اخبار خراسان جنوبی /

کاریکاتور/ مهمان ناخوانده دلتا کرونا / جدال کرونا و واکسن‌ها!

فعالیت بدنی امکان ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهد

 

 

 

حضور استاندار خراسان جنوبی در منزل شهید قادری در زیرکوه

 

استاندار خراسان جنوبی با حضور در منزل شهید غلامرضا قادری با والدین این شهید عزیز دیدار و گفتگو کرد.
ملانوری در این دیدار که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی همراه بود، بر حفظ شأن و جایگاه اجتماعی خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران تأکید کرد.
وی متذکر شد: اقتدار و بالندگی امروز نظام جمهوری اسلامی ایران، مرهون خون مطهر شهدا و استقامت خانواده‌های معزز آنان می باشد.
به گفته وی؛ والدین شهدا، واژه ایثار را به معنای واقعی کلمه تفسیر کرده اند.
این دیدار با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران انجام شد.
شایان ذکر است: شهید قادری متولد ۱۳۴۸ که به عنوان بسیجی در ۲۳ آذرماه ۱۳۶۵ راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شد، ۳۲ روز بعد از حضور در جبهه در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۶۵ با اصابت ترکش در عملیات کربلای ۵ شلمچه به شهادت رسید.

 

گرمای بالای ۴۰ درجه در ۱۳ نقطه خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از تداوم گرمای هوا در استان خبر داد و گفت: «بندان» نهبندان با ۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه استان بوده است.

جواد نخعی  با اشاره به شرایط جوی استان، اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در اغلب نقاط استان را شاهد هستیم اما تداوم گرما همچنان در استان پیش‌بینی می‌شود.

وی از تقویت باد‌های ۱۲٠ روزه در استان خبر داد و بیان داشت: با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه وزش باد شدید در شرق استان پیش‌بینی می‌شود که سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت دمای هوا نیز خواهد شد.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود از روز جمعه تا اوایل هفته آینده از شدت گرمای هوا کاسته شود، مطرح کرد: طی ۲۴ساعت گذشته تغییرات دما در مرکز استان بین ۲۲ و ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.

نخعی از تجربه دمای۴۰ درجه در اغلب نقاط استان خبر داد و تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوا در بندان به ۴۸ درجه، طبس و دهسلم ۴۷، بشرویه ۴۵، حاجی‌آباد زیرکوه و درح ۴۴، علی‌آباد زارعین و نهبندان ۴۳، سرایان و فردوس ۴، خوسف ۴۱، بیرجند و قاین ۴۰، درمیان ۳۹ و سربیشه و زهان هم ۳۷ درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

 

 

سواری پراید با۶۴ کیلو تریاک در”بیرجند” توقیف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند” از کشف ۶۴ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک سواری پراید خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” بیان داشت: مأموران انتظامی شهرستان”بیرجند” هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک سواری پراید که در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید ۶۴ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

 

 

توقیف کامیون حامل مرغ غیر مجاز در “سربیشه”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”سربیشه” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۶۴۰ قطعه مرغ غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش ۳۲۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون ۶۴۰ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

کشف ۳۷ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک در”طبس”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” از کشف ۳۷ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمد علیپور” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”دیهوک” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری و یک خودروی سواری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: ماموران در بازرسی از خودروها ۳۷ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

 

 

با حضور استاندار خراسان‌جنوبی صورت گرفت:
افتتاح ۱۵ کیلومتر از باند دوم محور قاین- حاجی آباد- یزدان/۲

 

همزمان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی در شهرستان زیرکوه، ۱۵ کیلومتر از باند دوم محور قاین-حاجی آباد- یزدان به بهره برداری رسید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، تکمیل و بهره برداری از این ۱۵ کیلومتر که در محدوده حاجی آباد به سمت یزدان قرار دارد، ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.
بر اساس اطلاعات اداره کل راه و شهرسازی استان؛ طول کل این محور ۱۳۸ کیلومتر است که تحت عنوان پروژه بهسازی قاین- یزدان در دست اقدام می باشد و تا کنون ۶۷ کیلومتر آن دوبانده شده و زیربار ترافیک رفته است.
درحال حاضر ۵ کیلومتر دیگر این محور با پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصد در دست اجرا می باشد.
شایان ذکر است: نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه درمجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری، امام جمعه، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان نیز در مراسم افتتاح این پروژه حضور داشتند.

 

 

 

 

 

روزی برای پاس‌داشت قلم در طبس/۲

جمعی از اعضای مرکز شماره ۲ طبس در کنار مربیان خود به صورت مجازی روز قلم را گرامی داشتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بر اساس این گزارش، کودکان ونوجوانان حاضر در این ویژه برنامه با روز قلم، علت نامگذاری این روز، اهمیت آن و نامگذاری یک سوره در قرآن به نام قلم آشنا شدند و در پایان با روخوانی کتاب «یک تکه خاک خوب خدا» درباره پایان کتاب و دیدگاه‌های نویسنده، با راهنمایی مربیان خود بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنی است چهاردهم تیرماه از سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

تست انتخابی تیم والیبال دختران قاین برگزار شد/۷

تست انتخابی تیم والیبال دختران شهرستان قائنات
تست انتخابی تیم والیبال دختران شهرستان قاینات برگزار شد.
این برنامه با شرکت ۲۰ بانوی والیبالیست در دو رده سنی جوانان و امید در محل سالن آزادی صورت گرفت.
گفتنی است این تست با مشارکت باشگاه های دانش والیبال با مربیگری آزادی؛ بزرگمهر قاینی با مربیگری صادقی؛ تیم رها اسپورت با مربیگری ترحمی؛ تیم غدیر با مربیگری سروری و تیم شهر اسفدن با مربیگری عنایتی انجام گرفت. همچنین داوری و بنی اسدی نیز به عنوان استعدایاب حضور یافتند.

مسابقات مینی گلف قهرمانی استان با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد/۷

مسابقات مینی گلف قهرمانی استان با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد

مسابقات مینی گلف قهرمانی استان با حضور ورزشکارانی از شهرستان های بیرجند، خوسف، قاین و طبس در مجموعه مینی گلف تازه تاسیس کاجستان بیرجند با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رییس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: به مناسبت افتتاح سایت مینی گلف بوستان کاجستان بیرجند یک‌دوره مسابقه قهرمانی مینی گلف استان برگزار شد. مریم بهدانی، تصریح کرد: سایت مینی گلف بوستان کاجستان بیرجند در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع روز گذشته با حضور مسوولین استانی افتتاح شد. وی افزود: در این مجموعه ۱۰ پارت مینی گلف مطابق با استاندارد های فدراسیون جانمایی و احداث شده است. رییس هیات گلف خراسان جنوبی در خصوص مسابقات قهرمانی مینی گلف استان اظهار کرد: در این دوره از مسابقات ۳۰ ورزشکار از شهرستان های فعال استان شامل بیرجند ، خوسف ، قاین و طبس در رده سنی آزاد و در دو بخش بانوان و آقایان نیز حضور داشتند. بهدانی ادامه داد: در پایان رقابت‌های قهرمانی استان پرهام ابوالحسنی از تیم قاین مقام اول ، حمیده محمدی از تیم بیرجند مقام دوم و مهدی مدرسی از تیم خوسف مقام سوم را کسب کردند

