اخبار خراسان جنوبی/ ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع):

شعارهای نامزدهای انتخابات عملیاتی و قابل دسترس باشد

شعارهای نامزدهای انتخابات عملیاتی و قابل دسترس باشد

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: شعارهای نامزدهای انتخاباتی باید عملیاتی و قابل دسترس باشد و پس از تحقق، اثر و فایده آن در یک دوره چهار ساله به مردم برسد.

سردار علی قاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وعده‌هایی که نامزدها در دوران تبلیغات مطرح می‌کنند باید قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در همه برنامه‌ها هدف تعیین می‌شود اما هدف باید معقول و منطقی باشد تا بتوانیم با نیرو و امکانات محدود به آن برسیم لذا برخی نامزدها شعارهای غیرقابل دسترس می‌دهند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی رفتار اسلامی را بزرگترین و مهمترین مساله در انتخابات عنوان کرد و گفت: رعایت حقوق دیگر نامزدها، رعایت حقوق مردم، پرهیز از بداخلاقی‌ها و فاش نکردن اسرار مردم از مواردی است که باید نامزدهای انتخاباتی مورد توجه قرار دهند و کارهایی که می‌توانند انجام دهند را مطرح کنند بنابراین لازم نیست دیگران را تخریب کنند.

وی حضور احزاب و نخبگان را در انتخابات ضروری دانست و افزود: نخبگان در هر جامعه‌ای الگو هستند و می‌توانند به تحقق آرامش و شایسته‌سالاری در انتخابات کمک کنند، خودشان هم با حضور در انتخابات الگوی دیگران و جامعه باشند.

سردار قاسمی گفت: برای انتخاب درست و اصلح باید از سخنان بزرگان، مفسرین سیاسی و سخنان مقام معظم رهبری و مشاوران در بخش‌های مختلف کمک گرفت تا افراد شایسته اداره امور کشور را در چهار سال آینده برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: از آنجایی که جمهوری اسلامی بر پایه مردم‌سالاری دینی شکل گرفته، مردم نقش اساسی در اداره حکومت دارند، هم در قانون اساسی پیش‌بینی شده و هم در ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مردم در همه بخش‌ها از جمله انتخابات ریاست جمهوری اساسی بوده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: مردم خودشان برای سرنوشت کشورشان تصمیم می‌گیرند لذا مردم‌سالاری دینی یکی از ارکان اصلی حکومت است و قانون نظارت بر دولت و قانون نظارت عموم که همان امر به معرف و نهی از منکر است همگی نقش ویژه‌ای را برای مردم در اداره حکومت قائلند.

وی اظهار داشت: در شهرها و روستاها انتخاب اعضای شوراها و تعیین نمایندگانی توسط مردم برای نظارت بر مدیران جزو وظایفی است که قانون پیش‌بینی کرده لذا جمهوری اسلامی نقش ویژه‌ای را برای مردم قائل است.

سردار قاسمی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و اینکه رییس جمهوری باید خدمتگزار مردم باشد افزود: کسی که انتخاب می‌شود باید برای مردم کار کند لذا مردمی بودن و به فکر مردم بودن از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی است.

وی گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم کسی که به عنوان رییس قوه مجریه انتخاب می‌شود باید خود را وقف مردم کند و برای حل مشکلات کشور برنامه داشته باشد.

مشارکت حداکثری کشور را بیمه می‌کند

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات کشور را بیمه می‌کند گفت: در دنیا فقط ۵۰ کشور انتخابات برگزار می‌کنند بقیه یا پادشاهی و سلطنتی و یا مورثی هستند لذا قطعا حضور مردم در پای صندق‌های رای پشتوانه‌ای برای نظام است و از سویی نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام قدرتمند در دنیا مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: مسوولان وظیفه دارند همه بسترهای لازم اعم از بهداشتی و امنیتی را برای برگزاری انتخابات فراهم و موانع را برطرف کنند.

سردار قاسمی گفت: به طور قطع دولت آمادگی صد درصدی را برای حضور گسترده مردم در انتخابات ۲۸ خرداد دارد و مردم هم اگر خواهان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند باید از فرصت حضور در انتخابات استفاده کنند و این موضوع برای مردم تبیین شود.

وی نقش رسانه‌ها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بسیار موثر دانست و یادآور شد: رسانه‌ها زبان مردم و وسیله پیام‌رسان و ارتباط جمعی هستند و در کشور ما در خیلی از مناطق هنوز فضای مجازی قابل دسترس نیست لذا رسانه‌ها می‌توانند این مسیر را دنبال کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: جوانان در این انتخابات هم حضور چشمگیر خواهند داشت به دلیل اینکه می‌خواهند در تعیین سرنوست و آینده کشور مشارکت داشته باشند و از همه مهمتر به دنبال این هستند کسی را انتخاب کنند که بتواند امکانات بیشتری را برایشان فراهم کند.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت ایران اسلامی در جهان خوب است و در داخل هم جناح‌بندی‌هایی که وجود دارد همه باید تابع قانون و نظر شورای نگهبان باشند و هر اعتراضی را که داشته باشند از راه قانون پیگیری کنند.

سردار قاسمی بر لزوم تشویق مردم به حضور آگاهانه و پرشور در عرصه انتخابات به عنوان یک وظیفه قانونی، شرعی و ملی تاکید کرد و افزود: مردم با حضور پرشور خود در انتخابات، دشمنان نظام و اسلام را ناامید کنند.

وی گفت: یکی از توطئه‌های دشمن در شرایط کنونی دلسرد کردن مردم برای کاهش حضور در پای صندوق‌های رای است لذا مردم باید با آگاهی و هوشیاری وحدت خود را بیش از گذشته حفظ کنند و با حضور گسترده در انتخابات پاسخ محکمی به دشمنان داخلی و خارجی بدهند.

 

 

 

 

تالارهای پذیرایی در خراسان جنوبی بازگشایی شد/

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی از بازگشایی تالارهای پذیرایی در این استان با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی مصوب و فاصله اجتماعی خبر داد.

رضا علیزاده  افزود: تالارهای پذیرایی در این استان از ششم خرداد امسال بازگشایی و مقرر شد براساس دستورالعمل‌های بهداشتی، تالارداران حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت مجموعه، فعالیت و پذیرش مشتری داشته باشند.

رئیس صنف تالار‌های خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تأمین فضای ۸ متر مربع برای هر نفر نیز باید در تالار‌ها در نظر گرفته شود، افزود: بر اساس دستور العمل‌های بهداشتی صادر شده،  تالار داران باید حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت تالار فعالیت و پذیرش مشتری داشته باشند.

محمود آبادی با بیان اینکه در فضای بسته و مسقف تالار‌ها رعایت دستورالعمل‌ها اعلام شده الزامی است، اظهارکرد: ظرفیت پذیرش مشتری در فضای باز تالارهای شهر‌های قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، در شهر‌های با وضعیت نارنجی محدودیت پذیرش ۲۰ نفر، در شهرهای زرد ۳۰ نفر و در شهر‌های با شرایط آبی ۵۰ نفر  است.

رئیس صنف تالارهای خراسان جنوبی با بیان اینکه در یکسال اخیر به دلیل تعطیلی تالار‌ها مراسم عروسی در روستا‌ها و باغ‌ها بدون اخذ مجوز و  با جمعیت بالا برگزار می‌شد و همین موضوع سبب بالارفتن آمار کرونا در استان شد، تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی در تالار‌ها با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و حداقل ظرفیت برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

کنترل ۲۰۰ هزار متر مکعب رواناب در نواری مرزی

۲۰۰ هزار متر مکعب رواناب با اجرای بند خاکی حوزه مشوکی دهستان لانو کنترل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به بخشی از حجم کنترل ۲۰۰ هزار متر مکعب رواناب در نواری مرزیرواناب‌ها که از نوار مرزی استان خارج می‌شود گفت: بند خاکی حوزه‌ی مشوکی دهستان لانو از ابتدای دی ماه سال گذشته با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال اجرایی شد.

علیرضا نصرآبادی افزود: این طرح با مشارکت قرارگاه شهید ناصری با هدف کنترل رواناب‌ها در نوار مرزی و همچنین ماندگاری روستاییان در این منطقه کلید خورد.

به گفته‌ی وی هم اکنون عملیات خاکی این پروژه که قابلیت کنترل ۲۰۰ هزار متر مکعب رواناب را دارد به پایان رسیده است و در بارندگی‌های اخیر   ۱۰ هزار متر مکعب رواناب کنترل شد که برای ساکنان روستا‌های دهستان لانو بسیار مسرت بخش بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: با اجرای کامل این سازه منابع آبی ۷ روستا که شامل ۷ قنات با جمعیت هزار و ۱۷ نفر (۲۸۸ خانوار) است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نصرآبادی با توجه به اهمیت اجرای سازه‌های آبخیزداری در مناطق مرزی استان در شرایط سخت خشکسالی گفت: در شهرستان‌های مرزی با مدیریت رواناب‌ها و سیلاب‌ها موجب بهبود کمی و کیفی منابع آب، کاهش مخاطرات سیل و اثرات خشکسالی و همچنین کاهش فرسایش خاک می‌شود.

