اخبار خراسان جنوبی/

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأکید کرد:

آب، راه و گردشگری؛ اولویت‌های مهم خراسان جنوبی

انعقاد قرارداد ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه راه خراسان جنوبی

 

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه استان در کارگروه اجرای مداخلات موثر به منظور افزایش قربانیان تصادفات در محور‌های خراسان جنوبیپیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ضرر جانی و مالی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی تردد‌ها در محور‌های مواصلاتی استان گفت: در ۴ ماه نخست امسال ۸۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و ۹۰۰ نفر هم مجروح شدند که بیشتر این حوادث و تلفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ داده است.

 

پرتاب طلایی ورزشکار بیرجندی با کمبود امکانات/۷

«سهیلا سلیمانی» بانوی طلایی بیرجندی از بی‌کیفیتی کفش‌های مخصوص دو ومیدانی‌اش می‌نالد و می‌گوید: به‌دلیل عدم تمکین مالی بالاجبار با کفش پاره در ماراتن ملی شرکت کرده و از پس خرید مکمل‌های غذایی و هزینه ایاب و ذهاب جلسات تمرینی برنمی‌آید.

پرتاب طلایی با کمبود امکانات

به گزارش  فارس ، «سهیلا سلیمانی» در سال ۹۸ برای نخستین بار از خراسان‌جنوبی به  مسابقات قهرمانی دو ومیدانی نوجوانان کشوری اعزام و مقام ششم ماده پرتاپ دیسک را به‌دست آورد.

وی در ماراتن دو و میدانی قهرمانی سال ۹۸ نوجوانان بسیج با گردن‌آویز برنز در جایگاه سوم ماده پرتاب دیسک ایستاد و در مسابقات قهرمانی رده سنی جوانان ایران نیز چهارم شد.

سلیمانی مقام سوم مسابقات قهرمانی ماده پرتاب دیسک رشته دو ومیدانی جوانان کشور در سال ۹۹ را به‌دست آورد و در مسابقات بین‌المللی جام امام رضا(ع) امسال نیز مقام پنجم را از آن خود کرد.

وی تیرماه امسال در مسابقات قهرمانی دو و میدانی جوانان کشور گرامیداشت دهه کرامت شرکت کرد و با اختلاف زیاد نسبت به حریفان خود در ماده پرتاب دیسک با کسب مدال طلای رقابت‌ها بر سکوی نخست این رویداد ورزشی قرار گرفت.

این بانوی دو ومیدانی‌کار ۱۹ ساله خوش‌آتیه خراسان‌جنوبی که فعل خواستن را صرف کرده و در اندک‌ زمان ممکن بر قله‌های رفیع قهرمانی ایستاده است به امید حمایت همه‌جانبه متولیان ورزشی گام به رقابت‌های ملی می‌گذارد.

سلیمانی با تأکید بر ضرورت تهیه تجهیزات انفرادی همچون کفش ورزشی مخصوص و دیسک پرتاب ویژه این رشته تخصصی از عدم  امکانات مناسب سخت‌افزاری چاله پرتاب و فضای ورزشی نیز گلایه دارد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قهرمانی رشته دو و میدانی در ماده‌های پرتاب نیزه، چکش، وزنه و دیسک، افزود: اکثر ورزشکاران در دو ماده پرتابی فعالیت دارند که وی فقط پرتاب دیسک را انجام می‌دهد.

بانوی طلایی بیرجندی از بی‌کیفیتی کفش‌های مخصوص دو ومیدانی‌اش گلایه دارد و می‌گوید: به‌دلیل عدم تمکین مالی بالاجبار با کفش پاره در ماراتن ملی شرکت کرده و از پس خرید مکمل‌های غذایی و هزینه ایاب و ذهاب جلسات تمرینی برنمی‌آید.

سلیمانی از آغاز مسابقات لیگ باشگاه‌های دو و میدانی کشور در آینده نزدیک خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: به‌دلیل نبود حامی مالی و اسپانسر مورد نیاز در این رشته ورزشی مجبور است در قالب تیم‌های اعزامی از استان‌های دیگر  در این رقابت‌ها شرکت کند.

وی با بیان اینکه تمرینات آمادگی جسمانی و پرتابی خود را زیر نظر مربی‌ باسابقه مشهدی انجام می‌دهد، می‌افزاید: حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور باید تمریناتش‌ را در مشهد انجام دهد که مستلزم هزینه‌های گزاف و از توان پرداخت او خارج است.

 

 

 

احیای قنات روستای نورشک خوسف/۲

قنات روستای نورشک شهرستان خوسف احیاء و به بهره برداری رسید.

رئیس جهاد کشاورزی خوسف گفت: این قنات در سیل فروردین پارسال به صورت ۱۰۰احیای قنات روستای نورشک خوسف درصدی تخریب و آب قنات قطع شد که بلافاصله پس از بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی عملیات مرمت و احیای آن از محل اعتبارات ملی سال ۹۹ آغاز شد.رضوی با اشاره به اینکه ۲۰۵ متر کول گذاری قنات روستای نورشک انجام شده است، افزود: برای احیای این قنات در مجموع ۲۴۸ میلیون تومان هزینه شد که ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۳۸ میلیون اعتبار خودیاری مالکین بوده است.

وی گفت: از محل مرمت این قنات، ۳۸ خانوار و ۱۱۴ نفر از مزایای این طرح بهره مند می‌شوند.

 

 

 

 

شناسایی ۴۶۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۴۶۶ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۳۰۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۵۵ بیمار جدید شامل ۵۰ مورد بستری و ۱۰۵ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۷ مورد از بیرجند، بشرویه و فردوس هر کدام ۵ مورد، خوسف و سربیشه هر کدام ۶ مورد، درمیان و سرایان هر کدام ۲ مورد، زیرکوه ۹ مورد، نهبندان ۱۹ مورد، قاین ۳۲ مورد و طبس ۱۲ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۹۴۰ تست سریع ۳۱۱ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۳۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۹۴ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۹ بیمار شامل ۴۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۳ هزار و ۸۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۷ هزار ۸۳۶ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۴ هزار و ۲۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۶۳ نفر رسید.

دکتر مهدیزاده گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۱۳ هزار و ۵۳۶ نفر رسید و تا کنون ۳۰ هزار و ۴۱۰ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی:

بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر خراسان‌جنوبی تدوین شود

مداخلات موثر برای کاهش تصادفات در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۴

بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر خراسان‌جنوبی تدوین شود

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت به روزرسانی دوربین های هوشمند ترافیکی گفت: بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر خراسان‌جنوبی تدوین شود.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ضرر جانی و مالی اظهار کرد: رفع نقاط حادثه خیر، کنترل‌های هوشمندانه، به‌روزرسانی دوربین‌های مداربسته و تکمیل بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر در کاهش تصادفات مؤثر خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر تخفیفات بیمه‌ای به جای خودرو محوری به سمت فرد محوری برود نیز در دقت مردم در فرهنگ ترافیکی و در نتیجه کاهش تصادفات مؤثر است.

وحدانی‌نیا با اشاره به اینکه در حوزه تصادفات روستایی نمره قبولی نگرفته‌ایم، ادامه‌داد: در حوزه پیشگیری از تصادفات جاده‌ای و درون شهری باید همه ما احساس مسئولیت کرده و در این زمینه قدم برداریم.

وحدانی‌نیا اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر حقوق عامه از طرفی و کاهش آمار فوتی‌های حوادث جاده‌ای تاکید کردند که در این راستا نیز می‌طلبد نسبت به تحقق این مهم تمامی دستگاه‌ها اقدام لازم را داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی افزود: طبق مقررات حفاری‌هایی که در معابر انجام می‌شود باید به پلیس اطلاع داده شود که برخی از دستگاه‌ها این مهم را انجام نمی‌دهند که خطر زا است.

وحدانی نیا یادآور شد: با توجه نزدیک شدن ایام محرم مجوز هیأت‌های مذهبی برای عبور از خیابان‌هایی که بار شدید ترافیکی دارند، باید با تدبیر و دقت مد نظر قرار گیرد.

۷۰ راس کل و بز در منطقه آزاد پیرحاجات طبس تلف شدند/۴

۷۰ راس کل و بز در منطقه آزاد پیرحاجات طبس تلف شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: براساس پایش منطقه پیرحاجات طبس، در این منطقه ۷۰ راس کل و بز تلف شدند.

مرتضی تقی‌زاده  افزود: از لاشه کل و بز تلف شده نمونه‌برداری شده و منتظر اعلام نظر آزمایشگاه دامپزشکی هستیم.

