بی‌تحرکی، عامل ایجاد سرطان روده/ ضرورت غربالگری بالای ۴۵ سال

بی‌تحرکی، عامل ایجاد سرطان روده/ ضرورت غربالگری بالای ۴۵ سال

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص مهمترین عوامل ایجادکننده سرطان روده بزرگ گفت: بی‌تحرکی از جمله مهمترین عوامل ایجادکننده سرطان روده به ویژه روده بزرگ است.

دکتر محمد امانی در گفت و گوبا  ایرنا اظهار داشت: نکته مهم این است که افراد ممکن است دچار چاقی نباشند اما بی تحرک باشند و به همین دلیل به این نوع سرطان مبتلا شوند.

وی با بیان اینکه، وجود بیماری های زمینه ای و ارثی در روده مثل بیماری التهابی روده با افزایش خطر سرطان روده همراه است، افزود: مطالعات انجام شده طی سال های اخیر ‌نشان می دهد کمبود ویتامین ها و کلسیم می تواند خطر سرطان روده را قدری افزایش دهد و برعکس مصرف آسپرین به خصوص در سنین بالا کمی خطر را کاهش می دهد.

امانی دیگر عامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ را چاقی و اضافه وزن اعلام کرد و گفت: مصرف گوشت قرمز و غذاها با کالری بالا و چرب هم از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: سرطان روده بزرگ با صنعتی شدن کشورها و استفاده از غذاهای آماده و چرب ارتباط دارد.

امانی، عدم مصرف مناسب سبزیجات و میوه ها را از عوامل ایجاد سرطان روده اعلام کرد و گفت: بیشتر افراد به دلیل زندگی شهری و مصرف غذاهای پرکالری، دچار کم تحرکی و اضافه وزن شده اند که همه این موارد می توانند عامل ایجاد سرطان روده بزرگ باشند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، مصرف دخانیات مانند سیگار و مشروبات الکلی از موارد ثابت شده در ایجاد سرطان روده بزرگ است.

امانی همچنین گفت: افراد دیابتی، افراد دارای اضافه وزن و چاقی به دلیل مقاومت به انسولین و ترشح هورمون هایی در خون در معرض تشکیل پولیپ روده هستند. همچنین خطر ایجاد سرطان روده در افراد بالای ۵۰ سال افزایش می یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*