وی گفت: این عوامل نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت و ثبات شغل و درآمد در روستا‌های مرزی می‌شود که مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۲ نفر

در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۲ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۳افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۲ نفر آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۲ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۳۲ موردسرپایی شناسایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۵ مورد از بیرجند، ۱۸ مورد از قاین، شهرستان‌های زیرکوه و نهبندان هر کدام سه مورد و از شهرستان‌های خوسف، سرایان و فردوس هر کدام یک بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی گفت: همزمان از  ۲۲۵ آزمایش سریع کرونا ۳۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۰۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۲ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

وی افزود: طی شبانه روز گذشته ۳۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۱۵ بیمار ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۵ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می برند.
وی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته هزار و ۱۹۳ نفر در استان واکسن نوبت اول دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول دریافت کردند به ۳۸ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.
مهدی زاده افزود: در شبانه روزگذشته همچنین ۳۹ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت دوم را دریافت کردند به ۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

 

 

 

 

کمبود پزشک رادیولوژی و سونوگرافی در سربیشه

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سربیشه از کمبود پزشک رادیولوژی و سونوگرافی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یکی از شهروندان سربیشه‌ای از نبود پزشک رادیولوژی و سونوگرافی در سربیشه گلایه‌مند است و می‌گوید: در سربیشه دستگاه سونوگرافی وجود دارد، ولی مشکل پزشک داریم.

او ادامه می دهد: وضعیت بیمارستان سربیشه در مقایسه با گذشته ارتقاء یافته اما از کم بودن فضای فیزیکی بیمارستان، بخش‌ها و از نبود برخی متخصصان گلایه داریم.

بیاضی سرپرست شبکه بهداشت و درمان سربیشه با تائید خبر کمبود پزشک برای سونوگرافی در این شهر گفت: به علت کمبود متخصص در خراسان جنوبی، پزشک در  سه روز از هفته در بیمارستان حضور دارد.

او افزود:  به همین دلیل، یک پزشک به صورت مشترک شهرستان های  سربیشه و درمیان را پوشش می‌دهد.

بیاضی عنوان کرد: در حال پیگیری برای استقرار پزشک هستیم و در حال حاضر تنها عمل جراحی که در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) سربیشه انجام می شود، عمل سزارین است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سربیشه تصریح کرد: در بخش بهداشت هم مشکلاتی در سربیشه داریم و یکی از پیگیری‌های ما برای جذب پزشک بومی است.

 

 

 

 

درگیری شدید سلطانی‌فر و مدیرانش با فدراسیون جدید با تکذیب کمک ویژه نویخت

جنگ زرگری وزارت ورزش علیه تیم ملی فوتبال، علنی شد: دعوای ۵۲میلیاردی پای پله هواپیما!/۷

افکار عمومی هنوز دخالت وزیر ورزش در عزل کی‌روش و همچنین تحمیل ویلموتس به روسای بی کفایت قبلی فدراسیون را از یاد نبرده است. حالا سلطانی‌فر در آستانه پرواز تیم ملی به بحرین، بودجه کمکی دولت را مسدود و به‌ نام خود مصادره کرده است.

همین را کم داشتیم که وزارت ورزش و جوانان به سردمداری مسعود سلطانی‌فر، کارنامه درخشان خود در حمایت از تیم ملی را پربارتر کند و در آستانه مسابقات دشوار و حیثیتی مقدماتی جام‌جهانی در بحرین، جنگی تازه علیه تیم ملی به راه بیندازد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ کمک ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با رئیس فدراسیون فوتبال، حالا به‌ جای اینکه باری از دوش تیم ملی کشورمان پیش از چهار مسابقه سرنوشت ساز بردارد، به سندی علیه منافع ملی فوتبال و محلی برای دور تازه اختلافات میان دولت و فدراسیون تبدیل شده است. وزارت ورزش که تا پیش از دستور اخیر نوبخت، هیچ تلاشی برای تزریق منابع مالی به فدراسیون فوتبال نداشت، ناگهان مدعی حمایت و تخصیص ۲۰میلیارد تومان به تیم ملی همزمان با واریز کمک سازمان برنامه و بودجه شد!

جنگ زرگری وزارت ورزش علیه تیم ملی فوتبال، علنی شد: دعوای ۵۲میلیاردی پای پله هواپیما!

همانطور که تابناک در گزارش اختصاصی و هشداردهنده خود در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری با تیتر «چرا معاون وزارت ورزش درباره تیم ملی دروغ می‌گوید؟» به سوابق ژاله فرامرزیان معاون مالی این وزارتخانه در مصادره تلاش فدراسیون‌ها برای جبران کسری بودجه به نام مجموعه متبوع خود از جمله فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر اشاره کرد، حالا جنگ بین دو ساختمان شمال و جنوب خیابان سئول علنی شده و شاهد تقابلی دیگر در ماه‌های رو به اتمام دولت حسن روحانی هستیم که حاصل ادعای غیرواقعی وزارت ورزش در حمایت از ورزشکاران ملی کشورمان پیش از میادین مهم بین‌المللی است.

 

ادعای جنجالی علی نژاد؛ کبریت در انبار باروت

بعد از ادعای عجیب فرامرزیان مبنی بر کمک ۱۰میلیاردی وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال برای حمایت از تیم ملی، که با واکنش منفی تلویحی از سوی عزیزی خادم همراه شده بود، عصر دیروز جمعه، علی نژاد معاون ورزش قهرمانی این وزارتخانه علنی وارد این دعوا شد و اعلام کرد، چیزی به نام کمک ۵۲ میلیاردی نوبخت به فدراسیون فوتبال وجود خارجی ندارد و همه مبلغ که ۲۰ میلیارد تومان است، از محل اعتبارات وزارت ورزش به فدراسیون پرداخت می‌شود!

این یعنی وزارت ورزش سر این گردنه مالی، ۳۲ میلیارد باقی مانده از دستور نوبخت روی تقاضای عزیزی خادم را در حساب خود بلوکه کرده و قرار نیست آن را به تیم ملی فوتبال بدهد.

 

جنگ زرگری وزارت ورزش علیه تیم ملی فوتبال، علنی شد: دعوای ۵۲میلیاردی پای پله هواپیما!

معاون سلطانی‌فر نگفت که چرا این کمک قبل از ملاقات مهم عزیزی خادم با نوبخت و اخذ دستور وی از حساب وزارتخانه به فوتبال داده نشد تا در حساس ترین ماه‌های شروع کارش، دچار بحران عمیق مالی نباشد.

تیم ملی فوتبال تا ۴۸ساعت آینده و بعد از پشت سر گذاشتن اردویی کوتاه در جزیره کیش، خاک کشورمان را به مقصد منامه ترک خواهد کرد و هرگونه کمکی برای تقویت ملی‌پوشان تا قبل از پرواز اثربخش خواهد بود و پس از آن، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

 

پایان مسامحه و تعارف فدراسیون فوتبال مقابل دخالت های وزارت ورزش

حالا فدراسیون فوتبال ایران تعارف و محافظه‌کاری مرسوم را کنار گذاشته است و وقتی با شمشیر از غلاف خارج شده وزارت ورزش مواجه شده، با انتشار اطلاعیه‌ای مردم را در جریان بزرگترین کارشکنی دولت علیه تیم ملی قرار داده است.

عدم انجام تکالیف قانونی وزارت نیرو، دلیل خاموشی های اخیر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بخش زیادی از خاموشی‌های اخیر مربوط به عدم انجام تکالیفی از جمله توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه برق هسته‌ای، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و مدیریت مصرف برق است که طبق برنامه‌های توسعه کشور بر عهده دولت و وزارت نیرو می باشد.

عدم انجام تکالیف قانونی وزارت نیرو، دلیل خاموشی های اخیر است

مصطفی نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به دیدار کمیسیون انرژی با معاونان وزیر نیرو اظهار داشت: این دیدار به منظور بررسی علت خاموشی‌های اخیر و بررسی راهکارها برای برون رفت از وضعیت موجود برگزار شد، چرا که بخش زیادی از مشکلات موجود مربوط به عدم انجام تکالیفی از جمله توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه برق هسته‌ای، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و مدیریت مصرف برق که طبق برنامه‌های توسعه کشور بر عهده دولت و وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس در این دیدار درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس که یکی از  ابزارهای نظارتی مجلس است را به هیات رئیسه اعطا شد تا حصول نتیجه نهایی همچنان  پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت‌مردان باید پاسخگو باشند که علت تاخیر در اجرای این برنامه‌ها و عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف چه بود؟ و به نظر می‌رسد تاخیر در اجرای برنامه زمان‌بندی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی و همچنین بارندگی‌های کم در سال، عدم استفاده از تمام ظرفیت نیروگاه‌های برق‌ آبی، و متاسفانه موضوع رمز ارزهای غیرمجاز که به صورت قارچ‌گونه در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد  و بخشی از برق تولیدی کشور را به صورت غیر مجاز استفاده می‌کنند و همچنین مدیریت مصرف نامطلوب از جمله مهم‌ترین دلایل خاموشی‌های اخیر در کشور است که باید به شکل مناسبی مدیریت و برنامه‌ریزی شود.