وی بیان کرد: براساس پایش منطقه آزاد پیرحاجات در شهرستان طبس توسط محیطبانان و همچنین گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر مشاهده تلفات نامتعارف در حیات وحش منطقه پیرحاجات، کلشانه و میانکوه که گونه شاخص آن کل و بز و قوچ و میش هستند، موضوع در دستور کار و پیگیری این اداره قرار گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده با دامپزشکی شهرستان، از گونه‌های کل و بز تلف شده، نمونه‌گیری انجام و برای تشخیص علت این تلفات به تهران ارسال شد.

 

 

 

 

 

شهرستان فردوس به وقف درمان نیاز دارد/۲

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار مورد وقف توسط خیرین در این شهرستان به ثبت رسیده و نیاز اصلی در این حوزه وقف درمان است.

محمدرضا حاجتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین موقوفه امسال مربوط به وقف ۴۳۸ هزار و ۳۷۷ سهم از شرکت صنعت جوین خراسان به ارزش ۲ میلیارد ریال است که مقرر شد در راستای اطعام عزاداران حسینی در محل هیات جوادالائمه (ع) فردوس هزینه شود.

وی گفت: وقف دو ساعت و هجده دقیقه آب توسط حاج غلامرضا رمضانی و شهربانو نامی به همراه ۲ هزار و ۳۰۰ متر زمین کشاورزی به ارزش چهار میلیارد ریال، وقف یک باب منزل مسکونی به متراژ ۲۰۷ متر مربع به ارزش تقریبی هفت میلیارد ریال توسط ورثه مرحوم حاج حسین قوی بامداد و وقف ۲۱ سهم از مجتمع تولیدی و خدماتی سپاد خراسان به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال از دیگر موقوفات خیرین در سال جاری بوده است.

مدیر اوقاف و امور خیریه فردوس اظهار داشت: تاکنون وقف در حوزه درمانی نداشتیم و امیدواریم خیرین با وقف در این حوزه، در راستای حل مشکل زمین به جهت ساخت مراکز درمانی کمک شایانی کنند.

 

 

 

 

 

سرمایه گذاری بیش از ۲۱ میلیارد تومانی برای اکتشاف مواد معدنی/۲-۳

بیش از ۲۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان برای اکتشاف مواد معدنی در سال جاری در خراسان جنوبی سرمایه گذاری شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: ازابتدای امسال ، ۲۹ پروانه اکتشاف در استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد رشد داشته است.

ایمان طلب افزود: این تعداد پروانه با سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در مساحت ۲۴۵.۵ کیلومتر مربع صادر شده است.

وی گفت: در این مدت همچنین تعداد ۱۲ فقره گواهی کشف با ذخیره قطعی ۷.۵ میلیون تن و سرمایه گذاری به ارزش ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار برابر شده است.

به گفته وی این در حالی است که تعداد پروانه‌های بهره برداری صادره ۶ فقره بوده که میزان ۸۴۸ هزار تن را پوشش داده و منجر به ایجاد ۴۹ نفر شغل به طور مستقیم شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان گفت: این میزان اشتغال با هزینه‌ای بالغ بر ۳۴۲ میلیارد ریال ایجاد شده است.

ایمان طلب گفت: این تعداد پروانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد.

 

 

کسب ۸ رتبه کشوری در مسابقات قرآن، عترت و نماز/۲-۳

دانش آموزن استان هشت رتبه برتر کشور در سی ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت ونماز کسب کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: ۲۴ دانش آموز استان در مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز که به شکل غیر حضوری از بیست و شششم تیر ماه لغایت ششم مراد ماه در دو بخش آوایی به میزبانی استان خراسان رضوی و در بخش پژوهشی به میزبانی استان سمنان برگزار شد، شرکت کردند که از این تعداد هشت نفر موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند.

واقعی با بیان این مطلب که مسابقات قرآن، عترت و نماز هر ساله با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن کریم و تقویت انس دانش آموزان با قرآن، سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز در بین دانش آموزان برگزار می شود، افزود: این مسابقات در مرحله آموزشگاه هفته پایانی آذر ماه (هفته قرآن، عترت و نماز) آغاز و دانش آموزان برگزیده درمراحل بعدی شهرستانی، استانی و کشوری با همدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان این که علی صالحی نیا از قاین در رشته حفظ پنج جزء قرآن کریم متوسطه اول، موفق به کسب رتبه اول کشور شد، گفت: سید ساجد جلالیان در رشته انشای نماز قاین و فاطمه اکبر زاده در رشته‌ احکام دختران از سرایان موفق به کسب رتبه دوم کشور شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان از کسب رتبه سوم کشور توسط سید حسن سجادی از بیرجند در رشته احکام پسران، افزود: دانش آموزان محمد مهدی خزاعی در رشته تفسیر قرآن کریم از نهبندان، مرصاد مصطفایی در رشته حفظ بیست جزء قرآن کریم از درمیان و مبینا محمودی در رشته حفظ عمومی از شهرستان بیرجند موفق به کسب رتبه پنجم کشور شدند.

شایان ذکر است ۷۰ دانش آموز خراسان جنوبی در مرحله مقدماتی کشور، بصورت غیر حضوری در دو بخش آوایی و پژوهشی شرکت کردند که ۲۴ نفر جواز حضور در مرحله نهایی دریافت کردند.

۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: در طرح خرید تضمینی گندم تاکنون ۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده و مابقی بدهی نیز در دست پرداخت است.

مجید اسداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۱ تن گندم در قالب ۷۴۴ محموله به مراکز خرید استان تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: ارزش ریالی گندم خریداری شده تاکنون ۱۳۷ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال است که از این رقم ۱۳۴ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال معادل ۹۷ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: مدت زمان پرداخت هزینه به کشاورزان به طور میانگین یک هفته یا کمتر از این میزان بوده که نسبت به سالیان گذشته بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

وی عنوان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان خراسان جنوبی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

اسداللهی گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تاثیر آن بر بخش کشاورزی، میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم گندم در طرح خرید تضمینی از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سال قبل امسال به پنج هزار تومان افزایش یافته است.

سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در خراسان جنوبی ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود.

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی محرومیتی از جنس درمان دارد/۷

خراسان جنوبی محرومیتی از جنس درمان دارد

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون مشکل اصلی بیمارستان‌های استان کمبود تعداد متخصص به ویژه متخصص داخلی و عفونی مخصوصا در شهرستان‌های استان است.

سخت است برای درمان یک بیماری پزشکی در دسترس نباشد و مجبور به طی مسافتی به شهرهای استان‌های دیگر باشی حال آنکه فرزندان متخصص این سرزمین‌های کار در استان‌های دیگر را برگزیده‌اند. 

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که پزشکان متخصص حضور در آن را انتخاب نمی‌کنند که شاید بخشی از آن به دلیل نبود زیرساخت‌های رفاهی و امکانات باشد. 

به گزارش ایسنا، مردم خراسان جنوبی مجبورند برای انجام یک جراحی یا ادامه کارهای پزشکی خود به استان‌های مجاور سفر کنند. حال وجود عاملی چون کرونا این سفرها را محدود کرده است‌؛ سفرهایی که باید انجام شود تا درمان ادامه یابد. 

طی چند هفته گذشته، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای تامین ۱۳۰ متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز کرد.

کمبود متخصص داخلی و عفونی 

جلال احمدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با کمبود متخصص مواجه است‌، به ایسنا گفت: هم اکنون مشکل اصلی بیمارستان‌های استان کمبود تعداد متخصص به ویژه متخصص داخلی و عفونی مخصوصا در شهرستان‌های استان است.

احمدی اظهار کرد: برای تامین و ماندگاری پزشکان متخصص بارها به وزارت بهداشت اعلام نیاز کرده کرده مکاتبه انجام شده است و هم اکنون به دلیل نبود متخصص، اغلب آن‌ها بویژه متخصصان داخلی و عفونی در این روزهای سخت کرونایی فشار کار بالایی را تحمل می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امسال درخواست تامین ۱۲۰ پزشک متخصص و حدود ۱۰ فوق تخصص در رشته‌های مختلف به وزارت بهداشت، اعلام شده است.

احمدی اظهار کرد: معمولا متخصصان پزشکی در ماه‌های مهر و آبان هر سال در سطح استانها توزیع می‌شوند و مشخص نیست امسال سهم خراسان جنوبی چه تعداد است.

 

مشکلی که سر از یک بیمارستان درآورد 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سهم خراسان جنوبی ۸۱ نفر متخصص بود که از این تعداد ۱۲ نفر در استان حضور نیافتند، اظهار کرد: ۷۰ درصد علت ماندگار نشدن پزشکان متخصص و فوق تخصص در خراسان جنوبی نبود زیرساخت‌های مناسب رفاهی است.

