسم عزاداری در بقاع متبرکه بیرجند برگزار شد.

وی افزود: در این راستا در دهه دوم محرم در محل حسینیه امام رضا(ع) به مدت ۱۰ روز، صبح ها و شب ها جلسات روضه خوانی برگزار شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان اینکه مراسم عزاداری امام حسین(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، بیان کرد: در این مراسم هرشب اطعام عزاداران صورت گرفته است.

حجت الاسلام خدایی به هزینه های انجام شده در راستای اجرای نیت این حسینیه اشاره کرد و ادامه داد: در دهه دوم محرم، بیش از ۷۰ میلیون در این حسینیه هزینه شده است.

وی با اشاره به مراسم عزاداری در امام زادگان باقریه(ع) بیرجند خاطرنشان کرد: همچنین در دهه اول محرم هزینه مراسم عزاداری و اطعام عزاداران در محل امامزادگان باقریه (ع) ۳۳ میلیون تومان بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در پایان بیان داشت: همچنین در راستای اجرای طرح شمیم حسینی نیز بسته های غذایی در بین نیازمندان توزیع شد.

 

آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خراسان جنوبی/۲

نماینده ولی فقیه در استان در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه استان، با اشاره به اینکه آموزش و تعلیم برای انسان یک فریضه است، گفت: انسان همه کار‌ها را باید با تعلیم انجام دهد و یکی از بهترین مراکز تعلیم، حوزه‌های علمیه است.

آیت الله عبادی همچنین با بیان اینکه تمامی حکومت‌های دنبال روی طاغوت پوچ هستند، افزود: تنها حکومت اسلامی حرفی برای گفتن دارد چرا که بر اساس حکومت عدل است.

حجت الاسلام خسروی مسئول حوزه‌های علمیه استان هم با بیان اینکه کلاس‌های امسال طلاب هم به صورت مجازی است، گفت: واکسیناسیون همه طلاب و اساتید در حال انجام است.

۲۴ حوزه علمیه در استان فعال است که هزار و ۲۵۰ طلبه برادر و ۹۰۰ طلبه خواهر در آن مشغول به تحصیلند.

 

 

 

 

 

 

 

کاروان «نذر آب۴» میهمان مناطق محروم نهبندان شد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی از آغاز فعالیت دومین کاروان طرح ملی «نذر آب۴» در سومین سال متوالی در شهرستان نهبندان خبر داد.

کاروان «نذر آب۴» میهمان مناطق محروم نهبندان شد

 محمدرضا رضایی  با اشاره به اجرای سومین مرحله طرح «ملی نذر آب» در شهرستان‌های نهبندان و درمیان، اظهار داشت: در تابستان سال جاری این طرح با مشارکت و همکاری استان‌های زنجان و قزوین در حال اجرا است.

وی با اشاره به ورود دومین کاروان «نذرآب۴» به استان، بیان داشت: این برنامه در راستای ارتقای سطح سلامت، رفع مشکلات زیستی خانوارها و تأمین آب شرب پایدار در مناطق متاثر از خشکسالی شهرستان نهبندان اجرا می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی در راستای اجرای این طرح، مطرح کرد: این طرح در سال جاری به دلیل وضعیت قرمز کرونا در شهرستان‌های هدف بدون حضور کاروان‌های سلامت اجرایی می‌شود.

رضایی با اشاره به آغاز فعالیت جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در شهرستان نهبندان، افزود: کمک‌های خیرین و مردم نوع‌دوست این استان در قالب طرح ملی «نذر آب ۴» به ارزش بیش از ۵ میلیارد ریال برای نیازمندان شهرستان نهبندان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز خیرین و نیکوکاران استان قزوین ۲۰ تن آرد به ارزش ۳۳ میلیارد تومان را جهت توزیع بین نیازمندان شهرستان درمیان در قالب طرح «نذر آب» تأمین کردند.

 

 

 

 

 

تداوم خواب بازار مسکن از زمستان پارسال/ زوج‌های جوان در غم خانه دار شدن پیر می‌شوند

تنور افزایش اجاره‌بهای املاک در بیرجند مردم را “نقره‌داغ” کرد/۷

 

تنور افزایش اجاره‌بهای املاک در بیرجند مردم را "نقره‌داغ" کرد

 از ابتدای امسال اجاره بهای مسکن در بیرجند بین ۲۰ تا ۳ درصد و املاک تجاری گاهی تا ۴۰ درصد  افزایش داشت و در مجموع مستاجران در بیرجند با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم جمعیت گران زندگی می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم ،  بازار مسکن مرکز استان در حالی تابستان را سپری می کند که رکودی که از اواخر زمستان سال گذشته در این بازار آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

در این شرایط قیمت مسکن افزایشی نبوده بلکه کاهش محسوسی هم داشته و این موضوع هم بر رونق معاملات اثر نداشته است، اما در سوی دیگر بازار افزایش اجاره املاک در حالی داغ است که به گفته برخی مشاوران املاک، خانه اجاره ای کمتر یافت می شود.

تامین مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر برای عده زیادی در خراسان جنوبی تبدیل‌شده است تا جایی که چه زوج‌های جوان و چه آنان که سال‌هاست بار مستاجری را به دوش می کشند در مقابل موانع سخت خانه دار شدن به راحتی زانو می‌زنند و در شرایط فعلی تورم و افزایش اجاره بها نیز چاره ای جز تحمل ندارند.

این روزها افزون بر رشد فزاینده اجاره بها در استان و به خصوص در بیرجند، نبود خانه خالی هم به دغدغه و کابو  برای مستاجرانی تبدیل شده است که از صاحبخانه جواب رد برای تمدید اجاره نشینی شنیده اند.

رهن و اجاره‌های سرسام آور

یک جوان بیرجندی با بیان این که در روزهای اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های زیادی مراجعه کرده است، گفت: اجاره‌ها خیلی بالاست و پرداخت آن از توان مالی ما که تازه زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم خارج است.

وی بیان کرد: ما زوج‌های جوان با مشکلات زیادی مواجه هستیم که متأسفانه اجاره‌بها و قیمت مسکن با توجه به گرانی‌های اخیر به این مشکلات افزوده است.

نظارتی بر بنگاه‌ها نیست

وی ادامه داد: مسئولان فقط وعده می‌دهند، اما نظارتی بر بنگاه‌ها نیست و زمان مراجعه به متصدیان بنگاه‌ها آن ها می‌گویند صاحبخانه قیمت‌ را مشخص می‌کند.

مهدی اصغری که چند ماه از عقد او و همسرش می‌گذرد و برای شروع زندگی به دنبال خانه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی خود است، نیز گفت: برخی صاحبخانه‌ها فقط رهن کامل می خواهند و رهن کامل هم مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است در حالی که تامین چنین رقمی برای من که تازه کسب و کار را شروع کرده ام بسیار زیاد است.