نخعی با بیان اینکه آنچه در این دیدار مطرح شد این بود که به قوانین برنامه‌های بالادستی به خوبی عمل نشد، افزود: معاونان وزارت نیرو مطرح کردند که تعمیرات در برخی از واحدهای نیروگاهی به موقع انجام نشده است و همچنین مقرر شد این امر سرویس شود و کمیسیون انرژی به دنبال عدم انجام تکالیف قانونی که بر عهده دولت و بیشتر وزارت نیرو است بر احیای وظیفه قانونی تاکید کردند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه از ۲۵ هزار مگاوات که باید در بخش حرارتی و افزایش تولید در نیروگاه‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر کمتر از این میزان در جریان است و از سویی دیگر از ۵ هزار مگاوات نیروگه‌های تجدیدپذیر کمتر از ۵ درصد محقق شده است و در کمیسیون انرژی همچنان پیگیر هستیم تا وظایف قانونی انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدیریت مصرف برق به درستی انجام نشده است و در این راستا آسیب جدی در بخش خانگی، تولیدی، کارخانه‌جات بر مردم وارد شده است.

 

 

 

سفر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به خراسان جنوبی/۷

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان وارد خراسان جنوبی شد

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به همراه مدیران کل ستادی وارد خراسان جنوبی شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به همراه سجاد سالک مدیر کل مشارکت ها و فعالیت های داوطلبانه امور جوانان و امیر حسین آل اسحاق مدیر کل دفتر طرح های ملی و فراگیر جوانان ، روح الله اسدی مدیر کل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان وارد فرودگاه شهید کاوه بیرجند شد و مورد استقبال مدیر کل ورزش و جوانان و معاونین ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت . لازم به ذکر است معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به همراه مدیران کل ستادی شنبه و یکشنبه هشتم و نهم خرداد ماه مهمان خراسان جنوبی است . ‎

اجرای طرح ملی «نذر آب ۴» در خراسان جنوبی/۲-۳

چهارمین مرحله از طرح ملی نذر آب تابستان امسال در خراسان جنوبی آغاز می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر  استان گفت: از سال ۹۷ پیرو بحث خشکسالیاجرای طرح ملی «نذر آب ۴» در خراسان جنوبی طرح نذر آب در استان‌های خشک و کم آب از جمله خراسان جنوبی اجرایی شده است.

محمدرضا رضایی با اشاره به کاهش قابل توجه میزان بارش‌ها در یک سال گذشته، افزود: امسال چهارمین مرحله از طرح ملی نذر آب با قوت بیشتری در مناطق آسیب دیده از خشکسالی استان اجرا می‌شود.
رضایی با اشاره به رسالت‌های هلال احمر مبنی بر کاهش آلام بشری در زمان آرامش و بحران گفت: جمعیت هلال احمر استان در راستای انجام وظایف ذاتی اش، تمام توان خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح عام المنفعه و انسان دوستانه بکار می‌گیرد.

وی گفت: در راستای اجرای طرح نذر آب طی سالیان گذشته ۱۴ هزار نفر در ۹۷ نقطه روستای استان از خدمات مختلف درمانی، معیشتی و آموزشی کاروان‌های از استان‌های اردبیل، یزد، همدان، خراسان‌های شمالی و رضوی، اصفهان و سمنان بهره‌مند شدند.

 

 

خراسان جنوبی بالاترین عیار چغندرقند کشور را داراست۲-۳

خراسان جنوبی بالاترین عیار چغندرقند کشور را داراست

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز کشت ۴۶۵ هکتاری محصول چغندرقند درخراسان جنوبی، اظهار کرد: خراسان جنوبی با توجه به اختلاف دمایی شب و روز و اقلیم خاص بالاترین عیار چغندرقند کشور را داراست.

سید مجتبی حسینی گفت: این محصول در شهرستان‌های قاینات، درمیان، نهبندان و خوسف کشت شد که بیشترین سطح زیرکشت به شهرستان قاینات با ۳۷۵ هکتار اختصاص دارد.

وی با اشاره به احیای کارخانه قند قهستان، افزود: محصول چغندر قند تولید شده در استان برای فرآوری و استحصال قند به کارخانجات قند تحویل داده می‌شود.

به گفته وی برای کاهش نیاز آبی این محصول، برنامه ریزی شده از امسال کشت پاییزه این محصول نیز انجام شود.

مدیر زراعت سازمان سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت محصول چغندرقند در استان از اواخر آبان ماه شروع می‌شود تا دی ماه ادامه دارد و سال گذشته ۴۰ تن چغندرقند از اراضی زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.

وی به کشت چغندر علوفه‌ای در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: این محصول نسبت به چفندر قند مقاومت بالایی دارد و عملکرد بالای دارد.

 

 

 

رطوبت نیست بارورسازی چگونه؟  دستکاری در آسمان خراسان جنوبی مقرون به صرفه نیست/۲-۳

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از کمبود رطوبت برای بارورسازی ابر‌ها در استان خبرداد.

نخعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: تراکم کم ابرها در خراسان جنوبی  یکی از دلایل عدم بارورسازی ابر‌ها در این منطقه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی با اشاره به اینکه تنها حرف زدن در مورد این موضوع آسان است افزود: بارورسازی ابر‌ها فرآیندی طولانی دارد و در خراسان جنوبی امکان پذیر نیست.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه بارورسازی ابر‌ها در منطقه‌ای رخ می‌دهد که میانگین بارندگی در آن حداقل ۵٠٠ میلی متر باشد اظهار کرد: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی تنها ۱۳٠ میلی متر است.

او با اشاره به اینکه در آسمان استان باید ابر‌های جوششی وجود داشته باشد تا باروسازی ابر‌ها رخ بدهد گفت: این نوع ابر در آسمان استان بسیار کم است.

نخعی ادامه داد: بهترین روش برای صرفه جویی در مصرف آب اصلاح شبکه‌های انتقال آب و آموزش مصرف در بخش صنعت و کشاورزی است.

 

 

 

معرفی نماینده خراسان جنوبی به انتخابی تیم ملی رشته PES

صفحه ۷

مسابقات مقدماتی انتخابی تیم ملی در رشته PES ۲۰۲۱ طرح ملی نشاط در خراسان جنوبی برگزار و نماینده استان به مسابقات کشوری معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات با حضور ۲۴ شرکت کننده از شهرستان‌های بیرجند ، طبس ، فردوس معرفی نماینده خراسان جنوبی به انتخابی تیم ملی رشته PESو قائن در مجموعه باشگاه ورزش‌های الکترونیک نوین بیرجند برگزار شد.

در پایان این مسابقات مبین کیوانی به مقام قهرمانی استان رسید و به عنوان تنها نماینده استان به مسابقات کشوری معرفی شد.

مسابقات انتخابی تیم ملی در رشته PES۲۰۲۱ طرح ملی نشاط، هر ساله با همکاری انجمن ورزش‌های الکترونیک کشور و ورزش‌های همگانی شهرستان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کاهش تعداد شهرستان‌های نارنجی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی (پرخطر شیوع کرونا) در خراسان جنوبی کاهش یافت.

بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه وضعیت شیوع کرونا در کشور شهرستان‌های بیرجند ، فردوس ، قائنات و بشرویه در وضعیت پرخطر (یا نارنجی) قرار دارند و شهرستان‌های طبس ، نهبندان ، هم که پیش از این نارنجی بودند در کنار شهرستان‌های سربیشه ، زیرکوه ، درمیان ، سرایان و خوسف در وضعیت خطر متوسط (یا زرد) قرار گرفتند.

به این ترتیب شهرستان‌های با وضعیت پرخطر شیوع کرونا در استان از ۶ شهرستان به ۴ شهرستان کاهش یافت.

 

 

 

 

 

برگزاری مصاحبه قبول شدگان کتبی کارشناسی رسمی دادگستری/۲-۳

مصاحبه قبول شدگان کتبی کارشناسی رسمی دادگستری در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: از ۳۷۵ نفر که سال گذشته برگزاری مصاحبه قبول شدگان آزمون جذب کارکنان رسمی دادگستری قوه قضاییهدر مرحله اول این آزمون شرکت کردند، ۹۲ نفر در ۲۷ رشته پذیرفته شدند.

بیکس افزود : از این تعداد در ۱۲ رشته که بالای ۵ نفر پذیرفته شده اند مصاحبه‌ها بصورت حضوری و در بقیه رشته‌ها مصاحبه‌ها بصورت مجازی برگزار شد.
نتایج قطعی پس از بررسی مصاحبه‌ها همزمان در سراسر کشور در شهریور ماه اعلام خواهد شد.

 

 

 

ممنوعیت تردد بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد/۳

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستادملی کرونا و بافرارسیدن تعطیلات نیمه خرداد از چهارشنبه ۱۲خرداد تا دوشنبه ۱۷خرداد، سفرهای بین استانی ممنوع می شود .

ملانوری گفت: بر این اساس خودرو‌های غیربومی حق ورود به استان راممنوعیت تردد بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ندارند و خروج خودرو‌های بومی نیز از استان ممنوع است و درصورت تخلف پلیس با ان‌ها برخورد خواهد کرد.

وی افزود: به تعطیلات آخر هفته اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها با عنایت به تعطیلات پایان هفته و بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا اعمال می‌شود.

استاندار با بیان اینکه مردم به دلیل شرایط موجود، مسافرت‌ها و تردد‌های غیر ضرور خود را کنسل کنند، تأکید کرد: سفر‌های ضروری، باید از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تاکنون ۵۴ هزار ۵۶۰ دز واکسن از ابتدای توزیع واکسنیناسیون در استان دریافت کرده ایم افزود: از این تعداد ۳۷ هزار و ۹۶۷ نفر دز اول واکسن و ۳ هزار و ۶۵۶ نفر دز دوم را به گروه‌های هدف در استان تزریق شده است.

