گزارش/ سلطان سیمان کیست؟۱۴۰۰/۵/۳

سلطان سیمان کیست؟

تنها در ۱۰ روز که برق کارخانجات قطع شده، با فرض اینکه واسطه‌های سیمان بتوانند تولیدات ۱۰ روز را در انبارهای خود دپو کنند امکان ایجاد حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان رانت در این بازار وجود دارد.

                                                   سلطان سیمان کیست؟                                       به گزارش ایسنا، عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهد تا قیمت سیمان چندین برابر نرخ فروش درب کارخانه، به دست سازندگان مسکن برسد. بعضی وقت‌ها دو برابر می‌شود. برخی برهه‌ها هم مثل شرایط فعلی که برق کارخانجات قطع شده تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر هر پاکت سیمان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در برخی مناطق دوردست تا ۱۲۰ هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد. اما در شرایط معمولی قیمت سیمان در بازار تقریبا دو برابر قیمت کارخانه است. هر یک از فعالان این حوزه هم سعی می‌کنند منافع بیشتری را برای خود به دست بیاورند.

واسطه‌ها وجود مافیا در بازار سیمان را رد می‌کنند. اما تولیدکنندگان مدعی هستند که از ۱۵ سال قبل ۳۰ نفر دلال که مصرف کننده و تولیدکننده را نابود کرده‌اند در این بازار حضور دارند. سازندگان هم وجود مافیا را تایید می‌کنند. فرشید پورجاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ به ایسنا گفت: ظاهرا از سلطان شکر و سکه به سلطان سیمان رسیده‌ایم.

البته توزیع‌کنندگان سیمان مدعی هستند کارخانجات از فروردین امسال می‌خواستند قیمت هر پاکت سیمان را به ۵۰ هزار تومان برسانند که قطعی برق بهترین بهانه را به دستشان داد. صاحبان کارخانه اما می‌گویند درآمدهایشان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. البته کارخانجات از یارانه‌های دولتی و انرژی ارزان قیمت بهره می‌برند اما بعضا عنوان می‌کنند که ۷۷ کارخانه سیمان در کشور به دلیل کمک به مسائل اجتماعی، چندین برابر ظرفیت خود نیرو جذب کرده‌اند که بخش عمده هزینه‌های این واحدهای تولیدی را در بر می‌گیرد. از حق هم نگذریم سیمان در ایران قیمت چندانی ندارد. هر کیلو سیمان تقریبا هزار تومان قیمت دارد که حدود یک دهم یک کیلو ماست است.

پای صحبت یکی از توزیع کنندگان عمده مصالح ساختمانی می‌نشینیم که از دید خود حرف‌های منطقی را مطرح می‌کند. او وجود دلال و مافیا را رد می‌کند و می‌گوید اگر سیمان به اندازه کافی عرضه شود قیمت‌ها به تعادل می‌رسد و هیچ وقت فضای دلالی شکل نمی‌گیرد. این فروشنده مدعی است که تولیدکنندگان سیمان بعضا از قطعی برق و گاز، سوءاستفاده می کنند و نرخ‌ها را بالا می‌برند. حتی اگر نگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و فکر کنیم هماهنگی در کمبود انرژی و کاهش عرضه وجود ندارد، صاحبان کارخانجات از قطع برق برای افزایش قیمت‌ها استفاده کرده و در واقع از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

در سوی دیگر تولیدکنندگان می‌گویند عمده سود سیمان به جیب دلالان می‌رود. یکی از راهکارهای تولیدکنندگان این است که سیمان در بورس عرضه شود تا بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد. تاکنون حدود ۷۰ درصد شرکتهای سیمانی وارد بورس شده‌اند و ۳۰ درصد مابقی نیز به تدریج در حال ورود هستند. اما طبیعی است که واسطه‌ها از بورسی شدن سیمان خوشحال نباشند.

معادله چند مجهولی

رضا جمارانیان ـ رییس انجمن تولیدکنندگان صنعت سیمان ـ که چند شب قبل از انحصار بازار سیمان در دست ۳۰ واسطه سخن گفته بود، موافق عرضه سیمان در تالار شیشه‌ای است. او می‌گوید: قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی ۲۲ هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروختند، پس جای تعجب ندارد که نسبت به بورسی شدن سیمان هجمه وارد کنند.

در شرایط فعلی، سیمان به معادله‌ای چندمجهولی تبدیل شده است. پس از قطعی حدود یک هفته‌ای برق کارخانجات و رسیدن ظرفیت تولید به ۱۰ درصد، طبق موافقت شرکت توانیر از روز ۳۱ تیر تا سوم مردادماه صنایع سیمان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته بدون محدودیت برق و صنایع فولادی از ساعت ۲۴ تا هشت صبح با ۵۰ درصد دیماند مصرفی و از هشت صبح تا ۲۴ شب با ۱۰ درصد دیماند مجاز به فعالیت هستند.