وی ادامه‌ داد: اگر هم رهن کامل مطرح نباشد با مبالغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان اجاره و ۲۰ میلیون رهن و بیشتر  در شمال شهر خانه اجاره می‌دهند که نسبت به ماه‌های قبل بسیار زیاد است، هر چند خانه برای اجاره هم بسیار کم پیدا می شود.

به گفته وی نرخ اجاره و رهن در جنوب شهر سرسام آور است و هر جوانی از پس تامین آن بر نمی آید.

بشگزی دیگر شهروندی است که اظهار داشت: چهار ماه است به دنبال خانه می‌گردم ولی نتوانستم خانه‌ای با قیمت مناسب پیدا کنم.

وی با بیان این که برخی صاحبخانه‌ها، ملک خود را به زوج های بچه دار نمی‌دهند، افزود: هیچ نظارتی بر بازار اجاره و نرخ‌ها وجود ندارد و گاهی براساس قیمت مد نظر در اپلیکیشن‌های فروش، اجاره ‌بها تعیین می شود.

عرضه زیاد اما تقاضا کم است

آن طور که از صحبت متصدیان مشاوران املاک در شهر بر می آید، بازار در حالی رکود خرید و فروش را تجربه می کند که عرضه زیاد اما تقاضا کم است.

به گفته یکی از مشاوران املاک، قبل از انتخابات همه منتظر برگزاری آن و نتایج مذاکرات بودند و حالا در شرایط فعلی همه منتظر هستند تا ببینند وعده‌های دولت در زمینه مسکن تا چه حد تحقق می یابد.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در دو سال گذشته چند برابر افزایش یافته است طوری که شهروندان دیگر توان خرید مسکن را با توجه به افزایش دیگر هزینه‌های زندگی ندارند.

یکی دیگر از متصدیان مشاور املاک هم با اشاره به سکوت حاکم بر بازار معاملات مسکن گفت: با وجود این اجاره بها تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و خانه اجاره ای به سختی در شهر پیدا می شود.

رکود بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم با تایید رکود بازار مسکن گفت: در دو ماه گذشته هیچ تغییری ایجاد نشده و قیمت‌ها همان نرخ‌های ماه‌های پیش است.

به گفته اربابی ابتدای امسال قیمت مسکن کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت و بعد از آن هیچ افزایش یا کاهش قیمتی را شاهد نبوده ایم.

وی دلیل پایین بودن معاملات مسکن را افزایش هزینه‌های زندگی و رشد چند برابری قیمت مسکن و افت توان خرید دانست و تاکید کرد: مصالح ساختمانی و آهن از ابتدای سال افزایش قیمت داشته اما نقشی در افزایش قیمت مسکن نداشته است.

وی گفت: هرچند برخی از فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت املاک خود را افزایش دادند از سویی دیگر  به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته و همچنان رکود در بازار مسکن حاکم است.

اربابی با بیان اینکه از ابتدای سال اجاره بها در بیرجند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و اجاره بها املاک تجاری گاهی تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در مجموع مستاجران در شهر بیرجند با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم جمعیت گران زندگی می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی اعلام کرد:
درآمد ۲۲ میلیاردی مردم خراسان جنوبی از انرژی خورشیدی
دادگر از درآمد ۲۲ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در انرژی های خورشیدی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مجموع ظرفیت تولید ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی استان ۴.۷ مگاوات است که از ابتدای اتصال به شبکه در استان ۱۵ هزار و ۴۰۸ مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.

«مهدی دادگر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، با اشاره به ۲۲.۵ میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاران سامانه های فتوولتائیک مربوط به مشترکین برق استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران، شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت‌های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۴۵۹ مشترک در اقصی نقاط استان اقدام به سرمایه گذاری کرده اند، گفت: هم اکنون نزدیک به ۴.۷ مگاوات برق استان از طریق سامانه های فتوولتائیک تولید می شود.

دادگر از بهره برداری ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی در استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی های خورشیدی را دارد.

وی با شرایط ایده‌آل استان در خصوص سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی، بیان کرد: وجود بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب، و شرایط واحد های مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی های است که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می کند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد ۲۲ میلیارد تومانی سرمایه گذاران نیروگاه های کوچک مقیاس محدود به ظرفیت انشعاب در انرژی های خورشیدی خبر داد و گفت: مجموع ظرفیت تولید ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی استان ۴.۷ مگاوات است که از ابتدای اتصال به شبکه در استان ۱۵ هزار و ۴۰۸ مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.

وی تصریح کرد: با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر ۱۱ هزار تن گازهای گلخانه ای جلوگیری شده است، افزود: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ بابت تولید ۱۵ هزار و ۴۰۸ کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف ۳.۵ میلیون لیتر آب و همچنین ۴.۵ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان بیان کرد: علاوه بر سامانه های فتوولتائیک مشترکین، سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات نیز در استان در حال تولید برق هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه  ۲۲.۷ مگاوات است.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت برق  آمادگی دارد با  مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی  هستند قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضاء و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز نماید.

 

 

 

 

آبخیزداری ناجی دشت های تشنه خراسان جنوبی/ قنات ها جان تازه گرفتند

بیرجند- شرایط اقلیمی خشک خراسان جنوبی موجب بروز مشکلات عدیده‌ای چون کم آبی، گرد و غبار و مهاجرت شده که حفاظت خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای نجات استان است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی تأثیرگذار است.

راهبرد اساسی کنترل سیلاب و رواناب به تغذیه سفره‌های آب کمک می‌کند و موجب می‌شود قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با تولید آب بیشتر بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت ببرند و در تولید محصولات غذایی بیشتر، نقش مهمی را ایفا کنند.

آبخیزداری یکی از مهمترین روش‌ها برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است، که از ۷ دهه گذشته در کشور آغاز شده است و اکنون برای توسعه پایدار در حوزه طبیعت اجرای طرح‌های آبخیزداری به یک ضرورت تبدیل شده است. این شیوه به ویژه در مناطق خشک، نیمه خشک و حواشی کویر که معمولاً هر از گاهی با جاری شدن سیلاب‌های مخرب با دبی لحظه‌ای بالا مواجه هستند، بسیار مؤثر و راه‌گشا است.

بهبود وضعیت کشاورزی

مهدی ریحانی از روستای درخت توت بخش درح خراسان جنوبی در زمینه طرح‌های آبخیزداری که در این روستا اجرا شده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این طرح‌ها باعث مهاجرت معکوس مردم منطقه شده است و فقط در روستای درخت توت ۱۰ خانوار بازگشته‌اند.

وی بیان کرد: سازه‌های آبخیزداری ۴ روستا را تحت پوشش قرار داده که باعث بهبود وضعیت کشاورزی و دامداری شده است.

به گفته وی در سال گذشته به دلیل افزایش بارندگی، کشاورزان گندم و جو کاشته‌اند و در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی محصولات جایگزین مانند صیفی‌جات کشت شده است، که به دلیل طرح‌های آبخیزداری هنوز آب در پشت سازه‌ها ذخیره مانده است.