دهقانی افزود: جمعیت بالای ۸۰ سال ۸۱ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۴۷ درصد و ۷۰ تا ۷۴ سال ۴۴ درصد واکسینه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه دانشجویان اساتید و فرهنگیان تا مرداد واکسینه می شوند، گفت: هنوز مجوزی برای واکسینه شدن افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

واکسیناسیون ۷۰ نفر از بیرجندی ها در منزل/۲-۳

۷۰ نفر از بیرجندی ها واکسن کرونا را در منازل دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: واکسیناسیون ۷۰ نفر از بیرجندی ها در منزلتاکنون به ۷۰ نفر از جانبازان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در شهر بیرجند واکسن کرونا در منزل تزریق شده است.

شریف زاده با بیان اینکه برای واکسیناسیون در منزل اسامی واجدان شرایط که امکان حضور در مراکز واکسیناسیون را ندارند از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد ارسال شده است گفت: ۲۳۰ نفر در بیرجند در فهرست انتظار برای دریافت واکسن در منزل هستند.

وی گفت: واکسیناسیون در منزل با همکاری اورژانس و بسیج اجرا می شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی از حضور اورژانس در منازل سالمندان روستانشین هم برای واکسیناسیون خبر داد و گفت:تیم پزشکی و احیاء در روستا‌ها برای انجام واکسیناسیون حضور پیدا می‌کنند و در روستا‌هایی که تعداد کمی سالمند هدف برای واکسیناسیون دارند، فراخوان داده می‌شود تا در صورت امکان به روستای بزرگتر مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

 ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف و طرح مرمت خانه میرزا جعفر با حضور معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا خانه میرزا جعفر از بناهای اوایل دوره قاجار در بافت تاریخی خوسف است که در تملک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قرار دارد و مرمت این خانه تاریخی از اعتبارات ملی بافت تاریخی خوسف انجام شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی می‌کنیم با حمایت‌های ویژه و طرح‌های قابل اجرا در بافت تاریخی خوسف، آن را به عنوان یک شهر جهانی معرفی کنیم.

محمدحسن طالبیان با ابراز خرسندی از زندگی جاری و به سبک گذشتگان در بافت تاریخی خوسف، آن را پویا و منحصر به‌فرد توصیف کرد و گفت: اصالت و فرهنگ این بافت ۲۱ هکتاری که همچنان در گذر زمان دستخوش کمترین تغییرات شده است باید محفوظ بماند.

وی درخصوص اختصاص اعتبارات ویژه برای بافت خوسف گفت: اجرای برنامه سنگ فرش داخل بافت، راه‌اندازی ۲ موزه در خانه‌های تاریخی در تملک میراث فرهنگی، اختصاص نیروی انسانی برای پایگاه ملی بافت تاریخی خوسف، احیا و مرمت قلعه قدیمی در قالب بازارچه صنایع دستی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار است.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات ویژه کشوری و استانی برای احیای بافت خوسف، پیگیر خواهیم بود تا از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی بافت‌های تاریخی کشور نیز اعتباراتی به این شهرستان تزریق شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: علاوه بر این، طرح‌های مرمتی و بازآفرینی بافت تاریخی خوسف به وزارتخانه ارسال تا پس از بررسی برای تامین اعتبار اقدام شود.

فرماندار خوسف هم در این بازدید گفت: این شهرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری است که توجه به آنها می‌تواند زمینه‌های توسعه شهرستان را رقم بزند.

محمدعلی آخوندی هزینه مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر را ۶ میلیارد ریال و احداث اقامتگاه بوم‌گردی ابن حسام را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بافت تاریخی خوسف یکی از بافت‌های باارزش استان است که نیازمند تامین اعتبار لازم برای احیا و مرمت است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بافت تاریخی خوسف ۲۷ اثر تاریخی ثبت شده قرار دارد که قدیمی‌ترین بنای شهر خوسف مسجد جامع است.

وی گفت: دریاچه ثبت ملی گواب نیز در مجاورت بافت تاریخی خوسف است که با توجه بیشتر و سرمایه‌گذاری به یک منطقه بکر و منحصر به‌فرد تبدیل خواهد شد.

وی هزینه مرمت بافت تاریخی خوسف را بسیار بالا دانست و گفت: بافت خوسف تقریبا مربوط به دوره قاجاریه است و یک بافت زنده و پویا از جمعیت شهری است که مردم در دل آن زندگی می‌کنند.

فرماندار خوسف پیشنهاد کرد: شهر خوسف تبدیل به یک موزه ملی شود تا این شهر با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد تبدیل به قطب گردشگری استان شود.

وی افزود: مرکز شهرستان به عنوان شهر ملی پارچه بافی مله ثبت ملی شده و این هنر دست هنرمندان شهرستان نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

آخوندی گفت: مردم در این بافت به هنر مله بافی که نسل به نسل چرخیده، مشغول هستند و این هنر هم به یک صنعت گردشگری قابل تبدیل است.

وی از حمایت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان خوسف برای حفاظت از بافت ارزشمند مرکز شهرستان خبر داد و افزود: با هر گونه ساخت و سازی که به این بافت آسیب بزند، به صورت جد برخورد خواهد شد.

وی از پیگیری جذب اعتبار در ستاد بازآفرینی شهری برای بافت تاریخی خوسف خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جاری با تخصیص اعتبار لازم شاهد مرمت بخش اعظم این بافت باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف نیز با اشاره به افتتاح پروژه‌های روز جاری گفت: خانه میرزا جعفر به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان خوسف و خانه تاجور به زودی به عنوان خانه صنایع دستی، دبیرخانه شهر ملی مله بافی و دبیرخانه سنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

علی صالحی معرفی و ثبت بافت تاریخی خوسف به عنوان موزه زنده و طبیعی تاریخ ایران را از جمله برنامه‌های در دست اجرا اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی ۲ موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مشاغل سنتی و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در قلعه خوسف از برنامه‌های اولویت‌دار است.

 

 

 

طرح ترسیب کربن در ۸ روستای نهبندان در دست اجرا است/۲-۳

طرح ترسیب کربن در ۸ روستای نهبندان در دست اجرا است

 مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی گفت: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در هشت روستای شهرستان نهبندان در دست اجراست و تاکنون در جهت توانمندسازی جوامع محلی در این طرح، ۲۰ صندوق توسعه روستایی تشکیل شده است.

علیرضا یاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است که فاز نخست آن در شهرستان‌های سربیشه و خوسف اجرا شد و در شهرستان نهبندان نیز به مساحت ۱۵۰ هزار هکتار از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وی بیان کرد: در این مدت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای این پروژه در شهرستان نهبندان هزینه شده و هدف اصلی از اجرای آن ارتقای توانمندی جوامع محلی برای احیا، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی است.

مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه ترسیب کربن نهبندان هزینه شد گفت: هر سال درخصوص اجرای این طرح اهداف و برنامه‌هایی را طراحی و تلاش می‌کنیم که این اهداف اجرایی شود و سال گذشته تمامی برنامه‌هایی پیش‌بینی شده به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی شد.

وی افزود: همچنین در راستای اجرای پروژه ترسیب کربن در روستاهای نهبندان ۹۷۰ هکتار مدیریت روان‌آب اجرا شده و در منطقه زیر پوشش طرح تاکنون ۶۵۰ هکتار نهال‌کاری نیز انجام شده است.

یاری اظهار داشت: با همکاری بنیاد برکت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی در منطقه زیر پوشش پرداخت شده که نقش موثری در ایجاد و پایداری اشتغال روستاییان داشته است.

وی گفت: با هدف جلوگیری از هدر رفت اعتبارات دوره‌های آموزشی اشتغالزایی برای روستاییان برگزار شد و در مجموع درخصوص اجرای موفق این طرح، ۲۲۰ جلسه را تشکیل داده‌ایم.

مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی عنوان کرد: اهداف پروژه‌های بین‌المللی متناسب با مقیاس و عرصه‌های کاری به سه بخش کلی از جمله تراز جهانی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، تراز منطقه‌ای و ملی، ایجاد و توسعه فضای سبز جنگلی و در تراز محلی با ایجاد شغل پایدار و معیشت مناسب برای توانمندسازی جوامع محلی برای کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی تقسیم می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های ترسیب کربن از محل اعتبارات استانی در بیشتر شهرستان‌های خراسان جنوبی در دست اجراست و سال گذشته یک میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها پیش‌بینی شده که تاکنون مبلغی اختصاص نیافته است.

پروژه ترسیب کربن برنامه مشترک بین ایران (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است که از نیمه سال ۲۰۰۵ میلادی در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه برای جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی آغاز شد و بعد از موفقیت آن به سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی تعمیم یافت.

سال ۲۰۱۷ که ارزیابی‌های لازم از اجرای این پروژه‌ها صورت گرفت، اجرای پروژه ترسیب کربن در سربیشه به عنوان یکی از ۱۰ پروژه موفق بین‌المللی در دنیا معرفی شد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱۳ میلیون هکتار آن اراضی بیابانی یا مراتع کم‌تراکم بیابانی است و بر این اساس دومین استان بیابانی کشور محسوب می‌شود.

