اخبار خراسان جنوبی / راهکارهای توسعه صادرات خراسان جنوبی روی میز مسوولان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با هشتمین روز دهه کرامت؛
شمیم عطر بیرق رضوی در حاجی آباد زیرکوه پیچید
با حضور کاروان زیر سایه خورشید، حاجی آباد زیرکوه معطر به قدوم خدام حرم رضوی شد.

کاروان «زیر سایه خورشید» امروز (۲۹ خرداد) در جریان حضور خود در خراسان جنوبی، ابتدا به شهر حاجی آباد زیرکوه سر زد تا شمیم عطر رضوی در جای جای این شهر بپیچد.

 

همزمان با هشتمین روز از دهه کرامت خادمان آستان قدس ضمن دیدار با امام جمعه با حضور در گلزار شهدای گمنام شهر حاجی آباد زیرکوه به غبارروبی و عطر افشانی پرداختند. در ادامه برنامه‌ها با پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) به مناسبت روز دختر در موسسه باغ رضوان (دختران بی سرپرست و بدسرپرست) حضور یافتند و با مدیحه سرایی و اهدای تبرکات رضوی به آن‌ها دل‌هایشان را زائر رضوی کردند و پیمانه پیمانه نور و امید را بر جان زدند.

 

همچنین کاروان زیر سایه خورشید حامل پرچم آستان قدس رضوی متشکل از یک مداح، روحانی و خدام حرم مطهر امام هشتم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در پاسگاه شاهرخت حضور یافت و با رعایت پروتکل های بهداشتی با نظامیان دیدار کردند.

 

 

 

 

 

شکست کارزار تحریم انتخابات

شکست کارزار تحریم انتخابات؛ نوبت رفاقت همه ایرانیان است

 با مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی، دفتر پرماجرای انتخابات سیزدهم بسته شد و اکنون نوبت رفاقت. پشت سرگذاشتن رقابت‌ها و دلخوری‌های طبیعی حاصل از آن است.

به گزارش ایرناپلاس، نخست باید به نامزد پیروز به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ایران و همه کسانی تبریک گفت که زمینه این مسابقه سیاسی را فراهم آوردند و صحنه ای باشکوه و متمدنانه را از یک رقابت سالم و مفید آفریدند.

در مرحله بعد لازم است به همه مردم ایران شادباش گفت که با نقش‌آفرینی ممتاز خود در این برهه حساس تاریخی، کشور را یک گام دیگر به پیش بردند و در منطقه‌ای که بعضی کشورهایش تاکنون رنگ صتدوق رای را ندیده‌اند، الگویی موفق از همزیستی در عین اختلافات رائه دادند.

در همین راستا باید به همه برگزارکنندگان اعم از مجریان و ناظران انتخابات و همه نامزدهایی که به این رقابت شور و معنا بخشیدند و طرفداران‌شان، سپاس گفت که اگر نبودند، هیچگونه رقابت و مشارکتی شکل نمی‌گرفت و «انتخابات» بی‌معنا می‌شد.

همچنین لازم است که از دولت مظلوم و کوشای دوازدهم تقدیر کرد که با وجود همه نامهربانی‌ها، تنش‌ها، تحریم‌ها، تخریب‌ها، سیاه‌نمایی‌ها، کرونا و اتهام‌های بی‌سابقه، زمینه برگزاری یک انتخابات آبرومند را در تراز جمهوری اسلامی فراهم کرد و بی‌طرفانه پاسدار رای و نظر میلیون‌ها ایرانی بود.

اما پس از قدردانی و تبریک، اکنون که نتیجه انتخابات مشخص شده، نکات و تذکراتی لازم است که همه شخصیت‌ها، دلسوزان و آحاد مردم شریف را به تامل در آن فرامی‌خوانیم:

۱‌. رقابت تمام شد و از امروز نیاز مبرم کشور به رفاقت، همدلی، همراهی و هم‌افزایی است؛ رئیس‌جمهوری منتخب، رئیس‌جمهور همه هشتاد و چند میلیون ایرانی است؛ چه به نامزد پیروز رای داده باشند چه حتی در انتخابات شرکت نکرده باشند؛ مبادا اختلاف نظرها در ایام انتخابات به روزهای آینده تسری یابد که هیچ منفعتی برای کشور، مردم، نظام و انقلاب نخواهد داشت.

۲. شکست کارزار سنگین تحریم انتخابات که از ماه‌ها قبل تدارک شده بود، جنبه مهم دیگر نتایج این انتخابات است؛ این اتفاق نشان داد بوق‌های تبلیغی_تخریبی رسانه‌های خارج‌نشین نه تنها شناختی «حداقلی» از مردم ایران و روحیات آنها ندارند بلکه آشکارا بر طبل پوسیده‌ای می‌کوبیدند که از مدت‌ها پیش تهی بوده است!

حجم عظیم و بی‌سابقه فشار روانی برای بایکوت صندوق رای به تنهایی نشان می‌دهد که چه شکست بزرگی نصیب لندن‌نشین‌ها و دوستانشان شده است؛ قدر این هوشمندی و نجابت مردم را باید دانست و باید از دادن هرگونه بهانه برای تکرار دشمنانه تحریم‌ها و بایکوت‌ها حذر کرد.

۳. مطالبه رفاه مردم در دریای مشکلات تحریمی کنونی، فوری‌ترین و مهم‌ترین خواسته میلیون‌ها نفری است که در سخت‌ترین شرایط جنگ اقتصادی آمریکا و غرب پای صندوق‌ها آمدند و نقشه‌های ایران‌سوز را نقش برآب کردند.

۴. موضوع مهم تحریم و مذاکرات احیای برجام برای رفع آن، جهت‌گیری کلی دولت سیزدهم را روشن کرده است؛ چنانچه آیت‌الله رئیسی به عنوان نامزد پیروز در مناظره‌های انتخاباتی اعلام کرد به برجام اعتقاد دارد و تلاش خواهد کرد با احیای آن، بخش مهمی از تکانه‌های اقتصادی کنترل شود.

ظرفیت مناسبی را که تیم دیپلماسی دولت دوازدهم در متن مذاکرات وین و دیگر سطوح بین‌المللی آفریده، باید قدر دانست و ضمن ادامه آن، از هیچ تلاشی برای الغای هرچه بیشتر تحریم‌ها، دریغ نکرد.

در این زمینه به طور قطع می‌توان با هدایت‌های رهبری و کمک شورای عالی امنیت ملی از تجارب ظربف و همکارانش بهره گرفت؛ توجه داشته باشیم موفقیت در شکست تحریم‌ها، در درجه نخست به نام نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران نوشته خواهد شد.

۵. ادامه سیاست‌های بهداشتی کنترلی و تداوم تزریق گسترده واکسن، یکی دیگر از اولویت‌های دولت سیزدهم است که بدون فوت وقت باید اجرایی شود. در این مورد خاص لازم است تا مهار کرونا، از تجارب گسترده مدیریتی در شبکه بزرگ بهداشتی کشور استفاده شود. هرگونه کوتاهی، اهمال و سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطا، منتهی به آسیب جانی و بهداشتی هزاران ایرانی خواهد شد و در کنار آن پیامدهای سویی بر سلامت روان مردم خواهد گذاشت.

۵. شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و تحولات منطقه‌ای و جهانی به‌گونه‌ای است که حداکثر تدبیر و درایت را از سوی دولت سیزدهم و مجلس همسو با آن طلب می‌کند؛ یک چراغ راه مناسب می‌تواند بازخوانی تجربه دولت و مجلس اصولگرا در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ باشد؛ اگر سران و شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرایی به آن تجربه‌ها توجه کنند و با اجتناب از خطاهای آن دوران، کشور را به سلامت از این مرحله عبور دهند، ان‌شاءالله نام نیکی از خود برجا خواهند گذاشت.

۶. همه سیاسیون، مدیران، شخصیت‌ها، گروه‌ها و جناح‌هایی که در این انتخابات توفیق نیافتند نیز لازم است بدون هرگونه مچ‌گیری یا دامن زدن به اختلاف‌های غیرسازنده، هم‌افزایی با دولت جدید را در دستور کار قرار دهند و همه ظرفیت‌های فکری_عملی خود را برای کشور و مردم در اختیار دولت جدید قرار دهند. استفاده از تجربه‌های ارزشمند مدیران دولتی که سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ را پشت سر گذاشته‌اند، هنر دولت آینده است که امیدواریم مغفول نماند.

۷. در مقابل آن بخش از صاحبان آرایی که با رای به ابراهیم رئیسی پیروزی او را آفریدند، خیل عظیمی از مردم با سلیقه‌ای متفاوت حضور دارند که هرگز نباید نتیجه انتخابات را شکست خود دانسته و مغبون باشند؛ در میان رای «ندهندگان» به نامزد پیروز، علاوه بر کسانی که در انتخابات شرکت کردند، بخشی از مردم هستند که به هر دلیلی برای مشارکت، مجاب نشدند؛ آنچه در یک جامعه فرهیخته و متخلق به آداب اسلامی و انسانی رخ می‌دهد، پذیرش همه سلایق و رویکردهای همه آحاد مردم است، اعم از کسانی که رای داده و نداده‌اند.

هیچ مجوز شرعی، قانونی، عقلی و ایمانی وجود ندارد تا با تمسک به آن، جمعیت میلیونی ناموافق با نامزد پیروز و کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، قابل انکار یا حذف باشند. اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند همه مردم ایران را صاحبان حقوق شهروندی بدانیم و الزامات قانونی زندگی آنان را فراهم کنیم. تجربه تنش‌های داخلی و آثار وحشتناک آن در کشورهای منطقه می‌تواند فرا راه همه مسئولان، آحاد و سلایق متنوع کشور باشد.

 

رئیس‌جمهور منتخب و درس‌های انتخابات ۱۴۰۰

رئیس‌جمهور منتخب و درس‌های انتخابات ۱۴۰۰

سرانجام انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با همه بیم و امیدها و هیجاناتش به پایان رسید و اکنون، همان‌گونه که بسیاری با توجه به آرایش انتخابات پیش‌بینی می‌کردند، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات شد و توانست با رای مردم، ردای خدمت آنان را در عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به تن کند.

به گزارش ایرناپلاس، فارغ از مباحث درباره ترکیب نامزدها و بررسی صلاحیت‌ها که پیش از آن سخن زیاد گفته شده و در نتیجه نیز موثر بوده، به نظر می‌رسد اکنون باید با تحلیل رفتار مردم و گروه‌های سیاسی، درس‌هایی گرفت و برای توفیق ملی در شرایط جدید و بهبود اوضاع تلاش کرد.

نکته اول درباره میزان مشارکت است. میزان مشارکت اعلام شده نزدیک ۵۰ درصد بوده که بالاتر از انتخابات گذشته مجلس است و نشان می‌دهد تلاش‌ها برای تحریم انتخابات به نتیجه نرسید. با این حال کاهش ۲۵ درصدی مشارکت در انتخابات، جای تحلیل‌های عمیق دارد.