ریحانی درخواست کرد: تعداد سازه‌های آبخیزداری افزایش پیدا کند تا قنوات و روستاهای بیشتری تحت پوشش قرار گیرند چرا که مزایای فراوانی برای مردم منطقه دارد.

محمدرضا جعفری از روستای آرک شهرستان خوسف نیز در گفتگو با مهر عنوان کرد: سال گذشته طرح‌های آبخیزداری در این منطقه اجرایی شد که مردم به صورت مستقیم فواید آن را دیدند و آرزو می‌کردند که این سازه‌ها در ۲۰ یا ۳۰ سال قبل اجرایی می‌شد.

آبخیزداری ناجی دشت های تشنه خراسان جنوبی/ قنات ها جان تازه گرفتند

وی تصریح کرد: با اجرای سازه‌های بندسار و گابیونی شاهد این بودیم که در سال جاری با وجود بارندگی اندک بازهم رواناب‌ها ذخیره سازی شد که اگر این سازه‌ها وجود نداشتند هیچ آبی وجود نداشت و کاملاً خشک می‌شد.

جعفری با بیان اینکه ۱۷ سازه آبخیزداری و یک بند خاکی بسیار بزرگ در این منطقه اجرا شده است، گفت: از این پروژه‌ها حدود ۷ روستا به صورت مستقیم و ۴ روستا به صورت غیرمستقیم بهره مند شده‌اند و ۷ رشته قنات نیز احیا شده است.

مهاجرت معکوس با طرح‌های آبخیزداری

عباسعلی بهاری از روستای بین آباد شهرستان خوسف که مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی است، در این زمینه در گفتگو با مهر گفت: سد خاکی در منطقه بین آباد احداث شده که مواهب بسیار خوبی به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: رود فصلی در این منطقه وجود دارد که مردم از آن استفاده می‌کردند ولی به دلیل خشکسالی‌ها کاملاً بی آب شده بود و مردم به دلیل خشکی مهاجرت کردند.

به گفته وی اکنون با اجرای این سازه آبخیزداری دوباره این رودخانه احیا و مردم نیز مهاجرت معکوس داشته‌اند و ساخت و سازهایی انجام شده است.

بهاری پیشنهاد داد: اگر از گابیون‌های بیشتری در طول مسیر سد ساخته شود بهتر است تا آب ذخیره سازی شده دیرتر تمام شود ولی در کل باید از مسئولان در راستای اجرای این طرح‌ها تشکر کرد چرا که باعث احیا مناطق بیشماری شده‌اند.

رشد ۸ برابری اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در زمینه طرح‌های آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عملکرد مطلوب در اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث شد اعتبارات ویژه‌ای از قانون بودجه ۱۴۰۰ کشور (اقدام ملی محرومیت زدایی) به این امر اختصاص یابد.

علیرضا نصرآبادی افزود: گزارشاتی که از عملکرد مطلوب اجرای سازه‌های آبخیزداری در احیای قنوات و مهاجرت معکوس حتی در نقاط مرزی داشتیم نقطه عطفی در تصمیمات کشوری برای توجه به مقوله آبخیزداری بود.

وی با اشاره به اعتبارات محرومیت زدایی در بخش آبخیزداری اضافه کرد: ابتدا برای کل کشور این اعتبار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با پیگیری‌هایی که از استان انجام شد، و بازدید مسئولان کشوری از سازه‌های نوار مرزی کلید افزایش اعتبارات محرومیت زدایی بخش آبخیزداری کشور دوباره چرخید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعلام کرد: این اعتبارات کشوری به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافت و سهم هر استان به نسبت افزایش چشمگیری پیدا کرد و اعتبارات آبخیزداری استان از این سرفصل هم اکنون به ۹۹ میلیارد تومان رسیده است.

نصرآبادی با اشاره به سفر معاون آبخیزداری کشور در ابتدای امسال و قول سه برابر شدن اعتبارات استان در این حوزه عنوان کرد: سر جمع اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی در سال جاری به ۱۲۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۸ برابری داشته است.

آبخیزداری ناجی دشت های تشنه خراسان جنوبی/ قنات ها جان تازه گرفتند

احیای ۲۹۱ رشته قنات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های زیاد مردم در شهرستان‌های مختلف برای اجرای سازه‌های آبخیزداری، به طور حتم آبخیزداری تنها راه نجات استان از بحران خشکسالی و سازگاری با پدیده‌های طبیعی و اقلیمی است.

نصرآبادی ادامه داد: طی سال‌های گذشته مردم با دیدن احیای قنات‌هایشان طالب اجرای بیشتر این سازه‌ها در استان هستند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری از سال‌های ۸۴ تا ۹۹ ساخته شده است، گفت: اعتبار مصوب برای اجرای این سازه‌ها ۱۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که حدود ۸۱ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارند.

با توجه به درخواست‌های زیاد مردم در شهرستان‌های مختلف برای اجرای سازه‌های آبخیزداری، به طور حتم آبخیزداری تنها راه نجات استان از بحران خشکسالی و سازگاری با پدیده‌های طبیعی و اقلیمی استوی با بیان اینکه از نقاط پر اهمیت برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مرزها هستند، گفت: در این راستا تاکنون ۱۸۷ سازه آبخیزداری نقاط مرزی شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان و قاین به حجم ۷۱۹ هزار و ۶۲۸ متر مکعب شامل سازه‌های خاکی و سنگی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سال ۱۳۹۷ جهش داشته است، بیان داشت: در این مدت سه ساله ۲۰۴ روستا و آبادی با جمعیت ۲۷ هزار و ۹۸۲ خانوار از پروژه های آبخیزداری منتفع شده‌اند.

نصرآبادی بیان کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سه سال اخیر ۲۹۱ رشته قنات در استان احیا شده است.

قطعاً یکی از راه‌های کاهش و مهار بحران کمبودهای آب، پرداختن به آبخیزداری است که به عنوان مدیریت علمی، ضمن توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، حفظ منابع آب و خاک در حوزه‌های آبخیزداری، از علوم و تجربیات مختلف بهره‌گیری می‌کند، بدون آنکه نقش مردم از نظر دور بماند، به طوری که برنامه‌های حفاظت خاک و آبخیزداری هم سو با توسعه پایدار و با اعمال مدیریت مسئولانه بر منابع، علاوه بر نیازهای امروز به منافع آینده نیز توجه دارد.

می‌توان گفت اهمیت آبخیزداری از یک سو این است که آب‌های ناشی از نزولات که به صورت روان آب و سیل از دسترس خارج می‌شوند، در زیرزمین ذخیره خواهند شد و در موارد بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از طرف دیگر این فرآیند حاصل شده، سبب جلوگیری از تبخیر می‌شود و لازم است مسئولان به ویژه در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند هر چه بیشتر به این بخش توجه کنند.