دی اکسیدکربن عمده‌­ترین گاز گلخانه‌­ای است که فعالیت‌های انسانی، غلظت آن را در اتمسفر افزایش داده است؛ ترسیب کربن در پوشش درختی، گیاهی و خاک‌­های تحت آن ساده‌­ترین و به لحاظ اقتصادی عملیا­تی‌ترین راهکار ممکن برای کاهش کربن اتمسفری محسوب می‌­شود.

هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی – اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که با رویکرد محیط ‌زیستی شروع می‌شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.

 

 

 

 

دشت‌های خراسان جنوبی تشنه‌تر از قبل/۵

عصمت برزجی
دشت‌های خراسان جنوبی تشنه‌تر از قبل

صدای آب که به آوایی از زندگی معروف است به خاطر تداوم ۲ دهه خشکسالی‌ در خراسان جنوبی شنیده نمی‌شود و هر روز دشت‌های این استان تشنه‌تر از قبل می‌شود.

یکی از خاطرات مشترک مردمان قدیم که هنوز در هر شهر و روستا سکونت دارند، شنیدن صدای دلنشین آب در کف رودخانه‌ها است.  همین استانی که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده روزگاری از هر کوی و برزنش در روزهای بهاری صدای آب به گوش می‌رسید.

کربلایی محمد ساکن یکی از روستاهای اطراف خراشاد در شهرستان بیرجند است که در یکی از روزهای گرم خرداد ماه کنار رودخانه‌ای نشسته و به گفته او زمانی آب در آن تا اواسط تابستان موج می‌زد ولی چندین سال است با هر بارش رگباری فقط چند روزی آب دارد.

به یاد دارد روزهای بهاری که در همین روستای ییلاقی آبی زلال بر بستر رودخانه جاری بود به طوری که مردم نمی‌توانستند از این طرف به آن طرف رودخانه بروند.

او  یادآور شد که برف‌های سنگین زمستانی بر کوه‌های اطراف روستا می‌نشست و با گرم شدن هوا در نوروز این برف‌ها آب و در رودخانه جاری می‌شد.

همسرش هم به یاد می‌آورد روزهایی که همه مردم روستا برای شست و شوی فرش‌ها و لباس‌ها به کنار رودخانه می‌آمدند و از آن آب جاری و پاک برای نظافت عیدانه خانه‌هایشان بهره می‌برند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی در خراسان جنوبی

اما چند سالی است که در این روستا و بقیه مناطق خراسان جنوبی صدای دلنشین از جاری شدن آب بر کف رودخانه کمتر شنیده شده است و کم کم آن خاطره‌ها در ذهن مردم رنگ می‌بازد.

بنابر مستندات موجود وقوع خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی ۷۹- ۷۸ آغاز شد و کاهش بارندگی‌ سال آبی جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

براساس آمارهای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میانگین بارندگی سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) با احتساب بارش‌های اخیر در این استان به ۵۹ میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۲.۱ درصد و نسبت به بلندمدت، ۴۵.۴ درصد کاهش دارد.

براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر اسفند سال گذشته که مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ارائه کرد، ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

امسال به دلیل کمبود شدید بارندگی‌ها، خشکسالی چنان در ریشه و جان خاک خراسان جنوبی نفوذ کرده که درختان، باغ‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها، دام‌ها و حتی زمین هم از آسیب آن در امان نمانده‌ است.

کم‌آبی مهمترین پیامد خشکسالی

کم‌آبی مهمترین مشکل و پیامد خشکسالی در این استان مرزی و کویری است به طوری که در حال حاضر به طور میانگین به ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با جمعیت ۶۵ هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شود و با توجه به تداوم گرمای هوا این تعداد به ۴۵۰ روستا در تابستان افزایش خواهد یافت.

به دلیل خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های مالداری و کاهش آبدهی آنها، کم‌آبی شدید گریبانگیر دامداران این استان برای تامین علوفه و آب شده‌ است هرچند جهاد کشاورزی و برخی نهادها به کمک دامداران برای تامین نهاده‌های دامی آمده‌اند.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از مجموع ۴۴ دشت و محدوده مطالعاتی، ۹ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه است و در دهه اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی استان به دلیل افت مستمر آبخوان‌ها از ۲ به ۹ دشت افزایش یافت.

سالانه ۹۰۵ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان برداشت می‌شود که به دلیل اضافه برداشت ۱۰۱ میلیون مترمکعبی، سالانه منابع آب زیرزمینی ۲۶ سانتیمتر مربع افت دارد.

همچنین کسری مخزن تجمعی خراسان جنوبی سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که این کسری مخزن به دلیل اضافه برداشت از منابع آبی استان در سال‌های متوالی ایجاد شده و کاهش کیفیت منابع آب را نیز در پی داشته است.

فرونشست زمین خطر جدی در خراسان جنوبی

پدیده فرونشست زمین به عنوان خطر جدی و زلزله خاموش به دلیل اضافه برداشت آب از دشت‌ها از سال‌ها پیش گریبانگیر خراسان جنوبی هم شده و شکاف‌هایی به ظاهر خارق‌العاده ولی عمیق ناشی از فرونشست زمین در دشت‌های سرایان، فردوس، قاین و زیرکوه در حال پیشرفت است.

به گفته کارشناسان حوزه آب در خراسان جنوبی قطعا پدیده فرونشست زمین در اکثر دشت‌های استان رخ خواهد داد چرا که کسری مخزن زیادی در محدوده‌های مطالعاتی این استان هر سال ایجاد می‌شود و کماکان سطح آب زیرزمینی در حال افت است.

کمبود علوفه از دیگر اثرات خشکسالی است چرا که بر اثر کمبود شدید بارندگی‌ها تقریبا رویش گیاه در مراتع استان نزدیک به صفر بوده و خشکسالی در یک سال گذشته به ۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر خسارت زده است.

براساس آخرین آمار رسمی در مجموع خشکسالی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۳۵۷ میلیارد تومان به جامعه عشایری خراسان جنوبی خسارت زده و عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کردند که این ظرفیت امسال از دست رفته است.

در قسمت‌های بعدی این قصه تکراری بارندگی‌ها به حدی کاهش یافت که خشک شدن قنوات، کاهش شدید سطح درآمد مردم به خصوص روستاییان را در پی داشت و هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد ولی با همت مردم و حمایت‌های دولت، چرخ تولید در روستا متوقف نشده است.

طغیان آفات در عرصه‌های خشک خراسان جنوبی

چند سال است که جولان آفات چوبخوار هم به مشکلات قبلی اضافه شده و در سال جاری به دلیل تداوم خشکسالی‌ حالت طغیانی به خود گرفته‌ است.

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی آفات چوبخوار از جمله پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه، سوسک طوقه‌خوار و پروانه فری یا کرم خراط به صورت میانگین به ۲۰ تا ۷۰ درصد درختان این استان خسارت زده‌اند.

طغیان این آفات به گونه‌ای است که سموم قوی هم اثرگذار نیست و کشاورزان مجبورند برای جلوگیری از انتقال این آفت به سایر باغات نسبت به کف‌بری درختان خود اقدام کنند و در عین ناباوری نظاره‌گر مرگ درختان چندین ساله خود باشند.

هدر رفت آب، بحرانی مهمتر از خشکسالی

اما در کنار اثرات غیرقابل انکار خشکسالی در خراسان جنوبی هدر رفت آب مصرفی در مناطق شهری و روستایی نیز بر مشکلات کم‌آبی افزوده است.

براساس آمار رسمی ۳۱.۷ درصد تا ۴۲ درصد آب مصرفی در مناطق شهری و روستایی این استان به هدر می‌رود و در بخش خانگی شهری و روستایی استان خراسان جنوبی که حدود ۶ درصد از مجموع آب مصرفی را تشکیل می‌دهد، اتلاف آب به سبب فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب است.

اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری به دلیل نداشتن رودخانه دائمی و اتصال به دریا، از منابع آب‌های زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تامین می‌شود.

براساس آخرین گزارش سالانه وضعیت منابع و مصارف آب استان از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کل حجم برداشت آب‌های زیرزمینی، ۷۲ درصد مربوط به برداشت از چاه‌ها، ۲۴ درصد مربوط به برداشت از قنات‌ها و چهار درصد مربوط به برداشت از چشمه‌ها است.

همچنین ۹۲ درصد مصرف آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، پنج درصد بخش شرب، ۲ درصد صنعت و خدمات و یک درصد سایر است.

در حالی که اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی از جمله نصب کنتورهای هوشمند باعث کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در سال‌های اخیر شده اما افزایش رشد جمعیت و پیشرفت صنایع، حجم آب مصرفی در بخش شرب و صنعت را افزایش داده است و همه این موارد ضرورت حفظ منابع آبی موجود را دوچندان می‌کند.

سند سازگاری با کم‌آبی، امیدی برای مدیریت خشکسالی

تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای  مدیریت خشکسالی و پیامدهای آن در استان صورت گرفته که تصویب سند سازگاری با کم‌آبی یکی از این موارد است.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار ۲۶ مرداد سال ۹۸ در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهوری تصویب شد.