با توجه به وصل شدن کامل برق کارخانجات سیمان برخی فعالان صنعت ساختمان می‌گویند که حتی اگر سیمان به وفور وارد بازار شود بعید است نرخ آن به کمتر از ۵۰ هزار تومان در بازار برسد؛ همان هدفی که بعضی تولیدکنندگان از ماه‌ها قبل دنبال می‌کردند.

سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که ۱۵ میلیون تن صادر و ۵۵ میلیون تن به مصرف داخلی رسیده است. اگر امسال نیز همین حدود تولید شده باشد ظرف ۱۰ روز که بازار سیمان از قطعی برق رنج می‌برد با فرض اینکه تولید ۱۰ روز کارخانجات از قبل توسط برخی واسطه‌ها دپو شده باشد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان در انبارها وجود دارد که با توجه به اختلاف قیمت هر پاکت سیمان ۲۴ هزار تومانی درب کارخانه با نرخ بالای ۷۰ هزار تومانی این محصول در بازار آزاد رقمی معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان رانت می‌تواند فقط در ۱۰ روز به جیب واسطه‌ها برود. با این پول می‌توان حدود ۶۰۰۰ واحد اقدام ملی مسکن با نرخ هر متر مربع ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مطابق آخرین هزینه‌های اعلام شده احداث کرد.

از لابه‌لای صحبت‌های تولیدکنندگان و واسطه‌ها می‌شنویم که بغل گوش کارخانجات، دلالان بیتوته کرده‌اند و حتی کارهای بارگیری کامیون را انجام می‌دهند. اعدادی هم که در فرآیند واسطه‌گری بازار سیمان به دست می‌آید بزرگتر از آن است که برخی به راحتی از آن عبور کنند. پس هرچقدر هم که بخواهیم با خوشبینی، وجود سلطان و مافیا در صنعت سیمان را انکار کنیم، دلمان به این انکار رضا نمی‌دهد که نمی‌دهد!

 

 

 

اطلاعات ۳.۸ میلیارد کاربر کلاب هاوس هک شد

محققان امنیتی اعلام کردند که اطلاعات کامل کاربران شبکه اجتماعی کلاب هاوس به سرقت رفته و در دارک نت به فروش می رسد.

                                                   اطلاعات ۳.۸ میلیارد کاربر کلاب هاوس هک شد                                       به گزارش ایندیا تایمز، از روز اولی که کلاب هاوس معرفی شد تاکنون همه کاربران یکدیگر را برای دعوت به این برنامه ترغیب می‌کردند و برای یکدیگر دعوتنامه می‌فرستادند. اما اکنون، ادعا می‌شود کلاب هاوس دچار هک بزرگی شده و اطلاعات کاربران این برنامه حتی کسانی که در آن حسابی نداشتند نیز هک شده است. در این انتشار داده احتمال داده می‌شود که حتی اگر شخصی هنوز یک حساب کلاب هاوس ایجاد نکرده باشد، حداقل شماره تلفن او ممکن است به خطر بیفتد.

طبق گفته برخی از محققان امنیتی در توئیتر، کل داده‌های کلاب هاوس هک شده و شماره تلفن کاربران نیز برای فروش در دارک نت منتشر شده است. مارک روف با انتشار توئیتی نوشت: “پایگاه داده شبکه اجتماعی کلاب هاوس برای فروش در Darknet قرار گرفته است. ” مارک در توئیت خود تصویری از انجمن Darknet را منتشر کرده که در آن داده‌های لورفته Clubhouse نشان داده شده است. این پست توسط کاربری با عکس پروفایل ماسک گای فاکس، با جزئیات بیشتر در مورد هک داده‌ها، ارسال شده است.

فروشنده مرموز اطلاعات کاربران کلاب هاوس ادعا می‌کند که کلاب هاوس به تمام دفترچه‌های تلفن کاربرانش متصل است. هر بار که کاربر شماره تلفن جدیدی را در لیست مخاطبین خود اضافه می‌کند این شماره به طور خودکار به بانک اطلاعاتی مخفی Clubhouse اضافه می‌شود. پیش‌تر نیز این پلتفرم هک شده بود.

