ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز با اهرم ظرفیت‌های قانونی

ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز با اهرم ظرفیت‌های قانونی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر اهتمام جدی تمامی متولیان امر در پیشگیری و برخورد مؤثر با ساخت و سازهای غیر مجاز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و طی همکاری و هماهنگی تمامی نهادها و دستگاه‌ها تأکید کرد.

محمد فرهادی در کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد مؤثر و فوری با تخلفات ساخت وساز استان اظهار کرد: با عنایت به مشکلات موجود در برخورد قانونی با تخلفات و عدم وجود ساز و کارها و اهرم های قانونی مشخص در برخی امور ، کلیه مراجع ذیربط بویژه صدور پروانه باید بطور مستمر پیگیر اصلاح ضوابط و قوانین مرتبط باشند.

به گزارش امروز خراسان وی ادامه داد: نواقصی که در این زمینه وجود دارد باید ارزیابی شده و بعد از رفع ایراداتی که می تواند به دور زدن قانون بینجامد یا برداشت های اشتباه را به همراه داشته باشد، به صورت اصلاح شده در قوانین مدنظر لحاظ گردند.

به گفته وی؛ هدف از این کار، ممانعت از ادامه تعارضات موجود و سوء برداشت‌هاست.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی اشاره به ارتباط دانش و اطلاعات مسئولین ذیربط در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با ساخت و ساز در محدوده و حریم شهرها و محدوده روستاها، تصریح نمود: هر چه سطح اطلاعات شهرداران و دهیاران بیشتر باشد، احتمال سوء استفاده از شرایط و بروز تخلف در ساخت و سازها در محدوده و حریم شهرها و روستاها کمتر می‌شود.

فرهادی یادآور شد: در همین راستا دفتر امور شهری و روستایی استانداری باید نسبت به برپایی دوره های آموزشی ویژه مسئولین مرتبط در شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اعضای شوراهای اسلامی اقدام کنند.

وی ادامه داد: این دوره‌ها باید با استفاده از ظرفیت مدرسین توانمند و ترجیحاً از حوزه قضایی، کارشناسان مجرب حوزه فنی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی برگزار شوند.

فرهادی درخصوص تکلیف دستگاه‌های اجرایی پیرامون اراضی دولتی در اختیار نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز باید با استفاده از اهرم های قانونی موجود، ضمن مواظبت و مراقبت از اراضی در تملک خود، به پیشگیری و جلوگیری از  ساخت و سازهای غیر مجاز در این اراضی اقدام کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی از مدیران خواست؛ در اسرع وقت نسبت به نصب تابلو در محل اراضی در اختیار اقدام کرده و در صورت امکان ظرف یک ماه آینده حصار کشی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید بسترهای قانونی لازم را مهیا نمایند تا انگیزه سوق به تخلفات در افراد فرصت طلب و سودجو کاهش یابد.

به گفته وی؛ کارشناسان رسمی دادگستری در بازدید از ساخت و سازها و ارائه نظرات کارشناسی باید نظرات کارشناسی خود را به صورت مشخص و به دور از ابهام ارائه کنند.

فرهادی بر تشکیل جلسات کارگروه به ویژه در حوزه شهرستانی به صورت مستمر تأکید کرد.

شایان ذکر است؛ این جلسه با حضور معاون دادستان استان، فرماندهی انتظامی استان، مدیران دستگاه های اجرایی و حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران برگزار شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*