اساس این طرح استفاده بهینه و مدیریت مصرف آب است با این شرط سرمایه‌گذاری برای تامین‌های جدید موجه خواهد بود در غیر این صورت پرداختن به تامین‌های آب جدید بدون توجه به چگونگی مصرف به نوعی ریختن آب در مشک سوراخ‌دار است که زمان را از دست می‌دهیم و منابع را صرف می‌کنیم اما در نقطه‌ای پیچیده‌تر از نقطه اول قرار خواهیم گرفت.

به گفته مسوولان اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی نیازمند همکاری بین سازمانی است تا بتوانیم سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب از بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی این استان را کاهش دهیم.

با اجرای طرح مطالعات سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی آب در تمامی بخش‌ها باید به گونه‌ای مصرف شود که با انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به این استان بیشترین مدیریت را در مصرف آب داشته باشیم.

در قالب این طرح تا سال ۱۴۲۵ میزان آب مورد نیاز استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس آن کسری مخازن آب جبران خواهد شد.

با توجه به محدودیت‌های آبی انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی درستی داشته باشند تا تغییر الگوی کشت و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت قرار بگیرد.

مقابله با خشکسالی از طریق پساب

استفاده از پساب به عنوان جایگزین چاه‌های موجود نیز راهکاری است که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی چندی پیش از آن برای مقابله با خشکسالی یاد کرد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمد فرهادی در این خصوص گفته است: ۲۲۰ لیتر آب بر ثانیه پساب از تصفیه‌خانه هدر می‌رود کـه باید با استانداردسازی، از آن در صنعت و کشت برخی محصولات خاص کشاورزی استفاده کرد.

وی خواستار استفاده بهینه از منابع آبی موجـود و قرار گرفتن آن در صدر کارها شد و افزود: وظیفه اصلی قرارگاه آب کــه استاندار خواستار تشکیل آن شد، تامین آب شرب مردم در مناطق شهری و روستایی استان است، بنابراین همه مدیران ایـن حوزه باید مسائل حوزه آب را بـا مسئولیت ویژه‌ای دنبال کنند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفته است: در سال جاری نسـبت بــه بلندمدت بـا کاهش ۶۰ درصدی و در مقایسـه بــا سال گذشته بــا کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها مواجه هستیم.

سعید سروری با اشاره بـه وجود ۱۳ هزار و ۵۹۹ حلقه چاه، چشمه و قنات در استان خراسان جنوبی افزود: از ایـن تعداد ۲۸ درصد چاه، ۲۱ درصد چشمه و ۵۱ درصـد قنات هستند کـــه ۷۳ درصد برداشت آب به صـورت حجمی از ۲۸ درصد چـاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پساب فاضلاب منبع جایگزینی است کـه کمتر مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: پساب فاضلاب می‌تواند جایگزین چاه‌های موجود باشد کــه مقرر شد در یک ماه آینده برنامه راهبردی بـرای استفاده از پساب در حـوزه صنعـت، تدوین و ارائه شود.

به گفته کارشناسان آب، بارندگی‌ها در ۲ سال گذشته و سال جاری تاثیری در تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی این استان نداشته و کم‌آبی همچنان گریبانگیر شرق کشور و خراسان جنوبی است؛ بحرانی که اگر مدیریت نشود و منابع اندک موجود حفظ نشود، دسترسی به آب را برایمان سراب خواهد کرد.

تسریع در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی که بیشترین سهم مصرفی را در استان دارد، اصلاح شبکه‌های فرسوده آب، احداث سازه‌های آبخیزداری، افزایش اعتبارات برای کاهش اثرات خشکسالی و باروری ابرها راهکارهایی برای مقابله موثر با خشکسالی و کم‌آبی در کنار همکاری مردم برای صرفه‌جوبی در مصرف آب است.

 

 

 

کسب۱۷رتبه کشوری پرسش مهرتوسط فرهنگیان ودانش آموزان استان/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان و فرهنگیان استان موفق به کسب ۱۲رتبه اول تا سوم کشور و ۵ مقام شایسته تقدیر در بیست و یکمین دوره مسابقات پرسش مهر رئیس جمهورشدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با بیان این خبر اظهار کرد: دانش آموزان و فرهنگیان در این دوره از مسابقات پرسش مهر موفق به کسب ۴ رتبه نخست ، ۶رتبه دوم، ۲ رتبه سوم کشور شده  و ۵علاوه بر این ۵ نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی با اشاره به شرکت ۱۰ هزارنفر رشته در  بیست و یکمین دوره مسابقات پرسش مهر رئیس جمهور، عنوان کرد:  از این میان  ۳۱۴ اثر،به مرحله ی راه یافت که ۱۰۲ دانش آموز و معلم به عنوان رتبه های برتر استانی معرفی شده و ۴۲ نفر نیر مجوز حضور در مرحله ی کشوری این دوره از مسابقات را کسب کردند.

به گفته واقعی، در نهایت ۱۱ نفر از دانش آموزان و معلمان راه یافته به مرحله ی کشوری موفق به کسب ۱۷ مقام کشوری شدند.

 

 

 

 

 

 

قضاوت معلم قاینی در مسابقات جهانی کشتی/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از ارسال دعوت نامه رسمی فدراسیون جهانی کشتی برای معلم قاینی برای قضاوت در رقابت های بین المللی ترکیه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، با بیان این خبر اظهار کرد: کاظم عقیقی مربی تربیت بدنی شهرستان قاین و یکی از داوران در رقابت های بین المللی کشتی جوانان که به میزبانی ترکیه از ششم الی دهم خرداد ماه جاری در حال برگزاری است، قضاوت می کند.

واقعی با بیان این که در حال حاضر تیم ملی کشتی جوانان ایران نیز در این رقابت ها حضور دارد؛ عنوان کرد:  عقیقی موفق به دریافت مدرک درجه  داوری ۲ بین االمللی کشتی از فدراسیون جهانی کشتی شده و این رقابت ها اولین حضور و قضاوت وی در مسابقات رنکینگ جهانی و بین المللی است.

توزیع۱۰۰بسته معیشتی بین دانش آموزان محروم مرکز استان/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع یکصد بسته معیشتی به ارزش ۳۰ میلیون تومان بین دانش آموزان محروم و آسیب دیده از کرونا در بیرجند خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی پیش از ظهر امروز،  با بیان این که این بسته ها در قالب طرح پویش لبخند رضایت و با مشارکت دانش آموزان، فرهنگیان و خیرین نیکوکار تهیه شده است، اظهار کرد: بسته های معیشتی شامل برنج، روغن،ماکارونی، چای، قند، حبوبات و رب گوجه فرهنگی می شود.

به گفته واقعی از ابتدای سال گذشته تا کنون ۱۳ هزار و ۵۳۰ بسته معیشتی به ارزش ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بین توزیع شده و خانواده ۱۳ هزار و ۵۰۰دانش آموز محروم و آسیب دیده ای کرونای استان از مزایای آن برخوردار شدند.  

طرح ملی نذر آب چهار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح ملی نذر آب چهار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته طرح ملی نذر آب چهار، تابستان امسال در این استان اجرا می‌شود.

محمدرضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خراسان جنوبی تاکنون شاهد برگزاری سه طرح ملی نذر آب بوده است اظهار داشت: پیگیری‌های صورت گرفته این طرح را در استان ادامه‌دار کرده که شاهد نتایج خوب و رضایتمندی مردم مناطق محروم بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ پیرو بحث خشکسالی طرح نذر آب در استان‌های خشک و کم‌آب از جمله خراسان جنوبی اجرایی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به کاهش قابل توجه میزان بارش‌ها در یک سال گذشته گفت: امسال چهارمین مرحله از طرح ملی نذر آب با قوت بیشتری در مناطق آسیب دیده از خشکسالی استان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون نشست‌هایی با حضور دستگاه‌های مربوطه به منظور بررسی در خصوص مکان و نحوه اجرای طرح در شهرستان‌های استان انجام می‌شود که امیدواریم این خدمات در مناطق مورد نظر منشا خیر باشد.

رضایی با اشاره به رسالت‌های هلال احمر مبنی بر کاهش آلام بشری در زمان آرامش و بحران بیان کرد: جمعیت هلال احمر استان در راستای انجام وظایف ذاتی تمام توان خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح عام‌المنفعه و انسان دوستانه به کار می‌گیرد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح نذر آب در سال‌های گذشته ۱۴ هزار نفر در ۹۷ روستای استان از خدمات مختلف درمانی، معیشتی و آموزشی بهره‌مند شدند.

کاروان نذر آب در سال‌های گذشته از استان‌های همدان، اردبیل، خراسان رضوی و شمالی،  یزد و سمنان برای خدمات خیرخواهانه وارد خراسان جنوبی شدند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی

۲۰۷۷ واحد در مرحله اجرای طرح اقدام ملی مسکن/۲-۳

۲ هزار و ۷۷ واحد در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی وارد مرحله اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بر اساس آخرین وضعیت طرح ۲۰۷۷ واحد در مرحله اجرای طرح اقدام ملی مسکناقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه خراسان جنوبی ۲ هزار و   ۴۵۰ واحد(هزار و ۳۸۳ واحد در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و۶۷ واحد در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر ) بود که ۱۵ هزار و ۸۹ نفر یعنی بیش از سهمیه در نظر گرفته شده ثبت نام کردند و تاکنون ۵ هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط تایید شدند.