استاندار خراسان جنوبی:
با مدیریت نشسته، راه به جایی نمی بریم/۷

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با مدیریت نشسته، منفعل، بدون خلاقیت و بی برنامه، اتفاقی نمی افتد و راه به جایی نمی بریم.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری شهرستان قاینات، خاطرنشان کرد: مدیران باید در صحنه باشند و با حضور در جمع مردم، مسایل و مشکلات را پیگیری نمایند.
وی با اشاره به این که در بحث مسایل اجرایی استان، شاهد شتاب و جهش هستیم، تأکید کرد: شرایط موجود نیاز به ارتقاء دارد و فضای اجرایی کشور و نیازهای موجود نیز می طلبد که حرکت های جهادی تری صورت بگیرد .
به گفته وی؛ما اگر به دنبال تحول هستیم، کارها باید برنامه محور پیش رود، ریسک پذیری مدیران بیشتر شود، مدیریت بومی و محلی در دستور کار قرار گیرد و کارهای خلاقانه انجام شوند.
استاندار گفت: ما باید چارچوب ها را بشکنیم و با خلاقیت و انرژی هر چه بیشتر به دنبال خلق منابع جدید باشیم.
ملانوری با تأکید بر این که شأنیت و جایگاه هر کسی در هر حوزه ای که فعالیت می کند باید حفظ شود، گفت: این موضوع، منافاتی با حرکت های جهادی و در صحنه بودن ندارد لذا مدیران باید با چانه زنی به دنبال جذب اعتبارات از منابع مختلف باشند.
وی افزود: مدیران باید باانگیزه بوده ، خلاقیت داشته باشند و برای استفاده از منابع استان برنامه ریزی نمایند.
استاندار به پیگیری های صورت گرفته طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: برای خسارت سیل سال ۹۹ مصوبه دولت را گرفتیم اما برای تحقق ۱۰۰ درصدی آن به طور ویژه نشستی با دکتر نوبخت داشتیم و موافقت تخصیص این اعتبار را گرفتیم.
ملانوری ادامه داد: در حوزه راه ها هم به دنبال دریافت فاینانس، تهاتر ، ماده ۵۶ و … بودیم که نتایج خوبی برای استان به همراه داشت.
وی با تأکید بر این که مدیریت جایی است که منابع جدید خلق شود، گفت: این که ما به این نتیجه رسیدیم که ستاد توسعه خاوران شکل بگیرد در همین راستا بود.
به گفته وی؛ طی همین مدت کوتاه در قالب تفاهم نامه های ستاد توسعه خاوران، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان شروع شده و تا الان نیز واحدهای تولیدی استان در قالب مسئولیت اجتماعی، قریب به ۵۰ میلیارد تومان به حوزه های بهداشت، آموزش، ورزش و … کمک کرده اند.
استاندار متذکر شد: بارها عنوان کرده ایم که مدیران اگر بتوانند همه استعداد خود را خرج بیدار کردن ظرفیت های استان کنند، کافی است.
ملانوری ادامه داد: هر کار خلاقانه ای ممکن است در ابتدا با مخالفت هایی همراه باشد و سنگ اندازی هایی در مسیر انجام آن صورت بگیرد اما چون با اعتقاد انجام می شود، رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت و مردم نیز قدرشناس هستند.
وی در ادامه از دیدار خود با معاون رئیس جمهور گفت و تصریح نمود: با عنایت به این که برخی بخشداری های تازه تأسیس استان با مشکل کمبود نیرو و نبود پست سازمانی مواجهند، رایزنی های روز گذشته ما به این جا رسید که نسبت به رفع این موضوع هر چه سریعتر اقدام گردد.
به گفته وی؛ با موافقت رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیرو را بکار می گیریم تا در بخش ها مستقر شوند و به مردم خدمات بدهند.
استاندار در ادامه به موضوع برنامه های استان برای استفاده بهتر از زحمات کشاورزان و دامداران گفت و متذکر شد: ما به دنبال ایجاد راهکارهایی برای ایجاد ارزش افزوده در تولیدات و محصولات کشاورزی و دامی هستیم.
ملانوری افزود: یکی از این راهکارها، ایجاد کشتارگاه های کوچک مقیاس و ایجاد واحدهای فرآوری و بسته بندی است که درصورت تحقق می تواند بخش عمده ای از مشکلات دامداران و کشاورزان را برطرف نماید.
وی خاطرنشان کرد: امروز و در جریان حضور در جمع عشایر قیصار مقرر شد یکی از این واحد ها در این منطقه عشایری احداث شود و عشایر با دریافت تسهیلات ۴ درصد سهامدار این واحدهای تولیدی شوند.
به گفته وی؛ با مذاکراتی که با برخی فروشگاه های زنجیره ای صورت گرفته، این واحدها در بحث فروش تولیدات خود نیز مشکلی نخواهند داشت.

ادغام دانشگاه های استان،منتفی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: ادغام دانشگاه های بزرگمهر قاین و صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند، منتفی است.
ملانوری با اعلام این خبر در جلسه شورای اداری شهرستان قاینات خاطرنشان کرد: موضوع ادغام دانشگاه های استان از مدتی قبل مطرح شد و از همان موقع، بحث لغو این بخشنامه، به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: بعد از مکاتبات و پگیری های فراوانی که در مرکز صورت گرفت، در نشستی که با نمایندگان وزارت علوم در سفر به استان داشتیم، این موضوه به طور کامل تبیین شد.
به گفته وی؛ بر اساس آخرین تصمیمات ، موضوع ادغام دانشگاه صنعتی و بزرگمهر تا سال ۱۴۰۱ از دستور کار وزارت علوم خارج شده است.
استاندار گفت: با توجه به این که ما اعلام کردیم تصمیم وزارتخانه مبنی بر ادغام دانشگاه های استان از نظر کارشناسی از استحکام لازم برخوردار نیست، لذا طی این بازه توقف کار، بررسی های کارشناسی لازم صورت خواهد گرفت.
ملانوری ادامه داد: تأکید ما بر این است که هر اقدامی که صورت می گیرد، ضمن این که باید از هویت کارشناسی لازم برخوردار باشد، باید نظر مساعد استان را نیز جلب نماید .
وی تأکید کرد: با توجه به پیشینه منطقه، وجود ذخایر معدنی و نیاز به توسعه صنایع در استان، ادغام این دانشگاه ها منطقی نبود و تبعات فراوانی به همراه داشت.
به گفته وی؛ بنا به مخالفت استان، وزارت علوم این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

 

راه اندازی کشتارگاه‌های کوچک مقیاس در خراسان جنوبی

استاندار از راه اندازی کشتارگاه‌های کوچک مقیاس در خراسان جنوبی برای حل مشکل خرید دام در استان خبر داد.

استاندار در دیدار با مردم روستای عشایری قیصار از توابع شهرستان قائنات با بیان اینکه برای حل مشکلات استان باید تمام ظرفیت‌های موجود فعال شود گفت: با راه اندازی کشتارگاه‌های کوچک مقیاس بسیاری از مشکلات طرح خرید دام استان حل می‌شود که شهرستان قاینات آغازگر این طرح خواهد بود.

آقای ملانوری افزود: در مذاکرات متعدد با دامپزشکی، مجوز‌های لازم برای راه اندازی کشتارگاه‌های کوچک مقیاس در شهرستان‌ها اخذ شده است که می‌تواند با فعالیت دو واحد کشتارگاه و بسته بندی گوشت در کنار هم برای شهرستان‌ها مقرون به صرفه باشد.

اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم از مسئولان خواست در تقسیم نهاده‌های دامی و وام‌های قرض الحسنه به صورت مستقیم نظارت داشته باشند.
افزایش سهمیه آرد، تسهیلات بلند مدت و وسایل و تجهیزات ورزشی و اجرای طرح هادی از درخواست‌های مردم روستای قیصار در این سفر بود.

استاندار همچنین در دیدار با خانواده شهید غلامی قاینات، خانواده شهدا را سرمایه‌های بسیار ارزشمند برای نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: همه افراد جامعه در قبال خانواده شهدا، وظیفه سنگین و خطیری به عهده دارند.

حضور در گلزار شهدا، بازدید از اورژانس جاده‌ای آرین شهر و بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی قاینات از دیگر برنامه‌های سفر استاندار به شهرستان قاینات بود.