ممکن است طیف برانداز که به دلیل فاصله زیاد رهبرانشان با مردم ایران، بخواهند جمعیت خودداری‌کننده از مشارکت را همراه خود به حساب آورند، اما روشن است که عدم مشارکت در این انتخابات انگیزه‌های متفاوت داشته که نمی‌توان آن را به حساب مخالفت با جمهوری اسلامی نوشت. گروه‌هایی که نامزدشان در انتخابات حاضر نبودند، کسانی که به روند برگزاری انتخابات معترض بودند و بیش از همه، مردمی که به مشکلات معیشتی‌شان معترض بودند، در این دسته جا می‌گیرند.

شاید یکی از معنادارترین ارقام انتخابات اخیر، میزان آراء باطله است که مقام دوم را دارد. این گروه کسانی هستند که به کشورشان وفادارند، دغدغه امنیت و ثبات دارند و از شورش و دخالت خارجی بیزارند؛  اما در میان نامزدها کسی که بتواند مشکلات را حل کند نیافته‌اند و با این روش، چه بسا هم درصدد نشان دادن پایبندی خود به کشور و همچنین اعتراضشان هستند.

در این انتخابات، فراخوان‌های روزهای آخر اصلاح‌طلبان با پاسخ گسترده روبرو نشد، شاید از این جهت که مردمی که غم نان دارند و مشکلات اقتصادی، زندگیشان را دچار صدمه شدید کرده، گوشی برای شعارهایی نظیر اینکه «دمکراسی و رای مردم در خطر است» ندارند و ترجیح داده‌اند یا عطای مشارکت را به لقایش ببخشند و یا شانس خود را با چهره‌ای دیگر بیازمایند.

همچنین آرای آقای رئیسی و افزایش حدود دو میلیونی آن نسبت به دوره پیش، نشان می‌دهد علاوه بر هواداران اصولگرایان، طیف خاکستری نیز دنبال تغییر بوده‌اند و این‌بار به این جریان فرصت مدیریت داده‌اند، شاید به این امید که در فضای یکدست و فارغ از مجادلات سیاسی، مشکلاتشان حل شود و امیدواریم این‌گونه شود.

اکنون جریان اصولگرا هر سه قوه را در اختیار دارد و دیگر دولت روحانی و جریان اصلاحات و اعتدال که مقصر وضع موجود خوانده می‌شد، سهم چندانی در حاکمیت ندارد. از این رو آنها بدون بهانه باید به تدبیر کشور بپردازند و به مردم هم پاسخگو باشند.

واقعیت آن است که اکنون دولت جدید در شرایطی مدیریت کشور را برعهده می‌گیرد که با تلاش‌ها و مذاکرات مداوم چند ماه اخیر، پرونده تحریم‌ها رو به زوال است و منشا مهم مشکلات اقتصادی کشور درحال پایان و این زمینه خوبی برای رهایی مردم از مشکلات معیشتی فراهم می‌کند.

در رقابت‌های انتخاباتی، از سوی رقیب جریان پیروز ادعاهایی مطرح شد، از جمله مواردی از این دست که این جریان، حاضر به تعامل با دنیا نیست، فضای مجازی و حقیقی را بسته و امنیتی می‌کند و آزادی‌های مردم را سلب؛ برعکس، آقای رئیسی در مناظره‌ها چنین مواضعی نداشت و خود را متعهد به اجرای برجام اعلام کرد و حتی FATF را در صورت دارای نفع، قابل اجرا دانست و تاکید کرد که موافق آزادی بیان و انتقاد و فعالیت مخالفان و منتقدان است و در ریاست دستگاه قضا، رسانه‌ای را فیلتر یا تعطیل نکرده است.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری منتخب و همراهانش که هم سابقه عملکرد دولت نهم و دهم را دارند و هم رویکردی درازمدت و نگاه به آینده، در مسائل داخلی و خارجی، رویکردی نسبتا میانه‌رو و عمل‌گرایانه اتخاد خواهند کرد و به تندروهایی که این روزها همه تبلیغات رقیب، بر پررنگ کردن آنان در جریان اصولگرا متمرکز شده بود، میدان نخواهند داد. روشن است که لازمه اداره امور کشور هم همین است.

با این وصف حجت الاسلام والمسلمین رئیسی باید با استفاده از تجارب مثبت خود در قوه قضائیه، تلاش کند دستاوردهای دولت کنونی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حفظ و بلکه تقویت کند. نقایصی که دولت کنونی را دچار آن می‌بیند، همچون سوء‌مدیریت یا مدیریت غیرچابک و بیرون از میدان، در دولت خود برطرف کند و در شرایطی که با یکدستی حاکمیت و اجرای مجدد برجام، عملا موانع داخلی و خارجی کاسته شده، به اصلاح امور بپردازد.

در این صورت امید می‌رود انتخابات دیروز برای همه مردم، نویدبخش توفیق و پیروزی باشد؛ گرچه این هدف به سادگی قابل حصول نیست.

این انتخابات، البته لزوم بازبینی و اصلاح فرایند انتخابات، نظارت، بررسی صلاحیت‌ها و نقش احزاب را نشان داد که برای کارآمدی دولت‌ها و شیوه انتخاب مردم، بزرگان نظام به همراه نخبگان و قانونگذاران، باید از همین امروز برای اصلاح این فرایندها تلاش کنند.

 

 

 

 

 

 

 

اعلام نتایج شوراهای اسلامی شهر در خراسان جنوبی/ ۵

 

فرماندار بیرجند نتایج قطعی و رسمی ششمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند را اعلام کرد.

علی ناصری  با اشاره به ۱۱۵ شعبه اخذ رأی در بیرجند اظهارکرد: در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۲۰۰ هزار تعرفه رأی بین شعب توزیع شد که ۷۳ هزار و ۷۰ تعرفه مصرف شده است.

فرماندار بیرجند تعداد آرا مأخوذه را ۷۱ هزار و ۳۰ رأی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۴ هزار و ۵۱۷ رأی صحیح و ۶ هزار و ۵۱۳ رأی باطله بوده است.

ناصری بیان کرد: از مجموع آرا مأخوذه صحیح بالاترین میزان رأی با ۱۱ هزار و ۴۷۴ رأی را علیرضا محمودی راد کسب کرده است.

وی گفت: همچنین فرید فروزانفر با ۱۰ هزار و۶۷۱ رأی، فاطمه زهرا هلال بیرجندی با ۱۰ هزار و ۵۹۵ رأی، مرتضی یزدان شناس با ۹ هزار و ۸۲۴ رأی، محمد مهدی درخشی ۸ هزار و ۴۷۹ رأی، رضا حسنی صفت با ۷ هزار و ۱۹۶ رأی، عباس سروری با ۷ هزار و ۱۰ رأی، مهدی عبدالرزاق نژاد با ۶ هزار و ۷۲۶ رأی و ویدا ناصری با ۶ هزار و ۷۲۴ رأی به شورای ششم شهر بیرجند راه یافته اند.

ناصری بیان کرد: نگین ناصح با ۶ هزار و۲۸۶ رأی، مهدی میری ۶ هزار و ۱۲۷ رأی، فریدون ابراهیمی ۶ هزار و ۲۰ رأی، محمد رمضانی ۵ هزار و ۷۸۱ رأی، ابوالفضل علیزاده بیرجندی ۵ هزار و ۴۴۹ رأی و محمد حسین زراعتکار ۵ هزار و ۴۰۲ رأی به عنوان اعضای علی البدل شورای شهر بیرجند انتخاب شدند.

فرماندار بیرجند عنوان کرد: ۸۳ نامزد در ششمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند با یکدیگر رقابت داشته اند.

 

نتایج شورا‌های اسلامی شهر در دیگر شهرهای خراسان جنوبی به شرح ذیل اعلام شد:

 

منتخبین شورای شهر سرایان:
۱) جواد زینبی ۳۵۵۰ رأی
۲) سعید مظفری ۲۶۷۹ رأی
۳) خانم رقیه میرفرح ۱۹۶۱ رأی
۴) محمد حسن تیموری ۱۸۴۱ رأی
۵) امیر اصغری ۱۵۳۰ رأی

منتخبین شورای شهر بشرویه:
۱- حسین شاکری با تعداد ۴۱۱۶ رای
۲- محمدرضا وکیل زاده با تعداد ۲۶۳۹ رای
۳- علی قلیان اول با تعداد ۲۵۴۴ رای
۴- محمد اسماعیلی اول با تعداد ۲۱۸۵ رأی
۵- مطهره زیباییان با تعداد ۱۹۲۶ رأی

منتخبین شورای شهر فردوس:
۱- سید مهدی علی پرست ۶۰۷۶رأی
۲- حسین اکبری ۵۲۴۶رأی
۳- هادی واحدی ۴۱۴۸رأی
۴- مهدی آبیار ۳۴۶۱رأی
۵- سید فرید سعادت قدسی نیا ۳۰۲۵

منتخبین شورای شهر خوسف:
۱- محمدرضا خوشحال ۱۳۴۹ رای
۲- محمد نوروزی ۱۰۴۶ رای
۳- محمدصالحی نسب ۹۳۸ رای
۴- علی رومنجانی ۹۱۵ رای
۵- علیرضا باقری ۷۵۸ رای

 

منتخبین شورای شهر اسدیه:
۱- فیروز غلامی با کسب ۱۴۷۸ رأی
۲- محمد حمزه بی خویش با کسب ۱۰۷۶ رأی
۳- ابراهیم رحمانی فورگ با کسب ۱۰۳۵ رأی
۴- غلام سرور هرمزی با کسب ۸۶۳ رأی
۵- حسین خسروی فرزند غلامرضا با کسب ۸۵۲ رأی

 

منتخبین شورای شهر سربیشه:
۱- حسین محمدی ۱۸۷۶رأی
۲- علیرضا خیاط ۱۸۶۴رأی
۳- مجتبی شیخ زاده ۱۸۳۶رأی
۴- فاطمه صفاری ۱۷۹۰رأی
۵- داراب سمیعی ۱۵۹۰

منتخبین شورای شهر نهبندان
۱- اسدالله سرابندی: ۲۴۲۲رأی
۲- محمدافشاریان: ۲۱۱۹رأی
۳- فرشته رشید نژاد: ۲۱۰۶رأی
۴- مهدی سرابندی: ۲۰۳۶رأی
۵- رضا فرزان: ۱۹۵۷

منتخبین شورای شهر حاجی آباد زیرکوه:
۱- محسن بخشی ۱۱۹۴رأی
۲- فاطمه خانی ۱۱۱۵رأی
۳- حسن روحی ۱۰۷۵رأی
۴- محمدعلی معاونی ۱۰۴۶رأی
۵-  علیرضا صیقلی ۱۰۱۱

منتخبین شورای شهر قاین:
۱-سید اسماعیل ترحمی ۳۲۷۳رأی
۲- محمد رضا قرایی ۲۹۳۲رأی
۳- مهدی احمدنژاد ۲۷۹۳رأی
۴- مجتبی فلاحتی ۲۷۳۹رأی
۵- فاطمه سادات شفیعی ۲۷۲۳

منتخبین شورای شهر طبس:
۱- محمدجواد راستینه ۶۴۸۲رأی
۲- رسول عراقی ۶۱۷۸رأی
۳- سیدمجتبی حقانی ۵۱۶۹رأی
۴- زهرا حسین‌پور ۳۹۲۰رأی
۵- غلامحسین طاهری ۳۸۸۹

 

 

اجرای مجدد محدودیت تردد شبانه در خراسان جنوبی

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی از اجرای محدودیت تردد شبانه از دیشب خبر داد.

