اخبار خراسان جنوبی/ مشکلات ادامه‌دار دامداران خراسان جنوبی برای فروش شیر /‌۱۰ واحد تولیدی شیر تعطیل شد

 

 

 

 

 اینفوگرافیک: ۲۰ فایده ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه

 

 

https://skhorasan.msy.gov.ir//parameters/msy/modules/cdk/upload/content/news/501941/IMG-20210626-WA0012.jpg

 

 

اجرای طرح ملی یاس در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: فاز دوم طرح ملی یاس با ظرفیت ۲۵۷ نفر در سطح استان اجرایی می‌شود.

رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: فاز دوم اجرای طرح ملی یاس با همکاری مشترک کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر کشور به منظور توانمند سازی دختران رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال تحت حمایت کمیته امداد آغاز شده است.

او با اشاره به اجرایی شدن فاز دوم این طرح در ۹ شهرستان استان، افزود: در فاز دوم این طرح تعداد ۲۵۷ نفر از دختران تحت پوشش کمیته امداد، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

رضایی با اشاره به اینکه آموزش‌ها در جهت اهداف هلال احمر در دو زمینه به فراگیران ارائه می‌شود بیان کرد: امداد و کمک‌های اولیه، آشنایی با مخاطرات، شیوه‌های مواجهه با بحران‌ها و بلایای طبیعی، خدمات داوطلبانه، روش‌های پیشگیری موثر از آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی از جمله سرفصل‌های آموزشی این طرح است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح از ظرفیت خانه‌های هلال در روستا‌ها استفاده می‌شود تصریح کرد: افراد فعال این طرح در خانه‌های هلال وارد چرخه و فرآیندی می‌شوند که در صورت بروز بحران می‌توانند در مرحله نخست فرد آموزش دیده، در مرحله دوم خانواده و در مرحله سوم اعضای محله شان را از بحران نجات دهند.

او ادامه داد: ارتقای عزت نفس، توانمند سازی رفتار ارتباطی و ایجاد انگیزه برای مشارکت در عرصه‌های اجتماعی از اهم اهداف اجرای این طرح است.

 

 

 

۴۳ سامانه الکترونیک قضایی در خراسان جنوبی فعال است

۴۳ سامانه الکترونیک قضایی در خراسان جنوبی فعال است

 معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت کاهش مراجعه حضوری مردم به دادگاه‌ها، ۴۳ سامانه الکترونیک در دادگستری‌ استان فعال است.

علی گلنار کار روز یکشنبه در آیین تقدیر از کارکنان نمونه و تجلیل از ایثارگران دادگستری خراسان جنوبی و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه افزود: درخصوص  تکریم ارباب رجوع هنوز مردم گلایه‌مند هستند و ما وظایف را انجام می دهیم اما رضایتمندی ایجاد نمی‌شود که یکی از دلایل اصلی آن مراجعه بیش از حد ارباب رجوع به محاکم قضایی است و باید خدمات الکترونیکی افزایش پیدا کند.

وی گفت: سامانه‌های الکترونیکی متعددی طراحی شده که اهداف قوه قضاییه را عملیاتی کنیم و با شتابی که امروز قوه قضاییه در تحول به معنای واقعی گرفته، در برنامه بلندمدت تا ۱۴۰۲ دادگستری متفاوتی با امروز خواهیم داشت.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: سند تحول قوه قضاییه یک اقدام عملیاتی ارزشمند است که امیدواریم با تحقق سند تحول، عدالت محقق شود و همه اینها در گرو این است که درست تلاش کنیم و موارد ابلاغی عملیاتی شود.

وی افزود: فضای خوبی امروز برای خدمت‌رسانی وجود دارد زیرا در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و بستر خدمت فراهم است.

گلنار کار گفت: هدف و رسالت انبیا در این خلاصه شد که اقامه عدل و قسط کنند و هدف حکومت‌ها هم همین است تا عدل را توسعه دهند زیرا اساس حکمرانی به عدل است و برای تحقق عدل ابزاری لازم است که مهمترین آن داشتن یک تشکیلات است.

وی اظهار داشت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی تشکیلاتی به عنوان قوه قضاییه در کنار ۲ رکن دیگر محسوب شده و قوه قضاییه یک قوه مستقل در کنار سایر قوا است که برای پشتیبانی و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی و گسترش عدل در جامعه تشکیل شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی رسیدگی به شکایات و ‌خصومت‌ها ، نظارت بر حسن انجام امور، تعقیب مجازات و اصلاح مجرمان، حمایت از حقوق مالکیت‌ها، احیای حقوق عامه و دفاع از آزادی‌های مشروع را از مهمترین اهداف تشکیل قوه قضاییه بیان کرد.

وی گفت: قوه قضاییه بر صفحه کاغذ و تئوری مقتدر و ابزار کافی تحقق عدالت را دارا است و ضمن اینکه در دادگاه‌ها به تظلمات رسیدگی می‌کند باید ثبت هم در جامعه درست صورت گیرد که اداره ثبت اسناد و املاک باید به این مهم توجه داشته باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما به لحاظ تئوری در قسمت‌های مختلف بر سایر حکومت‌های دنیا برتری دارد و در موضوع ثبت، تحول نظام ثبتی باید شکل بگیرد که ‌در ‌طرح تحول قضایی به دنبال این هستیم که تحول ثبت را هم دنبال کنیم زیرا اگر به طور رسمی از ثبت‌ها حمایت نشود حمایت از تولید هم به خوبی صورت نمی‌گیرد.

گلنار کار تصریح کرد: براساس سند تحول هنوز به عدل در جامعه نرسیدیم و در این سند به ۲۰ چالش اصلی توجه شده که عاملان اصلی آنها ۴۸‌ مقوله است و باید با جدیت دنبال شود.

در این آیین نشریه الکترونیکی دادگستری خراسان جنوبی با عنوان “آفتاب” رونمایی شد همچنین به مناسبت هفته قوه قضاییه تعدادی از کارمندان نمونه و ایثارگران دادگستری و ادارات تابعه استان تجلیل شدند.

 

 

 

 

با دستور استاندار؛

سهمیه سوخت معدنکاران خراسان جنوبی سه ماهه اختصاص می‌یابد

سهمیه سوخت معدنکاران خراسان جنوبی سه ماهه اختصاص می‌یابد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد واحدهای معدنی درخواست سهمیه سوخت مورد نیاز خود را به صورت سه ماهه در سامانه ثبت کنند اما خرید سوخت ماهانه انجام شود.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پس از شنیدن مشکلات معدنکاران دستور داد که اختصاص سهمیه سوخت سه ماهه انجام شود ولی معدنکاران هر ماه سوخت خود را دریافت کنند.

وی گفت: شرکت نفت مکلف است درخواست‌ها را سه روزه پیگیری و به شرکت‌های طرف قرارداد نیز توصیه کند که در حمل فرآورده‌ها تسریع کنند.

روند نصب علمک گاز و کنتور تا صدور پروانه بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی نماینده واحدهای صنعتی بود که در این نشست مصوب شد پس از اخذ استعلامات، گازرسانی به واحدهای تولیدی ۴۸ ساعته انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی پس از استماع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی در زمینه تامین گاز و نفت گاز، بر همراهی با واحدهای تولیدی و تسهیل شرایط برای رفع نیاز آنها تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه درخصوص ظرفیت‌سنجی نیاز گاز واحدها، نظر کارشناسی شرکت گاز باید ملاک باشد اظهار داشت: شرکت گاز مکلف است بعد از ارائه مجوزهای استعلامات توسط واحدها طی ۴۸ ساعت نسبت به نصب علمک واحد تولیدی اقدام کند.

ملانوری افزود: هر پروانه بهره‌برداری باید یک انشعاب گاز دریافت کند و شرکت گاز مکلف است در این زمینه همراهی‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بررسی‌های لازم را صورت دهد و چنانچه واحدی نتوانسته انشعاب گاز دریافت کند، همه موارد را احصا کرده و به شرکت گاز ارائه دهد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت گاز باید طی ۴۸ ساعت نسبت به نصب انشعاب همه موارد به صورت یکجا اقدام کند.

وی تصریح کرد: هر سرمایه‌گذار بعد از دریافت جواز تاسیس و انجام کارهای مقدماتی می‌تواند با هماهنگی سازمان صمت و شرکت گاز از انشعاب گاز بهره‌مند شود.

ملانوری افزود: وظیفه ما در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، رفع موانع و کمک به رونق تولید است و مکلف هستیم اگر در جریان تولید مانعی هست، رفع کنیم تا تولید رونق بیشتری بگیرد و با کندی مواجه نشود.

وی گفت: شرایط حاکم بر کشور و وجود تحریم‌ها، شکل‌گیری کارگروه‌ها، ستادها، کمیته‌ها و سیاست‌هایی این چنینی را رقم زده و گرنه اگر روال طبیعی بود و اقتصاد کشور براساس علمی که در دانشگاه خوانده‌ایم، پیش می‌رفت که نیاز به این جلسات نبود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تدبیر رهبر معظم انقلاب درخصوص ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در همین راستا است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه معادن از محورهای توسعه خراسان جنوبی است گفت: با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، باید به بهره‌برداری از معادن و فعال شدن آنها کمک کنیم.

ملانوری به مشکلات دو معدن سامان کاوش و ممرادکو در طبس اشاره کرد و افزود: کارگروه برای بررسی تمامی موارد مطرح شده توسط این دو مجموعه و سازمان توسعه و نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از دیگر سو، یک هفته مهلت تعیین کند.

وی گفت: مباحث کارشناسی بعد از بررسی‌های کامل در جلسه فوق‌العاده مطرح و تصمیم‌گیری‌های نهایی اعلام شود.

ثبت ۶۲ پرونده در سامانه ستاد تسهیل خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در سه ماه اول سال جاری ۶۲ پرونده از طریق متقاضیان در سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ثبت شده است.

عباس جرجانی افزود: این موضوع نشان‌دهنده استقبال فعالان اقتصادی استان از سامانه ستاد تسهیل برای طرح مسائل و مشکلات حوزه تولید و پیگیری مسائل به صورت غیرحضوری است که در این راستا جلسات حضوری کارگروه کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سامانه ستاد تسهیل از اوایل سال جاری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد گفت: متقاضیان فقط از این طریق می‌توانند نسبت به طرح موضوع و پیگیری مسائل و مشکلات خود از طریق دبیرخانه ستاد تسهیل استان اقدام کنند.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی تعداد جلسات برگزار شده‌ این کارگروه از ابتدای امسال را هفت جلسه عنوان کرد و گفت: ۳۵ مورد پرونده درخصوص مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان در این جلسات مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بیشترین مصوبات کارگروه تسهیل مربوط به انجام پیگیری لازم از سوی متقاضیان حوزه صنعت، معدن و تجارت، امور بانکی، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های خدمات‌رسان بوده است.

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی سامان کاوش طبس و گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) و نیز مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی با شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از دستور کارهای این نشست بود که با حضور نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع  معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت گاز استان و مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی برگزار شد.

بر پایه این گزارش؛ مسائل و مشکلات دو واحد تولیدی در حوزه معدن و همچنین موضوع تامین سوخت واحدهای صنعتی و معدنی و اتصال واحدهای تولیدی به شبکه گاز در این جلسه مورد بحث و تبادل اعضای کارگروه قرار گرفت و مصوباتی در این خصوص نیز اخذ شد.

اقدام شرکت گاز برای نصب علمک طی ۴۸ ساعت پس از اخذ مجوزها از سوی واحدهای صنعتی، وصل انشعاب واحدهای صنعتی از سوی شرکت گاز با صدور تاییده سازمان صمت قبل از صدور پروانه بهره‌برداری، اقدام معدن‌کاران برای ثبت درخواست سه ماهه سوخت و انجام خرید ماهانه و تایید درخواست سوخت توسط شرکت نفت حداکثر سه روز پس از ثبت از جمله مهمترین مصوبات این جلسه بود.