 

 

 

خراسان جنوبی،پیشگام درتولیدمحتوای الکترونیک پیش دبستانی/۲-۳

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: خراسان جنوبی با تشکیل تیم ۱۵ نفره در آبان ماه سال گذشته و تولید اولین محتوای الکترونیکی در دوره پیش دبستانی به نوعی پرچمدار و پیشگام در این عرصه به شمار می رود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد زمانی،در آیین اختتامیه جشنواره الکترونیکی دوره پیش دبستانی اظهار کرد: بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ نو آموز پیش دبستانی با عضویت در کانال آموزش مجازی دوره ی پیش دبستانی، از خدمات آموزشی، مشاوره ای و فوق برنامه برخوردار شدند.

وی از برگزاری دوره فشرده دو ماهه ی حضوری با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی، برای نو آموزان محروم از فضای مجازی در روستاها و مناطق مرزی استان؛در تابستان سال جاری خبر داد و افزود: این دوره ی دو ماهه از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا پایان مرداد، ادامه خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تولید ۳۰۰ محتوای الکترونیکی از آبان ماه ۹۹ تا کنون، عنوان کرد: از این تعداد ۲۴۲ محتوا با رویکرد آموزشی، ۲۶ محتوا مشاوره ای و ۳۲ محتوا نیز با رویکرد تربیتی و فوق برنامه تولید شده و در اختیار نو آموزان قرار گرفته است.

به گفته زمانی؛ رشد شخصیتی و فکری کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود؛ بنابراین نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد و از آن‌جایی که بازی کردن بخش زیادی از فعالیت کودکان را به خود اختصاص می‌دهد، بیشتر محتواهای آموزشی که برای  کودکان دوره پیش دبستانی تولید می شود، مبنای آن می بایست براساس بازی و سرگرمی باشد.

 

 

 

 

ارسال۱۴هزارقلم کالابه مدارس ،توسط شورای پروژه مهر خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: توسط کارگروه تجهیز و تعمیر شورای پروژه مهر استان سومین مرحله از تجهیزات مورد نیاز مدارس با ۱۴ هزار و ۲۸۵ قلم کالا به مدارس استان به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ارسال شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در آیین توزیع این تجهیزات اظهار کرد: تجهیزات ارسال شده،شامل وسایل مورد نیاز برای هوشمند سازی مدارس، تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، مبارزه با آسیب های اجتماعی، آزمایشگاهی، کارگاهی اداری، خوابگاهی، آموزشی و تبلت می شود.

وی با اشاره به مشارکت ۳۰۰ میلیون تومانی استانداری  خراسان جنوبی برای تهیه لوازم آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، عنوان کرد از ابتدای سال جاری دو مرحله تجهیزات آموزشی و پرورش توسط شورای پروژه مهر، به ارزش بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارسال شده بود که با ارسال تجهیزات سومین مرحله، ارزش تجهیزات ارسالی به قریب ۹ میلیارد تومان رسید.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از ارسال ۲ مرحله دیگر تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، اداری، کارگاهی، آزمایشگاهی و خوابگاهی تا فصل بازگشایی مدارس خبر داد و تصریح کرد: این تجهیزات بین مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم و هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای استان توزیع شده و  دانش آموزان مناطق محروم استان از مزایای آن ها برخوردار می شوند.

 

بخشودگی مجازات ۸ محکوم تعزیرات حکومتی در خراسان جنوبی/۲-۳

به مناسبت فرا رسیدن ولادت امام رضا (ع) و هفته قوه قضائیه، ۸ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی مورد عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: متعاقب بررسی اولیه درخواست عفو محکومان این اداره کل در هیات عفو استانی و ارسال آن به سازمان متبوع، مراتب به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه منعکس و در نهایت با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مجازات تعداد ۸ نفر از محکومان که اتهام آنان قاچاق و عرضه خارج از شبکه بوده مورد عفو و بخشودگی قرار گرفت.

حسین حسن پور افزود: ۵ میلیارد و ۴۲۱ میلیون و ۱۸۸ هزار ریال جزای نقدی این تعداد از محکومان مشمول عفو واقع شده و قرار موقوفی اجرای حکم صادر می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: این محکومان برای برخورداری از مزایای عفو ۵۰ درصد از جزای نقدی خود را واریز کرده اند.

بموجب ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب است.

 

 

 

۴کارخانه جدید در خوسف احداث می شود/۲

 

فرماندار خوسف گفت: کلنگ احداث یک کارخانه در شهرک شهید رحمانی خوسف با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر به زودی به زمین زده خواهد شد.

آخوندی با اشاره به احداث ۴کارخانه در این شهرستان افزود: این کارخانه به عنوان یکی از بزرگترین واحد‌های صنعتی استان خواهد بود که کارهای مقدماتی جهت دریافت تسهیلات ارزی در دست اقدام می باشد .

فرماندار خوسف با اشاره به سفر استاندار محترم به شهرستان خاطر نشان ساخت: این سفر مصوبات بسیار خوبی داشت که یکی از آنها ایجاد زیرساخت های شهرک صنعتی شهید رحمانی می باشد که اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

وی ایجاد پست ۱۳۳ کیلوولت یکی از مهمترین زیرساخت های این شهرک می باشد که به صورت جد احداث این پست پیگیری می شود.

 

 

 

از کتاب “بیرجندیه ها” رونمایی شد

از کتاب "بیرجندیه ها" رونمایی شد
طی مراسم گرامیداشت روز قلم، از کتاب “بیرجندیه ها” به قلم دکتر محمدرضا راشد محصل رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: روز قلم بهانه ای برای یاداوری منزلت، قداست و حرمت قلم و اصحاب قلم است.

وی با بیان این که ریشه این روز را باید در تاریخ کهنمان جستجو کنیم، ادامه داد: ایرانیان از دیرباز این روز و صاحبان قلم، ادب و هنر را گرامی میداشتند و اندیشیدین، نوشتن و سرودن را بنیاد همه هنرها میدانستند.

به گفته وی در آموزه های دینی ما نیز اهمیت قلم به صورت ویژه دیده شده و خداوند متعال یکی از سوره های قرآن کریم را به قلم اختصاص داده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که خراسان جنوبی مهد دانش و تفکر است، اضافه کرد: شخصیت های برجسته ای در این استان رشد یافتند که در تکریم هویت ملی کشور نقش بی بدیلی داشته و آثار گرانسنگی را به جامعه بشری و ایرانی تقدیم کردند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: با برگزاری این مراسم ها و همایش ها وظیفه داریم یاد این افراد را گرامی داشته و آن ها را به نسل جوان به معرفی کنیم.

وی به موارد مطرح شده در جلسه ای که اخیرا با تعدادی از نویسندگان استان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: مواردی همچون حمایت از نویسنده با خرید کتاب و معرفی آثار و کتب منتشر شده ، در این جلسه مطرح شد که با ورود در این زمینه ها، شاهد تسهیل زنجیره تولید تا قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار خواهیم بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از انتشار بالغ بر ۱۸۰ هزار نسخه کتاب در سال گذشته سخن گفت و بیان کرد: معتقدیم اگر حمایت های گسترده تری از تمام ساختارها و جریان های تولیدکتاب انجام شود به رقم های بالاتری خواهیم رسید که تحقق این امر نیازمند کوشش همگانی  است.

نبی زاده به خرید ۱۳۰ میلیون تومان کتاب در طرح حمایتی خرید کتاب از نویسندگان و مولفین استانی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان کتاب به سازمان ها، نهادها و موسساتی که در زمینه های فرهنگی فعال بودند اهدا شد.

