اخبار خراسان جنوبی/ صف‌آرایی نماینده خراسان‌جنوبی در مقابل فرازبام

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

لزوم ترویج پیام های انقلاب در جامعه/ از نوآوری های کاذب پرهیز شود

لزوم ترویج پیام های انقلاب در جامعه/ از نوآوری های کاذب پرهیز شود

بیرجند- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: پیام‌های انقلابی مبتکرانه در جامعه ترویج شود و در عین حال از نوآوری کاذب نیز بپرهیزیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا عبادی ظهر سه شنبه در دیدار با رئیس و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروز مجموعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با مقدمات لازم مردم را در جریان برنامه‌های انقلابی قرار می‌دهد که بسیار ارزشمند است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پشتوانه انتخابات و انواع راهپیمایی‌ها، حضور مردم است، بیان‌کرد: علی‌رغم اینکه ما در شرایط کرونایی بوده و برگزاری تجمعات مشکل داشت ولی دیدیم که در موضوعاتی چون راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت خودرویی مردم حضور پرشکوهی داشتند.

عبادی ادامه‌داد: فراهم کردن شرایط حضور مردم در برنامه‌های انقلابی باید با توجه به مقتضیات روز و به صورت هنرمندانه و مبتکرانه فراهم شود تا شهروندان از نظر روانی نیز اشباع شوند.

وی با تأکید بر اینکه در این برنامه‌ها باید از تکرار پرهیز کرد، گفت: در پایان کار برنامه‌های انقلابی باید نقاط ضعف و قوت شناسایی شود تا هیچ گاه دچار تکرار نشده و پیام‌های ارزشی هنرمندانه به جان مردم تزریق شود و از نوآوری کاذب نیز باید پرهیز کرد.

انتقال پیام‌های انقلابی در قالب جملات روان و قابل باور برای مردم باشد

نماینده ولی‎‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: انتقال پیام‌های انقلابی باید در قالب جملات روان و سلیس و قابل باور برای مردم باشد تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

عبادی با تأکید بر اینکه حضور مردم در برنامه‌های انقلابی یک پشتوانه عظیم است، بیان‌کرد: از طرف دیگر باید واژه تبلیغ را در واژه «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» به درستی بشناسیم و رسالت خود را نه بر اساس سلیقه شخصی و سیاسی که بر اساس ملاک‌های دینی و اسلامی انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان ما غیر از ظلم و ستم و ویرانی چیزی ندارند، افزود: با این وجود دشمن با شیوه تبلیغاتی دقیق و در قالب یک فرمول روشن و با استفاده از سینمای هالیودی باطل خود را حق جلوه می‌دهند و باور کاذب در مخاطب ایجاد می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: از دیگر موارد موفق بودن دشمن در تبلیغات هماهنگ بودن در تبلیغات است و یک سخن را مرتب تکرار و آن را در اذهان قابل می‌کند.

عبادی یادآور شد: اینکه دشمن از آن سوی آب‌ها بر ذهن فرزند من تأثیر می‌گذارد ولی من در خانه خود نمی‌توانم یک حرف حق را به او منتقل کنم نشان از یک ناکارآمدی در سیستم تبلیغی و فرهنگی ما دارد.

تزریق واکسن کرونا فرهنگیان خراسان جنوبی آغاز شد
تزریق واکسن به ۱۶ هزار فرهنگی در خراسان جنوبی آغاز شد و تا بیستم مردادماه امسال انجام می‌شود.

 «محمدعلی واقعی» در حاشیه آغاز به کار پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان در شهر بیرجند اظهار کرد:به منظور ایجاد ایمنی بین فرهنگیان و معلمان اجرای طرح واکسیناسیون حدود ۱۶ هزار فرهنگی استان از صبح امروز در مرکز استان آغاز شد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه واکسیناسیون طبق زمان بندی و نوبت دهی تا بیستم مردادماه انجام می شود، افزود: در این راستا روزانه ۴۰۰ نفر از معلمان استان واکسینه می‌شوند.

 

وی ادامه داد: نوبت دوم واکسیناسیون فرهنگیان استان طبق زمان‌بندی در شهریور ماه و قبل از آغاز بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

 

واقعی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش در نوع و تعداد واکسن وجود ندارد، خاطر نشان کرد: واکسن‌هایی که در شبکه توزیع می‌شود از انواع مختلف سینوفارم چینی، کوو ایران برکت و آسترازنکا است و معلمان می‌توانند هر نوعی واکسنی را که مایل هستند برای تزریق انتخاب کنند.

کشف ۳۳۷ کیلو مواد مخدر در خراسان‌جنوبی/۴

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی از کشف ۳۳۷ کیلو و ۲۰۰ گرم مواد مخدر طی ۲ عملیات پلیسی در استان خبر داد و گفت: طی این عملیات‌ها ۴ سوداگر مرگ دستگیر شدند.

کشف ۳۳۷ کیلو مواد مخدر در خراسان‌جنوبی

سردار ناصر فرشید اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه قومنجان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری و گشت‌زنی در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی با بیان اینکه مأموران در بازرسی از سواری پژو، ۲۳۴ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک کشف کردند، بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی همچنین افزود: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده آن با علایم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

فرشید تصریح کرد: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران پلیس متواری شد که در اقدامی منسجم و هماهنگ خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۱۰۲ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه عملیات یک سواری پژو ۴۰۵ دیگر که راه‌پاک‌کن و اسکورت خودروی حامل محموله مواد مخدر بود توقیف شده، تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر در بیرجند/۴

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر در بیرجند خبر داد.