سرهنگ عباسی گفت: محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد از (شنبه) از سر گرفته می‌شود و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی افزود: مردم نگران پیامک‌های ثبت تخلف تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در روز‌های ۲۷ و ۲۸ خرداد ماه نباشند، زیرا جریمه‌ها اعمال نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیش از ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی پرداخت شد

بیش از ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی پرداخت شد

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر استان پرداخت شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

مهدی عصمتی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه سال جاری از ۲۰ فروردین تاکنون برای کمک به جامعه عشایری استان و عبور از این بحران روزانه ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به حوزه عشایری پرداخت شده است.

وی با اشاره به آغاز خرید پشم دام عشایر استان بیان کرد: تعاونی‌های عشایری، پشم تولیدی عشایر را با قیمت پایه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: حتی پشم سفید و مرغوب با قیمتی بالاتر از عشایر خریداری می‌شود که سبب افزایش نرخ پشم در بازار شده است.

وی افزود: با ورود تعاونی‌های عشایری، قیمت پشم دام از ۶ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

عصمتی پور گفت: در راستای تنوع‌بخشی به مشاغل حوزه عشایری چند دستگاه ریسندگی خریداری و تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای خرید بیشتر از این دستگاه به عشایر پرداخت شد.

وی افزود: زنان زحمتکش عشایر در گذشته با دستگاه نخ‌ریسی به نام جلک روزانه ۷۵۰ گرم پشم را ریسندگی و تبدیل به پشم می‌کردند ولی با این دستگاه پس از تحویل پشم حلاجی شده از تعاونی‌ها روزانه با این دستگاه در حدود سه کیلوگرم نخ ریسندگی می‌کنند که در ماه مبلغی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد ایجاد می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه بیمه عشایری از ۱۰ شرکت تعاونی عشایری در استان، هشت شرکت موفق به اخذ کد بیمه شده‌اند و این بدان معناست که خودشان می‌توانند عشایر را بیمه کنند.

وی گفت: این بیمه برای عشایر بسیار کارآیی داشته و برای آینده آنان و فرزندانشان حائز اهمیت است زیرا این بیمه دارای خدمات بازنشستگی همچنین از کارافتادگی  بوده و نیز قابل انتقال به سایر بیمه‌ها است.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزار نفر در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی استان شامل شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است.

 

مشارکت ۹۴.۸۱ درصدی مردم «خوسف» در انتخابات/۲

فرماندار شهرستان خوسف گفت: ۹۴.۸۱درصد مردم شهرستان در انتخابات مشارکت داشته‌اند که این مهم نشان از آگاهی، تعهد و پایبندی آنان به نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های والای آن است.

محمدعلی آخوندی با اشاره به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار داشت: برای این مهم ۷۴ صندوق رأی در این شهرستان مستقر شد.

وی با بیان اینکه از مجموع صندوق‌های رأی ۳۴ صندوق مربوط به بخش مرکزی و ۴۰ صندوق مربوط به ماژان بوده است، بیان داشت: در بخش مرکزی شهرستان خوسف ۵۲ روستا داریم که از این تعداد، ۲۶ روستا واجد شرایط انتخابات و داشتن شورا بودند.

 

 

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی خبر داد؛

خراسان جنوبی رکورددار حضور حداکثری در انتخابات/مشارکت۷۴درصدی مردم/۲-۳

خراسان جنوبی رکورددار حضور حداکثری در انتخابات/مشارکت۷۴درصدی مردم

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی بابیان اینکه استان رکورددار حضور در انتخابات بود، گفت:مشارکت مردم خراسان‌جنوبی به بیش از ۷۴ درصد رسید.

ناصر خوش خبر افزود: مردم خراسان‌جنوبی آگاهانه و پرشور در انتخابات ۲۸ خردادماه شرکت کردند که برگرفته از باورها و فرهنگ انقلابی مردم این دیار بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد:  خراسان‌جنوبی رتبه اول مشارکت را در سطح کشور براساس تعرفه‌های مصرفی داشته است و نرخ مشارکت به بیش از ۷۴ درصد رسیده که استان‌های دیگر فاصله بسیار زیادی با استان ما دارند.

خوش خبر با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب نیز در خراسان‌جنوبی بیشترین رأی را آورده است

آماده سازی سیستم‌های حفاظتی جایگاه عرضه سوخت در زمان قطعی احتمالی برق/۳

سیستم‌های حفاظتی جایگاه در زمان قطعی احتمالی برق مجاری عرضه سوخت آماده سازی شد.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت : با توجه به احتمال افت ولتاژ و قطعی برق در مجاری عرضه سوخت استان اقدامات کنترلی و پیش گیرانه در خصوص عدم توقف عملیات این مجاری عرضه انجام شده است.

مردانی افزود : در این راستا ضمن تاکید بر آماده به کار بودن دیزل ژنراتور جایگاه‌ها ، سایر سیستم‌های حفاظتی مجاری عرضه علی الخصوص سامانه هوشمند سوخت نیز به منظور کاهش عوارض ناشی از قطعی برق در مجاری عرضه ، کنترل و مورد بازدید وبررسی کارشناسان منطقه قرار گرفت.

وی گفت : جایگاه‌های استان به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به هم استانی‌ها و مسافران را دارند.

 

 

 

اعطای ۱۰ سهمیه برگزاری کارگاه آموزشی به سمن‌های جوانان/۷

سمن‌های جوانان خراسان جنوبی سهمیه برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی دانش افزایی و ارتقای مهارت را از وزارت ورزش و جوانان دریافت کردند.

سرپرست معاون امور جوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت : سهمیه برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی دانش افزایی و ارتقای مهارت اعضای سمن‌های جوانان برای خراسان جنوبی ، از وزارت ورزش و جوانان هدف گذاری شده است، که کارگاه‌های مصوب استان با توجه به اولویت بندی شورای داوری استان، حمایت خواهند شد.
قناد افزود : برای توانمند سازی سازمان‌های مردم نهاد جوانان از طریق حمایت روش‌مند و موثر آن ها ، از برگزاری کارگاه‌های سمن‌های جوانان حمایت می شود و به همین منظور سامانه مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان راه اندازی شده است.
وی گفت : سهمیه‌ها شامل کارگاه آسیب‌های اجتماعی جوانان (مبارزه با مواد مخدر)، کارگاه آسیب شناسی اجتماعی جوانان در مناطق حاشیه نشینی و روستایی و عشایری، کارگاه آشنایی با ساختار و کارکرد سازمان‌های مردم نهاد جوانان و کارگاه تسهیل گری اجتماعی است.
سرپرست معاون امور جوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: همچنین سهمیه‌ها شامل کارگاه آموزش مسائل اعتقادی مذهبی ، کارگاه مدیریت فردی ، کارگاه گزارش نویسی ، کارگاه کار آفرینی کسب و کار اجتماعی ، کارگاه آموزش مسائل اعتقادی مذهبی است که در شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس، بیرجند و سربیشه با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیون ریال برگزار می‌شود.

 

۳ شهرستان‌ خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی کرونا/۲-۷

شهرستان های بیرجند ، قائنات و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر ) کرونا قرار دارند.

بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه وضعیت شیوع کرونا در کشور شهرستان‌های بیرجند ، قائنات و نهبندان در وضعیت پرخطر (یا نارنجی) قرار دارند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت خطر متوسط (یا زرد) قرار گرفتند.

هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی وجود ندارد.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

 

 

 

بی‌ثباتی در فضای کسب و کار/۷

محصولی را می‌خریم و با ۲۰ درصد سود به مصرف‌کننده می‌فروشیم اما روز بعد که برای خرید می‌رویم، با سود دریافتی نمی‌توانیم همین کالا را بخریم زیرا قیمت‌ها افزایشی است و نمی‌توانیم این گونه کاسبی‌مان را مدیریت کنیم.

بی‌ثباتی در فضای کسب و کار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اگر این روزها از برخی فعالان اقتصادی سؤال کنید که بزرگ‌ترین عاملی که موجب شده فضای کسب و کار منفی شود و اهداف بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی محقق نشود، چیست؟ در کلام اول نام کرونا را بر زبان می‌آورند.

البته شیوع این بیماری و تأثیری که بر بازارهای اقتصادی گذاشت غیر قابل کتمان، بزرگ و شاید غیر قابل جبران باشد اما در سایه شوم کرونا در مراحل بعد موانع و مؤلفه‌های دیگری نیز بر فضای اقتصادی استان تأثیرگذار و همچون ویروس کسب و کارها را درگیر کرده است.

خبرنگار ما برای جویا شدن از عامل بیماری بازار سراغ بازاریان و برخی بنگاه‌های کوچک اقتصادی رفت تا ویروس و عامل این بیماری را از میان صحبت‌های بازاریان بررسی کند.

قیمت‌ها مواج

«اسلام‌زاده» مالک یکی از سوپرمارکت‌های قدیمی خیابان شهید محلاتی بیرجند با بیان اینکه مواج بودن قیمت‌ها ضربه بزرگی به بازار زده است، اظهار داشت: مغازه ما در ایام کرونا همیشه باز بود چون از مشاغل گروه اول هستیم و هیچگاه تعطیلی را تجربه نکردیم.

وی با بیان اینکه به‌دلیل بد بودن فضای کسب و کار مجبور به تعطیلی مغازه‌ام شدم، اضافه کرد: محصولی را می‌خریم و با ۲۰ درصد سود به مصرف‌کننده می‌فروشیم اما روز بعد که برای خرید می‌رویم، با سود دریافتی نمی‌توانیم همین کالا را بخریم زیرا قیمت‌ها افزایشی است و نمی‌توانیم این گونه کاسبی‌مان را مدیریت کنیم.

این فروشنده افزود: اگر کالا را گران بفروشم، گران‌فروش می‌شوم و اگر با سود مصوب بفروشم دیگر نمی‌توانم جنس جدید بخرم و در این میان گیر افتاده‌ام.

بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه

«صداقتی» یکی از فروشندگان شیرینی و نان‌های خانگی هم با بیان اینکه به درستی نمی‌دانم قیمت مواد اولیه در آینده چه تغییری و به چی میزان تغییر می‌کند، افزود: ما آرد و شکر را با قیمت آزاد تهیه و متناسب با قیمت آن محصول نهایی را نرخ‌گذاری می‌کنیم اما این روزها به‌هیچ عنوان نمی‌توان قیمت مواد اولیه را پیش‌بینی کرد و این فضای کار ما را بسیار پر خطر کرده است.

وی اضافه کرد: از طرفی غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه موجب نوسانی شدن قیمت محصول نهایی و این امر موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده و ما بسیاری از مشتریان قدیمی خود را از دست داده‌ایم.