فرزاد فیروزی، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز چندی پیش  در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از بیمارستان میلاد بیرجند بیان کرد: کمبود پزشک متخصص مهمترین مشکل بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) میلاد ۳ بیرجند است که باعث شده بخش قابل ملاحظه‌ای از ظرفیت بیمارستان غیرفعال باشد.

وی افزود: براساس اعلام مدیرعامل بیمارستان میلاد ۴۰ درصد ظرفیت بیمارستان فعال است و ۶۰ درصد امکان ارتقای ظرفیت خدمات درمانی دارد که امیدواریم با تامین پزشک متخصص بتوان ظرفیت‌ها را ارتقا داد.

وی گفت: بیمارستان میلاد با وجود امکانات بسیار منظم و مطلوب، ظرفیت‌های خالی قابل توجهی دارد که با افزایش پزشکان متخصص می‌توان این ظرفیت را فعال کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: با دستور استاندار خراسان جنوبی در این بازدید کارگروهی تشکیل خواهد شد تا طبق توافقی که بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است پزشکان متخصص دانشگاهی بتوانند علاوه بر مراکز دانشگاهی در این بیمارستان هم فعالیت داشته باشند و خدمات بیمارستان ارتقا پیدا کند.

کمبود پزشک بعد دیگری از محرومیت خراسان جنوبی است که مردم آن سال‌هاست از آن رنج می‌برند. به راستی که می‌تواند درد و رنج سفر از نهبندان به مشهد را برای انجام یک عمل جراحی کوچک درک کند؟ 

 

 

 

 

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

بیرجند- علی رغم وعده مسئولان برای شروع واکسیناسیون مشاغل پرخطر از عید غدیر، در خراسان جنوبی این گروه ها هنوز منتظر محموله جدید هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیش از ۱۸ ماه است که مردم با ویروس کرونا و این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنوز هم سیاست‌های یک بام و دوهوای دولت برای کنترل و پیشگیری از بحران زایی این ویروس هزارچهره کشنده ادامه دارد.

نبود سیاست درست موجب شده موجب یک نوع خستگی از رعایت پروتکل‌ها در بین مردم شده خستگیِ نگران‌کننده‌ای که ممکن است به اتفاقات بسیار تلخ و غم انگیزی مثل از دست دادن عزیزان و دوستانمان منجر شود.

هرچند مسئولان بارها صرفاً با کلام توصیه گونه اعلام کردند که مردم، سفر نروند اما با باز گذاشتن ورودی استان ثابت کردند که سیاستگذاری ها همچنان یک بام و دوهوا است.

اگرچه منع ترددهای شبانه همچنان در جلسات اعلام می‌شود که پا برجا است اما در عمل شاهد شلوغی خیابان‌ها و بوستان‌ها بعد از ساعت ۲۲ هستیم و حضور نیروهای پلیس برای اجرای این محدودیت‌ها کمرنگ است.

از طرف دیگر در سطح کشور سخن از واکسیناسیون مشاغل پرخطر مثل خبرنگاران و فرهنگیان و … مطرح است ولی به نظر می‌رسد هنوز در خراسان‌جنوبی هیچ خبرنگار و یا معلمی به این نام و عنوان و براساس سهمیه شغلی واکسن نزده است.

به ویژه آنکه خبرنگاران به واسطه رسالت شغلی و کاری خود در جلسات متعدد اداری و حتی سفرهای برخی از مسئولان و … حضور دارند که این حضور در اجتماعات زمینه ابتلاء آنان را دوچندان می‌کند و واکسیناسیون آنان باید هر چه زودتر انجام شود.

اما براستی در حال حاضر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک طرف و واکسیناسیون مشاغل پرخطر در خراسان‌جنوبی چگونه است.

واکسیناسیون خبرنگاران خراسان جنوبی به زودی

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: کار واکسیناسیون خبرنگاران خراسان‌جنوبی هنوز آغاز نشده است و در حال نهایی کردن لیست هستیم.

وی با اشاره به اینکه کار واکسیناسیون خبرنگاران طی یکی – دو روز آتی آغاز می‌شود، بیان‌کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر این امکان برای خبرنگاران فراهم شود تا با آسودگی خاطر بتوانند در راستای رسالت خبری خود قدم بردارند.

نبی زاده در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از انحراف در طرح واکسیناسیون خبرنگاران جلوگیری کرد تا افرادی غیر از این گروه به نام خبرنگار از سهمیه واکسن استفاده نکنند، اظهارکرد: خبرنگاران از سه طریق ثبت نام شده در خانه مطبوعات، افراد معرفی شده توسط مدیران خبرگزاری‌ها و افرادی که در سامانه مربوطه برای این امر ثبت نام کرده‌اند، شناسایی می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: این سهمیه واکسن شامل کسانی است که در حیطه رسانه‌ای کار و تلاش می‌کنند.

نسبت به فرهنگ سازی رعایت پروتکل‌ها خسته نشویم

نبی زاده در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان‌جنوبی گفت: هر چند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان‌جنوبی نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته است ولی در مجموع در مقایسه با سطح کشور مردم در این استان رعایت بهتری نسبت به مسائل بهداشتی دارند.

وی گفت: نکته مهم و قابل توجه این است که رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و مطبوعات نباید نسبت به فرهنگ سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شوند چرا که همگی ما تا زمان شیوع ویروس کرونا نیاز به تذکر و یادآوری نسبت به رعایت مسائل بهداشتی داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هر چند از زمان شیوع بیماری زمان زیادی گذشته ولی جان انسان‌ها در خطر است و تا زمانی که جمعیت زیادی از مردم واکسینه نشده‌اند نیز تنها راه ایمن ماندن همان رعایت پروتکل‌ها است.

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر نیز اظهارکرد: در سطح کشوری مطرح شده که واکسیناسیون فرهنگیان از عید غدیر آغاز می‌شود ولی برخی از استان‌ها تنها به صورت نمادین آغاز کردند.

منتظر محموله جدید واکسن برای فرهنگیان هستیم

وی بیان‌کرد: ما در خراسان‌جنوبی منتظر این هستیم که سهمیه و محموله جدید واکسن وارد شود و بعد واکسیناسیون را آغاز کنیم چرا که اگر آغاز می‌کردیم و در بین با کمبود واکسن رو به رو می‌شدیم، شرمنده همکاران فرهنگی بودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: ما نمی‌پسندیدیم که جمع بسیار محدودی از همکاران را واکسینه کرده و بقیه منتظر برای روزهای آینده باقی بمانند.

واقعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بتوانیم واکسیناسیون را از اواخر هفته آغاز کنیم، یادآور شد: در مجموع در خراسان‌جنوبی حدود ۱۴ هزار فرهنگی وجود دارد که در کنار این افراد باید معلمان حق التدریس، معلمان خرید خدمت و معلمان شاغل در مدارس غیر انتفاعی را نیز مد نظر قرار داد.

پردیس شهید باهنر؛ مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان

وی با اشاره به اینکه مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان در بیرجند پردیس شهید باهنر است، یادآورشد: برنامه ریزی ما بر این است که شروع واکسیناسیون همکاران فرهنگی و معلمان عزیز تا پایان آن خیلی طولانی نشود و از طرف دیگر تا ۱۹ شهریور ماه همکاران دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهارکرد: می‌خواهیم زمان تزریق واکسن همکاران فرهنگی به گونه‌ای باشد که بعد از تزریق دوز دوم تا شروع احتمالی مدارس و کلاس‌های درس دو هفته کامل بگذرد که امسال نیز به واسطه تعطیلات اربعین و تعطیلی پنج شنبه احتمالاً شروع بازگشایی ۵ مهر خواهد بود.

ناصر خوش خبر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با مهر بیان‌کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پاشنه آشیل در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شود و از این نظر باید نظارت‌های دقیق توسط مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط صورت گیرد.

رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی به ۵۳ درصد کاهش یافت

وی با تأکید بر نظارت بر برگزاری مراسم در باغ‌های روستاهای اطراف شهر و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: فرمانداران با جدیت بیشتری حوزه‌های شهرستانی را نظارت کرده و همچنین با تخلفات در این زمینه برخورد داشته باشند.

خوش خبر گفت: رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی ۵۳ درصد و از میانگین کشوری بالاتر است اما باید توجه کرد که در هفته‌های گذشته این میانگین درصد بالایی بوده است و باید نسبت به ایجاد انگیزه در جامعه هدف برای تزریق واکسن نیز اقدام کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: زمینه دریافت واکسن خبرنگاران نیز به زودی فراهم می‌شود و تمامی معلمان نیز واکسینه خواهند شد.

۱۹ درصد جمعیت خراسان‌جنوبی واکسینه شده‌اند

گفتنی است که محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عصر روز گذشته دهم مردادماه در ستاد استانی کرونای خراسان‌جنوبی گفته بود که ۴۸ هزار دوز واکسن کرونا از نوع ایرانی و چینی وارد استان می‌شود و در این مرحله علاوه بر گروه‌های سنی هدف، اساتید دانشگاه، معلمان، خبرنگاران و رانندگان جاده‌ای نیز در اولویت تزریق قرار می‌گیرند.

