اخبار خراسان جنوبی/

دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

 دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان به همت سازمان دانشجویان جهادددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این مناظرات ۲۵ لغایت ۲۷ آبان ماه  سال جاری در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

حمید مرادی افزود: این مسابقات با هدف توانمندسازی دانشجویان در گفتمان‌های علمی و با شعار “مناظره، فرصتی برای یادگیری” توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: به منظور ارتقاء فرهنگ گفت‌وگو و بسط و گسترش مباحثه مستدل، اخلاقی و منطقی و تعالی نشاط علمی در محیط‌های دانشگاهی، مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران هر سال توسط مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و واحدها در سراسر کشور برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مسابقات مناظره، آزمودن توان منطقی دانشجویان در اقامه استدلال و اقناع مخاطب است، افزود: مسابقات مناظره دانشجویان ایران فرصتی برای تقویت فضای آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و مقام معظم رهبری سال‌هاست بر ضرورت توسعه و تقویت گفتگو و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند.

وی افزود: این مسابقات اطلاعات و آگاهی دانشجویان را درخصوص مسائل و موضوعات مختلف جامعه تقویت می‌کند و در عین حال، پایبندی به قوانین و مقررات را در عین رعایت اخلاق و احترام به دانشجویان می‌آموزد.

مرادی با اشاره به اینکه دانشجویان می توانند در قالب تیم های چهار نفره در این مسابقات شرکت کنند، گفت: علاقه مندان تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت جهاددانشگاهی خراسان جنوبییا لینک http://jdkhj.ir/fa/form/۵۵۲ در این دوره از مسابقات شرکت کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان ۲۵ لغایت ۲۷ آبان ماه  سال جاری در استان به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

 

خراسان‌جنوبی به استقبال دهه ولایت می‌رود/ گسترده شدن سفره اطعام غدیر

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان‌جنوبی گفت: دهه ولایت از روز سه‌‍شنبه ۲۹ تیرماه آغاز و تا عید سعید غدیرخم ادامه خواهد داشت که طی این مدت ۶۵ عنوان برنامه در استان اجرا خواهد شد.

خراسان‌جنوبی به استقبال دهه ولایت می‌رود/ گسترده شدن سفره اطعام غدیر

حجت‌الاسلام محمد عالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، عید غدیرخم بزرگترین حادثه برای اتصال حلقه ولایت و امامت دانست و اظهار داشت: غدیر حلقه اتصال همه مکاتب آسمانی و فرقه‌ها، اعم از شیعه و سنی و احزاب است و باید در همیشه تاریخ زنده و ماندگار شود.

وی با اشاره به دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر) و برنامه‌های پیش‌بینی شده طی این مدت، بیان داشت: دهه ولایت از روز سه‌‍شنبه ۲۹ تیرماه آغاز می‌شود و ۶۵ عنوان برنامه طی این ایام در استان پیش بینی شده و اجرا خواهد شد که این کار به تبیین فرهنگ غدیر کمک خواهد کرد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان‌جنوبی برگزاری دعای عرفه، اقامه نماز عید قربان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت مجوز از ستاد کرونا را از برنامه‌های پیش‌بینی شده ذکر کرد و افزود: برنامه ویژه دهه امامت و ولایت توسط ادارات، مساجد، نهادها و تشکل‌های مردمی در این استان برگزار می‌شود.

حرکت کاروان‌های شادی

عالی آذین‌بندی معابر عمومی، ادارات، منازل و مجتمع‌های مسکونی، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، تجلیل از سادات، دیدار مسئولان با ائمه جمعه، قرائت زیارت جامعه کبیر در مساجد و بقاع متبرکه، برگزاری جشن ولادت امام هادی(ع) و تبیین سیره این امام همام، برگزاری ایستگاه صلواتی و ترویج نماز و اعمال ویژه روز غدیر را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده ذکر کرد.

وی تأکید کرد: عید غدیر خم بزرگترین عید مسلمین است و تلاش می‌کنیم جشن‌های این ایام به دلیل کرونا با سردی روبرو نشود و با پویایی و نشاط و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن را برگزار خواهیم کرد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان‌جنوبی از حرکت کاروان‌های شادی در محلات مختلف شهر خبر داد و عنوان کرد: روز عید سعید غدیر اجتماع غدیریون با رعایت مسائل بهداشتی و در فضای باز در مرکز استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها برگزار خواهد شد.

سفره اطعام غدیر گسترده می‌شود

عالی یکی از سنت‌های مهم روز غدیر را اطعام دانست و افزود: امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر(ص) و صدیق و یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد».

وی از برپایی سفره‌های اطعام علوی در مساجد و بقاع متبرکه، پخت و توزیع اطعام علوی بین ایتام، نیازمندان و رهگذاران جاده‌ای و اهدای عیدی به نیازمندان، ایتام و کودکان خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق احادیث و روایات ثواب و برکات بزرگی برای اطعام در این روز نقل شده که می‌تواند انگیزه‌ای برای مشارکت مردمی باشد.

 

 

 

تعطیلی اماکن و فعالیت‌های ورزشی در ۳ شهرستان خراسان‌جنوبی

ویروس کرونا اماکن ورزشی و فعالیت‌های تربیت‌بدنی شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان را به تعطیلی کشاند.

تعطیلی اماکن و فعالیت‌های ورزشی در ۳ شهرستان خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، براساس مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و شیوع نوع دلتای این ویروس منحوس با قدرت سرایت بسیار بالا به منظور حفظ سلامت مردم و ورزشکاران اماکن ورزشی و فعالیت‌های تربیت‌بدنی شهرستان‌های با رنگ‌بندی خیلی پرخطر خراسان‌جنوبی تعطیل شد.

طبق بازنگری و ویرایش طرح جامع هوشمند محدودیت، فهرست تغییرات ایجاد شده در گروه‌بندی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی در قالب ۳ گروه اعلام شده است.

استخرهای روباز، تیراندازی (اهداف پروازی، فضای باز)، تیروکمان، چوگان، دوومیدانی، سوارکاری، قایقرانی (به‌جز دراگون بوت)، کوهنوردی، گلف، تنیس، موتورسواری و اتومبیل‌رانی و دوچرخه‌سواری در گروه نخست قرار دارند.

رشته‌های بدنسازی و پرورش‌اندام، اسکی، بولینگ و بیلیارد، تنیس روی میز (داخل سالن)، شمشیربازی (سالنی)، ورزش‌های سه‌گانه، تیراندازی سالنی، بدمینتون، فوتبال سالنی، ورزش‌های روستایی (سالنی)، والیبال (سالنی) قایقرانی دراگون بوت تشکیل در گروه دوم جای دارند.

گروه سوم رشته‌های ورزشی شامل انجمن ورزش‌های رزمی، بوکس (سالنی) شنا (استخرهای سرپوشیده و پارک‌های آبی) تکواندو (سالنی) جانبازان و معلولین، ژیمناستیک (سالنی) هاکی(سالنی) کاراته (سالنی) کبدی (سالنی) کشتی (سالنی) کونگ‌فو و هنرهای رزمی (سالنی) نابینایان، ناشنوایان، نجات‌غریق (سالنی) ورزش‌های رزمی، ووشو (سالنی) و ورزش‌های زورخانه‌ای (سالنی) می‌شود.

رشته‌های ورزش‌های مجاز به فعالیت در شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان با وضعیت قرمز کرونایی در بخش استخر روباز، تیراندازی (اهداف پروازی، فضای باز)، تیروکمان، چوگان، دوومیدانی، سوارکاری، قایقرانی (به‌جز دراگون بوت)، کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری، گلف و تنیس بوده و منعی ندارند.

به گزارش فارس؛ در ارتباط با تعطیلی اماکن و فعالیت‌های ورزشی در شهرستان‌های با رنگ‌بندی قرمز کرونایی رؤسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها، هیأت‌های ورزشی،‌ مدیران اماکن و باشگاه‌های ورزشی، مربیان و ورزشکاران باید مد نظر داشته باشند که تمامی فعالیت‌های ورزشی گروه‌های ۲ و ۳ در شهرستان‌های با رنگ‌بندی قرمز کرونایی شامل بیرجند، طبس و نهبندان تعطیل است و در صورت مشاهده عدم رعایت مصوبات ملی و استانی مبارزه با ویروس کرونا با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

بهره برداری از ۱۵ کیلومتر دیگر باند دوم جاده بیرجند – قاین تا شهریور

از ۱۵ کیلومتر دیگر باند دوم جاده بیرجند – قاین تا شهریور ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد.

بهره برداری از ۱۵ کیلومتر دیگر باند دوم جاده بیرجند - قاین تا شهریورمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در نشست خبری با بیان اینکه عملیات دوبانده سازی این جاده به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شد و در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این مسیر دوبانده است و ۳۰ کیومتر باقی مانده است، گفت: گفت: تا شهریور امسال، حدود ۱۵ کیلومتر دیگر، در این محور دوبانده می‌شود و طول مسیر دوبانده بیرجند-قاین، به ۸۵ کیلومتر می‌رسد.
فرهادی افزود: حدود ۱۵ کیلومتر دیگر  نیز سال آینده، عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید.

برنامه ریزی برای تمام محور‌های استانی در خراسان جنوبی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموعه کریدور‌هایی که از این استان عبور می‌کند دارای اهمیت هستند و فقط جاده بیرجند – قاین اولویت استان نیست، گفت: در جاده بیرجند – زاهدان   اکنون چهار پیمانکار فعال هستند و کار در حال انجام است.
داعی ابراز امیدواری کرد محدوده بیرجند – سربیشه و همچنین قطعه‌ای از جاده نهبندان به طول ۶.۵ کیلومتر تا شهریور ماه امسال آماده بهره‌برداری شود.
وی با اشاره به اینکه محور بیرجند – طبس با ترافیک بالا، اما کیفیت پایینی دارد، افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این محور اکنون دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه است که ابلاغ تخصیص آن صادر شده و به زودی مناقصه برگزار خواهیم کرد.

آخرین وضعیت طرح مشکن ملی در خراسان جنوبی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درخصوص اقدامات انجام شده در طرح اقدام ملی مسکن بیان داشت: سهمیه خراسان جنوبی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی بوده که از این تعداد هزار و ۶۰۷ واحد برای شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار و هزار و ۳۸۳ واحد نیز برای شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر بوده است.
فرهادی افزود: پروژه‌های طرح اقدام ملی در تمامی شهر‌های استان با روند قابل قبولی در حال اجراست. تنها در شهر بیرجند و به جهت اختلاف نظر اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در روند صدور پروانه ساختمانی، کار به کندی پیش می‌رود که این موضوع از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

 

 

 

 

 

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر:

ساماندهی گشت ارشاد مسئولان

ساماندهی گشت ارشاد مسئولان/ستادها طرح و ایده برای حل مشکلات بدهند

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: گشت ارشاد مسئولان و مطالبه گری را برای کمک به دولت جدید ساماندهی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صالح هاشمی گلپایگانی ظهر شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌توانیم دو رویکرد داشته باشیم، بیان داشت: در یک رویکرد می‌توانیم بودجه بگیریم و یک نهاد کارمندی در کنار باقی سازمان‌ها و نهادها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بحث امر به معروف و نهی از منکر تاکید بر استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه دارند، ادامه داد: یک وزارتخانه مستقل که می‌خواهد در هر سه قوه احیای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد ولی مستقیم امر به معروف یا نهی از منکر نمی‌کند.