 

خرید دام عشایر خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

خرید دام عشایر خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، خرید دام مازاد عشایر استان شتاب می‌گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی افزود: خرید و کشتار دام مازاد عشایر و دامداران استان از روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرح خرید دام مازاد عشایر و دامداران محدود به زمان خاصی نیست تصریح کرد: خرید دام زنده با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان تا زمانی که لازم باشد، ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب این طرح حمایتی دولت، همه دام‌های خریداری شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور عشایر بعد از کشتار در کشتارگاه‌های استان به بازار عرضه می‌شوند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، امکان خرید ۶۰۰ تا۷۰۰ رأس دام در روز وجود دارد.

فرهادی اظهار داشت: با توجه به محدودیت ظرفیت کشتارگاهی استان و ناکافی بودن فضای پیش سرمایش و انجماد، در حال حاضر ۱۰۰ رأس دام عشایر و دامداران خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای برون رفت از این مشکل ۲ راهکار ارائه شده است گفت: نخستین راهکار این است که از ظرفیت کشتارگاهی استان‌های همجوار استفاده کنیم.

وی با اشاره به پروژه نیمه تمام کشتارگاه صنعتی خوسف اظهار داشت: این پروژه به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین کشتارگاه‌های صنعتی سطح کشور توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به موانع موجود در مسیر اجرای این پروژه، جلساتی به منظور تسهیل شرایط برگزار شده و به‌زودی مشکلات موجود مرتفع می‌شود.

وی افزود: بنا به وعده سرمایه‌گذار، کشتارگاه خوسف تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فرهادی عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت استان‌های همجوار و راه‌اندازی کشتارگاه خوسف، ظرفیت خرید دام عشایر و دامداران افزایش خواهد یافت.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته به منظور کاهش تبعات ناشی از خشکسالی، خراسان جنوبی در شمار ۹ استانی قرار گرفت که مجوز خرید دام مازاد عشایر و دامداران را اخذ کرده است.

 

 

 

اتصال چهار روستای سربیشه به شبکه ملی اطلاعات

چهار روستای شهرستان سربیشه به شبکه ملی اطلاعات متصل و از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در ادامه طرح اتصال روستا‌های استان به شبکه ملی اطلاعات، چهار روستای صولابست، نیاب، باغ سنگی و چشمه رج شهرستان سربیشه به این شبکه متصل و از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.
بهی افزود: سایت‌های تلفن خانگی این روستا‌ها از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سرویس اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.
وی گفت: با تامین اعتبار از محل مذکور و اجرای ۲۶ کیلومتر فیبر نوری، خط انتقال این سایت‌ها نیز تامین شد که در کیفیت ارتباطات این روستا‌ها تاثیر بسزایی داشته است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به ادامه روند اجرای پروژه‌های ارتباطی در سطح استان، افزود: پیرو پایش‌های انجام شده از روستا‌های استان و با پیگیری انجام شده توسط این اداره کل، فهرست روستا‌های فاقد اینترنت و یا پوشش همراه احصاء و با تخصیص اعتبار از محل طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO)، برای اجرای پروژه‌های ارتباطی به اپراتور‌های مربوطه ابلاغ شده است.
بهی گفت: اجرای پروژه‌های ارتباطی روستایی در دو حوزه توسعه پوشش همراه و اتصال روستا‌ها به شبکه ملی اطلاعات در دستور کار است و طی یکسال گذشته از این محل حدود چهارده هزار خانوار روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
وی همچنین از اجرا یا ارتقاء ۱۳ سایت از ابتدای سال خبر داد که حدود ۳۵۰۰ خانوار روستایی را از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند کرده است.
وی به توسعه کیفی ارتباطات در روستا‌ها در کنار توسعه کمی اشاره و تصریح کرد: با پیگیری این اداره کل از محل منابع طرح USO، اجرای ۲۷۰کیلومتر فیبرنوری به مخابرات ابلاغ شد که تاکنون به همت مخابرات منطقه در حدود ۲۰۰ کیلومتر آن اجرا و مابقی نیز در دستور کار است.

 

پیام تبریک رئیس دانشگاه بیرجند در پی قهرمانی تیم ملی تفنگ زنان جمهوری اسلامی ایران

۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۳۵۱۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۹۶
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند طی پیامی قهرمانی تیم ملی تفنگ زنان ایران را به نجمه خدمتی عضو تیم ملی و دانش‌آموخته دانشگاه بیرجند تبریک گفت.
پیام تبریک رئیس دانشگاه بیرجند در پی قهرمانی تیم ملی تفنگ زنان جمهوری اسلامی ایران

به گزراش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند طی پیامی قهرمانی تیم ملی تفنگ زنان ایران را به نجمه خدمتی عضو تیم ملی و دانش‌آموخته دانشگاه بیرجند تبریک گفت.

متن پیام به شرح ذیل می‌باشد:

به نام خدا
سرکار خانم نجمه خدمتی
ورزشکار جوان و با اخلاق بیرجندی
کسب موفقیت درخشان سرکار عالی و کسب مدال طلا در رقابت‌های جام جهانی کرواسی برای تیم ملی تفنگ زنان جمهوری اسلامی ایران و به اهتزاز در آوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات جهانی افتخار دیگری را برای ورزش استان و کشور عزیزمان در عرصه های بین المللی رقم زد و موجب عزت و افتخار ملت بزرگ ایران اسلامی، شهروندان بیرجندی و خانواده آموزش عالی خراسان جنوبی شد.
اینجانب کسب این عنوان ارزشمند توسط این بانوی ورزشکار و فارغ‌التحصیل دانشگاه بیرجند را به جامعه ورزشی، خانواده گرانقدر و آحاد مردم شریف بیرجند تبریک می گویم و از درگاه خداوند متعال ادامه موفقیت‌های این قهرمان ارزنده را در دیگر عرصه‌های وزشی آرزومندم.

احمد خامسان
رئیس دانشگاه بیرجند
۵ تیر ۱۴۰۰

 

 

 

به دستور استاندار؛

اختصاص سهمیه سوخت معادن خراسان جنوبی ۳ ماهه شد

از این پس سهمیه سوخت معدن کاران در خراسان جنوبی سه ماهه اختصاص می یابد.

استاندار در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره به اینکه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا مشکلات واحد‌های تولیدی را رفع کنیم گفت: خراسان جنوبی استانی معدنی است و از این رو فعال شدن و رونق معادن از اولویت‌های استان است.
در این جلسه یکی از مشکلات مطرح شده معدنکاران استان سهمیه سوخت بود.
بر اساس قانون معدنکاران موظفند هر ماهه روال طولانی اداری را برای اختصاص سهمیه سوخت طی کنند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای معادن شده است.
در این جلسه استاندار پس از شنیدن مشکلات معدنکاران دستور داد، اختصاص سهمیه ۳ ماهه انجام شود، ولی معدنکاران هر ماه سوخت خود را دریافت کنند.
طولانی شدن روند نصب علمک، عدم نصب کنتور تا صدور پروانه بهره برداری برای واحد‌های تولیدی موضوعاتی مطرح شده از سوی نماینده واحد‌های صنعتی بود.
در این جلسه مصوب شد پس از اخذ استعلامات، گازرسانی به واحد‌های تولیدی ۴۸ ساعته انجام گیرد.
همچنین مشکلات ۲ شرکت استخراج و فرآوری زغال سنگ با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور هم در این جلسه بررسی شد که با دستور استاندار مقرر شد ظرف یک هفته با بررسی کارشناسی اطلاعات دقیق از مشکلات احصا و سپس تصمیم گیری شود.

 

 

ویژه برنامه‌ی مجازی امام مهربان در کانون سربیشه برگزار شد/۲

مرکز فرهنگی و هنری سربیشه با مشارکت واحد مکاتبه‌ای اداره کل کانون استان ویژه برنامه‌ی مجازی امام مهربان را به مناسبت ولادت امام رضا(ع) برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این ویژه برنامه هم‌زمان با ۲ تیر ماه ۱۴۰۰، با مشارکت مرکز فرهنگی وهنری سربیشه و واحد مکاتبه‌ای استان با هدف فرهنگ‌سازی، امید، ایجاد روحیه نشاط و شادابی، ترویج سیره امام رضا(ع) و  رویکرد آشنایی با مفاهیم سبک زندگی و ترتیب اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

بر همین اساس اعضا در این برنامه با قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) را از راه دور زیارت کردند، با کتاب‌های مرکز با موضوع زندگی این ائمه آشنا شدند و در ادامه  به خوانش شعر و قطعه‌ی ادبی  در مدح امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) پرداختند.

گفتی است شناسایی اعضای مستعد در حوزه‌های ادبی به منظور عضویت در بخش مکابته‌ای کانون استان از دیگر اهداف این برنامه عنوان شده است.

 

 

 

تیم ستاره ساز بیرجند بر شهرداری بشرویه غلبه کرد/۷

مسابقه فوتبال لیگ دسته اول استان خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان بشرویه برگزار گردید

مسابقه فوتبال لیگ دسته اول استان خراسان جنوبی درهفته سوم، به میزبانی شهرستان بشرویه برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دیدار بین تیمهای شهرداری بشرویه وستاره ساز بیرجند برگزارشد که درپایان تیم ستاره ساز بیرجند توانست برحریف خود غلبه نماید و پیروز میدان شود .

علاوه بر این مسابقه بین تیم های آرتین بشرویه وآهن آلات رحمانی زیرکوه در زمین چمن طبیعی آزادی بشرویه برگزار که در پایان دوتیم به نتیجه مساوی رضایت دادند.

 

برگزاری مراسم گرامیداشت شاعر گرانقدر زنده یاد “فهیم بخشی”/۲-۷

برگزاری مراسم گرامیداشت برای شاعر گرانقدر زنده یاد "فهیم بخشی"
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با حضور در کانون هنرمندان و دیدار با خانواده زنده یاد فهیم بخشی ، یاد این شاعر گرانقدر هم استانی را گرامیداشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونین اداره کل و تنی چند از شاعران و فرهیختگان استان ، در محل کانون هنرمندان خراسان جنوبی حضور یافت.

ناصر نبی زاده ضمن یادآوری سروده های ارزشمند این شاعر نام آشنا درباره خداوند، اهل بیت، عشق و زندگی، درخصوص اثرگذاری ژرف وی در غنای فرهنگی و ادبی خراسان جنوبی و اشعار به یادگار مانده از او سخن گفت.

همچنین دیداری با خانواده مرحوم فهیم بخشی انجام گرفت و شاعران حاضر در این دیدار، با سرودن اشعاری یاد این ادیب و شاعر گرانقدر را گرامی داشتند.

شایان ذکر است دیدار ها با تقدیم تابلوی نقاشی از چهره مرحوم فهیم بخشی و تابلویی با نگارش اشعار این مرحوم به خظ استاد مهدی اسماعیلی مود به کانون هنرمندان و خانواده این مرحوم پایان یافت.

 

 

 

 

کشف ۱۶۱ تن مصالح ساختمانی احتکار شده در شهرستان سربیشه/۴

جانشین انتظامی شهرستان سربیشه گفت: مأموران پلیس آگاهی در بازرسی از یک انبار در شهر سربیشه، ۱۶۱ تن انواع مصالح ساختمانی احتکار شده به ارزش یک میلیارد ریال را کشف کردند.

