اخبار خراسان جنوبی/

 

 

ثبت چهار فوتی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۱۳ نفر رسید.

«کامبیز مهدی زاده» افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۱ هزار و ۶۴۵ آزمایش در خراسان‌ جنوبی انجام شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۶۷ آزمایش مثبت بوده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افرود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۶ آزمایش کرونا در استان انجام شده که از این تعداد ۶۵ مورد مثبت بوده است.

 

مهدی‌زاده با بیان اینکه از موارد مثبت ۳۰ بیمار بستری و ۳۵ مورد سرپایی بوده است، ادامه‌ داد: از مبتلایان جدید شناسایی شده ۳۵ مورد در بیرجند، چهار مورد از خوسف، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام ۲ مورد، از شهرستان‌های نهبندان و طبس هرکدام پنج مورد، قاینات هفت مورد و شهرستان سربیشه یک مورد بوده است.

 

وی  با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۵۹۰ مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز ۱۵۰ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۳۶ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان های خراسان‌جنوبی بستری هستند که از این تعداد، ابتلای ۲۱۸ نفر به کرونا گزارش شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر ۲۶ نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال پنج نفر از آنها وخیم است.

 

وی از فوت چهار مورد جدید در استان خبر داد و گفت: مجموع کل فوتی های ناشی از ویروس در استان به ۸۱۳ نفر رسیده است.

 

 

واقعه طبس؛ شکست پنجه عقاب در برابر اراده الهی

صحرای طبس یادآور شکست خفت‌بار متجاوزان در عملیات «پنجه عقاب» و تبلور قدرت امداد الهی است؛ واقعه عبرت‌آموز در تاریخ معاصر که ناکامی آمریکا در دستیابی به توطئه‌های شوم خود و حقانیت ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.

به گزارش ایرنا امروز پنجم اردیبهشت در تقویم ایرانیان مصادف است با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس که سال ۱۳۵۹ هجری شمسی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی روی داد و باعث تحقیر و رسوایی بزرگ آمریکا در جهان شد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد اما موفق نشد و زمانی که قشرهای مختلف مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا را در تهران اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند. این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران درخصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژینسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت «جیمی کارتر» رییس جمهوری وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش این کشور با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

براساس اسناد موجود ۶ فروند هواپیمای نظامی سی – ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۵ آوریل ۱۹۸۰ میلادی) از نقاط کور راداری وارد ایران شدند اما همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد. سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع توفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.

۶ فروند هواپیمای سی – ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند تا از این مکان بیابانی عملیات خود را آغاز کنند اما در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آنها دچار نقص فنی شد و با از کار افتادن آن، همه برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم ریخت زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ بالگرد نیاز داشتند.

این اتفاقات به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شده بودند. هواپیماها و بالگردها در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

نیروی مهاجم در خیالش عقابی بود که هیچ شکارچی یارای شکارش را نداشت غافل از اینکه صحرای طبس دامگاهی شد و شن‌ها با اراده الهی سربازان و گلوله‌هایی شدند که یکی از شکست‌های مفتضحانه را برای نظامیان آمریکایی رقم زدند.

هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقیمانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند؛ نیروهایی که طبق خلاصه طرح واحد عملیاتی سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» قرار بود پس از طبس با تجمع در فرودگاه «پشت بادام» و با ۶ فروند بالگرد عازم نقاط کوهستانی اطراف تهران شوند و روز بعد با اتوبوس‌هایی که از پیش برای آنان آماده کرده بودند در ورزشگاه مجاور سفارت مستقر و سپس در یک یورش برق آسا وارد سفارت شوند و با رهایی جاسوسان و به گروگان گرفتن عده‌ای از دانشجویان ایرانی با همان بالگردها به محل اولیه خود بازگشته و با هواپیماها به پایگاه اصلی خود برگردند.

واقعه بزرگ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، آن قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حتی مشهورترین چهره‌های سیاسی را در آمریکا وادار به پذیرفتن شکست کرد.

برای نمونه «زبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر احساس ناامیدی ملی در آمریکا را از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس دانست و گفت: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت».

«ویلیام سولیوان» سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد کرد و گفت: «روش سست و بی‌قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد».

«همیلتون جردن» معاون رییس جمهوری وقت آمریکا در کتاب خود به نام «بحران» در این زمینه نوشت: تصمیم به انجام یک عملیات نجات قدرتمندانه در قلب ایران زمانی از سوی «جیمی کارتر» اتخاذ شد که همه تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی تا آن زمان بی‌نتیجه مانده بود.