وی افزود: ۱۹.۳ درصد از جمعیت ۵۷۶ هزار نفری بالای ۱۸ سال خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که این میزان در سطح کشور ۱۶.۲ درصد است.

در هر حال آنچه موجب کاهش فوتی‌ها و ابتلاء های شدید می‌شود، واکسیناسیون است و تا زمان واکسینه شدن جمعیت بالای ۷۰ درصد جامعه نیز چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد. چه خسته شده باشیم و یا نباشیم جان ما به همین زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بستگی دارد.

آثار هنرمند خراسان جنوبی در کتاب همایش بین المللی راه ابریشم/۲-۳

آثار استاد مهدی اسماعیلی مود هنرمند برجسته خوشنویسی کشور و خراسان جنوبی در کتاب آثار خوشنویسان همایش بین المللی “راه ابریشم” چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، در اولین نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم که با حضوآثار هنرمند خراسان جنوبی در کتاب همایش بین المللی راه ابریشمر استادان و هنرمندان ۲۹ کشور جهان از قاره‌های آسیا، اروپا، افریقا و اقیانوسیه و به همت کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، آثار منتخب استاد مهدی اسماعیلی مود در کتابی تحت عنوان “رقص قلم” به چاپ رسید.

استاد مهدی اسماعیلی مود مدیر انجمن خوشنویسان استان و دارای مدرک دکترای حرفه‌ای هنری (درجه یک هنری) و گواهینامه استادی خط شکسته بوده و عضو هیئت تشخیص اوراق امتحانی انجمن خوشنویسان ایران است.

وی دارای تالیفاتی آموزشی در زمینه خط شکسته و تحریری بود که در سطح کشور به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

این هنرمند برجسته استان ۸ نمایشگاه انفرادی در کشور‌های فرانسه، پاکستان، قطر، بنگلادش و کویت برگزار کرده و ۲ بار برای برگزاری کارگاه‌های هنری و نمایشگاه به مقر یونسکو در فرانسه دعوت شد و به عنوان سفیر هنر ایران این هنر را به جهانیان معرفی کرده است.

از استاد مهدی اسماعیلی مود آثار زیادی در کتاب‌های مختلف در کشور‌های ایران و کویت و خوشنویسان کشور‌های اسلامی به چاپ رسید.

 

 

 

 

 

 

 

۳۸۹ خبرنگار خراسان جنوبی علیه کرونا واکسینه می‌شوند/۲-۳
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۳۸۹ خبرنگار این استان همزمان با ۱۳ مرداد در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

«محمود رمضانی»  اظهار داشت: با مساعدت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد که همزمان با صبح ۱۳ مرداد، واکسیناسیون خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان خراسان جنوبی انجام می‌شود.

 

وی افزود: ۳۸۹ نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی که اسامی آنها در لیست خانه مطبوعات و یا سامانه جامع خبرنگاران کشور ثبت شده است، برای دریافت واکسن به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شده اند.

 

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساعت ۸ تا ۱۳ روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران انجام خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به حضور خبرنگاران در جلسات مختلف و لزوم حضور آنها در جامعه، تسریع در تزریق واکسن این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه تمامی خبرنگاران شهرستان های مختلف در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند، یادآور شد: هیچ نگرانی برای تزریق واکسن خبرنگارانی که اسامی آنها در لیست های ارائه شده به دانشگاه علوم پزشکی نباشد، وجود ندارد و به محض اطلاع، هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

 

 

 

شناسایی عامل ایجاد مزاحمت در فضای مجازی/۴

پلیس فتای خراسان جنوبی مزاحم اینترنتی را شناسایی کردند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: این مزاحم اینترنتی در شبکه اجتماعی شناسایی عامل ایجاد مزاحمت در فضای مجازیمجازی اقدام به ایجاد مزاحمت ، هتک حیثیت و سلب آسایش یک خانواده کرده بود که شناسایی شد.

سرهنگ محمدپور گفت: با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا در شهرستان طبس مبنی بر اینکه فردی ناشناس در شبکه اجتماعی اقدام به ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت همسر وی و موجب سلب آسایش خانواده او شده است ، موضوع به صورت ویژه در دستور کار افسران پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و اقدامات تخصصی کارشناسان پلیس فتا مالک صفحه شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی به این پلیس تحویل داده شد.

سرهنگ محمدپور گفت: متهم در بازجویی‌های اولیه منکر بزه ارتکابی شد  ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاء شده  لب به اعتراف گشود و انگیزه خود را از این عمل مجرمانه ، کنجکاوی در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتای استان گفت: کاربران در شبکه‌های اجتماعی مراقب رفتار آنلاین خود باشند تا از روی کنجکاوی و یا انتقام جویی برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت نکنند ، زیرا مزاحمت در فضای سایبری جرم است و با آن‌ها برابر قانون برخورد می‌شود.

وی از  شهروندان خواست هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی  www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

عدم مهارت ۵۱۹ فرصت شغلی را خالی گذاشت/۲-۷

۵۱۹ فرصت شغلی ایجاد شده از سوی کارفرمایان در خراسان جنوبی به علت نداشتن مهارت ، خالی ماند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در ۴ ماه گذشته ۸۶۷ فرصت شغلی از سوی کارفرمایان در استان ایجاد شده که در این مدت تنها ۳۴۸ جوینده کار از طریق کاریابی‌های استان شاغل شدند.

مهدی راستگو افزود: از ابتدای امسال ، تعداد ۸۶۷ فرصت شغلی در استان ایجاد شده که ۴۴ درصد در بخش صنعت، ۳ درصد در بخش کشاورزی و ۵۳ درصد در بخش خدمات بوده است.

وی افزود: از مجموع فرصت‌های کسب شده در استان ۹۷ درصد در بخش خصوصی و ۳ درصد در بخش تعاونی فراهم شده است.

راستگو گفت: در ۴ ماه گذشته تعداد ۳۴۸ نفر جوینده کار بکارگمارده شده اند که ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بوده اند.

وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی توسط جوانان و جویندگان کار گفت: از مجموع تعداد ۳۴۸ نفر بکارگمارده در استان تعداد ۲۲۷ نفر معادل ۶۵ درصد دارای مهارت و ۱۲۱ نفر معادل ۳۵ درصد فاقد مهارت‌های لازم بوده اند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  افزود: در این مدت تعداد ۳۲۰ نفر جوینده کار در مراکز کاریابی سطح استان ثبت نام کرده اند که بر اساس گزارش اخذ شده، ۱۸۵ نفر معادل ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد این تعداد زن بوده اند.

وی گفت: از مجموع ۳۲۰ جوینده کار، ۱۱۸ نفر معادل ۳۷ درصد دارای مهارت و ۲۰۲ نفر معادل ۶۳ درصد آنان فاقد مهارت بوده اند

 

 

 

کشف یک قبضه سلاح شکاری غیر مجاز در نهبندان/۴

متخلف شکار و صید قبل از شکار بازداشت و از وی یک قبضه سلاح شکاری غیر مجاز به دست آمد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان حین عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در مناطق آزاد این شهرستان ، یک نفر متخلف را قبل از شکار شناسایی و بازداشت کردند.

 

کوهستانی افزود: از این متخلف یک قبضه سلاح کمر شکن غیرمجاز کشف و ضبط شد.

 

 

 

 

تصویب تشکیل بخش میاندشت در شهرستان درمیان/۲

تشکیل بخش میاندشت در شهرستان درمیان تصویب شد.

خسروی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند ، درمیان و خوسف اعلام کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران در شهرستان درمیان، یک بخش به نام میاندشت از ترکیب دو دهستان فخرود و میاندشت ایجاد و روستای بورنگ به عنوان مرکز بخش میاندشت تعیین شد.

 

 

 

 

توزیع ۱۲۱دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر نهبندان/۲

۱۲۱ دستگاه پنل خورشیدی به نمایندگی از ۴۵ محله عشایری نهبندان در محله عشایری ملک چاهرویی توزیع شد.

مدیر توزیع برق نهبندان با اعلام این خبر گفت: ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر استان توزیع خواهد شد و هزینه هر دستگاه پنل خورشیدی ۹۸ میلیون ریال است که ۹۰ درصد هزینه آن کمک بلاعوض توانیر و ده درصد سهم متقاضی خواهد بود.

سلطانی افزود: هر دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل قادر به روشنایی ۵ رشته لامپ و شارژ usb خواهد بود.