آینده قابل پیش‌بینی نیست

مدیر یکی از واحدهای کوچک صنعتی که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، گفت: با اینکه معتقدم وضعیت صنایع نسبت به بازار در این روزها بهتر بوده اما معتقدم این فضای کسب و کار به‌هیچ عنوان مناسب نیست زیرا چند سال است که ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم.

وی اضافه کرد: مؤلفه‌های زیادی بر این فضا تأثیر دارند، از قوانین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره مالیات گرفته تا نحوه استقبال مردم از نوآوری‌ها اما اکنون آنچه که بیش از همیشه روی این فضا و بازار تأثیر دارد غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و محصولات است.

آنچه از رصد اخبار و گزارش‌های ماه‌های قبل بازار مرغ و گوشت به دست آمد، نشان داد که قیمت‌های مواج نهاده‌های دامی، حمایت نکردن در بخش تأمین نهاده‌ها و نبود نرخ ثابت موجب بروز مشکلاتی در این بازار شده که نرخ‌گذاری‌های دستوری به آن دامن زده است.

منتخبان شورای اسلامی شهرهای خراسان جنوبی اعلام شدند + اسامی

 

منتخبان شورای اسلامی شهرهای خراسان جنوبی اعلام شدند + اسامی

گروه استان‌ها- ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خردادماه همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور پرشور مردم در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خردادماه همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور پرشور مردم در خراسان جنوبی برگزار شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۳۰ شهر و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان خراسان جنوبی برگزار شد.

در این دوره از انتخابات بیش از یک هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی فعال بودند که از این تعداد ۳۸۲ شعبه شهری و ۶۴۲ شعبه روستایی بود و همچنین ۵۴۷ شعبه ثابت و ۴۷۷ شعبه سیار بودند..

همچنین ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در استان خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد نیز ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی بودند.

بیشتر بخوانید

نتایج قطعی و رسمی ششمین دوره انتخابات شورای شهر در خراسان جنوبی

بیرجند

علی ناصری فرماندار بیرجند به نتایج قطعی و رسمی ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: در ششمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند ۸۳ نامزد با یکدیگر رقابت داشتند.

ناصری تصریح کرد: از مجموع آرای مأخوذه صحیح در شهرستان بیرجند علیرضا محمودی راد بالاترین میزان رأی را با ۱۱ هزار و ۴۷۴ از آن خود کرد.

وی افزود: فرید فروزانفر با ۱۰ هزار و ۶۷۱ رأی، فاطمه زهرا هلال بیرجندی با ۱۰ هزار و ۵۹۵ رأی، مرتضی یزدان‌شناس با ۹ هزار و ۸۲۴ رأی، محمد مهدی درخشی با ۸ هزار و ۴۷۹ رأی، رضا حسنی صفت با ۷ هزار و ۱۹۶ رأی، عباس سروری با ۷ هزار و ۱۰ رأی، مهدی عبدالرزاق‌نژاد با ۶ هزار و ۷۲۶ رأی و ویدا ناصری با ۶ هزار و ۷۲۴ رأی به شورای ششم شهر بیرجند راه یافتند.

فرماندار بیرجند بیان کرد: همچنین نگین ناصح با ۶ هزار و۲۸۶ رأی، مهدی میری ۶ هزار و ۱۲۷ رأی، فریدون ابراهیمی ۶ هزار و ۲۰ رأی، محمد رمضانی ۵ هزار و ۷۸۱ رأی، ابوالفضل علیزاده بیرجندی ۵ هزار و ۴۴۹ رأی و محمد حسین زراعتکار ۵ هزار و ۴۰۲ رأی به عنوان اعضای علی‌البدل شورای شهر بیرجند انتخاب شدند.

خوسف

محمدعلی آخوندی فرماندار خوسف نیز از مشارکت ۹۰ درصدی مردم شهرستان خوسف در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا خبر داد و اظهار داشت:  در این دوره از انتخابات محمدرضا خوشحال، محمد نوروزی، محمد صالحی نسب، علی رمنجانی و علیرضا باقری به ترتیب به شورای ششم شهر خوسف راه یافتند.

وی به منتخبان شورای شهر ماژان اشاره کرد و تصریح کرد: در شهر ماژان نیز مهدی نوروزی، رضا حدادی، ایمان علی دوست، محمدحسین قلی‌زاده و محمدرضا احمدزاده به ترتیب بیشترین آرا ماخوذه را به دست آوردند.

فردوس

حمید حلاج مقدم، فرماندار شهرستان فردوس نیز اظهار داشت: در انتخابات شورای اسلامی شهر فردوس، سید مهدی علی‌پرست با ۷ هزار و ۷۶ رای، حسین اکبری با ۵ هزار و ۲۴۶ رای، هادی واحدی با ۴ هزار ۱۴۸ رای، مهدی آبیار با ۳ هزار و ۴۶۱ رای و فرید سعادت قدسی نیا با ۳ هزار و ۲۵ رای به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی شهر فردوس انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین مهدی روشن با ۲ هزار و ۵۳۵ رای، حمید شعفی با ۲ هزار و ۳۰۸ رای و محمد رضا زال حسینی با ۲ هزار و ۸۱ رای به عنوان اعضای علی البدل شورای شهر فردوس انتخاب شدند.

حمید حلاج مقدم فرماندار شهرستان فردوس به منتخبین شورای شهر اسلامیه اشاره کرد و گفت: در شورای شهر اسلامیه خلیل آذرهمایون یک هزار و ۶۶۷ رأی، علی محمد شاهی یک هزار و ۲۷۱ رأی، مهدی مینای زارع یک هزار و ۱۶۲ رأی، مهدی بی کی زاده یک هزار و ۱۱۰ رأی، علی محب راد یک هزار و ۶۷ رأی و محمد اسماعیل دهقان بردار یک هزار و ۴۰ رأی، میثم باهوش ۷۵۹ رأی، مهدی فریدونی ۶۴۴ رأی و  سیدرضا پروانه جلیلی میز ۴۴۷ رأی را به دست آوردند.

وی به منتخبان شورای شهر باغستان اشاره کرد و گفت: سید مهدی فروتن ۷۸۸ رای، ابراهیم محمدی ۶۰۳ رای،  جمال الدین مجلل ۵۲۹ رأی، علی آریافر ۴۹۴ رأی، رودابه سادات صدرزاده ۴۸۰ رأی، حسین قطنی ۴۰۱ رأی، سید محمود متولی زاده ۳۴۷ رأی، علیرضا حمامی ۳۰۰ رأی، مهرنوش نوذر ۲۷۲ رأی و جواد گلزار ۱۷۳ رأی را به خود اختصاص دادند.

درمیان

حسینعلی بخشی، فرماندار درمیان نیز از مشارکت ۸۵ درصدی افراد واجد شرایط رأی دادن در شهرستان درمیان خبر داد و یادآور شد: در این دوره از انتخابات فیروز غلامی با کسب یک هزار و ۴۷۸ رأی، محمد حمزه بی خویش با کسب یک هزار و ۷۶ رأی، ابراهیم رحمانی فورگ با کسب یک هزار و ۳۵ رأی، غلام سرور هرمزی ۸۶۳ رأی، حسین خسروی (فرزندغلامرضا) با کسب ۸۵۲ رأی به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی شهر اسدیه انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین امیر خسروی با کسب ۸۲۷ رأی، محمدرضا عبدالهی سرو با کسب ۷۵۵ رأی، حسین خسروی (فرزند غلام محمد) با کسب ۵۷۲ رأی به عنوان اعضای علی البدل شورای اسلامی شهر اسدیه انتخاب شدند.

بخشی به منتخبان شورای شهر طبس مسینا اشاره کرد و بیان کرد: در طبس مسینا غلامحسین آشوری با یک هزار و ۳۳ رأی، عبدالحبیب رمضانی یک هزار و ۶ رأی، عبدالحبیب سالاری با ۹۴۹ رأی، عبدالرئوف اکبری با ۹۲۵ رأی و عبدالودود محمد پرست با ۸۹۳ رأی به عنوان اعضای اصلی شورای شهر انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین محمد امین مالکی با کسب ۷۱۴ رأی، مهرالله شافعی ۵۳۶ رأی، عبدالسلام خسروی ۵۶ رأی نیز به عنوان اعضای علی البدل شورای اسلامی این شهر انتخاب شدند.

فرماندار درمیان به منتخبین شورای اسلامی شهر گزیک اشاره کرد و گفت: نور احمد الهیاری ۶۶۴ رأی، سعید الهیاری ۶۴۳ رأی، علیرضا سلیمانی ۶۳۷ رأی، یاسر عطائی ۶۱۱ رأی و حسن قاسمی ۵۳۰ رأی را در شهر گزیگ به خود اختصاص دادند.

بخشی یادآور شد: همچنین عبدالحمید احراری با کسب ۴۹۰ رأی، رمضان محمدی با کسب ۴۲۹ رأی و کنیز نوری با کسب ۴۲۶ رأی  به عنوان اعضای علل البدل شورای اسلامی شهر گزیک انتخاب شدند.

بشرویه

علی شفیعی فرماندار بشرویه نیز اظهار داشت: حسین شاکری با ۴ هزار و ۱۱ رای، محمدرضا وکیل زاده ۲ هزار و ۶۳۹ ، علی قلیان اول با ۲ هزار و ۴۴، محمد اسماعیلی اول با ۲ هزار و ۱۸۵ ، مطهر زیباییان با یک هزار و ۹۲۶ ، محمد مقیمیان هوش با یک هزار و ۹۰۶، محمد جعفر سلیمی با یک هزار و ۸۳۵ و محمد نیای عباسی یک هزار و ۷۱۵ به عنوان منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر بشرویه انتخاب شدند.

سرایان

ابراهیم رسولی مقدم، فرماندار سرایان بیان کرد: در انتخابات شورای اسلامی شهر سرایان جواد زینبی با ۳ هزار و ۵۵۰ رای، سعید مظفری با ۲ هزار و ۶۷۹ رای، رقیه میرفرح با یک هزار و ۹۶۱ ، محمد حسن تیموری با یک هزار و ۸۴۱ رای ، امیر اصغری با یک هزار و ۵۳۰ رای، احسان شوقی با یک هزار و ۳۴۵ رای و حسین مقیمی چاهک با هزار و ۱۰۱ رای به عنوان منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی شهر انتخاب شدند.

نهبندان

مجید بیکی، فرماندار شهرستان نهبندان نیز یادآور شد: براساس شمارش آرای انتخابات شورای شهر نهبندان اسدالله سرابندی با ۲ هزار و ۴۲۲ رای، محمد افشاریان با ۲ هزار و ۱۱۹ رای، فرشته رشیدنژاد با ۲ هزار و ۱۰۶ رای، مهدی سرابندی با ۲ هزار و ۳۶ رای و رضا فرزان با یک هزار و ۹۵۷ رای به عنوان اعضای اصلی منتخب شورای شهر نهبندان انتخاب شدند.