واقعه طبس به باور صاحبنظران و شخصیت‌های مختلف دارای ابعاد گوناگون است که به عنوان یک واقعه تاریخی ماندگار نزد جهانیان باید از ابعاد مختلف به‌ویژه جنبه معنوی آن بررسی شود.

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

ایشان گفتند: «تجربه کنند باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید».

طی ۴۱ سال گذشته درخصوص چند و چون این ماجرا و واقعه بزرگ بسیار نوشته و گفته شده است و این بار پای صحبت‌های فردی نشستیم که به عنوان شاهد عینی یک روز پس از حادثه در صحرای طبس حاضر شد.

رازهای شکست پنجه عقاب

امام جمعه موقت طبس یکی از شاهدان عینی این واقعه است که یک روز بعد (ششم اردیبهشت ۱۳۵۹) به همراه ۲ نفر از همکارانش از طرف کمیته انقلاب اسلامی برای محافظت به محل حادثه رفت.

حجت الاسلام محمدجواد زنجانی طبسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وقتی به آنجا رسیدیم، هنوز آتش و دود از هواپیماها و هلی‌کویترهای سوخته شده بلند بود.

وی افزود: آنچه در این حادثه از امکاناتی که آمریکایی‌ها به آنجا آورده بودند، مشاهده کردم، اعم از هلیکوپتر و اسلحه‌ها مشخص بود که این امکانات فقط برای نجات گروگان‌ها نبوده بلکه هدف اولشان گرفتن مراکز مهم تهران برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بود و یکی از اهدافشان آزادی گروگان‌ها بوده است.

این روایتگر و شاهد عینی واقعه طبس گفت: آمریکایی‌ها به قصد سرنگونی جمهوری اسلامی به صحرای طبس آمدند اما با آن همه تمرینات و تجهیزات پیشرفته‌شان کاری از پیش نبردند چون خداوند پشتیبان این انقلاب بوده لذا با هشت کشته و خسارت مالی و حیثیتی زیاد صحرای طبس را رها کردند.

وی اضافه کرد: کماندوهای آمریکایی پس از استقرار نهایی در صحرای طبس به گونه‌ای که نیروهای ایرانی متوجه حضور آنها نشوند در حال برنامه‌ریزی برای اجرای نقشه خود بودند که نیمه‌های شب متوجه عبور یک اتوبوس و کامیون از این مسیر شدند و گمان کردند که نیروهای ایرانی متوجه حضور آنها در منطقه شده و قصد درگیری و مقابله دارند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: کماندوهای آمریکایی جلو رفتند و اتوبوسی که از یزد به مشهد مقدس در حرکت بود را متوقف کردند و داخل اتوبوس رفتند.

وی با بیان اینکه یک افسر ایرانی به عنوان مترجم همراه نظامیان آمریکایی بوده است گفت: نیروهای آمریکایی مسافران را از اتوبوس پیاده کرده و با دستوری که از مقاماتشان گرفته بودند، قصد جابه‌جایی مسافران ایرانی را با هواپیما به کشوری دیگر داشتند.

امام جمعه موقت طبس افزود: در همان لحظاتی که کماندوها در حال جمع‌کردن مسافران ایرانی برای سوار کردن به هواپیما بودند، توفان شن آغاز شد و یک بالگرد در حال سوخت‌گیری از هواپیما به دلیل برخورد با هواپیما دچار انفجار شد و در آتش سوخت.

وی گفت: در این شرایط نظامیان آمریکایی از انتقال مسافران اتوبوس ایرانی منصرف شدند و همه را دوباره سوار اتوبوس کردند اما این بار همه لاستیک‌های اتوبوس را با گلوله ترکاندند که اتوبوس توانایی حرکت و اطلاع دادن به نیروهای ایرانی از این حادثه را نداشته باشد.

وی افزود: نیروهای آمریکایی قبل از حضور در طبس در مورد شرایط منطقه و اینکه طی آن چند روزی که در صحرای طبس خواهند بود از هواشناسی اطلاعات گرفته بودند که توفان نیست و با اطمینان کامل در منطقه مستقر شدند اما ناباورانه با وقوع توفان شن تمام برنامه‌ها و نقشه‌های خود را بر باد رفته دیدند.

حجت‌ الاسلام زنجانی طبسی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) درخصوص واقعه طبس گفت: طبق بیانات امام راحل شن‌ها مامور خدا شدند و در آن نیمه شب که مردم ایران در خواب بودند و کسی از حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خبر نداشت خدا به واسطه شن‌های صحرای طبس، نقشه و جنایت آمریکا را نقش بر آب کرد.