سرهنگ تقی زاده افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان سربیشه اخباری مبنی بر احتکار سیمان در یکی از انبار‌های سطح شهر دریافت کردند که سریعا موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او افزود: مأموران با انجام اقدامات نامحسوس و اشراف اطلاعاتی، مکان دقیق انبار مصالح ساختمانی را شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی و با همکاری اداره صنعت و معدن به مکان مورد نظر اعزام شدند که در بازرسی از انبار هزار و ۲۰۰ کیسه سیمان، هزار کیسه آهک و ۲ هزار و ۲۰۰ کیسه گچ و در مجموع ۱۶۱ تن انواع مصالح ساختمانی احتکار شده کشف شد.

سرهنگ تقی زاده با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی مصالح احتکار شده را بالغ بر یک میلیارد ریال برآورد کردند، تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

۳۴۳ میلیارد ریال در بورس خراسان جنوبی معامله شد/۲-۳

 مدیر بورس منطقه خراسان جنوبی گفت: مجموع معاملات تالار بورس خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون به ۳۴۳ میلیارد ریال رسید.

 سعید هریوندی  افزود: خرداد امسال ۱۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۸۵ سهم به ارزش ۱۴۳ میلیارد ریال در تالار بورس استان مورد داد و ستد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه ۳۱ درصد رشد داشته است گفت: از مجموع معاملات ۲۷ درصد آن مربوط به خرید سهام و ۷۳ درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است.

مدیر بورس منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در سه ماه نخست امسال هزار و ۵۳ نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت رایگان در تالار بورس استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه شاخص کل ۱۳.۸۲۰ واحد افزایش داشته است اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در ۲ ماه ابتدای سال جاری در مجموع چهار هزار و ۴۶۱ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند.

 

مشکلات ادامه‌دار دامداران خراسان جنوبی برای فروش شیر /‌۱۰ واحد تولیدی شیر تعطیل شد

 

 

مشکلات ادامه‌دار دامداران خراسان جنوبی برای فروش شیر /‌10 واحد تولیدی شیر تعطیل شد

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی با محوریت ‌وضعیت تولید شیرخام‌، مشکلات دامداران در فروش شیر و مسایل مربوط به واحدهای تولیدی و فرآوری محصولات لبنی استان  وارائه راهکار برای رفع موانع موجود برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند،  محسن احتشام عصر امروز در نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت  در خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک استان توان رقابت و بازاریابی ندارند بنابراین یکی از مشکلات واحدهای کوچک بی عدالتی است.

احتشام تصریح کرد: جلوی خام فروشی در استان گرفته شود و فرآوری محصولات را در خود استان انجام دهیم  واستان در نیروی انسانی ظرفیت بسیاری دارد.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: میزان شیر تولیدی استان بر مبنای تعداد دام است و دولت با توجه به اعتبارات موجود پای کار است.

عابدی افزود: سرمایه ثابت، سرمایه برندسازی و سرمایه در گردش داشته باشیم و کارخانجات شیر استان توان رقابت و بازاریابی ندارند.

۶۵ هزار دام سنگین با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن شیر در خراسان جنوبی

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ هزار دام سنگین با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن شیر در استان وجود دارد.

جواد غریبی با بیان اینکه افزایش چند برابری اقلام علوفه روی قیمت شیر تاثیرگذار بوده است گفت: روزانه ۸۵ تا ۹۰ تن شیر خام برای فروش و فرآوری به خارج استان حمل می شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: با توجه به دوری استان از مراکز تامین علوفه قیمت تمام شده شیر در استان به نسبت دیگر استان ها بالا است.

غریبی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی ۱۵ کارخانه و کارگاه شیر و فرآورده های لبنی با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارند و اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خودکار می کنند.

وی ادامه داد: ۲ کارخانه فعال و ۳ کارخانه در استان نیمه فعال بوده و مابقی نیز تعطیل هستند؛ بسیاری از کارخانجات در استان بازاریابی خوبی نداشتند و توان رقابت ندارند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نقدینگی کارخانجات در زمان تاسیس کم است و هر کار تولیدی ایجاد شده باید ۲۰ درصد سرمایه اولیه آن سرمایه در گردش باشد.

غریبی بیان کرد: باید مجموعه های تعطیل و نیمه تعطیل استان تعیین تکلیف شود تا کسی دیگری در آن سرمایه گذاری کنند.

خیریه  یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی استان نیز گفت: مشکل در فروش در محصولات لبنی وجود دارد و برخی استان ها برای خریداری شیر خام استان مراجعه می کنند که این سبب ضرر دامدار می شود.

خیریه افزود: واحدهای تولیدی توان رقابت پیدا کنند و ظرفیت خود را افزایش دهند و قیمت در استان و خارج استان هماهنگ باشد.

اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است

رئیس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است.

قوسی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاپ شتر یکی از ظرفیتهای استان است و می توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد.

وی گفت: در استان ۱۵ واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارد و از تعداد ۲۵۰ تن شیر تولیدی در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدارها تبدیل به فرآوری می شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: از تعداد ۱۳۰ تن شیر جمع آوری شده تعداد ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت های معتبر از استان خارج می شود و مابقی در کارخانه های استان به فرآورده های لبنی تبدیل می شود.

قوسی افزود: عدم رقابت کارخانه های استان با کارخانه های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

وی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی،قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد؛ می توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود.

همچنین دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی در این نشست تصریح کرد: واحدهایی در استان تاکنون سنوات گذشته تسهیلات دریافت کردند و برخی واحدهای تعطیل با سرمایه درگردش از ۷۰ درصد به فروش ۹۰ درصد رسیده است.

محمدعلی زرنگ بیان کرد: هر واحدی که قرار است احیا شود پرونده اش به صورت اختصاصی بررسی می شود تا مشکل اشتغال در استان حل شود.

 

 

 

اینجا زمین دیگر تاب ایستادن ندارد/ حال دشت «سرایان» خوب نیست/۷

دل زمین در یکی از دشت‌های استان چنان از آب خالی شده که کارشناسان عنوان فراتر از بحران را به این دشت ممنوعه اضافه کرده‌اند. آتش خشکسالی سرایان را به چهارمین دشت بحرانی کشور تبدیل کرده و حالا ترک‌های عمیق در پهنه دشت پیش می‌رود و زمین فرو می‌ریزد.

اینجا زمین دیگر تاب ایستادن ندارد/ حال دشت «سرایان» خوب نیست

به گزارش فارس هرچه می‌گذرد فریادش بیشتر به گوش می‌رسد و نزدیک‌تر می‌شود. فریادی که در چند سال اخیر در نتیجه استفاده نادرست ما انسان‌ها از طبیعت بلندتر شده است. روزگاری کشاورزی رونق داشتند و چاه‌ها و قنات‌ها پر خروش و جوشان بود اما با برداشت‌های بی‌رویه آب امروز حال دشت‌ها خوب نیست.

حکایت خشکسالی در خراسان‌جنوبی تنها به خشک شدن قنوات، کاهش ذخیره سد‌ها و آبرسانی سیار به بیش از ۴۰۰ روستا خلاصه نمی‌شود، بلکه زخم‌های عمیق خشکسالی حالا خود را به دشت‌های خراسان‌جنوبی رسانده و از مجموع ۳۵ دشت استان ۲۲ دشت را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

روزی که ماجرا آغاز شد

سال ۹۴ در مسیر آیسک به فردوس شکاف‌هایی در اطراف جاده مواصلاتی مشاهده شد. در آن زمان گمانه‌زنی‌ها درباره این ترک‌های عمیق متفاوت بود و برخی علت آن را شکستن لایه بنتونیت در آن منطقه و گروهی برداشت بی‌رویه آب می‌دانستند.

چهار ماه از اما و اگرهای مردم و برخی مسئولان خراسان‌جنوبی گذشت تا این که اداره راه و شهرسازی با نصب تابلوهایی به رانندگان تردد کننده در این مسیر هشدار داد که به علت پدیده فرونشست زمین جوانب احتیاط را رعایت کنند.

هنوز خبر فرونشست‌ها در مسیر آیسک و فردوس در بین مردم و رسانه‌ها داغ بود که بعد از مدتی اهالی روستای دوحصاران از وجود شکاف‌هایی در این منطقه خبر دادند و از گسترش این پدیده در منطقه خود ابراز نگرانی کردند.

موضوع به این چند واقعه ختم نشد و دوباره  نیز فرونشست بخش‌هایی از زمین در دشت اسفدن قاینات خبرساز شد و نگرانی‌هایی در این منطقه هم به وجود آورد. اکنون شکستن استخوان‌های زمین برای خیلی از  مردم منطقه خراسان‌جنوبی یک کابوس شده است.

«سرایان» چهارمین دشت بحرانی کشور

دل زمین در یکی از دشت‌های استان چنان از آب خالی شده که کارشناسان عنوان فراتر از بحران را به این دشت ممنوعه اضافه کرده‌اند. آتش خشکسالی سرایان را به چهارمین دشت بحرانی کشور تبدیل کرده است. حالا ترک‌های عمیق در پهنه دشت پیش می‌رود و زمین فرو می‌ریزد.

خطر فرونشست زمین تنها به چند نقطه محدود نمی‌شود و زنگ خطری است که برای کل شهرستان به صدا درآمده و از آنجایی که شغل ۹۵ درصد مردم سرایان کشاورزی و دامداری است با روش آبیاری سنتی و برداشت نامناسب از سفره‌های زیرزمینی حال دشت اورژانسی‌تر شده است.

براساس آمارهای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میانگین بارندگی‌های این استان در سال جاری ۳۸ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

خشکسالی سیل مهاجرت راه انداخت

سریال دنباله‌دار خشکسالی تنها به بحران آب ختم نمی‌شود بلکه عمق فاجعه به مهاجرت ۷ هزار نفر از شهرستان مرزی نهبندان، خشک‌شدن صدها رشته قنات و خالی‌شدن یک هزار و ۷۰۰ آبادی رسیده است.

گذشته از خالی‌بودن ۷۰ درصد از ظرفیت سدها و وجود ۲۲ دشت بحرانی در استان، روستاییان راه نجاتشان را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند که این امر بروز مشکلات امنیتی را محتمل‌تر می‌کند.

زمین اینجا دیگر تاب ایستادن ندارد و هر روز در حال تحلیل رفتن است. سال‌هاست که بر اثر نرسیدن خون به رگ‌های دشت‌های خراسان‌جنوبی به‌ویژه دشت سرایان اسکلت و بنیه بدنی زمین در حال تحلیل و از بین رفتن است و مردم صدای فریاد زمین را از درون زخم‌های عمیقی که بر پیکر آن نقش می‌بندد می‌شنوند.

وجود ۸ دشت ممنوعه بحرانی در استان

«سعید سروری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۵ دشت در استان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۹ دشت آزاد، ۲۲ دشت ممنوعه و ۸ دشت ممنوعه بحرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه دشت‌های سرایان و بشرویه در وضعیت مخاطره‌آمیز و افت آب زیرزمینی قرار دارند، اضافه کرد: از میان دشت‌های ممنوعه بحرانی استان دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند به طوری که در آبخوان سرایان شاهد فرونشست زمین هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۸۸ درصد از مصارف آب زیرزمینی جهت کشاورزی، ۹ درصد شرب و ۳ درصد جهت مصارف صنعت و خدمات استفاده می‌شوند، افزود: تنها ۳۰ هزار متر مکعب از اراضی استان از طریق آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود.