 

 

 

 

 

 

ردپای خشکسالی در قاچاق دام خراسان جنوبی/۵

ردپای خشکسالی در قاچاق دام خراسان جنوبی

 قاچاق دام در خراسان جنوبی امسال رشد چشمگیری داشته که به گفته کارشناسان و مسوولان، خشکسالی و مشکلات نگهداری دام برای دامداران و عشایر از دلایل اصلی این موضوع بوده است.

به گزارش ایرنا استان مرزی خراسان جنوبی با پرورش بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و سنگین یکی از قطب‌های دامداری شرق کشور محسوب می‌شود و بسیاری از مردم این دیار کویری در مناطق روستایی و عشایری از این طریق ارتزاق می‌کنند این در حالی است که قاچاق دام در چند سال اخیر به‌خصوص در سال جاری به معضلی برای این صنعت مهم و مادر تبدیل شده است.

هرچند قاچاق دام بحث امروز و دیروز نیست اما خشکسالی سال زراعی جاری آن را افزایش داده است؛ براساس آنچه از سوی متولیان در خراسان جنوبی عنوان می‌شود قاچاق دام در چهار ماه نخست امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۹۰ درصدی مواجه بوده است.

به گفته کارشناسان با وقوع خشکسالی شدید و قیمت فعلی گوشت، نگهداری از دام برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو دامداران ناچارند دام خود را با قیمت پایین و چک‎‌های بلندمدت به دلالان بفروشند.

در موضوع قاچاق دام خراسان جنوبی هم ردپای دلالان دیده می‌شود و آنان از این شرایط خشکسالی در سال جاری سوء‌استفاده می‌کنند، دام‌ دامداران و عشایر را با قیمت پایین و چک‌های بلندمدت خریداری و با قیمتی به مراتب بالاتر به استان‌ مجاور منتقل می‌کنند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خشکسالی بی‌سابقه، جدیت نیروی انتظامی، تعزیرات حکومت و دستگاه قضایی در کشف قاچاق دام، تقلیل ندادن دام از جمله دام پیر و مسن در ۲ سال گذشته به دلیل ترسالی، نوسانات نرخ ارز و قرار گرفتن خراسان در مسیر قاچاق دام از علل افزایش کشفیات قاچاق دام در این استان است، البته خشکسالی بی‌سابقه، مهمترین و علت اصلی این پدیده است.

محمد اصغرزاده به خبرنگار ایرنا گفت: طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور درخصوص الزام هویت‌گذاری و اخذ مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای، هر دام بدون پلاک‌کوبی و مجوز دامپزشکی در صورت کشف، قاچاق تلقی می‌شود.

وی افزود: خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان محور ترانزیت و حمل دام قاچاق به سایر استان‌ها نیز مطرح باشد و همه آمار کشفیات دام قاچاق متعلق به خراسان جنوبی نیست یعنی بخشی از دام سایر استان‌ها از مسیر خراسان جنوبی برای قاچاق عبور داده و در محورهای مواصلاتی استان توقیف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: در مجموع بازار مصرف دام خراسان جنوبی به‌خصوص در عید قربان استان سیستان و بلوچستان است و در سال جاری با توجه به درخواست عشایر استان حجمی از دام عشایر با صدور مجوز به این استان صادر شد.

وی خشکسالی را در سال جاری مهمترین علت قاچاق دام در خراسان جنوبی دانست و گفت: خشکسالی و کمبود علوفه ناشی از آن باعث شده دامداران نگران نگهداری دام خود با توجه به کمبود و گرانی علوفه در سال جاری باشند، همچنین حجم زیادی از دام استان با مجوز و بدون مجوز حتی برای نگهداری به استان سیستان و بلوچستان و استان‌های مجاور رفت.

اصغرزاده افزود: از زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید دام عشایر ورود پیدا کرد، التهاب قاچاق دام هم در استان شکسته شد و در حمل و نقل غیرمجاز و کاهش قاچاق دام تاثیرگذار بود.

سهم دلالان در قاچاق دام

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: قبل از خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام، دلالان در زمینه خرید دام استان سوء‌استفاده‌های زیادی کردند همچنین برخی محموله‌های قاچاق دام در استان متعلق به همین دلالان است چرا که دامداران و عشایر مشکلی در اخذ مجوز برای خروج قانونی دام خود و پلاک‌کوبی آن ندارند.

وی ادامه داد: به صورت کلی بیشترین درصد پرونده قاچاق دام استان متعلق به دلالان است و درصد کمی از آن متعلق به دامدار و عشایر است که آن هم توجیه برای دریافت مجوز نبوده است.

اصغرزاده تفاوت نرخ ارز را نیز در قاچاق دام تاثیرگذار دانست و گفت: البته خشکسالی تاثیر بیشتری در زمینه قاچاق دام در سال جاری نسبت به تفاوت نرخ ارز داشت و امسال به همت دستگاه‌های متولی مجوز صدور دام به سیستان و بلوچستان را صادر کردیم.

وی اظهار داشت: جدیت نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی هم در افزایش کشف قاچاق دام استان تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی درخصوص پدیده قاچاق دام و تاثیر منفی آن در جمعیت دامی استان در سال‌های آینده هم این گونه موضوع را تشریح کرد: سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۶۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان داشتیم که ابتدای امسال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس افزایش یافت و ۵۵۰ هزار راس طی ۲ سال گذشته افزایش دام داشتیم.

وی علت این افزایش دام را ترسالی‌های ۲ ساله گذشته، غنی بودن مراتع همچنین ورود دام از سوی نهادهای حمایتی عنوان کرد و گفت: ترسالی‌ها باعث شد که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به خاطر ترسالی، دامداران دام‌های خود را افزایش دادند و اکثر دام خود را حتی دام مسن را نگهداری کردند که تشدید پدیده خشکسالی و نبود توان نگهداری از سوی دامداران در سال جاری باعث شد دامداران نسبت به کاهش دام مازاد خود به یک باره اقدام کنند.

اصغرزاده اظهار داشت: میانگین پرورش دام براساس ظرفیت مراتع استان با شرایط موجود تقریبا با توجه به آمار سنوات گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس است و خروجی دامی که در سال جاری و اواخر سال گذشته از استان داشتیم، دام مازاد استان بود که در ۲ سال گذشته به دلیل ترسالی و صرفه اقتصادی نگهداری شده بود و نقش تاثیرگذاری در آینده جمعیت دامی استان نخواهد داشت.

وی گفت: دامدار و عشایر ما در سال جاری دامی را به فروش رساندند که برای آنان صرفه‌ اقتصادی نداشت و دام مولد و مورد نیاز خود را نگه داشتند، مگر اینکه شرایط خشکسالی و کمبود علوفه در استان تشدید شود که در این صورت باید نگران خروج دام مولد و بسیار خوب استان باشیم.