وی  به اعضای علی‌البدل شورای شهر نهبندان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هادی هاشم پور با هزار و ۶۵۵ رای، سید حسین هاشمی با یک هزار و ۵۹۱ رای و محمد محمودی با یک هزار و ۵۱۱ رای به عنوان اعضای علی‌البدل شورای شهر نهبندان انتخاب شدند..

بیکی همچنین به نتایج شمارش آرای شورای اسلامی شهر شوسف اشاره کرد و بیان کرد: محمد عباسی با یک هزار و ۳۴ رای، سمانه عباسی با ۸۶۶ رای، غلامرضا جعفری با ۶۹۱ رای، یدالله باغبانی با ۶۳۴ رای و ولی جعفری با ۵۸۵ رای به عنوان منتخبان شورای اسلامی شهر شوسف انتخاب شدند..

وی حبیب الله سبزبین با ۵۸۱ رای، فرهاد مقیمی با ۴۶۹ رای و داود حقیقی گل را با ۲۵۸ رای به عنوان اعضای علی‌البدل شهر شوسف معرفی کرد.

انتهای پیام/۲۵۵/ح

 

 

 

 

 

۹۴.۸۱ درصد مردم خوسف در انتخابات مشارکت کردند
آخوندی گفت: ۹۴.۸۱ درصد مردم شهرستان خوسف با ۲۱ هزار و ۲۹۵ رأی در انتخابات مشارکت کرده اند.

«محمدعلی آخوندی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در انتخابات شورای اسلامی شهر خوسف محمدرضا خوشحال با هزار و ۳۴۹ رای، محمد نورزی با هزار و ۴۶ رای، محمد صالحی نسب با ۹۳۸ رای، علی رومنجانی با ۹۱۵ رای و علیرضا باقری با ۷۵۸ رای به عنوان اعضای اصلی منتخب شدند.

فرماندار خوسف ادامه داد: همچنین در شمشمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر خوسف رضا کریمی با ۷۲۱ رای، عبداله حسینی با ۵۶۸ رای و نرجس خاتون محسنی با ۵۳۱ رای به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه در شهر ماژان مهدی نوروزی با ۳۱۳ رای، رضا حدادی با ۲۰۳ رای، ایمان علی دوست با ۲۰۲ رای، محمدحسین قلی زاده ۱۹۳ رای، محمدرضا احمدزاده ۱۶۹ رای به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی این شهر بیشترین آراء را به خود اختصاص داده اند، گفت: غلامحسین نورزی ۱۵۶ رای، سید علی اکبر حسینی ۱۴۷ رای، علی عصاری ۱۴۳ رای و محمدرضا حدادی با ۱۴۲ رای به ترتیب به عنوان اعضای علی البدل منتخب شدند.

فرماندار خوسف با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر واجد شرایط رای دادن در خوسف بودند، افزود:  ۹۴.۸۱ درصد مردم شهرستان خوسف با ۲۱ هزار و ۲۹۵ رأی در انتخابات مشارکت کرده اند.

وی گفت: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری با کسب ۱۸ هزار و ۳۳۷ رأی در شهرستان خوسف از بقیه کاندیداهای ریاست جمهوری پیشی گرفته است.

 

 

 

 

نتایج قطعی شورای شهر خوسف اعلام شد

نتایج قطعی شورای شهر خوسف اعلام شد

فرماندار خوسف نتایج قطعی ششمین دوره انتخابات شورای شهر خوسف را اعلام کرد.

محمدعلی آخوندی افزود: بیش از ۹۰ درصد مردم شهرستان خوسف در انتخابات روز گذشته شرکت کرده اند.

وی از حضور بی نظیر مردم خوسف در انتخابات قدردانی کرد و بیان داشت: در انتخابات ریاست جمهور آیت الله رئیسی با اختلاف زیاد از سایر کاندیدا رای آورده است.

وی در خصوص منتخبین ششمین دوره شورای شهر خوسف گفت: محمد رضا خوشحال با یک هزار و ۳۴۰ رای، محمد نوروزی با هزار و ۴۶ رای، محمد صالحی نسب با ۹۳۸ رای، علی رومنجانی با ۹۱۵ رای و علیرضا باقری با ۷۵۸ رای به ترتیب بیشترین آراء را کسب کرده اند.

فرماندار خوسف با اشاره به منتخبن شورای شهر ماژان، گفت: مهدی نوروزی، رضا حدادی، ایمان علی دوست، محمدحسین قلی زاده و محمدرضا احمدزاده به ترتیب بیشترین آراء ماخوذه را کسب کرده اند.

 

هشدار مدیریت بحران در پی وقوع وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک/۲

مدیریت بحران خراسان جنوبی در پی وقوع وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک هشدار داد.

میرجلیلی گفت: طبق پیش بینی هواشناسی طی بعدازظهر امروز شنبه ۲۹ خرداد تا ظهر دوشنبه هفته جاری وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک در سطح استان بویژه در شهرستان‌های نهبندان سربیشه درمیان زیر کوه خوسف و بیرجند به شدت محتمل است.

وی خطاب به مسئولان اجرایی اعلام کرد: ضمن اطلاع رسانی گسترده به همشهریان و جامعه هدف تحت تاثیر شامل مسافرین، کشاورزان، دامداران، عشایر، گلخانه داران و سایر بهره برداران و آماده باش کامل نیرو‌های امدادی و عملیاتی شهرستان تدابیر لازم در سطح شهرستان اندیشیده شود.

 

برگزاری مسابقات دارت مادر و دختر در شهر درح به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت/۷

برگزاری مسابقات دارت مادر و دختر در شهر درح به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت

همزمان با اختتامیه بازارچه خوداشتغالی بانوان مسابقات دارت مادر و دختر در درح سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه بازاچه خوداشتغالی بانوان در سالن بسیج شهر درح، مسابقات دارت مادر و دختر برگزار گردید. این مسابقات به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی به مناسبت گرامیداشت سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)  اجرا شد.
در پایان به تیم های برتر جوایز ارزنده ای اهدا گردید.

 

 

 

روز بدون فوتی بیماران کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۷

مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی تاکنون ۹۱۲ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : ۱۲۲ آزمایش تشخیص کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۲ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۲۲ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود : از این تعداد ۱۲ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از قاین، ۳ مورد از نهبندان، ۲ مورد از فردوس و از درمیان، زیرکوه سرایان، سربیشه هر کدام ۱ مورد بوده است.

وی گفت : همزمان ۲۰۴ آزمایش سریع انجام و ۴۱ بیمار کرونایی جدید شناسایی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : در حال حاضر ۱۶۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۳ نفر کرونا مثبتند.
دکتر مهدی زاده گفت : از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱ نفر نامساعد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود : در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۱۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
دکتر مهدی زاده گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۲۰ هزار و ۷۵۹ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.
وی افزود : تا روز گذشته ۶۰ هزار و ۵۷۷ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۱ هزار و ۷۲۴ بیمار شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین گفت : در مجموع دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا در استان به ۴۲ هزار و ۸۹۹ نفر و مجموع دریافت کنندگان دو نوبت اول و دوم به ۶ هزار و ۹۷۶ نفر رسید.

 

 

 

دستگیری فروشنده فیلم‌های نامتعارف در فضای مجازی/۴

فردی که اقدام به توزیع و انتشار فیلم‌های نامتعارف در فضای مجازی می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: کارشناسان پلیس فتا یشهرستان نهبندان در رصد و بررسی شبانه روزی در  فضای مجازی، حساب کاربری مبنی بر توزیع و انتشار فیلم‌های نامتعارف را مشاهده کردند.

سرهنگ علی محمدپور افزود: با بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان نهبندان مالک این حساب که پسر جوانی و شاغل در خدمات کامپیوتری بود شناسایی و با هماهنگی دستور قضایی به همراه ادله‌های دیجیتالی کشف شده، به این پلیس انتقال داده شد.

وی گفت: متهم پس از مواجهه با مدارک و مستندات محکم و غیرقابل انکار پلیس به بزه ارتکابی خود اعتراف کرد و انگیزه خود را در قبال فروش و انتشار محتویات نامتعارف و کسب درآمد عنوان کرد.

 

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: پرونده متهم برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال شد.

سرهنگ علی محمدپور هشدار داد: خرید و فروش هرگونه فیلم و یا تصویر مستهجن و معامله محتوای خلاف عفت عمومی و نیز اشاعه‌ی فحشا و منکرات در اینترنت و فضای مجازی جرم تلقی شده و با عاملین این جرم برخوردی قاطع برابر قوانین مصوب خواهد شد.

وی از شهروندان خواست هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند

 

 

 

 

کاروان زیر سایه خورشید وارد خراسان جنوبی شد /۲-۳
ابراهیمی گفت: همزمان با دهه مبارک کرامت، کاروان «زیر سایه خورشید» با حضور خادمان رضوی و پرچم بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) وارد استان خراسان جنوبی شد.

«محمد علی ابراهیمی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: امسال میزبان چهاردهمین دوره برگزاری جشنواره مردمی زیر سایه خورشید با حضور سفیران امام رضا (ع) در استان هستیم.

 

دبیر کانون های خدمت رضوی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز همزمان با دهه کرامت کاروان خدام آستان قدس رضوی وارد استان خراسان جنوبی شدند تا پیام آور امام مهربانی برای مردمان این خطه باشند، گفت: با حضور این کاروان‌ ویژه برنامه های زیر سایه خورشید در قالب اهتزاز پرچم مزین به نام علی بن موسی الرضا علیه السلام توسط خادمین بارگاه منور رضوی در شهرستان زیرکوه آغاز شده است.

 

وی  ادامه داد: کاروان خدام آستان قدس رضوی در طول دهه کرامت در برنامه‌های معنوی چهاردهمین دوره جشن های مردمی دهه کرامت «زیر سایه خورشید» از ۲۹ خرداد تا یکم تیرماه در خراسان جنوبی حضور خواهند داشت.

 

ابراهیمی با بیان اینکه این جشن ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد، بیان کرد: این کاروان شامل چهار خادم و یک روحانی آستان قدس رضوی است که صبح امروز وارد حاجی آباد زیرکوه شدند.

 

دبیر کانون های خدمت رضوی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: این کاروان در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی حضور می یابند و با همراه داشتن پرچم حرم امام رضا (ع) و هدایای متبرک، فضای خراسان جنوبی را در دهه کرامت، معطر از شمیم رضوی می‌کنند.

 

 

 

 

گزارش های تخلفات انتخاباتی در خراسان جنوبی منجر به تشکیل پرونده نشد/۲-۳

موردی که منتهی به تشکیل پرونده جرائم و تخلفات  انتخاباتی در خراسان جنوبی شود تاکنون گزارش نشده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت : ۲۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در انتخابات ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی فعالیت کردند که مواردی جزئی به آنها گزارش و در همان لحظه با تذکر همکاران قضایی حل و فصل شد.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود : در حال بررسی گزارش ها هستیم و تاکنون  موردی که منتهی به تشکیل پرونده جرائم و تخلفات  انتخاباتی در خراسان جنوبی شود گزارش نشده است.

