اخبار خراسان جنوبی/ پلاک گذاری ۱۸۵ اصله درخت پسته در بسطاق

 

ورود محموله جدید واکسن کرونا به خراسان جنوبی

 ۳۱ هزار و ۸۰۰ دُز واکسن سینوفارم و کووبرکت به خراسان جنوبی وارد شد.

 دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا در استان درگفتگو با خبرنگار صداوسیما اعلام کرد: از این تعداد ۲۷ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن سینوفارم است که به عنوان دُز اول و دوم به گروه هدف متقاضی تزریق خواهد شد.

شریف زاده گفت: همچنین از این تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ دُز واکسن ایرانی کووبرکت است که به عنوان مرحله اول به جامعه هدف تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن‌های وارد شده به استان از فردا اغاز می‌شود، افزود: با ورود این محموله به استان، روند واکسیناسیون کرونا در استان سرعت می‌گیرد.

دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا در استان گفت: در این مرحله واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال بدون نوبت دهی و افراد ۶۰ تا ۷۰ سال پس از ثبت نام نام در سامانه SALAMAT.GOV.IR انجام می‌شود.

شریف زاده گفت: هم اکنون امکان ثبت نام برای افراد ۵۰ تا ۶۰ سال نیز در سامانه فراهم شده است.

به گفته وی تاکنون ۷۲ هزار و ۵۸۴ نفر واکسن کووید ۱۹ را دریافت کردند که ۴۷ هزار و ۳۲۲ نفر موفق به دریافت دُز اول شدند و ۲۵ هزار و ۲۶۲ نفر دُز دوم  را دریافت کردند.

دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا در استان گفت: تاکنون ۸.۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال جمعیت هدف واکسیناسیون واکسن کرونا دریافت کردند.

 

 

توزیع ۳۹۰ تن انواع کالاهای اساسی تنظیم بازار در فردوس

توزیع ۳۹۰ تن انواع کالاهای اساسی تنظیم بازار در فردوس

بیرجند- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فردوس از توزیع ۳۹۷ تن انواع کالاهای اساسی ویژه تنظیم بازار در این شهرستان در طی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی صادقی با اعلام این خبر افزود: کالای اساسی طرح تنظیم بازار شامل شکر، قند، انواع روغن، برنج و … بوده است.

صادقی تصریح کرد: در فرایند توزیع کالا و ارائه سهمیه به واحدهای صنفی محدودیتی وجود نداشته و در راستای توزیع عادلانه و تسهیل دسترسی مردم، در بسیاری روستاهای شهرستان کالا با هماهنگی بخشداری نیز توزیع شده است.

دبیر کارگروه تنظیم بازار فردوس اظهار نمود: به منظور کنترل قیمت‌ها، نظارت بر بازار و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مستمر اکیپ‌های بازرسی بر فعالیت اصناف شهرستان نظارت دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فردوس اظهار کرد: روند توزیع و قیمت های مصوب اعلامی روزانه توسط بازرسان این اداره و اتاق اصناف شهرستان بررسی می شود و شهروندان عزیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه و … مراتب را به سامانه ۱۲۴ این اداره اطلاع داده تا سریعاً بررسی شود.

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان جنوبی هستند

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان جنوبی هستند

بیرجند – ایرنا – مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو شبکه نظارت استان هستند که در انتخابات ۲۸ خرداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر فعالیت داشتند.

حجت الاسلام مهدی یعقوبی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: با توجه به اقتضای وضعیت کرونا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷۰۰ نفر جدید جذب شدند و روند آموزش به صورت مجازی شکل گرفت.

وی گفت: شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که قدمت فراوانی در کشور دارد و از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی است که  ‌قدمت آن به ۱۲۸۶ شمسی می‌رسد یعنی سالی که متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اعضای این هیات از علمای تراز اول بودند که بر مصوبات شورای ملی آن زمان نظارت داشتند و شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری زحمات زیادی را در این راه کشیدند و این اصل مهم را در قانون مشروطه تصویب کردند.

وی افزود: عمل به قانون از دغدغه‌های مهم امام راحل قبل از پیروزی انقلاب بود و اینکه نظام حاکم باید به قانون اساسی عمل کند، در ۳۰‌ بهمن ۵۸ نیز امام خمینی (ره) طی حکمی ۶ نفر از فقهای معاصر را به عنوان فقهای شورای نگهبان برگزیدند و بعد از برگزاری اولین دوره انتخابات مجلس اول و مرحله دوم انتخابات در تیر ماه ۵۹ شورای عالی قضایی وقت ۱۲ حقوقدان را معرفی کرد که ۶ نفر توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: اهمیت شورای نگهبان بر ‌کسی پوشیده نیست و اصل وجودی این نهاد هم منطقی و هم اسلامی است.

وی از مهمترین وظایف شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات برشمرد و گفت: شورای نگهبان در کنار نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای انتخابات نیز نظارت دارد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اصل تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان به سال ۷۹ برمی‌گردد و نظارت انتخابات برعهده هیات‌های نظارت گذاشته شده که در استان‌ها پنج نفر از معتمدین مشخص می‌شوند و این هیات‌ها با اعضای سه نفره در شهرستان‌ها و بخش‌ها هم تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه هیات‌های نظارت در محدوده انتخابات فعال و بعد از انتخابات منحل می‌شود افزود: شبکه نظارت بر انتخابات در کشور کاملا مردمی است و افراد مورد اعتماد انتخاب، جذب و به عنوان عضو رسمی شبکه نظارت ثبت می‌شوند.

یعقوبی توضیح داد: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی آموزش ناظران انتخابات است که از طریق همایش‌های فصلی این آموزش انجام می‌شود اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

وی گفت: جلسات ناظر نهاد هم به صورت مرتب برگزار می‌شود و قبل از انتخابات علاوه بر این جلسات مستمر در رده‌های مختلف برگزار می‌شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان هنوز نتوانسته زیر بار الکترونیکی شدن برود زیرا بستر اینترنتی کشور شاید نتواند اعتماد کافی را ایجاد کند.

وی افزود: در انتخابات گذشته در حوزه شوراها چون شورای نگهبان وظیفه‌ای ندارد و برعهده مجلس است وزارت کشور و ‌مجلس توافق کردند که در برخی مراکز استان‌ها انتخابات‌ الکترونیک برگزار شود اما در ارتباط با ریاست جمهوری بخشی از روند به صورت الکترونیک و بقیه دستی است.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: امسال صبح روز انتخابات تمامی دستگاه‌های الکترونیکی دچار مشکل شد که مقام معظم رهبری هم به اختلالات روز رای‌گیری اشاره داشتند.

وی اظهار داشت: در کل کشور این مشکل وجود داشت و استان ما با کمترین تاخیر توانست روند رای‌گیری را به حالت عادی برگرداند و متوسط تاخیر کمتر از نیم ساعت در استان و در شهرستان بیرجند ۴۵ دقیقه بود.

وی گفت: وقتی این مسایل اتفاق می‌افتد شورای نگهبان را به این جمع‌بندی می‌رساند که بستر برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کشور مهیا نیست و هنوز شورای نگهبان به این نظر کلی نرسیده است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: یکی از علت‌های اصلی تاخیر در انتخابات صندوق‌های تمام الکترونیک بود اما پیش‌بینی شده بود که اگر به هر دلیلی مشکل ایجاد شود، انتخابات دستی انجام شود.

وی افزود: با توجه به پیشگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه پرونده‌ای برای تخلف انتخاباتی در استان تشکیل نشد اما تخلفات کوچکی به صورت محلی در انتخابات شوراهای شهر و روستا بین هواداران صورت گرفت که با توجه به وجود برخی حساسیت‌های محلی طبیعی است.

 

کارخانه طلای هیرد نهبندان ۸۰ درصد پیشرفت دارد

کارخانه طلای هیرد نهبندان ۸۰ درصد پیشرفت دارد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: کارخانه طلای هیرد نهبندان ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون برای اجرای این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

حمید پرورده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۹۸ در شهرستان نهبندان آغاز شد و در مجموع در زمینه اجرای این طرح ۱۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی بیان کرد: این واحد صنایع معدنی ظرفیت تولید ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال را دارد و با بهره‌برداری از معدن و کارخانه طلای هیرد برای حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان افزود: از ابتدای سال جاری یک فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در زمینه دانه‌بندی منیزیت با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در این شهرستان صادر شده است و علاوه بر این پنج طرح صنعتی شاخص دیگر در دست اجرا داریم.

وی گفت: واحد کنسانتره آهن نیک امیدواران پیراکان در شهرک صنعتی نهبندان با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان در دست اجراست و این طرح با اشتغال ۷۴ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: یک واحد فرآوری منیزیت با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبار ۹۰ میلیارد تومان در شهرک صنعتی نهبندان نیز در دست اجراست.

پرورده افزود: همچنین واحد پرعیارسازی منیزیت تگ سیاه شوسف با ۱۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۵۱ نفر اشتغال، ظرفیت سالانه ۳۶ هزار تن در سال و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.

وی گفت: واحد کربنات و اکسید منیزیم سلطان‌آباد بیرجند با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان تکمیل شده و در مرحله صدور پروانه است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان بیان کرد: واحد فرآوری سیلیس دهسلم با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۲ نفر در دست ساخت است که با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن تکمیل شده و در مرحله صدور پروانه قرار دارد.

۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در خراسان جنوبی شناسایی شده که بزرگترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ذخیره بیش از ۲۷ میلون تُن است.

کارخانه فرآوری معدن طلای کودکان در شهرستان خوسف به عنوان اولین واحد استحصال طلای خراسان جنوبی خرداد امسال به بهره‌برداری رسید تا با تولید شمش طلا در این واحد قابلیت دیگری از این استان معدنی نمایان شود.