ردپای خشکسالی در قاچاق دام خراسان جنوبی

افزایش ۹۰ درصدی قاچاق دام در خراسان جنوبی

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در حالی از افزایش ۹۰ درصدی کشفیات دام قاچاق در سال جاری خبر داد که دامداران و عشایر برای صادرات دام از استان حتما باید دام خود را پلاک‌گذاری و مجوز دامپزشکی را دریافت کنند در غیر این صورت قاچاق تلقی می‌شود.

هادی یوسفی‌پور گفت: چهار ماه ابتدای امسال هزار و ۹۴۱ راس دام سبک و سنگین قاچاق در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی علت اصلی افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی را تشدید خشکسالی در سال جاری و نبود نگهداری دام توسط دامداران و عشایر عنوان کرد و افزود: بیشتر دام کشف شده، دام بومی خراسان جنوبی است که مسیر قاچاق آن به سمت استان سیستان و بلوچستان است، البته دام غیربومی قاچاق هم کشف کردیم.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی نوسانات نرخ ارز را هم در قاچاق دام تاثیرگذار دانست و گفت: قیمت گوشت قرمز و دام زنده در خراسان جنوبی نسبت به استان‌های همجوار کمتر است که باعث می‌شود دامداران و گاهی دلالان اقدام به خروج دام از استان کنند.

وی تاکید کرد: دامداران و عشایر برای صادرات دام از استان حتما باید دام خود را پلاک‌گذاری و مجوز صادرات و سلامت را از دامپزشکی اخذ کنند زیرا در صورت نداشتن پلاک‌گذاری و مجوز دامپزشکی موقع کشف دام قاچاق تلقی می‌شود.

افزایش ۶ برابری پرونده‌های قاچاق دام

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم از افزایش ۶ برابری پرونده‌های قاچاق دام در این استان طی چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسین حسن‌پور افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۳ پرونده قاچاق دام به شعب تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی وارد و ۱۶۰ پرونده نیز مختومه شده است.

وی بیان کرد: متهمان به پرداخت ۲۶ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۸۲۲ هزار ریال جریمه محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت ۲ هزار و ۷۰۴ راس دام سبک و سنگین که عمدتا گوسفند و بز بوده، کشف و ضبط شده است.

وی گفت: قاچاقچیان دام پارسال ۱۲ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و ۱۷۳ هزار ریال جریمه شدند و در این مدت حدود هزار و ۶۱۴ راس دام سبک و سنگین کشف شده بود.

پلاک‌گذاری دام اقدامی برای جلوگیری از قاچاق دام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هویت‌گذاری دام را اقدام موثر در جلوگیری از قاچاق دام دانست و گفت: تلاش برای تامین علوفه مورد نیاز دام و خرید دام مازاد در شرایط خشکسالی از مهمترین اقدامات این سازمان برای جلوگیری از قاچاق دام است.

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: جمعیت دام خراسان جنوبی شامل ۳۰ هزار نفر شتر، ۵۸ هزار راس گاو و گوساله و حدود ۲ میلیون دام سبک است که از این تعداد تاکنون بیش از ۲۷ هزار نفر شتر، ۵۷ هزار راس گاو و گوساله و ۹۶۰ هزار راس دام سبک در استان هویت‌گذاری و در سامانه اصلاح نژاد کشور ثبت شده است.

وی عنوان کرد: افزایش قاچاق دام موجب خروج دام مولد از استان و کاهش زاد و ولد در آینده و کمبود تولیدات دامی به ویژه گوشت قرمز می‌شود.

وی پلاک‌گذاری دام را اقدام مناسبی برای دامداران و جلوگیری از قاچاق دام ذکر کرد و گفت: اگر طرح پلاک‌کوبی دام در سراسر استان‌ها به درستی انجام شود، پیامدهای بسیار خوبی برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی دامدار نیز در پی خواهد داشت زیرا براساس بند سه ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، دام‌ها بیمه اجباری می‌شوند و در حوادث غیرمترقبه به کمک دامدار خواهد آمد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر طرح پلاک‌کوبی دام در استان انجام می‌شود اما اگر افرادی نسبت به خرید و فروش یا خروج دام بدون پلاک اقدام کنند و توسط نیروهای نظامی و انتظامی کشف شود، قاچاق محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: از دامداران درخواست داریم نسبت به پلاک‌گذاری دام خود هرچه سریع‌تر اقدام کنند و این را بدانند مبلغی که اکنون هزینه می‌کنند بسیار ناچیز است اما اگر دام توقیف شود علاوه بر از دست دادن سرمایه، مبلغ زیادی نیز جریمه خواهند شد.

به هر حال قاچاق دام تبعات گسترده‌ای بر اقتصاد جامعه و مسایل معیشتی مردم دارد و می‌تواند آثار امنیتی و اجتماعی زیادی نیز از خود به جا بگذارد، در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ که تا حدودی شرایط خشکسالی در خراسان جنوبی حادتر بود، دام مولد زیادی از استان خارج شد که نتیجه آن گرانی بی‌سابقه انواع گوشت در ۲ سال اخیر در خراسان جنوبی و کشور بود و مسوولان و نهادهای حمایتی در سال ۹۸ مجبور به واردات گوشت قرمز و دام مولد برای پرورش در استان شدند.

تداوم قاچاق دام و نبود اتخاذ تهمیدات مناسب برای جلوگیری از آن، مشکلات زیادی چون کمبود عرضه، افزایش شدید قیمت گوشت، خروج دام با کیفیت از کشور و ورود دام بی‌کیفیت به جای آن، به خطر افتادن تولید داخلی را به همراه دارد، این‌رو برای مقابله با این نوع قاچاق باید تدابیری اساسی از سوی مسوولان در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

موضوع پلاک‌گذاری اجباری دام‌ها در دی ماه ۹۷ در هیات دولت تصویب و اواخر سال ۱۳۹۸ به منظور شناسنامه‌دار شدن دام‌ها ابلاغ شد تا از این طریق با این رویه غیراخلاقی و غیرقانونی مقابله و از تکرار قاچاق جلوگیری شود که قطعا همکاری عشایر و دامداران در اجرای موفق این طرح نیز تا حد زیادی جلوی قاچاق را خواهد گرفت.

جمعیت دام خراسان جنوبی براساس آمار سال ۹۹ مسوولان جهاد کشاورزی شامل ۳۰ هزار نفر شتر، ۵۸ هزار راس گاو و گوساله و حدود ۲ میلیون دام سبک است که خشکسالی بی‌سابقه سال آبی جاری تعداد آن را کاهش داده است.

 

 

 

 

اهدای زندگی با اهدای اعضای جوان دیهوکی/۴-۲

اهدای اعضای جوان دیهوکی به چند بیمار نیازمند پیوند جانی دوباره بخشید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، اعضای جوان ۳۲ ساله اهل روستای اسماعیل اباد دیهوک  که به علت تصادف دچاراهدای زندگی با اهدای اعضای جوان دیهوکی مرگ مغزی شده بود، به چند بیمار نیازمند اهدا شد.