سرهنگ شجاعی نسب گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران پلیس متواری شد که در اقدامی منسجم و هماهنگ خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۱۰۲ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به این که در ادامه عملیات یک سواری پژو ۴۰۵ دیگر که راه پاک کن و اسکورت خودروی حامل محموله مواد مخدر بود توقیف شده است، گفت: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: پلیس با قاچاقچیان و سوداگران مرگ در چارچوب قانون قاطعانه برخورد می‌کند و از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده افراد و یا خودرو‌های مشکوک بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

 

 

برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان/۳-۲

آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در روز‌های ۱۳ تا ۱۵ مرداد در استان برگزار می شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: با توجه بهبرگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان تصمیمات اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا این آزمون‌ها در روز‌های ۱۳ تا ۱۵ مردادماه بطور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

علیزاده افزود: در این دوره از آزمون‌ها تعداد ۲۲۳۲ نفر از واجدین شرایط دراستان به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: علاوه بر آزمون‌های ورود به حرفه، چهار صلاحیت تخصصی جدید شامل اجرای تاسیسات برقی، اجرای تاسیسات مکانیکی، ارزیابی و اجرای بهسازی لرزه ای و طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان که داوطلبان آن‌ها قبلا ثبت نام کرده بودند و همچنین آزمون‌های کارشناسی رسمی ماده ۲۷ نیز در ۷ رشته اصلی برگزار می‌شود.

 

 

شناسایی ۴۵۴ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۳

۴۵۴ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۲۹۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۴۵ بیمار جدید شامل ۳۷ مورد بستری و ۱۰۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۵ مورد از بیرجند، بشرویه یک مورد، خوسف و درمیان هر کدام ۴ مورد، سرایان ۷ مورد، سربیشه ۶ مورد، طبس ۲۱ مورد، فردوس ۹ مورد، قاین ۲۷ مورد و نهبندان ۱۱ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۸۹۳ تست سریع ۳۰۹ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۳۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۱۴ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۰ بیمار شامل ۴۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۳ هزار و ۲۰۶ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۸ هزار ۱۳۵ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۴ هزار و ۳۸۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۶۶ نفر رسید.

دکتر مهدیزاده گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۱۷ هزار و ۷۸۱ نفر رسید و تا کنون ۳۰ هزار و ۸۸۱ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

رقابت حدود ۴ هزار دانش آموز برای ورود به مدارس نمونه دولتی دوره دوم/۲-۳

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه خراسان جنوبی روز جمعه این هفته برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه (دبیرستان‌های نظری و هنرستان‌های فنی و حرفه ای) راس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۵ مرداد همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد.
یکه خانی افزود: دانش آموزان باید یک ساعت قبل از شروع آزمون در محل حوزه برگزاری حضور یابند.
وی گفت: داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت azmoon.skedu.ir کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کنند.
این آزمون با شرکت ۳ هزار و ۹۵۲ دانش آموز در ۳۲ حوزه و در ۹ شهرستان برگزار خواهد شد.

صف‌آرایی نماینده هندبال خراسان‌جنوبی مقابل فرازبام/۷

در سی‌و چهارمین دوره لیگ‌ برتر هندبال مردان باشگاه‌های ایران تیم زغال‌سنگ طبس به مصاف نماینده کهگیلویه و بویراحمد می‌رود.

لیگ‌ برتر هندبال | صف‌آرایی نماینده خراسان‌جنوبی در مقابل فرازبام

به گزارش فارس، سی‌وچهارمین دوره لیگ برتر هندبال مردان باشگاهای ایران از ۲۲ مردادماه جاری به صورت متمرکز در تهران آغاز می‌شود.

در این ماراتن ملی تیم هندبال زغال‌سنگ طبس به‌عنوان تنها نماینده خراسان‌جنوبی برای سومین بار مقتدرانه گام در میدان رقابت‌ها می‌گذارد و امیدوارانه به‌دنبال خلق‌ شگفتی‌‌های گذشته‌اش است.

تنها نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ  برتر هندبال باشگاه‌های ایران که سال گذشته تا یک قدمی سکوی قهرمانی رفته بود امسال نیز حریف تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، ستارگان دشتستان، سپاهان نوین، فولاد مبارکه سپاهان، فرازبام خائیز دهدشت کهگیلویه و بویراحمد، نفت و گاز گچساران، نیروی زمینی شهید شاملی کازرون، صنعت مس کرمان و پاس ناجای قم می‌شود.

سی‌وچهارمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور از ۲۲ مردادماه به صورت دوره‌ای و در دور اول به میزبانی تهران آغاز می‌‌شود.

در این رویداد ورزشی تیم زغال سنگ‌طبس خراسان‌جنوبی در نخستین دیدار خود مقابل تیم فرازبام‌خائیز دهدشت صف‌آرایی می‌کند.

اگرچه سرمربی تیم هندبال زغال‌سنگ طبس تغییر کرده و «محمدرضا جعفرنیا» کاپیتان اسبق تیم ملی و تیم سپاهان اصفهان با سابقه حضور در لیگ کشورهای عربی را در پرونده ورزشی خود دارد و هم‌اکنون مربی تیم ملی نوجوانان ایران را نیز برعهده دارد ولی می‌توان گفت نماینده خراسان‌جنوبی به‌عنوان جوان‌ترین تیم حاضر در لیگ ۱۴۰۰ مطرح  خواهد شد.

هندبال زغال‌سنگ طبس خراسان‌جنوبی از ۱۰ تیرماه امسال تمرینات آمادگی و جسمانی خود را آغاز کرده و یک اردوی ۱۴ روزه‌ای را در سبزوار مهد هندبال ایران برگزار کرده است.

امیداست تنها نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ برتر هندبال باشگاه‌های ایران بتواند با برنامه‌ریزی مناسب، بهره‌گیری از تجربیات پیشین و حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شایسته مسئولان استانی و شهرستانی در این ماراتن ملی خوش بدرخشد.