معدن طلای هیرد نیز حد فاصل شهرستان‌های نهبندان و خوسف قرار دارد که عملیات اجرایی کارخانه فرآوری طلای هیرد با هدف ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا از خرداد سال ۹۸ با استفاده از توان بخش خصوصی آغاز شد.

بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سه واحد فرآوری و استحصال طلا امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و اشتغال مناسبی را ایجاد می‌کند.

خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

 

 

کسب مقام دومی دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات تنیس روی میز قهرمانی دانشجویان

محسن رمضانی درح دانشجوی دانشگاه بیرجند موفق به کسب مقام دومی رشته تنیس روی میز مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شد.
کسب مقام دومی دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات تنیس روی میز قهرمانی دانشجویان

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محسن رمضانی درح دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند در مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که دی‌ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود، موفق به کسب مقام دومی این مسابقات شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
اهتمام استان، بر حل مشکلات کارخانجات فرآوری شیر است

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اهتمام استان، بر حل مشکلات کارخانجات فرآوری شیر و تولید محصولات لبنی است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عابدی با تأکید بر این مطلب در جلسه بررسی مشکلات واحدهای لبنی استان خاطرنشان کرد: تکلیف آقای استاندار برای حوزه اقتصادی این است که مشکلات کارخانجات فرآوری شیر را احصا نموده ، راهکارهای لازم را برای رفع آنها ارائه نماید.
وی ادامه داد: پیگیری مسایل و مشکلات موجود از طریق دستگاه های اجرایی استان از مهمترین اقداماتی است که در این زمینه در دستور کار قرار داده ایم.
معاون استاندار تصریح نمود: علیرغم اعلام مدیران کارخانجات شیر مبنی بر کمبود شیر در استان، برابر گزارش اتحادیه دامداران، امکان تأمین شیر مورد نیاز کارخانجات فعال محصولات لبنی در استان وجود دارد و این موضوع در کاهش هزینه های تأمین مواد اولیه بسیار مؤثر است، لذا همت صاحبان صنایع فرآوری شیر در جهت رفع مشکلات احتمالی مورد انتظار می باشد.
عابدی با اشاره به آمار رسمی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمار نیروهای مشغول به کار در این واحدهای تولیدی متذکر شد: آن چه برای ما مهم است میزان اشتغال ایجاد شده و حفظ و نگهداری این اشتغال می باشد.
وی با تأکید بر نقش به روز رسانی در افزایش کیفیت و درآمد واحدهای تولیدی، گفت: هر واحد تولیدی برای ماندگاری و ادامه فعالیت می بایست به علم روز آراسته شود و با شناخت درست از ذائقه بازار، تولیدات خود را تغییر دهد.
به گفته وی؛ در بازار رقابتی ایجاد شده در شرایط موجود، واحدی برنده است که بازار فروش مناسبی در اختیار داشته و آمادگی مقابله با تکانه های بازار را نیز داشته باشد.
معاون استاندار با اشاره به پیشنهاد نماینده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری مشترک و یا ایجاد اتحادیه کارخانجات لبنی می تواند روند پیگیری مسایل را شتاب بخشیده، در تأمین هر چه سریعتر اقلام مورد نیاز و بازار فروش مؤثر باشد.
عابدی تأکید کرد: ایجاد و شکل گیری چنین مجموعه هایی نیاز به کار کارشناسی لازم و بررسی های اولیه دارد.
وی با اشاره به رتبه برتر استان به واسطه فعالیت ۷ شرکت سهامی زراعی اظهار داشت: همگرایی، هم افزایی و کار گروهی می تواند گره گشای بخش عمده ای از مشکلات باشد و این مهم از طریق ارتباط نزدیک بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی مقدور و میسر می باشد.
معاون استاندار با اشاره به نقش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در پیگیری و رفع مشکلات واحد های تولیدی، گفت: آن چه در اجرای مصوبات این کارگروه مؤثر است، همراهی و همت تولید کننده است
به گفته وی؛ این موضوع در زمینه مشکلات واحدهای تولید محصولات لبنی نیز مصداق دارد.
عابدی تأکید کرد: دولت برای مساعدت با واحدهای فرآوری محصولات لبنی، تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: در همین راستا جهاد کشاورزی برای سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی پیش بینی نموده که می بایست توسط این مجموعه پیگیری و محقق گردد.
در این جلسه مقرر شد؛ بانک کشاورزی تسهیلات مربوط به آقای مشار (شرکت کشت و صنعت بیدمشک) را برای ایجاد کارخانه تولید شیرخشک از محل صندوق توسعه ملی تأمین نماید و جهاد کشاورزی نیز جهت اخذ این تسهیلات پیگیری های لازم را صورت دهد.
معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری نیز طی مکاتبه ای با دستگاه های اجرایی بر خرید محصولات لبنی مورد نیاز آنها از محل تولیدات استان تأکید نماید.

 

 

 

 

فاز نخست کارخانه فولاد قاینات نیمه مرداد به بهره برداری می‌رسد

جرجانی گفت: فاز نخست کارخانه فولاد قاینات با هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای بیش از هزار نفر نیمه مرداد به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباس جرجانی»  در حاشیه کارگروه رفع موانع تولید در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قرار بود فاز اول کارخانه فولاد قاینات در تیرماه امسال به بهره برداری برسد، اظهار داشت: این افتتاحیه به دلیل یک سری مشکلات سخت افزاری پیش آمده، قرار است ۱۵ مرداد برگزار شود.

وی ارزش سرمایه گذاری فاز اول این کارخانه را هفت هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح برای هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح هم اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: پیش بینی می شود که طی یکسال آینده فاز دوم طرح هم به بهره برداری برسد.

جرجانی در خصوص تامین آب مورد نیاز برای واحدهای صنعتی خراسان جنوبی نیز گفت: برای واحدهای جدید در حال رایزنی هستیم تا از طرح انتقال آب از دریای عمان به صنایع هم سهمی داده شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع و واحدهای تولیدی استان مشکل تامین آب ندارند، چراکه از محل صرفه جویی و بازچرخانی آب مورد استفاده خود واحدها، بخشی از آب مورد نیاز آنها تامین می شود، گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات آبی و خشکسالی، مجوز احداث واحدهای صنعتی آب بر در استان صادر نمی شود، مگر اینکه خود واحد تولیدی آب مورد نیاز خود را تامین کند.

 

 

 

 

گلایه مردم خراسان‌جنوبی از وضعیت واکسیناسیون/ دستور وزیر بهداشت در گیر و دار سامانه تعریف نشده برای ۵۰ ساله‌ها

 

گلایه مردم خراسان‌جنوبی از وضعیت واکسیناسیون/ دستور وزیر بهداشت در گیر و دار سامانه تعریف نشده برای 50 ساله‌ها

درحالی وزیر بهداشت اعلام کرد در ۵ استان از اول مرداد در رده گروه سنی بالای ۵۰ سال واکسن کرونا تزریق شود، این امر منوط به ثبت نام در سامانه است اما شهروندان بیرجندی گلایه دارند در سایت برای این رده سنی تعریف نشده و با مشکل برخورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، درحالی ویروس دلتا به سرعت رو به گسترش است و روز به روز بر آمار ابتلا و قربانیان افزوده می شودکه تا هفته گذشته در استان خراسان جنوبی تنها شهرستان نهبندان قرمز بود، اما از چند روز گذشته بیرجند و طبس هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و این درحالی است که به گفته مسئولان وضعیت نهبندان بحرانی است و بیمارستان صحرایی هم آغاز به کار کرده است.

با وجود اینکه سه شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند، اما همچنان موج بی‌توجهی‌ها نسبت به دلتا ادامه دارد و برخی‌ها بدون توجه به کرونا عصر وشب‌های گرم کویر را در خیابان‌ها، پارک‌ها و م اکز تفریحی سپری می‌کنند و این در حالی است که در کنار آن دور همی‌های شلوغ که بیشتر هم بدون ماسک دارند شب و روز را سپری می‌کنند، از سویی دیگر با تردد در سطح شهر خودروهای با پلاک غیر بومی و تردد این خودروها به چشم می‌خورد.

مسئولان استانی هم در خراسان جنوبی تاکید دارند که طرح شهید سلیمانی در همه شهرستان‌ها باید انجام و در حال انجام است و مردم نباید در نقاط پرتردد رفت و آمد کنند چرا که به گفته استاندار خراسان جنوبی میزان رعایت پروتکل‌ها در حالی به مرز ۵۸ درصد رسیده است که تا چند وقت اخیر میزان رعایت‌ها به ۸۵ درصد و یا ۹۰ درصد رسیده بود.

ملانوری افزود: استان خراسان جنوبی استانی وسیع و مرزی است که باید در نقاط قرمز فعالیت پارک‌ها، استخرها، باشگاه‌های ورزشی ممنوع شود.

اما آنچه در این سناریو مطرح است اینکه شرایط بحرانی کرونا در شرق کشور سبب شد تا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم دستور واکسیناسیون ویژه برای پنج استان از جمله خراسان جنوبی را صادر کند.

دکتر نمکی در نامه‌ای به معاون خود با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت بالای ۵۰ سال ساکن در استان‌های سیستان وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی، واکسیناسیون عشایر کوچ رو را نیز از اول مرداد اعلام کرد.

اما آنچه برخی از شهروندان خراسان جنوبی گلایه دارند این است به سایت مربوطه مراجعه کرده‌اند اما خبری از ثبت نام برای رده سنی ۵۰ سال نیست و نمی‌توانند ثبت نام کنند.