مسئولان چاره‌اندیشی کنند

سروری با اشاره به سند سازگاری با کم‌آبی و کاهش سالانه ۲۳ میلیون مترمکعبی در برداشت آب، توضیح داد: تا سال ۱۴۰۵ باید ۱۶۴ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۱.۵ میلیون مترمکعب در بخش صنعت باید کاهش مصرف داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه بیش از ۷۳ درصد منابع آبی استان از طریق چاه، ۲۳ درصد قنات و چهار درصد چشمه تأمین می‌شود، مطرح کرد: شبکه سنجش آب زیرزمینی استان دارای ۴۶۵ حلقه چاه مشاهده‌ای است که به‌طور ماهانه سطح آب زیرزمینی در آن‌ها اندازه‌گیری و براساس آن میزان کسری مخزن و افت سطح آب زیرزمینی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی متوسط افت سطح آب زیرزمینی در استان را ۲۷ سانتی‌متر ذکر کرد و افزود: متأسفانه روند نشست زمین در دشت سرایان صعودی است و این موضوع به دلیل برداشت بی‌رویه از چاه‌ها در دشت سرایان است.

بحران آب و تبعات و پیامدهای ناشی از آن وضعیت نگران‌کننده‌ای برای شهرستان سرایان ترسیم کرده به گونه‌ای که پدیده فرونشست زمین طی چند سال اخیر به وفور مشاهده می‌شود و به تهدیدی برای جاده‌ها، تأسیسات، امکانات، احشام و زندگی مردم این منطقه تبدیل شده است.

داشتن نگاه جامع‌نگر میان مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و همکاری آحاد مردم برای حل این پدیده، بسیار ضروری است؛ اگر از همین امروز برای اصلاح وضعیت استفاده از منابع آبی و جلوگیری از فرونشست زمین در دشت سرایان تصمیمی اندیشه نشود و نقشه راهی ترسیم نشود، در آینده سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و صرف هزینه‌های بسیار سنگین هم دردی را دوا نمی‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌ آب خراسان جنوبی اختصاص یافت

۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌ آب خراسان جنوبی اختصاص یافت

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب شهری و روستایی در این استان اختصاص یافت.

حسین امامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مشکلات اساسی استان، هدررفت بالای آب در شبکه‌های توزیع بوده و میانگین هدررفت آب در مناطق شهری و روستایی ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد آب شبکه شهری و ۴۰ درصد آب شبکه روستایی خراسان جنوبی هدررفت دارد اظهار داشت: برای رفع این مشکل براساس برنامه پیش‌بینی شده امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: در این خصوص بخش عمده‌ای از تجهیزات خریداری شده است و پیمانکاران آن نیز به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: برای تعویض ماهانه هزار کنتور آب در این استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است که با این روند تا پایان امسال ۱۲ هزار کنتور معیوب، تعویض خواهد شد.

امامی عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان مسئولیت تامین آب شرب و بهداشتی برای ۲۱۷ هزار مشترک شهری و ۱۳۵ هزار مشترک روستایی را برعهده دارد.

وی با اشاره به مشکل ناپایداری آب در شبکه‌های روستایی گفت: بیشترین دلیل ناپایداری آب در شبکه‌های روستایی مدیریت نادرست مصرف آب در این بخش و استفاده از آب شرب برای مصارف آبیاری فضای سبز است.

وی تصریح کرد: استفاده از آب شرب برای فضای سبز از لحاظ شرعی نیز مشکل دارد چرا که به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها از لحاظ اقتصادی بازدارنده نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از مجتمع‌های روستایی که دارای تنش آبی هستند، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولید آب در استان پراکنده است افزود: باید خطوط انتقال و توزیع مدیریت شود تا مصرف مشترکان را پایدار نگه داریم.

امامی به وسعت زیاد خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت اشاره کرد و گفت: باید برای رفع مشکلات کم‌آبی برنامه جامع تهیه شود تا با برنامه‌ریزی اصولی از این مشکلات جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌ها و قطعی برق، شبکه تامین آب شرب استان با مشکلاتی مواجه می‌شود و از خاموشی‌های این چند مدت شرکت آب و فاضلاب نیز بی‌بهره نبوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی به موضوع باغ ویلاها هم اشاره کرد و گفت: در روستاها به‌ویژه در باغ ویلاها برخی افراد مصارف بخش کشاورزی را به شبکه‌های آب تحمیل می‌کنند و همین مساله سبب می‌شود روستاهایی که در مجتمع‌های بزرگ و در انتهای شبکه هستند با محدودیت تامین آب مواجه شوند و حتی آب شرب هم نداشته باشند.

وی بیان کرد: با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن جمعیت روستاها در پیک پایان هفته و استفاه ناصحیح از منابع آبی، در این روزها دچار مشکل در تامین آب می‌شویم.

 

 

 

 

 

قتل جوان ۲۶ ساله با ضربات چاقو در سرایان/۴

در یک نزاع دسته جمعی در شهرستان سرایان جوانی ۲۶ ساله با ضربات چاقو به قتل رسید.

فرمانده انتظامی استان گفت: ساعت ۲۱ شب گذشته نزاع چند جوان در شهرستانقتل جوان ۲۶ ساله با ضربات چاقو در سرایان سرایان و مجروح شدن یکی از طرفین نزاع به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که بلافاصله کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان به محل وقوع نزاع اعزام شدند.
سردار فرشید افزود: بررسی ماموران پلیس در محل نزاع حاکی از این بود ۳ جوان با فردی ۲۶ ساله درگیری منجر به جرح داشته و پس از مجروح کردن وی با ضربات چاقو از ناحیه قفسه سینه متواری شدند.
وی گفت: جوان مضروب به بیمارستان منتقل شد ولی با وجود تلاش کادر پزشکی به علت شدت جراحات وارده بر اثر اصابت چاقو به قفسه سینه جان خود را از دست داد.
فرمانده انتظامی استان افزود: تیمی از کاراگاهان ویژه قتل پلیس آگاهی خراسان جنوبی با استفاده از سرنخ‌های موجود، تحقیقات گسترده‌ای را آغاز و با انجام روش‌های علمی کشف جرم متهمان را شناسایی کردند که با هماهنگی مقام قضایی ۳ متهم به قتل جوان ۲۶ ساله در عملیات ماموران پلیس کمتر از یک ساعت از وقوع این جنایت دستگیر شدند.
سردار فرشید با اشاره به معرفی متهمان به قتل به دادسرا و تاکید بر ریشه یابی این گونه رفتار‌های هیجانی، گفت: اغلب افراد قبل از ارتکاب چنین رفتار‌هایی به ندرت به فکر مجازات و عواقب آن می‌باشند و می‌بایست افراد ضمن بالا بردن آستانه تحمل خود از انجام رفتار مجرمانه خودداری کنند.

۲۰ هزار متر مکعب مخزن آب در خراسان جنوبی احداث می‌شود

۲۰ هزار متر مکعب مخزن آب در خراسان جنوبی احداث می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال به منظور پایدارسازی آب شرب در مناطق شهری استان ۲۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب احداث می‌شود.

حسین امامی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق افزود: مخزن ۲ هزار متر مکعبی در شمال شهر بیرجند برای رفع مشکل کم‌فشاری بخشی از مهرشهر به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی از انجام پروژه آبرسانی پایدار به ۱۰۰ روستا در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین برای رفع مشکل آب در مناطق روستایی هفت تانکر به ناوگان آبرسانی سیار اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال جاری اعتباری معادل ۵۰ میلیارد تومان برای کاهش ۲.۵ درصدی میزان هدررفت آب در استان اختصاص یافته است.

وی از افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در تیر امسال خبر داد و گفت: این پروژه با ۲۵ میلیون یورو معادل ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

امامی به مشکل کمبود آب در مناطق شهری و برخی قطعی‌های آب اشاره کرد و افزود: آب مورد نیاز استان از ۳۸۰ حلقه چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ تامین می‌شود.

وی گفت: علیرغم همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان برخی خاموشی‌های برق، تاسیسات آبرسانی را با مشکل مواجه کرد و خاموشی دو ساعته می‌تواند تمامی مخازن و خطوط انتقال را خالی کند که جبران آن زمان‌بر و هزینه‌بر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی به رفع مشکل فاضلاب مجتمع غدیر قاین در سال گذشته اشاره کرد و گفت: همچنین عملیات ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب قاین به‌زودی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

وی افزود: در سال اخیر شاهد کم‌بارش‌ترین سال در چهار دهه اخیر و بالاترین درجه‌های حرارت هستیم که با توجه به همین اوضاع شعار روز جهانی آب به نام “تغییر اقلیم و تاثیر آن بر منابع آب” انتخاب شده است.

امامی بیان کرد: شرایط موجود منابع آب باید ما را به سمت دغدغه‌مند بودن درخصوص مدیریت مصرف سوق دهد چرا که خراسان جنوبی یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است و دارای حجم آب تجدیدپذیر بسیار کمی بوده و روند مصارف آب در استان با محدودیت‌های ذاتی منابع استان منطقی نیست.

وی یکی از مشکلات حوزه آب استان را قیمت تمام‌شده بالای آب عنوان کرد و گفت: شکاف عمیقی بین قیمت تمام‌شده و آب بها وجود دارد که سبب شده شرکت آب و فاضلاب استان با زیان انبوهی مواجه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: در مجتمع‌های آبرسانی روستایی به دلیل اینکه مصارف فضای سبز و دام به شبکه تحمیل می‌شود گاهی در پایان هفته‌ها که با حضور جمعیت زیادی در روستاها مواجه هستیم، روستاهایی که در پایان خطوط انتقال مجتمع قرار دارند با کمبود آب مواجه می‌شوند.

وی گفت: همچنین در شهر بیرجند و برخی مناطق روستایی در نقاط ارتفاعی نزدیک مخازن مثل مناطق شمال شهر بیرجند اقدام به ساخت و ساز شده است که با کم‌فشاری آب مواجه هستند.

امامی اظهار داشت: در این خصوص باید توجه کنیم شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تا سه سقف تعهد تامین فشار آب را دارد و در طبقات بالاتر باید سازندگان نسبت به نصب پمپ براساس ضوابط این مجموعه اقدام کنند.

وی افزود: از مجموع ۳۴۲ هزار مشترک آب استان ۲۷۰ هزار مشترک در بخش خانگی هستند که ۷۰ درصد مصارف آب را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ۴۰ درصد مردم استان براساس الگوی مصرف آب را استفاده می‌کنند اما ۱۰ درصد شامل مشترکان پرمصرف و ۵۰ درصد مشترکان مصرفشان از الگو اندکی بیشتر است.

وی بیان کرد: در طرح آب امید هر مشترکی که یک سوم الگوی مصرف یعنی پنج متر مکعب مصرف کند، شامل این طرح می‌شود و تمامی هزینه‌ها شامل آبونمان و آب بها صفر می‌شود.

امامی گفت: ۴۰ هزار مشترک به عبارت دیگر ۱۵ درصد در استان خراسان جنوبی شامل این طرح می‌شوند.

وی اظهار داشت: باید با تامین بخشی از آب فضای سبز در صنعت زمینه توسعه استان را فراهم کنیم و با توجه به محدودیت ذاتی خدمت پایداری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: همچنین باید در شهرها سرانه مخزن را به ازای مصرف به استاندارد کشوری برسانیم.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف آب می‌تواند در ارتقای شاخص‌های زیست محیطی تاثیر بسزایی داشته باشد عنوان کرد: جداسازی آب شرب از آب فضای سبز برای برخی شهرهای استان انجام شده اما در برخی شهرها به صورت مشترک انجام می‌شود.

هفته اول تیر، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

۴۳ سامانه الکترونیک قضایی در خراسان جنوبی فعال است/

۴۳ سامانه الکترونیک قضایی در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند – ایرنا – معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت کاهش مراجعه حضوری مردم به دادگاه‌ها، ۴۳ سامانه الکترونیک در دادگستری‌ استان فعال است.