قائم مقام رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه احیا کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و دیگران را به حرکت واداشتن کار اجرایی ستاد است، بیان کرد: اگر ستاد بخواهد جایی تذکر دهد باید تشکل‌های مردمی را احیا و حمایت کند تا ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر با ایجاد نهاد کارمندی در قالب ۱۰ نفر نیرو یا اصلاً با ۱۰۰ نفر محقق نمی‌شود، تصریح کرد: باید همه کسانی که انگیزه دارند مورد حمایت ستاد قرار گیرند.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه برخی افراد بیشتر از تمام ستادهای امر به معروف و نهی از منکر با همه بودجه‌اش کار کرده‌اند، ادامه داد: در خراسان جنوبی نیز مطالبه گری زیاد است افراد هم دغدغه و درد دین دارند و از ما اعتبار و بودجه نمی‌خواهند باید آنها را حمایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید کار ساختاری را دنبال و از نیروهای بالقوه مردمی حمایت کند، اظهار داشت: طبق قانون آموزش‌های امر به معروف و نهی از منکر بسیجیان با ستاد است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که به ستاد گرفته می‌شود، این است که شما بی اثر هستید، گفت: مردم وقتی کف جامعه را می‌بینند که وضع پوشش و سگ گردانی اینگونه است، کاری به برگزاری تعداد جلسات ستاد ندارند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل امر به معروف و نهی از منکر باید طرح و ایده داشت، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی شود با همین بودجه‌ای که داریم سال آینده به چه نقطه‌ای خواهیم رسید.

وی با اذعان به اینکه در پی مسئله تصویب قانون ستاد امر به معروف و نهی از منکر که نامه مفصل سه صفحه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند که این راه اندازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دخالت در بقیه مسائل دولتی می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه را ارجاع دادند به مرحوم هاشمی شاهرودی، که ایشان نیز دستور ابلاغ دادند سپس مجدد رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور ابلاغ دادند، اما باز هم رئیس جمهور فعلی این کار را نکردند که در نهایت رئیس مجلس این قانون را ابلاغ کرد.

هاشمی گلپایگانی اظهار کرد: گشت ارشاد مسئولان و مطالبه گری را برای کمک به دولت جدید ساماندهی خواهیم کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: رسیدگی به حوزه فضای مجازی با توجه به هجمه‌های دشمن در این فضا ضروری است اما نباید باقی جبهه‌ها را نیز رها کنیم.

وی تصریح کرد: به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد دادیم که هر استاد در رشته خودش امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد: به عنوان مثال بسیاری از افرادی هستند که دغدغه در مسائل محیط زیست دارند، باید این افراد در همان مطالبه گری محیط زیست ساماندهی شوند.

هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن در خراسان جنوبی پرداخت شد

هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احداث یا نوسازی ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان پرداخت شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم روز شنبه در نشست خبری که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در استانداری برگزار شد، افزود: از این میزان تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بلاعوض پرداخت شده که در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان هزینه شده است علیرغم اینکه در سال‌های اخیر با کمبود منابع انسانی و مصالح مواجه شدیم.

وی بیان کرد: به جرات می‌گوییم تا این لحظه حتی یک نفر روستایی نیست که مراجعه کرده باشد و تسهیلات در اختیار وی قرار نداده باشیم حتی برای خانه‌های روستایی که از استحکام لازم برخوردار نیستند درب خانه‌های مردم رفته و برای استفاده از تسهیلات تشویق می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات بلاعوض از سال گذشته در کشور از خراسان جنوبی استارت زده شد و در سه روستای ذکری، جلاران و گل نی از روستاهای محروم استان بودند که با پیگیری‌های انجام شده واحدهای مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان احداث شد.

وی افزود: بعد از این مهم ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت که پنج هزار واحد توسط کمیته امداد امام و پنج هزار واحد توسط بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفت.

آسمانی مقدم تصریح کرد: سهمیه در اختیار کمیته امداد سال گذشته تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفت و علاوه بر آن ۶ هزار واحد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز در دستور کار قرار گرفت و شهریور سال قبل کلنگ‌زنی شد.

وی عنوان کرد: در این خصوص علی‌رغم اینکه در چهار ماه ظرفیت را نگه داشتیم اما بیش از هزار و ۱۰۰ مورد بیشتر جذب نشد و مجبور شدیم تسهیلات را به سمت روستاها سوق بدهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: برخی ساکن شهر بودند اما در روستاها واحدهای غیرمقاوم داشتند همچنین کسانی که قصد مهاجرت از شهر به روستا را داشتند از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: یا باید اعتبار ۶ هزار واحد را برگشت می‌دادیم یا در بخش دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفت لذا هر کس در روستا مستقر باشد یا نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشد کمک بلاعوض تعلق گرفته است.

آسمانی مقدم یادآور شد: تاکنون پنج هزار واحد سال ۹۸ به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و از ۶ هزار واحد مسکونی نیز تاکنون چهار هزار و ۵۴۷ واحد به به مرحله دیوارچینی، چهار هزار و ۵۷ واحد به مرحله سقف رسیده، سه هزار و ۱۰۲ مسکن سفت‌ کاری و نازک کاری هزار و ۵۵۳ واحد است که به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به عدم توانمندی برخی افراد نیازمند و کم‌درآمد برای پرداخت معوقات گفت: روستاییان می‌توانند به صورت دلخواه یعنی ماهانه، سه ماهه، ۶ ماهه یا یکساله اقساط تسهیلات خود را پرداخت کنند و در این زمینه مسیر تسهیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: در طرح ملی اقدام مسکن، هزار و ۷۱۲ قطعه زمین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، سهمیه استان ۲ هزار و ۴۵۰ بود اما بیشتر از سهیمه ثبت‌نام انجام دادیم و به ۶ هزار و ۴۵۶ نفر زمین اختصاص یافت.

داعی افزود: در مجموع تاکنون ۸۶ هکتار زمین در شهرهای استان واگذار شده که ۳۶ هکتار در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و مابقی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

وی بیان کرد: اراضی واگذار شده به صورت رایگان و به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود به این صورت که در بیرجند به هر پنج نفر و مابقی شهرها هر دو یا سه نفر واگذار شده و ساخت و ساز بر عهده متقاضیان است.

مدیرکل راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان ۵۰ درصد تخفیف و شهرداری‌ها از ۲۵ تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند.

وی عنوان کرد: تمام واریز وجه برای متقاضیان ۴۰ میلیون تومان بوده است و این هزینه ساخت نیست بلکه برای هزینه‌های آماده سازی و طراحی زمین و غیر از پول زمین است.

داعی یادآور شد: تاکنون هزار و ۲۶۶ واحد موفق به دریافت پروانه ساختمان شده‌اند و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

 

 

 

میزان تست‌های مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی ۴ برابر شد۲-۳

 

میزان تست‌های مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی 4 برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بیرجند از افزایش ۴ برابری تعداد تست‌های مثبت کرونا نسیت به دو تا سه هفته گذشته خبر داد.

 محمد دهقانی فیروزآبادی  افزود: به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان نهبندان، بیمارستان صحرایی در شهرستان نهبندان برای مراقبت از بیماران کرونایی راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه طی دو تا سه هفته گذشته آمار تست‌های کرونا افزایش پیدا کرد و به نسبت افزایش تست گیری، تست‌های مثبت گزارش شده بالا رفت گفت: به طوری که ۴ برابر قبل تست‌ها مثبت شدند و بیماران بستری هم اگر طبق روال قبلی پیش رویم شاید ۳ تا ۴ برابر بستری بیشتر می شد ولی خوشبختانه با اجرای پروتکل درمان سرپایی و ایجاد پرونده بستری سرپایی و تزریقات سرپایی برای بیماران کرونایی، بیماران بستری به دو برابر افزایش پیدا کردند و از حدود ۳۰ بیمار به ۶۰ بیمار رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش خارج از حد معمول بیماران کرونا در استان‌ها وشهرستان‌های همجوار خواهش می‌کنم هموطنان عزیز از سفر کردن خودداری کنند حتی اگر نیاز به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی دارند در شهر خود و مرکز استان خودشان پیگیری کنند و از هرگونه جا به جایی پرهیز کنند چون انتقال بیماری به شهرهای دیگر باعث می شود تمام کشور درگیر شود و درگیری تمام کشور هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روحی و روانی زیادی را برکشور تحمیل می کند و دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد.

 

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
۲۵ هزار دُز واکسن داریم/ واکسیناسیون سرعت می‌گیرد
دهقانی گفت: ۱۵ هزار دُز واکسن از قبل در خراسان جنوبی موجود است، ۱۰ هزار دُز دیگر هم فردا وارد استان خواهد شد که کار واکسیناسیون با این تعداد واکسن سرعت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد دهقانی فیروزآبادی» امروز(۲۶ تیر) در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خراسان جنوبی با بیان اینکه موارد سرپایی و بستری کرونا در کشور و استان رو به افزایش است، افزود: میزان بستری ها در خراسان جنوبی به شدت رو به افزایش است به طوری که به حد بستری های پیک چهارم در استان نزدیک می شویم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته ۱۲ مورد فوتی در استان به ثبت رسید، گفت: فوتی های ناشی از کرونا با توجه به افزایش بستری ها، احتمالا در روزهای آینده افزایش داشته باشد، هر چند که نسبت به پیک های اول با توجه به کیفیت خدمات درمانی، مراجعه زودهنگام مردم، افزایش واکسیناسیون و درمان زودرس کاهش دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مشاغل گوناگون و نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مشاغل، گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در صنوف ۸۸ درصد و پرسنل ادارات ۹۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه میزان استفاده از ماسک درکشور به کمتر از ۴۸ درصد و در خراسان جنوبی ۵۸ درصد رسیده است، اظهارداشت: هر چه رعایت شیوه نامه های بهداشتی کاهش داشته باشد، میزان ابتلا بالاتر می رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه با ابلاغیه وزیر بهداشت مبنی بر واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در خراسان جنوبی؛ این مهم در آینده نزدیک شروع خواهد شد، گفت: افراد بالای ۵۰ سال برای دریافت واکسن به سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

دهقانی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال از امروز در استان آغاز شده است، گفت: افراد بالای ۷۰ سال بدون نوبت می توانند برای دریافت واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

۲۵ هزار دُز واکسن داریم

وی با بیان اینکه یک بسته واکسن به تعداد ۱۰ هزار دُز هفته قبل وارد استان شد، گفت: ۵ هزار دُز واکسن از قبل در استان موجود است، ۱۰ هزار دُز دیگر هم فردا وارد استان خواهد شد و در مجموع ۲۵ هزار دُز واکسن در استان برای تزریق موجود خواهیم داشت که کار واکسیناسیون با این تعداد واکسن سرعت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در خراسان جنوبی به ۱۰۰ هزار دز واکسن نیاز داریم، گفت: حدود ۲۵ هزار دُز تا فردا در دست خواهیم داشت و ۷۵ هزار دز دیگر باید طی هفته های آینده تامین شود.