محمدرضا راشد محصل استاد پیشکسوت و بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نیز در مراسم رونمایی از کتاب خود، عنوان کرد: کتاب «بیرجندیه‌ها» مجموعه مقالاتی است که در طول زمان توسط خودم، برادرانم و کسانی که با خاندان راشد محصل در ارتباط هستند، انتشار یافته و بخشی از آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در دفتر اولِ این کتاب گرد هم آوردم.
وی با بیان اینکه تلاش کردم تا مسائلی که برای جوانان از گذشته تا به امروز، قابل توجه‌تر است، در کتاب بیاورم، ادامه داد: رفع تکلیف و پیروی از موارد فرهنگی گذشتگان ما و فارغ‌التحصیلان مدارس شوکتی و مدارس مختلف خراسان جنوبی از دیگر اهداف من برای منتشر کردن این کتاب بود.
به گفته راشد محصل، بخش اول کتاب، مجموعه مقالاتِ برادر بزرگم شادروان محمدعلی راشد محصل است که بخشی از آن مرتبط با خراسان جنوبی و سایر مطالب آن مرتبط با خراسان بزرگ است.
این چهره آکادمیک در دیار خراسان جنوبی ادامه داد: بخش دوم کتاب هم مقالاتی است که خودم در موارد مختلف فرهنگی منتشر کردم. اشاره‌ای نیز به ۵۰ سال گذشته بیرجند و خراسان جنوبی، شاعران و نویسندگان این استان همچون حکیم نزاری، ابن حسام خوسفی، عبدالعلی بیرجندی، نقد یا معرفی کتاب‌های مرتبط با این منطقه همچون بیرجندنامه، سیمای بیرجند، آثار جمال رضایی و کتب محمود رفیعی شده است.
محمدرضا راشد محصل همچنین اضافه کرد: بخش سوم کتاب به مقالات محمدتقی راشد محصل (مسئول گروه گویش در فرهنگستان زبان ایران و مدرس زبان‌های باستانی دانشگاه تهران) در زمینه گویش بیرجند و روستاهای منطقه و آثار مرتبط با این موضوع که در متون گذشتگان آمده است، اختصاص دارد.
وی همچنین خبر از انتشار قریب‌الوقوع مجلد دوم این کتاب داد و گفت: دفتر دوم «بیرجندیه‌ها» نیز شامل مقالات محمدحسن راشد محصل و جلیل راشد محصل در زمینه امور کشاورزی و امور الکترومغناطیس خواهد بود و به زودی به چاپ خواهد رسید.
این مولف در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم جوانان هر آنچه که برای فرهنگ خراسان جنوبی نیاز است، انجام دهند؛ همانگونه که گذشتگان ما برای شهر بیرجند و این استان رنگ روشن فرهنگ را گسترانیدند.

 

محمد بهنام‌فر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم به معرفی محمدرضا راشد محصل پرداخت و گفت: تجربه شاگردی ایشان را در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دارم و حقیقتا استادی را همانند ایشان نیافتم. دکتر محمدرضا راشد محصل معلمی دلسوز، پژوهشگری دقیق و ژرف و انسانی شریف و آزاده است.
وی با اشاره به اینکه محمدرضا راشدمحصل در زمینه‌های مختلفی همچون ادبیات کلاسیک، مولوی‌پژوهی، شاهنامه‌پژوهی، سعدی‌پژوهی، اسطوره‌شناسی، ادبیات پهلوانی، حماسی، عامیانه و تاریخی آثار متعددی خلق کرده است، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان، همواره مسائل فرهنگی خصوصا بیرجند و منطقه خراسان جنوبی بود.
بهنام‌فر با بیان اینکه «بیرجندیه‌ها» مجموعه مقالات خاندان راشدمحصل است، یادآور شد: باید این خاندان بیش از پیش معرفی شوند تا جوان‌ها الگوهای خود را پیدا کرده و راه و رسم زیستن در این دنیای وانفسا را پیدا کنند.
این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در ادامه با تاکید بر اینکه مقالات این کتاب از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است، اظهار کرد: یکی جنبه علمی است که در هر کدام از مقالات تحقیقی ژرف درباره یک مسئله ادبی انجام گرفته است. اهمیت دوم این است که از خلال این مقالات تا حدی با جامعه بیرجند و هویت و پیشینه فرهنگی منطقه آشنا می‌شویم. همچنین مقالات دارای اهمیت روانشناختی هستند برای مثال دوبیتی‌های بیرجندی و عواطف در این دوبیتی‌ها به لحاظ روانشناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه فرهنگ تنها چیزی است که به تمام حرکات ما هدف می‌دهد، اضافه کرد: در تمام آثار گردآوری شده در این کتاب، به نوعی از کلمه فرهنگ استفاده شده است.

در پایان نیز از تعدادی از نویسندگان و شاعران خراسان جنوبی تقدیر شد.

 

 

افزایش صادرات زیر سایه «کرونا و تحریم»/ ارزآوری ۲۰۴ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از رشد صادرات در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: صادرات کالا از دروازه‌های مرزی خراسان‌جنوبی از آغاز امسال، ۳۶۵ میلیون دلار ارزآوری را برای کشور به همراه داشته است.

افزایش صادرات زیر سایه «کرونا و تحریم»/ ارزآوری ۲۰۴ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی

حسن رحیمی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، به تشریح صادرات و واردات کالا از کمرگات استان خراسان‌جنوبی طی سه ماهه نخست امسال پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت برای یک هزار و ۲۸۷ نفر مسافر ورودی و یک هزار و ۶۱۳ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

وی بیان داشت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۷۱۳ درصد و مسافران خروجی ۷۴۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به ترانزیت از گمرک ماهیرود، تبیین کرد: طی این مدت تعداد ۵۱۵ دستگاه کامیون به وزن ۱۹ هزار و ۳۰۸ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و غیره ترانزیت شده است.

صدور ۳۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی

رحیمی‌زاده تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۳۸ درصد و از نظر تعداد کامیون ۵۷ درصد کاهش داشته و از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه، فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان تزانزیت شده است.

وی از صدور ۳۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی در استان خبر داد و مطرح کرد: ارزش این اظهارنامه‌ها یک هزار و ۷۹۹ دلار و به وزن ۲۴۳ کیلوگرم است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۶۸ درصد و از نظر وزن ۱۹۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی عمده کالاهای صادر شده را خشکبار، زعفران، البسه و شیرینی ذکر و بیان داشت: همچنین ۷ فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ دلار و به وزن ۳۲ کیلوگرم تشکیل شده است.

افزایش ۵۷ درصدی صادرات کالا

رحیمی‌زاده اضافه کرد: عمده کالاهای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه است و کشور مقصد و مبدأصادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک وغیره بوده است.

وی مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان طی سه ماهه نخست امسال را از نظر ارزشی ۲۰۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳۰۶ دلار و از نظر وزنی ۶۲۲ هزار و ۶۷۴ تن بوده اعلام کرد و افزود: صادرات سه ماهه امسال از لحاظ ارزش ۵۷ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی افزود: از این میزان صادرات از گمرکات خراسان‌‌جنوبی ۱۶۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۴۰۰ دلار مربوط به خراسان‌‌جنوبی و ۳۵۸ هزار و ۲۰۸ تن نیز مربوط به کالاهای موضوع ماده ۱۱۶بوده است که به لحاظ ارزش ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، میلگرد و خرما است

رحیمی‌زاده با بیان اینکه عمده اقلام به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است، افزود: اقلام صادرات از گمرک استان شامل صیفی‌جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، میلگرد و خرما بوده است.

 واردات کالا به خراسان‌جنوبی در سه ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۳۷۲ درصد و از نظر ارزش یک هزار و ۲۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است

وی از افزایش ۳۷۲ درصدی واردات کالا به استان خبر داد و افزود: طی سه ماهه نخست امسال ۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۳ دلار به وزن ۳۴۳ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش یک هزار و ۲۶۷ درصد و از نظر وزن ۳۷۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی عمده اقلام وارداتی به استان را کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، گلپر فرآوری نشده ذکر و خاطرنشان کرد: این اقلام از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است.

 

 

 

 

 

دعوت ۳ هندبالیست طبسی به اردوی تیم ملی/۷

فدراسیون هندبال کشورمان ۳ بازیکن تیم باشگاه زغال‌سنگ طبس خراسان‌جنوبی را به اردوی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران فراخواند.

«امیرحسین مسعودنیا، امیرحسین غلام‌نژاد و امیرعباس زارع» ۳ بازیکن خوشنام و آینده‌دار تیم هندبال زغال‌سنگ طبس هستند که به پنجمین اردوی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران دعوت شده‌اند.