داعی افزود: در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر رمین ها برای  بهره مندی ۳هزار و  ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار تامین شده است که تا خرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد ۳هزار و  ۳۲۲۷ واحد دارای قرارداد ساخت می‌باشند.

 

وی گفت: در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز  ۵۰.۵ هکتار  زمین برای ساخت ۳۴۱۶ واحد تامین شده  که ۲ هزار و ۵۲۳ واحد دارای قرارداد ساخت هستند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۷۷ واحد هم در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن وارد مرحله اجرا شده است.

 

 

 

وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی به ثبات رسید

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با روند بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر وضعیت ثابتی را در استان خراسان جنوبی شاهد هستیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تداوم داشته باشد.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در حاشیه حضور ویدئوکنفرانسی استاندار و مسوولان استانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: پس از خیزهای قبلی کرونا به کف بیماری رسیدیم اما الان نمودار ثابت است و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شکل‌گیری مجدد روند افزایشی را بیشتر می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت تزریق واکسن کرونا افراد بالای ۸۰ سال بدون نوبت واکسینه می‌شوند و می‌توانند به مراکز تجمیعی و خودرویی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای ورود واکسن کرونا تاکنون ۵۴ هزار و ۵۶۰ دوز واکسن وارد استان شده که ۳۷ هزار و ۹۶۷ نفر در نوبت اول واکسینه شدند و ۳ هزار و ۵۷۶ نفر نوبت دوم واکسن را گرفته‌اند.

وی یادآور شد: از این تعداد تاکنون ۸۱ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال استان و در ارتباط با سنین ۷۵ تا ۷۹ سال ۴۷ درصد واکسینه شدند.

دهقانی اظهار داشت: بقیه گروه‌ها به جز ۸۰ سال به بالا باید در سایت سلامت ثبت‌نام کنند تا زمان و مکان تزریق برای آنان اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی جدید از مرداد ماه واکسیناسیون دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان آغاز می‌شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: تاکنون هیچ واکسنی به جز یک واکسن که در کشور خودش استفاده شده، برای تزریق به افراد زیر ۱۸ سال مجوز نداشته است و در ایران هم احتمالا افراد بالای ۱۸ سال واکسینه خواهند شد.

وی درباره ورود واکسن ایرانی به استان اظهار داشت: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارا است اما روند تزریق واکسن در استان از میانگین کشوری بالاتر است و در ارتباط با واکسن ایرانی هم به محض توزیع در کشور سهمیه استان وارد خواهد شد.

دهقانی در ارتباط با مباحثی که برای قطعی برق و مشکل اکسیژن بیماران در فضای مجازی مطرح شده است گفت: خوشبختانه مراکز درمانی خراسان جنوبی به دیزل ژنراتور مجهز است و در صورت قطعی برق تجهیزات حیاتی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند اما این موضوع نباید تکرار شود.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از امروز (هشتم خرداد) که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، تعداد مناطق نارنجی خراسان جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به چهار شهرستان رسید.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و در حال حاضر هیچ نقطه قرمز (خیلی پرخطر) در این استان نداریم.

خراسان جنوبی از هفته دوم فروردین امسال وارد موج چهارم کرونا شد به طوری که اواخر فروردین ماه هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

با توجه به تعطیلات پیش‌رو طبق تصویب ستاد ملی کرونا ترددهای بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه ممنوع است.

 

 

 

همایش خودرو‌های کلاسیک ، آفرود و تیونینگ در بیرجند/۷

همایش خودرو‌های کلاسیک ، آفرود و تیونینگ در پیست چند منظوره امیرآباد بیرجند برگزار شد.

همایش خودرو‌های کلاسیک ، آفرود ، تیونینگ ساعت ۱۷ جمعه با حضور چشمگیر و استقبال ورزشکاران و بازدید کنندگان در پیست چند منظوره امیرآباد شهرستان برگزار شد.

 

 

 

 

 

در کانون خراسان جنوبی؛

انجمن نویسندگان نوجوان «دریچه» تشکیل جلسه داد/۲-۳

انجمن نویسندگان نوجوان «دریچه» تشکیل جلسه داد

انجمن نویسندگان نوجوان «دریچه» با حضور مژگان بابامرندی نویسنده کودک و نوجوان و منتقد ادبی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با هدف نقد و بررسی جدیدترین آثار داستانی نوجوانان، اولین نشست انجمن ادبی نویسندگان نوجوان کانون خراسان جنوبی با عنوان «دریچه» در سال ۱۴۰۰،  با حضور مژگان بابا مرندی نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، کارشناس و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی استان و جمعی از نوجوانان عضو این انجمن به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه از انجمن چهار اثر داستانی کوتاه از «راضیه اکبرزاده»،«فهیمه فرهادی»، «یاسمن خاتمی» و «مریم سادات خاکساری» توسط نویسنده کتاب «پدر بزرگ سلام» نقد و بررسی شد.

بابامرندی با بیان اینکه اعضای این انجمن با پشتوانه قوی و موفق آثار خوبی تولید می کنند در نقد این آثار به تعادل در داستان، فضا سازی و پرداخت متن داستان، شیوه‌های پرداخت متن‌های طنز اشاره و اعضای انجمن را به نوآوری، دوری از کلیشه‌ها و شخصیت پردازی و توجه به جزئیات در داستان توصیه کرد.

گفتنی است انجمن ادبی «دریچه» در حوزه داستان نویسی و در کانون شهرستان بشرویه فعالیت دارد.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: تفکر بسیجی لازمه انقلاب اسلامی است

امام جمعه بیرجند: تفکر بسیجی لازمه انقلاب اسلامی است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تفکر بسیجی لازمه انقلاب اسلامی است و باید در توسعه و تعمیق تفکر و صدور اندیشه بسیجی همت شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: دلیل پیروزی‌های اخیر فلسطین و سایر پیروزی‌های منطقه گسترش تفکر بسیجی است.

وی گفت: در مخوف‌ترین حوادثی که در حوزه‌های نظامی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در این چهل ساله بعد از انقلاب بر ما تحمیل شد و بسیار خطرناک بود، اندیشه بسیجی باعث ثمره شیرین این تلخی‌ها شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تبریک پیروزی مردم فلسطین بر رژیم صهیونیستی خطاب به سردار غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: حضور شما در خراسان جنوبی در این مقطع مایه امیدواری است.

وی افزود: اتفاقات اخیر در منطقه و فلسطین معلول علتی است و آن گسترش اندیشه بسیجی است که شما عمر خود را وقف آن می‌کنید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: تفکر بسیجی لازمه این انقلاب است و متعهد و ملتزم به احکام اسلامی است.

وی افزود: بعد از این همه آزمون و خطا و تحمل سختی‌های بعد از پیروزی انقلاب متاسفانه هنوز بعضی از افراد و اندیشه‌ها در داخل کشور خود را به بیگانه وصل می‌کنند.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: انقلاب در قالب تفکر بسیجی به نقاط مختلف منطقه صادر شده و برای مثال از عراق بعثی عراقی را ساخت که امروز به عنوان اندیشه متحد با انقلاب مطرح است.

وی گفت: وقتی تفکر بسیجی در عراق و سوریه به وجود آمد، دیدیم که چگونه به داعش پایان داد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: در حال حاضر مساله فلسطین به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شده است و بعد از این همه تلخی‌هایی که در این مدت بوده، ثمره شیرین چیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه و تعمیق تفکر و صدور اندیشه بسیجی همت کنید افزود: بسیج علاوه بر حوزه‌های نظامی در عرصه‌های دیگر نیز بسیار موفق است.

وی گفت: در حوادث غیر مترقبه‌ای که در کشور به وجود می‌آید، بسیج و سپاه و سایر نیروهای مسلح با اشاره رهبر معظم انقلاب این مسایل را به زیبایی حل می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بسیج در مسایل بهداشتی، درمانی و کمک‌های مومنانه هم بسیار موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: ما امروز در آستانه یک انتخابات دیگر هستیم که این انتخابات از خرمشهرهایی است که طبق گفته مقام معظم رهبری در پیش داریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امیدواریم دولت آینده برای اقشار ضعیف و محروم برنامه مطلوبی داشته باشد و بسیج، سپاه و سایر نهادهای حمایتی تا زمانی که یک دولت جوان حزب‌اللهی روی کار بیاید باید مشکلات و فوریت‌هایی که در حوزه معیشت برای اقشار ضعیف وجود دارد را برطرف کنند.

وی افزود: عده‌ای از مردم تحت حمایت هیچ نهاد حمایتی و قانونی نیستند، این نوع خانواده‌ها شرایط خاصی دارند و باید توجه ویژه‌ای به آنها صورت گیرد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین هم در ابتدای این دیدار ضمن تبریک پیروزی مردم ایران در آزادسازی خرمشهر و پیروزی جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی در نبرد ۱۲ روزه سیف‌القدس گفت: طبق گفته امام خمینی (ره) فلسطین مساله اول و اصلی جهان اسلام است.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی افزود: اتفاقات اخیر در منطقه نشان داد که راهبرد امام راحل نه تنها فراموش نشده بلکه عملیاتی شده و به منصه ظهور رسیده است.