وی افزود: عامل دیگری که موجب شد آمریکایی‌ها فرار کنند، ترس نیروهای آمریکایی بود هم کماندوها، خلبان و فرماندهان آنها بسیار ترسیده بودند و در مجموع محاسباتشان اشتباه از کار درآمده بود.

امام جمعه موقت طبس تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید درس بگیرند نه تنها از واقعه طبس بلکه از وقایع دیگری هم که در مسائل کشورمان دخالت کردند و نتیجه عکس گرفتند.

وی گفت: آمریکایی‌ها همه این توطئه‌ها را انجام می‌دهند که اگر به سرنگونی جمهوری اسلامی منجر نشود، موجب تضعیف آن شود اما با هوشیاری ملت ایران روز به روز ایران اسلامی با اراده الهی قدرتمند می‌شود.

وی افزود: به قول خودشان آنان تحریم‌های شکننده‌ را که در طول تاریخ برای هیچ ملتی اعمال نشده، علیه ملت ایران اعمال کردند ولی بدانند که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مدبرانه، قاطعانه و هوشمندانه این انقلاب را رهبری می‌کند تا این کشتی را سالم به مقصد برساند.

“محمد منتظر قائم” تنها شهید واقعه طبس

شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.

همزمان با حضور محمد منتظر قائم و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد و در کودکی به یزد رفت و به ادامه تحصیل پرداخت.

محمد منتظر قائم همزمان با تظاهرات ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در صف مبارزان با حکومت شاه درآمد، پس از پایان خدمت سربازی در شرکت توانیر مشغول به کار شد و همزمان برای استقرار حکومت اسلامی با تشکیل گروهی به مبارزه پرداخت.

او سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسوول تشکیل سپاه استان شد.

پیکر پاک این شهید شاخص کشور در آرامستان خلدبرین یزد دفن است.

 

 

در مراسم بزرگداشت حادثه پنجم اردیبهشت و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس عنوان شد

 

حادثه صحرای طبس نقطه الهام‌بخش اعتماد به قدرت الهی

منافع انقلاب در عرصه تعارضات سیاسی ذبح نشود

فرمانده سابق سپاه امام رضا(ع) گفت: منافع انقلاب در عرصه تعارضات سیاسی ذبح نشود.

سردار غلامرضا احمدی در مراسم بزرگداشت حادثه پنجم اردیبهشت و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس اظهارکرد: اقتدای به رهبران الهی می‌تواند موانع را از سر راه ملت‌ها بردارد.

از شاهدان حادثه طبس بیان‌کرد: اگر جریان غرب‌گرا در مسیر ملت ایران اختلال ایجاد نمی‌کرد ما امروز نه فقط در حوزه‌های نظامی و دفاعی بلکه در همه عرصه‌ها به پیشرفت و موفقیت می‌رسیدیم.

وی با تأکید بر اینکه منافع انقلاب و ملت نباید در میدان تعارضات سیاسی ذبح شود، ادامه‌داد: گلایه ما از برخی نیروهای داخلی است که حادثه طبس و امدادهای الهی را دیده‌اند ولی همچنان اتکاء به نیروهای داخل و آرمان‌های انقلاب ندارند.

وی با بیان اینکه ما در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اتفاق مهمی در حوزه سیاسی در پیش رو داریم، گفت: ما باید تفاوت اندیشه امام با جریان لیبرال را بررسی کنیم تا بتوانیم در انتخاب مدیران و مسئولان با آگاهی بیشتری عمل کنیم.

فرمانده سابق سپاه امام رضا (ع) و از شاهدان حادثه طبس با بیان اینکه این ماجرا از مهمترین مصداق‌های نصرت الهی است، ادامه‌داد: اقتدار امروز ایران به برکت انگیزه‌های قوی دانشمندان حوزه دفاعی و عمل رزمندگان ما به وجود آمده است.

سردار احمدی با اشاره به اینکه غصب و دشمنی استکبار با ملت ایران از گذشته بیشتر شده است، اظهارکرد: دشمن در بررسی‌های خود با صراحت اعلام کرده منبع تأمین قدرت معنوی و روحی ایران اسلامی تکیه به حادثه عاشورا و امید به جریان انتظار است.

وی افزود: نمی‌دانیم برخی چه نفعی می‌برند که بر پیروزی‌های روشن و واضح ملت ایران پرده غفلت و بی‌توجهی می‌کشند.

فرمانده سابق سپاه امام رضا (ع) گفت: با توجه به تعداد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و میزان کرسی‌های مدیریتی می‌توان با صراحت گفت به ازای هر کرسی مدیریتی ما یک کربلا شهید تقدیم کرده‌ایم که این وظیفه مسئولان را افزون می‌کند.

