مخوف‌ترین عوارض جانبی مصرف دارو‌های استروئیدی برای بدن

 

 

دانشمندان می‌گویند دارو‌های استروئیدی می‌توانند به طور غیرمستقیم در فعال شدن بیماری سل در فرد نقش داشته باشند.

به گزارش دیلی میل، استروئید ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و بیشتر توسط غده فوق کلیه تولید می‌شود. استروئید‌ها انواع مختلفی دارند و دانشمندان برای درمان بیماری‌های مختلف از دارو‌های حاوی استروئید بهره می‌گیرند.

با این حال، مصرف دارو‌های استروئیدی گرچه برای درمان برخی بیماری‌های ضروری است، اما خود می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی بلند مدت شود. در حقیقت دارو‌های استروئیدی می‌توانند باعث افزایش اسید معده شده و درپی آن بروز سرفه را در فرد به همراه داشته باشند.

دارو‌های دارای خواص آنتی اسید قلیایی مانند گاویسکون (Gaviscon) در این موارد تجویز می‌شوند. با این حال، اگر این دارو نیز نتوانست سطح اسید معده را کنترل کند، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. حقیقت تلخ این است که سرفه ناشی از افزایش سطح اسید معده می‌تواند به فعال شدن بیماری سِل نهفته منجر شود.

بیماری سل

سل نهفته به حالتی اطلاق می‌شود که باکتری سل در درون بدن (به طور معمول ریه ها) حضور دارد، ولی فعال نیست و منجر به بیماری فرد نمی‌شود. با این وجود، مصرف دارو‌های استروئیدی می‌تواند به طور غیرمستقیم در فعال شدن این باکتری‌ها نقش مهمی ایفا کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*