گفتنی است که کلاب هاوس یک برنامه چت صوتی زنده است که در آن کاربران یک اتاق ایجاد و در آن صحبت می‌کنند. این برنامه برای شروع و همینطور جذب کاربران تبلیغات هیجان انگیز زیادی را ایجاد کرد، این پلتفرم در ابتدا فقط محدود به کاربران آیفون بود و کاربران با دعوتنامه باید به این برنامه وارد می‌شدند. البته اخیراً کلاب هاوس در‌های خود را برای کاربران اندروید نیز باز کرده است.

 

 

 

تصویب لایحه کاپیتولاسیون و غیرتی که «انقلاب» شد! / اگر آشپز آمریکایی، پهلوی دوم را زیر می‌گرفت؟!

۳ مرداد سال ۱۳۴۳ شمسی لایحه‌ای در مجلس سنا دوره پهلوی تصویب شد که تاریخ‌ساز شد؛ حق کاپیتولاسیون برای آمریکایی‌ها. در آن روزگار چنین امتیازاتی برای آمریکایی‌ها عادی بود ولی در ایران به رگِ غیرت ایرانی‌ها برخورد و تاریخ ورق خورد!

تصویب لایحه کاپیتولاسیون و غیرتی که «انقلاب» شد! / اگر آشپز آمریکایی، پهلوی دوم را زیر می‌گرفت؟!

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: اسمش «لایحه اجازه استفاده مستشاران آمریکایی در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین» بود و ۳ مرداد در مجلس سنا دوره پهلوی تصویب شد و ۲۱ مهر در مجلس شورای ملی. موضوع این بود که مستشاران آمریکایی که در ایران بودند از نظر قضایی در برابر قوانین ایران مصونیت داشته باشند و در صورت ارتکاب جرم، طبق قانون کشور خودشان محاکمه شوند. قانون آمریکا هم که معلوم بود و با قانون ایران و هنجارهای اسلامی حاکم بر مردم ایران جور در نمی‌آمد. البته در آن دوره هم آمریکا رسوای زمانه بود و در ایران هم کسی خوشش نمی‌آمد از جنایتکاران و آتش‌افروزان جهان. این شد که به غیرت ایرانی‌ها برخورد ولی مگر کسی جرأت اعتراض علنی داشت؟ همه ساکت بودند جز مردی که کلامش را همچون شمشیر حق برکشید و بر تن و جان باطل کشید؛ «سید روح‌الله موسوی خمینی».

کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی دوره پهلوی به‌راحتی تصویب شد در حالی که بعدها صاحبنظران آمریکایی نیز آن را «عمل ناشیانه و زشت» و «نشانه‌ای از رفتار خشن و احمقانه امپریالیسم آمریکایی» ارزیابی کردند

ماجرا چه بود؟
قبل از اینکه برسیم به آن اعتراض تاریخی، ببینیم اصلاً چه خبر بود. از سال ۱۳۰۷ شمسی حق کاپیتولاسیون برای اتباع کشورهای خارجی در ایران لغو شده بود و همین‌طور بود تا اینکه دولت «اسدالله علم» بنا به اصرار سفیر آمریکا در ایران، در سال ۱۳۴۲ لایحه‌ای به مجلس سنا برد که همان‌طور که طبق معاهده وین کارکنان سفارتخانه‌ها از مصونیت قضایی برخوردارند مستشاران آمریکایی حاضر در ایران هم از این حقوق برخوردار باشند. پهلوی دوم هم در این میانه ۲۰۰ میلیون دلار وام می‌خواست که اسلحه و تجهیزات نظامی بخرد و آمریکا نمی‌داد و دنبال امتیازاتی ازجمله همین حق کاپیتولاسیون بود. عاقبت محمدرضا پهلوی که می‌دانست مردم ایران چنین مصوبه‌ای را تاب نمی‌آورند و اوضاع خطری است کار را بی سر و صدا پیش‌برد و مطبوعات هم ساکت بودند تا کاپیتولاسیون تصویب شود و اعطاء شود و تمام.

از طرف دیگر حاج «مهدی عراقی» از طریق یکی از آشنایانش خبردار شده بود که در مجلس چه خبر است و بعدها تعریف کرد: «اواخر شهریور یا تقریبا اواخر مهر ماه بود که یکی از رفقایی که ما در مجلس داشتیم به ما اطلاع داد که یک لایحه‌ای دولت می‌خواهد بیاورد در مجلس و مصونیت بدهد به ۱۷۰۰ مستشار آمریکایی که بعدا به همین نام لایحه کاپیتولاسیون مشهور شد. این مسئله با آقا مطرح شد، آقا این‌جوری قبول نکردند، گفتند تا مدرک نباشد ما نمی‌توانیم روی آن حرفی بزنیم، شما اگر می‌توانید مدرکش را تهیه کنید.» چند نفری رفتند دنبال اطلاعات دقیق‌تر و سند و مدرک بیشتر و معلوم شد که بله، خبر درست است.
این شد که امام (ره) چند روز پس از تصویب لایحه در مجلس، در یک سخنرانی در مسجد اعظم قم در ۴ آبان سخنانی فرمودند که گوش ایرانی‌ها و تاریخ ایران نشنیده بود و این‌حد از شجاعت را خیلی‌ها اولین‌بار بود در عمرشان که می‌دیدند.