 

 

 

فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای ترفند جدید کلاهبرداران/۴

معاون فنی پلیس فتا ناجا گفت: اخیرا در پلت فرم‌های آگهی محور، شاهد انتشار آگهی‌های فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در کنار بازنشر محتوا و ویدیو‌هایی هستیم که از طرف رئیس مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی و اظهار نظر وی درباره این نوع از اینترنت، این شایعه را بین کاربران ایجاد کرده اند که هم اکنون امکان استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده این آگهی‌ها جعلی بوده و اغلب کلاهبرداران و سودجویان نیز با ادعای رایگان بودن سرویس برای کاربران ایرانی، سعی در فریبکاری و اغفال هموطنان دارند؛ در حالی که هنوز امکان استفاده از این خدمات در ایران وجود ندارد

 

 

 

رتبه اول کشوری در اجرا

اجرای آبیاری نوین در ۱۲ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی

سیستم‌های آبیاری نوین در ۱۲ هزار و ۱۹۱ هکتار از اراضی  کشاورزی خراسان جنوبی در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اعتبارات مصوب سال جاری حدوداجرای آبیاری نوین در 12191 هکتار اراضی کشاورزی ۸۵۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب پارسال  حدود دو برابر افزایش دارد  و به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح‌ها در دستور کار خواهد بود.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه سیستم‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد، افزود:  اجرای سیستم‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح بوده و برای هر سطحی اجرا می‌شود و هر چه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی امسال تاکنون برای حدود ۳۴۹ متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده انجام شده است.

قوسی گفت: خراسان جنوبی تا پایان تیرماه با اجرای هزار و  ۳۵۷ هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با ۱۲ هزار و ۲۸۹ هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار ۸۵ درصد بلاعوض بوده و ۱۵ درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار است.

هم اکنون به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار، حداکثر ۹ میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت فشار حداکثر ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود که در اعتبارات جدید افزایش دارد.

قوسی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در اراضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آن‌ها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود.

از ابتدای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شد.

 

 

 

 

 

 

رتبه اول کشوری در اجرا

اجرای آبیاری نوین در ۱۲ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی

آبیاری نوین در خراسان جنوبی بدون محدودیت اجرا می‌شود

آبیاری نوین در خراسان جنوبی بدون محدودیت اجرا می‌شود

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح است و با پیگیری‌های صورت گرفته برای تخصیص اعتبارات محدودیتی در استان وجود ندارد.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: سامانه‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح است و برای هر سطحی اجرا می‌شود لذا هرچه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد، میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به این سامانه‌ها شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر این سامانه‌ها در سطح ۱۲ هزار و ۱۹۱ هکتار در حال اجرا است و در سال جاری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای استان خراسان جنوبی اعلام شده که به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح‌ها در دستور کار خواهد بود.

قوسی گفت: سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۹۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت پرداخت شده است.

وی در مورد نظارت بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: پیگیری بهره‌برداری از پروژه‌ها و نظارت بر نحوه بهره‌برداری از سیستم اجرایی توسط ناظران مشاور بر بهره‌برداری به مدت ۲ سال پس از تحویل موقت به طور مستمر انجام شده و راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های اصولی برای استفاده صحیح و بهینه از سیستم اجرایی به متقاضی توسط این ناظران ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: میزان اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال گذشته حدود ۲۴۶ میلیارد ریال بوده که به صورت کامل تعهد شده است و در حال حاضر معرفی طرح‌ها براساس اعتبارات مصوب استان در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم‌فشار ۸۵ درصد بلاعوض بوده و ۱۵ درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار است.

وی افزود: تاکنون با پیگیری‌های صورت گرفته برای تخصیص اعتبارت محدودیتی برای معرفی طرح‌های مذکور در استان وجود ندارد.

قوسی اظهار داشت: تاکنون برای حدود ۳۴۹ متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده صورت گرفته است.

وی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یکی از بهترین راهبردها در شرایط خشکسالی برای مدیریت بهینه منابع آبی و افزایش راندمان آبیاری و به تبع آن افزایش ضریب بهره‌وری آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در اراضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آنها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود.

وی افزود: در اعتبارات سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۹۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت به متقاضیان پرداخت می‌شود و در سال جاری پس از ابلاغ موافقت‌نامه نرم جدید برای پروژه‌های سال ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.

قوسی بیان کرد: اعتبارات مصوب سال جاری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش دارد.

وی گفت: طبق گزارش تیر ماه سال جاری مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، استان خراسان جنوبی تا پایان تیر امسال با اجرای یک هزار و ۳۵۷ هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با ۱۲ هزار و ۲۸۹ هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است.

حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده و تاکنون یک سوم اراضی مستعد استان به این سامانه‌ها مجهز شده است.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۲ هزار و ۲۰۶ چاه کشاورزی، ۲ هزار و ۱۸۹ چشمه و ۶ هزار و ۹۶۰ قنات در این استان وجود دارد و حجم تخلیه سالیانه این منابع ۸۷۴ میلیون متر مکعب است.

سطح زیرکشت باغات بارور استان ۸۸ هزار و ۵۳۳ هکتار است که سالانه از این سطح ۱۵۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود همچنین سطح زیرکشت محصولات زراعی استان ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

 

 

 

 

صدور ۱۵۶ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در خراسان جنوبی

مدیرکل سازمان استاندارد خراسان جنوبی از صدور ۱۵۶ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در چهار ماهه نخست امسال در استان خبر داد.

مروی مقدم مدیرکل سازمان استاندارد خراسان جنوبی گفت: به منظور استاندارد سازی و اجرای آزمون‌های اولیه و ادواری آسانسور‌های منصوبه در ساختمان‌های دارای آسانسور، در چهار ماهه نخست امسال، ۱۵۶ مورد تاییدیه گواهی ایمنی و کیفیت عملکرد آسانسور در استان صادر شده است.