دهقانی با اشاره به اینکه ورود واکسن خارجی و داخلی به چرخه تزریق سراعت خوبی دارد، گفت: امید است طی این هفته و هفته آینده واکسن های بیشتری بدست ما برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال،۶۲ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۶۴ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال، ۹ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال و ۳ درصد افراد ۶۰ تا ۶۴ سال در استان واکسینه شدند، گفت: با توجه به واکسن  های موجود و فراخوان صورت گرفته از امروز سرعت واکسیناسیون در استان بالا خواهد رفت.

مکان‌های تجمعی در شهرهای قرمز تعطیل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در برخی مکان ها مانند بقعه متبرکه بی بی زینب خاتون(س) شاهد تجمع زیاد مردم هستیم، گفت: طبق دستورالعمل های بهداشتی بقاع متبرکه در مناطق قرمز کرونایی تعطیل است.

دهقانی در خصوص آخرین وضعیت شهرستان نهبندان هم گفت: این شهرستان درگیر شدید با بیماری کرونا شده و به همین دلیل بیمارستان صحرایی در آن راه اندازی شده است که ۷۰ تخت ظرفیت دارد.

وی اظهارداشت: تالارهای پذیرایی، بوستان ها، رستوران ها، آرامستان ها، پمپ بنزین ها، باشگاههای ورزشی و دفاتر ازدواج از مراکز تجمعی هستند که متاسفانه دستورالعمل های بهداشتی در آنها رعایت نمی شود و باید تعطیل شوند و یا از ورود جمعیت به این مکان ها جلوگیری شود.

دهقانی با اشاره به نزدیک شدن عید قربان و امکان حضور برخی افراد از استان سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی، اظهارداشت: باید جاده بسته شود و از ورود هر گونه خودرو از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی جلوگیری به عمل آید، چنانچه در این موضوع سهل انگاری صورت گیرد در آینده زیر سوال خواهیم بود که چرا جاده ها را نبستید.

برگزاری مراسم عید غدیر در ۲۵ بقعه خراسان جنوبی/۲-۳

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برگزاری مراسم عید غدیر در ۲۵ بقعه استان خبر داد.

حجت الاسلام رحیمی افزود: در ایام قربان تا غدیر، برنامه‌های مختلفی در سطح استان برگزار می‌شود.

او افزود: جشن روز عید غدیر در ۲۵ بقعه شاخص خراسان جنوبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام رحیمی اظهار کرد: در این مراسم، نزدیک به ۲ هزار نفر از شرکت کنندگان اطعام خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کلیه مراسمات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود تصریح کرد: ۲۴ مبلغ در این ایام فعالیت‌های تبلیغی خود را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: از این تعداد ۹ مبلغ از قم به خراسان جنوبی اعزام شده اند و در طرح نشاط معنوی فعال اند و مابقی نیز مبلغان بومی استان هستند.

حجت الاسلام رحیمی بیان کرد: در شهر‌های نارنجی و قرمز رنگ، برنامه‌ها در فضای باز و یا به صورت مجازی برگزار می‌شود و در شهر‌های زرد رنگ نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد توجه است.

 

امر به معروف و نهی از منکر ، پاسداری از فرهنگ انسانیت است/۳-۲

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی : تمامی امور اقتصادی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مشروط به فرهنگ انسانی است.

آیت الله عبادی در نشست شورای استانی امر به معروف و نهی از منکر استان با تأکید بر فراهم کردن هر چه بیشتر زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت از مظلوم و برخورد با ظالم است که خود مصداق این فرضیه واجب است.

قائم مقام ستاد امر به معروف کشور هم گفت: مسئولان شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان‌ها را باید امامان جمعه آن مشخص کنند و همه باید نسبت به این دو فریضه واجب حساس باشیم.

هاشمی گلپایگانی افزود: از همه آحاد مردم دعوت میشود در هر حیطه‌ای که تخصص دارند، تشکل مردمی راه اندازی کنند.

به گفته وی ستاد‌های امر به معروف مجوز لازم را برای این تشکل‌های صادر می کند و دستگا ه قضایی موظف به به حمایت است و باید شعبه ویژه جهت حمایت آن‌ها داشته باشد.

حجت الاسلام نسائی زهان دادستان مرکز استان هم با اشاره به ورود ۱۵۵ هزار پرونده در سال گذشته به دستگاه قضایی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی انجام میشد تعداد تخلفات و پرونده‌ها بسیار کمتر بود.

خوش خبر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز خانواده و اموزش و پرورش را از مهمترین نهاد‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اگر بخواهیم این فریضه را ریشه دارو پایدار کنیم باید در خانواده‌ها بیشتربه آن توجه شود.

آینه دار مدیر کل صدا وسیمای استان هم خراسان جنوبی را از استان‌های موفق در حوزه امر معروف و نهی از منکر دانست و گفت: با وجود ۱۵۰ شبکه فارسی زبان معاند و فعالیت شبانه روزی آن‌ها علیه فرهنگ ما، همه باید در مسئله امر به معروف حساس باشیم.

واقعی مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز گفت: این نگاه باید تغییر کند که فقط افراد خاص مسئول امر به معروف هستند بلکه باید به عنوان یک وظیفه همگانی انجام شود.

۴۰ میلیارد تومان به تکمیل بزرگراه بیرجند – قاین اختصاص یافت

۴۰ میلیارد تومان به تکمیل بزرگراه بیرجند - قاین اختصاص یافت

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در فاز دوم جذب اعتبار از محل ماده ۵۶ قانون بودجه بتازگی با ۴۰ میلیارد تومان قرارداد متمم برای تکمیل دوبانده سازی جاده بیرجند – قاین موافقت شد.

وحید داعی روز شنبه در نشست خبری که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: موضوع به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده و شرکت زیرساخت نیز فراخوان داده است که به شرط تامین منابع پروژه ۱۶ کیلومتر باقیمانده این مسیر تا پایان امسال انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: عملیات دوبانده سازی محور بیرجند – قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شد و ۴۵ کیلومتر تا پایان سال ۹۸ دوبانده شد که متوسط سالی ۴.۵ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سال ۹۹ با پیگیری‌های بسیار زیاد مجموعه استان به تنهایی ۲۵ کیلومتر از این جاده دوبانده شد که پنج برابر متوسط عملکرد دوبانده سازی در ۱۰ سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این مسیر دوبانده است و ۳۰ کیومتر باقی مانده که ۱۴ کیلومتر آن حداکثر تا ۱.۵ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و آسفالت انجام شده است، ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز عمدتا ماشین‌آلات مستقر است و ۴۵ درصد پیشرفت قیزیکی دارد.

داعی گفت: با توجه به اینکه راهسازی بسیار هزینه‌بر است، سال ۸۹ هر کیلومتر راهسازی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که اکنون به ازای هر کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان معادل بیش از ۲۰ برابر باید هزینه شود.

وی افزود: با تلاش و پیگیری‌هایی انجام شده اولین بار در تاریخ استان خراسان جنوبی، سال ۹۹ مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را به عنوان تنها دستگاه اجرایی دریافت کردیم و از این محل ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت، سال گذشته از محل تهاتر نیز ۹۰ میلیارد تومان تزریق شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: یکی از عوامل مهمی که سبب به تعویق افتادن ادامه دوبانده سازی مسیر شد، موضوع کرونا بود که در کارگاه‌های راهسازی برای تامین قطعه با مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: ۲ کریدور از ۱۰ کریدور کشور از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که کریدور شمال به جنوب شامل چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و کریدور دیگر شامل بندرعباس – کرمان – راور – دیهوک – فردوس – مشهد است که شاید کریدور دوم ترافیک بیشتری نسبت به کریدور اول دارد.

داعی بیان کرد: فقط جاده بیرجند – قاین اولویت استان نیست بلکه مجموعه کریدورهایی که از خراسان جنوبی عبور می‌کند مهم هستند و کریدور دوم به دلیل ترافیک بیشتر چه بسا مهمتر است که مجموعه استان در این زمینه برنامه‌ریزی دارد.

وی با اشاره به اینکه جاده بیرجند – زاهدان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تصریح کرد: این محور تا سال ۹۸ دو پیمانکار فعال داشت اما اکنون چهار پیمانکار فعال هستند و تمامی قطعات پیمانکار دارند و کار در حال انجام است.

وی گفت: امید است امسال تا پایان شهریور محدوده بیرجند – سربیشه را زیر بار عبور ببریم همچنین قطعه‌ای از جاده نهبندان به طول ۶ کیلومتر تا شهریور بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته ۱۳۷ کیلومتر باند دوم در استان زیر بار ترافیک رفت که ۹۰ کیلومتر در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد.

وی افزود: دهه فجر پارسال وزارت راه و شهرسازی در مجموع ۴۵۰ کیلومتر باند دوم در کشور افتتاح کرد که از این میزان ۹۰ کیلومتر معادل ۲۰ درصد عملکرد وزارتخانه مربوط به خراسان جنوبی بود.

داعی گفت: یک پنجم باندهای دوم کشور دهه فجر پارسال در استان ما افتتاح شد و نشان‌دهنده تلاش بسیار مضاعفی است که با همکاری مجموعه استان انجام شد.

وی عنوان کرد: محور بیرجند – خوسف – سه راهی راهداران – دیهوک – طبس ترافیک بالا اما کیفیت پایینی دارد اما بعد از ۱۵ سال در سال ۹۹ با پیگیری‌های بسیار زیادی که انجام شد این محور اکنون دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه است.

وی گفت: در کل کشور تنها پروژه‌ای است که توانسته کمیسیون ماده ۲۳ را اخذ کند و نشان‌دهنده پیگیری بسیار جدی است که ابلاغ تخصیص هم پیگیری و صادر شده و به زودی فراخوان برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم درباره مسدود بودن جاده نهبندان – شهداد گفت: وقوع سیل پنج کیلومتر از این محور را به طور کلی تخریب کرد بگونه‌ای که تبدیل به باتلاق شده و به هیچ وجه قابلیت استفاده ندارد.