سخنان امام خمینی (ره) در اعتراض به کاپیتولاسیون، نقطه عطف مبارزه مردمی با حکومت پهلوی شد

اگر آشپز آمریکایی، پهلوی دوم را زیر بگیرد؟!
سخنرانی امام (ره) و اعتراض تاریخی ایشان به این لایحه چه بود؟ این هم گوشه‌هایی از این شجاعت ثبت‌شده در تاریخ ایران و این روشنگری سرنوشت‌ساز:
«ما را فروختند، استقلال ما را فروختند… عزت ما پایکوب شد… قانونی در مجلس بردند؛ در آن قانون… تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان، با کارمندهای فنی‌شان، با کارمندان اداری‌شان، با خدمه‌شان، با هر کس که بستگی به آنها دارد، اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند. اگر یک خادم آمریکایی، اگر یک آشپز آمریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیر پا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاه‌های ایران حق ندارند محاکمه کنند! بازپرسی کنند! باید برود آمریکا! آنجا در آمریکا ارباب‌ها تکلیف را معین کنند…

اگر چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست از او می‌کنند، اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگتر مقام را زیر بگیرد هیچ‌کس حق تعرض ندارد. چرا؟ برای اینکه می‌خواستند وام بگیرند از آمریکا، آمریکا گفت این کار باید بشود. بعد از سه چهار روز وام ۲۰۰ میلیونی، ۲۰۰ میلیون دلاری تقاضا کردند، دولت آمریکا تصویب کرد که در ظرف پنج سال مبلغ مزبور را به دولت ایران بدهند…
نظامیان آمریکایی، مستشاران نظامی آمریکایی به شما چه نفعی دارند؟ آقا اگر این مملکت اشغال آمریکاست پس چرا اینقدر عربده می‌کشید، پس چرا اینقدر دم از ترقی می‌زنید؟ اگر این مستشاران نوکر شما هستند پس چرا از ارباب‌ها بالاترشان می‌کنید، پس چرا از شاه بالاترشان می‌کنید؟ اگر نوکرند مثل سایر نوکرها با آنها عمل کنید، اگر کارمند شما هستند مثل سایر ملل که با کارمندانشان عمل می‌کنند شما هم عمل کنید…

ارتش هم بداند… دیگر برای شما آبرو گذاشتند؟ برای نظام شما آبرو گذاشتند که یک سرباز آمریکایی بر یک ارتشبد ما مقدم است؟ یک آشپز آمریکایی بر یک ارتشبد ما مقدم شد. در ایران دیگر برای شما آبرو باقی ماند؟ اگر من بودم استعفا می‌کردم، اگر من نظامی بودم استعفا می‌کردم، من این ننگ را قبول نمی کردم، اگر من وکیل مجلس بودم استعفا می‌کردم.
وکلای مجلسین خیانت کردند، آنهایی که موافقت کردند با این امر، وکلای مجلس سنا خیانت کردند، این پیرمردها، وکلای مجلس شورا آنهایی که رأی دادند، خیانت کردند به این مملکت. آنها وکیل نیستند، دنیا بداند اینها وکیل ایران نیستند اگر هم بودند من عزلشان کردم… ما این قانونی را که در مجلس واقع شد، قانون نمی‌دانیم. ما این مجلس را مجلس نمی‌دانیم، ما این دولت را دولت نمی‌دانیم، اینها خائنند به مملکت ایران…»
همین سخنرانی بود که موجب شد چند روز بعد امام (ره) دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید شوند و این واقعه و غیرتی که خمینی (ره) فریاد زد سرآغاز وقایع بعدی و درنهایت انقلاب اسلامی ایران شد.
حالا عاقبت این قانون چه شد؟ ماند و ماند تا اینکه ۳ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ ملغی شد و تمام.

 

 

 

 

حقایقی خواندنی درباره عالم خواب و رویا که نمی‌دانستید

دنیای خواب و رویا دارای رمز و راز‌های فراوانی است و بسیاری از ما می‌خواهیم از آن‌ها سر در بیاوریم.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،ما نزدیک به یک سوم از عمرمان را در خواب سپری می‌کنیم و چه یادمان باشد و چه نه، همه‌ی ما هر شب خواب می‌بینیم. اما جالب‌تر از این‌ها آن است که خواب‌های ما معنایی دارند که ما فقط اندکی از آن را متوجه می‌شویم.