یکی از شهروندان می‌گوید: بعد از رسانه‌ای شدن صحبت وزیر بهداشت به سایت سلامت مراجعه کردم اما اعلام شد که تنها گروه سنی بالای ۶۰ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند و موفق به ثبت‌نام نشدیم.

دیگر شهروند بیرجندی با گلایه از اینکه بارها در رسانه‌ها از سوی مسئولان استان خراسان‌جنوبی اعلام می‌کنند واکسن ایرانی هم موجود است و افراد متقاضی می‌توانند دریافت کنند، گفت: دیروز برای دریافت واکسن به یکی از مراکز در بیرجند مراجعه و اعلام کردم که می‌خواهم واکسن ایرانی تزریق کنم اما پاسخ این بود که تنها واکسن چینی موجود داریم.

مشکل داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سامانه ثبت نام برای واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در خراسان جنوبی دچار مشکل و اختلال است که وزارت اعلام کرده است تا چند روز آینده این مشکل برطرف می شود.

محمد دهقانی افزود: فراد بالای ۷۰ سال استان بدون نیاز به مراجعه جامع سلامت مراجعه کنند افراد بالای ۶۰ سال هم فراخوان را شروع کردیم وافراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال باید در سامانه ثبت نام کنند، اما در حال حاضرسامانه دچار مشکل شده است که ماهم پیگیری می‌کنیم اگر مشکلی در سامانه است برطرف شود.

وی گفت: به جز افراد بالای ۷۰ سال، هیچ فردی بدون ثبت نام به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکند.چرا که کار تزریق انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا در استان همجوار ما استان سیستان و بلوچستان واکسن در رده سنی ۴۵ سال تزریق شده است اما استان ما هنوز عقب هستیم گفت: به دلیل اینکه در برخی استان‌ها میزان استقبال رده گروه سنی ۷۰ سال ویا بیشتر از ۷۰ سال استقبال کمتر است به همین دلیل رده سنی کمتری را اعلام می‌کنند و در همین راستا میزان واکسیناسیون رده سنی ۷۰ سال وبالای ۷۰ سال در استان ما بیشتر از استان سیستان است.

دهقانی در پاسخ به اینکه برخی  افراد هم  در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند اما هنوز هیچ اطلاعاتی داده نشده است افزود: از امروز حجم خوبی از واکسن تحویل استان می‌شود که امید است با این حجم از واکسن بتوانیم واکسیناسیون را تزریق دهیم و از سویی دیگر از روز دوشنبه یک مرکز تجمعیی دیگر برای تزریق واکسن در بیرجند راه اندازی می‌کنیم که به کار سرعت خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در مراکز تزریق در بیرجند فقط واکسن چینی تزریق می‌شود گفت: گروه‌های هدفی که اعلام می‌کنیم می‌توانند واکسن ایرانی و سینوفارم را بزنند هرچند تعداد واکسن ایرانی محدود است و هرکدام تمایل داشته باشند اگر موجود باشد تزریق می‌شود.

انتهای پیام/۲۵۴/ی

 

 

 

 

 

 

 

در قالب طرح شجره طیبه

پلاک گذاری ۱۸۵ اصله درخت پسته در بسطاق /۲

۱۸۵ اصله درخت پسته در قالب طرح شجره طیبه زکات در روستای بسطاق شهرستان سرایان پلاک گذاری شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، ۱۸۵ اصله درخت پسته در قالب طرح شجره طیبه زکات در روستای بسطاق شهرستانپلاک گذاری ۱۸۵ اصله درخت پسته در روستای بسطاق سرایان سرایان پلاک گذاری شد.
درآمد حاصل از این درخت‌ها صرف امور خیریه و فرهنگی روستا خواهد شد.
پلاک گذاری نمادین طرح شجره طیبه این روستا به نمایندگی از ۱۸۵ اصله درخت پسته بارده  در دو باغ پسته روستا انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: اهتمام ما به رفع موانع سرمایه‌گذاران است/۵

استاندار خراسان جنوبی: اهتمام ما به رفع موانع سرمایه‌گذاران است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: دغدغه‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاران در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود و براساس ظرفیت‌های قانونی نسبت به رفع آنها اقدام می‌کنیم.

حمید ملانوری  در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی افزود: باید براساس ظرفیت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به ویژه در شرایط فعلی حمایت کنیم و همه دستگاه‌ها نیز به دنبال کمک به سرمایه‌گذاران هستند تا در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید تسهیل لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال کسب منافع دولت نیستیم بلکه به دنبال منافع بخش خصوصی هستیم تا تولید در استان ما رونق بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار اصلی این نشست درباره مشکلات یکی از واحدهای تولیدی در بیرجند گفت: تا جایی که امکان داریم باید مسیر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد آسان کنیم چرا که سرمایه‌گذار این طرح‌، اقدامات بزرگی را در استان انجام داده و اشتغال زیادی را ایجاد کرده است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به درخواست ۴.۵ لیتر بر ثانیه آب توسط سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد برای طرح توسعه‌ کارخانه اظهار داشت: ۲.۵ لیتر بر ثانیه آب در اختیار سرمایه‌گذار طرح قرار گرفته و تامین ۲ لیتر بر ثانیه دیگر هم در شورای حفاظت از منابع آب طی هفته جاری مصوب می‌شود و تا ۱۵ مرداد در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.

ملانوری افزود: همچنین سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد درخواست خرید ۱۰ لیتر بر ثانیه آب از چاه‌های کشاورزی منطقه را دارد که شرکت آب تا ۱۵ مرداد مجوز مربوطه را صادر کند و در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: در پیگیری و حل مشکلات سرمایه‌گذار این واحد تولیدی، مسوولان وزارت صمت به صورت شفاهی و کتبی حمایت کردند اما واقعا یک دستورالعمل و قانونی را مطرح نکردند که استان به استناد این قانون اقدامی را در راستای حمایت از سرمایه‌گذار انجام دهد.

استاندار خراسان جنوبی درباره نحوه بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده طرح کاشی فرزاد هم پیشنهاد داد: با هماهنگی مسوولان وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی در تهران و با حضور مسوولان متولی استان جلسه‌ای برگزار شود تا در این جلسه راهکارهای لازم و کارشناسی ارائه و در راستای حمایت از سرمایه‌گذار تصویب و اجرایی شود.

وی به بازدیدش از این کارخانه اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدمات جهش‌وار در این طرح صنعتی رخ داده است که جای تقدیر دارد و دست سرمایه‌گذار این طرح را باید بوسید.

ملانوری تاکید کرد: باید سرمایه‌گذارانی که صلاحیت سرمایه‌گذاری را دارند و منابع استان را هدر نمی‌دهند مورد حمایت قرار دهیم، گاهی در گذشته افرادی زمین و تسهیلات را گرفتند اما به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت، سهل‌انگاری یا سوء‌استفاده، منابع استان را هدر دادند که باید از تکرار این نوع موضوعات در استان جلوگیری کنیم.

وی افزود: همه اقداماتی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان انجام می‌دهند یک عمل صالح و کار خیرخواهانه است و ما به سرمایه‌گذاران فقط به عنوان سرمایه‌گذاران حوزه اقتصادی نگاه نمی‌کنیم بلکه نگاه خیرخواهانه داریم به همین دلیل است که برای آنان فرش قرمز پهن می‌کنیم چرا که آنان منشاء اشتغال، توسعه اقتصادی و رفاه برای مردم هستند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: متاسفانه واحدهای تولیدی و صنعتی ما علیرغم حجم بالای سرمایه‌گذاری، بازاریاب و مدیر فروش خوبی ندارند که باید واحدهای تولیدی در زمینه فروش محصولات تولیدی خود تلاش کنند.

وی گفت: ما هم به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ می‌کنیم که در زمینه مصارف خود از تولیدات بومی استان استفاده کنند.

نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید امروز با هدف بررسی مشکلات شرکت کاشی و سرامیک فرزاد و ارائه راهکارهای لازم برای رفع موانع تولید در برخی واحدهای تولیدی استان برگزار شد.

تامین آب مورد نیاز این واحد صنعتی و قرار گرفتن در فهرست معافیت‌های مالیاتی واحدهایی که بعد از سال ۹۵ طرح توسعه داشتند از مهمترین خواسته‌های مدیران این واحد تولیدی از مسوولان بود.

سرمایه‌گذار طرح توسعه کارخانه کاشی فرزاد برای اجرای این طرح در زمینه تولید کارتن از ضایعات درخواست ۱۵ لیتر بر ثانیه آب را داشت که تاکنون سه لیتر بر ثانیه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و مقرر شد ۲ لیتر دیگر هم تا ۱۵ مرداد ماه تامین شود.

همچنین سرمایه‌گذار این طرح توسعه‌ای درخواست خرید ۱۰ لیتر بر تانیه آب از بخش کشاورزی را داشت که در این خصوص مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای تا ۱۵ مرداد مجوز مربوطه را صادر کند و آب را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

سرمایه‌گذار درخواست دیگری درباره بخشودگی مالیات کارخانه خود را داشت که مقرر شد در تهران با حضور معاونان وزارت صمت جلسه‌ای برگزار شود و مشکلات بین اداره کل امور مالیاتی و اداره کل صمت استان درخصوص نحوه اجرای دستورالعمل حل و فصل شود و با ارائه راهکارهای کارشناسی در این خصوص اقدام شود.

مدیر کارخانه کاشی و سرامیک فرزاد در این نشست با اشاره به اشتغال حدود ۵۰ هزار نفری این واحد تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان خراسان جنوبی گفت: این واحد تولیدی در سال ۹۵ حدود ۸۰۰ میلیون و در سال ۹۶ بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده است.