او با اشاره به اینکه تاییدیه‌های صادر شده برای ایمنی و کیفیت آسانسور‌ها یک سال اعتبار دارند افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، همه آسانسور‌های نصب شده درکشور مشمول مقررات استاندارد‌های اجباری می‌باشند و این موضوع به شهرداری‌های استان برای رعایت در صدور پروانه پایان کار ابلاغ شده است.

مروی مقدم ادامه داد: همچنین به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ سلامت و ایمنی فردی و عمومی به صورت میانگین هر ۳ ما ه، اطلاعیه‌های آزمون دوره‌ای آسانسور، برای آگاهی شهروندان در روزنامه‌های محلی استان به چاپ می‌رسد.

مدیر کل سازمان استاندارد خراسان جنوبی تصریح کرد: انجام بازرسی‌های آسانسور فقط توسط شرکت‌های بازرسی کننده تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران، صورت می‌گیرد و در این خصوص ۴ شرکت بازرسی در زمینه بازرسی عملکرد آسانسور‌های نصب شده در سطح استان فعالیت دارند.

 

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی اعلام کرد:
نیاز ۵۰ میلیاردی واحدهای فراوری شیر برای فعالسازی مجدد/۲-۳
احتشام با بیان اینکه فعال سازی دوباره ۱۱ واحد فراوری شیر در خراسان جنوبی به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد، گفت: واحدهای لبنی یک زنجیره اند که صدها دامدار روستایی را کمک و تقویت می‌کنند، لذا حمایت از اینها حمایت از دامدار است.

به گزارش شبستان «محسن احتشام» با بیان اینکه مهمترین مشکل واحدهای کوچک و متوسط در خراسان جنوبی عدم توان رقابت با واحدهای بزرگ در کشور است، گفت: این واحدها چون مزیت ندارند نمی توانند با واحدهای بزرگ رقابت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دولت باید سرمایه در گردش واحدهای کوچک را تامین کند تا این واحدها توانمند شوند، اظهارداشت: یکی از دلایل تعطیلی ۱۱ واحد فراوری شیر در خراسان جنوبی همین عدم توان رقابت با واحدهای بزرگتر و نداشتن سرمایه در گردش است. 

احتشام یکی دیگر از مشکلات واحدهای فراوری شیر در استان را عدم بازاریابی و مدیریت دانست و گفت: باید این واحدها آنقدر قوی کار کنند که بتوانند سالها فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه فعال سازی دوباره ۱۱ واحد فراوری شیر در استان به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد، افزود: واحدهای لبنی یک زنجیره اند که صدها دامدار روستایی را کمک و تقویت می‌کنند، لذا حمایت از اینها حمایت از دامدار است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید یک واحد بزرگ لبنی در استان ایجاد شود، یادآور شد: همین واحدهای فراوری شیر موجود در استان را باید توانمند کرد، علاوه بر این برای هر کالایی در استان باید یک واحد توانمند داشته باشیم.

 

وقفی با نیت ایتام در فردوس/۲

بانوی فردوسی ۲۱ سهم از سهام خود را از مجتمع تولیدی خدماتی سپاد خراسان وقف ایتام کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس گفت: واقف خیر اندیش جمیلهوقفی با نیت ایتام در فردوس دلخواه ۲۱ سهم از مجتمع تولیدی خدماتی سپاد خراسان به ارزش ۵۰ میلیون تومان وقف کرد.

حاجتی افزود: این موقوفه با نیت هزینه‌های ایتام در طول سال ثبت شد.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فردوس گفت: از ابتدای سال این چهارمین وقف است که به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

 

عروسی در خراسان جنوبی جان سه نفر را گرفت/۲

برگزاری مراسم عروسی در روستایی در شهرستان درمیان باعث شیوع کرونا در این روستا شد.

در تیر ۱۴۰۰ با برگزاری یک جلسه عروسی در روستایی کوچک با ۹۳ نفر جمعیت، داغی بزرگ در تاریخ روستا به جا ماند و تعداد ۲۶ نفر به کرونا مبتلا شدند.

از این عده ۲۲ نفر  میانسال، جوان و نوجوان و فقط ۳ نفر سالمند بودند.

 

این روستای کوچک هرگز از یاد نخواهد برد که برگزاری یک مراسم کوچک شادی ، غم بزرگ درگذشت ۳ نفر از اهالی این روستا (دو مرد ۶۱ و ۶۶ ساله و یک زن ۵۳ ساله) را برای همیشه بر جانشان نشاند.

با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی (ماسک، تهویه، شستشوی دست ها و فاصله اجتماعی) و دوری از اجتماعات غیرضرور، از سلامت خود و عزیزانمان مراقبت کنیم.

 

 

 

در دانشگاه فرهنگیان

رونمایی از نرم افزار نقشه راه با محور بیانیه گام دوم انقلاب

نرم افزار نقشه راه با محور بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی رونمایی شد.

مدیر پردیس دانشگاه‌های فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: این نرم افزار با تلاش ۳۶ هزار دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان در مدت یک سال آماده شده با هدف آشنایی دانشجو معلمان و دانش آموزان و سایر اقشار با بیانیه گام دوم انقلاب است.
مهدی زاده افزود: این نرم افزار یک سند بالادستی است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به عنوان یک دانشجوی طراز اسلامی نقشه راه داشته باشند.

 

 

 

 

رونمایی از محصول جدید پتروکربن در شهرستان طبس/۲

محصول جدید پتروکربن که در صنایع فولاد و کارخانجات قند و شکر کاربرد دارد در طبس رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، در این مراسم تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت پتروشیمی و معدنی طبس به رونمایی از محصول جدید پتروکربن در شهرستان طبسامضا رسید.