با چند حقیقت علمی درباره‌ی خواب و رویا همراه باشید.

۱- خواب‌های بد از ما در زندگی واقعی محافظت می‌کنند

بیشتر ما تجربه‌ی دیدن خواب‌های بد را داشته ایم و این خواب‌ها شاید ترسناک به نظر برسند، اما یک وجه مثبت هم دارند. محققان ادعا می‌کنند تجربه‌ی ترس و وحشت در خواب می‌تواند واقعاً به مواجهه با ترس در زمان بیداری کمک کند.

خواب‌های بد توانایی مغز در پاسخ به خطراتی که در زندگی واقعی وجود دارد و تجربیات هراس آور را بیشتر می‌کند. با این حال، خواب‌هایی که بیش از حد ترسناک هستند و باعث وارد شدن ضربه‌ی روحی می‌شوند، دیگر فایده‌ای ندارند و می‌توانند واقعاً اثر بدی داشته باشند که تا بعد از بیداری هم ادامه پیدا کند.

۲- بیشتر عضلات در مرحله‌ی خواب REM فلج می‌شوند

در مرحله‌ی خواب عمیق REM (خواب همراه با حرکات سریع چشم)، یعنی همان مرحله‌ای از خواب که بیشتر خواب‌هایی که می‌بینیم در آن رخ می‌دهند، چشمان ما به حرکت ادامه می‌دهند، اما عضلات مان از کار می‌افتند. طبق تحقیقات، یک دسته سلول خاص در مغز ما به نام نورون‌های حرکتی جلوی حرکت ماهیچه‌های ما را در خواب می‌گیرند تا یک وقت به خودمان صدمه نزدیم.

۳- خواب دیدن خلاقیت و مهارت حل مسأله را رشد می‌دهد

خیلی‌ها در خواب‌های خود به کشف‌های مهمی رسیده اند. آن ایده چه علمی بوده باشد، چه هنری، چه داستانی و چه سینمایی، این را با اطمینان می‌دانیم که از خواب‌های خود می‌توانیم به یک گنج واقعی دست یابیم و در پس آن هم یک دلیل علمی کاملاً منطقی وجود دارد.

وقتی خواب می‌بینیم مغز ما در وضعیت نوروفیزیولوژیک متفاوتی قرار می‌گیرد که به آن اجازه می‌دهد مهارت بیشتری در حل مسأله و پیدا کردن راه حل برای چیز‌هایی پیدا کند که در بیداری ذهن ما را به خود مشغول می‌کنند. در این حالت، فعالیت مغزی مان بیشتر می‌شود، امری که باعث می‌شود مغز آمادگی بیشتری برای رسیدن به راه حل‌های خلاقانه پیدا کند.

۴- تا ۹۵ درصد خواب هایمان را فراموش می‌کنیم

همه‌ی ما می‌دانیم که بعد از بیدار شدن، چقدر به خاطر آوردن خواب شب قبل می‌تواند سخت باشد، چه برسد به خواب‌هایی که هفته ها، ماه‌ها یا سال‌ها از آن‌ها می‌گذرد. در حقیقت، ما ۹۵ درصد خواب هایمان را فراموش می‌کنیم و این به خاطر آن است که تغییراتی که هنگام خواب در مغز ما رخ می‌دهد به فرآیند پردازش اطلاعاتی که برای ذخیره و ایجاد خاطره لازم است، کمک نمی‌کند.

اسکن مغزی افراد در هنگام خواب نشان داده همان قسمتی از مغز که نقشی اساسی در خاطره سازی و در لوب پیشانی مغز قرار دارد، در مرحله‌ی خواب REM غیرفعال می‌شود؛ و با توجه به اینکه این همان مرحله‌ای که خواب‌ها رخ می‌دهند، واضح است که چرا نمی‌توانیم بعد از بیدار شدن خواب هایمان را به خاطر آوریم.

۵- هر کسی خواب رنگی نمی‌بیند

شاید عجیب به نظر برسد، اما هر کسی نمی‌تواند خواب رنگی ببیند. قدمت این پدیده به دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی برمی گردد، زمانی که از قرار معلوم بسیاری از مردم از سیاه و سفید بودن خواب‌های خود خبر دادند. امروزه، تحقیقات نشان می‌دهد این مسأله مربوط به سیاه و سفید بودن رسانه‌ها در آن دوره بوده، چون در آن زمان تلویزیون رنگی هنوز اختراع نشده بود.