رضا مزگی‌نژاد افزود: طبق ماده هفت آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۲ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، سرمایه‌گذاری اقتصادی انجام شده توسط اشخاص حقوقی غیردولتی (واحدهای تولیدی، معدنی و خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز اقامتی گردشگری و حمل و نقل) با مجوز سرمایه‌گذاری از مراجع قانونی ذیربط، برای واحدهایی که از تاریخ یکم فروردین ۹۵ به بعد برای آنها پروانه بهره‌برداری یا مجوز صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد شده یا می‌شود، از نرخ صفر حسب مورد برخوردارند.

وی بیان کرد: طبق این آیین‌نامه اجرایی چون صدور پروانه طرح توسعه کارخانه مربوط به سال ۹۵ است خواستار استفاده از مزایای مالیات صفر درصد هستیم.

 

 در این جلسه مقرر شد اداره آب و فاضلاب استان براساس تعهدات انجام شده علاوه بر تامین ۲.۵ لیتر بر ثانیه آب مصوبه جلسه قبلی تا ۱۵ مردادماه، مشکل ۲ و ۱۰ لیتر آب موردنیاز این واحد از چاه‌های کشاورزی را تامین کند.
همچنین مصوب شد براساس آیین نامه معافیت‌های مالیاتی برای واحد‌های دارای پروانه از اول سال ۹۵ جلسه‌ای در وزارت خانه سازمان صمت در راستای بهره مندی از این قانون برگزار شود.

 

 

شناسایی ۱۸۹ بیمار جدید کرونایی/۳

۱۸۹ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۲۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۹ بیمار جدید شامل ۲۴ مورد بستری و ۲۵ مورد سرپایی، شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد در شهرستان بیرجند ۷ مورد، از شهرستان‌های فردوس، درمیان هر کدام ۱ مورد، زیرکوه ۸ مورد، سربیشه و سرایان هر کدام ۳ مورد، طبس ۶ مورد، قاین و نهبندان هر کدام ۱۰ مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

وی گفت: همزمان ۴۵۶ تست سریع مولکولی در استان انجام شد که منجر به شناسایی ۱۴۰ بیمار جدید شد.مهدی زاده گفت: در حال حاضر ۳۲۸ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴۹ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند.

وی افزود: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال یک نفر وخیم است.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۹۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۷۰ بیمار شامل ۳۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

به گفته وی تاکنون ۲۱ هزار و ۷۹۸ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تا روز گذشته ۶۴ هزار و ۶۲۸ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲ هزار و ۸۸۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.
وی گفت: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت جدید ناشی از کرونا در استان شناسایی نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همان ۹۴۰ نفر است.
مهدیزاده افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند ۴۷ هزار و ۳۲۲ نفر رسید و تا کنون ۲۵ هزار و ۲۶۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

 

روند احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس شتاب می گیرد/۳

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه های اجرایی، روند احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس شتاب می گیرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جریان بازدید از مرکز فرهنگی دفاع مقدس (باغ موزه دفاع مقدس ) استان خاطرنشان کرد: باغ موزه دفاع مقدس، از بزرگترین مراکز فرهنگی و تفریحی استان می باشد.
وی تأکید کرد: این موزه به جهت این که بر پایه معرفی واقعیت های دفاع مقدس، ایثارگری هایی که مردم در طول ۸ سال دفاع مقدس داشته اند و مبارزات دوران پیروزی انقلاب احداث می شود، بسیار ارزشمند است.
استاندار با تأکید بر این که باغ موزه دفاع مقدس در معرفی قطعه ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی نقش دارد ، گفت: این موزه به عنوان مرکزی برای آشنایی نسل های آینده با فرهنگ ایرانی اسلامی و انتقال آموزه های شهادت، ایثار، از خود گذشتگی، صبر و گذشت خواهد بود.
ملانوری متذکر شد: باغ موزه دفاع مقدس از اساسی ترین پروژه ها و اقدامات فرهنگی است که در دستور کار استان قرار دارد.
وی ادامه داد: در زمینه اقدامات اجرایی در این پروژه، تاکنون زمین مورد نیاز و نقشه کار تهیه شده و مقدمات کار برای اجرای عملیات عمرانی فراهم گشته است.
استاندار، هدف از این بازدید را اطلاع از روند اجرای کار و پیشرفت فیزیکی پروژه عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، با دعوت از دستگاه های متولی، در آینده نزدیک، روند اجرای این پروژه شتاب خواهد گرفت.
ملانوری تأکید نمود: هدف ما از کمک به تسریع در روند اجرای کار با هم افزایی دستگاه ها،این است که باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یک مرکز فرهنگی و تفریحی به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد و مردم استان و مسافران بتوانند از این فضا به خوبی استفاده کنند.

 

 

 

 

دستگیری فروشنده دارو‌های غیرمجاز در فضای مجازی/۴

شخصی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و فروش دارو‌های غیرمجاز می‌کرد، در شهرستان فردوس بازداشت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس فتای استان گفت: کارشناسان پلیس فتای شهرستان فردوس طی رصد و پایش شبانه‌روزی فضای مجازی تعدادی گروه تلگرامی مبنی بر فروش داروی غیر مجاز را مشاهده کردند، موضوع در دستور کار افسران سایبری قرار گرفت.

سرهنگ محمدپور افزود: با اقدامات علمی و شگرد‌های پلیسی، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد و از متهم مقادیر زیادی دارو و مکمل‌های ورزشی غیرمجاز کشف و ضبط شد.

وی گفت: کاربران فضای سایبری مدنظر داشته باشند که سلامتی خود و خانواده‌شان را با اعتماد به تبلیغات فریبنده سودجویان در فضای مجازی به خطر نیندازند و کالا‌های درمانی و بهداشتی خود را از فروشگاه‌های آنلاین دارای مجوز تهیه کنند.

رئیس پلیس فتا استان از شهروندان خواست هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

بانوی المپیکی خراسان جنوبی راهی توکیو شد/۷

نجمه خدمتی تنها ورزشکار المپیکی استان در قالب اولین گروه اعزامی به المپیک ۲۰۲۱، راهی توکیو شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نجمه خدمتی تنها ورزشکار المپیکی استان به همراه تیم تیراندازی کشور به توکیو اعزام شد.

اولین سهمیه ورزش ایران برای این دوره بازی‌های المپیک اردیبهشت ماه دو سال قبل توسط نجمه خدمتی به دست آمد.

این تیرانداز کشورمان در دو ماده میکس و سه وضعیت به پشت خط آتش خواهد رفت.

وی با حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ چین و کسب جایگاه پنجم در مرحله فینال این رقابت‌ها، اولین سهمیه المپیکی ورزش ایران برای بازی‌های توکیو را از آن خود کرد.

امیدواریم خانم خدمتی با توجه به تجربه یک دوره حضور در المپیک و کسب تجربه‌ ی اخیر در مسابقات جهانی بتواند در آوردگاه المپیک افتخار آفرینی کند.

 

 

 

 

 

انهدام کاروان موتوری مسلح مواد مخدر در خراسان جنوبی/ ۲ شرور مسلح به هلاکت رسیدند/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: در درگیری مسلحانه تکاوران پلیس خراسان جنوبی در مناطق کویری شهرستان”خوسف” یک کاروان موتوری قاچاقچیان مسلح مواد مخدر منهدم و ۲ شرور مسلح به هلاکت رسیدند
.
به گزارش امروز خراسان جنوبی،  سردار”ناصر فرشید” بیان داشت: با دریافت اطلاعاتی مبنی بر تحرک اشرار مسلح و کاروان موتوری قاچاقچیان مواد مخدر در بخش های کویری شرق استان خراسان جنوبی، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: شب گذشته تیم های عملیاتی یگان تکاوری امام حسین”دیهوک” خراسان جنوبی با اجرای طرح های عملیاتی اطلاعاتی و شناسایی دقیق تردد و تحرکات قاچاقچیان مواد مخدر، یک کاروان موتوری اشرار مسلح به استعداد ۳ دستگاه موتورسیکلت تیزرو را در محور کویری”خور به خوسف” شناسایی کردند و به راکبان آن ها دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: راکبان موتورسیکلت ها به اخطار ماموران توجه نکردند و به محض مشاهده مأموران پلیس به سمت آن ها تیراندازی کردند که در تبادل آتش بین پلیس و اشرار مسلح ۲ شرور به هلاکت رسید و ۲ موتورسیکلت نیز توقیف شد.

سردار فرشید با اشاره به این که با برتری حجم آتش پلیس، قاچاقچیان مواد مخدر با برجای گذاشتن ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر و سلاح و مهمات سبک و سنگین خود با یک موتورسیکلت متواری شدند، تصریح کرد: عملیات پلیس برای دستگیری قاچاقچیان متواری شده ادامه دارد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به این که از ابتدای سال بالغ بر ۲۵ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده است؛ خاطرنشان کرد: پلیس با هوشیاری کامل با هرنوع تحرکی که باعث ناامنی منطقه شود مقابله خواهد کرد و در راه مبارزه با اشرار مسلح و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی طبق قانون بدون هیچ گونه اغماضی برخورد خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش مهر؛

۸۰۰ روز وعده در جاده نهبندان – شهداد /صدای معدنکاران درآمد/۷

 ۸۰۰ روز وعده در جاده نهبندان - شهداد /صدای معدنکاران درآمد

بیرجند-جاده نهبندان به شهداد بعد از گذشت ۸۰۰ روز همچنان مسدود است و علی رغم وعده های متعدد مسئولان هنوز اقدامی عملیاتی برای بازگشایی این محور انجام نشده است.