اسدالله جلال‌زاده افزود: تمام این قسمت در حوزه جغرافیایی استان کرمان قرار دارد اما پیگیری‌های زیادی توسط استانداران و نمایندگان استان انجام شده و همه مراحل کار براساس ضوابط انجام شد تا اینکه پارسال ۶ میلیارد تومان برای مطالعات در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: بهسازی یا احداث این بخش از جاده ابنیه فنی فوق‌العاده سنگینی دارد چون به حالت خط القهر و کاسه مانند تبدیل شده و باید اقداماتی انجام شود تا در این مسیر مجدد شاهد تخریب جاده نباشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز احداث این بخش از جاده ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کردیم، طرح برای دریافت اعتبار به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی در استان خراسان جنوبی افزود: از این میزان ۶ هزار کیلومتر آسفالت شده و از لحاظ برخورداری از راه روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور حدود ۷۱ درصد و استان ۹۷ درصد است.

جلال‌زاده گفت: چون مقداری شاخص جمعیت در استان پایین است، توانستیم شاخص برخورداری راه روستایی نسبت به کل طول راه را بقبولانیم که سال ۹۹ با تلاش استاندار توانستیم اعتبار بگیریم.

وی اضافه کرد: شاخص ۴۵ درصد راه‌های آسفالت روستایی را به پنج درصد رسانده‌ایم هرچند مقداری مشکل داریم اما نواقص ما بسیار تاثیرگذار بر تصادف نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی در رانندگی داریم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی:

۱۴ کیلومتر از جاده بیرجند- قاین تا شهریور دوبانده می‌شود

۱۴ کیلومتر از جاده بیرجند- قاین تا شهریور دوبانده می‌شود

بیرجند- معاون هماهنگی امور عمرانی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ کیلومتر از جاده بیرجند به قاین هنوز دوبانده نشده است، گفت: ۱۴ کیلومتر از این جاده تا شهریور دوبانده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی صبح شنبه در نشست خبری اظهار کرد: خراسان‌جنوبی در دو کریدور مهم کشور قرار دارد که یک کریدور آن کریدور شمال- جنوب و مسیر چابهار به سرخس است که جاده بیرجند- قاین نیز در این کریدور قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ۴۱۴ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب در محدوده جغرافیایی خراسان‌جنوبی است که ۵۳ درصد از آن دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.

فرهادی در زمینه جاده بیرجند به قاین نیز اظهار کرد: تنها ۳۲ کیلومتر از جاده بیرجند- قاین دو بانده نشده که تلاش ما بر این است که ۱۴-۱۵ کیلومتر تا پایان شهریور و مابقی تا پایان سال و یا حدأکثر سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی در زمینه وضعیت راه‌های روستایی ادامه‌داد: در بحث راه‌های روستایی علت تصادفات، تنها ایمن نبودن راه‌ها نیست بلکه فرهنگ رانندگی و سرعت زیاد از جمله دلایل است و حتی در محورهای شهری نیز که راه‌ها دوبانده شده تنها نوع تصادفات تغییر کرده و از تصادفات رخ به رخ به تصادفات به علت خروج از محور رسیده که نشان دهنده ضرورت ترویج فرهنگ صحیح رانندگی است.

۵۲ درصد از خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم سازی شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۵۲.۱ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم‌سازی شده است، بیان‌کرد: ۴۶ هزار و ۲۷۲ واحد روستایی در خراسان‌جنوبی مقاوم‌سازی شده است که از این تعداد ۱۶ هزار واحد قبل از سال ۸۴ و ۳۰ هزار واحد نیز بعد از سال ۸۴ مقاوم‌سازی شده است.

فرهادی با اشاره به تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه در سال‌های گذشته برای ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در این راستا ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به استان داده شد و در مجموع طی دو سال ۹۸ و ۹۹ نیز ۳۰۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به افراد در این زمینه داده شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد هشت هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز تسهیلات بنیاد مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و چهار هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات نیز برای خراسان‌جنوبی پیش‌بینی و هزار و ۴۰۰ فقره آن ابلاغ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در زمینه تفاهم‌نامه با بهزیستی برای خانه‌دار شدن خانواده‌های دارای دو فرزند معلول نیز ۱۵۸ فقره تسهیلات پرداخت شده است.

بازسازی چهار هزار و ۳۷۹ واحد مسکونی آسیب دیده

فرهادی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون چهار هزار و ۳۷۹ واحد آسیب دیده از حوادثی چون سیل و زلزله در خراسان‌جنوبی با اعتبار ۴۶ میلیارد تومان بازسازی شده است، بیان‌کرد: در سال ۹۸ نیز ۱۵۸ واحد در این حوزه با اعتبار ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹ نیز ۹۱ واحد با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ تومان بازسازی شده است.

وی ادامه‌داد: سهمیه خراسان‌جنوبی در پروژه طرح اقدام ملی مسکن دو هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی بود که از این تعداد هزار و ۶۰۷ واحد برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار و هزار و ۳۸۳ واحد نیز برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بیرجند بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: پنج هزار نفر برای این طرح در این شهرها (شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر) در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که پنج هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط شناخته و پنج هزار و ۳۳۹ نفر نیز تاکنون به بانک مراجعه کرده‌اند.

فرهای با بیان اینکه برای سه هزار و ۷۲۷ نفر در ۳۶ هکتار زمین در نظر گرفته شده است، یادآور شد: بیش از سه هزار نفر نیز قرار داد ساخت امضا کرده‌اند.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی خبر داد؛
۲۵ درصد صنایع دستی در استان توسط خانوارهای عشایری تولید می شود

 

مهدی عصمتی پور مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر مولدانی بی منت هستند و سهم بسزایی در تولیدات داخلی همچون گوشت قرمز، پشم، کرک و مو، لبنیات، گیاهان داروئی و صنایع دستی دارند و ۲۵ درصد صنایع دستی در استان توسط خانوارهای عشایری تولید می شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی مطالبه گری و داشتن روحیه ای پیگیر توسط عشایر را کلید بهتر و سریع تر انجام شدن کارها در این حوزه برشمرد.

عصمتی پور با اشاره به اهمیت وجود عشایر در محافظت از مرزها گفت: ۸۰ درصد عشایر استان خراسان جنوبی در نوار مرزی زندگی می کنند و موجب افزایش ضریب امنیت و ثبات در این مناطق می باشند.

وی افزود: امسال بعلت کاهش بارندگی ها بیشتر چاه های آب شرب و چاه های مالداری خشک شده اند و این را می طلبد تا تمامی دستگاه های ذیربط همانطور که تاکنون پای کار بوده اند با کمک و همدلی و ارائه راهکار، از مشکلات عشایر بکاهند.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: آخره خط عملیاتهای اجرایی آب و فضلاب و راهداری درحقیقت، شروع کار ادارات عشایری است ولی متاسفانه اعتباراتی که تخصیص داده میشود یکی نیست و پایین بودن میزان اعتبارات ادارات عشایری، خدمات دهی را مشکل و زمان بر میکند.

 

 

 

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی با وجود کرونا

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی با وجود کرونا

بیرجند – ایرنا – آمار ثبت ازدواج در خراسان جنوبی امسال ۱۸ درصد افزایش داشته و به اعتقاد کارشناسان و مسوولان تغییر در باورها و شیوه‌های مراسم ازدواج ناشی از شرایط کرونایی در این زمینه اثرگذار بوده است.

به گزارش ایرنا با وجود همه مشکلات و اتفاقات ناگواری که ویروس کرونا از زمان پیدایش و شیوع در جهان و کشور ما داشته اما به نظر می‌رسد در برخی زمینه‌ها منجر به تغییرات مثبتی هم شده است.

به عقیده کارشناسان هرچند کرونا آثار منفی زیادی داشته ولی در زمینه ازدواج سبب رشد نرخ آن شده زیرا حذف یا کاهش تشریفات و تجملات تحمیلی در مراسم ازدواج در نتیجه شرایط کرونایی موجب ترویج و گسترش فرهنگ ازدواج آسان و کم‌هزینه شده است.

رویدادی که منجر شد تا بسیاری از زوج‌های جوانان با طی کردن مسیر آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر زندگی مشترک خود را در دوران کرونا آغاز کنند و بدون تشریفات زائد راهی خانه بخت شوند.

افزایش آمار ازدواج‌ در سال گذشته و سال جاری در خراسان جنوبی مهر تاییدی بر این ادعا است و به نظر می‌رسد قدرت اثرگذاری کرونا بر این مقوله از سال‌ها فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت تسهیل ازدواج، بیشتر بوده است.

از همین رو به دفتر شماره ۶ ثبت ازدواج بیرجند رفتم تا از نزدیک شاهد تغییرات باشم؛ زوجی در دفتر نشسته و با منشی دفتر در حال قطعی کردن تاریخ عقدشان هستند که چند دقیقه‌ای با آنان هم‌صحبت شدم.

مرد جوان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای شروع زندگی مشترک در دوران شیوع کرونا دارید؟ گفت: من و همسرم ساکن یکی از روستاهای بخش قهستان درمیان هستیم و تصمیمی برای برگزاری جشن ازدواج مفصل نداریم.

خوشحال از کاهش هزینه‌های ازدواج

رضا حسینی افزود: خانواده‌های ما نیز وضع مالی متوسطی دارند و توان مالی زیادی برای حمایت ندارند به همین دلیل از کم شدن هزینه ازدواجم خوشحال شدم.

وی گفت: واقعیت این است که قبل از این دوست داشتم جشن ازدواج مفصلی را برگزار کنیم اما هرچه فکر کردم با شرایط اقتصادی جامعه برای جشن ازدواج ساده هم باید زیر بار قرض بروم.

این مرد جوان گفت: البته از جهتی هم دوست نداشتیم با برگزاری جشن ازدواج ما کسی کرونا بگیرد و افراد خاطره‌ تلخی از مراسم ما داشته باشند.

وی افزود: با رضایت همسرم بخش کمی از هزینه‌های ازدواج را صرف امور خیر و مابقی را صرف پرداخت رهن خانه و خرید وسایل مورد نیاز کردم.

سردفتر این مجموعه هم به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا باعث افزایش واقعه ازدواج در خراسان جنوبی شده و به عنوان مثال در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هشت فقره ازدواج در دفتر ثبت کردیم که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

حمیدرضا جعفری افزود: این روزها بیشتر دختر و پسرها به همین برگزاری مراسم ساده بسنده می‌کنند و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از برگزاری مراسم مجلل خودداری می‌شود که علاوه بر موضوع حفظ سلامتی از نظر اقتصادی هم به نفع آنان است.

وی اظهار داشت: خیلی از جوانان با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا فقط به برنامه محضر و دفتر ازدواج اکتفا می‌کنند که واقعا در هزینه‌های ازدواج تاثیرگذار است و اکنون هزینه تمام شده محضر برای زوجین کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

جعفری گفت: کرونا و شرایط اقتصادی جامعه در زمینه پایین گرفتن مهریه هم تاثیرگذار بوده و مهریه‌های نامعقول چند سال پیش در استان ما کمتر شده است.