۶- نابینا‌ها هم می‌توانند خواب‌های تصویری ببینند

کسانی که نابینای مادرزاد هستند می‌توانند در خواب‌های خود تجربیات تصویری داشته باشند، چون همان فعالیت الکتریکی مغزی‌ای را دارند که در افراد بینا وجود دارد. آن‌ها گرچه در خواب هایشان از حس بینایی برخوردارند، اما قادر به توصیف این تجربه و توضیح حس آن نیستند، چون تجربه‌ی بینایی را در زندگی شان نداشته اند.

با این حال، افراد نابینایی که با قدرت بینایی متولد، اما بعداً نابینا شدند می‌توانند خواب‌های تصویری را تجربه کنند. خواب‌ها از خاطرات به وجود می‌آیند به همین دلیل کسانی که نابینای مادرزاد نیستند می‌توانند به لطف مدار‌های مغزی‌ای که قبل از نابینا شدن شان شکل گرفته بود، خواب‌های تصویری ببینند.

۷- احتمالاً در خواب نمی‌توانید مطالعه کنید

وقتی چیزی می‌خوانیم، همان وقت سمت راست مغزمان در فعال‌ترین حالت خود قرار دارد و این دقیقاً همان سمتی از مغز است که وقتی خواب می‌بینیم فعالیتی ندارد. در حقیقت، وقتی خواب می‌بینیم، تمامی آن بخش از مغز که مسئولیت زبان، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را برعهده دارد، فعالیت کمتری دارد.

اما این قاعده استثناء هم دارد و بعضی افراد می‌توانند در خواب هایشان بخوانند. با این حال، این تنها در مورد عده‌ی قلیلی از افراد صدق می‌کند – معمولاً کسانی که بیش از بقیه به زبان و نوشتن فکر می‌کنند، مانند نویسندگان و شاعران.

۸- ما تنها چهره‌هایی را در خواب هایمان می‌بینیم که قبلاً در زندگی واقعی با آن‌ها رو به رو شدیم

فرقی نمی‌کند واقعاً یادتان باشد یا نه، اما شما فقط چهره‌هایی را در خواب می‌بینید که در گذشته با آن‌ها مواجه شده اید. خواب‌های ما برگرفته از تجربیات ما در زندگی واقعی هستند، به همین دلیل چهره‌هایی که در خواب هایتان می‌بینید نتیجه‌ی برداشت شما از تجربه‌های واقعی‌ای است که تا پیش از این داشته اید.

۹- می‌توانید خواب هایتان را کنترل کنید

در خواب‌های شفاف می‌توانید به معنای واقعی کلمه به خواب دیدن تان واقف باشید و بنابراین کنترل خواب هایتان را در دست بگیرید. این نوع خواب دیدن با هوشیاری بالاتر مغزی مرتبط است، و کسانی که تجربه‌ی رویای شفاف را داشته اند، ادعا می‌کنند در خواب متوجه بودند که در حال خواب دیدن هستند.

منبع: روزیاتو

 

 

 

 

خیز پنجم مهمان ناخوانده

خیز پنجم مهمان ناخوانده

 خیر پنجم کرونا در ایران گسترش یافته و شهر به شهر و محله به محله را در نوردیده است. بیمارستانها مملو از بیمار هستند، رعایت پروتکل ها کاهش یافته و افراد واکسینه شده اندک هستند. با این وصف پیک پنجم کرونا حداقل تا یکماه آینده مهمان ناخوانده ماست و مرگ و میر و ابتلا روز افزون است.

جولان ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و همه گیری بیماری کووید۱۹ در ایران بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. خیز پنجم کرونا با ویروس جهش یافته دلتا که اوایل خرداد از هند به ایران آمد، در ابتدا استانهای جنوبی و شرقی به خصوص سیستان و بلوچستان را درگیر کرد و حالا به علت فقدان قرنطینه و ایزوله بیماران، کل کشور را فراگرفته است. ۲۳۲ شهر را به حالت قرمز یا فوق قرمز درآورده، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی هستند. ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری رنگ آبی یا سفید ندارد.

استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان که از جمله گلوگاههای ورود ویروس دلتا به ایران بودند همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. کمبود تخت و امکانات از جمله اکسیژن در این استانها از جمله نگرانی های مردم و مسئولان است که در یک ماه گذشته به صدر اخبار آمد اما اکنون وضعیت برخی شهرها از سیستان و بلوچستان هم وخیم تر است و به وضعیت بحرانی و فوق قرمز در آمده است.