مدیرعامل شرکت معدنی فروآلیاژ تام در طبس گفت: در نگاه ویژه‌ی این شرکت، خام فروشی به صفر رسانده شده و پتروکربن محصول مشترک دو شرکت مختلف صنعتی است.

مقامی  افزود:محصول تولیدی قابلیت مصرف در تولید پودر متالوژی و خمیر الکترود را دارد که پاشنه آشیل صنایع فولاد و کارخانجات قند و شکر  است و بخشی از نیاز‌های کشور را مرتفع می کند.

وی استفاده از نیرو‌های بومی منطقه را از مزایای این فعالیت برشمرد و گفت: نیرو‌ها آموزش‌های لازم را دیده اند و توانسته اند اهداف را نیز برآورده کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون نیز گفت:پنجاه درصد تولیدات ما نیاز کشور را برطرف می مند و پنجاه درصد دیگر نیز صادر می شود.

صدیقی زاده گفت: این محصول گرانترین ماده در پتروشیمی‌هاست.

فرماندار ویژه شهرستان طبس نیز با ارائه گزارشی از وضعیت معادن شهرستان طبس گفت:جلوگیری از واردات به کشور و افزایش صادرات، از موضوعاتی است که می تواند کارآفرینان را به نقطه‌ی اوج و خودکفایی کشور برساند.

فلاحی  افزود: استفاده از ضایعات و بکارگیری آن در صنعتی جدید، اتفاقی مبارک است که می تواند در اشتغال زایی آتی شهرستان طبس مثمر ثمر باشد.

 

 

 

 

 

 

توفان به ۳۰ درصد باغ‌های پسته شهرستان فردوس خسارت زد/۲

توفان به ۳۰ درصد باغ‌های پسته شهرستان فردوس خسارت زد

 فرماندار فردوس گفت: وزش باد شدید و توفان در این شهرستان به ۳۰ درصد باغ‌های پسته به میزان ۲ هزار هکتار خسارت جدی وارد کرده است.

حمید حلاج مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان ریالی خسارت به درختان پسته را یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های انار شهرستان نیز به مبلغ ۷۶۵ میلیارد ریال از توفان خسارت دید.

وی گفت: پنج هکتار از باغات عناب به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال و نیز به سازه و محصول ۱۷ واحد گلخانه مبلغ ۴ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال خسارت‌هایی وارد شده است.

فرماندار فردوس اظهار داشت: توفان همچنین سه هزار و ۹۰۰ میلیون ریال به باغات و تاسیسات شهری شهرداری فردوس، چهار هزار و ۲۰ میلیون ریال به باغات، گلخانه و تاسیسات شهری شهرداری اسلامیه و ۳ هزار میلیون ریال به سایر اماکن شهری و روستایی خسارت وارد کرد.

وی افزود: در مجموع توفان هفته گذشته در این شهرستان ۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و تاسیسات شهری خسارت وارد کرده است.

 

 

 

 

نزدیک شدن حیات وحش به آبادی در پی خشکسالی

نزدیک شدن حیات وحش به آبادی در پی خشکسالی

 خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری افزایش ورود حیات وحش به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی را در پی داشته و باعث خساراتی به کشاورزان و دامداران منطقه شده است.

به گزارش ایرنا از قدیم گفته‌اند “سالی که نکوست از بهارش پیداست” و از ابتدای بهار امسال گزارش‌های اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از کاهش شدید بارندگی در استان حکایت داشت به طوری که میانگین بارندگی‌ها در سال آبی جاری به ۵۹ میلیمتر رسیده که نسبت به بلندمدت، ۴۵.۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد کاهش داشته است.

در مجموع سال آبی جاری در خراسان جنوبی مانند بسیاری از مناطق کشور کم‌بارش بود و این موضوع بحرانی‌ترین شرایط خشکسالی را در ۵۰ سال اخیر رقم زد؛ این خشکسالی بی‌سابقه سالی سخت برای تامین آب و غذا پیش‌روی حیات وحش این استان گذاشته است و بقای حیات گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند.

کم‌آبی و شدت اثرات خشکسالی در مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی به گونه‌ای است که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، ۶۰ درصد چشمه‌های حیات وحش استان خشک شده و رویش علوفه در مناطق حفاظت شده رخ نداده است.

شدت کم‌آبی و کمبود علوفه در مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی باعث شده که حیات وحش برای رفع عطش و گرسنگی به مزارع کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی پناه آوردند.

افزایش هجوم حیات وحش به اراضی کشاورزی، گلایه‌مندی کشاورزان را در پی داشته چرا که امسال حجم خسارت به شدت افزایش یافته و در مواردی غیرقابل جبران است.

خواسته کشاورزان خسارت‌دیده، در اختیار گذاشتن فنس برای حصارکشی باغات و مزارع است که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این خصوص اذعان دارد تامین فنس در گرو تخصیص اعتبار از مرکز بوده و معتقد است که باید در سطح ملی زیرساخت قانونی و اعتبار مناسب برای جبران خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان در نظر گرفته شود.

البته در آن روی سکه ورود حیات وحش به حاشیه روستاها باعث می‌شود که با پای خود به کام مرگ بروند و گاهی توسط افراد سودجو به طرز وحشیانه و خشن کشته می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از مردم به خصوص کشاورزان خسارت‌دیده خواست که در این بحران خشکسالی بیشترین مدارا را با حیوانات داشته باشند چرا که آنان از روی ناچاری، گرسنگی و تشنگی وارد روستاها، مزارع و باغات می‌شوند.

حسن اکبری معتقد است که نذر طبیعت یک راه کمک کردن به حیات وحش در این بحران خشکسالی است اما در این شرایط که حیات وحش در مضیقه قرار می‌گیرد، کمک مهمتر مدارا کردن با حیوانات در اطراف روستاها و مزارع کشاورزی است.