پنجمین اردوی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران از ۱۹ تیرماه به میزبانی شهر قزوین برگزار و ورزشکاران برتر کشور آخرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های روز دنیا را زیر نظر مربیان تیم ملی فرامی‌گیرند.

 

 

 

 

 

راهکار کم آبی کشور؛

«آب‌های ژرف» گزینه استفاده نشده برای رفع کم آبی/ ایران کم آب نیست، مدیریت آبی ندارد

بنا بر نظر متخصصان و پژوهشگران میزان آب موجود در کشور برای رفع نیازهای آبی، کافی است و با یک مدیریت صحیح و جامع از جمله استفاده از مطالعات انجام شده بر روی «آب‌های ژرف» مشکل کمبود آب کشور را برطرف کرد.

«آب‌های ژرف» گزینه استفاده نشده برای رفع کم آبی/ ایران کم آب نیست، مدیریت آبی ندارد

به گزارش خاورستان به نقل از صاحب‌نیوز، کشور ما روزهای سخت و دلهره‌آوری را در رابطه با تأمین آب مورد نیاز مردم می‌گذراند. این سختی در نقاطی خاص بیشتر است و از جمله در استان محروم سیستان و بلوچستان جمعیت زیادی از مردم آب آشامیدنی سالم در اختیار ندارند.

مسئولان کشور مسأله کم آبی را به دلیل کاهش بارش‌ها و نزولات جوی می‌دانند و از تغییر اقلیم صحبت کرده و این طور عنوان می‌کنند که مردم باید این شرایط را پذیرفته و زندگی خود را با آن سازگار کنند. اما بسیار ناراحت کننده خواهد بود اگر بدانیم که این مسأله صحت ندارد و مقدار آب موجود در کشور به میزانی هست که با یک مدیریت صحیح جوابگوی همه نیازهای معقول مردم کشور باشد و وضع موجود به خاطر بی کفایتی مسئولان و مدیریت غلط به وجود آمده باشد.

یکی از ظرفیت‌های آبی کشور منابع آب‌های ژرف هستند. این منابع آبی در اعماق بسیار زیاد از سطح زمین (۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متری زمین) قرار داشته، جاری بوده، قابلیت شرب دارند و چند سالی است مطالعات نشان داده در کشور ما نیز چنین منابع آبی عظیمی وجود داشته و قابل استحصال و بهره برداری است.

امتحان موفق بهره برداری از آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان

در کشور ما این منابع آبی هم به صورت علمی و در بعد تحقیقاتی به اثبات رسیده است و هم در نقاطی از کشور نیز به صورت آزمایشی، مورد بهره برداری قرار گرفته است که از آن جمله در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

نماینده زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: برای تأمین آب پایدار برای سیستان و بلوچستان گزینه‌های مختلف را بررسی کردیم که یکی از آن‌ها آب‌های ژرف بود لذا با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، بودجه‌ای برای مطالعات آن تخصیص یافت و بعد از انجام این مطالعات، معاونت علمی رئیس جمهور به این نتیجه رسید که چنین منبع آبی در سیستان وجود دارد.

دکتر حبیب الله دهمرده افزود: پیرو این مطالعات اولین چاه آب ژرف سیستان زده شده و در عمق سه هزار متری به آبی که پیش بینی شده بود رسیدیم و سپس چاه دوم را زده و هم اکنون از آن آب استحصال می‌کنیم و در نظر داریم این روند را تا احداث ۲۰ چاه و بهره برداری از آن‌ها به منظور تأمین آب پایدار مورد نیاز مردم سیستان ادامه دهیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان عنوان کرد: برای بهره برداری از این منابع آبی باید ابتدا به چهار سؤال پاسخ می‌دادیم ابتدا این که آیا اصلاً چنین منبع آبی در این عمق از زمین وجود دارد یا نه، دوم این که آیا این آب جاری است یا ساکن است، سوم این که آیا این آب سالم بوده و قابل شرب است و چهارم این که آیا برداشت آن نیاز به پمپ و ماشین آلات خاصی دارد یا نه.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان تصریح کرد: وجود این آب‌ها اکنون برای ما اثبات شده است و سالم بودن آن نیز در آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی کشور به تأیید رسیده است و به این موضوع پی برده‌ایم که این منابع آبی در زیر زمین و در این اعماق جریان دارد و با زدن چاه بدون پمپ نیز قابل برداشت است اما برای برداشت به اندازه مورد نیاز باید با پمپ آن را استحصال کرد.

ایران مشکل آب ندارد، مشکل مدیریت منابع آبی دارد

دکتر محمد آریامنش، متخصص ژئوفیزیک و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، در این رابطه با اشاره به این که نهادهای علمی مختلفی در مورد این موضوع در سطح کشور مطالعه و تحقیق کرده‌اند، به خبرنگار صاحب نیوز گفت: در نتیجه پژوهش‌هایی که من انجام داده‌ام بر اساس مطالعات مختلف زمین شناسی، مطالعات سنجش از دور، مطالعات ژئوفیزیک، زئوفیزیک هوایی، بررسی زمین شناسی ساختاری شواهد زیادی وجود دارد که در کشور ما منابع آب ژرف وجود دارد و من به این مسأله معتقد هستم.

وی که سخنران سمینارهای متعددی در رابطه با منابع آبی کشور و همچنین نحوه عبور از بحران آبی بوده است، استحصال از منابع آب‌های ژرف را منوط به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو دانسته و بیان کرد: من بارها تأکید کرده‌ام این که گفته می‌شود ایران کشور بی‌آبی است را نمی‌پذیرم چرا که در کشور ما منابع آبی مختلفی وجود دارد که اگر به درستی مدیریت و استفاده شود، ما مشکل کمبود آب نخواهیم داشت اگرچه در سال‌های گذشته میزان بارش‌ها در کشور کمتر شده است.

معاون اجرایی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها موضوع تغییر اقلیم در کشور را نیز رد کرد و گفت: اگر تغییر اقلیمی در کشور وجود داشت باید مبتلابه همه کشورهای منطقه می‌شد ولی می‌بینم این طور نبوده است بلکه تغییرات اقلیمی محسوسی نداشته‌ایم و چیزی که با آن روبرو هستیم تغییرات آب و هوایی است که آن هم علل قابل بحثی دارد.

این محقق آب‌های ژرف گفت: سه سال قبل سیلاب‌هایی که در فصل بهار آمد و کشور را در بحران انداخت را به یاد داریم، اگر می‌گوییم بارندگی نیست پس این‌ها چه بود!؟ موانعی را خود ما با اجرای طرح‌های غیرمنطقی و سوءمدیریت ایجاد کرده‌ایم که در نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب انزلی و تالاب هامون رقم خورده است و وقتی این خشکی‌ها به وجود بیاید و آب در منطقه‌ای نباشد بخار نخواهد بود و وقتی بخار نباشد رطوبت هوا کاهش پیدا کرده و در نتیجه بارندگی رخ نمی‌دهد. بسیاری از طرح‌های آبی ما از جمله برخی انتقال آب‌ها و برخی احداث سدها نیز بدون مطالعات کافی بوده و چنین نتیجه‌ای داشته است.