به گفته کارشناسان بهداشت، سرعت انتشار ویروس دلتا حدود ۶۰ درصد از انواع قدیمی تر ویروس کرونا بیشتر است. به همین علت این ویروس تهاجمی به سرعت از استانهای جنوبی و شرقی به سمت شمال و غرب در حرکت است و اکنون شهرهای نهبندان در خراسان جنوبی، بم، کرمان، رفسنجان، سیرجان، یزد، شیراز، بوشهر، بهبهان، ایلام، اصفهان شهرکرد، نطنز، کاشان، تهران،؛ کرج، فیروزکوه، آمل و میانه را به حالت فوق قرمز و بحرانی درآورده و همچنان به سمت شهرهای دیگر در حال پیش روی است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت که به تازگی از سیستان و بلوچستان به تهران آمده به پژوهشگر ایرنا گفت: خیز پنچم کرونا که به علت گسترش ویروس دلتا در کشور شایع شده است، تقریبا همه کشور و همه استانها را درگیر کرده است. این خیز همه گیری حداقل تا یکماه آینده در ایران می ماند. در واقع این پیک تا یکماه آینده با ماست و بعد از آن هم معلوم نیست چه اتفاقی می افتد. این خیز کرونا از سیستان و بلوچستان شروع شد اما اکنون وضعیت این استان از سایر استانها بدتر نیست. هم از نظر شیوع بیماری و هم امکانات، استانهایی مانند تهران وضعیت به مراتب بدتر و نگران کننده تری دارند.

دکتر افشین محمدعلی زاده، متخصص عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد به پژوهشگر ایرنا گفت: در زمان حاضر کل کشور درگیر خیز پنجم کروناست، درگیری مردم، پزشکان و مراکز درمانی به خصوص بیمارستانها بسیار بالاست، سرعت انتقال این ویروس نسبت به ویروس های قبلی کرونا حداقل ۶۰ درصد بیشتر است و خیلی سریع ریه را درگیر می کند، تهران اصلا شرایط خوبی ندارد. همه بیمارستانها پر از بیماران کرونا هستند، همه خدمات و عمل های الکتیو (غیر اورژانسی) در بیمارستانها لغو شده و همه تخت ها به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: کلینیک های سرپایی رمدسیویر در بسیاری از بیمارستانها راه اندازی شده و بسیاری از بیماران بدحال، دیگر بستری نمی شوند و به صورت سرپایی در کلینیک، داروی رمدسیویر برای آنان تزریق می شود و به خانه می روند. خدمات رسانی بیمارستانها به علت پر بودن تخت ها دچار اشکال شده است. تقریبا تخت خالی در بیمارستانهای تهران و احتمالا بسیاری از شهرها وجود ندارد. بیماران پشت نوبت بستری و تخت آی سی یو می مانند و باید منتظر باشیم تا یک بیمار ترخیص شود تا بتوانیم بیمار جدید پذیرش کنیم. حتی گاهی بیماران مجبورند از شمال تهران به جنوب تهران بروند تا بتوانند تخت خالی برای بستری پیدا کنند.

پزشک متخصصص عفونی در بیمارستان طالقانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بیمارانی هستند که برای بستری روی زمین خوابانده شوند،گفت: در بیمارستان طالقانی که من هستم هنوز این اتفاق نیفتاده است اما در بیمارستانهای دیگر دور ذهن نیست. زیرا تعداد زیادی از مردم به ویروس دلتا مبتلا شده اند. شدت بیماری با این ویروس بسیار زیاد است و عده بیشتری از مبتلایان نیازمند بستری هستند، بنابراین در خیز پنجم کرونا به خدمات بیمارستانی، بیشتر از خیزهای قبلی نیاز است و باید فضای بیمارستانی بیشتری داشته باشیم تا تعادل ایجاد شود.

محمدعلی زاده ادامه داد: بیشترین درگیری بیماران با ویروس دلتا، درگیری ریوی است، مهمترین درمان هایی که اکنون وجود دارد، تزریق رمدسیویر و کورتن است. اکسیژن درمانی هم به عنوان درمان کمکی استفاده می شود ولی در مجموع تعداد بیماران شدید و بالاتر از سطح متوسط در پیک پنجم بسیار بیشتر است و زیرساخت های بیمارستانی جوابگو نیست.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای مهار پیک پنجم کرونا دو راه وجود داشت، یکی سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و واکسیناسیون حداکثری در زمان کوتاه و دوم قرنطینه کامل مناطق آلوده و افراد مبتلا و سختگیری در رعایت پروتکل ها، که متاسفانه هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده است، بنابراین پیش بینی می شود، خیز پنجم کرونا همچنان در کشور ادامه داشته باشد و تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر آن همچنان افزایش پیدا کند و به نظر می رسد تجربه این پیک کرونا از دوره های قبلی تلخ تر باشد.