وی گفت بعد از امام خمینی (ره) با تدابیر رهبر معظم انقلاب، جهان اسلام و فراتر از آن در جهت پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین مساله اصلی جهان شد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: بعد از این حادثه در بسیاری از کشورهای غیرمسلمان، کشورهای اروپایی و آمرکایی راهپیمایی‌های بزرگ صورت گرفت و مردم این کشورها از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند که این نصرت و پیروزی نصیب جهان اسلام شد.

وی با اشاره به اینکه صدای شکسته شدن استخوان‌های پوسیده رژیم منحوس صهیونیستی به گوش جهانیان رسیده است افزود: اصلی‌ترین عامل شکل‌دهنده این رژیم اشغالی که امنیت بود در این عملیات به صورت راهبردی شکست خورد و خود اشغالگران هم از ادامه سیطره امنیتی که در سرزمین‌های اشغالی داشتند، ناامید شدند.

سردار سلیمانی اظهار داشت: مساله‌ای که در حال حاضر در داخل کشور قابل توجه است، مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به خصوص محرومین و مستضعفین است.

وی گفت: حالا که ما به سمت یک انتخابات خوب حرکت می‌کنیم، مجلس و دولت باید تصمیم بر این بگیرند که محرومیت را از کشور پاک کنند و در جلساتی که با مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم ما به عنوان بسیج اعلام آمادگی کردیم، قرار است ان شاءالله یک برنامه ۱۰ ساله برای زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم تنظیم و به سرعت آغاز شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: بسیج در موضوعات مهمی مانند آب آشامیدنی و کشاورزی، جاده‌های روستایی، مسکن محرومین و اشتغال با همه ظرفیت‌ها فعالیت دارد.

وی افزود: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی نسبت به سال‌های گذشته کارهای خوبی انجام شده است و ان شاءالله این مسیر از سوی سپاه پاسداران و سازمان بسیج تقویت خواهد شد.

سردار سلیمانی گفت: فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) و مجموعه همکارانشان در استان هم در این زمینه خیلی مجاهدت کردند که جا دارد در محضر جنابعالی و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان از مجاهدت‌های آنان در این خصوص تشکر کنیم.

وی افزود: تلاش ما هم بر این است که به دوستان کمک کنیم تا برنامه‌های عملیاتی مشخصی که برای خراسان جنوبی تدوین شده است را عملی کنیم، در این راستا با دستگاه‌های دولتی نیز توافقاتی صورت گرفته و نیازمند یک پشتیبانی خوب است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مساله آب برای مردم عزیز این منطقه خیلی حیاتی است و ما باید مردم این منطقه را در این حوزه در اولویت قرار دهیم تا طرح میان‌مدت انتقال آب از دریای عمان در دولت جدید به سرعت آغاز و عملیاتی شود و مردم از تنگناها خلاصی پیدا کنند.

 

 

 

رعایت محدودیت‌ها سبب کاهش آسیب‌های کرونا می‌شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعطیلات پیش‌رو طبق تصویب ستاد ملی کرونا ترددهای بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه ممنوع است و توجه دقیق به سیاست‌های ابلاغی در وهله اول خسارات و صدمات ناشی از شیوع کرونا به جامعه و مردم را کاهش می‌دهد.

حمید ملانوری روز شنبه در حاشیه حضور ویدئوکنفرانسی در هفتادمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: طبق اعلام ستاد ملی کرونا از ۱۲ ظهر چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد سفر استانی ممنوع است و در این مدت پلاک‌های بومی حق خروج و پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به استان را نخواهند داشت.

وی گفت: ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا برای کاهش روند شیوع و حفظ سلامتی مردم دنبال شده که در کنترل کرونا بسیار اثرگذار بوده است.

استاندار خراسان جنوبی همراهی مردم در این مدت را از عوامل اصلی موفقیت در مدیریت بیماری ذکر کرد و افزود: با توجه به اهمیت تداوم روند کاهشی شیوع ویروس از مردم خواستاریم از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.

وی اظهار داشت: در این محدودیت‌ها افرادی که سفر ضروری دارند با توجه به ممنوعیت ورود و خروج باید از ناوگان‌ حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

ملانوری گفت: همکاران ما در فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی نیز باید به جهت مدیریت شرایط، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: براساس گزارش‌های رسیده وضعیت کرونا در خراسان جنوبی به ثبات رسیده و لازم است برای حفظ این روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از امروز (هشتم خرداد) که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، تعداد مناطق نارنجی خراسان جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به چهار شهرستان رسید.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند. در حال حاضر هیچ نقطه قرمز (خیلی پرخطر) در این استان نداریم.

خراسان جنوبی از هفته دوم فروردین امسال وارد موج چهارم کرونا شد به طوری که اواخر فروردین ماه هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

 

 

 

 

طرح ملی نذر آب چهار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح ملی نذر آب چهار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته طرح ملی نذر آب چهار، تابستان امسال در این استان اجرا می‌شود.

محمدرضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خراسان جنوبی تاکنون شاهد برگزاری سه طرح ملی نذر آب بوده است اظهار داشت: پیگیری‌های صورت گرفته این طرح را در استان ادامه‌دار کرده که شاهد نتایج خوب و رضایتمندی مردم مناطق محروم بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ پیرو بحث خشکسالی طرح نذر آب در استان‌های خشک و کم‌آب از جمله خراسان جنوبی اجرایی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به کاهش قابل توجه میزان بارش‌ها در یک سال گذشته گفت: امسال چهارمین مرحله از طرح ملی نذر آب با قوت بیشتری در مناطق آسیب دیده از خشکسالی استان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون نشست‌هایی با حضور دستگاه‌های مربوطه به منظور بررسی در خصوص مکان و نحوه اجرای طرح در شهرستان‌های استان انجام می‌شود که امیدواریم این خدمات در مناطق مورد نظر منشا خیر باشد.

رضایی با اشاره به رسالت‌های هلال احمر مبنی بر کاهش آلام بشری در زمان آرامش و بحران بیان کرد: جمعیت هلال احمر استان در راستای انجام وظایف ذاتی تمام توان خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح عام‌المنفعه و انسان دوستانه به کار می‌گیرد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح نذر آب در سال‌های گذشته ۱۴ هزار نفر در ۹۷ روستای استان از خدمات مختلف درمانی، معیشتی و آموزشی بهره‌مند شدند.

کاروان نذر آب در سال‌های گذشته از استان‌های همدان، اردبیل، خراسان رضوی و شمالی،  یزد و سمنان برای خدمات خیرخواهانه وارد خراسان جنوبی شدند.

 

 

اقدامات شهرداری‌های خراسان جنوبی در جریان انتخابات ارزیابی می‌شود

بیرجند – رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان جنوبی از ارزیابی اقدامات شهرداری‌ها در جریان انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مالکی با بیان این مطلب در جلسه ارتباط ویدئوکنفرانسی با شهرداران استان که با موضوع تبلیغات محیطی برگزار شد، خاطرنشان کرد: تبلیغات، نقش بسیار مهمی در عرصه انتخابات به ویژه در حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی دارد.

وی گفت: در شرایط فعلی و با عنایت به نزدیک شدن به روز برپایی انتخابات، فضاسازی شهری و استفاده از بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و امکانات در اختیار شهرداری برای نصب بنرها و پوسترهای انتخابات مورد انتظار است.

به گفته وی؛ هدف از تبلیغات محیطی، تأثیرگذاری بر میزان مشارکت مردم در انتخابات اشت.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری، به چهار رکن اصلی انتخابات اشاره کرد و گفت: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت اصلی ترین ارکان انتخابات می‌باشند.

مالکی ادامه داد: اگر چه همه ما به نوعی در عملیاتی شدن این چهار رکن، نقش داریم اما مهمترین تکلیف ما این است که از امکانات و تجهیزات در اختیار برای ترغیب و تشویق مردم، به حضور در انتخابات حداکثر استفاده را ببریم.

وی انتخابات را اولویت اول و مهمترین برنامه دستگاه‌ها در شرایط موجود خواند و متذکر شد: با عنایت به تلاش معاندان برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات، این وظیفه ماست که با تبلیغات درست، شور و نشاط انتخاباتی را ایجاد نمائیم.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری نیز در ادامه از آمادگی کامل شهرداری‌های سطح استان برای برپایی انتخابات گفت و خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت موضوع انتخابات، این تکلیف همه ماست که با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار برای ترغیب مردم به مشارکت در این امر مهم بهره ببریم.

اشرفیان با پیشنهاد تشکیل کمیته ارزیابی برای رصد اقدامات شهرداری‌ها در این زمینه، تصریح نمود: شهرداران محترم می‌بایست با تهیه بروشورها، بنرها و پوسترهایی حاوی بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص اهمیت انتخابات اطلاع رسانی نمایند.

وی تأکید کرد: در این اقدامات، رأی اولی‌ها باید جایگاه ویژه ای داشته باشند.

در ادامه این جلسه که با حضور نماینده صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی همراه بود، شهرداران حاضر از طریق ارتباط تصویری به تشریح اقدامات خود در زمینه تبلیغات انتخابات پرداختند و در پایان به این نکته هم تأکید شد که؛ با توجه به نقش بسیار مهم شهرداری‌ها در فضاسازی شهری، ضمن تشکیل کمیته ارزیابی، عملکرد شهرداری‌ها در این ایام، رصد و پایش می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*