کبد، پانکراس و کلیه‌های این بیمار که در بیمارستان شهید دکتر رهنمون بستری بود، با رضایت خانواده‌اش در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز نجات‌بخش جان بیماران نیازمند به پیوند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف سلاح غیرمجاز شکاری در شهرستان طبس/۴

محیط بانان طبسی یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز را کشف و ضبط کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: بر اساس گزارش های همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیر مجاز در زیستگاه‌های آزاد شهرستان، بلافاصله محیط بانان به منطقه اعزام شدند و یک قبضه سلاح ساچمه زنی کالیبر ۱۲ غیر مجاز کشف و ضبط شد.

 

تقی زاده گفت: از این متخلف شکار و صید، علاوه بر کشف یک قبضه سلاح ساچمه زنی بدون مجوز، دو عدد فشنگ ساچمه‌ای کالیبر ۱۲ و لاشه یک قطعه تیهو، نیز کشف و ضبط شد.

 

 

 

 

 

 

بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی؛

توزیع بیش از ۵ هزار بسته مشق احسان/۲-۳

۵۲۰۰ بسته مشق احسان باهدف حمایت از دانش آموزان محروم مناطق کم برخوردار توسط بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام استان توزیع می شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گفت: همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان جنوبی تعداد ۵۲۰۰ بسته مشق احسان باهدف حمایت از دانش آموزان محروم مناطق کم برخوردار استان توزیع می‌ کند.

موسوی افزود: ارزش هر بسته نوشت افزار ۱۸۰ هزار تومان است که شامل کیف، دفتر، مداد، خودکار، مداد رنگی بوده که ارزش کل بسته‌ها ۹۳۶ میلیون تومان است.

وی گفت: مردم استان می توانند با استفاده از ظرفیت گروه‌های فعال معرفی شده در حوزه آموزش که به تایید ستاد اجرایی استان رسیده باشند و همچنین در برپایی غرفه‌های جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی نقش داشته باشند.

 

 

 

 

 

افزایش ۸.۴ درصدی مصرف CNG در خراسان جنوبی/۲

مصرف CNG در خراسان جنوبی در ۵ماه گذشته ۸.۴ درصد افزایش یافت.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی  گفت:۲۴ جایگاه عرضه گاز طبیعی در خراسان جنوبی فعال است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیون و ۴۷۰ هزار متر مکعب گاز CNG توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸،۴ درصد رشد داشته است.

مردانی افزود: ۱۰۰ درصد کپسول‌های مخازن جایگاه‌های سوخت سی ان جی استان در یک سال گذشته تاکنون به آزمایشگاه‌های مجاز و مورد تایید سازمان استاندارد ارسال و موفق به اخذ تاییدیه شده‌اند.

وی گفت: در آینده نزدیک با راه‌اندازی اولین جایگاه CNG شهرستان نهبندان، مردم جنوبی‌ترین شهرستان استان نیز از این سوخت پاک بهره‌مند خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۳ میلیارد ریالی مالک مرغداری به دلیل قاچاق سوخت/۴

مالک یک واحد مرغداری به علت قاچاق سوخت به پرداخت ۳ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی مرکز استان در بازدید مرغداری‌ های بیرجند از یک واحد فعال در روستا‌های اطراف این شهرستان ۱۳ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت گازوئیل مازاد بر مصرف کشف و گزارش آن برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شد.

حسین حسن پور افزود: مرغداری‌ها باید سوخت‌های مازاد را که در هنگام غیر فعال بودن واحد تولیدی و یا پایان دوره رشد مرغ در مخازن باقیمانده را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارش کنند.

حسن پور گفت: با بررسی پرونده در شعبه چهارم بدوی مرکز استان و دریافت پاسخ استعلامات از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی و محرز شده تخلف، متهم علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

 

 

 

 

اختصاص ۵۰میلیارد ریال به اکتشافات معدنی خراسان جنوبی/۲-۳

با پیگیری‌های انجام شده با اختصاص ۵۰میلیارد ریال برای تکمیل اکتشافات معدنی موافقت شد.

، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این اعتبار در راستای شناساییاختصاص ۵۰میلیارد ریال به اکتشافات معدنی خراسان جنوبی ذخایر و پتانسیل‌های معدنی اختصاص یافت تا با شناسایی ذخایر جدید و یشتر بتوانیم در راستای توسعه فعالیت‌های معدنی و ایجاد واحد‌های صنعتی مبتنی بر معادن بیش از پیش گام برداریم.

عباس جرجانی افزود: خراسان جنوبی در حوزه معدن صاحب نام بوده و بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور در این استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در صورتی که روند این مطالعات نیز ادامه پیدا کند شاهد شناسایی ذخایر جدیدی در استان خواهیم بود که منجر به رشد و ایجاد اشتغال هرچه بیشتر حوزه معدن استان خواهد شد.

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقه تیر و کمان در طبس/۷

مسابقات تیر و کمان در بخش آقایان و بانوان در شهرستان طبس برگزار شد.

هیأت تیر و کمان شهرستان طبس مسابقات تیر و کمان شهرستان را در محلبرگزاری مسابقه تیر و کمان در طبس استادیوم ورزشی آزادی شهرستان طبس در بخش آقایان و بانوان برگزار کرد.

در این مسابقه ۱۱ شرکت‌کننده در ورزشگاه آزادی این شهر با هم رقابت کردند که در بخش آقایان چمنزاری، امین فهرستی و مسعود حسین ملک‌زاده اول تا سوم شدند.

در بخش بانوان نیز فاطمه بخشیان، فاطمه ارغوانی و  طیبه محمدیان مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

صعود تیم سرخ پوشان بیرجند به لیگ دسته سه فوتبال کشور/۷

تیم سرخ پوشان بیرجند به لیگ دسته سه فوتبال کشور صعود کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ تیم‌های ستاره ساز و سرخ پوشان بیرجند، دو تیم راه یافته به لیگ دسته اول فوتبالصعود تیم سرخ پوشان بیرجند به لیگ دسته سه فوتبال کشور استان، عصر امروز در ورزشگاه آزادی بیرجند به مصاف هم رفتند که پس از ۹۰ دقیقه تلاش، تیم سرخ پوشان بیرجند با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسید و به لیگ دسته سه فوتبال کشور صعود کرد.

تیم ستاره ساز بیرجند هم راهی مسابقات جام حذفی شد.

مسابقات لیگ فوتبال بزرگسالان استان، یادواره سردار شهید سلیمانی در مدت ۳ ماه با حضور ۱۴ تیم از شهرستان‌های بیرجند، قاینات، زیرکوه، بشرویه، فردوس و طبس برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخورداری ۱۰ هزار خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت۲-۳

برخورداری ۱۰ هزار خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ۶ ماه نخست سال جاری ۷۵ روستای استان در قالب ۱۰ هزار خانوار از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

مصطفی بهی افزود: در ادامه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاهای استان از ابتدای امسال ۴۰ سایت شامل احداث ۲۴ سایت جدید و ارتقای ۱۶ سایت همراه موجود، راه‌اندازی شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای این ۴۰ سایت، ۷۵ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات متنوع مبتنی براین شبکه و اینترنت همراه بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد: این سایت‌ها به همت اپراتورهای ارتباطی شامل همراه اول، ایرانسل و های‌وب و با اعتبارات تخصیص داده شده از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه تلفن همراه در سطح روستاها تصریح کرد: همچنین از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای امسال با اجرای ۱۰ سایت توسعه شبکه همراه توسط همراه اول و ایرانسل، ۳۵ روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره‌مند شده‌اند.