وی گفت: در شهرستان نهبندان برای خانوار‌های عشایری ۱۲۱ دستگاه سامانه خورشیدی توزیع شد که اعتبار هزینه شده جمعا ١ میلیارد و ١٧٧ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان و سهم شرکت توزیع برق ١ میلیارد و ۵٩ میلیون و ۴٨٠هزار تومان و آورده سهم خانوار عشایری ١١١ میلیون و ٧٢٠ هزار تومان است.

جهانبین رئیس اداره‌ی امور عشایری نهبندان گفت: هم اکنون ٣۴٨ نقطه و محله‌ی عشایری دیگر نیازمند بهره مندی از این نوع انرژی خورشیدی هستند.

دانشجوی دانشگاه بیرجند برگزیده جشنواره ملی ایثار شد/۲-۳

انتخاب دانشجوی دانشگاه بیرجند به عنوان دانشجوی برگزیده منطقه نه کشور در پنجمین جشنواره ملی ایثار

مژگان اسکندری جوزقانی، دانشجوی دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی به عنوان دانشجوی برگزیده منطقه نه کشور در پنجمین جشنواره ملی ایثار معرفی گردیدند. بر اساس گزارش دبیرخانه منطقه ۹ جشنواره ملی ایثار، انتخاب این دانشجو پس از سه مرحله ارزیابی و داوری در سطح منطقه و یک مرحله ارزیابی در سطح کشور صورت گرفته است.

این جشنواره با هدف معرفی و تجلیل از برترین‌های آموزشی و تحصیلی جامعه هدف طرح شاهد و ایجاد پویایی ، تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی ، توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری وزرات آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار میگردد.

 

 

اخذ مجوز کارشناسی ارشد گوهرشناسی کاربردی و کانی های صنعتی در دانشگاه بیرجند/۲-۳

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی های صنعتی به صورت حضوری ، توسط دانشگاه بیرجند موافقت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر محمد علی رستمی نژاد رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی با بیان این خبر افزود، پس از ایجاد گروه برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی در دانشگاه بیرجند درسال ۱۳۹۸، دانشگاه در شرایط بسیار سخت توسعه رشته‌ها موفق به اخذ مجوز ۱۲ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی و ۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد شده است. رشته گوهرشناسی کاربردی جزء رشته‌های بسیار کاربردی با قابلیت اشتغال بالا در دانشکده علوم است که طرح توجیهی آن به همت گروه زمین شناسی و توسط دکتر محمد حسین یوسف‌زاده تدوین و به دفتر گسترش ارائه شده است.

تجلیل از مدال آوران مچ انداز خراسان جنوبی در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور/۷

تجلیل از مدال آوران مچ انداز خراسان جنوبی در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور
به گزارش امروز خراسان جنوبی مراسم تجلیل از دو بانوی مچ انداز استان که در مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی خوش درخشیدند ، صبح امروز با حضور حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان ، سیده اعظم اسلامی معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان ، علی کهنسال رییس هیات و علیرضا محتشمی دبیر هیات بدنسازی و پرورش اندام استان برگزار شد . لازم به ذکر است آرزو حسینی در وزن ۶۵ کیلو گرم در دست راست و چپ دو مدال طلا و عضویت در تیم ملی و مهسا خواجه عبداللهی در وزن ۸۰ کیلوگرم نیز ، در دست راست مقام چهارم و در دست چپ عنوان سوم کشوری را کسب کرد .

https://skhorasan.msy.gov.ir//parameters/msy/modules/cdk/upload/content/news/507772/20210802_102708.jpg

 

 

 

 

 

 

کاشت خاویارگیاهی درسربیشه/۲

اراضی کشاورزی شهرستان سربیشه به کشت خاویار گیاهی اختصاص یافت.

مدیرجهادکشاورزی سربیشه باتوجه به محدودیت‌های محیطی و تنش خشکی کاشت خاویارگیاهی درسربیشهو شوری در استان ، گیاه کینواگیاهی است که مقاومت خوبی نسبت به تنش شوری و خشکی داردکه بر اساس همین موضوع امسال برنامه ریزی شده در سطح ۲ هکتار کینوا در سطح شهرستان کشت شود.

مریم جوادی بایگی ابراز امیدواری کرد  با توجه به خواص فراوان غذایی کینوا وارزش اقتصادی بالای کاشت و فروش آن، کشت این محصول در امسال  باعث تشویق کشاورزان منطقه به کاشت این گیاه ارزشمند و اقتصادی که به خاویار گیاهی معروف است، شود.

وی گفت: درباره کشت و مشخصات کینوا گفت: کینوا یک شبه غلات با ارزش غذایی بالاست که بومی امریکای جنوبی است و به خاویارگیاهی معروف است.

پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات است و یک منبع غنی از پروتئین وآهن و منیزیم و فسفر و ویتامین ۲B است.

 

 

 

 

 

اشتغال بیش از ۶ هزار معلول خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته

اشتغال بیش از ۶ هزار معلول خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته

بیرجند – ایرنا – تامین نیازهای معلولان به ویژه اشتغال و مسکن در سال‌های اخیر مورد توجه دولتمردان بوده است و در خراسان جنوبی با حمایت و ارائه تسهیلات ۶ هزار و ۳۸۶ توانخواه از سال ۱۳۹۲ تاکنون صاحب شغل شدند.

به گزارش ایرنا کارشناسان عقیده دارند که ایجاد اشتغال‌های خُرد، خوداشتغالی یا حمایت کارآفرینان از معلولان گامی موثر برای ایجاد اشتغال این قشر به شمار می‌رود و تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان راهکاری برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال آنان است.

از همین رو کارشناس مسوول امور توانبخشی و توانپزشکی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره اهمیت توانبخشی حرفه‌ای و اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: به استناد تمامی متون مرتبط با دانش توانبخشی نقطه نهایی و غایی در همه اقداماتی که برای توانبخشی انجام می‌دهیم، اشتغال موفقیت‌آمیز است.

عبدالله عباس‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر قدر بیشتر بتوانیم افراد دارای معلولیت را به نقطه اشتغال موفقیت‌آمیز برسانیم، خدمات قبلی هم با کیفیت خوب ارایه شده و موفق بوده است.

وی گفت: اشتغال موفقیت‌آمیز به این معناست که توانخواه به آن حد از توانمندی رسیده که می‌تواند در اوقاتی از شبانه‌روز از منزل خارج شده و به نوعی مشغول کار شود.

این کارشناس بهزیستی با بیان اینکه اشتغال معلولان چندین مزیت دارد اظهار داشت: اولین مزیت، احساس رضایت نفس است که فرد احساس می‌کند از زندگی راضی است.

وی با اشاره به نقش اشتغال در مشارکت اجتماعی معلولان افزود: اشتغال معلولان به این معناست که فرد وارد جامعه شده و می‌تواند با دیگران تعامل داشته و در کنار آن درآمدی هم کسب کند.

عباس‌آبادی استقلال را از دیگر مزیت‌های اشتغال برای معلولان برشمرد و گفت: از همین رو معلول نیاز به حمایت مستقیم ندارد و توانخواه از محیط بسته و یکنواخت خانه می‌تواند بیرون برود.

وی بیان کرد: افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت هدف اصلی توانبخشی است که قطعا با اشتغال به دست خواهد آمد و به هر نحو که بتوانیم اشتغال موفقیت‌آمیز را برای معلولان رقم بزنیم، می‌توانیم سایر خدمات را هم موفق تلقی کنیم.

پرداخت بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال 

معاون اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۶ هزار و ۳۸۶ نفر از معلولان استان به‌واسطه وام اشتغال و کارآفرینی و انواع مشوق‌های بیمه‌ای و شغلی، صاحب شغل شدند که چهار هزار و ۲۶۷ نفر تسهیلات خوداشتغالی از بهزیستی خراسان جنوبی دریافت کرده‌اند.

حسن رحیمی تسهیلات پرداخت شده در هشت سال گذشته را بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان تسهیلات در قالب اجرای طرح‌های اشتغال در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بوده که با ایجاد طرح‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی و اشتغال خرد هزینه شده است.

وی گفت: در این مدت ۹۸۸ فرصت شغلی برای جامعه هدف ایجاد شده که از تعهد ایجاد اشتغال بیشتر بوده است.

معاون اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تعهد امسال اشتغال در حوزه بهزیستی استان ۸۴۸ نفر است که ۲۵۶ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال برای آن پیش‌بینی شده است.

ایجاد اشتغال خرد، گام موثر در توانمندسازی معلولان

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر توانمندسازی ۱۰ درصد جامعه هدف در یک سال، ایجاد اشتغال خُرد یک گام موثر در راستای تحقق این سیاست است.