وی افزود: حدود ۹۳ کشور دنیا با واکسیناسیون گسترده یا سختگیری در قرنطینه و رعایت پروتکل های اجتماعی توانسته اند، همه گیری کرونا را تا حد زیادی کنترل کنند و جامعه سالمی دارند. به عنوان مثال در نیوزیلند تعداد مرگ روزانه کرونا تقریبا صفر شده و اگر مثلا در یک روز یک مورد ابتلا داشته باشند به سرعت با نرم افزارهای آنلاین، فرد مورد نظر شناسایی و حداقل ۱۴ روز قرنطینه می شود. جای تاسف است که در کشور ما با وجود واکسیناسیون اندک، پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی نیز به میزان کمی رعایت می شود و هر روز می شنویم که میزان رعایت پروتکل ها به زیر ۵۰ درصد تا ۶۰ درصد رسیده است. در چنین شرایطی باید انتظار نمودار سینوسی کرونا را داشته باشیم و بعد یک دوره کوتاه کاهشی دوباره خیز جدید کرونا با ویروس جدیدتر و افزایش بیشتر بیماران را در جامعه می بینیم.

 

 

 

اجرای خریدسربازی و جریمه ریالی غایبان دوباره تکرار می‌شود؟

اجرای خریدسربازی و جریمه ریالی غایبان دوباره تکرار می‌شود؟

درپی انتشار خبری به نقل از یکی از مدیران ارشد تامین اجتماعی در مورد خرید خدمت سربازی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه مرجع انتشار اخبار حوزه سربازی سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستادکل نیروهای مسلح است، اعلام کرد: هیچ طرحی برای خرید سربازی یا حتی جریمه ریالی مشمولان غایب در دستور کار نیست.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر خبری پیرامون خرید سربازی به نقل از یکی از مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی منتشر شد که در آن شرایط خرید خدمت سربازی و حتی مبلغ مربوط به آن نیز اعلام شده بود. موضوعی که انتشار آن از سوی یک مسئول غیرمرتبط با حوزه سربازی عجیب به نظر می‌رسد.

با این وجود این خبر در بسیاری از رسانه ها از جمله صداوسیما نیز با عنوان خبرخوش برای سربازان مورد بازنشر قرار گرفته و این شائبه را برای مشمولان سربازی ایجاد کرد که احتمال اجرای طرح خرید خدمت سربازی وجود دارد. موضوعی که محل پرسش شماری از مخاطبان ایسنا نیز قرار گرفت و به نظر می‌رسد که اشتباه در نحوه بیان یا تنظیم خبر منجر شده تا شیوه احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان “سابقه بیمه” تحت عنوان “خرید خدمت سربازی” اعلام شود.

انتشار این خبر سبب شد تا دوباره خرید خدمت سربازی را از امیر غلامرضا رحیمی‌پور، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح پرس و جو کنیم.

او در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خبر منتشر شده گفت: طبق قانونی که از مدت‌ها قبل هم وجود دارد، طول مدت خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه و جزو سنوات بیمه بازنشستگی افراد محسوب می‌شود و از این رو افراد متقاضی باید با پرداخت کسورات و حق بیمه این دوسال به شرکت بیمه که به قیمت روز انجام می‌شود، این دو سال را جزو سابقه خود لحاظ کنند.

وی ادامه داد: این موضوع مربوط به شرکت های بیمه است و هیچ ارتباطی با موضوع خرید خدمت سربازی که متاسفانه در برخی از خبرها نیز منتشر شده بود، ندارد. در این مورد همانطور که بارها نیز اعلام شده، ستادکل نیروهای مسلح مخالف خرید خدمت سربازی و همچنین طرح جریمه ریالی سربازی است و چنین طرح‌هایی دیگر اجرا نخواهد شد.

رحیمی‌پور هرنوع خرید خدمت سربازی را خلاف عدالت دانست و گفت: اجرای چنین طرح‌هایی آثار و تبعات منفی زیادی در جامعه دارد و از این رو ستادکل نیروهای مسلح تصمیمی برای اجرای آن ندارد.

 رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه مرجع رسمی انتشار اخبار در حوزه سربازی سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستادکل نیروهای مسلح است، گفت: توصیه ما به مشمولان و خانواده‌هایشان این است که به اخبار منتشر شده از منابع غیرموثق یا هرآنچه که تحت عنوان طرح، پیشنهاد و نظرشخصی افراد منتشر شده و فاقد ضمانت اجرا و وجاهت قانونی است توجه نکرده و به امید اجرای آن وارد غیبت از سربازی نشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*