کوچ حیات وحش از ارتفاعات به حاشیه روستاها

دهیار روستای دادران بخش مرکزی شهرستان درمیان که در منطقه حفاظت شده درمیان است، به خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری به دلیل شدت خشکسالی شاهد کوچ حیات وحش از ارتفاعات به حاشیه روستاهای منطقه هستیم.

اسماعیل خونیکی افزود: به دلیل شدت خشکسالی، حجم خسارت وحوش بی‌سابقه است که در اکثر روزها در همه باغات و مزارع روستا مشاهده می‌شوند و دسترنج یک ساله کشاورزان را از بین می‌برند.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه در ارتفاعات چشمه‌های حیات وحش خشک شده و پوشش گیاهی هم به شدت ضعیف است، حیات وحش برای نوشیدن جرعه‌ای آب یا خوردن علف به روستاها وارد می‌شوند.

دهیار روستای دادران گفت: به دلیل اینکه حیات وحش به صورت گله‌ای وارد باغات و مزارع می‌شود، حجم خسارت آنها بسیار بالاست که این موضوع کشاورزان منطقه را نگران و کلافه کرده است.

وی افزود: تنها درخواست کشاورزان منطقه از محیط زیست این است که حداقل فنس در اختیار آنان قرار گیرد تا با فنس‌کشی مزارع خود برای همیشه از خسارت حیات وحش جلوگیری کنند.

خونیکی گفت: مردم در برابر خسارت حیات وحش دستشان به جایی نمی‌رسد که شکایت کنند و فقط با حیات وحش مدارا می‌کنند اما خودشان متحمل خسارت سنگین می‌شوند.

وی اظهار داشت: سال‌هاست به دلیل خشکسالی و قرار گرفتن برخی روستاهای شهرستان در داخل منطقه حفاظت شده درمیان، اراضی کشاورزی به محلی برای تامین علوفه حیات وحش تبدیل شده است.

نزدیک شدن حیات وحش به آبادی در پی خشکسالی

خواسته کشاورزان خسارت‌دیده در بیرجند

یکی از کشاورزان روستای پایلاخی از توابع شهرستان بیرجند که در رشته کوه باقران بیرجند واقع شده است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال ورود حیات وحش به مزارع و باغات روستا به دلیل شرایط بد خشکسالی نسبت به سنوات گذشته خیلی بیشتر شده است.

سید احمد پایلاخی افزود: حیات وحش درختان انجیر و انگور کشاورزان را تخریب کردند و خسارت وحوش بسیار بالاست.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه وحوش در قالب گله‌های هشت تا ۱۶ راسی وارد باغات و مزارع کشاورزان می‌شوند، حجم خسارت بالاست و دسترنج یک ساله کشاورزان روستا را از بین می‌برند.

این کشاورز گفت: مردم شرایط وحوش را درک می‌کنند و هرگز نسبت به آسیب رساندن و شکار وحوش اقدام نمی‌کنند اما انتظار ما از اداره کل حفاظت محیط زیست استان این است که در راستای حفاظت از باغات و مزارع، فنس را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی افزود: در فصل زمستان خسارت جانور تشی را به مزارع زعفران داریم و در فصل تابستان هم بز و کل کوهی به مزارع و باغات خسارت می‌زنند که این موضوع امان اهالی روستا را بریده است.

پایلاخی عنوان کرد: البته وحوش برای خوردن آب هم وارد روستا می‌شوند که باید اداره محیط زیست نسبت به ایجاد آبشخور برای وحوش اقدام کند.

وی البته گفت که وحوش به دلیل اینکه مردم با آنها مهربان هستند در چند قدمی کشاورزان تردد می‌کنند و ترس چندانی هم ندارند.

لزوم ایجاد زیرساخت قانونی و ملی برای جبران خسارت 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اذعان به اینکه خشکسالی‌ها ورود حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان و خسارت در این بخش را افزایش داده است گفت: تلاش ما این است که این خسارت‌ها محدود شود.

حسن اکبری با تاکید بر اینکه خشکسالی‌ها سال سختی را برای حیات وحش رقم زده است اضافه کرد: در حال حاضر کم‌آبی و کمبود علوفه مهمترین مشکل حیات وحش است.

وی عنوان کرد: در سال آبی جاری کاهش و توزیع نامناسب بارندگی‌ها را در استان داشتیم بنابراین رویش گیاهی در عرصه‌های محیط زیست، جزیی و تقریبا صفر بود و این موضوع حیات وحش را در تامین علوفه دچار مشکل کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سال جاری به دلیل کمبود شدید بارندگی، سنگ آب‌ها صد درصد و چشمه‌های مناطق حفاظت شده ۶۰ درصد خشک شده و آب بقیه چشمه‌ها هم به شدت کاهش یافته است لذا در این تابستان گرم نگران تامین آب حیات وحش هستیم.

وی با بیان اینکه ورود حیات وحش به حاشیه سکونتگاه‌های انسانی به دلیل کمبود علوفه و کم‌آبی است گفت: در گذشته ورود وحوش به روستاها شاید به خاطر آب بود که با ساخت آب انبارها و آبشخورها در حال حاضر برای نوشیدن آب کمتر به سمت اراضی کشاورزی می‌آیند.

اکبری اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس معتقدم باید در سطح ملی زیرساخت قانونی و اعتباری مناسب برای جبران خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی گفت: درخصوص جبران خسارت حیات وحش باید فکر اساسی در سطوح بالادستی مبتنی بر یک ظرفیت قانونی انجام شود و در این زمینه قانون و اعتبار خاصی در نظر گرفته شود تا بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم در میان‌مدت این مساله را به گونه‌ای حل و جبران کنیم، عملا مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست را هم از دست می‌دهیم.