به گزارش مهر در تاریخ ۲۵ فروردین‌ماه سال ۹۸ بارندگی‌های وسیع و بی‌سابقه کویر شهداد را فراگرفت و با تخریب‌های فراوان عملاً راه دسترسی و استفاده از این جاده را بست در حالی که این جاده برای مردم خراسان‌جنوبی یکی از جاده‌های شریانی و حساس بود و از طرف دیگر جاده شهداد به نهبندان از میان تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران (کویر لوت) می‌گذرد.

بسیاری از معدن‌کاران و صاحبان صنایع معتقدند مسدود شدن این محور کار حمل و نقل کالاهای صادرات محور به بندرعباس را مشکل کرده چرا که مسیر نهبندان به شهداد راه رسیدن به بندر را کوتاه‌تر می‌کند که مزایای زیادی داشت.

از آن زمان تاکنون قول و وعده‌های بسیاری برای بهسازی این جاده داده شده و به طور مثال در تاریخ یک آذر ماه ۹۹ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز طرح مطالعاتی محور شهداد – نهبندان که بر اثر سیل سال ۹۸ تخریب شده بود، خبر داد.

پیگیری‌های گذشته برای ترمیم جاده

همچنین در دوم آذر ماه ۹۹ نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه این جاده مراکز صنعتی مرکز کشور در استان‌هایی چون اصفهان را به بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی چون دوکوهانه و ماهیرود می‌رساند، بیان‌کرد: نهبندان از جمله مراکز مهم معدنی شرق کشور است که رونق بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با آن به این جاده ارتباط دارد.

مصطفی نخعی گفت: متأسفانه در سیل ابتدای سال ۹۸ این جاده مانند بسیاری دیگر از جاده‌های کشور در شمال و غرب تخریب شد ولی متأسفانه تاکنون برای بازسازی آن اقدامی صورت نگرفته است.

 ۸۰۰ روز وعده در جاده نهبندان - شهداد /صدای معدنکاران درآمد

وقتی کار به سوال از وزیر رسید

وی با اشاره به اینکه مجموع این عوامل منجر به تذکر کتبی ما به عنوان نمایندگان مردم در این زمینه به وزیر راه شد، اظهار کرد: از آنجایی که پاسخ‌های وزیر محترم برای ما قانع کننده نبود، طرح سوال از وزیر را مطرح کردیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان طرح سوال از وزیر راه را امضا کرده‌اند و این طرح توسط هیئت رئیسه مجلس نیز اعلام وصول شده و در نوبت کمیسیون است.

اما بسیاری از فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی هنوز در انتظار بازگشایی این جاده استراتژیک هستند و بهسازی این جاده را در دسترسی سریع‌تر به بنادر جنوب نقش آفرین می‌دانند.

احمد پروین، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جاده نهبندان به شهدا عملاً راه دسترسی و ارسال بخش عمده‌ای از معادن نهبندان به بندرعباس است و محصولات صادرات محور برای ارسال به بندرعباس از این مسیر می‌گذرد.

اهمیت جاده نهبندان- شهداد برای معدن‌کاران نهبندان

وی بیان‌کرد: اما وقتی که این مسیر بسته باشد ما مجبور می‌شویم که از بیرجند بار خود را به کرمان و از آنجا به بندرعباس بفرستیم و افزایش ۴۰۰ کیلومتری مسافت حمل، طبیعتاً افزایش هزینه‌های کرایه را برای ما به همراه دارد.

این فعال حوزه معدن در خراسان‌جنوبی گفت: این مسئله درباره حمل مواد معدنی به یزد و اصفهان و … نیز صدق می‌کند که مسیر جایگزین مسافت را افزایش می‌دهد.

حامد کریم پور، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مسیر نهبندان به شهدا مسافت نهبندان و خراسان‌جنوبی به استان‌های جنوبی و بندرعباس را کوتاه‌تر می‌کند و از این جهت برای ناوگان حمل و نقل بسیار ارزشمند است.

وی بیان‌کرد: البته قسمتی از محور که به واسطه سیل تخریب شده در محدوده جغرافیایی استان کرمان است اما در سال گذشته نماینده مردم نهبندان و سربیشه در این زمینه رایزنی‌هایی داشته‌اند که منجر به حضور مسئولان مرتبط کشوری برای بازدید از این محور شده است.

محوری که راه رسیدن به استان‌های جنوبی را کوتاه می‌کرد

کریم پور با اشاره به اینکه طول زیادی از جاده را آب و سیل تخریب کرده که بازسازی آن هزینه زیادی دارد، ادامه‌داد: البته اگر بتوان شرایط استفاده مجدد ناوگان حمل و نقل از این مسیر را فراهم کرد بی شک مسافت ما را کاهش داده و سوخت کمتری نیز مصرف خواهد شد.

محمد فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه بر اثر بارندگی‌های سال‌های گذشته جاده نهبندان به شهداد مسدود و به نوعی ارتباط نهبندان با استان کرمان را تحت الشعاع قرار داد.

وی بیان‌کرد: پیگیری‌های متعدد انجام شده اما به نظر می‌رسد که به علت مسائل اعتباری تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

اسدالله جلال‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه قسمت تخریب شده محور بیشتر در حوزه استان کرمان است، گفت: افزود: پنج کیلومتر از این محور تبدیل به باتلاق و دریاچه شده است.

۲۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی جاده نهبندان-شهداد نیاز است

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ میلیارد تومان برای مطالعات این محور در نظر گرفته شد، اظهار کرد: این جاده ابنیه بسیار سنگینی دارد و اینکه اعتبار مورد نیاز احداث این بخش از جاده ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: براساس آخرین اطلاعات طرح برای دریافت اعتبار به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است ولی این اعتبار به طور طبیعی به گونه‌ای نخواهد بود که برای یک سال- دو سال اختصاص یابد.

 ۸۰۰ روز وعده در جاده نهبندان - شهداد /صدای معدنکاران درآمد

جلال زاده اظهار کرد: مکاتباتی با امضای استاندار وقت خراسان‌جنوبی و استاندار فعلی برای پیگیری انجام شده است، ولی باید در نظر گرفت حجم بارندگی و سیل و تخریب در آن منطقه در طول ۱۲۰ سال گذشته بر اساس اطلاعات گرفته شده از محلی‌های آن منطقه بی سابقه بوده است.

وی بیان‌کرد: به نظر من شاید استان کرمان اولویتی فراتر از این محور دارد و ترجیح بر هزینه کردن در آن محورها و اولویت‌ها داشته باشند ولی در هر حال همکاران من در استان کرمان نیز پیگیر این پروژه هستند ولی محدودیت‌های اعتباری برای آنان مشکلاتی ایجاد کرده است.

پنج کیلومترِ اعتبار بر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه‌داد: ۶ میلیارد تومانی که ما گفتیم برای مطالعات این محور در نظر گرفته شده برای کمترین حالت ممکن است و ۲۴۰ میلیارد تومان نیز هزینه اجرای تنها این پنج کیلومتر است.

جلال زاده گفت: البته همکاران در دو استان خراسان‌جنوبی و کرمان تا می‌خواهند برای آن محور کاری بکنند باز یک بارندگی رخ می‌دهد و به عنوان مثال طبق اطلاعات گرفته شده بارندگی‌های اخیر در استان کرمان در آن منطقه نیز تأثیر منفی و تخریبی داشته است.

در هر حال آنچه مسلم است فراهم کردن شرایط استفاده مجدد ناوگان حمل و نقل از این محور نیاز به رایزنی بیشتر دو استان کرمان و خراسان‌جنوبی و تخصیص اعتبارات ملی برای آن دارد. به امید آنکه این موضوع در دولت جدید محقق شود.

 

 

 

دستورالعمل استمهال حق بیمه کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 

دستورالعمل استمهال حق بیمه کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شیوع کرونا این سازمان در چند مرحله دستورالعمل استمهال حق بیمه کارگاه‌هایی که از بحث کرونا آسیب دیده اند را صادر و به استان‌ها ابلاغ کرده است.

علیرضا محمدی صبح امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در   بیرجند  ، تامین اجتماعی را دستگاهی برای خدمت رسانی بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه خدمت رسان بزرگ است که علاوه بر واحد ستاد اداره کل استان ۹ شعبه اصلی در سطح استان دارد.

وی  به طرح حمایت مالی از بیمه شدگان و مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: بر اساس دستور اداری صادر شده از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، طرح حمایت مالی از تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران این سازمان آغاز شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی افزود: از این تعداد شعب، ۲ شعبه در شهرستان بیرجند و مابقی در شهرستان‌های قاین،  فردوس، طبس ، بشرویه ، نهبندان، درمیان و عشق آباد فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳ واحد کارگزاری در شهرستان‌های بیرجند، قاین و طبس در حال خدمات رسانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران است بیان کرد: در حال حاضر ۱۹۸ نفر پرسنل سازمان تامین اجتماعی هستند.

۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند 

محمدی از وجود ۱۲۲ هزار و ۶۹۳ نفر بیمه شده اصلی و ۲۶ هزار و  ۷۶۲ نفر مستمری بگیر اصلی در خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: همچنین در مجموع با افراد تبعی ۳۸۷ هزار و ۲۲۴ نفر هستند که به نوعی ۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

وی به تمدید پرداخت حق بیمه برای کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا و از اسفند ماه سال ۹۸، سازمان تامین اجتماعی در چند مرحله دستورالعمل استمهال حق بیمه کارگاه‌هایی که از بحث کرونا آسیب دیده اند را صادر و به استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا نرخ حق بیمه ۲۷ درصدی کارگاه‌ها را با ۷ درصد سهم بیمه شده دریافت کردیم تا هیچگونه مشکلی در خدمات درمانی متقاضیان اتفاق نیفتد و ۲۰ درصد حق بیمه باقی مانده نیز با درخواست خود متقاضی تقسیط شد.