سردار احمدی مسائلی چون به شهادت رساندن شهید سردار قاسم سلیمانی نشانه عجز دشمن است، اظهارکرد: دشمن اگر توانمند بود آن روزی که ۹۰ درصد سوریه در دشتشان بود در مقابل سردار می‌ایستادند.

 

 

 

 

 

 

ابعاد سیاسی و معنوی واقعه صحرای طبس برای جوانان تبیین شود
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به نگاه ملی و بین المللی به حادثه صحرای طبس، گفت: با توجه بیشتر جامعه دانشگاهی و حوزوی باید به ابعاد سیاسی و معنوی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس پرداخته شود تا این حادثه بزرگ برای جوانان بیشتر تبیین شود.

 «غلامرضا فلاحی» اظهار کرد: حضرت امام راحل فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ چه کسی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواست به ایران بیاید ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند‌، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند».

 

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید اسلام محمد منتظر قائم، شهید سرافراز این واقعه تاریخی، افزود: منتظر قائم بعد از حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس به عنوان فرمانده سپاه پاسداران یزد برای مقابله با این تجاوز نظامی به منطقه اعزام و به شهادت رسید.

 

فلاحی به روایت رهبر انقلاب از شکست آمریکا در طبس اشاره کرد و ادامه داد: ایشان فرمودند «خدای متعال آبروی اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند».

 

وی با اشاره به نگاه ملی و بین المللی به حادثه صحرای طبس و شکست آمریکا در تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران و حمله به طبس، گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات و توجه بیشتر به خصوص از جانب جامعه دانشگاهی و حوزوی به ابعاد سیاسی و معنوی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس پرداخته شود تا این حادثه بزرگ برای جوانان بیشتر تبیین شود و به دشمنی آمریکا با نظام اسلامی بیشتر واقف شوند و بتوانند در ایستادگی نظام کمک کنند.

 

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی بیان کرد: باید روحیه رزمندگان دوران دفاع مقدس در نهاد جوانان نهادینه شود تا سربازان پا در رکابی برای ولایت و انقلاب اسلامی باشند.

 

 

 

فعال سیاسی یمن: خداوند از استواری در راه حق پشتیبانی می‌کند

فعال سیاسی یمن: خداوند از استواری در راه حق پشتیبانی می‌کند

 یکی از فعالان جهان اسلام از کشور یمن گفت: مرور واقعه بزرگ شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس به همه مسلمانان دنیا یادآوری می‌کند که اگر در راه حق استوار باشیم، قطعا حمایت و پشتیبانی خداوند متعال همراه با ما خواهد بود.

سید صادق الشرفی شنبه شب در آیین بزرگداشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس که در محل سالن همایش‌های آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم (ع) طبس برگزار شد، اظهار داشت: در مورد حادثه پنجم اردیبهشت مطالعه کرده‌ام و مطمئنم شکست آمریکا در صحرای طبس برای اثبات حقانیت انقلاب اسلامی است و گرامیداشت این واقعه الهی، عبادت محسوب می‌شود.

وی ضمن ابلاغ سلام گرم مردم یمن به مردم ایران افزود: مردم یمن از زمان برپایی انقلاب اسلامی و واقعه طبس، احساس امنیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و روش محمدی آن با رهبری امام خامنه‌ای هر روز به یک موفقیت بزرگ می‌رسد گفت: امروز پس از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که دشمنان انقلاب در کشورهای مختلف مانند یمن، سوریه، عراق و فلسطین در حال سقوط هستند و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد سقوط کامل استکبار جهانی خواهیم بود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این آیین گفت: پنجم اردیبهشت یادآور معجزه بزرگ الهی در سرزمین طبس و تجلی حمله ابابیل به سپاه ابرهه است.

علی‌اصغر جعفری افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، موزه بین‌المللی استکبارستیزی در تراز این معجزه بزرگ الهی و ملت ایران، با ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در صحرای طبس راه‌اندازی می‌شود که مقدمات کار انجام شده و کلنگ احداث این موزه با مدیریت محمدحسین جهانبخش و تخصیص حدود هفت میلیارد تومان اعتبار اولیه، در سالروز آزادسازی خرمشهر بر زمین زده خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این به طور همزمان مجتمع فرهنگی، اقامتی، رفاهی امام رضا (ع) و نیز با حمایت آستان قدس رضوی در محل شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس کلنگ‌زنی می‌شود.

پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ نظامیان آمریکایی با هواپیماها و بالگردهای خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی نوپای ایران و آزادی جاسوسان در بندشان طی عملیاتی پیچیده وارد عمق خاک کشور شدند و در محلی فرود آمدند که امروز با نام “موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس” شناخته می‌شود.