آب‌های ژرف گزینه‌ای در کنار سایر منابع آبی کشور

آریامنش افزود: در مدیریت منابع آب باید یک پکیج کامل را در نظر بگیریم و وقتی مدیریت یک حوزه آبریز را مطرح می‌کنیم باید همه مسائل هیدرولوژی و هیدروژئولوژی آن حوزه آبریز را با هم درنظر بگیریم.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تصریح کرد: این طور نیست که بگوییم مدیریت منابع آب کشور تنها باید از طریق منابع آب‌های ژرف دنبال شود یا تنها از طریق منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی یا شیرین کردن آب‌های آزاد بلکه در مدیریت منابع آب کشور برای جای جای ایران باید همه این‌ها در کنار هم مدّنظر قرار بگیرد و اگر مجموعه این‌ها برنامه ریزی شود و هر یک در جای خود استفاده شود، می‌توانیم بگوییم بهترین مدیریت را اعمال کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: این که در منطقه‌ای کویری که آب شرب کافی وجود ندارد، کارخانه‌ای آب بر احداث می‌کنیم و این که کارخانه فولاد را در نقطه‌ای از کشور تأسیس می‌کنیم که نه نزدیک به معدن آهن باشد، نه نزدیک به معدن سوخت و نه آب کافی دارد و این که در استانی خشک که آب شرب کافی ندارد، برای اشتغال زایی طرح‌های کشاورزی پیاده می‌کنیم همه این‌ها به همین عدم مدیریت صحیح وعدم توجه به آمایش سرزمینی برمی‌گردد.

این متخصص ژئوفیزیک اظهار کرد: برای بهره برداری از آب‌های ژرف باید مطالعات کافی در سراسر کشور انجام شود و ببینیم آیا در نقطه‌ای منابع آبی دیگری نداریم و اگر نبود بیاییم چاه آب ژرف احداث کنیم مثلاً در بندرعباس ترجیح با شیرین کردن آب دریا است ولی در کویر صلاح نیست دو هزار کیلومتر برای انتقال آب، لوله گذاری کنیم و باید در آن‌جا چاه آب ژرف احداث کنیم.

الیته استفاده از آب‌های ژرف ملاحظاتی دارد که مانند هر طرح دیگری باید مورد توجه قرار گیرد. محمدرضا یبلویی، متخصص ژئوتکنیک، در این رابطه ضمن بیان این که مبحث آب‌های ژرف در دنیا موضوع اثبات شده‌ای است که حتی مورد بهره برداری نیز واقع شده است، به برخی از ملاحظات برای استفاده از آب‌های ژرف پرداخت.

وی قرار داشتن کشور بر روی کمربند زلزله خیز و محو شدن چاه‌های عمیق با حرکت لایه‌های زمین و هزینه بر بودن احداث چاه و بهره برداری آب از اعماق زیاد زمین را از جمله چالش‌های پیش روی استفاده از آب‌های ژرف دانسته و توجه به این موضوعات و در نظر گرفتن این شرایط را در بهره برداری از آب‌های ژرف ضروری دانست.

این مدیر اجرایی سازمان آبفای استان اصفهان اظهار کرد: در جایی که آب سطحی به میزان کافی وجود دارد و با مدیریت صحیح می‌توان همه نیازهای آبی را با آن تأمین کرد نیاز به استحصال آب‌های ژرف نداریم.

انتهای پیام/

 

 

 

توزیع قطره چکانی تخم مرغ در بازار بیرجند ادامه دارد

 

توزیع قطره چکانی تخم مرغ در بازار بیرجند ادامه دارد

گروه استان‌ها- در حالی که از پنج شنبه هفته گذشته تاکنون شاهد توزیع قطره چکانی تخم مرغ در بیرجند هستیم که مسئولان مربوطه علت اصلی کمبود را بین یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

به گزارش   خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، در چند روز گذشته بود که خبرگزاری تسنیم در بیرجند، پیرو رسالتی که دارد گزارشی با عنوان سریال پر حاشیه کمبود تخم مرغ در استان منتشر کرد، در این گزارش مسئولان جهاد کشاورزی استان وعده دادند که از روز یکشنبه بازار تخم مرغ بیرجند مانند قبل متعادل شود، اما آنچه در واقعیت پیداست و مردم و فروشندگان گلایه دارند این است که از پنج شنبه گذشته تا امروز تخم مرغ به میزان کمتری نسبت به گذشته توزیع می‌شود.

گویی تخم مرغ از سفره مردم در حال پر کشیدن است گواه این صحبت کاهش عرضه این محصول در سطح شهر بیرجند است.

راهی سطح شهر بیرجند می‌شوم تا آخرین وضعیت بازار تخم مرغ را جویا شوم، در سه راه اسدی بیرجند و خیابان جمهوری در حالی که مسیری پر تردد و محل خرید مردم است روانه می‌شوم در حالی که چند مغازه عرضه تخم مرغ وجود دارد، اما در هر کدام از این مغازه‌ها تخم مرغ به میزان کمی موجود بود.

یکی از شهروندان با بیان اینکه  از هفته گذشته تاکنون هر گاه برای خرید تخم مرغ مراجعه کرده ام فروشندگان تنها میزان کمی تخم مرغ موجودی داشتند گفت:  این در حالی است که خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید این محصول است.

مسئولان از کدام فروشگاه تخم مرغ خریداری می‌کنند که هیچ مشکلی نیست؟

دیگر شهروند بیرجندی هم به خبرنگار ما گفت: هر گاه مسئولان مربوطه در صفحه رسانه ملی حاضر می‌شوند می‌گویند همه چیز خوب است و مشکل و کمبودی نداریم و تولید تخم مرغ ما هم خوب است، آقایان مسئول برایمان بگویید شما از کدام سوپری و فروشگاه تخم مرغ خود را خریداری می‌کنید که هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود؟

علاوه بر اینکه مردم از نایابی تخم مرغ گلایه دارند فروشندگان هم از این وضعیت دل خوشی ندارند چرا که معتقد هستند تخم مرغ هفته پیش ۷ کارتن برای مغازه ما ارسال می‌شد اما از روز پنج شنبه هفته گذشته موجودی تخم مرغ‌ها بسیار کمتر شده است و به تعبیری عرضه به میزان تقاضا نیست.

 

این فروشنده تخم مرغ با بیان اینکه هر مشتری وقتی برای خرید تخم مرغ مراجعه می‌کند به میزان کمتری از درخواست او مجبوریم ارائه کنیم گفت: تا قبل از هفته پیش به هر میزان که مشتری تقاضای خرید تخم مرغ را داشت به او ارائه می‌کردیم اما از هفته گذشته که میزان عرضه کاهش یافته است ماهم مجبوریم به میزان کمتری کار مشتری را راه بیندازیم تا به همه برسد.

اما مسئولان مربوطه که کمبود تخم مرغ را نه رد و نه تایید می‌کنند معتقد هستند در سطح استان ۴۳ واحد تخم گذار فعال است که از میزان تولیدی روزانه  تنها ۲۵ تن در استان مصرف می‌شود و مابقی مازاد استان به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

معاون سازمان بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی هم گفت: براساس بررسی میدانی همکاران ما از بازار تخم مرغ، در روزهای اخیز میزان عرضه به واحدها در سطح بیرجند کاهش یافته است.

تهوری افزود: از هفته گذشته تاکنون میزان بازرسی‌ها و نظارت‌های خود را افزایش دادیم اما همچنان اصناف معتقد هستند که تامین با مشکل مواجه است.

تفاوت ۵ هزار تومانی تخم مرغ تولیدی در استان با سایر استان‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند نیز با بیان اینکه تا چند روز پیش به واسطه قاچاق و خروج تخم مرغ از خراسان‌جنوبی کمبود این محصول را در استان داشتیم گفت: در حال حاضر جلوی این قضیه تا حد زیادی گرفته شده و در این هفته  روند توزیع تخم مرغ در خراسان‌جنوبی بهبود خواهد یافت و  هر تولیدکننده باید ۴۰ درصد تخم مرغ تولیدی خود را به مراکز پخش تحویل دهد.

زجاجی افزود: مازاد این ۴۰ درصد را می‌توانند به استان‌های دیگر صادر کنند اما بنا بر آن چه تاکنون توسط مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است اینکه صادرات به دیگر استان‌ها بعد از تامین نیاز داخل است.

وی با بیان اینکه تفاوت ۵ هزار تومانی تخم مرغ تولیدی در خراسان جنوبی با سایر استان‌های همجوار زمینه ساز خروج تخم مرغ از خراسان جنوبی می‌شود گفت: مازاد تخم مرغ داخل استان بین ۱۵ تا ۲۰ تن است.