وی گفت : همچنان منتظر دریافت گزارش های ناظران، دستگاه ها و مردم  از طریق سامانه سجام http://sajam.scpd.ir هستیم  تا بررسی و  در صورت محرز شدن تخلف برخورد  شود.

 

 

 

شکست کارزار تحریم انتخابات

شکست کارزار تحریم انتخابات؛ نوبت رفاقت همه ایرانیان است

 با مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی، دفتر پرماجرای انتخابات سیزدهم بسته شد و اکنون نوبت رفاقت. پشت سرگذاشتن رقابت‌ها و دلخوری‌های طبیعی حاصل از آن است.

به گزارش ایرناپلاس، نخست باید به نامزد پیروز به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ایران و همه کسانی تبریک گفت که زمینه این مسابقه سیاسی را فراهم آوردند و صحنه ای باشکوه و متمدنانه را از یک رقابت سالم و مفید آفریدند.

در مرحله بعد لازم است به همه مردم ایران شادباش گفت که با نقش‌آفرینی ممتاز خود در این برهه حساس تاریخی، کشور را یک گام دیگر به پیش بردند و در منطقه‌ای که بعضی کشورهایش تاکنون رنگ صتدوق رای را ندیده‌اند، الگویی موفق از همزیستی در عین اختلافات رائه دادند.

در همین راستا باید به همه برگزارکنندگان اعم از مجریان و ناظران انتخابات و همه نامزدهایی که به این رقابت شور و معنا بخشیدند و طرفداران‌شان، سپاس گفت که اگر نبودند، هیچگونه رقابت و مشارکتی شکل نمی‌گرفت و «انتخابات» بی‌معنا می‌شد.

همچنین لازم است که از دولت مظلوم و کوشای دوازدهم تقدیر کرد که با وجود همه نامهربانی‌ها، تنش‌ها، تحریم‌ها، تخریب‌ها، سیاه‌نمایی‌ها، کرونا و اتهام‌های بی‌سابقه، زمینه برگزاری یک انتخابات آبرومند را در تراز جمهوری اسلامی فراهم کرد و بی‌طرفانه پاسدار رای و نظر میلیون‌ها ایرانی بود.

اما پس از قدردانی و تبریک، اکنون که نتیجه انتخابات مشخص شده، نکات و تذکراتی لازم است که همه شخصیت‌ها، دلسوزان و آحاد مردم شریف را به تامل در آن فرامی‌خوانیم:

۱‌. رقابت تمام شد و از امروز نیاز مبرم کشور به رفاقت، همدلی، همراهی و هم‌افزایی است؛ رئیس‌جمهوری منتخب، رئیس‌جمهور همه هشتاد و چند میلیون ایرانی است؛ چه به نامزد پیروز رای داده باشند چه حتی در انتخابات شرکت نکرده باشند؛ مبادا اختلاف نظرها در ایام انتخابات به روزهای آینده تسری یابد که هیچ منفعتی برای کشور، مردم، نظام و انقلاب نخواهد داشت.

۲. شکست کارزار سنگین تحریم انتخابات که از ماه‌ها قبل تدارک شده بود، جنبه مهم دیگر نتایج این انتخابات است؛ این اتفاق نشان داد بوق‌های تبلیغی_تخریبی رسانه‌های خارج‌نشین نه تنها شناختی «حداقلی» از مردم ایران و روحیات آنها ندارند بلکه آشکارا بر طبل پوسیده‌ای می‌کوبیدند که از مدت‌ها پیش تهی بوده است!

حجم عظیم و بی‌سابقه فشار روانی برای بایکوت صندوق رای به تنهایی نشان می‌دهد که چه شکست بزرگی نصیب لندن‌نشین‌ها و دوستانشان شده است؛ قدر این هوشمندی و نجابت مردم را باید دانست و باید از دادن هرگونه بهانه برای تکرار دشمنانه تحریم‌ها و بایکوت‌ها حذر کرد.

۳. مطالبه رفاه مردم در دریای مشکلات تحریمی کنونی، فوری‌ترین و مهم‌ترین خواسته میلیون‌ها نفری است که در سخت‌ترین شرایط جنگ اقتصادی آمریکا و غرب پای صندوق‌ها آمدند و نقشه‌های ایران‌سوز را نقش برآب کردند.

۴. موضوع مهم تحریم و مذاکرات احیای برجام برای رفع آن، جهت‌گیری کلی دولت سیزدهم را روشن کرده است؛ چنانچه آیت‌الله رئیسی به عنوان نامزد پیروز در مناظره‌های انتخاباتی اعلام کرد به برجام اعتقاد دارد و تلاش خواهد کرد با احیای آن، بخش مهمی از تکانه‌های اقتصادی کنترل شود.

ظرفیت مناسبی را که تیم دیپلماسی دولت دوازدهم در متن مذاکرات وین و دیگر سطوح بین‌المللی آفریده، باید قدر دانست و ضمن ادامه آن، از هیچ تلاشی برای الغای هرچه بیشتر تحریم‌ها، دریغ نکرد.

در این زمینه به طور قطع می‌توان با هدایت‌های رهبری و کمک شورای عالی امنیت ملی از تجارب ظربف و همکارانش بهره گرفت؛ توجه داشته باشیم موفقیت در شکست تحریم‌ها، در درجه نخست به نام نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران نوشته خواهد شد.

۵. ادامه سیاست‌های بهداشتی کنترلی و تداوم تزریق گسترده واکسن، یکی دیگر از اولویت‌های دولت سیزدهم است که بدون فوت وقت باید اجرایی شود. در این مورد خاص لازم است تا مهار کرونا، از تجارب گسترده مدیریتی در شبکه بزرگ بهداشتی کشور استفاده شود. هرگونه کوتاهی، اهمال و سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطا، منتهی به آسیب جانی و بهداشتی هزاران ایرانی خواهد شد و در کنار آن پیامدهای سویی بر سلامت روان مردم خواهد گذاشت.

۵. شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و تحولات منطقه‌ای و جهانی به‌گونه‌ای است که حداکثر تدبیر و درایت را از سوی دولت سیزدهم و مجلس همسو با آن طلب می‌کند؛ یک چراغ راه مناسب می‌تواند بازخوانی تجربه دولت و مجلس اصولگرا در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ باشد؛ اگر سران و شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرایی به آن تجربه‌ها توجه کنند و با اجتناب از خطاهای آن دوران، کشور را به سلامت از این مرحله عبور دهند، ان‌شاءالله نام نیکی از خود برجا خواهند گذاشت.

۶. همه سیاسیون، مدیران، شخصیت‌ها، گروه‌ها و جناح‌هایی که در این انتخابات توفیق نیافتند نیز لازم است بدون هرگونه مچ‌گیری یا دامن زدن به اختلاف‌های غیرسازنده، هم‌افزایی با دولت جدید را در دستور کار قرار دهند و همه ظرفیت‌های فکری_عملی خود را برای کشور و مردم در اختیار دولت جدید قرار دهند. استفاده از تجربه‌های ارزشمند مدیران دولتی که سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ را پشت سر گذاشته‌اند، هنر دولت آینده است که امیدواریم مغفول نماند.

۷. در مقابل آن بخش از صاحبان آرایی که با رای به ابراهیم رئیسی پیروزی او را آفریدند، خیل عظیمی از مردم با سلیقه‌ای متفاوت حضور دارند که هرگز نباید نتیجه انتخابات را شکست خود دانسته و مغبون باشند؛ در میان رای «ندهندگان» به نامزد پیروز، علاوه بر کسانی که در انتخابات شرکت کردند، بخشی از مردم هستند که به هر دلیلی برای مشارکت، مجاب نشدند؛ آنچه در یک جامعه فرهیخته و متخلق به آداب اسلامی و انسانی رخ می‌دهد، پذیرش همه سلایق و رویکردهای همه آحاد مردم است، اعم از کسانی که رای داده و نداده‌اند.

هیچ مجوز شرعی، قانونی، عقلی و ایمانی وجود ندارد تا با تمسک به آن، جمعیت میلیونی ناموافق با نامزد پیروز و کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، قابل انکار یا حذف باشند. اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند همه مردم ایران را صاحبان حقوق شهروندی بدانیم و الزامات قانونی زندگی آنان را فراهم کنیم. تجربه تنش‌های داخلی و آثار وحشتناک آن در کشورهای منطقه می‌تواند فرا راه همه مسئولان، آحاد و سلایق متنوع کشور باشد.

 

 

 

 

وام اجاره مسکن به کدام مستاجران تعلق می‌گیرد؟/۷

وام اجاره مسکن به کدام مستاجران تعلق می‌گیرد؟

تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی متقاضیان دریافت کمک‌تسهیلات اجاره مسکن که تا پایان شهریورماه مهلت ثبت نام آن ادامه دارد، باید مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد و این وام به مستاجرانی که سال گذشته تسهیلات کرونایی اجاره را دریافت کردند تعلق نمی‌گیرد.

 براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا وام اجاره که برای دومین سال قرار است به مستاجران تعلق گیرد، فقط به قراردادهای اجاره ۶ ماه نخست سال تعلق خواهد گرفت. همچنین مستاجرانی که سال گذشته وام ودیعه را دریافت کرده بودند نمی‌توانند امسال وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

آن‌طور که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده، مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود و بر این اساس همه قراردادهای اجاره نیمه نخست امسال امکان دریافت وام اجاره را خواهند داشت.

با این حال به دلیل بدهی مستاجران به نظام بانکی، همه متقاضیانی که سال گذشته این تسهیلات را دریافت کردند امکان ثبت نام مجدد ندارند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشد.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.

نحوه بازپرداخت تسهیلات چگونه است؟

برپایه این گزارش، تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود ۱۳ درصد به واجدان شرایط داده می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی متقاضیان هشت کلان‌شهر کرج، قم، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کرمانشاه و اهواز با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت سه ساله اعطا می‌شود که در این صورت مبلغ اقساط آن، یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود.

رقم اقساط تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به مستاجران سایر شهرها که با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت سه ساله اعطا می‌شود، ۸۴۲ هزار و ۳۴۸ تومان برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، این دومین بار است که با هدف تنظیم‌گری بازار اجاره ثبت‌نام دریافت وام از مستاجران انجام می‌شود. نظام بانکی تا دی‌ماه پارسال وام اجاره را به متقاضیان واجد شرایط اعطا کرد. سال گذشته پس از ثبت‌نام ۹۲۰ هزار سرپرست خانوار، در نهایت این تسهیلات به حدود ۲۰۰ هزار خانواده داده شد که مجموع ارقام پرداختی نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معدوم کردن نیم تن گوشت غیرقابل مصرف در قاینات/۴

۵۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز غیرقابل مصرف در کشتارگاه دام با تشخیص کارشناسان دامپزشکی قاینات حذف و معدوم شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات گفت: در راستای نظارت‌های شرعی ومعدوم کردن نیم تن گوشت غیرقابل مصرف در قاینات بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال و به خصوص حلال بودن گوشت استحصالی کارشناسان شبکه به طور دقیق بر لاشه‌های دام کشتاری نظارت دارند که در همین خصوص یک راس گاو به وزن تقریبی ۵۰۰ کیلوگرم که برای استحصال گوشت به کشتارگاه دام شهرستان انتقال داده شده بود با توجه به تشخیص مسئول بهداشتی و همچنین بررسی سابقه بیماری به دلیل ابتلا به عفونت شدید و بیماری سپتی سمی از چرخه مصرف حذف و معدوم شد.
محمودی افزود : توصیه همیشگی دامپزشکی به شهروندان تهیه گوشت و فرآورده خام دامی از مراکز مجاز است و در صورت مشاهده موارد تخلف مراتب را سریعا به شبکه دامپزشکی با شماره تلفن ۳۲۵۶۶۴۵۰ اطلاع تا در اولین فرصت موضوع بررسی و اقدام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قدردانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور حماسی مردم در انتخابات

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در بیانیه ای از حضور پرشور مردم استان در انتخابات ۱۴۰۰ تشکر و قدردانی کرد.