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی

ازدواج سال گذشته و امسال در خراسان جنوبی افزایش داشته به طوری که سال گذشته خراسان جنوبی رتبه دوم ثبت ازدواج را در کشور از آن خود کرد و در سه ماه نخست سال جاری ازدواج جوانان این استان رشد ۱۸ درصدی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در این باره گفت: در سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستایی بوده است.

علیرضا مهرآور افزود: در این مدت میانگین سن ازدواج مردان در خراسان جنوبی ۲۷ سال و میانگین سن خانم‌ها ۲۱.۱ سال بوده است.

وی عنوان کرد: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم‌سن بوده و در  ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: نرخ ازدواج پارسال در خراسان جنوبی ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی افزود: پارسال شهرستان درمیان با ۲۹.۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳.۵ درصد کمترین رشد ازدواج را در استان خراسان جنوبی داشته است.

ویروس کرونا این روزها جزئی‌ترین جنبه‌های زندگی بشر را دستخوش تغییراتی کرده و در آن روی سکه راهی کم‌خرج و بدون تجمل برای زوج‌های جوان گشوده است که پیش‌بینی می‌شود در دوران پساکرونا هم این رویه ادامه یابد.

کارشناسان اجتماعی از دلایل افزایش ازدواج با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن را آسان‌تر شدن ازدواج برای جوانان از جمله ساده‌ گرفتن مراسم، برگزار نکردن مراسم پرهزینه، پایین‌آوردن مهریه و هزینه جهیزیه و در مجموع دوری از تجملات ‌را عنوان کردند.

کرونا بخت جوانان را باز کرد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی با توجه به سبقه فرهنگی که دارند، توانسته‌اند خود را با شرایط کرونا به خوبی تطبیق دهند.

مهدی قناد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شرایط کرونا زوجین نهایت استفاده را برای آغاز زندگی مشترک ساده و دوری از تجملات داشته‌اند و ازدواج آسان مورد پذیرش زوجین و خانواده‌های آنان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: کرونا باعث شد جوانان نسبت به سنوات گذشته برای شکل‌گیری ازدواج آسان و پرهیز از چشم و هم‌چشمی و حذف جنبه‌های زاید ازدواج اقدام کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: باید ازدواج آسان بین جوانان ترویج شود و کرونا با همه خساراتی که برجا گذاشته در این زمینه نقش موثری داشته و بخت جوانان را باز کرد.

وی گفت: تجمل‌گرایی و برگزاری مراسم‌ تشریفاتی در برخی خانواده‌ها به عنوان یکی از مهمترین موانع ازدواج و تشکیل خانواده محسوب می‌شد؛ شیوع کرونا اما یک فرصت به منظور تغییر سبک زندگی و تشکیل خانواده به دور از تجمل‌گرایی را فراهم کرد.

البته در شرایط کرونایی اهتمام دولت در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج نیز ستودنی است و با وجود همه محدودیت‌های اعتباری و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، دولت با پرداخت تسهیلات، روند ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کند به گونه‌ای که سال گذشته ۹۱ درصد متقاضیان وام ازدواج خود را دریافت کردند.

پرداخت وام ازدواج به ۲ هزار زوج

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی درباره پرداخت وام ازدواج به زوجین جوان گفت: سه ماه ابتدای امسال هفت هزار و ۹۷ نفر در این استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۳۰ درصد این افراد معادل ۲ هزار و ۱۲۳ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

وی افزود: اکنون چهار هزار و ۹۷۴ نفر در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

قناد عنوان کرد: پارسال ۱۱ هزار و ۹۸۱ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۹۱ درصد آنان این تسهیلات را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به هر یک از زوجین تعلق می‌گیرد گفت: زوج‌های جوان برای ثبت‌نام دریافت وام ازدواج به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج یک ضامن نیاز است و شرایط بازپرداخت آن هفت ساله و با سود چهار درصد است.

وی افزود: سال گذشته روند ازدواج جوانان در استان خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشت و دولت هم با پرداخت به موقع این تسهیلات زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کرده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که موج سوم تا آبان و آذر ماه ادامه یافت.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی بار دیگر در موج چهارم کرونا از هفته دوم فروردین امسال صعودی شد و خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد.

خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۴۰ نفر و جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

 

 

 

 

 

در راستای مقابله با انتشار ویروس کرونا؛

۱۷ هزار مکان عمومی خراسان جنوبی در طرح ناظران سلامت بازرسی شد

۱۷ هزار مکان عمومی خراسان جنوبی در طرح ناظران سلامت بازرسی شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح ناظران سلامت در استان تا کنون ۱۷ هزار و ۱۸۸ مکان عمومی مورد بازرسی قرار گرفته است.

محمدرضا رضایی افزود: طرح ناظران سلامت در چارچوب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری اعضای جوان و داوطلب در قالب مشارکت با شبکه بهداشت و درمان جهت بازرسی از اصناف با هدف کنترل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی از ۱۵ آذرماه سال قبل آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی اجرای طرح ناظران سلامت را در کاهش آمار مبتلایان به کرونا اثرگذار دانست و گفت: در چارچوب این طرح نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در مراکز اداری، تجاری و عمومی توسط تیم های متشکل از اعضای جمعیت هلال احمر مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: در صورت استمرار بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، مراتب برای انجام اقدامات لازم به دانشگاه علوم پزشکی گزارش و برابر مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷ هزار و ۱۸۸ مورد بازرسی از اماکن انجام شده است، عنوان کرد: ازآغاز اجرای این بازرسی ها ۳۸ هزار و ۷۱۱ نفر با همراهی داوطلبانه هشت هزار و ۲۱۳ نفر روز از جوانان هلال احمر تحت پوشش خدمات این طرح قرار گرفته اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون سراسری برای مقابله با ویروس کرونا، بیان کرد: اطلاع‌رسانی، آموزش وآگاه سازی مردم به منظور انجام واکسیناسیون از دیگر اقداماتی است که از نیمه دوم خرداد ماه در قالب این طرح آغاز شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ارائه آموزش های مرتبط در خصوص واکسیناسیون کرونا به ۴ هزار و ۶۵۹ نفر خبر داد و گفت: کاهش ابتلا پیش از واکسیناسیون سراسری، همراهی همگانی برای رعایت پروتکل های بهداشتی را می طلبد.

 

 

ثبت ۴ میلیمتر بارندگی در ۴ ایستگاه باران سنجی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از ثبت بارندگی ۴ میلیمتری در مناطق غربی استان در شبانه روز گذشته خبر داد.

لطفی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته فتح آباد، مهوید، ده محمد و کریمو حدود ۴ میلیمتر، انارستانک ۳ میلیمتر، خرو و باغستان حدود ۲ میلیمتر، فردوس، طبس، عشق آباد، ارسک، پیکوه و سرند فردوس حدود ۱ میلیمتر و بشرویه هم کمتر از یک میلیمتر بارش را گزارش کردند.
کارشناس هواشناسی استان همچنین گفت: به لحاظ دمایی از فردا تا روز سه شنبه با کاهش دما هوا کمی خنک‌تر خواهد شد.

 

 

تلف شدن ۳ هزار قطعه مرغ در یک واحد مرغداری/۴

نقص سیستم آبرسانی در یک واحد مرغداری در شهرستان درمیان موجب تلف شدن ۳ هزار قطعه مرغ شد.

رئیس شبکه دامپزشکی درمیان از خسارت مالی سنگین در پی نقص سیستم تلف شدن 3 هزار قطعه مرغ در یک واحد مرغداریآبرسانی در یک واحد پرورش طیور شهرستان درمیان خبر داد و گفت : پرورش دهندگان طیور تمهیدات لازم را قبل از وقوع حادثه مد نظر داشته باشند.

مهدی عارفی نیا خسارت وارد شده به این واحد مرغداری را  بیش از یک میلیارد ریال اعلام کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی درمیان از پرورش دهندگان طیور خواست: با توجه به هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی ، تمهیدات لازم اعم از پایش و رفع نقص در تامین آب ، برق ، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین سوخت جایگزین را مد نظر داشته باشند تا از بروز این گونه خسارات اقتصادی جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

افتتاح ۳ طرح اشتغال جامعه هدف بهزیستی در بیرجند/۲-۳

۳ طرح اشتغال به نمایندگی از ۷۳ طرح اشتغال جامعه هدف بهزیستی استان در بیرجند افتتاح شد.

در چهل و یکمین سال تاسیس سازمان بهزیستی و پنجمین روز هفته گرامیداشتافتتاح ۳ طرح اشتغال جامعه هدف بهزیستی در بیرجند بهزیستی در مرکز استان ۳ طرح اشتغال جامعه هدف بهزیستی به نمایندگی از ۷۳ طرح اشتغال افتتاح شد.
۳ طرح آتلیه عکاسی، فروش مبلمان و فروش سرویس خواب که به ترتیب مربوط به خانواده فرزند معلول، زن سرپرست خانوار وکودک کار بودند به وسیله مدیرکل بهزیستی استان افتتاح شد.
اعتبار سی میلیارد و شش میلیون ریالی این ۷۳ طرح از محل اعتبارات اشتغال سال ۹۹ مدیریت بهزیستی شهرستان بیرجند تامین شده است.

آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی/

شبکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی تکمیل شد و به زودی از چرخه آبرسانی سیار خارج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت:آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی طرح آبرسانی به این روستا‌ها در نیمه نخست امسال به بهره برداری می‌رسد.

امامی افزود: تعهد استان در سال جاری آبرسانی پایدار به ۱۰۰ روستاست که تاکنون ۱۲ روستا از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: هم اکنون ۷۵ درصد روستا‌های خراسان جنوبی دارای شبکه توزیع آب هستند.

وی شاخص بهره مندی آب شرب از شبکه آبرسانی روستایی را ۷۵.۶ درصد و در مناطق شهری را ۹۹.۸ درصد اعلام کرد و گفت: خراسان جنوبی در شاخص روستایی از میانگین کشوری پایین‌تر و در مناطق شهری از میانگین کشوری بالاتر است.

امامی با بیان اینکه در استان ۴۳۰ روستا آبرسانی سیار می‌شود که ۳۸۰ روستا به صورت ثابت آبرسانی سیار می‌شود، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار مترمکعب آب توسط ۲۲ تانکر به روستا‌ها حمل می‌شود.

وی با بیات اینکه خراسان جنوبی ۳۴۲ هزار مشترک آب شهری و روستایی دارد که ۲۷۰ هزار مشترک مشترک خانگی هستند، گفت: ۷۰ درصد مصارف آب استان در بخش خانگی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: براساس ارزیابی انجام شده ۱۰ درصد مشترکان خانگی استان پرمصرف هستند.