وی از راه‌اندازی ۱۰ سایت دیگر توسعه اینترنت همراه روستایی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرای طرح‌های پیش رو، تا پایان امسال میزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در سطح خراسان جنوبی به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

شبستان گزارش می دهد؛
بیم و امید والدین خراسان جنوبی در آستانه ماه مهر/ سرگردان در دوراهی آموزش و سلامت/۵-۴
والدین دانش آموزان خراسان جنوبی با وجودی که برای تعلیم حضوری فرزندانشان در آغاز سال تحصیلی جدید امیدها بسته اند اما همچنان از واکسینه نشدن فرزندان خود در مقابل بیماری کرونا بیم دارند.

 شهریورماه همواره یادآور جنب و جوش خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای استقبال از ماه مهر و بازگشایی مدارس است اما این رسم دیرینه در ۱۹ماه گذشته تحت الشعاع ویروس کرونا گرفته است. افت تحصیلی و خانه نشینی طولانی مدت دانش آموزان از یک سو موجب شده تا مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان خواستار بازگشایی مدارس باشند اما از منظر دیگر به دلیل وجود ویروس کرونا این تصمیم با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

 

به گزارش فارس تجربه آموزش در بستر فضای مجازی و بهره گیری از سامانه شاد که از اواخر سال ۹۸ و با شیوع بیماری کووید ۱۹ آغاز شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم ادامه پیدا کرد بنا بر نظر مسئولان آموزشی و کارشناسان نتوانست تمامی اهداف ترسیم شده برای کسب علم و دانش را برآورده کند و اکنون تلاش بر این است تا با واکسیناسیون عمومی، آموزش حضوری از سر گرفته شود.

 

البته در گام اول واکسیناسیون فرهنگیان آغاز شده و تا مهرماه به پایان می رسد و مسئولان ستاد مقابله با کرونا هر گونه اقدام برای بازگشایی مدارس را منوط به فراهم شدن تمامی شرایط اعلام کرده است. در این طرح قریب ۱۶ هزار معلم، دانشجو معلم، کادر ستادی، سرباز معلم، خرید خدمات­ و پرسنل خدماتی استان خراسان جنوبی واکسینه می‌شوند که پیش‌بینی شده است روند واکسیناسیون فرهنگیان خراسان جنوبی تا پایان شهریور تکمیل شود.

 

بیشتر والدین خراسان جنوبی نیز همانند دیگر والدین در سراسر کشور با اذعان به مناسب نبودن ادامه آموزش صرف مجازی به دانش آموزان و لزوم حضور در کلاس‌های درس از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش درخواست دارند روند واکسیناسیون کرونا را سرعت ببخشند و هر چه زودتر شرایط تزریق واکسن مناسب گروه سنی زیر ۱۸ سال را نیز فراهم کنند.

 

کارنامه ضعیف دانش‌آموزان با آموزش مجازی

«نسرین نجفی»، مادری که یک فرزند محصل در پایه پنجم ابتدایی دارد، در گفت و گو با خبرنگار شبستان می گوید: فرزندم که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشت در ۲ سال گذشته با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به درس نشان می‌دهند.

 

او که در این مدت پا به پای معلم فرزندانش با توجه به حساسیت آموزش در پایه ابتدایی در کنار وظیفه مادری، مسئولیت نظارت بر انجام تکالیف فرزندش را برعهده داشته است، می افزاید: امروز به جرأت می‌توان گفت که دانش‌آموزان در همه درس‌ها ضعیف هستند و این امر در درازمدت نه فقط برای خانواده که برای مدرسه نیز مشکل‌ساز می‌شود.

 

یکی دیگر از والدین کارمند بیرجندی که سه فرزند مدرسه ای در مقاطع مختلف تحصیلی دارد هم در این رابطه می گوید: تعطیلی مدارس و آموزش مجازی تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسایل اجتماعی بسیاری شده است، ضمن اینکه این جنس از آموزش برای برخی از پایه‌های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است.

 

«محمد محسنی» در ادامه به نکته قابل توجه دیگری هم اشاره می کند و می افزاید: بسیاری از خانواده‌ها که تا پیش از کرونا حداقل چند ساعتی بچه‌ ها را به مدرسه می‌فرستادند، در این بازه زمانی با مشکلات فراوانی برای نگهداری از فرزندان در ساعت‌ هایی مواجه شدند. این موضوع به خصوص برای پدران و مادرانی که کارمند هستند، چالش‌های خانوادگی ایجاد کرده است.

 

رضایت اولیاء به بازگشایی مدارس

«پسرم کلاس اول بود که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. فقط چندماه در کلاس درس حاضر شد و بعدش گفتند، آموزش‌ها غیرحضوری است. حالا امسال محمدجواد کلاس سوم است و همچنان آموزش‌ها غیرحضوری. نگران وضعیت تحصیلش هستم. هنوز نمی‌تواند به‌خوبی بخواند. برای نوشتن هم خیلی تلاش کردم تا بتواند خوانا بنویسد. هم خودش هم ما خسته و کلافه شدیم.»

 

این صحبت‌های مادر محمدجواد دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی است که از وضعیت تحصیلی پسرش دل خوشی ندارد و می‌خواهد برای سال تحصیلی جدید، فرزندش حداقل دو تا سه روز در هفته به مدرسه برود. در دو سال گذشته، آموزش مجازی برای والدینی که کلاس اول و دومی داشتند به داستان غم‌انگیز و پر دردسری تبدیل شده است.

 

علاوه بر اولیاء دانش آموزان، برخی معلمان نیز بر لزوم بازگشایی مدارس تأکید دارند و آموزش غیرحضوری را آفتی برای آموزش و پرورش می‌دانند. «ناهید- م» یکی از دبیران مدارس به خبرنگار شبستان می گوید: کار کردن با برنامه‌های آموزشی غیرحضوری، غیر از دانش‌آموزان و خانواده‌ها، معلمان را نیز فرسوده کرده و کار آنان را چندین برابر کرده است.

 

وی معتقد است کار معلم در مدارس از نظم خاصی برخوردار بود، ارائه درس، تکلیف منزل و پرسش‌های کلاسی بر اساس برنامه هفتگی به صورت مرتب انجام می شد و ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان فضا را برای ارائه مطالب فراهم می‌کرد ولی حضور در کلاس‌های بی‌روح برخط، خروجی مناسبی ندارد.