بخشی از متن این بیانیه به شرح زیر ذیل است:قدردانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور حماسی مردم در انتخابات

شکر و سپاس خداوند متعال به پاس نعمت بی‌بدیل ملت متدین؛ وفادار و با بصیرت خالق حماسه‌های به یادماندنی وقافله سالار حکیم؛ شجاع و فرزانه. ملت هوشمند و وظیفه شناسی که دراستثنایی‌ترین وضعیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اعم از آثار روانی و عملی شرایط کرونایی تحت تاثیر قراردهنده عرصه‌های سیاسی -اجتماعی؛ جنگ روانی بازیگران سلطه و استکبار و بخصوص گلایه مندی توده مردم از وضعیت اسفبار اقتصادی و تنگنای معیشت وتورم ناشی از تشدید فشار؛ تحریم‌های ظالمانه وبی تدبیری مدیران، با تصمیم هوشمندانه تاریخی وحضور پرشور؛ حیرت انگیز؛ و عقلانی درصحنه و شعب اخذ رای؛ زیباترین فصل همبستگی و حماسه را به تصویر کشید و گوهر درخشان عزم و اراده ملی را دربرابر جهانیان به نمایش گذاشت.

اینک با خضوع و خشوع در برابر ذات اقدس احدیت جل و علا و جبهه سپاس برخاک سائیدن؛ با زبان قاصر؛ واژه‌گان و قلم ناتوان از وصف عظمت این حماسه باشکوه و تاریخی واقع بینانه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ، سند افتخار و برگ‌زرین دیگری برکارنامه درخشان ملت شورآفرین ایران اسلامی افزوده شد.

موهبت الهی حماسه حضور ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به پیروز حقیقی این آزمایش الهی -سیاسی؛ همانا ملت نمونه تاریخ و با بصیرت ایران اسلامی؛ مقتدای عظیم الشان عزیزتر از جانمان؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک عرض کرده و با تهنیت به منتخب مردم؛ مزید توفیقات توام با عزت روزافزون همگان وفائق آمدن به توطئه‌ها و مشکلات و عبور عزتمندانه و با صلابت از پیچ تاریخی تحت توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم ‘عجل الله فرجه الشریف’ را از بارگاه ربوبی جل و علا مسئلت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت ۵۷ گروه در طرح راهداری محوری/۲-۳

۵۷ گروه راهداری در عملیات راهداری محوری، که از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ در محور‌های اصلی خراسان جنوبی آغاز شده مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت :  این فعالیت ۵۷ گروه در طرح راهداری محوریطرح با هدف تسریع در رفع نواقص شامل لکه گیری، تعریض و تعمیر تابلو و علایم جاده ای، شیب شیروانی، تنقیه پل‌ها و بستر رودخانه‌ها برای ارایه خدمات مطلوب‌تر به کاربران جاده در حال انجام است.

محمد فدوی افزود : در طرح راهداری محوری تاکنون اقداماتی از جمله لکه گیری در ۱۹ هزار و  ۱۳۰ مترمربع از محور‌های مواصلاتی استان، تسطیح حریم راه و اصلاح شیب شیروانی راه‌ها در ۲۴ هزارمتر ، ۴۲۹ مورد تنقیه پل‌ها و اصلاح و پاکسازی دستک‌ها و دیوار‌های هدایت آب و رادیه و بریدها ؛ هزار و  ۵۴ مورد اصلاح، تعمیر و رنگ آمیزی پایه تابلو‌ها و تجهیزات روشنایی و حذف تابلو‌های نادرست و عملیات پاکسازی شانه و حاشیه راه ۲۸۴ کیلومتر اجرایی شده است.

 

 

 

 

راهکارهای توسعه صادرات خراسان جنوبی روی میز مسوولان

راهکارهای توسعه صادرات خراسان جنوبی روی میز مسوولان

بیرجند – ایرنا – محصولات راهبردی خراسان جنوبی شامل زعفران، زرشک و عناب چنان اهمیت و ارزآوری دارد که راهکارهای توسعه صادرات آنها در دستور کار مشترک بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان، ۹۷ درصد عناب کشور، دومین استان تولیدکننده زعفران ایران و دارای رتبه اول زعفران باکیفیت جهان است این در حالی است که سهم این استان در صادرات زرشک و عناب فقط ۲ درصد و زعفران ۷۰ درصد میزان تولید است.

خراسان جنوبی دارای محصولات راهبردی همچون زرشک، عناب و زعفران است اما مسایل و مشکلات متعددی سبب شده آن طور که باید این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی معرفی نشود و سهم اندکی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

بدون شک نکته‌ای که پس از تولید محصولات کشاورزی حائز اهمیت است، تامین زنجیره فروش و حمایت از آن تا رسیدن محصول به بازار هدف و مقصدهای صادراتی است لذا خام‌فروشی بزرگترین معضل کشاورزی این منطقه است که توجه به این موارد در سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” اهمیت مضاعف پیدا کرده است.

کشاورزان هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از همین رو امروز (پنجشنبه) میز تخصصی توسعه صادرات محصولات راهبردی استان خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از مدیران دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد و چالش‌های موجود، پیشنهادها و راهکارها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در کوتاه مدت و میان مدت مورد بررسی قرار گرفت.

مشکل در بازاریابی محصولات کشاورزی 

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این نشست گفت: حدود ۴۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک فعال است اما برای این محصولات استان آن گونه که باید اقدامی صورت نگرفته است.

علیرضا خامه‌زر با بیان اینکه در بازاریابی محصولات کشاورزی دچار مشکل هستیم اظهار داشت: محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هم مانند مردم این منطقه مظلوم واقع شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی باید متولی محصولات سه محصول استراتژیک باشد همان طور که کرمان به عنوان متولی پسته معرفی شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: برای محصولات استان باید شناسنامه مشخص تهیه شود و با راه‌اندازی زرشک و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جهاد کشاورزی باید در ترویج و آموزش کشاورزان و استفاده از سموم و مواد شیمیایی به کشاورزان‌ کمک کند تا محصول به دست آمده در بازارهای خارجی استانداردهای لازم را داشته باشد.

خامه‌زر گفت: دانشگاهیان کمک کنند محصولات استان شناسنامه کیفیت و سلامت را درخصوص سلامت و خواص داشته باشد تا زمانی که در بازارهای خارجی عرضه می‌شود، شناسنامه‌دار باشد.

 تعاونی محصولات راهبردی استان تشکیل می‌شود

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در سطح کشور سرآمد است و در بازارهای خارجی و جهانی حرفی برای گفتن دارد اما هنوز آن گونه که باید نتوانسته خود را در سطح جهانی عرضه کند.

غلامحسین حسینی افزود: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دنبال می‌کنیم که تاکنون به نتایج خوبی رسیده است و عضوگیری را به زودی آغاز می‌کنیم.

وی اظهار داشت: هدف از این کار کمک به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک در مرحله کاشت، داشت و برداشت، بسته‌بندی و صادرات است تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به بهترین نحو در بازار عرضه کنند و دست دلالان حذف شود و سود حاصل از آن در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد.

کاهش کیفیت محصولات کشاورزی 

مدیرعامل اتحادیه زرشکاران و زعفران‌کاران و باغداران خراسان جنوبی نیز گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و دستمزدهای کارگری آن طور که در گذشته شاهد بودیم کشاورزان توانایی رسیدگی به باغات را ندارند و کیفیت محصولات سال به سال کاهش می‌یابد.

امیر ابراهیم‌آبادی افزود: از آنجایی که برای صادرات باید روی محصولات درجه یک برنامه‌ریزی داشته باشیم این زنگ هشداری است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا کشاورز درآمد لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با صادرات، موضوع بهداشت و بار میکروبی محصولات مطرح است که بارگاه‌های زرشک و واحدهای بوجاری برخی مسایل بهداشت را رعایت نمی‌کنند و نیاز است توجه ویژه شود.

مدیرعامل اتحادیه زرشکاران و زعفران‌کاران و باغداران خراسان جنوبی گفت: راه برون‌رفت از شرایط موجود که نتوانسته‌ایم جایگاه صادرات محصولات کشاورزی را احصا کند، این است که زنجیره تولید و ارز این محصولات را تکمیل کنیم و از مرحله کاشت، داشت و برداشت تا فروش، فرآوری و صادرات در قالب زنجیره و تحت مدیریت یک تشکل باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حلقه‌های این زنجیره به صورت گسسته در استان وجود دارد که اگر به صورت زنجیروار عمل کنند بدون شک تاثیر زیادی خواهد داشت.

ابراهیم‌آبادی گفت: در دنیا آنچه شاهد هستیم اینکه زنجیره‌ها توسط ذی‌نفعان و بخش خصوصی اداره می‌شود و درخواست داریم دستگاه‌های دولتی در زمینه ارتقای این بخش و تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.

آزمایشگاه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این نشست تخصصی گفت: ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی در استان در حال پیگیری است اما درخواست داریم سازمان توسعه تجارت ایران ما را یاری کند.

عباس جرجانی افزود: احداث آزمایشگاه سبب خواهد شد صادرات غیرنفتی استان به ویژه در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد بسیار خوبی که سال ۹۹ در استان مصوب شد و اکنون نیز در دستور کار قرار دارد اینکه ارزش افزوده محصولات استراتژیک استان را بالا ببریم.

رییس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: در این خصوص سرمایه‌گذاران مختلفی را به استان دعوت می‌کنیم تا محصولات استراتژیک استان را به محصولات دیگری تبدیل کنند و به عنوان پایه مواد اولیه بتوان ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد.

وی عنوان کرد: از طریق هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور این موضوع در حال پیگیری است همچنین خبرهای خوبی از طریق سازمان جهاد کشاورزی به زودی اعلام خواهد شد.

نکات بهداشتی به دقت رعایت شود

عضو کنسرسیوم زرشک و زعفران نیز گفت: مهمترین اصلی که درخواست داریم پیگیری شود این است که کشاورزان و تولیدکنندگان و افرادی که در صنایع بسته‌بندی فعال هستند از بار میکروبی محصول بکاهند و درخصوص ایجاد بارگاه‌های خشک کردن زرشک دقت کنند.