منابع آبی خراسان جنوبی شامل ۳۸۰ حلقه چاه و ۵ هزار و ۸۰۰ ایستگاه پمپاژ است.

 

 

حضور ۷ بانوی دارتر خراسان جنوبی در مسابقات کشوری/۷

۷ بانوی دارتر استان در مسابقات کشوری دارت انتخابی تیم ملی بانوان به صورت آنلاین شرکت می‌کنند.

در دومین دوره مسابقات دارت رنکینگ کشوری انتخابی تیم ملی بانوان که از بیستحضور ۷ بانوی دارتر خراسان جنوبی در مسابقات کشوری دارت و چهارم تیرماه به میزبانی استان البرز و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، هفت بانوی دارتر استان در مسابقات حضور خواهند داشت و با رقبای خود از سراسر کشور به رقابت خواهند پرداخت.

خانم ها زهرا رجبی وملیحه قریشی از شهرستان طبس، مریم رمضانی، زهرا مومن و سمیرا سلیم از شهر بیرجند، طاهره فراری از شهر بشرویه در این مسابقات حضور خواهند داشت.

در مرحله قبلی این مسابقات که در اردیبهشت ماه به میزبانی استان خراسان جنوبی برگزار شد ملیحه رجبی و زهرا رجبی به مقام‌های اول و سوم کشور رسیدند.

صدور ۱۷۵ حکم جایگزین حبس در خراسان جنوبی/۲-۴

۱۷۵ حکم جایگزین حبس در سه ماهه نخست امسال از سوی قضات استان صادر شده است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان با اعلام این خبر گفت: از این تعداد ۱۵۷ مورد محکومیت با جزای نقدی و ۱۵ مورد نیز محکومیت با جزای نقدی روزانه بوده است.

اسماعیلی در ادامه افزود: ۲ مورد حکم الزام به خدمات عمومی رایگان و ۱ مورد نیز مجازات جایگزین تحت نظارت سامانه الکترونیک (پابند الکترونیک) صادر شده است.

مجازاتهای جایگزین حبس عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه، مجازات جایگزین تحت نظارت سامانه الکترونیک و محرومیت از حقوق اجتماعی که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف تعیین و اجراء می شود.

 

 

 

 

 

 

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان جنوبی هستند

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان جنوبی هستند

بیرجند – ایرنا – مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو شبکه نظارت استان هستند که در انتخابات ۲۸ خرداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر فعالیت داشتند.

حجت الاسلام مهدی یعقوبی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: با توجه به اقتضای وضعیت کرونا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷۰۰ نفر جدید جذب شدند و روند آموزش به صورت مجازی شکل گرفت.

وی گفت: شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که قدمت فراوانی در کشور دارد و از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی است که  ‌قدمت آن به ۱۲۸۶ شمسی می‌رسد یعنی سالی که متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اعضای این هیات از علمای تراز اول بودند که بر مصوبات شورای ملی آن زمان نظارت داشتند و شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری زحمات زیادی را در این راه کشیدند و این اصل مهم را در قانون مشروطه تصویب کردند.

وی افزود: عمل به قانون از دغدغه‌های مهم امام راحل قبل از پیروزی انقلاب بود و اینکه نظام حاکم باید به قانون اساسی عمل کند، در ۳۰‌ بهمن ۵۸ نیز امام خمینی (ره) طی حکمی ۶ نفر از فقهای معاصر را به عنوان فقهای شورای نگهبان برگزیدند و بعد از برگزاری اولین دوره انتخابات مجلس اول و مرحله دوم انتخابات در تیر ماه ۵۹ شورای عالی قضایی وقت ۱۲ حقوقدان را معرفی کرد که ۶ نفر توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: اهمیت شورای نگهبان بر ‌کسی پوشیده نیست و اصل وجودی این نهاد هم منطقی و هم اسلامی است.

وی از مهمترین وظایف شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات برشمرد و گفت: شورای نگهبان در کنار نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای انتخابات نیز نظارت دارد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اصل تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان به سال ۷۹ برمی‌گردد و نظارت انتخابات برعهده هیات‌های نظارت گذاشته شده که در استان‌ها پنج نفر از معتمدین مشخص می‌شوند و این هیات‌ها با اعضای سه نفره در شهرستان‌ها و بخش‌ها هم تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه هیات‌های نظارت در محدوده انتخابات فعال و بعد از انتخابات منحل می‌شود افزود: شبکه نظارت بر انتخابات در کشور کاملا مردمی است و افراد مورد اعتماد انتخاب، جذب و به عنوان عضو رسمی شبکه نظارت ثبت می‌شوند.

یعقوبی توضیح داد: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی آموزش ناظران انتخابات است که از طریق همایش‌های فصلی این آموزش انجام می‌شود اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

وی گفت: جلسات ناظر نهاد هم به صورت مرتب برگزار می‌شود و قبل از انتخابات علاوه بر این جلسات مستمر در رده‌های مختلف برگزار می‌شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان هنوز نتوانسته زیر بار الکترونیکی شدن برود زیرا بستر اینترنتی کشور شاید نتواند اعتماد کافی را ایجاد کند.

وی افزود: در انتخابات گذشته در حوزه شوراها چون شورای نگهبان وظیفه‌ای ندارد و برعهده مجلس است وزارت کشور و ‌مجلس توافق کردند که در برخی مراکز استان‌ها انتخابات‌ الکترونیک برگزار شود اما در ارتباط با ریاست جمهوری بخشی از روند به صورت الکترونیک و بقیه دستی است.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: امسال صبح روز انتخابات تمامی دستگاه‌های الکترونیکی دچار مشکل شد که مقام معظم رهبری هم به اختلالات روز رای‌گیری اشاره داشتند.

وی اظهار داشت: در کل کشور این مشکل وجود داشت و استان ما با کمترین تاخیر توانست روند رای‌گیری را به حالت عادی برگرداند و متوسط تاخیر کمتر از نیم ساعت در استان و در شهرستان بیرجند ۴۵ دقیقه بود.

وی گفت: وقتی این مسایل اتفاق می‌افتد شورای نگهبان را به این جمع‌بندی می‌رساند که بستر برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کشور مهیا نیست و هنوز شورای نگهبان به این نظر کلی نرسیده است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: یکی از علت‌های اصلی تاخیر در انتخابات صندوق‌های تمام الکترونیک بود اما پیش‌بینی شده بود که اگر به هر دلیلی مشکل ایجاد شود، انتخابات دستی انجام شود.

وی افزود: با توجه به پیشگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه پرونده‌ای برای تخلف انتخاباتی در استان تشکیل نشد اما تخلفات کوچکی به صورت محلی در انتخابات شوراهای شهر و روستا بین هواداران صورت گرفت که با توجه به وجود برخی حساسیت‌های محلی طبیعی است.

 

 

 

 

پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان صحرایی نهبندان آغاز شد/۲

پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان صحرایی نهبندان آغاز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، بیمارستان صحرایی در این مکان راه‌اندازی و پذیرش بیماران کرونایی در آن آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد دهقانی در بازدید از بیمارستان صحرایی در شهرستان نهبندان گفت: روز جمعه (۲۵ تیر ماه) با راه‌اندازی سیستم سرمایشی بیمارستان صحرایی در بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، این بیمارستان راه‌اندازی و افتتاح شد و از شب گذشته مازاد بیماران بیمارستان شهید آتشدست به بیمارستان صحرایی منتقل شدند.

وی اظهار داشت: روز گذشته ۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند که ۱۳ بیمار بستری موقت دارو را دریافت کرده و از بیمارستان خارج شدند، بقیه موارد هم در بیمارستان بستری بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ظرفیت و گنجایش بیمارستان شهید آتشدست نهبندان عملا تکمیل و ضروری بود که تمهیدی اندیشیده شود تا مازاد بیماران کرونایی در مکان مناسبی بستری شوند که خوشبختانه با راه‌اندازی بیمارستان صحرایی این اتفاق افتاد.

وی افزود: همه امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات به بیماران در بیمارستان صحرایی که در مجاورت اورژانس بیمارستان نهبندان راه‌اندازی شده، فراهم است و امیدواریم خدمات خوب و مناسبی را به مردم در شهرستان نهبندان ارائه کنیم.

دهقانی از مردم درخواست کرد ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمک کنند که زودتر پیک جدید کرونا شکسته شود و شاهد کاهش بیماران بستری در این شهرستان و استان باشیم.

به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان نهبندان و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، بیمارستان صحرایی برای مراقبت از بیماران کرونایی راه‌اندازی شد.

بیمارستان صحرایی به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع با تیم ۴۰ نفره در ضلع شرقی بیمارستان نهبندان که مجهز به دستگاه اکسیژن‌ساز نیز است، راه‌اندازی شد و با ۷۰ تخت به بیماران مبتلا به کرونا خدمات‌رسانی خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین از اورژانس در حال ساخت بیمارستان شهید آتشدست نهبندان بازدید کرد.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و اکنون در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد.

 

 

 

 

صدوز ۷ فقره جواز تاسیس صنعتی در شهرستان فردوس/۲

۷ فقره جواز تاسیس صنعتی در شهرستان فردوس صادر شد.

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان فردوس گفت: این تعداد جواز تاسیس با سرمایه گذاری ۷۳۸ میلیون ریال در سه ماهه ابتدای سال جاری در این شهرستان صادر شد.

مهدی صادقی افزود: با اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی می‌شود برای ۱۰۳ نفر فرصت شغلی ایجاد شود.
وی گفت : این جواز تاسیس‌ها در زمینه فرآوری کائولن، گرانول بنتونیت، مصالح سنگی ساختمانی و پودر میکرونیزه بنتونیت در این شهرستان صادر شده است.

 

 

 

ایجاد پایگاه گردشگری در کویر همت آباد زیرکوه/۲

استاندار خراسان جنوبی از ایجاد پایگاه گردشگری در کویر همت آباد زیرکوه خبر داد.

ملانوری در جریان بازدید از این منطقه گردشگری ، کویر همت آباد را فرصتیایجاد پایگاه گردشگری در کویر همت آباد زیرکوه مناسب برای ایجاد پایگاه گردشگری در زمینه کویر نوردی و ماسه نوردی دانست.

وی افزود : در سراسر خراسان‌جنوبی ، به واسطه جاذبه‌های متنوع و گرانسنگ تاریخی و طبیعی در حوزه گردشگری، فرصت‌های خوبی داریم.

استاندار ، زیرکوه را نیز به عنوان شهرستانی با جاذبه‌های گردشگری فراوان عنوان کرد و گفت: همین کویر همت آباد با تپه‌های ماسه‌ای می‌تواند لحظات خوبی را برای گردشگران به همراه داشته باشد.

