چرا دلار به بالاترین قیمت ۹ ماه اخیر رسید؟

دلار به بالاترین قیمت ۹ ماه اخیر رسید. در پنجمین روز هفته، دلار ۴۸۰تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶هزار و ۶۰۰تومان رسید. آخرین بار که اسکناس آمریکایی در سطح قیمتی بالاتری ایستاده بود، به اواخر آبان سال ۹۹ بازمی گشت.

بر اساس صحبت‌های تحلیلگران سه عامل در افزایشی شدن نوسان بازار و صعود ۸/ ۱درصدی دلار در روز گذشته نقش داشتند. نخستین عامل، خلأ سیاستگذاری در دوران انتقال دولت است. در روزهای اخیر در ذهن معامله‌گران ابهام‌های زیادی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت آینده به وجود آمده است. به‌نظر می‌رسد نااطمینانی نسبت به شرایط آتی موجب شده است که تا حدی تقاضای احتیاطی در بازار افزایش پیدا کند. عامل دوم اثرگذار و بنیادی در افزایش قیمت دلار، رشد شدید متغیرهای پولی و خصوصا پایه پولی است که از استقراض دولت از بانک مرکزی خبر می‌دهد. آمارهای کلان اقتصادی حاکی از افزایش سهم پول از نقدینگی، افزایش قابل‌توجه پایه پولی و کاهش جذابیت اوراق است که حکایت از افزایش انتظارات تورمی دارند.

وزیر نفت دولت روحانی: نفت را به شما و شما را به خدا می‌سپارم/ خبرهای غیررسمی از توقف صادرات بنزین/ چرا دلار به بالاترین قیمت ۹ ماه اخیر رسید؟

در این میان، در هفته‌های اخیر امیدواری نسبت به لغو تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و این موضوع سمت و سوی انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده است. حتی بازار اخباری را دریافت کرده که آمریکا ممکن است تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. درواقع مجموع سه متغیر، خلأ سیاستگذاری در دوران انتقال دولت، رشد شدید متغیرهای پولی و کاهش امیدها نسبت به لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر دست به دست هم دادند تا قیمت دلار به سطح قیمتی برسد که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به ندرت نوسان در آن را تجربه کرده بود. به نظر می‌رسد بازارساز برای بازگرداندن جو ثبات به بازار نیاز دارد که برای فعالان اقتصادی، تاکتیک‌های خود را به روشنی تصریح کند، درباره مذاکرات هسته‌ای شفاف‌سازی به عمل آورد و سعی کند با بالا بردن جذابیت اوراق، استقراض دولت از بانک مرکزی را پایان دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*