اکبری گفت: بیمه خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد و این موضوع خسارت طبیعی است که باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد اما تاکنون شرکت‌های بیمه زیر بار نرفته‌اند.

وی افزود: در ۲ سال گذشته از محل درآمد فروش پروانه‌های شکار که سال‌های ۹۷ و ۹۸ فروخته شد، مبلغی به استان برگشت خورد و مقداری فنس خریداری شد و در اختیار کشاورزان آسیب دیده به‌خصوص در منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: صدور پروانه‌های شکار عمدتا برای قوچ‌های پیر و کهنسال صادر می‌شد که اگر این ماجرا ادامه پیدا می‌کرد، بخش زیادی از خسارت‌های حیات وحش به مزارع و باغات را کنترل می‌کردیم.

وی افزود: مکاتبات متعددی با مرکز و مراجع استانی درخصوص جبران خسارت وحوش انجام دادیم و به دلیل مشکلات مالی دولت، تاکنون مبلغی برای جبران خسارت‌ها اختصاص نیافته است و در ۲ سال اخیر نتوانستیم خسارت وارده را جبران کنیم.

نزدیک شدن حیات وحش به آبادی در پی خشکسالی

حیات وحش در آغوش مرگ

وی بیان کرد: در حال حاضر مناطقی که خسارت وارد می‌شود و مردم اطلاع می‌دهند، کارشناسان محیط زیست مراجعه و فرم را تکمیل می‌کنند، به امید اینکه در پایان سال اعتباری اختصاص یابد تا بخشی از خسارت را جبران کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: مکاتبات زیادی با مرکز برای پایدارسازی صدور پروانه شکار انجام دادیم تا بخشی از خسارت از این محل جبران شود و مکاتبه‌ای هم اخیرا برای جبران خسارت حیات وحش با ارسال تصاویر مربوطه به مرکز انجام شد.

وی گفت: با شهرستان‌ها نیز مکاتبه کردیم تا حتی‌المقدور با افزایش گشت‌ها از ورود حیات وحش به اراضی کشاورزی جلوگیری شود، حیات وحش نیز در این خصوص متحمل خسارت زیادی می‌‎شود و به عنوان مثال در اطراف یک بندزار در سربیشه چهار تله کار گذاشته شده بود.

اکبری ادامه داد: با تله‌گذاری از سوی افراد سودجو متاسفانه گاهی حیات وحش ما به طرز خیلی خشن کشته می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ترسالی وحوش در فصل بهار کمترین خسارت را وارد می‌کنند و فقط در فصل پاییز و زمستان به سمت مزارع می‌آیند ولی در شرایط خشکسالی بخش عمده‌ای از خوراک خود را از زمین‌های کشاورزی جبران می‌کنند که این موضوع برای کشاورزان قابل تحمل نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در منطقه علی حیدر بشرویه که جمعیتی از آهو داریم به‌ناچار توزیع علوفه را در مرز بین زیستگاه و مزارع داشته‌ایم تا ورود حیات وحش به مزارع کاهش یابد.

وی بیان کرد: از مردم تقاضا داریم در این بحران خشکسالی بیشترین مدارا را با حیوانات داشته باشند چرا که آنها از روی ناچاری وارد روستاها، مزارع و باغات می‌شوند.

اکبری گفت: نذر طبیعت یک راه کمک کردن به حیات وحش در این بحران خشکسالی است اما در این شرایط که حیات وحش در مضیقه قرار می‌گیرد، کمک مهمتر مدارا کردن با حیوانات در اطراف روستاها و مزارع کشاورزی است.

خسارت ۲ برابری حیات وحش به اراضی کشاورزی زیرکوه

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه هم گفت: در سال جاری حجم خسارت وحوش به مزارع و باغات کشاورزان منطقه به ۲ برابر افزایش یافته و حجم خسارت وارده بسار بالا و غیرقابل جبران است.

امیر صادقی افزود: خشکسالی حیات وحش را از ارتفاعات به مناطق پایین دست کشانده است و به صورت مستمر به باغات و مزارع کشاورزان هجوم می‌برند و خسارت برجا می‌گذارند.

وی بیان کرد: در سال جاری شکایت مردم از هجوم حیات وحش به اراضی کشاورزی افزایش یافته و وقت زیادی از کارکنان محیط زیست شهرستان صرف پاسخگویی به شکایات مردم می‌شود.

مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: به  دلیل اینکه حجم خسارت وحوش وسیع و در تعدادی زیادی از روستاهای منطقه گزارش شده، حجم خسارت قابل جبران نیست.

در حال حاضر استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

 

 

 

 

تداوم وزش باد و پیش‌بینی خسارت در خراسان جنوبی/۲

تداوم وزش باد و پیش‌بینی خسارت در خراسان جنوبی

 رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی تا پایان هفته جاری متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه وزش باد شدید ادامه دارد که همراه با خیزش گرد و خاک به ویژه در نیمه شرقی استان است.

جواد نخعی افزود: وزش باد شدید می‌تواند باعث کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود و بروز خسارت توفان و گرد و خاک به ویژه در مرز شرقی و مناطق بندان، درح، ماهیرود و زیرکوه در برخی ساعات قابل پیش‌بینی است.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سرعت تندباد در دُرح سربیشه به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

 

 

 

 

 

پرتاب طلایی با کمبود امکانات/۷

«سهیلا سلیمانی» بانوی طلایی بیرجندی از بی‌کیفیتی کفش‌های مخصوص دو ومیدانی‌اش می‌نالد و می‌گوید: به‌دلیل عدم تمکین مالی بالاجبار با کفش پاره در ماراتن ملی شرکت کرده و از پس خرید مکمل‌های غذایی و هزینه ایاب و ذهاب جلسات تمرینی برنمی‌آید.