آقای ملانوری تأکید کرد: با توجه به اهمیت گردشگری و نقشی که می‌تواند در توسعه استان داشته باشد، برنامه ریزی برای تأمین امکانات مورد نیاز برای ایجاد پایگاه گردشگری در همت آباد انجام خواهد شد.

وی افزود: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای حضور و فعالیت در این حوزه نیز به طور جدی دنبال می‌شود.

 

 

 

 

 

فرآوری سالانه ۲ میلیون مترمربع سنگ تزئینی/۲-۳

سالانه ۲ میلیون مترمربع انواع سنگ‌های تزئینی در خراسان جنوبی فرآوری می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت : انواع سنگ‌های تزئینی از معادن استان از جمله گرانیت، مرمر، مرمریت و تراورتن در ۲۵ واحد فعال در خراسان جنوبی فرآوری می‌شود.

حسن نژاد با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در میزان ذخایر گرانیت رتبه اول کشور را دارد افزود: در زمینه معادن گرانیتی ۹۰ پروانه بهره برداری با ظرفیت ۶۱ میلیون تن ذخیره، مرمر ۱۱ پروانه بهره برداری با ظرفیت ۳۱۰ هزار تن ذخیره، مرمریت ۳۳ پروانه بهره برداری با ۳۲ میلیون تن ذخیره و تراورتن با ۱۴ پروانه و ذخیره ۲ و نیم میلیون تن در استان وجود دارد.

وی گفت : شهرستان نهبندان نیز در دارا بودن معادن سنگ‌های تزئینی رتبه اول استان است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همچنین گفت : هم اکنون ۹۰ درصد واحد‌های فرآوری سنگ‌های تزئینی استان فعال هستند.

 

 

 

 

 

 

محکومیت نگهدارنده ۲ دستگاه تولید ارز دیجیتال در زیرکوه/۴

متهم نگهداری دو دستگاه تولید ارز دیجیتال در زیرکوه به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت : با اعلام اداره برق شهرستان زیرکوه مبنی بر بهره برداری غیرمجاز یک منزل مسکونی از شبکه برق به پلیس آگاهی این شهرستان واعزام مامورین به محل مشاهده شد تعداد ۲ دستگاه تولید ارز دیجیتال در حال استفاده کشف و گزارش آن برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی قائنات ارسال شد.

حسین حسن پور افزود : از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل ونگهداری کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی تخلف است لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت ۲۰۱ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

عضو شورای قضائی استان گفت : جریمه کالا‌های قاچاق که طی استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام می شود، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

آسفالت ۱۸ هزار مترمربع از معابر مهرشهر بیرجند

بیش از ۱۸ هزار متر مربع از معابر خاکی مهرشهر بیرجند از آغاز سال جاری تاکنون آسفالت شد.

 شهردار بیرجند گفت: ارائه خدمات از سوی شهرداری به شهروندان در شمال آسفالت ۱۸ هزار مترمربع از معابر مهرشهر بیرجندو جنوب شهر متناسب و به طور یکسان انجام می‌شود.

 

محمد علی جاوید با بیان اینکه در سال جاری بسیای از معابر خاکی مهرشهر آسفالت شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۸ هزار متر مربع از معابر مهرشهر آسفالت شده است.

 

وی گفت: آسفالت بلوار همت، معابر شهید شوشتری، معابر امیرکبیر و فرعی‌های آن، خیابان دکتر حسابی، معابر ابن سینا و فرعی‌های آن و خیابان الهیه از ابتدای سال تا کنون انجام شده است.

 

جاوید با اشاره به اینکه با آسفالت معابر خاکی در شمال شهر عملا شاخص‌های شهری و تندرستی افزایش می‌یابد، افزود: آسفالت معابر خاکی مهرشهر بیرجند از درخواست‌های ساکنان این منطقه بوده که به دلیل عدم اجرای شبکه فاضلاب شهری تا مدتی امکان پذیر نبوده است.

 

وی تنها دلیل به تاخیر افتادن آسفالت در مهرشهر را آماده نبودن زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: شهرداری در صورت درخواست اهالی و تکمیل زیرساخت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به آسفالت می‌کند.

 

شهردار بیرجند گفت: سال گذشته نیز بیش از ۵۰ هزار متر مربع از معابر خاکی مهرشهر آسفالت شد.

 

جاوید افزود: شهرداری آمادگی دارد در صورت اجرای شبکه آب و فاضلاب در مهرشهر تمام معابر خاکی مهرشهر را آسفالت کند

 

 

 

دستگیری قاچاقچی موتورسوار در سربیشه/۴

ماموران انتظامی شهرستان سربیشه ۱۰۵ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک موتورسیکلت کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی سربیشه با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل و جابه جایی مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های فرعی این شهرستان، موضوع را پیگیری و دستگیری قاچاقچیان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید افزود: ماموران انتظامی یک موتورسیکلت حامل مواد مخدر را در محور‌های فرعی رهگیری و کنترل کردند که در یک عملیات ضربتی موتورسیکلت متوقف و در بازرسی از آن ۱۰۵ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف شد.

 

 

 

 

 

 

افزایش شهر‌های قرمز؛

کاهش چشمگیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان/۳

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خراسان جنوبی به ۵۸ درصد رسیده است.

استاندار  در ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا گفت: شمار مبتلایان این کاهش چشمگیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استانبیماری در استان در حالی روبه افزایش است که در شهر‌ها بویژه مکان‌های بسته و پرتردد، خبری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیست.

شلوغی‌های عصر و شب‌های تابستان و پایین آمدن درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امروز بحث داغ ستاد کرونا بود.

در این ستاد عنوان شد علاوه بر طبس و بیرجند و نهبندان شهر‌های دیگر نیز در آینده نزدیک دروضعیت قرمز قرار خواهند گرفت.
استاندار همچنین در ادامه خواستار افزایش آگاهی بخشی به مردم توسط کمیته تبلیغاتی ستاد با نصب بنر سطح شهر و اجرای جدی‌تر طرح شهید سلیمانی در سراسر استان شد.

ملانوری با اشاره به اینکه با افزایش سرعت واکسیناسیون می‌توانیم در وضعیت بهتری قرار بگیریم افزود: فعالیت پارک‌ها باید محدود شود و ضروری است فعالیت شهربازی‌ها، تالار‌ها، استخر‌ها، باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده، سمینار‌ها و همایش‌ها نیز متوقف شود.

اصغر زاده مدیر کل دامپزشکی استان هم با اشاره به در پیش بودن عید قربان گفت: نذورات قربانی به سمت موسسات خیریه برود و آمادگی داریم با ۸۴ تیم ثابت و سیار و ۹۹ نیرو در کشتارگاه هایمان با همکاری کارشناسان علوم پزشکی ضبح دام را بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با ارائه گزارش از وضعیت کرونایی شهرستان نهبندان گفت: ظرفیت بیمارستان نهبندان تکمیل و از شب گذشته بیماران کرونایی در بیمارستان صحرایی مستقر شده اند.

دهقانی افزود: در این شهرستان با اعزام تجهیزات و نیروی انسانی در حال کنترل شرایط هستیم، اما تجمع مردم در سایر شهرستان‌ها بویژه در مکان‌های تفریحی و بقاع متبرکه نگران کننده است.
وی همچنین با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال و ثبت نام افراد بالای ۵۰ سال از امروز گفت: یک محموله واکسن در دو روز گذشته تحویل گرفته شده و محوله بعدی فردا تحویل گرفته می‌شود.
امروز همچنین در ستاد کرونای استان از واکسینه شدن بدون نوبت افراد بالای ۷۰ سال خبر داده شد.

گفتنی است تا کنون بیش از ۸۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال استان علیه بیماری کرونا واکسینه شده که این امر در کاهش موارد فوتی در پیک پنجم کرونا تاثیر بسزایی داشته است.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی خبر داد:
چاپ ۶۰ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۰

فلاحی گفت: بر اساس برنامه های پیش بینی شده امسال باید ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در خراسان جنوبی به چاپ برسد.

«غلامرضا فلاحی» در گفتگو با خرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه امسال کار تدوین و چاپ ۶۰ عنوان کتاب در دستور کار است، اظهار داشت: سال گذشته نیز چاپ ۶۰ عنوان کتاب در برنامه بود اما ۷۸ عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفت.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی افزود: از ۷۸ کتاب در دستور کار تاکنون ۲۷ کتاب به مرحله چاپ رسیده و مابقی در شرف چاپ است.

فلاحی از یک سو تولید و از سوی دیگر نشر کتاب را مهم و نیازمند هزینه های بالا دانست و افزود: برای تحقق این مهم رایزنی هایی با کارخانجات، مراکز فرهنگی، منطقه ویژه اقتصادی، زغال سنگ طبس و… انجام گرفته تا از سرفصل فرهنگی آنها برای تدوین و نشر کتاب ها به صورت مشارکتی استفاده شود.

به گفته وی در صورت همکاری این کارخانجات و مراکز تولیدی و…..از امتیازات و تخفیفات مالیاتی بهره مند می شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هر عنوان کتاب برای رسیدن به مرحله چاپ شامل جمع آوری، تدوین ، صفحه آرایی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان هزینه در بردارد، یادآور شد: امسال تدوین و چاپ ۶۰ عنوان کتاب مکتوب و ۲۰ عنوان کتاب صوتی در دستور کار قرار دارد.

فلاحی اعتبار مورد نیاز برای چاب این تعداد کتاب در سال جاری را ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای چاپ و نشر کتاب های دفاع مقدس، تاریخ شفاهی، وصیت نامه شهدا نیاز به همکاری دستگاههای فرهنگی، صنعتی و تولیدی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به این مهم که تاکنون چاپ و نشر کتاب ها از منابع داخلی انجام  شده است، افزود: متاسفانه با توجه به بالا رفتن هزینه ها اعتبارات داخلی محدود بوده و نیاز به تخصیص اعتبارات دولتی و ورود دستگاههای تولیدی، صنعتی و  فرهنگی است.

فلاحی با توجه به گذشت بیش از ۳۲ سال از زمان جنگ تحمیلی گفت: گذشت زمان باعث فراموشی خاطرات ناب رزمندگان، جانبازان و…. می شود و باید این اقدام به سرعت انجام شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اعلام کرد:
۱۹ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان برگزاری مراسم شهادت امام محمدباقر(ع)
حجت الاسلام رحیمی از برگزاری مراسم شهادت پنجمین پیشوای شیعیان امام محمدباقر(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضای باز بقعه متبرکه خراسان جنوبی خبر داد.