جمیله رضازاده اظهار داشت: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ در  استان خراسان جنوبی با فعالیت حدود ۸۰ تسهیلگر آغاز شد و خدماتی از جمله آموزش درون و خارج از خانواده، کمک‌های مالی برای امرار معاش، هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب، مناسب‌سازی محل زندگی، اشتغال‌زایی و وسایل کمک توانبخشی به جامعه هدف در این طرح ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد اشتغال یکی از مهمترین برنامه‌ها و اهداف این طرح است گفت: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر از  معلولان استان زیر پوشش طرح قرار دارند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به فعالیت ۱۱ صندوق اشتغال خرد و ۲۰ گروه خودیار در استان اشاره کرد و گفت: سال‌ گذشته با فعالیت این صندوق‌ها ۲۸۲ شغل برای جامعه هدف ایجاد شد.

وی کمبود اعتبار و تامین ضمانت بانکی را از مهمترین مشکلات این قشر به خصوص کارآفرینان ذکر کرد و افزود: با توجه به حمایت‌هایی که سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال معلولان از کارفرمایان انجام می‌دهد اما این افراد به دلیل اینکه نتوانند بازپرداخت اقساط را داشته باشند، از دریافت این تسهیلات ممانعت می‌کنند.

رضازاده به ارائه حمایت‌های مالی از این افراد به خصوص کارآفرینان موفق برای ایجاد انگیزه بیشتر در به‌کارگیری معلولان تاکید کرد و گفت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت طولانی مدت یا با تنفس همچنین حمایت‌های بلاعوض می‌تواند زمینه فعالیت و توسعه کارآفرینان برای ایجاد اشتغال معلولان را افزایش دهد.

وی گفت: تعدادی از معلولان نیز به دلیل نداشتن ضامن از دریافت تسهیلات محروم می‌شوند که فرهنگ‌سازی بین مردم درخصوص توانمندی این قشر همچنین راه‌اندازی صندوق اعتباری که بتواند ضمانت تسهیلات این افراد را انجام دهد، در کشور و استان ضروری است.

حمایت دولت از معلولان با ارایه تسهیلات اشتغال و پرداخت حق بیمه

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی گفت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، حمایت از کارآفرینان در حوزه ایجاد اشتغال برای معلولان و پرداخت حق بیمه معلولان تا پنج سال از سوی سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف در دست اجرا است.

علی عرب‌نژاد با اشاره به اینکه قانون سه درصد در استخدام جامعه هدف به خوبی اجرایی نمی‌شود افزود: ایجاد اشتغال خرد، خوداشتغالی و طرح‌های کارفرمایی یک گام در راستای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف است.

وی اظهار داشت: ابتدای دولت یازدهم ۵۴۴ مورد فرصت شغلی از محل وام اشتغال و کارآفرینی و انوع مشوق‌های بیمه‌ای و شغلی ایجاد شده بود که اکنون این آمار به ۹۸۸ رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با اشتغال ایجاد شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶ هزار و ۳۸۶ نفر از معلولان استان صاحب شغل شدند.

وی افزود: تسهیلات اشتغال بهزیستی استان سال ۹۸ حدود ۱۳ میلیارد تومان، سال گذشته ۳۱ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ درصد افزایش و امسال نیز با ۵۰ درصد افزایش به ۴۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید.

عرب‌نژاد گفت: برنامه آماده‌سازی شغلی توانخواهان بیکار و واجد شرایط اشتغال می‌تواند شرایط انتخاب آگاهانه برای دستیابی به فرصت‌های شغلی متناسب با توانایی‌ها و علایق جامعه هدف را فراهم کند و گام موثری برای توانمند کردن معلولان و در نهایت توسعه پایدار محسوب شود.

وی اظهار داشت: در قالب اجرای این برنامه، اداره کل بهزیستی استان تلاش می‌کند برای افراد دارای معلولیت زیر پوشش مسیر آمادگی شغلی را ترسیم و آنها را پس از ورود به عرصه خدمات بهزیستی، در مسیر مربوطه راهنمایی و هدایت کند تا پس از طی آن برای نیل به استقلال اقتصادی به حوزه‌های مرتبط برای ایجاد شغل معرفی شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: این برنامه در سال ۹۸ از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز حرفه‌آموزی تابعه، تشکل‌های غیردولتی معلولان و موسسه‌های خیریه واجد شرایط همکار با بهزیستی در سطح تمامی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها انجام شده است.

ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر از معلولان روستایی

وی گفت: بیش از هشت هزار و ۶۰۰ نفر از معلولان روستایی تمامی خدمات توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی خود از قبیل آموزش، توانپزشکی، مناسب‌سازی، اشتغال و توانمندسازی را از طریق ۱۶ موسسه تسهیلگری و با همکاری ۸۵ تسهیلگر محلی دریافت می‌کنند.

عرب‌نژاد افزود: همچنین ۱۷۲ نفر از معلولان روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت کرده‌اند یا تا پایان سال دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای جامعه هدف بهزیستی استان در حوزه خدماتی، کشاورزی و صنعتی بوده که براساس توانایی و استعداد معلولان و پس از ارائه مشاوره‌های اشتغال از سوی کارشناسان این سازمان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ایجاد اشتغال پایدار، معرفی توانایی و استعداد جامعه هدف به خصوص معلولان و توانمندسازی این قشر و خارج شدن از چرخه حمایت و پذیرش افراد معلول جدید در سازمان از اهداف اجرای طرح‌های اشتغالزایی برای جامعه هدف است.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال جامعه هدف به خصوص معلولان، براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارآفرینانی که برای یک تا پنج معلول اشتغال ایجاد کنند، به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد دریافت خواهند کرد و بیمه مددجویان تا پنج سال برعهده سازمان بهزیستی است به شرطی که برای فرد مددجو تا پنج سال شغل ایجاد شود.

عرب‌نژاد اظهار داشت: به منظور حمایت از کارفرمایانی که زیر پوشش بهزیستی هستند و حق بیمه خود و افراد دیگر که در واحد آنها مشغول فعالیت هستند را پرداخت می‌کنند نیز پایان هر سال هزینه بیمه این افراد پرداخت می‌شود.

وی گفت: ابتدای دولت یازدهم ۵۱ هزار و ۶۲۴ نفر از خدمات بهزیستی استان خراسان جنوبی بهره‌مند بودند که این تعداد اکنون به ۱۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر رسیده و معادل ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: افراد مستمری‌بگیر حوزه اجتماعی از ۲ هزار و ۱۶۹ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۷۵۲ نفر در زمان حاضر با ۲۶ درصد افزایش و تعداد خانواده‌های اجتماعی با ۸۴ درصد افزایش از پنج هزار و ۴۱۳ نفر به ۹ هزار و ۹۸۹ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۱۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر در قالب ۴۲ هزار و ۵۶۴ خانوار زیر پوشش بهزیستی استان هستند و از خدمات حمایتی، مستمری و سایر خدمات بهره‌مند می‌شوند.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

کارخانه کویر تایر بیرجند اولین کارخانه تولید لاستیک شرق کشور است که با تأمین ۲۰ درصد نیاز کشور، توانسته جای خالی تایر‌های سواری را پر کند.

 

۲۴ سال از راه اندازی بزرگترین طرح صنعتی خراسان جنوبی می‌گذرد، کارخانه‌ای که در سال ۱۳۶۶ با سرمایه یک میلیون ریال شروع به کار کرد حالا پس از گذشت سال ها، قطب تولید تایر در شرق کشور شده است و با چرخیدن چرخ کویر تایر، نان بر سر سفره‌های جوانان این کارخانه گذاشته می‌شود.

توقف نمی‌کنند / هر روز در حال تولید بیشتر

حاصل فناوری، دانش و تجربه طی ۲۰ سال گذشته، تولید را به جایی رسانده که کویر تایر حالا رکورد دار تولید تایر‌های سبز، بومی سازی ماشین آلات پرس پخت و تایر خودرو‌های شاسی بلند در کشور است.

راهی این کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند شدیم، کارخانه‌ای که تولید در آن با تمام توان صورت می‌گیرد آن هم در این روز‌های کرونایی، ۲۴ ساعتِ شبانه روز کارگران مشغول به کار هستند تا بتوانند محصول ایرانی آن هم با کیفیت بالا تولید کنند.

زینلی مدیر عامل شرکت کویر تایر بیرجند می‌گوید: هزار و ۲۷۶ نفر در این کارخانه در بخش‌های تولید، فنی، تکنولوژی، تضمین کیفیت اداری و مالی مشغول به کار هستند.

به سراغ یکی از کارگران رفتیم.

او می‌گوید: «کارگران اینجا در ۳ شیفت کار می‌کنند، خداروشکر راضی هستیم. اینجا همه ما در جبهه اقتصاد مشغول به کاریم و هرگز اجازه نخواهیم داد که تولید از کار بایستد.»