علی گلنار کار روز یکشنبه در آیین تقدیر از کارکنان نمونه و تجلیل از ایثارگران دادگستری خراسان جنوبی و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه افزود: درخصوص  تکریم ارباب رجوع هنوز مردم گلایه‌مند هستند و ما وظایف را انجام می دهیم اما رضایتمندی ایجاد نمی‌شود که یکی از دلایل اصلی آن مراجعه بیش از حد ارباب رجوع به محاکم قضایی است و باید خدمات الکترونیکی افزایش پیدا کند.

وی گفت: سامانه‌های الکترونیکی متعددی طراحی شده که اهداف قوه قضاییه را عملیاتی کنیم و با شتابی که امروز قوه قضاییه در تحول به معنای واقعی گرفته، در برنامه بلندمدت تا ۱۴۰۲ دادگستری متفاوتی با امروز خواهیم داشت.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: سند تحول قوه قضاییه یک اقدام عملیاتی ارزشمند است که امیدواریم با تحقق سند تحول، عدالت محقق شود و همه اینها در گرو این است که درست تلاش کنیم و موارد ابلاغی عملیاتی شود.

وی افزود: فضای خوبی امروز برای خدمت‌رسانی وجود دارد زیرا در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و بستر خدمت فراهم است.

گلنار کار گفت: هدف و رسالت انبیا در این خلاصه شد که اقامه عدل و قسط کنند و هدف حکومت‌ها هم همین است تا عدل را توسعه دهند زیرا اساس حکمرانی به عدل است و برای تحقق عدل ابزاری لازم است که مهمترین آن داشتن یک تشکیلات است.

وی اظهار داشت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی تشکیلاتی به عنوان قوه قضاییه در کنار ۲ رکن دیگر محسوب شده و قوه قضاییه یک قوه مستقل در کنار سایر قوا است که برای پشتیبانی و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی و گسترش عدل در جامعه تشکیل شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی رسیدگی به شکایات و ‌خصومت‌ها ، نظارت بر حسن انجام امور، تعقیب مجازات و اصلاح مجرمان، حمایت از حقوق مالکیت‌ها، احیای حقوق عامه و دفاع از آزادی‌های مشروع را از مهمترین اهداف تشکیل قوه قضاییه بیان کرد.

وی گفت: قوه قضاییه بر صفحه کاغذ و تئوری مقتدر و ابزار کافی تحقق عدالت را دارا است و ضمن اینکه در دادگاه‌ها به تظلمات رسیدگی می‌کند باید ثبت هم در جامعه درست صورت گیرد که اداره ثبت اسناد و املاک باید به این مهم توجه داشته باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما به لحاظ تئوری در قسمت‌های مختلف بر سایر حکومت‌های دنیا برتری دارد و در موضوع ثبت، تحول نظام ثبتی باید شکل بگیرد که ‌در ‌طرح تحول قضایی به دنبال این هستیم که تحول ثبت را هم دنبال کنیم زیرا اگر به طور رسمی از ثبت‌ها حمایت نشود حمایت از تولید هم به خوبی صورت نمی‌گیرد.

گلنار کار تصریح کرد: براساس سند تحول هنوز به عدل در جامعه نرسیدیم و در این سند به ۲۰ چالش اصلی توجه شده که عاملان اصلی آنها ۴۸‌ مقوله است و باید با جدیت دنبال شود.

در این آیین نشریه الکترونیکی دادگستری خراسان جنوبی با عنوان “آفتاب” رونمایی شد همچنین به مناسبت هفته قوه قضاییه تعدادی از کارمندان نمونه و ایثارگران دادگستری و ادارات تابعه استان تجلیل شدند.

هفته اول تیر، هفته قوه قضاییه نام دارد.

 

 

 

 

 

۲۲۱ شکایت مردمی از دستگاه‌ها به بازرسی خراسان جنوبی ارجاع شد

۲۲۱ شکایت مردمی از دستگاه‌ها به بازرسی خراسان جنوبی ارجاع شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۱ شکایت مردمی از دستگاه‌های مختلف به این اداره کل ابلاغ و بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها رسیدگی شده است.

مهدی رحیمی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: در قالب گزارش‌های مردمی از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ فقره گزارش فساد ابلاغ شده که بخش قابل توجهی رسیدگی و مقداری باقیمانده است.

وی گفت: طبق آمار در سال گذشته ۶۵۰ شکایت و ۳۸۰ فقره اعلامیه و گزارش فساد دریافت شد که بخش قابل توجه شکایات مربوط به دستگاه‌هایی نظیر شهردای‌ها، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم‌ پزشکی، شرکت توزیع نیروی برق و راه و شهرسازی بوده است.

بازرس کل استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بازرسی در این اداره کل براساس سه بازرسی برنامه‌ای، موردی و فوق‌العاده انجام می‌شود که سال ۱۳۹۹ در مجموعه بازرسی استان در راستای وظایف و تکالیف قانونی بازرسی برنامه‌ای ۳۳ مورد بوده که ۱۰۰ درصد اجرایی شده است.

وی گفت: در ارتباط با بازرسی موردی ۴۸ بازرسی صورت گرفته که ۱۰۰‌ درصد اجرایی شده است.

رحیمی افزود: بازرسی فوق‌العاده می‌تواند از ناحیه مقامات و شخصیت عالی نظام صورت بگیرد که در موارد خاص تکلیف درون سازمانی می‌شود و بازرسی فوق‌العاده به صورت مستقیم از سوی رهبری نداشتیم اما در مواقع خاص و حاد تکلیف به بازرسی فوق‌العاده در مباحثی همچون تامین نیاز، تولید و عرضه کالا و نظارت بر بازار مواردی از سوی سایر مقامات بوده که بخش قابل توجهی را از دفتر نماینده ولی فقیه در استان دریافت کردیم.

وی اظهار داشت: تعداد ۲۲ گزارش کیفری را به دستگاه قضایی ارسال کردیم و گزارش‌های انتظامی و اداری هم تعداد قابل توجهی بوده که در کنار آن ۶۰ گزارش هشداری به دستگاه‌ها ارسال شده است.

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: ۶۷ گزارش اصلاح امور در سال گذشته به ادارات ارسال شد و چهار مورد ابطال مصوبه در دیوان عدالت اداری تسری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بازرسی برنامه‌ای تمامی دستگاه‌های اجرایی را در بر می‌گیرد افزود: سال گذشته ادارات راه و شهرسازی، راهداری، بنیاد مسکن، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، شبکه بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، نوسازی مدارس، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، امور اراضی و منابع طبیعی، آبفا، بانک کشاورزی، امور مالیاتی، بانک ملی، ثبت اسناد و املاک، صنعت و معدن در این ردیف بازرسی‌ها قرار گرفتند.

رحیمی گفت: در سال جاری تا الان ۱۸ بازرسی برنامه‌ای صورت گرفته که این بازرسی‌ها در ادارات کل بهزیستی، دانشگاه بیرجند، شبکه بهداشت و درمان، ثبت اسناد و املاک، شرکت گاز، غله،  شرکت شهرک‌های صنعتی، امور عشایر، امور مالیاتی، بانک ملت، منابع طبیعی، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده است.

وی بیان کرد: یکی از مباحث اصلی بازرسی برنامه‌ای این است که بر محور مالی متمرکز می‌شود و در حوزه بانک‌ها چگونگی پرداخت تسهیلات در مواقع مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد که در تسهیلات بانکی سال گذشته هفت مورد تخلف صورت گرفته است.

بازرس کل استان خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با بانک کشاورزی ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد غیر واجد الشرایط واگذار شده بود که با بررسی‌های انجام شده برخی تسهیلات به همراه جرایم برگشت و در مواردی که همراه با کار میدانی و تولیدی شده بود با نگاه ویژه گشایش معیشتی برگشت نشد.

وی اظهار داشت: اساس کار ما در نظارت و بازرسی رهنمون شدن دستگاه‌ها در انجام وظایف قانونی است اما در صورت مشاهده نقض قانون برخورد لازم قانونی صورت می‌گیرد.

رحیمی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف به سامانه شکایت و دورنگار ۳۲۴۰۰۹۰ مراجعه و طرح موضوع کنند همچنین سامانه تلفنی ۱۳۶ در ستاد خبری بازرسی آماده دریافت گزارش‌های شهروندان است.

وی تصریح کرد: اساسی‌ترین کار ما بازرسی و نظارت بر چگونگی اجرای صحیح قانون و تدبیر حسن امور در دستگاه‌های دولتی است که گستره فعالیت این سازمان بسیار زیاد است و ممکن است نتواند انتظار مردم را به شکل احسن برآورده کند اما بازرسی استان با همت و تلاش مضاعف و روحیه جهادی سعی دارد در انجام این وظیفه خطیر و مهم تلاش کند.

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: روحیه دینی و معنوی حاکم بر مجموعه استان و تسری این روحیه به مدیران سبب شده که برخی امور و حواشی سوء در نقض قانونی در اینجا کمتر مشاهده شود و از جمله شایستگی‌های خاص استان، حمایت از مدیرانی است که ریسک‌پذیرند زیرا مدیری که به فکر میز باشد نخواهد توانست توفیقی حاصل کند.

وی خط قرمز نظارت و بازرسی را فساد دانست و افزود: ‌فساد و ‌تصاحب بیت‌المال خط قرمزی است که به هیچ وجه از آن عدول نخواهیم کرد و مدیرانی که در این راستا دخیل باشند با آنان برخورد خواهیم کرد.

 

 

 

کاروانسرای سرایان در یک قدمی ثبت جهانی یونسکو/۲-۳

کاروانسرای سرایان در یک قدمی ثبت جهانی یونسکو

 مسئول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان گفت: کاروانسرای سرایان واقع در محدوده تاریخی شهر سرایان از مدت‌ها پیش مراحل نامزدی و منتخبی در ثبت جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته است و مقدمات این رخداد مهم در دست انجام و در انتظار ثبت است.

محمد عرب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محدوده تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، آب‌انبار، حمام، بازار و مسجد جامع یک مجموعه تاریخی و مرکز محله زنده شهری هستند که هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و زنده‌ترین نقطه شهر است و مردم تعاملات خوبی با این محدوده دارند.

وی ادامه داد: به منظور آماده‌سازی این اثر، عملیات محوطه‌سازی زمین روبروی کاروانسرا و آب انبار انجام می‌شود و برای نهایی شدن ثبت این اثر در فهرست میراث ‌جهانی، نیازمند حمایت و مشارکت همه مردم و توجه جدی دستگاه‌های اجرایی شهرستان با هدف آماده‌سازی کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه فرایند ثبت قطعی این آثار در فهرست جهانی پس از نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می‌شود، افزود: نهایت کار در حوزه آثار تاریخی بعد از مرمت و احیاء، ثبت در فهرست میراث جهانی است. کاروانسراهای ایرانی همچون خانه ایرانی، باغ ایرانی، قنات ایرانی و برج ایرانی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که بدون در نظر گرفتن ارزش معماری خاص آن از لحاظ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و تعاملات ساختاری دارای ارزش‌های بالایی است.

مسئول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان بیان کرد: به دور از تعریف و گسترش کالبدی کاروانسراها آنچه اهمیت می‌یابد، مولفه‌های فرهنگی اجتماعی است که در اعصار مختلف در آن طی شده و استمرار یافته است و در طول چند هزار سال بدون گسست ارزش‌های معماری ایران در کنار فرهنگ جامعه حفظ شده است.