 

موافقان بازگشایی مدارس اعتقاد دارند که مدرسه تنها کارکرد آموختن ندارد بلکه مسیر اجتماعی شدن کودک و نوجوان در مدارس شکل می گیرد و تعطیل نشدن آموزش و پرورش و حضور دانش آموزان در مدارس حتی به مدت یک ساعت امری اجتناب ناپذیر است. اما از سوی دیگر، خانواده ها از شرایط پیش آمده در کشور به واسطه شیوع کرونا ویروس نگران هستند و معتقدند برای فرستادن فرزندانشان به مدارس نیازمند اقناع سازی از سوی آموزش و پرورش هستند.

 

ارجحیت حفظ سلامت دانش آموزان بر آموزش حضوری

«محسن پروازی» یکی از والدینی که ۲ فرزند محصل در پایه ابتدایی دارد، به تازگی خودش و همسرش واکسن کرونا را تزریق کردند، اما از مسئولان خواست تا قبل از آغاز سال تحصیلی و احتمال برگزاری حضوری کلاس‌های درس، دانش آموزان را علیه بیماری کرونا واکسینه کنند تا بخش بزرگی از نگرانی والدین از احتمال ابتلا آنان به این بیماری در محیط مدارس کاهش یابد.

 

یکی دیگر از والدین بیرجندی هم می گوید: تا زمانی که واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال اجرا نشود، تمایلی به شرکت حضوری فرزند ۹ ساله خود در کلاس درس ندارم زیرا بر اساس اعلام کارشناسان و مشاهده اطرافیان ویروس کرونا دلتا به راحتی در هر فضایی منتقل می‌شود و خیلی از کودکان درگیر این بیماری شدند.

 

برای این مادر نگران با وجود همه مشکلات و تقبل زحمات آموزش مجازی، سلامت فرزندش ارجحیت دارد و امیدوار است مسئولان آموزش و پرورش تدبیری کنند که خانواده ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس بیم و هراسی به دل نداشته باشند.

 

بازگشایی مدارس به صورت تدریجی خواهد بود

اما در کش و قوس ماجرای حضوری و مجازی آغاز سال تحصیلی، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید»، در اردوگاه فرهنگی – تربیتی شهید باهنر برگزارشد، اظهار کرد: مهر امسال و آغاز سال تحصیلی به صورت مجازی خواهد بود و تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بی دغدغه و با شکوه انجام شود.

 

البته علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز شعار اصلی بازگشایی مدارس را «تدریجی بودن آموزش های حضوری و اقتضایی بودن آن» اعلام کرد. به گفته وی در مدارس کم جمعیت که کلاس‌های زیر ۱۵نفر است بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد ولی در مدارسی که تعداد دانش آموزان بالاتر از ۴۵۰نفر است باید با برنامه‌ریزی دقیق، دانش آموزان در کلاس های درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانش آموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.

 

رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز اعلام کرده است که به علت اینکه در آستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید قرار گرفته ایم، رئیس جمهوری تاکید داشت که واکسیناسیون دانش آموزان نیز آغاز شود و بر همین اساس ۱۰ میلیون دز واکسن مخصوص سنین ۱۲ تا ۱۸ سال وارد خواهد شد تا دانش آموزان نیز در مقابل کرونا ایمن شوند.

 

آموزش حضوری یا مجازی مدارس تابع رفتار کرونا

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در رابطه با آغاز سال تحصیلی و چگونگی بازگشایی مدارس در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: کم و کیف آموزش دانش‌آموزان به‌صورت مجازی یا حضوری در گرو دستور ستاد ملی کرونا است اما پیش‌بینی ها لازم برای بازگشایی مدارس در استان انجام شده است.

 

«رضا یکه‌خانی» با تأکید بر اینکه سیاست بر آموزش های حضوری با تاکید بر انجام زیرساخت های بهداشتی و امکان فاصله گذاری است، می افزاید: در همین راستا مدرسه های روستایی و عشایری کم‌جمعیت و هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش(دروس عملی) با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به آموزش حضوری هستند.

 

وی با اشاره به اینکه آموزش دیگر مدرسه ها نیز به صورت تدریجی به سمت حضوری یا ترکیبی از حضوری و مجازی خواهد بود، می گوید: تاکنون بیش از ۹۵ درصد فرهنگیان استان خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و امیدواریم شرایط برای واکسیناسیون دانش آموزان نیز سریعتر فراهم شود.

 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اعلام تخصیص سه میلیارد تومان سرانه بهداشتی به مدارس استان، بیان می کند: همچنین ۲۰۰ هزار ماسک و دستکش و ۲۰ هزار لیتر صابون مایع و ۲۱ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده برای تحویل به مدارس تهیه شده است.

 

وی می گوید: در استان ۲ هزار و ۶۵۷ مدرسه وجود دارد که در مدارس پرجمعیت پیش‌بینی مربی مراقب بهداشت و رابط سلامت انجام شده است.

 

نکته پایانی

مطالعات جهانی و تجارب نظام‌های آموزشی مختلف نشان می‌دهد که تعطیلی طولانی‌ مدت مدارس نه تنها تأثیر چندانی بر گسترش همه‌گیری کرونا در جوامع نداشته، بلکه این وقفه به دلیل عدم دسترسی دانش‌آموزان به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مطلوب، آسیب‌های جسمی و روحی متعددی را برای دانش‌آموزان دربر داشته است. از این رو جوامع برای سال تحصیلی آینده، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری آموزشی خود را بر حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و آموزش حضوری بنا نهاده‌اند.

 

در کشور ما نیز با آغاز فرایند واکسیناسیون معلمان، نظام آموزشی خود را برای شروع دوباره و حضور پرشور و نشاط دانش‌آموزان در کلاس‌های درس آماده می‌کند. اما بدون تردید سلامت دانش‌آموزان و معلمان از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است. در نتیجه امسال اصل تصمیم‌گیری و رویکرد بازگشایی مدارس، ترکیبی از یادگیری حضوری در کلاس درس و آموزش برخط خواهد بود. با توجه به اینکه در برخی از مناطق آموزشی حسب شرایط و ضرورت‌ها ۱۰۰ هزار کلاس درس کمتر از ۱۵ دانش‌آموز وجود دارد و در توجه به ترکیب جمعیتی دانش‌آموزان در ۵۰ درصد مدارس کامل‌ترین امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و محیطی را دارند، لذا می‌توان با بازگشایی مدارس منطبق با فضا و پروتکل‌ها در این مناطق، دانش‌آموزان را از آموزش حضوری کامل بهره‌مند ساخت. در حالی که امکان حذف کامل خطر انتقال بیماری در مدارس وجود ندارد، شواهد مدارس بازگشایی شده در جوامع دیگر نشان می‌دهد که اقدامات ساده و کاهش دهنده مانند ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه در کاهش قابل توجه انتقال از دانش‌آموزان و معلمان مؤثر بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*