اینجا چرخ‌های تولید می‌چرخند تا تایر تولید کنند و کشور را از ورود تایر خارجی بی نیاز کنند، تولید در این کارخانه حاصل نوآوری و اتکا به نیروی داخلی است.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

تولید ۲ میلیون تایرسواری به کمک ماشین آلات داخلی

کویر تایر به همت متخصصان بومی و مهندسان پرتلاشش تاکنون توانسته ۱۳ دستگاه پرس پخت تایر برای نخستین بار در کشور تولید کند، ماشین آلاتی که جایگزین نمونه‌های ژاپنی در کارخانه شده اند.

به گفته ضیاء تبار مدیر تکنولوژی و تحقیقات کارخانه کویر تایر، کار طراحی و ساخت ماشین آلات پرس پخت در همین کارخانه صورت گرفته و صفر تا صد تولید تایر از رینگ ۱۳ اینچ گرفته تا رینگ ۲۰ در آن تولید می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت کویر تایر بیرجند نیز از فروش یک میلیون و ۹۹۰ هزار تایرسواری در ۶ ماهه نخست سال مالی این کارخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: ارزش فروش این میزان محصول ۹۸۶ میلیارد تومان بوده است.

زینلی به سهم ۲۰ درصدی شرکت در تولید تایر‌های مورد نیاز کشور اشاره و بیان می‌کند: طی این مدت ۳۳ سایز تایر رادیال سواری از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در طرح‌های مختلف در این کارخانه تولید شده است.

کمیلی مدیر کارخانه کویر تایر بیرجند نیز می‌گوید: برای نخستین بار درکشور توانستیم تایر سبز با مصرف سوخت کمتر و سازگار با محیط زیست تولید کنیم، اینجا انواع رینگ‌ها و سایز‌ها تولید می‌شود، از کوچک‌ترین سایز‌ها که رینگ پرایدی ۱۳ است تا بزرگترین آن‌ها که رینگ ۲۰ است در حال تولید است.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

کویر تایر یکه تاز تولید تایر خودرو‌های شاسی بلند

بهمن ماه پارسال بود که شرکت کویر تایر، درست در اوج تحریم‌ها از نخستین تایر رینگ ۲۰ تولید داخل برای استفاده در خودرو‌های شاسی بلند رونمایی کرد.

قربانی گل‌پرور مدیر فروش شرکت کویرتایر به خبرنگار ما می‌گوید: این شرکت به‌عنوان پرچمدار تولید تایر‌های شاسی‌بلند موفق شده است سهم عمده‌ای از بازار این گروه محصول را به‌خود اختصاص دهد؛ پیش از این نیز نخستین تایر ایرانی با فاق ۴۵ در شرکت کویرتایر تولید شد و برای استفاده در خودرو‌های سانگ یانگ تیولی روانه بازار شد. محصول جدید رینگ ۲۰ نیز دومین تایر تولید شده درایران است که با فاق ۴۵ تولید و روانه بازار می‌شود.

کویرتایر حالا نخستین تولیدکننده تایر خودرو‌های شاسی‌بلند در ایران شناخته می‌شود و در یک سال اخیر تایر‌های تولیدی این کارخانه روی خودرو‌های شاسی‌بلند استفاده شده و توانسته است جای خالی محصولات خارجی را برای شاسی بلند سوار‌ها پر کند.

تولید ۲۰ هزار تن سیم استیل برای بی نیازی از واردات

شرکت کویر تایر، این بار فناوری را در خدمت تولید مواد اولیه تایر قرار داده است، کار بر روی سیم‌های فولادی تایر‌های سواری و شاسی بلند که بیشترشان از خارج وارد می‌شوند.

با طراحی این سیم‌های فولادی، حالا این شرکت یک گام به خودکفایی نزدیک شده است.

مدیرعامل شرکت کویر تایر با اشاره به برنامه‌های امسال این کارخانه می‌گوید:هر ساله یک برنامه توسعه برای شرکت تعریف کرده ایم که برای امسال تولید ۲۰ هزارتن سیم استیل را برنامه ریزی کرده ایم.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

ارزی که باید وارد شود، چرا صرف واردات تایر خارجی می‌شود

مدتی است معضل واردات تایر‌های سنگین، مدیران شرکت کویر تایر را به فکر طرح توسعه این کارخانه و تولید این نوع تایر‌ها انداخته، طرح توسعه‌ای که اجرای آن در پیچ و خم‌های بانکی مانده و تسهیلات ارزی و ریالی هنوز کامل به دست شرکت نرسیده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر می‌گوید: برای طرح توسعه کارخانه نیاز به ارز و حمایت بیشتر مسئولین داریم، اما متاسفانه ارزی که باید به کارخانه داران و سرمایه دارن داده شود تا مشکلات تولید را حل کنند، به خارج از کشور فرستاده می‌شود تا تایر وارد شود؛ این یعنی ضربه‌ای مهلک به صنعت تایر سازی کشور.

زینلی تصریح می‌کند: اگر به جای واردات، بیشتر به فکر تولید داخلی باشیم و از آن حمایت کنیم، علاوه بر افزایش تولید، جوانان جویای کاراین مرز و بوم هم مشغول به کار می‌شوند.

خودکفایی در تولید تایر‌های سنگین دور از انتظار نیست

کارخانه تایرسازی خراسان جنوبی، به همت تخصص و توان جوانان بومی هم اکنون ۲۰ درصد تایر کشور را تولید می‌کند که با اجرای طرح توسعه، سالانه ۴۰ هزار تن لاستیک خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین به تولیدات کارخانه افزوده می‌شود.

طرحی که اجرایی شدن آن نه تنها زمینه اشتغال مستقیم را برای ۲۲۵ نفر دیگر فراهم می‌کند، بلکه ۲۰ درصد نیاز داخل کشور را به تایر‌های سنگین برطرف می‌کند و گام مهمی در خودکفایی کشور در تولید سایز‌های سنگین تایر برداشته خواهد شد.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

هرچند تولیدکنندگان در هر شرایطی پای کار هستند و به فکر شکوفایی اقتصاد کشورند، اما گاهی حمایت دولت هم از بخش خصوصی، پله‌ای می‌شود برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر؛ حمایتی که در عمل هم می‌تواند اتفاق بیفتد اگر مسئولان به این باور برسند که راه گذر از تحریم‌های ظالمانه از مسیر به میدان آوردن ظرفیت‌های داخلی خودمان می‌گذرد.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: در طرح خرید تضمینی گندم تاکنون ۹۷ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده و مابقی بدهی نیز در دست پرداخت است.

مجید اسداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۱ تن گندم در قالب ۷۴۴ محموله به مراکز خرید استان تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: ارزش ریالی گندم خریداری شده تاکنون ۱۳۷ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال است که از این رقم ۱۳۴ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال معادل ۹۷ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: مدت زمان پرداخت هزینه به کشاورزان به طور میانگین یک هفته یا کمتر از این میزان بوده که نسبت به سالیان گذشته بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

وی عنوان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان خراسان جنوبی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

اسداللهی گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تاثیر آن بر بخش کشاورزی، میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم گندم در طرح خرید تضمینی از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سال قبل امسال به پنج هزار تومان افزایش یافته است.

سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در خراسان جنوبی ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود.

 

 

موکب‌های خراسان جنوبی بیش از ۴۷ میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند

موکب‌های خراسان جنوبی بیش از ۴۷ میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند

بیرجند – ایرنا – رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته موکب‌های ستاد اربعین استان ۴۷ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان در موضوعات مختلف به نیازمندان کمک کردند.

موسی جوینده روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد، افزود: سال گذشته هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در اربعین حسینی محروم بودیم اما موکب‌ها فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله کمک به سیلزدگان، زلزله‌زدگان، محرومان و نیازمندان همین طور مقابله با شیوع کرونا انجام دادند.

وی با اشاره به خدمات مواکب اربعین استان اظهار داشت: مواکب اربعین در این مدت ۱۲ هزار سبد معیشتی، ۲۴۰ هزار پرس غذای گرم، ۲۴۰ هزار قرص نان، بیش از ۲ تن گوشت قرمز، ۵۰ سری جهیزیه، ۱۴ هزار و ۶۰۰ بسته بهداشتی و ۱۳۰ میلیون تومان کمک نقدی بلاعوض بین نیازمندان و محرومان استان توزیع کردند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: همچنین در بازه زمانی یک سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ عدد ماسک توسط مواکب اربعین استان تهیه و توزیع شد و روند تهیه و توزیع ماسک همچنان ادامه دارد و بین توزیع بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه از محل ستاد بازسازی عتبات عالیات ۷۵۰ میلیون تومان برای اشتغال‌زایی در اختیار نیازمندان قرار گرفته است عنوان کرد: در صورتی که اربعین امسال برگزار نشود، این خدمات همچنان ادامه خواهد داشت.