عرب اظهار کرد: از ابتدای حضورم در شهرستان سرایان برنامه‌های مرمت، حفظ، احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شاخص شهرستان بر مبنای ثبت حداقل یک اثر در فهرست میراث جهانی بوده و تمام برنامه‌های مرمتی و احیاء مشاغل صنایع‌دستی در محدوده تاریخی شهر سرایان از جمله مرمت حمام تاریخی، مرمت و احیاء بازار میثم و تجمیع کارگاه‌های چلنگری و زنگوله‌سازی، کمک به ایجاد کارگاه‌های تراش سنگ و خراطی و راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی، همچنین مرمت آب‌انبار و محوطه‌سازی اطراف بناها و محوطه‌سازی میدان کوثر و … برای تحقق هدف ثبت جهانی این مجموعه بوده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان بیان کرد: مجموعه تاریخی شهر سرایان، مجموعه تاریخی شهر سه‌قلعه، آب‌انبارهای شهر آیسک، کویر زیبای سه‌قلعه بهشت منجمان و کویرنوردان، آب‌انبارهای شهر سرایان، غار بتون، مجموعه آبشارهای دره کلگی و دوتگی واقع در منطقه سبزرود، منطقه گردشگری کریمو و مصعبی و روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، کال زو و منطقه گردشگری زابر، برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان سرایان هستند که آب انبارهای شهرستان و مجموعه کال زو و آبشارهای دره سبزرود نیز قابلیت کاندید ثبت جهانی شدن را دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان سرایان ۲۸۶ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۳  اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یادآور شد: ثبت جهانی شدن آثار منافع متعددی مثثل جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده از جمله این مواهب است.

 

 

 

 

قیمت دلالی گندم بالاتر از خرید تضمینی/۲-۷

قیمت دلالی گندم بالاتر از خرید تضمینی

 مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی گفت: افزایش دما در هنگام رویش غلات، قیمت پایین خرید تضمینی نسبت به قیمت دلالان و خشکسالی، از مهم‌ترین دلایل کاهش خرید گندم از کشاورزان است.

وحید ضیائیان ‌احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی از ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون ۲۲۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ایم.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

ضیائیان ‌احمدی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است، افزود: افزایش دما در هنگام رویش غلات، قیمت پایین خرید تضمینی نسبت به قیمت دلالان و خشکسالی، از مهم‌ترین دلایل کاهش خرید گندم از کشاورزان است.

وی با بیان اینکه کشاورزان قیمت بالاتر را در نظر می‌گیرند و بیشتر به دلال می‌فروشند، تصریح کرد: سعی شده با ابزار خرید، دست دلالان را از بازار قطع کنیم.

 

 

 

مسجد جامع خضری دشت بیاض مرمت شد /۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات از مرمت مسجد جامع خضری دشت بیاض خبر داد.

«حمید عباس‌زاده» گفت: عملیات مرمت گچ آسیب‌دیده سقف و اجرای ادامه مسیر آجرفرش پیاده‌روی دورتادور مسجد جامع خضری دشت بیاض شروع شد.

 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات اضافه کرد: با عنایت به ادامه وضعیت نامساعد اعتبارات مرمت بناهای تاریخی، خوشبختانه هیأت امنای مسجد وارد عمل شده و ثمره همکاری خوبی که داشتند، باعث شد این قسمت از مرمت بنا در دستور کار قرار گیرد.

 

او خاطرنشان کرد: مسجد جامع خضری در یک کیلومتری شهر خضری دشت بیاض و در منطقه خضری قدیم واقع شده. این اثر در ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۶۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی خبر داد:
وصول ۲۸۷ شکایت و اعلام تخلف به بازرسی خراسان جنوبی/شهرداری درصدر نارضایتی
رحیمی گفت: در سه ماهه امسال ۲۲۱ فقره شکایت از دستگاه های اجرایی و ۶۶ فقره گزارش فساد از سوی شهروندان به بازرسی استان ارسال شده است.

 «مهدی رحیمی» امروز (۶ تیر) در نشست خبری اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری تشکیل شده است.

 

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی در ادامه گفت: سازمان بازرسی دستگاهی امین و دیده‌بان و ناظری مطمئن در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با اشاره به اینکه شاکله بازرسی در خراسان جنوبی در سه بخش بازرسی برنامه ای، فوق العاده و موردی انجام می شود، افزود: بازرسی های برنامه ای به صورت منظم و سالانه، بازرسی فوق العاده نیز بازرسی های ارجاع شده و با پیشنهاد مسئولین کشوری و استانی اجرایی می شود.

 

رحیمی ادامه داد: یکی از مهمترین رویکردهای سازمان بازرسی در سال‌جاری توجه به حوزه اقتصادی، حمایت از تولید و مانع زدایی ها و پشتیبانی از تولید است و هرگونه سوءجریان دستگاه های اجرایی در این امر بررسی و چاره جویی شده است.

 

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی با بیان اینکه خواست ما فراهم کردن شرایطی برای ریسک پذیری و جسارت مدیران در حل مشکلات مردم است، تأکید کرد: مدیران موفق در رفع مسائل مردم جسارت و ریسک پذیری همراه با حرکت در مدار قانون دارند.

 

وی فساد و هدر دادن بیت المال را خط قرمز نظارت دانست و گفت: مدیرانی که در این راستا دخیل باشند بدون هیچ گونه کوتاهی تحت تعقیب قرار خواهیم داد.

 

رحیمی بیان کرد: در سال گذشته ۳۳ بازرسی برنامه ای، ۴۸ بازرسی موردی، ۲۲ گزارش کیفری و ارسال به مقامات قضایی، ۶۰ گزارش هشداری و همچنین ۶۷ گزارش اصلاح امور و چهار گزارش ابطال مصوبات اداری داشته ایم.

 

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی با اشاره به انجام  ۱۸ مورد بازرسی برنامه ای در سال ۱۴۰۰ ، ادامه داد: سال گذشته در هفت مورد (با مبلغ در حدود ۲۰ میلیارد تومان) افراد دریافت کننده تسهیلات استحقاق و شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را نداشتند که تدارک برگشت آن به علاوه جریمه آن رقم خورد و برای افراد مقصر تعقیب انتظامی و اداری را به همراه داشت.

 

رحیمی با بیان اینکه سال گذشته ۶۵۰ فقره شکایت نسبت به دستگاه های مختلف و ۳۸۰ فقره اعلامیه و گزارش فساد از ناحیه شهروندان به سازمان بازرسی اعلام شد، افزود: ۹۰ درصد این موارد رسیدگی و به شهروندان ابلاغ شده است که بیشتر ین فراوانی در مورد شهرداری ها، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت توزیع نیروی برق بوده است.

وی در پایان گفت: در سه ماهه امسال نیز ۲۲۱ فقره شکایت از دستگاه های اجرایی و ۶۶ فقره گزارش فساد از سوی شهروندان به اداره کل بازرسی استان ارسال شده است.

 

 

 

 

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم/

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

 تلاش برای حل مشکلات و زدودن محرومیت از چهره خراسان جنوبی نیازمند پای کارآمدن مدیرانی نخبه، توانمند و قوی است که مردم خراسان جنوبی آن را از دولت سیزدهم مطالبه دارند.

به گزارش مهر با امید پای صندوق رأی آمدند. با امید اینکه با یک انتخاب درست مرهمی بر زخم‌ها و مشکلات استانشان پیدا شود. مرهمی بر لب‌های تشنه و روستاییان که در انتظار رسیدن تانکر آب هستند، بر درد قفلی که بر پایانه‌های مرزی زده شده است و بر پروازهای فرودگاه بیرجند که تعدادش متناسب با نیاز مردم نیست.

مردم نجیب خراسان‌جنوبی سال‌هاست که رنج معدن‌کار نهبندانی و تولیدکننده بیرجندی، زخم دست‌های کشاورز و زرشک کار در روستای افین و شهرستان قاین، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و برون شهری، مشکلات محیط زیستی و ریزگردها در استان را به چشم دیده و با وجودشان احساس می‌کنند.

و حال که نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است، درخواست‌هایی از دولت جدید دارند و انتظار آنان این است همانطور که مسئولانه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، مدیران نیز مُدبرانه و مجاهدانه در راستای رفع مشکلات آنان بکوشند.

فرشته رحمتی از همشهریان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتظار من از دولت جدید این است که حتماً در حوزه‌های اقتصادی اقدامات ارزشمندی انجام دهد چون من به چشم دیده‌ام که برخی از مردم در این شرایط سخت اقتصادی به قول معروف با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

معیشت مردم خراسان‌جنوبی یک اولویت اساسی است

وی بیان‌کرد: دیدن چهره کودکانی که در شهر ما سر در سطل زباله دارند تا لقمه نانی از این طریق به دست بیاورند، بسیار رنج‌آور است و از این جهت معتقدم اول معیشت، دوم معیشت و سوم هم معیشت مردم خراسان‌جنوبی باید حل شود.

رحمتی با اشاره به هم مرز بودن خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان گفت: ما در گذشته بسیار شنیده‌ایم که هم مرز بودن استان با افغانستان یک ظرفیت بسیار بزرگ است ولی در عمل برای بهره‌برداری از این فرصت اتفاق خاصی رخ نداد و خواست ما از دولت جدید فراهم کردن شرایط بهره‌برداری بیشتر اقتصادی از این هم مرزی با بازگشایی برخی پایانه‌های مرزی چون پایانه مرزی یزدان است.

وی با بیان اینکه تنها مطرح کردن مشکلات دردی را دوا نمی‌کند، تصریح کرد: باید مدیران توانمند و قوی پای برای استان انتخاب شود چرا که برخی مدیران فعلی سالهاست که بر منصب مدیریتی نشسته‌اند و دلسوزی برای مردم و استان ندارند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در حل مسائل استان شد و بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های نخبه تنها در حرف و شعار نباشد بلکه باید با پشتوانه قوی و حمایت از این ظرفیت استفاده شود.

غلامرضا اسفهرودی از دیگر همشهریان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: اگر بخواهیم درخواست‌های مردم خراسان‌جنوبی از دولت جدید را بیان کنیم می‌توانیم به مواردی چون حل مشکل آب، توجه ویژه به محصولات استراتژیک استان و بهره‌برداری اقتصادی بیشتر از این محصولات، سرعت بخشیدن به پروژه راه آهن چابهار به زاهدان – بیرجند و بهبود وضعیت پروازهای استان اشاره کرد.

این شهروند بیرجندی اظهار کرد: اگر کسی به شهرک صنعتی بیرجند سری بزند و پای درددل تولیدکنندگان بنشیند نیز متوجه می‌شود در این شرایط سخت اقتصادی، تولیدکنندگان ما چگونه در میدان کار و تلاش اقتصادی مانده‌اند.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

شرایط کسب و کار در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

وی ادامه‌داد: از این جهت یکی از درخواست‌های ما از دولت جدید تسهیل شرایط کسب و کار اقتصادی در خراسان‌جنوبی است و نباید همان بخشنامه‌هایی که برای تهران و اصفهان و خراسان رضوی ابلاغ می‌شود برای استان محروم خراسان‌جنوبی نیز ابلاغ شود.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: مردم خراسان‌جنوبی مردم قانع و نجیبی هستند و گاه به واسطه همراهی با دولتمردان صبوری کرده و کمتر بخاطر مشکلاتشان زبان به اعتراض می‌گشایند اما حق این است که در برابر این مردم صبور مسئولان مجاهدانه کار و تلاش کنند.

وی گفت: بارها در رسانه‌ها از ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف معدن، کشاورزی و صادرات گفته شده اما در عمل توسعه چندانی در استان با این همه ظرفیت‌ها مشاهده نکرده‌ایم.

اسفهرودی بابیان اینکه از وقتی یادمان می‌آید از لفظ محروم برای این استان استفاده شده است، ادامه داد: دوری از مرکز موجب شده تا توجه به مناطق دوره افتاده‌ای مانند خراسان جنوبی مورد غفلت مدیران کلان کشور شود.