محمدی به ثبت اعتبار دفترچه‌های بیمه شده‌ها و مستمری بگیران اشاره کرد و اظهار داشت: در خرداد ماه سال ۹۹ به دلیل عدم تجمع و مراجعه به شعب تامین اجتماعی بحث حذف تاریخ اعتبار دفترچه عملی شد.

وی افزود: در این راستا دیگر نیازی نیست بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای اعتبار دفترچه‌هایشان به شعب تامین اجتماعی و کارگزاری‌ها مراجعه کنند و بدون نیاز به مراجعه حضوری تنها با شماره گیری کد دستوری  #۱۴۲۰*۴* اسحقاق درمان خود را با مراجعه به پزشک دریافت می کنند.

حذف دفترچه‌های درمانی 

مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی به حذف دفترچه‌های درمانی اشاره کرد و گفت: از اوایل اسفندماه ۹۹ دفترچه بیمه از شعب سازمان تامین اجتماعی خارج شد و بیمه شدگان با مراجعه به مراکز درمانی با ارائه شناسنامه، کارت ملی و جلد دفترچه احراز هویت و خدمات پزشکی دریافت می کنند.

محمدی همچنین به اولین مرحله متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مرداد سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در مرداد ماه سال ۹۹ به دنبال بحث متناسب سازی حقوقی، اولین مرحله متناسب سازی حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد که احکام متقاضیان در مرداد ماه صادر و مابه التفاوت ها به حسابشان واریز شد.

وی افزود: همچنین مرحله دوم متناسب سازی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد که در این مرحله حداقل حقوق مستمری بگیران ۲.۵ برابر حقوقشان افزایش پیدا کرد، برای مثال مستمر بگیر سازمان تامین اجتماعی در طول خدمت ۳۰ سال کامل با حداقل حقوق حق بیمه پرداخت می کند که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ما یک میلیون و ۶۷۰  هزار تومان حقوق به کارفرما داده ایم، با مرحله اول متناسب سازی حق کارفرما درسال ۹۹ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و در مرحله دوم متناسب سازی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بین ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که ۲.۵  برابر حقوق مستمری بگیران افزایش پیدا کرد که در مجموع ۵۰ درصد افزایش مستمری داریم.

 

 

 

رقابت بانوان مچ انداز خراسان‌جنوبی در مسابقات کشوری/۷

تیم بدنسازی و پرورش اندام بانوان خراسان‌جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی به رقابت می‌پردازند.

این ماراتن ملی به میزبانی شهرستان سرعین استان اردبیل برگزار و قریب‌ بر ۸۰ بانوی مچ‌انداز برتر کشور حضور دارند.

«آرزو حسینی و مهسا خواجه‌عبداللهی» به نمایندگی از خراسان‌جنوبی با پیشینه مدال‌آوری در مسابقات مچ‌اندازی بانوان کشور در انتخابی تیم ملی هنرنمایی می‌کنند.

 

 

 

دارترهای استان سیبل مسابقات رنکینگ‌ کشور را نشانه‌ می‌روند/۷

در دومین دوره از مسابقات دارت رنکینگ کشوری انتخاب تیم ملی بانوان کشور نمایندگان خراسان‌جنوبی سیبل رقابت‌ها را نشانه می‌روند.

«طاهره فرازی از بشرویه»، «زهرا رجبی و ملیحه قریشی از طبس»، «مریم رمضانی، زهرا مومن و سمیرا سلیم از بیرجند» در این ماراتن ملی به میزبانی البرز  هنرنمایی می‌کنند.

در نخستین دوره از مسابقات دارت رنکینگ کشوری «ملیحه رجبی و زهرا رجبی» از شهرستان طبس به ترتیب بر سکوی قهرمانی و مقام سومی رقابت‌ها ایستادند.

 

 

این مدارسِ بی کلاس

این مدارسِ بی کلاس

ایسنا/خراسان جنوبی خبر رسیده که مهر امسال برخی از مدارس استان قرار است دو شیفته شوند؛ مدارسی که قرار است دوبار در طول روز از آنان استفاده شود تا عدم توازن تعداد دانش‌آموز و تعداد کلاس‌های درس حل شود.

خراسان جنوبی با دارا بودن مدرسه تاریخی شوکتیه به عنوان سومین مدرسه نوین کشور پس از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز به عنوان یکی از قطب‌های آموزشی کشور، امروز از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد.

در سال‌های اخیر مهاجرت از روستاها و حتی شهرهای کوچک به مرکز استان خراسان جنوبی و حتی ساخت مسکن و گسترش فضای شهری بدون چاره اندیشی برای زیرساخت آموزشی، باعث شده تا تعداد مدارس به نسبت دانش‌آموزان کم باشد.

به گزارش ایسنا، این امر باعث شده تا بیرجند، مرکز خراسان جنوبی که روزی از فضای آموزشی مناسبی برخوردار بود، اکنون روی خوش کلاس‌های درس را به خود نبیند.

دو ماه مانده به آغاز سال تحصیلی که به گفته کارشناسان ممکن است امسال حضوری برگزار شود، خبر رسیده که بسیاری از مدارس بیرجند دوشیفته خواهند شد و دلیلش کمبود فضاست و عدم وجود کلاس. این خبر بسیاری از والدین را آشفته کرده چراکه برای والدین کارمند، رفت و آمد فرزندانشان در ساعات بعدازظهر عذاب آور است.

عدم توازن رشد دانش‌آموزان و تعداد کلاس‌های درس 

محمدحسین یکه خانی، مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شهرستان بیرجند پایین‌ترین سرانه آموزشی کشور یعنی معادل ۴.۲ متر را دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان سالانه ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دانش‌آموز بین ورودی و خروجی رشد دارد، افزود: جمعیت دانش‌آموزان ورودی در این شهرستان هر سال رشد دارد که این امر دلایل مختلفی از جمله مهاجرت از رئوستاها  یا سایر شهرستان‌ها دارد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند بیان کرد: این افزایش چند برابر جمعیت، نیاز به مدارس دارد، اما متاسفانه با کمبود فضای آموزشی مواجهیم.

یکه خانی با بیان اینکه با اینکه در این سال‌ها از خیرین و دولت کمک گرفتیم و همچنین فعالیت‌های اداره کل نوسازی مدارس افزایش یافته، اما هنوز با مشکل کمبود فضا و کلاس مواجه هستیم، تصریح کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که ساخت و سازهای فعلی پاسخگوی جمعیت دانش‌آموزان بیرجندی نیست.

وی با بیان اینکه در شهرستان بیرجند حدوداً ۴ برابر سال ۹۴ مدرسه دو نوبته داشته‌ایم، افزود: اکنون تعداد از ۲۰ مدرسه اکنون به ۸۰ مدرسه رسیده است،

مدیر آموزش و پرورش بیرجند بیان کرد: برای حفظ وضعیت موجود باید هر سال حدود ۱۰۰ کلاس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد که این کار بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: ظرفیت مدرسه و تعداد دانش‌آموزان مشخص می‌کند که یک مدرسه دو شیفت باشد یا تک شیفت و این امر باعث شده امسال برخی از مدارس دوشیفت شوند.

ساخت مسکن بدون درنظرگرفتن زیرساخت آموزشی

یکه خانی با بیان اینکه وقتی مدرسه‌ای ظرفیت دوشیفت بودن را دارد این کار را به عنوان یک راه حل انجام می‌دهیم، افزود: سعی کرده‌ایم در هر مدرسه‌ای در دو شیفت از یک جنسیت استفاده شود و ثابت باشد.

وی با بیان اینکه معضل دیگر کمبود معلم است، افزود: معلمان پایه اول ابتدایی در تمام شهر جذبی هستند و از سویی دیگر مدارس هیئت امنایی به روال گذشته جذب آزاد ندارند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه مساکن مهر ساخته شده و به طور مثال در مکانی از شهر که ساختمان‌های بسیار مسکن مهر داریم، تعداد مدرسه مورد نیاز را نداریم، تصریح کرد: به طور مثال؛ در منطقه‌ای از شهر طبق استاندارد آموزشی نیازمند ۷۰ کلاس درس هستیم؛ حال اینکه حتی یک مدرسه نداریم.

یکه خانی بیان کرد: از مسئولان مربوطه برای حل این مشکل کمک خواسته‌ایم که امیدواریم برطرف شود.

کمبود فضاهای آموزشی و کمبود نقدینگی بیداد می‌کند

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت به منظور آماده سازی و توانمندسازی دانش آموزان، اولیای خانه و مدرسه و تجهیز مراکز مشاوره برای دوران پسا کرونا نیازمند ۶۰۰ میلیون اعتبار هستیم.

وی از اتصال ۳۰۰ روستای استان، به شبکه ملی اطلاعات و برخورداری آن ها از  اینترنت پر سرعت،  تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ماده ۱۶ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش راهکاری مناسب برای احراز مالکیت و تأمین سرانه کاربری آموزشی و رفع مشکلات آموزش و پرورش در این زمینه است که متأسفانه بیش از ۳۰ سال مغفول مانده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه نخست کشور در ارزشیابی عمومی و تخصصی و برای سومین سال متوالی، میانگین دروس امتحان نهایی کشور، خبر داد و اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ ﮐﻠﯿﻪ ﺷﻬﺮداری‌ﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﻃﺮﺣ‌ﻬﺎی ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﻣﺠﻮزﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺧﻮد زﻣﯿﻨﻪ اﺣﺮاز ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ زﻣﯿﻨﻬﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ را ﺑﺮای ادارات آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزﻧﺪ.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عدم تناسب جمعیت  معلم به دانش آموز، پراکندگی جمعیت دانش آموزی و وجود کلاس های زیرنرم، کمبود فضاهای آموزشی، سن بالای برخی از مدارس استان، عدم پاسخگویی اعتبارات تعمیر و نگهداری آن‌ها و کمبود نقدینگی را از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش برشمرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به بازنشستگی یک هزار و ۱۸۷ معلم برای سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تمام نیروهایی که جایگزین این تعداد پیشکسوت می‌شوند، تنها ۵۱۶  معلم زن و مرد است.