شاهین صفارپور افزود: سال ۹۵ نخستین کارخانه شرق کشور برای خشک کردن و فرآوری محصولات استان از قبیل عناب و زعفران را راه‌اندازی کردیم تا با کیفیت بالا و بدون بار میکروبی و در بسته‌بندی‌های شکیل وارد بازار شود اما به دلایلی کار ما عقیم ماند.

وی خواستار کمک برای احیای این کارخانه در خراسان جنوبی شد و گفت: زرشک تازه در این کارخانه طی ۲۴ ساعت خشک و بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود و این تاثیر زیادی بر بازار صادراتی دارد.

وی گفت: زرشک بی‌دانه خراسان جنوبی در دنیا بی‌رقیب است بنابراین درخواست داریم کمک کنید تا آنچه شایسته و بایسته استان و این محصول است را در بازارهای جهانی داشته باشیم.

لزوم معرفی زرشک خراسان جنوبی در داخل و خارج کشور

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان در این استان تولید می‌شود اظهار داشت: برای این محصول بازار مصرف داخلی بزرگ و خارجی داریم اما آنگونه که باید نتوانسته‌ایم این محصول را به درستی در بازارهای داخلی و خارجی معرفی کنیم.

مهدی جعفری با تاکید بر اینکه معرفی این محصول نیازمند کار فرهنگی است افزود: در کار فرهنگی از خانه تا بازارهای جهانی باید پُل ارتباطی بین تولیدکننده داخلی و خارجی ایجاد شود.

وی بر لزوم ارائه بسته‌های حمایتی و مشوق‌های صادراتی تاکید و بیان کرد: نوسان شدید قیمت‌ها کشاورزان را بی‌انگیزه کرده است و نمی‌توان سیاست‌گذاری لازم را در استان لحاظ کرد.

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در طول سال وضعیت مطلوبی در کشور نداریم که تولیدکنندگان تکلیف خود را بدانند.

وی افزود: امسال ۱۰ تن زعفران خریداری کردیم که در حوزه صادرات به‌کارگیری می‌شود لذا زعفران جای خود را در بازار جهانی و داخلی پیدا کرده است اما در مورد عناب و زرشک باید فکری بشود.

جعفری تاکید کرد: باید پل ارتباطی بین بازارهای جهانی و تولیدکنندگان برقرار شود تا ابتدا زرشک تازه را در بازار عرضه کنیم، از طرفی برای خشک کردن محصول زرشک باید کشاورزان حمایت شوند تا با استفاده از روش صحیح خشک کردن محصول، استاندارد آن برای صادرات حفظ شود.

وی گفت: درخواست داریم با همکاری بخش خصوصی تور بازرگانان خارجی که می‌خواهند این محصول را خریداری کنند در زمان برداشت به استان فراهم شود زیرا در این صورت به تولید و تولید کننده کمک خواهد شد.

گواهی ۱۱ محصول ارگانیک در خراسان جنوبی صادر شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته در این استان گواهی ۱۱ محصول ارگانیک صادر شد که به عنوان یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی است و برای توسعه صادرات باید به این سمت برویم.

عبدالرضا رضایی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست تولید عناب کشور را دارد افزود: اگر در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک برنامه‌ریزی نشود حتی بازار کنونی را هم از دست خواهیم داد.

وی یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را تسهیل روند صدور مجوزها برای ایجاد بارگاه‌های زرشک اعلام کرد و گفت: مشکلات مربوط به این حوزه باید به طور مستمر رصد و با همکاری تولیدکنندگان رفع شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: جهش و نوسان قیمت نهاده‌های کشاورزی و از طرفی ثابت ماندن یا کاهش قیمت محصولات کشاورزی فشار زیادی بر تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزان وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌ثباتی قیمت‌ها به یک معضل مهم تبدیل شده است گفت: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک، هفت هزار تن عناب و ۷۰ تن زعفران در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود.

چالش برندسازی محصولات گیاهی خراسان جنوبی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در برندسازی محصولات گیاهی در استان با مشکل مواجه‌ایم و بیشترین اقدامی که برای این محصولات انجام شده در حوزه بسته‌بندی بوده است اما باید برای برندسازی نیز چاره‌اندیشی شود.

احمد بیکس بر لزوم بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه محصولات استراتژیک استان تاکید کرد و گفت: تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته در خراسان جنوبی نداریم و ۹۰ درصد کار در بسته‌بندی محصول با دست انجام می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست داریم مشوق‌های صادراتی در حوزه تامین تجهیزات باشد و تامین تجهیزات پیشرفته با استفاده از تسهیلات با بهره بالا به صلاح نیست زیرا برای تولیدکننده نیز مشکل‌ساز است.

وی افزود: در خراسان جنوبی با کمبود نیروی فنی و تخصصی درخصوص محصولات استراتژیک مواجه هستیم از طرفی ظرفیت آزمایشگاهی استان نیز پایین است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نبود ثبات بازار قیمت‌ها یک معضل شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم این است که ردیف اعتباری نداریم و باید برای صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ردیف بودجه تعیین شود.

وی قوانین حاکم بر صادرات را سخت دانست و گفت: مشکل اصلی این است که هیچ کدام از تشکل‌های کشاورزی توانایی مالی لازم برای حضور در بازارهای خارجی حتی نمایشگاه‌ها را ندارند.

بیکس با بیان اینکه برخی از محصولات تولیدی عناب نیاز به کد آیسیک (ISIC) دارند گفت: درخصوص زرشک نیز علیرغم اینکه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم اما اسم این محصول در فهرست محصولات گمرک مطرح نشده و این نیازمند اصلاح است.

وی افزود: از آنجایی که در استان خراسان جنوبی کشاورزی بیشتر به صورت خرده مالکی اداره می‌شود در زمینه قرنطینه محصول کشاورزی معمولا در گمرک انتهایی بار بسته‌بندی و پلمب می‌شود اما آمادگی داریم قرنطینه گیاهی را در استان انجام دهیم تا در مقصد بسته‌های مجدد بازگشایی و پلمب نشود.

وی با بیان اینکه سه محصول زرشک، زعفران و عناب از لحاظ جنبه گیاهی و دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: این در حالی است که هنوز در خراسان جنوبی برند گیاهی این محصولات در صنایع تبدیلی از دانشگاه علوم پزشکی دریافت نشده است.

سیاست‌گذاری‌ها باید درست باشد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: تا زمانی که توجه دولت‌ها و سیاست‌گذاری آنها به بخش کشاورزی به عنوان محصولات استراتژیک درست نباشد، این مسائل و مشکلات را خواهیم داشت.

حسن رحیمی‌زاده افزود: تا زمانی که سالی ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی محصولات کشاورزی پرداخت شود، سبب می‌شود اشتغال، کشاورزی، واحدهای تولیدی ضربه ببینند و بازارهای هدف تعریف نشود در نتیجه تنوع‌بخشی به محصولات نداشته باشیم.

وی گفت: اگر ما به التفاوت این میزان در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد صنایع تبدیلی به‌روز می‌شود و سرمایه‌گذاری به شدت افزایش می‌یابد لذا نیازی به برگزاری این قبیل جلسات نخواهد بود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از اتاق بازرگانی خواست صادرکنندگان بخش کشاورزی استان را معرفی کند تا در استان اظهارنامه و قرنطینه گیاهی در گمرک استان محقق شود.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست از سال ۸۰ تاکنون از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پولی که برای مشوق‌ها و یارانه‌های پرداخت کرده‌ایم بیش از ۳۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

محمود بازاری گفت: روز گذشته در کارگروه توسعه تجارت خراسان جنوبی مصوب شد سند اقدامات توسعه محصولات راهبردی استان تهیه شود که اعتبار این موضوع بخشی از محل منابع استان و بخشی نیز در سطح ملی است و در شورای عالی صادرات در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی افزود: محصولات زرشک، عناب، زعفران، گیاهان دارویی و حتی عسل در خراسان جنوبی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است اما در همه اینها گرفتاری‌های منطقه‌ای و ملی داریم.

باید به بخش خصوصی اعتماد شود

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از جمله محصول زعفران با مشکل تعارض منافع مواجه شده‌ایم اظهار داشت: برای محصول زعفران میز تخصصی تشکیل شده است اما مشکلات زعفران که باید ۸۰ درصد آن صادر شود با نگاه دولتی و برنامه دولتی حل نمی‌شود بنابراین تا به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، کاری پیش نمی‌رود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است هر آنچه در محدوده روستا تولید می‌شود درخصوص کاشت، داشت، برداشت و مسئولیت تام آن با جهاد کشاورزی است و باید آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بخشی از کار بازاریابی و بازارسازی برای محصولات برعهده دولت است گفت: امسال نیز منابعی به این منظور تخصیص پیدا می‌کند همچنین در بخش‌های مختلف مشوق پیش‌بینی شده است.

بازاری گفت: در مورد خرید توافقی زعفران و زرشک اگر برنامه‌ای برای بازار و فروش نداشته باشیم دچار معضل بزرگی خواهیم شد که متاسفانه درخصوص زعفران با این معضل مواجه شده‌ایم.

بازاری با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یا کشت فراسرزمینی با بخشنامه اجرا نمی‌شود افزود: برخی از صادرکنندگان زنجیره ارزش، کشاورزی قراردادی یا سایر موارد را دارند قبل از اینکه این بخشنامه‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: باید به بخش خصوصی که درگیر مشکلات تولید و صادرات است، اعتماد کنیم و بر کیفی‌سازی محصول در مرحله تولید کار شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نیازمند تمرکز صادرات به ویژه برای سه محصول استراتژیک هستیم اظهار داشت: در این خصوص نیاز نخست تامین زیرساخت‌ها است که باید در سند الزامات توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد.

سند توسعه صنایع تبدیلی محصولات راهبردی تهیه می‌شود

وی بیان کرد: باید برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی سند توسعه صنایع تبدیلی در استان تهیه شود که سازمان‌های جهاد کشارزی و صمت باید بر مبنای هدف‌گذاری برای توسعه صادرات استان این سند را تهیه کنند.

بازاری گفت: برخی محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی معرفی شده اما نیاز به پشتیبانی استان دارد، عسل ارگانیک و گیاهی عناب و زرشک می‌تواند برندی برای استان باشد که بخش دولتی باید دغدغه‌مند عمل کند.

وی افزود: برای محصولات استراتژیک استان ظرفیت ایجاد شده اما دستورالعمل‌هایی به‌گونه‌ای که محصول به طریق تشویقی به سمت استانداردسازی برود، طراحی نشده است.

بازاری گفت: تعیین اولویت‌ها در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و صادرات و کالاهایی که قرار است صادر شود تابع استانداردهای ملی نیست لذا باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: سه محصول راهبردی خراسان جنوبی با وجود زحمات کشاورزان استان برای نگهداشت و رشد آنها بدون حتی نامی از این استان بر محصولات در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آنچه وجود تعارض منافع بین بخش دولتی و خصوصی نامید، افزود: در استان باید بخش خصوصی را باور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود توسعه یابد، همچنین بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک و عناب همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*