خشکسالی امان بریده است

وی بر استفاده از ظرفیت مدیران توانمند و کارآمد در استان تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و فرهنگ در کشور زبانزد است و در زمینه نیروی انسانی نخبه ظرفیت‌های فراوانی دارد که در دیگر نقاط کشور از آن استفاده شده از دولت جدید تقاضا داریم از ظرفیت‌های بومی بیشتر در میدان مدیریتی استفاده شود.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و فرهنگ در کشور زبانزد است و در زمینه نیروی انسانی نخبه ظرفیت‌های فراوانی دارد که در دیگر نقاط کشور از آن استفاده شده از دولت جدید تقاضا داریم از ظرفیت‌های بومی بیشتر در میدان مدیریتی استفاده شود

یک کشاورز خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکسالی امان روستاییان استان را بریده است، عنوان کرد: اگر مشکل آب در استان به خصوص روستاهای دوره افتاده حل نشود شاهد مهاجرت و خالی شدن روستاها خواهیم بود.

محمد خسروی با اشاره به اینکه در این شرایط سخت سود حاصل از دسترنج چندساله کشاورز را دلالان می‌برند، عنوان کرد: محصولات استان به دیگر استان‌ها و حتی کشورها می‌رود اما نام و نشانی از خراسان جنوبی در آن پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دامداری هم فعالیت بسیار سخت شده است، عنوان کرد: نهاده دامی نداریم خشکسالی مراتع را فقیر کرده است و مسئولان هم نظاره گر شده‌اند.

وی خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم به روستاها و ظرفیت‌های آن شد و ادامه داد: مردم همواره مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده‌اند و امید دارند شرایط جامعه بهبود پیدا کند.

شهرک صنعتی بیرجند نیازمند نسخه متفاوتی است

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این زمینه در گفتگو با مهر اظهارکرد: انتظار ما از دولت جدید و سخن ما این است که همه استان‌ها را نباید با یک برنامه واحد سنجید به ویژه اینکه خراسان‌جنوبی از جمله استان‌های محروم و دارای نیازمندی‌های بیشتر است.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال شهرک صنعتی بیرجند از نظر برخورداری تفاوت‌های بسیاری با شهرک صنعتی شهرهای پیشرفته دارد از این رو باید نسخه متفاوتی نیز برای آن نوشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه خواست ما از دولت جدید این است که نامگذاری‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب بر چند سال اخیر تنها تبدیل به شعار و پوستر نشود، ادامه‌داد: از ظرفیت مدیران توانمند اقتصادی برای استان باید استفاده شود و در اجرای برنامه‌ها نظرات و طرح‌های بخش خصوصی مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

وی گفت: بهبود وضعیت نظام بانکی، اصلاح قانون مالیات و … از دیگر درخواست‌های فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی از دولت جدید است.

احتشام افزود: از دیگر خواسته‌های ما از دولت سیزدهم این است که شرایطی فراهم کند که پول‌های سرگردان وارد حوزه تولید و سرمایه‌گذاری شود.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این زمینه اظهار کرد: بی شک از دیدگاه من به عنوان یک فعال اقتصادی رئیس جمهور منتخب باید به بخش تولید توجه بیشتری نشان دهد و گره‌های این بخش را در حد توان باز کند.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

گلایه از یکسان بوده بهره بانکی بخش کشاورزی و صادرات

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از گلایه‌های من این است که چرا بهره بانکی بخش کشاورزی دام و طیور با بهره بانکی بخش صادرات و واردات یکی است که به نظر من در این موضوع باید تجدید نظری صورت گیرد.

خیریه با بیان اینکه دولت آینده به معنای واقعی باید به بخش خصوصی میدان کار و تلاش بدهد، گفت: در حال حاضر بخش نامه‌های متعدد و متضاد و خلق الساعه برای تولیدکننده بخش خصوصی مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار غنی در خراسان‌جنوبی در ادوار گذشته به این نقطه از کشور بی توجهی شده است.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم خراسان‌جنوبی از رئیس جمهور جدید، بیان‌کرد: به نظر من در وهله اول باید زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف در استان ایجاد شود که راه‌های ارتباطی ایمن یکی از این زیرساخت‌ها است.

جاده‌های دوبانده خراسان‌جنوبی، پایین‌تر از استاندارد کشوری

نماینده مردم نهبندان و سربیشه ادامه‌داد: در یک مثال میزان جاده‌های دوبانده ما در خراسان‌جنوبی از میانگین کشور پایین‌تر است که دولت جدید در این زمینه باید تدبیری بیندیشد.

نخعی با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: متأسفانه سال‌ها است سخن از انتقال آب از خلیج فارس به خراسان‌جنوبی زده می‌شود ولی مردم ما در عمل در این زمینه چیزی نمی‌بینند که انتظار مردم از دولت جدید توجه به این موضوع نیز است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی به تأمین آب نیاز دارد، ادامه‌داد: به عنوان مثال ما در نهبندان و سربیشه ظرفیت‌های معدنی فراوانی وجود داریم که فعالیت آن منوط تأمین زیرساخت‌های آب آن است.

نهضت گلخانه در خراسان‌جنوبی استمرار یابد

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: پروژه دیگری که به نظر من دولت جدید باید مد نظر قرار دهند استمرار و ادامه نهضت گلخانه‌ای است چرا که در ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی در استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

نخعی اظهار کرد: استفاده مناسب از گذرگاه‌های مرزی فعال در خراسان‌جنوبی نیز از دیگر خواست‌های مردم خراسان جنوبی و به ویژه فعالان اقتصادی از دولت جدید است.

مردم خراسان‌جنوبی امروز از طریق رسانه درخواست‌های خود را به گوش دولت جدید می‌رسانند و می‌دانند که در مسیر حرکت و پیشرفت سختی‌های فراوانی وجود دارد. ولی همین قدر که از مسئولان و دولت جدید تلاش مستمر و مجاهدانه مشاهده کنند لبخند رضایت بر لبشان خواهد نشست.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

خروج ۸۵ تن شیر خام از خراسان جنوبی / فعالیت ۲ کارخانه فرآوری

 خروج ۸۵ تن شیر خام از خراسان جنوبی / فعالیت ۲ کارخانه فرآوری

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تنها ۲ کارخانه فرآوری شیر در استان فعال است، گفت: ۸۵ تن شیر خام از استان برای فروش و فرآوری خارج می شود.

 محمدجواد غریبی عصر شنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: از حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار دام سنگین گاو و گوساله حدود ۲۵۰ تن شیر روزانه تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن آن توسط کارخانه‌های لبنیات استان جمع آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب شیر حتی ۵۰ درصد از هزینه‌های دامدار را هم تأمین نمی‌کند، عنوان کرد: از آنجایی که خراسان جنوبی از مراکز جمعیتی دور است این مشکلات هزینه‌ای چند برابر است.

به گفتۀ وی یک کارخانه بزرگ کشوری حاضر است که در استان سرمایه گذاری انجام دهد تا مشکل حمل و نقل شیر و کاهش کیفیت آن به استان‌های دیگر مرتفع شود.

فعالیت ۲ کارخانه فرآوری از ۱۱ کارخانه

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی مشکل کارخانه فرآوری شیر استان را متنوع نبودن محصولات دانست و افزود: از ۳۰ سال قبل تاکنون تمام این واحدها به سه محصول شیر، ماست و دوغ بسنده کرده اند و حتی کره را به صورت فله‌ای در بازار توزیع می‌کنند.

غریبی با اشاره به اینکه صلاحیت سنجی درستی برای ایجاد کارخانه‌ها انجام نشده است، گفت: از ۱۱ کارخانه فقط دو مورد آن فعال هستند و با تمام ظرفیت کار می‌کنند، ۳ مورد نیمه فعال و مابقی تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: واحدهای غیرفعال مشکل آنها یا نبود سرمایه است یا دیگر به دلیل سودآوری پایین انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.

به گفتۀ وی به دلیل نبود مدیریت‌ها بازاریابی مناسبی انجام نشده است و در بازار رقابتی با کارخانه‌های بزرگ، توان رقابت ندارند.

نیاز فرآوری شیر به شیر خشک

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی تأکید کرد: یکی از مشکلات این است که زمان مجوز دادن به صنایع، سرمایه در گردش آنها حدود ۲۰ درصد از سرمایه بوده است و این در حالی است که باید سرمایه در گردش به اندازه سرمایه ثابت در نظر گرفته شود تا با مشکل نقدینگی برنخورند.

غریبی پیشنهاد داد: مراکز جمع آور شیر با سیستم‌های نوین به روز رسانی شوند تا با کیفیت خوب، شیر وارد بازار شود.

وی اعلام کرد: واحدهایی که با تمام ظرفیت کار می‌کنند اعلام آمادگی کرده اند که در صورت حمایت، ظرفیت خود را توسعه و افزایش دهند.

به گفتۀ وی واحدهایی که فعال نیستند هم باید تعیین تکلیف شوند که با رفع مشکلات فعال شوند یا به فرد دیگری داده شود چرا که سرمایه‌های ملی بدون استفاده مانده اند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی درخواست احداث مجموعه‌ای با فرآوری حداقل ۱۰ محصول را کرد و افزود: در این مجموعه باید فرآوری شیر خشک را داشته باشیم چرا که قابلیت فروش و صادرات بالایی دارد.

کشتی گیر خراسان جنوبی قهرمان مسابقات کشتی ساحلی کشور/۷

کشتی گیر خراسان جنوبی در مسابقات کشتی ساحلی نوجوانان و جوانان کشور قهرمان شد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، محمد رمضانی کشتی گیر استان در وزن ۵۰ کیلوگرم در رده سنی نوجوانان مقام اول کشتی گیر خراسان جنوبی قهرمان مسابقات کشتی ساحلی نوجوانان و جوانان کشوررا کسب کرد.

 

 

رقابت‌های کشتی ساحلی نوجوانان و جوانان قهرمانی کشور روز شنبه ۵ تیرماه در بندر انزلی برگزار شد.

 

تیم کشتی خراسان جنوبی با ۱۲ عضو در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مسابقات کشتی ساحلی شرکت کرده است.

 

 

 

اجرای طرح هوشمند سازی پارک خودرو‌ها در بیرجند/۲-۳

در شورای فرهنگ ترافیک استان مطرح شد: طرح هوشمند سازی پارک خودرو‌ها در بیرجند اجرا می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در شورای فرهنگ ترافیک استان گفت: با توجه به این یکی از مشکلات ترافیکی به خصوص در بافت مرکزی بیرجند پارک خودرو‌ها در حاشیه معابر اصلی است، طرح هوشمند سازی پارک خودرو‌ها در حاشیه معابر شهری اجرا می‌شود.

فرهادی با اشاره به این که برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌های مربوطه از جمله پارکینگ طبقاتی و همچنین اراضی مربوطه توسط شهرداری تأمین شود افزود: مردمی که برای پارک خودرو‌های خود به معابر اصلی شهر مراجعه می‌کنند دچار مشکل می‌شوند؛ به همین دلیل نیاز است از پارکینگ‌های عمومی استفاده شود.

وی گفت: از جمله مناطق شهرستان بیرجند که امکان ساخت پارکینگ در آن وجود دارد میدان شهدا تا میدان امام، خیابان جمهوری تا مصلی، محدوده‌ی مصلی تا شهدا و خیابان طالقانی است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به حادثه خیز بودن میدان پاسداران، طرح هندسی این میدان نیاز به بازنگری و اصلاح دارد که طرح پیشنهادی توسط مشاور شهرداری ارائه شد.

 

 

 

دو بانوی ووشوکار خراسان جنوبی در راه مسابقات کشوری/۷

دو بانوی ووشوکار خراسان جنوبی در مسابقات ووشو انتخابی اعزامی به مسابقات کشوری برگزیده شدند.