وی، نسبت معلم به دانش آموز در کشور را یک به ۲۶ اعلام کرد و یادآور شد: این میزان در خراسان جنوبی به علت پراکندگی بالای جمعیت به یک به ۱۶، ۱۰، ۵ و گاهی اوقات به حتی زیر این تعداد نیز می‌رسید.

وی با بیان اینکه ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان  لازمه تجمیع کلاس‌های زیر نرم و هدایت دانش‌آموزان به مدارس شبانه روزی است، بر تجمیع کلاس‌های زیر نرم و کاهش کلاس‌های مختلط تأکید کرد.

وی ادامه داد: لازمه تجمیع مدارس و کلاس های زیر نرم و در نتیجه کاهش کلاس‌های مختلط دوره اول متوسطه، هدایت دانش‌آموزان روستاها و مناطق کم جمعیت به سوی مدارس شبانه روزی با مشارکت و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اولیای دانش‌آموزان است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، نرم دانش‌آموزی را برای تشکیل کلاس مستقل برای هر پایه در دوره اول و دوم ابتدایی ۲۲ نفر، متوسطه اول ۲۰، متوسطه دوم ۱۳ و هنرستان ۱۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: براین مبنا حداقل تشکیل مدرسه روزانه در دوره اول و دوم متوسطه ۷۵ نفر و هنرستان ۵۰ بوده و لازمه تشکیل دبیرستان و یا هنرستان شبانه روزی حداقل ۸۰ نفر است.

وی اظهار کرد: برای اجرایی شدن طرح تجمیع کلاس‌های زیر نرم، برای ۳ هزار و ۷۰۰ دانش آموز علاوه بر تخصیص کلاس و نیروی انسانی از سوی آموزش و پرورش، اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت  هزینه غذایی و  هزینه ایاب و ذهاب  این تعداد دانش‌آموز مورد نیاز است که نیاز به مساعدت ویژه استاندار و سایر نهادها دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه فعالیت شورای پرژه مهر از ابتدای خرداد ماه امسال با تشکیل کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده و تا بازگشایی مدارس ادامه دارد، تصریح کرد: پروژه مهر با هدف برگزاری باشکوه آیین بازگشایی مدارس، ثبت نام دانش آموزان و خریدکتب درسی، اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سازماندهی نیروی انسانی، ساماندهی فضاهای آموزشی ،پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی، زیباسازی فضاهای آموزشی، پیش بینی تمهیدات لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمادگی وتقویت فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای شرایط خاص احتمالی را از دیگر اهداف شورای پروژه مهر در استان برشمرد.

به گفته واقعی امسال آیین نمادین بازگشایی مدارس، مراسم آغاز سال تحصیلی، گرامی داشت هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی به میزبانی شهرستان نهبندان انجام می‌شود.

وی به بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها اشاره کرد و گفت: مدارس متوسطه مختلط روستایی به دلیل اینکه یک دبیر باید همه یا بیشتر دروس را تدریس کند، بازدهی بالایی ندارد و بهتر است والدین فرزندان خود را به مدارس خوابگاهی تعیین شده که رایگان هم هستند، بفرستند.

به دنبال تجمیع دانش‌آموزان روستایی در مدارس شبانه روزی هستیم 

واقعی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مدرسه متوسطه اول جدید، میانگین ۷۵ دانش‌آموز و برای استمرار مدارس در حال فعالیت میانگین ۶۰ دانش‌آموز را تعیین کرده است، البته چنانچه در روستایی تعداد دختران به ۳۰ دانش‌آموز برسد، برای دختران آن روستا می‌توان کلاس تشکیل داد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تجمیع دانش‌آموزان روستایی مناطق مختلف یک شهرستان در قالب مدارس خوابگاهی هستیم، افزود: در مدارس خوابگاهی تمامی امکانات از غذا تا هزینه ایاب و ذهاب و حتی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان به صورت رایگان به آنها داده خواهد شد، همچنین این مدارس از نیروهای بسیار توانمند با کلاس‌های قوی استفاده می‌شود تا دانش‌آموز آینده درخشانی را پیش رو داشته باشد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مزیت مدارس خوابگاهی نسبت به مدارس مختلط با تعداد محدود دانش‌آموز اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان در مدارس خوابگاهی هیچ دغدغه‌ای جز تحصیل نخواهند داشت و از تمامی امکانات خوابگاه به صورت کاملا رایگان بهره خواهند برد.

وی بیان کرد: امسال بخش زیادی از مدارس مختلط روستایی (متوسطه اول) به دلیل کیفیت پایین آموزشی جمع‌آوری خواهند شد و آسیب‌های آموزشی و فرهنگی که این مدارس دارد، با راه‌اندازی خوابگاه‌ها کاهش می‌یابد.

واقعی با اشاره به اینکه کنکور ۱۴۰۰ در کمال سلامت و آرامش برگزار شد، گفت: آزمون مدارس تیزهوشان نیز به دلیل شرایط کرونایی لغو شده است و در آینده برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری از نظر معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان را کسب کرده است، افزود: این در حالی رقم خورد که ما در برخی مناطق زیرساخت‌های کافی برای آموزش‌های مجازی را نداشتیم، اما در عین حال با تلاش همکاران و معلمان دلسوز و تلاش والدین و دانش‌آموزان این درخشش حاصل شد.

سکینه طیبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: در سال تحصیلی جدید ۱۷۸ هزار و ۵۹۹ دانش‌آموز در استان داریم که در ۲ هزار و ۶۰۰ آموزشگاه مشغول تحصیل خواهند شد و در مجموع ۱۴ هزار و ۵۳۳ نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی داریم.

۱۶۰۰ معلم کمبود داریم 

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید هزار و ۶۰۰ معلم کمبود داریم، افزود: در دهه اخیر با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بودیم و تعداد دانش‌آموزان استان از ۱۳۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۱۸۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، هر سال رشد دانش آموزی را داشته‌ایم اما تعداد معلمان ما کم شده‌اند.

فرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: برای اینکه در دوران پساکرونا غافلگیر نشویم و از قبل برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم، در این خصوص باید مشاوران، اولیا و دانش‌آموزان را در مدیریت زندگی توانمند کنیم تا درخصوص آسیب‌های دوران پسا کرونا موفق عمل کنیم.

وی افزود: به دلیل کمبود مشاور اولویت اول ما پوشش مدارس متوسطه اول است در صورتی که در مدارس ابتدایی امروز مشاوره ضروری است و در مدارس ابتدایی از رابط مشاور استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: برای اجرای طرح آسیب‌شناسی دوران کرونا و پسا کرونا به اعتباری حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داریم و باید در اجرای این طرح والدین را نیز توانمند کنیم تا بهتر موفق شویم.

اراضی و نیامندی‌های آموزش و پرورش استان به تفکیک شهرستان‌ها احصا شود

ناصرخوش خبر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش گفت: تمام قوانین وضع شده ابزاری برای تأمین نیازمندی‌ها به ویژه در حوزه مقدس و اولویت دار تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد اراضی و نیامندی‌های آموزش و پرورش استان در بحث تملک این اراضی به تفکیک شهرستان‌ها احصا شده و در قالب یک طرح جامع به شورا برای تصویب نهایی ارائه شود، تصریح کرد: در این طرح علاوه بر رعایت اصول ماده ۱۶ قانون تأسیس شوراهای آموزش و پرورش، لازم است میزان مسئولیت دستگاه‌ها نیز احصا شده و  با انعقاد تفاهم نامه‌هایی مسیر توسعه و تحقق اهداف ماده ۱۶ به درستی ترسیم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، از مشاوره به مانند اکسیژن در شریان‌های جامعه برای تداوم حیات فردی و اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: تمام افراد  جامعه از کودکی تا پیری به مشاور و خدمات مشاوره ای نیازمند بوده  و این مهم در حوادث، سوانح و تغییرات ناشی از دگرگونی در سبک زندگی مانند کرونا و پسا کرونا تأثیر گذار و تعیین کننده است.

وی، تصویب طرح هایی که صد در صد  قابلیت اجرایی داشته و نزدیک به اهداف نظام تعلیم و تربیت در عرصه‌های گوناگون باشند را مهم ترین هدف شورای آموزش و پرورش استان دانست و بیان کرد: در تقسیم اعتبارات ملی و استانی همیشه نگاه خاص سئولین بر حل و کاهش مشکلات تعلیم و تربیت بوده و این نگاه تا رفع کامل چالش ها در این نهاد انقلابی و حاکمیتی تداوم خواهد داشت.

استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و تکرار نکردن مواردی چون عدم توجه به زیرساخت آموزشی در یک منطقه بزرگ و پرجمعیت و عدم ساخت قارچ گونه مساکن، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. تنها باید کمی به تصمیمات فکر کرد که نتیجه این تصمیم در سال‌های آینده چه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح دفتر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت/۲-۳

دفتر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در بیرجند افتتاح شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با بیان اینکه این دومین دفتر این پایگاه است ، افتتاح دفتر پایگاه میراث جهانی بیابان لوتگفت: دفتر اصلی پایگاه در منطقه دهسلم نهبندان واقع شده است که هدف اصلی آن در اختیار قرار دادن اطلاعات بیابان لوت به گردشگران و علاقه مندان است.
رضایی ملکوتی با بیان اینکه این دفتر به مناسبت پنجمین سالروز ثبت جهانی بیابان لوت افتتاح شد ، افزود: نمایشگاه عکس از جاذبه‌های لوت و روستای دهسلم هم در این مکان از امروز تا پایان هفته از ساعت ۹ تا ۱۲ برای بازدید علاقه مندان باز است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوازش چرم و چوب در کارگاهی از جنس مشاغل خانگی

نوازش چرم و چوب در کارگاهی از جنس مشاغل خانگی + فیلم

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارآفرین بیرجندی اکنون با حمایت طرح توسعه مشاغل خانگی خراسان جنوبی توانسته چرم و چوب را به هم نوازی دعوت کرده و محصولاتی بی بدیل بسازد.

طرح توسعه مشاغل خانگی آمد تا هنرها و دست بافته‌های دیرین را دوباره احیا کند، هنرهایی که پتانسیل لازم را داشت اما گاهی در میان دغدغه‌ها کم رنگ شده بود. این طرح به میدان آمد تا ایده‌های جدید در ذهن را فعال کند و راهی باشد برای دیده شدن استغدادهایی که در شهر نهفته مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای و مداخله گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.

بر اساس این الگو و با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود.

سهم استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد بستر اشتغال برای ۴۰۰ نفر است که بیش از ۹۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردند و برای اینکه نارضایتی عمومی ایجاد نشود با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بقیه افراد ثبت نام شده هم از مزایای طرح استفاده خواهند کرد.

وی که در کارگاه کوچکی در گوشه‌ای از این شهر مشغول فعالیت است؛ دختران جوان بسیاری را در این کارگاه جمع کرده و از ایده‌های ذهن‌های خلاقشان بهره می‌گیرد. او توانسته با هم نوازی چرم و چوب کاری کند و محصولاتی را بسازد که اکنون در پایتخت و حتی کشورهای دیگر خریدار دارد.

او حتی با پیشرانان دیگر مشاغل خانگی ارتباط برقرار کرده و رودوزی‌های سنتی را روی کفش و کیف‌های تولیدی‌اش به کار می‌برد و به این واسطه این هنرها را نیز بیشتر می‌شناساند.

گردونه مفید اقتصادی در قالب یک طرح 

لیلی جلیلی، یک کارآفرین و پیشران مشاغل خانگی که چند سالی است در حوزه چرم دوزی فعالیت دارد، به ایسنا می‌گوید: چرمدوزی هنری زیبا دستی با پیشینه‌ای بسیار قدیمی است که از زمان‌های گذشته همواره همراه انسان‌ها بوده و با گذر زمان دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

وی افزود: پایه و اساس هنر چرمدوزی دستی چرم است که توسط کارخانه‌ها دباغی می‌شود و در کیفیت‌های مختلف توسط ابزارهای مخصوص به چرم تبدیل شده و بعد تبدیل به محصول زیبای چرمی می‌شود که در حیطه کاری بنده است.

این پیشران بیان کرد: این محصول به کیف‌های مختلف تبدیل می‌شود که با ظرافت و دقت کامل برش و دوخت روی آن انجام شده و تمام کار از صفر تا صد با دست انجام می‌شود.

جلیلی اظهار کرد: من به عنوان یک کار آفرین  به این نتیجه رسیدم که برای استان و شهر خود می‌توانم مفید و مثمره ثمر باشم و با توجه به شرایط مالی و علاقه و هنری که در زمینه چرم داشتم توانستم تجربه و هنرم را در اختیار زیر مجموعه خود قرار دهم و برای آنان درآمد پایداری را ایجاد کنم.

این کارآفرین بیان کرد: آشنایی من با جهاددانشگاهی از یک فراخوان آغاز شد و سپس توسط دولت ثبت و  آمارگیری مشاغل خانگی انجام شد و من وارد این گردونه اقتصادی شدم که بسیار فرصت های مهمی از بازار را برای من و همکارانم فراهم کرد.

جلیلی یادآور شد: پشتیبانی دولت از نظر مالی و تهیه امکانات کارگاهی و لوازم مورد نیاز، با توجه به محدودیت فروشگاه‌های خاص این شغل و تنوع ابزار و یراق مورد نیاز مصرفی بسیار پایین بوده و خلاقیت و ابتکار را از کسانی که در این مقوله کار می‌کنند سلب کرده و به دلیل محرومیت منطقه امکان تردد به تهران برای خرید ابزار و لوازم میسر نیست؛ لذا امیدواریم که این مسائل در آینده نزدیک روند بهتری پیدا کند.

وی بیان کرد: آرزو دارم دست‌های بسیاری را بگیرم و زندگی بانوان را از رخوت و سستی نجات دهم، رویای من این است که افراد اطرافم توانمندی‌های خود را درک کرده و با هدفغیب که خداوند برای آنان طرح ریزی کرده، زندگپی کنند.

وی که اکنون بیش از ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاهش مشغول به فعالیند، می‌گوید: دختران کارگاهم همگی از ذوق و علاقه سرشار برخوردارند؛ علاقه‌ای که بر روی کار پیاده می‌شود و هنری بی بدیل را به هنردوستان هدیه می‌دهد.

جلیلی بیان کرد: امیدواریم با رونق طرح توسعه مشاغل خانگی، بتوانیم بیشتر در حوزه تولید محصولات چرمی فعالیت کرده و رونق این حوزه بیشتر شود.

ایده‌هایی که نیازمند دیده شدن هستند 

وی تصریح کرد: افرادی که با من کار می‌کنند ایده‌های بسیاری در ذهن دارند که اولین بار است که در کشور بروز می‌کند؛ من یاد گرفته‌ام  که روی پای خود بایستم و از هیچ کس توقع نداشته باشم.

جلیلی بیان کرد: در حوزه تهیه مواد اولیه با مشکل زیادی مواجه نیستیم و فروش محصولاتمان در تهران است و اکنون با طرح توسعه مشاغل خانگی با برندها و بازار بیشتر ارتباط برقرار کرده و حتی به فکر صادرات هستیم.

این کارآفرین بیان کرد: تولیدات مشاغل خانگی قابلیت ارائه و فروش در بازارهای ملی و منطقه ای را دارد و معتقدم هنرهای دستی در حوزه مشاغل خانگی از جمله فرش حتی قابلیت صادرات به خارج کشور را دارند، البته این کار نیازمند مدیریت صحیح است.

وی تصریح کرد: افرادی که وارد حوزه مشاغل خانگی می شوند نیازمند تشویق، حمایت و مدیریت صحیح هستند که احساس می‌کنم اکنون در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این امر دیده می‌شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

 

 

اعضای جوان بیرجندی به ۶ بیمار زندگی بخشید/۴-۲

اعضای جوان مرگ مغزی اهل بیرجند به ۶ بیمار نیازمند جانی دوباره بخشید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ۶ عضو آقای حسن ملکی مقدم ۳۲ساله ساکن شهرستان بیرجند برای پیوند به

اعضای جوان بیرجندی به ۶ بیمار زندگی بخشید بیماران نیازمند اهداء شد.کلیه‌های زنده یاد حسن ملکی مقدم به دو بیمار آقا ، ۵۱ ساله ساکن گناباد و ۳۲ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهداء و پیوند شد.

کبد مرحوم حسن ملکی مقدم در بیمارستان بوعلی سینا شیراز به خانم ۴۴ساله ساکن کرمان پیوند شد و به بیمار زندگی دوباره بخشید و قرنیه‌های وی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.

همچنین قسمتی از پوست و کبد مرحوم حسن ملکی مقدم به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) برای پیوند ارسال شد.

مرحوم حسن ملکی مقدم از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد و پس از مراحل تأیید مرگ مغزی و رضایت خانواده در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

 

 

 

 

۵۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی/۲-۳

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش این نهاد هستند.

محمدی مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد بیمه شده‌های اصلی در استان مجموعا ۱۲۲ هزارو ۶۹۳ نفر است که ۲۶ هزار و ۷۶۲ نفر مستمری بگیر اصلی هستند و در مجموع با افراد تبعی، ۳۸۷ هزارو ۲۲۴ نفر را تشکیل می‌دهند که تقریبا ۵۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.

او در خصوص تمدید زمان پرداخت حق بیمه برای کارگاه‌های آسیب دیده از کرونا افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۹۸، سازمان تأمین اجتماعی نرخ حق بیمه ۲۷ درصدی کارگاه‌ها را با ۷ درصد سهم بیمه دریافت کرده است.

محمدی بیان کرد: بیست درصد باقی مانده از حق بیمه با درخواست متقاضی تقسیم شده و در حال پرداخت است.

 

 

اهدای ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز به مراکز نگهداری سالمندان و معلولان/۲-۳

۱۳ دستگاه اکسیژن ساز بین مراکز نگهداری سالمندان و معلولان خراسان جنوبی توزیع شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیرکل بهزیستی استان در مراسم ویدئو کنفرانسی اهداء هزار دستگاه اکسیژن ساز

اهدای ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز به مراکز نگهداری سالمندان و معلولان به مراکز سالمندان و معلولان کشور، گفت: سهم استان از این تعداد، ۱۳ دستگاه  است که برای مرکز نگهداری معلولان و سالمندان اختصاص یافته است.

عرب نژاد با اشاره به اینکه ارزش هر دستگاه بالغ بر ۲۰ میلیون تومان است، افزود: این دستگاه‌ها بین تمام مراکز نگهداری سالمندان و معلولان استان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و بیماران اعصاب و روان توزیع شده است.

وی گفت: جمعیت سالمندان در مراکز نگهداری استان بالغ بر ۲۵۰ نفر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*