در استان به اندازه کافی تولید تخم مرغ داریم

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ما در استان به اندازه کافی تولید تخم مرغ داریم گفت: روزانه حدود ۵۰ تن تخم مرغ در واحدهای طیور خراسان جنوبی تولید می‌شود  و از ۵۰ تن تخم مرغ تولیدی حدود ۲۰ تن مصرف داخل استان است.

محمد اصغرزاده افزود: وقتی قیمت در داخل استان و استان‌های همجوار تفاوت زیادی داشته باشد تعادل به هم می‌خورد و تحت هر شرایطی فعالان واحدهای صنعت طیور در وهله اول باید نیاز استان را تامین کند.

وی گفت: آمادگی داریم در صورت نیاز و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار از خروج تخم مرغ از استان جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

 

۶ هزار و ۶۷۲ بنگاه آسیب‌دیده از کرونا در خراسان جنوبی تسهیلات گرفتند

۶ هزار و ۶۷۲ بنگاه آسیب‌دیده از کرونا در خراسان جنوبی تسهیلات گرفتند

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۶۷۲ بنگاه اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا با اشتغال هشت هزار و ۴۲۰ نفر در استان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

غلامرضا اشرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۷۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات ویژه بنگاه‌های به شدت آسیب‌دیده از کرونا تاکنون در استان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: طرح‌های مربوط به راه و شهرسازی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب بیشترین میزان تسهیلات کرونا را به خود اختصاص داده‌ است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا اظهار داشت: مهلت برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا تا پایان شهریور ۱۴۰۰ مطابق همان دستورالعمل و شرایط ابلاغی قبلی تمدید شده است.

وی عنوان کرد: براساس دستورالعمل ابلاغی، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری باید تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی را تا پایان آبان ۱۴۰۰ به متقاضیان پرداخت کنند.

اشرفی با اشاره به مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده مشمول حمایت‌های اقتصادی گفت: مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی مشمول این طرح هستند.

وی ادامه داد: همچنین مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهد کودک‌ها به غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای غیر دیجیتال، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها و مراکز ورزشی، باشگاه‌ها، مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها نیز مشمول این طرح حمایتی می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: مراکز فروش لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی، مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی، ماهیان زینتی و نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده مشمول بسته تمدیدی حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ شدند.

وی افزود: در این طرح حمایتی، مراکز تهیه و طبخ غذا، قنادی، شیرینی پزی، آبمیوه و بستنی فروشی، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه و سالن‌های زیبایی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم‌ التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت نیز دیده شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

هشدار افزایش بیماران کرونایی در خراسان جنوبی/۳

هشدار افزایش بیماران کرونایی در خراسان جنوبی

بیرجند-رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با مهر اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا ۶۲ هزار و ۷۹۴ آزمایش در خراسان‌جنوبی انجام شده که از این میزان ۲۲ هزار و ۲۷۳ مورد مثبت و ۴۰ هزار و ۵۲۱ مورد نیز منفی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۸ تست pcr در استان انجام شده است، بیان‌کرد: نتیجه ۵۱ آزمایش مثبت بوده که ۱۳ مورد بستری و ۳۸ بیماری نیز سرپایی بوده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه‌داد: همچنین ۳۶۶ آزمایش سریع کرونا در خراسان‌جنوبی طی ۲۴ ساعت گذشته انجام شده که ۷۶ نمونه آن مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند، گفت: از این تعداد ۶۴ نفر ابتلاء قطعی به کرونا دارند و هفت نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: ۲۱ هزار و ۲۸۵ نفر نیز تاکنون از بیماری کرونا بهبودی حاصل کرده یا دوران قرنطینه خانگی را سپری می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه متأسفانه یکی از هم استانی‌های ما بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده است، افزود: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا به ۹۲۴ نفر در خراسان جنوبی رسید.

وی بااعلام هشدار نسبت به افزایش بیماران کرونایی در استان بیان داشت: تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا در ۲ هفته اول تیر ماه نسبت به نیمه دوم خرداد ماه در استان ۳۶ درصد افزایش داشته است.

دهقانی با اشاره به هم مرز بودن شهرستان نهبندان با استان سیستان بلوچستان بیان کرد: وضعیت شهرستان نهبندان قرمز شده و احتمال ورود دلتای هندی به این شهرستان قوی است.

شناسایی ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۳

۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۷۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۱ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۹ مورد از سربیشه، ۸ مورد از شهرستان قاینات، ۳مورد از سرایان، ۵ مورد از نهبندان واز شهرستان‌های خوسف، درمیان، زیرکوه، طبس و فردوس هرکدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۳۶۶ تست سریع کرونا ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۴ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

احتمال گردش دلتا پلاس در خراسان‌جنوبی/۳

احتمال گردش دلتا پلاس در خراسان‌جنوبی/ رفت و آمدها محدود شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجندبا اشاره رفت و آمدهای مردم طی هفته های گذشته به استان‌های همجوار گفت: احتمال گردش دلتا پلاس در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

وی اظهارکرد: کیت تشخیص کرونای دلتا متأسفانه در کشور موجود نیست و مواردی که فکر می‌کنیم دلتا پلاس باشد به انیستو پاستور ارجاع می‌دهیم که البته تاکنون مورد مثبتی در این زمینه وجود نداشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از ۱۴ تیرماه خروج پلاک های بومی و ورود پلاک های غیر بومی به استان محدود شده است، یادآور شد: البته باید به این نکته اشاره کرد با توجه به قراین و رفت و آمدهای مردم طی هفته های گذشته به استان‌های همجوار، احتمال اینکه این نوع ویروس در استان ما در گردش باشد وجود دارد اما مستند قطعی نداریم.

درخشش صداو سیمای خراسان جنوبی در جشنوار باستان شناسی آمریکا/۲

مستند تلویزیونی دهسلم در جشنواره باستان شناسی آمریکا در بخش بهترین تصویر برداری برگزیده شد.

مستند تلویزیونی دهسلم به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد عبدالهی از تهیه کنندگان صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی موفق به کسب عنوان برگزیده در بخش بهترین تصویر برداری جشنواره باستان شناسی آمریکا شد.
دهسلم روستای زیباییست در نزدیکی یکی از گرم‌ترین کویر‌های جهان.
مستند دهسلم قصه زندگی، آیین‌ها و آداب و رسوم اجتماعی مردم روستاست به روایت پیر مرد صد ساله‌ای که مسن‌ترین فرد آبادی است. این مستند به سفارش سیمای استان‌ها و با نظارت استاد فرهاد ورهرام تولید شده است.
مستند دهسلم با اکران در کشور‌های مختلف جوایز متعددی کسب کرده است.

 

 

 

در اقدامی انسان دوستانه؛

جلسه دادگاه در منزل شاکی بیرجندی برگزار شد/۲-۳

 جلسه دادگاه در منزل شاکی بیرجندی برگزار شد

جلسه دادگاه شاکی بیرجندی که به علت بیماری شرایط حضور در شعبه دادسرا را نداشت با حضور قاضی پرونده در منزل وی برگزار شد.

 در اقدامی انسان دوستانه و در راستای تکریم ارباب رجوع، دادیار شعبه اول دادسرای عمومی شهرستان بیرجند، جهت اخذ اظهارات شاکی بیمار، در منزل وی حاضر شد.

در این برنامه اظهارات شاکی پرونده‌ای که به علت بیماری اعصاب و شکستگی پا امکان حضور در جلسه رسیدگی به دادگاه را نداشت و امکان برگزاری دادگاه آنلاین وی نیز مقدور نبود، دادیار شعبه اول دادسرای بیرجند با حضور در منزل وی اظهارات شاکی را اخذ نمود.

سرقت اموال شاکی، عنوان اتهامی این پرونده بود که در همین زمینه، فرد سارق شناسایی و به جرم سرقت اموال منزل شاکی پرونده اعتراف نمود.