جوینده با اشاره به احداث سایت ارائه خدمات به زائران عتبات عالیات در شهر مقدس کاظمین گفت: این سایت ظرفیت اسکان شبانه ۳۰ هزار زائر را دارد و آب و برق این سایت از حرم تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به شدت گرما پیش‌بینی شده است که دستگاه‌های یخ‌ساز، سردخانه‌های مختلف و امکانات سرمایشی برای زائران در این سایت فراهم شود لذا تاکنون ۲ دستگاه یخ‌ساز سیار به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و یک دستگاه سردخانه زیر صفر با کمک خیرین تهیه شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در سایت شهر کاظمین ۱۰۰ دستگاه کولر در سال‌های گذشته منتقل شده بود اما این کولرها جوابگوی نیاز زائران نیست بنابراین امسال پنکه‌های آبپاش تهیه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های فاضلاب سایت شهر کاظمین با مشکلاتی مواجه است تصریح کرد: تقاضا داریم هرچه سریع‌تر با کمک دستگاه‌های اجرایی مربوطه این مشکلات برطرف شود تا بتوانیم به زائران خدمات بهتری ارائه دهیم.

جوینده افزود: در مجموع ۵۰۰ موکب به صورت تلفیقی از سراسر کشور به عراق انتقال خواهند یافت که در مراسم اربعین حسینی به زائران خدمات مختلف ارائه خواهند داد.

وی خواستار واکسیناسیون کادر موکب‌های اربعین در خراسان جنوبی شد و گفت: با توجه به اینکه برخی فعالان موکب‌های اربعین مشمول واکسیناسیون نمی‌شوند از دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تقاضای کمک داریم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با اشاره به تردد زائران پاکستانی از خراسان جنوبی گفت: در اربعین حسینی حدود ۵۰ هزار زائر پاکستانی وارد استان می‌شوند و  ۴۸ موکب در کشور برای پذیرایی تعبیه می‌شود که از این تعداد هشت موکب در استان قرار دارد.

وی افزود: در حالی تمامی مشکلات از جمله تصادفات زائران پاکستانی در خراسان جنوبی اتفاق می‌افتد و برای جمعیت هلال احمر و حمل و نقل استان هیچ ماموریتی تعریف نشده است لذا درخواست داریم خراسان جنوبی به عنوان استان هدف دوم ورودی زائران پاکستانی در نظر گرفته شود.

جوینده گفت: پارسال از ۷۰ هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات ۵۰ هزار زائر از خراسان جنوبی عبور کردند که درخواست داریم با کشور پاکستان مکاتبه شود تا شرکت‌های خدماتی آنان، خرابی دستگاه‌های حمل و نقل این زائران را برعهده بگیرند.

وی مهران را مرز قطعی تشرف مردم خراسان جنوبی به عراق اعلام کرد و افزود: ۱۳۰ دستگاه تریلی و کامیون برای حمل و نقل مواکب در اختیار خراسان جنوبی قرار دارد که رانندگان به صورت خودجوش در این کار خیر مشارکت دارند لذا از مسوولان درخواست داریم برای تسهیل سوخت و خروج این دستگاه‌ها از مرز اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

 

تشکیل بخش میاندشت در شهرستان درمیان تصویب شد

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل بخش میاندشت در شهرستان درمیان به تصویب هیات وزیران رسید.

حسین خسروی اسفزار روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران، در شهرستان درمیان یک بخش به نام میاندشت از ترکیب ۲ دهستان فخرود و میاندشت ایجاد و روستای «بورنگ» به عنوان مرکز این بخش تعیین شد.

وی افزود: همچنین هیات وزیران در نشست ۲۷ تیر ماه، در بخش مرکزی درمیان یک دهستان به نام نوغاب از ترکیب روستاهای نوغاب، گل افشان شهر، سرو، محمودآباد، بنیاب، زلیران، اره فورگ، فورگ، دفت آباد، طاغان، اشک، زیدان و رودرباط را تصویب کرد و روستای نوغاب به عنوان مرکز دهستان نوغاب تعیین شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش قهستان شهرستان درمیان نیز یک دهستان به نام کوشکک از ترکیب روستاهای کوشکک، خسروآباد، فورخاص، گز، کلاته حاجی رضا، سریجان، منند بالا، منند سفلی، شمس آباد، کماچی، آویشک، بیدشک، درعباس، رجنوک، تنگل، سیدآباد نگینان، لیتی، خورشیدان، فضل‌آباد، عباس‌آباد و علی‌آباد توسط هیات وزیران تصویب و روستای کوشکک به عنوان مرکز دهستان کوشکک انتخاب شد.

 

 

توفان ۶۰ میلیارد تومان به شهرستان سرایان خسارت زد/۲

توفان ۶۰ میلیارد تومان به شهرستان سرایان خسارت زد

بیرجند – ایرنا – فرماندار سرایان گفت: توفان و گرد و خاک هفته گذشته ۶۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

محمد ابراهیم رسولی مقدم روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: بیشترین حجم خسارت به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است.

وی ادامه داد: در وقوع طوفان شدید هفته گذشته ۱۵ درصد محصول پنیه، ۲۰ درصد محصول پسته،۳۰ درصد محصول عناب و ۳۰ درصد محصول انار دچار خسارت شده است.

وی بیان کرد: در این توفان به حوزه تاسیسات گلخانه ای شهرستان نیز ۲۵ درصد خسارت وارد شده است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز یکشنبه هفته گذشته درباره وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در این استان تا روز چهارشنبه هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کرد و مدیریت بحران استان نیز از ادامه توفان تا جمعه و آماده‌باش کامل نیروهای امدادی و عملیاتی در این مدت خبر داده بود.

 

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت؛
صادرات ۵ میلیون دلاری کالاهای تولید شده در تعاونی های خراسان جنوبی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: با وجود محدودیت ها از ابتدای سال جاری تاکنون تعاونی های استان موفق به صادرات پنج میلیون و ۷۶۷ هزار دلار کالا به کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، اتریش، آلمان و … شدند.

«غلامرضا اشرفی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: تعاونی ها در کشورهای در حال توسعه به عنوان ابزارهای مطمئنی جهت پیشبرد برنامه های علمی و اقتصادی محسوب می شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هشت تعاونی جدید در استان تشکیل شده است، افزود: این تعاونی ها برای یکصد و ۶۵ نفر در سطح خراسان جنوبی فرصت شغلی ایجاد کرده اند و تشکیل تعداد ۲۸ تعاونی جزء تعهدات استان در سال جاری است.

وی با اشاره به اینکه ۹۷۲ تعاونی فعال در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: در این تعاونی ها ۱۷ هزار و ۶۵۹ نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۱ نفر مرد و چهار هزار و ۷۵۸ نفر زن هستند.

اشرفی در ادامه بیان کرد: بیشترین تعاونی های فعال در استان مربوط به بخش خدمات با ۲۳۰ تعاونی، بخش صنعت با ۱۹۷ تعاونی و کشاورزی با ۱۹۴ تعاونی و تولیدی- توزیعی با ۱۰۸ تعاونی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص صادرات محصولات تولید شده در تعاونی های استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود محدودیت های موجود تعاونی های استان موفق به صادرات پنج میلیون و ۷۶۷ هزار دلار کالا شدند.

وی در پایان بیان کرد: این کالاهای صادر شده شامل شترمرغ، فرش دستباف، زعفران، سنگ گرانیت و بازالت، عسل، زرشک و شیرنی خانگی است که به کشورهای مختلفی از جمله عراق، آفریقای جنوبی، اتریش، ایتالیا، آلمان، امارات، کانادا، آمریکا و مالزی و ارمنستان صادر شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی خبر داد:
اعمال قانون ۱۵ هزار خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه/۳-۴
سردار فرشید از اعمال قانون ۱۵ هزار و ۱۰۰ خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه در استان خراسان جنوبی خبر داد.

سردار «ناصر فرشید» امروز(۱۰ مرداد) در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۱۰۰ خودرو که قانون ممنوعیت تردد شبانه در استان را رعایت نکردند، جریمه شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۶۰۰ خودرو جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شدند، گفت: همچنین ۳۳۰ خودرو با صدور جریمه یک میلیون تومانی اعمال قانون شدند.

فرشید تأکید کرد: ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد برقرار است و افراد متخلف در صورت تردد برابر قانون جریمه می شوند.

وی در پایان درخواست کرد دستگاه های اجرایی که برای آنان در ستاد مدیریت کرونا وظایفی تعریف شده است به درستی به این مهم عمل کنند و ورودی پارک ها را مسدود کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*