با برگزاری مسابقات انتخابی تیم استان رده سنی جوانان در بخش بانوان با حضور ۱۳ ووشوکار از سراسر استان، خانم دو بانوی وشوکار خراسان جنوبی در راه اردوی تیم ملیها فاطمه قربانی در وزن ۴۸ کیلوگرم از بیرجند و الهه قلی زاده در  وزن ۵۲ کیلوگرم از طبس برگزیده شدند.

این نفرات برتر به اردوی تیم استان دعوت و در صورت مثبت بودن نظر کمیته فنی به مسابقات ووشو قهرمانی کشور که ۲۰ تیر در تهران برگزار می شود اعزام خواهند شد.

 

 

 

 

درمحور قاین-گناباد

خروج پراید از جاده یک کشته بر جا گذاشت/۴

خروج پراید از جاده درمحور قاین-گناباد یک کشته بر جا گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۷:۵۰ صبح امروز، یک دستگاه سواری پراید در کیلومتر ۴۱ محور قاین-گناباد از جاده خارج شد.

 

سرهنگ رضایی افزود: بر اثر این حادثه یکی از شرنشینان فوت کرد و دو نفر مجروح که به بیمارستان قاین منتقل شدند.

 

وی علت حادثه را عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد.

 

 

 

 

ضربه کاری کرونا به عروسک سازان محلی خراسان جنوبی/۲-۳

شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری ضرر‌های سنگینی  به عروسک سازان محلی استان وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر گفت: در یک سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا فروش عروسک های دست ساز و بومی استان که توسط بانوان روستایی منطقه تاجمیر و روستاهای اطراف آن تولید می شد به شدت کاهش یافته و به صفر رسیده است.

خانم سیاری افزود: بیشترین فروش عروسک های محلی خراسان جنوبی از طریق حضور گردشگران در مناطق تولید این عروسک ها و همچنین حضور در نمایشگاهها و موزه عروسک بوده که تعطیلی صنعت گردشگری در یک سال اخیر ضربه سنگینی به تولید کنندگان این بخش وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ عروسک ساز در منطقه تاجمیر و روستاهای اطراف آن داریم گفت: پیش از کرونا و در شرایط عادی این افراد ماهانه از ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان هم درآمد داشتند که حالا با توجه به لغو قراردادهایی که قبلا داشتیم تقریبا این درآمد صفر شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر همچنین گفت: این بانوان عروسک ساز به لحاظ مواد اولیه و تولید مشکلی ندارند و فقط برای فروش تولیدات خود با مشکل جدی مواجهند و نیازمند حمایت های مسئولان در این زمینه هستند.

 

 

 

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی:

۶۶ گزارش فساد از سوی شهروندان خراسان‌جنوبی به بازرسی کل رسید/۴

۶۶ گزارش فساد از سوی شهروندان خراسان‌جنوبی به بازرسی کل رسید

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی گفت: طی سه ماهه سال جاری ۲۲۱ فقره شکایت و ۶۶ مورد گزارش فساد از سوی شهروندان خراسان‌جنوبی به بازرسی کل رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رحیمی ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امر انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی بار دیگر رقم خورد و افتخار دیگری توسط مردم آفریده شد چرا که دشمنان با دامن زدن به مشکلات قصد داشتند نظام را با چالش رو به رو کنند.

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی و بازرس کل استان بیان‌کرد: اما مردم با بصیرت و آگاهانه حضوری پرشور داشتند و انتخابی درست را رقم زدند.

رحیمی افزود: سازمان بازرسی بر اساس وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و ضوابط اجرایی که برعهده قوه قضائیه است، تأسیس شد.

سازمان بازرسی دیده‌بان نظام در حفظ سلامت اداری

وی با اشاره به اینکه بعد از تغییرات چندباره در نهایت قانون حاکم بر سازمان بازرسی کل کشور درمهرماه ۱۳۹۰ به تصویب رسید، ادامه‌داد: سازمان بازرسی در حقیقت دیده‌بان نظام در راستای حفظ سلامت اداری و اجرایی است.

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی گفت: این اطمینان را به مجموعه شهروندان در خراسان‌جنوبی می‌دهیم که ما در مجموعه بازرسی با روحیه جهادی و تلاش مستمر سعی داریم در انجام وظیفه خطیر به نحو احسن عمل کنیم و سوء استفاده‌ها به حدأقل برسد.

رحیمی با بیان اینکه شاکله بازرسی در خراسان‌جنوبی در سه بخش بازرسی برنامه‌ای، فوق العاده و موردی انجام می‌شود، اظهار کرد: بازرسی‌های برنامه‌ای به صورت روتین و سالانه، بازرسی فوق‌العاده نیز بر اساس بازرسی‌های ارجاع شده از مقامات بالا چون رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی و تأکید ایشان بر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری ما نیز در سازمان بازرسی توجه ویژه‌ای در این امر داشته‌ایم و هرگونه سوءجریان دستگاه‌های اجرایی در این امر بررسی و چاره‌جویی شده است.

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خواست ما فراهم کردن شرایطی برای ریسک پذیری و جسارت مدیران در حل مشکلات مردم است، گفت: تجربه ثابت کرده مدیران موفق در رفع مسائل مردم جسارت و ریسک پذیری همراه با حرکت در مدار قانون دارند.

حمایت از مدیران ریسک پذیر

رحیمی اظهار کرد: با دست لرزان و دست به عصا حرکت کردن مشکلات حل نمی‌شود ولی در کنار این موضوع مدیران را بر قانون مداری توصیه می‌کنیم و نقض قانون مدیران را بر نمی‌تابیم.

وی با بیان اینکه خط قرمز نظارت، فساد و هدر دادن بیت‌المال است، بیان‌کرد: مدیرانی که در این راستا دخیل باشند حتماً تحت تعقیب قرار خواهیم داد و در این زمینه کوتاهی نمی‌کنیم.

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در ۹۹ تعداد ۳۳ بازرسی برنامه‌ای، ۴۸ بازرسی موردی، ۲۲ گزارش کیفری و ارسال به مقامات قضایی و ۶۰ گزارش هشداری، ۶۷ گزارش اصلاح امور و چهار گزارش ابطال مصوبات اداری داشته‌ایم.

رحیمی با بیان اینکه ۱۸ مورد بازرسی برنامه‌ای در سال ۱۴۰۰ در حال انجام است، گفت: بر حسب موارد این نظارت موارد مختلفی را طی می‌کند.

‏هفت‬ مورد استحقاق پرداخت تسهیلات وجود نداشته است

وی در پاسخ به سوأل خبرنگار مهر، در زمینه بازرسی از بانک‌ها و موضوع انحراف از پرداخت تسهیلات از مورد خود گفت: در این زمینه بازرسی‌هایی انجام شده، چه در زمینه اینکه افراد استحقاق دریافت تسهیلات را داشته‌اند و اینکه تسهیلات دریافتی در محل خود به هزینه برسد.

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال گذشته در هفت مورد (با مبلغ در حدود ۲۰ میلیارد تومان) افراد دریافت کننده تسهیلات استحقاق و شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را نداشته‌اند که تدارک برگشت آن به علاوه بر جریمه رقم خورد و برای افراد مقصر تعقیب انتظامی و اداری را به همراه داشت و در مواردی نیز شرایط هدایت به سمت تولید فراهم شد.

رحیمی اظهار کرد: در سال ۹۹ تعداد ۶۵۰ فقره شکایت نسبت به دستگاه‌های مختلف و ۳۸۰ فقره اعلامیه و گزارش فساد از ناحیه شهروندان به سازمان بازرسی بوده است که ۹۰ درصد آن مورد رسیدگی و ابلاغ به شهروندان قرار گرفت.
بیشترین شکایات از شهرداری‌ها بوده است.

بیشترین شکایت از شهرداری‌ها بوده است

وی بیان‌کرد: نمودار فراوانی بیشتر شکایات در مورد شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت توزیع نیروی برق و.. بوده است.

مدیرکل بازرسی خراسان‌جنوبی گفت: در سه ماهه ۱۴۰۰ نیز ۲۲۱ فقره شکایت از دستگاه‌های اجرایی و ۶۶ فقره گزارش فساد از سوی شهروندان داشته‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

تولید روزانه ۲۵۰ تن شیر در استان

 

رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار راس دام سنگین با ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰ تن شیر در استان وجود دارد که روزانه ۱۲۰ تن توسط مراکز جمع‌آوری شیر ساماندهی و مابقی در استان مصرف می‌شود.

جواد غریبی افزود: قیمت هر کیلوگرم شیر با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته، ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده شیر برای دامدار است که هزینه تولید در استان ما به نسبت سایر استان‌های برخوردار بالاتر است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد شیر تولیدی مربوط به واحدهای سنتی است اظهار داشت: حمل و نقل شیر به استان‌های مجاور سبب کاهش کیفیت شیر می‌شود از طرفی در زمستان بابت سرما و مسدود شدن جاده‌ها و در تابستان به علت گرما مشکلاتی ایجاد می‌شود.

رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: فروش شیر به‌گونه‌ای است که دامداران مجبور هستند نقدینگی کارخانه‌ها فراهم کنند لذا مطالبه دامداران بالا است.

وی عنوان کرد: مجموعه‌ها و صنایع بزرگ شیر و فرآورده‌های لبنی برای جمع‌آوری و فراوری شیر در استان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

غریبی افزود: ۱۱ کارخانه با ظرفیت اسمی ۲۵۰ تن در روز وجود دارد که اگر ۵۰ درصد ظرفیت آنها فعال باشد نباید شیر از استان خارج شود.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته کارخانه‌های لبنی تنها حول محور دو یا سه محصول کار می‌کنند گفت: نخستین مشکل این است که صلاحیت‌سنجی قبل از آغاز به کار این کارخانه‌ها به درستی انجام نشده است لذا از این تعداد دو کارخانه فعال و سه واحد نیمه فعال و مابقی تعطیل یا ورشکسته هستند.

رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه انگیزه لازم برای فعالیت کارخانه‌ها در استان وجود ندارد گفت: برخی کارخانه‌ها با وجود داشتن تمامی امکانات و تجهیزات اما با پنج درصد ظرفیت کار می‌کنند.

وی افزود: برخی واحدهای تولیدی بازاری را که یک دهه گذشته داشته‌اند از دست داده‌اند یا همان مسیر را با همان رویه ادامه می‌دهند و برخی از کارخانه‌ها اکنون در نقش مرکز جمع‌آوری شیر ظاهر شده‌اند.

غریبی بیان کرد: با توجه به اینکه فروش محصولات لبنی در کشور رقابتی است اما چون سبد محصولات در استان کامل نیست کارخانه‌ها قادر به رقابت نیستند لذا از دورترین نقاط کشور محصول در استان موجود است و رنگ و بویی از صنایع استان نیست.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود برای کمک به دامدار مراکز جمع‌آوری شیر تجمیع و مجهز به دستگاه‌های پیشرفته شوند همچنین توسعه و احیای واحدهای فعال و تنوع‌بخشی به محصولات از دیگر راهکارها است.

رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی تاکید کرد: قبل از اینکه دام به روستاها تزریق شود باید زیرساخت‌های بخش دام تکمیل شود چراکه زیرساخت‌ها تکمیل نیست و ۷۰ درصد نهاده‌ها وارد می‌شود.

وی افزود: صنایع لبنی استان ضعیف بوده و انگیزه تولید ندارند بنابراین درخواست داریم نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها درخصوص دریافت تسهیلات مدنظر قرار بگیرد تا شاهد بازگشت مجدد واحدها به فعالیت باشیم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*