پرتاب طلایی با کمبود امکانات

به گزارش فارس «سهیلا سلیمانی» در سال ۹۸ برای نخستین بار از خراسان‌جنوبی به  مسابقات قهرمانی دو ومیدانی نوجوانان کشوری اعزام و مقام ششم ماده پرتاپ دیسک را به‌دست آورد.

وی در ماراتن دو و میدانی قهرمانی سال ۹۸ نوجوانان بسیج با گردن‌آویز برنز در جایگاه سوم ماده پرتاب دیسک ایستاد و در مسابقات قهرمانی رده سنی جوانان ایران نیز چهارم شد.

سلیمانی مقام سوم مسابقات قهرمانی ماده پرتاب دیسک رشته دو ومیدانی جوانان کشور در سال ۹۹ را به‌دست آورد و در مسابقات بین‌المللی جام امام رضا(ع) امسال نیز مقام پنجم را از آن خود کرد.

وی تیرماه امسال در مسابقات قهرمانی دو و میدانی جوانان کشور گرامیداشت دهه کرامت شرکت کرد و با اختلاف زیاد نسبت به حریفان خود در ماده پرتاب دیسک با کسب مدال طلای رقابت‌ها بر سکوی نخست این رویداد ورزشی قرار گرفت.

این بانوی دو ومیدانی‌کار ۱۹ ساله خوش‌آتیه خراسان‌جنوبی که فعل خواستن را صرف کرده و در اندک‌ زمان ممکن بر قله‌های رفیع قهرمانی ایستاده است به امید حمایت همه‌جانبه متولیان ورزشی گام به رقابت‌های ملی می‌گذارد.

سلیمانی با تأکید بر ضرورت تهیه تجهیزات انفرادی همچون کفش ورزشی مخصوص و دیسک پرتاب ویژه این رشته تخصصی از عدم  امکانات مناسب سخت‌افزاری چاله پرتاب و فضای ورزشی نیز گلایه دارد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قهرمانی رشته دو و میدانی در ماده‌های پرتاب نیزه، چکش، وزنه و دیسک، افزود: اکثر ورزشکاران در دو ماده پرتابی فعالیت دارند که وی فقط پرتاب دیسک را انجام می‌دهد.

بانوی طلایی بیرجندی از بی‌کیفیتی کفش‌های مخصوص دو ومیدانی‌اش گلایه دارد و می‌گوید: به‌دلیل عدم تمکین مالی بالاجبار با کفش پاره در ماراتن ملی شرکت کرده و از پس خرید مکمل‌های غذایی و هزینه ایاب و ذهاب جلسات تمرینی برنمی‌آید.

سلیمانی از آغاز مسابقات لیگ باشگاه‌های دو و میدانی کشور در آینده نزدیک خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: به‌دلیل نبود حامی مالی و اسپانسر مورد نیاز در این رشته ورزشی مجبور است در قالب تیم‌های اعزامی از استان‌های دیگر  در این رقابت‌ها شرکت کند.

وی با بیان اینکه تمرینات آمادگی جسمانی و پرتابی خود را زیر نظر مربی‌ باسابقه مشهدی انجام می‌دهد، می‌افزاید: حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور باید تمریناتش‌ را در مشهد انجام دهد که مستلزم هزینه‌های گزاف و از توان پرداخت او خارج است.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد؛
کسب ۶ رتبه برتر توسط خبرنگاران خراسان جنوبی در هفتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»
حجت الاسلام بخشی پور گفت: ۶ خبرنگار استان خراسان جنوبی در هفتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» موفق به کسب رتبه در بخش خبر و رسانه شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» صبح امروز (۱۲ مرداد) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری دهم مرداد با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه جشنواره در هشت رشته تخصصی ادبی، آثار پژوهشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عکاسی، فضای مجازی، خبر و رسانه و چندرسانه‌ای برگزار شد، افزود: برای اولین بار امسال دبیرخانه بخش خبر و رسانه این جشنواره در خراسان جنوبی مستقر شده بود و مورد استقبال خوب خبرنگاران قرار گرفت.

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه بیان کرد: پنج هزار اثر به این جشنواره ارسال شده که ۳۳۰ اثر مربوط به بخش خبر و رسانه بود و در مراسم اختتامیه این جشنواره از ۲۰۰ اثر که ۱۹ اثر مربوط به بخش رسانه بود تقدیر به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه ۶ نفر از هنرمندان و خبرنگاران خراسان جنوبی در هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری رتبه برتر را کسب کردند، افزود: «مینا حبیبی مقدم» در بخش گزارش رادیویی و تلویزیونی توانستند رتبه سوم این جشنواره را با گزارشی با عنوان «این یک حکم شرعی است» کسب کند.

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه بیان کرد: همچنین «سمیه محمدی» و «اعظم انصاری» در بخش تولیدات مکتوب خبری و «فرشته بهمن زاده» در بخش پادکست و «سپیده قلندری اسفدن» در بخش گزارش تصویری عکس شایسته تقدیر شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به بخش گزارش تصویری عکس این جشنواره اشاره کرد و گفت: «امیر مددی پور» با ارائه آثار خود در زمینه برداشت گل محمدی از موقوفه شوکت‌آباد بیرجند و توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان خراسان جنوبی از محل نیات وقف توانست رتبه سوم این بخش را کسب کند.

وی با بیان اینکه تجربه برگزاری هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری برای اولین بار در خراسان جنوبی بسیار خوب بود، عنوان کرد: خراسان جنوبی نشان داد که می تواند در زمینه برگزاری جشنواره های مختلف بسیار موفق عمل کند و این جشنواره نشان گر تلاش بی وقفه هنرمندان و خبرنگاران خراسان جنوبی برای زنده نگه داشتن فرهنگ حسنه وقف بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*