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید غلامی در قاین/۲

استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان قاینات در منزل شهید گرانقدر، مسعود غلامی حضور یافت.

ملانوری در این دیدار، خانواده شهدا را سرمایه‌هایی بسیار ارزشمند برای نظامدیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید غلامی در قاین مقدس جمهوری اسلامی ایران نامید.

وی تأکید کرد: همه افراد جامعه در قبال خانواده شهدا، وظیفه سنگین و خطیری به عهده دارند.

این دیدار با حضور نماینده مردم شهرستان‌های قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران انجام شد.

شهید مسعود غلامی متولد ۱۳۵۹، پس از ۱۱ ماه خدمت صادقانه در تیپ ۳ انصارالرضا (ع) در حالی که همراه دیگر همرزمانش برای مقابله با اشرار به منطقه عملیاتی شرق اعزام شده بود، در حوالی ارتفاعات کلیداغ تربت حیدریه در اثر سانحه هوایی به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

درخشش دو نوجوان استان در رقابت های دو و میدانی کشور/۷

دو نوجوان خراسان جنوبی در مسابقات دو و میدانی قهرمانی کشور موفق به کسب عنوان برتر شدند.

دو نوجوان ورزشکار استان در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی نوجوانان کشور گرامیداشت دهه کرامت ویژه پسران موفق به کسب عنوان برتر شدند.
امیرحسین امیرآبادی‌زاده با ثبت رکورد ۱۰:۰۳.۰۹ دقیقه و ایمان اسماعیلی با ثبت رکورد ۱۰:۱۱.۳۰ دقیقه به ترتیب در جایگاه سوم و ششم این مسابقات قرار گرفتند.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی

۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت جدید برای عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مدیر کل امور عشایر استان گفت: پیرو سفر هفته جاری به تهران و دیدار با رئیس سازمان امور عشایر ایران این مقدار تسهیلات ارزان قیمت جدید برای تامین نهاده‌های دامی عشایر، به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مهدی عصمتی پور افزود: از این رقم ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان روز گذشته به استان پرداخت شد و هشت میلیارد تومان تا هفته آینده به استان واریز می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۲.۵ برابری ابلاغ تسهیلات به استان در مقایسه با سال گذشته، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای خرید نهاده‌های دامی برای عشایر استان اختصاص یافت که تاکنون ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات انعقاد قرارداد با بانک‌ها انجام و از این رقم ۳۹ میلیارد تومان به عشایر پرداخت شده ا ست.

عصمتی پور گفت: سال گذشته ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به استان ابلاغ و پرداخت شد.

به گفته وی این تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله به صورت زنجیره‌ای و بدون نیاز به ضامن کارمند به جامعه عشایر استان پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: سقفی برای پرداخت تسهیلات به جامعه عشایر و تعاونی‌های عشایری استان تعیین نشده و به هر مقدار که نیاز داشته باشند می‌توانند تسهیلات برای خرید و ذخیره سازی نهاده‌های دامی دریافت کنند.

 

 

 

پیرامون روش‌های ترک اعتیاد تجدید نظر شود

به صدا درآمدن زنگ خطر مشروبات الکی در خراسان‌جنوبی/۲-۳

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به زنگ‌ خطر تولید و مصرف مشروبات الکلی در خراسان جنوبی، گفت: در شورای پیشگیری از وقوع جرم باید کارگروه ویژه‌ای در این خصوص فعال شود تا با هماهنگی‌های لازم از جرم زمینه‌ساز سایر جرایم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اظهار کرد: اعتیاد یکی از آسیب های مهم اجتماعی است که مبارزه با این پدیده شوم نیازمند اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه و پرهیز از نگاه های اداری به این مقوله مهم است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌ جنوبی در ادامه یکی از دلایل عدم موفقیت در درمان اعتیاد را نگاه های اداری دانست و گفت: نگاه علمی و اقدامات پیشگیرانه با رویکرد فرهنگی به مقوله‌ی بسیار پیچیده‌ی اعتیاد می‌تواند به امر مبارزه با موادمخدر و درمان این بیماری کمک کند.

 

حجت الاسلام حمیدی با تأکید بر اینکه بیماری اعتیاد کاملا قابل درمان است، تصریح کرد: شاید به میزان کم ولی بالاخره افرادی با اراده قوی هستند که به لطف خدا از این بیماری رهایی یافته و دوباره زندگی سالم و پاکی را آغاز کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: اگر معتادان درمان قطعی نمی‌شوند باید در شیوه کار خود برای ترک اعتیاد تجدید نظر کنیم و براساس تجربیات علمی از روش های دیگری برای ترک معتادان و انگیزه بخشی به آنان برای رهایی از این معضل خانمان‌سوز استفاده کنیم.

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه لازم است در معتادان انگیزه ایجاد شود تا اراده‌ی ترک را پیدا کنند، افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که زمانی که شخص موفق به ترک مواد شد، نباید او را به حال خود رها کنیم؛ زیرا ممکن است دوباره وسوسه شود و به مصرف دوباره‌ی مواد مخدر روی بیاورد.

 

حجت الاسلام حمیدی خواستار ایجاد اشتغال و مراقبت‌های جدی پس از خروج معتادین از مراکز ترک اعتیاد شد و بیان کرد: در تبصره‌ یک ماده‌ ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر بر مراقبت بعد از بهبودی معتادان تأکید شده است.

 

وی با تأکید بر تقویت مراکز نگهداری موضوع ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: یکی از اولویت‌های ما راه‌اندازی مرکز موضوع ماده ۱۶ است ولی باید در مکانی مناسب و به عنوان مثال در زندان و یا مجاورت آن راه‌اندازی شود.

 

حجت الاسلام با هشدار نسبت به زنگ خطر افزایش مصرف و تولید مشروبات الکلی در استان، افزود: پرونده‌های موجود در دادگستری این زنگ هشدار را به ما می‌دهد و باید با تشکیل کارگروهی در زمینه پیشگیری و جلوگیری از افزایش مصرف این ماده مخدر قدم برداریم.

 

 

 

 

۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بحران به خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد/۲-۳

۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بحران به خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد

 درخواست تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بحران به خراسان جنوبی، در دیدار استاندار خراسان جنوبی با رییس سازمان برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  در دیدار “حمید ملانوری” با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، موضوع تخصیص کامل ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بحران به استان مطرح و با نظر مساعد “محمدباقر نوبخت” همراه شد.

قول سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان در آینده نزدیک از دیگر نتایج این دیدار بود.

همچنین معاون رییس جمهوری نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های استان قول مساعدت داد.

نوبخت با تاکید بر تحقق صد درصدی مصوبات سفرهایش به استان، برای تامین اعتبارات مورد نیاز برخی پروژه‌های راه و آب روستایی از محل فاینانس و ماده ۵۶ نیز وعده پیگیری داد و از تامین اعتبار لازم برای آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری استان سخن گفت.

با توجه به نیاز برخی دستگاه‌های اجرایی استان به ساختمان اداری، این موضوع نیز در دیدار امروز مطرح شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص تامین اعتبار لازم برای احداث ساختمان اداری مورد نیاز برخی دستگاه‌ها مانند ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، مدیریت تعاون روستایی و حوزه هنری قول مساعد داد.

موضوع نیاز بخشداری‌ها به ویژه موارد جدید التاسیس به ساختمان اداری از دیگر درخواست‌های استان برای این دیدار بود.

پیشنهاد خاص استان در این زمینه، تامین اعتبار خرید ساختمان مورد نیاز به جای احداث مجتمع‌های اداری بود که مورد موافقت قرار گرفت.

در این درخواست، موضوع تامین ساختمان مورد نیاز مجتمع اداری در بخش‌های ارسک، زهان، شاسکوه، ماژان، سرداران، شاخنات، گزیک، اسلامیه و سه قلعه مدنظر بود که در مسیر بررسی و کارشناسی قرار گرفت.

این دیدار با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی انجام شد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*