حجت الاسلام «حسین رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در پیک پنجم مقرر شده است که مراسم شهادت امام محمدباقر (ع) در فضای باز بقاع متبرکه خراسان جنوبی برگزار شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه مراسم شهادت امام محمدباقر(ع) در ۱۹ بقعه متبرکه استان برگزار می شود، افزود: در شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی این مراسم در فضای باز برگزار خواهد شد و در سایر شهرستان ها نیز به صورت و حضوری و یا در فضای مجازی اجرا می شود.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه های شهادت امام محمدباقر(علیه السلام) در بقاع متبرکه شامل تلاوت قرآن کریم، سخنرانی و مداحی است و بر روی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به توزیع غذای گرم در شب شهادت امام محمدباقر(ع) گفت: از محل موقوفات و با کمک خیرین مقرر شده است ۷۰۰ پُرس غذای گرم بین عزاداران و عاشقان امام محمدباقر(ع) توزیع شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: مراسم شهادت پنجمین پیشوای شیعیان امام محمدباقر(ع) در آستان مقدس امام زادگان باقریه(ع) بیرجند نیز به صورت محوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی:
عشایر خراسان جنوبی نیازمند ۷ میلیارد تومان برای آبرسانی هستند
عصمتی پور گفت: امسال به دلیل خشک شدن ۲۴۰ چاه مالداری، خشکسالی و گرمای شدید؛ عشایر خراسان جنوبی برای آبرسانی به موقع نیازمند هفت میلیارد تومان اعتبار هستند.

«مهدی عصمتی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی و خشک شدن چاه های مالداری استان خراسان جنوبی به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار آبرسانی سیار انجام می شود این در صورتی است که سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از خشک شدن ۲۴۰ چاه مالداری عشایر در استان خبر داد و افزود: امسال به دلیل خشکسالی حاکم و گرمای شدید؛ دو برابر سال گذشته آبرسانی به محلات عشایری در دستور کار است.

وی از آبرسانی سیار به محلات عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسان خبر داد و گفت: این تعداد دستگاه برای آبرسانی کم است، لذا با دستور استاندار، قرار گاه آب در استان تشکیل شده تا از بحران تامین آب عشایر در فصل گرم عبور کنیم.

وی بیان کرد: هم اکنون در بحث آبرسانی به محلات عشایری دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دیون به تشکل های عشایری داریم، خواهشمندیم با توجه به شرایط سخت خشکسالی فرمانداران در کمیته های برنامه ریزی به عشایر استان کمک کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه در پیش بینی اعتباری امسال؛ حدود هفت میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به عشایر درخواست کرده ایم، گفت: امور عشایری آب دام عشایر را هم به صورت رایگان به دلیل شرایط سخت خشکسالی و گرمای شدید حمل می کند.

عصمتی پور تصریح کرد: امور عشایری استان در حال حاضر برای تامین به موقع آب عشایر نیازمند پنج دستگاه تانکر آبرسانی است تا عشایر با مشکل مواجه نشوند.

وی مهمترین مشکل در زمینه تامین آب عشایر را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: برای آبرسانی به عشایر نیازمند توجه ویژه هستیم تا تابستان گرم امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم، استاندار خراسان جنوبی برای امور عشایر همکاری ویژه دارد، لذا از فرمانداران هم خواستاریم در کمیته های برنامه ریزی شهرستان که در حال برگزای است برای تامین آب شرب عشایر اعتباری در نظر بگیرند تا آب به موقع تامین و عشایر با مشکل مواجه نشوند.

 

۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند امسال آسفالت شد

۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند امسال آسفالت شد

 رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان آسفالت شده است.

مهدی حدیدی‌نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روکش آسفالت میدان شهدا، خیابان قرنی و صیاد شیرازی به متراژ ۹ هزار متر مربع انجام شده است.

وی بیان کرد: آسفالت خیابان انقلاب در ۲ لاین و میدان امام حسین (ع) به متراژ ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع، خیابان کلاهدوز و انقلاب ۱۰ هزار متر مربع، کاظمیه هزار متر مربع، خیابان شهید کوشه‌ای ۶ هزار متر مربع، خیابان طالقانی ۱۲ هزار متر مربع، خیابان امام رضا (ع) ۲۵ هزار متر مربع و آسفالت معابر محله مهرشهر بیرجند به متراژ ۱۸ هزار متر مربع انجام شده است.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: آسفالت ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر مرکز استان در سال جاری را با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان در دستور کار قرار دادیم که تا پایان مرداد ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر از معابر شهر آسفالت خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال در راستای رفاه شهروندان در زمینه آسفالت معابر شهری بیش از تعهد سالانه عمل کنیم و تلاش این است که روکش آسفالت اکثر معابر اصلی بیرجند که دچار مشکل اساسی است را در ۶ ماه نخست امسال به اتمام برسانیم.

۲ منطقه و چهار ناحیه در شهرداری بیرجند وجود دارد و ناحیه ویژه خدماتی “بند دره” به عنوان ناحیه پنجم نیز از سوی شورای اسلامی شهر بیرجند تصویب شد.

 

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مُهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

بزرگترین کارخانه قیر امولسیون شرق کشور که در روزگاری آوازه کار و تلاشش در دو شیفت شنیده می شد ، حالا با تنگناهای راه پر پیچ و خم تولید دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مردی از جنس امید، کار آفرینی که در مسیر پر پیچ و خم تولید ، سوسوی فانوس امیدش تا مرز خاموشی کشانده شده است.

علیدوست کارآفرینی است که از سال ۸۵ کار خود را با احداث کارخانه و تولید قیر امولسیون آغاز کرده و در سال ۸۷ موفق به اخذ اولین پروانه بهره برداری کارخانه اش شد.

کارخانه ای که  عمده تولیدات  آن در مصارف راهسازی و بخش دیگر آن در پروژه‌های عمرانی و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار افرین

۲۰ کشور خارجی مشتری پروپاقرص قیر امولسیون

با او همراه شدیم تا قصه پر از غصه تولید را از زبان خودش بشنویم.

علیدوست گفت: در این کارخانه انواع گریدهای قیر را تولید می‌کنیم که تولیداتمان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به بیش از ۲۰ کشور دنیا نیز صادر می‌شود.

او تضمین کیفیت محصولات تولیدی از اهداف اصلی این کارخانه بر شمرد و بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه نارضایتی از سوی مشتری‌ها را نداشته ایم و نمونه محصول‌های تولیدی که به دست مشتریان رسیده رضایت آنان را جلب کرده است.

این محصولات پس از بارگیری روانه بازار‌های تایوان، سنگاپور، قطر، تایلند، مالزی، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، افغانستان وترکیه می‌شود و سالانه مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون دلار سهم تولید استان در این حوزه می‌شود.

بازار‌های داخلی با تولیدات محصولات این کارخانه رنگ و رو گرفته و حالا نگاه‌ها برای تسخیر بازار‌های آن سوی مرز‌ها است.

علیدوست ادامه داد: ۳۰ کارگر در دو خط تولید و به صورت دو شیفت مشغول به کار بودند، اما ۵ ماهی می‌شود که یک شیفته مشغول فعالیت هستند.

قیر

همتی بلند که زیر پای موانع تولید لگد مال شده است

با خودم گفتم حتما کرونا پای تولیدشان را لنگ کرده، اما انگار اینگونه نیست.

علت را جویا شدم؛ دل پر دردی داشت از عدم حمایت مسئولان و گره‌هایی که برخی سازمان‌ها و بانک‌ها بر طالع تولید کارخانه اش زده بودند.

او اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه، بازار فروش، سرمایه گذاری و دانش فنی نداریم و حتی یک روز هم خط تولید ما از تولید جا نمانده، اما در حال حاضر این گره‌های کوری که بر سر راه توسعه کارخانه بوده سایه‌ای سنگین بر تولید انداخته و ما را از ادامه دادن این راه نا امید کرده است.

آقای علیدوست با صراحت گفت: با اینکه بومی منطقه هستم، اما در صورت تداوم این وضعیت دیگر حاضر نیستم حتی یک ریال در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنم.

کارخانه

 

چرخش چرخ‌های تولید و اشتغال چشم به راه همت مسئولان

از او در مورد توسعه کارخانه پرسیدم این طور پاسخ داد: اگر همت و حمایت مسئولان با ما یار می‌شود با استفاده از ظرفیت فروش خوبی که در خارج از کشور داریم قادر بودیم در سه شیفت کاری تولیدات خودمان را افزایش دهیم، اما در حال حاضر جای امیدواری برای توسعه کارخانه نیست و اگر همین روند ادامه پیدا کند کار را متوقف و سرمایه گذاری را در خارج از استان ادامه خواهیم داد.

جگری یکی از کارگران خط تولید این کارخانه گفت: چند سالی می‌شود که در این کارخانه مشغول به کارم، اما ۷ ماهی می‌شود که از ۲ شیفت به یک شیفت کاری رسیدیم.

او افزود: بیش از ۳۰ کارگر در این خط تولید مشغول به فعالیت بودند، اما حالا چند نفر از همکارانم خانه نشین شده اند.

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

یکی دیگر از کارگران این مجموعه ادامه داد: تعدیل نیرو‌های پی در پی نگرانی زیادی را برای ما به وجود آورده، کاش مسئولان فکری به حال واحد‌های تولیدی کنند و با خرید محصولات کارخانه ما و حمایت از تولیدات بومی زمینه را برای شکوفایی اقتصاد استان هموار کنند.

تنها معاون عمران و روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته و پایش کیفیت قیر این کارخانه به پیمانکاران متولی امر ساخت و ساز راه‌های روستایی توصیه شده تا خرید تولیدات این کارخانه را در دستور کار خود قرار دهند.

او افزود: پیش بینی شده امسال بخش عمده قیر مصرفی ساخت و توسعه راه‌های روستایی خود را از این کارخانه تامین کنیم.

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

 حمایت از تولید داخل حلقه مفقوده رونق اقتصاد

مدیران کارخانه قیر می‌گویند: در صورت حمایت بیشتر مسئولان از تولیدات کارخانه، قادریم میزان تولیدات سالانه خودمان را از سالی ۱۱۰ هزار تن به ۲۲۰ هزار تن برسانیم.

با ایجاد این ظرفیت جوانان متخصص و بومی می توانند  مشغول به کار شوند.

تک تک واحد‌های تولیدی برای دست گیری و حمایت از جوانان متخصص و بومی، که در اثر بی توجهی مسئولان به صنایع داخلی بیکارشدند  ، تلاش می‌کنند تا به توانند گامی بلند برای رونق تولید و اشتغال استان بر دارند.

ماحصل این تلاش، تولید محصول با مهر اصالت ایرانی است، مهر اصالتی که تائیدی مجدد بر صرف فعل خواستن تا رسیدن به توانستن است.

روشن ماندن چراغ واحد‌های حمایتی می‌خواهد همه جانبه، مردم با خرید کالای ایرانی هم تولید کننده را راغب به تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌کنند و هم فرزندان این مرز و بوم را صاحب شغل می‌کنند آن هم شغلی از جنس پایدار.

مسئولین هم با حمایت‌های خود و برداشتن سنگ‌های پیش روی تولید می‌توانند راه را برای تولید کننده ایرانی هموار کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*