عملیات نظامی و حمله تجاوزگرانه نظامیان آمریکایی موسوم به “پنجه عقاب” بر اثر توفان شن و امداد الهی به شکست خفت‌بار منجر شد.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، نیز گرامی داشته می‌شود.

براساس تصمیمات اتخاذ شده مراسم گرامیداشت واقعه صحرای طبس امسال به جهت محدودیت‌های ماه رمضان و شیوع کرونا، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت به صورت محوری با مرکزیت بیرجند و در حسینیه جماران برگزار می‌شود و همزمان گروهی نیز برای تولید برنامه‌های متناسب و پخش از شبکه‌های سراسری در محل واقعه مستقر شدند.

 

 

 

 

 

رونمایی از پوستر جشنواره “رستاخیز شن ها”

    
رونمایی از پوستر جشنواره "رستاخیز شن ها"
در مراسم بزرگداشت حادثه پنجم اردیبهشت و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، از پوستر دومین جشنواره ملی ” رستاخیز شن ها” رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم که صبح یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، پوستر جشنواره با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار ، فرمانده سابق سپاه امام علی ابن‌ ابیطالب (ع) استان قم و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی رونمایی گردید.

 

 

 

 

 

۷۰ درصد تخت‌های بخش کرونا در خراسان جنوبی تکمیل شد/

۷۰ درصد تخت‌های بخش کرونا در خراسان جنوبی تکمیل شد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به افزایش هشت برابری موارد بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا تکمیل شده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۲ بیمارستان رازی و امام رضا (ع) بیرجند به عنوان مراکز پشتیبان بیمارستان ولی‌عصر (عج) در مرکز استان پیش‌بینی شده است و در شهرستان‌ها هم در صورت نیاز تخت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا در نظر گرفته شده است و با توجه به تلاش صورت گرفته در حال حاضر مشکلی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان وجود ندارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا اظهار داشت: تمامی بیمارستان‌های استان جز شهرستان‌های درمیان، سرایان و زیرکوه مجهز به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند و قرارداد تجهیز بیمارستان سرایان به دستگاه اکسیژن‌ساز منعقد شده است.

وی افزود: با این وجود اگر روند افزایشی ابتلا به کرونا ادامه پیدا کند در بیمارستان‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد و عبور از وضعیت کنونی نیازمند همراهی همه‌جانبه مردم و دستگاه‌های مختلف است.

شریف‌زاده گفت: عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته موارد بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا را در خراسان جنوبی تا هشت برابر افزایش داد به طوری که تعداد بستری کرونا مثبت از حدود ۲۵ نفر در اسفند سال گذشته به ۲۲۵ نفر در زمان حاضر رسیده است.

وی افزود: میزان بستری‌ بیماران با علائم تنفسی هم در هفته‌های اخیر افزایش سه برابری داشته و از میانگین ۱۲۰ نفر در اسفند ماه به ۳۲۹ نفر در بیمارستان‌های خراسان جنوبی رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۶ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی پنج نفر وخیم است در حالی که اواخر سال گذشته به طور میانگین پنج بیمار در آی سی یو داشتیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش پنج برابری فوتی‌های کرونا در این استان خبر داد و گفت: اسفند ۹۹ تعداد موارد مرگ ناشی از کرونا حدود ۹ مورد بود و از ابتدای امسال تا روز گذشته ۴۷ نفر از هم‌استانی‌ها را به دلیل کرونا از دست دادیم.

وی با بیان اینکه روند بیماری در خراسان جنوبی همچنان افزایشی است افزود: پیش بینی می‌شود اگر مردم از ابتدای خیز چهارم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده باشند تا هفته‌های آتی شاهد روند کاهشی نسبت به روزهای قبل باشیم.

شریف‌زاده درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا گفت: طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان هفته تمامی کادر درمان خراسان جنوبی واکسینه می‌شوند و از هفته آینده برای تزریق واکسن وارد فاز سالمندان بالای ۸۰ سال سن خواهیم شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان موج سهمگین و خطرناک کرونا یاد کرد، در آبان و آذر سال گذشته با همراهی مردم، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تلاش ستودنی مدافعان سلامت مهار شد و کنترل موج چهارم نیز که خطرناک‌تر است نیازمند همراهی آحاد جامعه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

 

 

 

 

دستورالعمل های کرونایی؛ یک بام و دو هوا
حضور تگاتنگ مردم دربرخی اماکن مانند بانکها، داروخانه ها، ادارات بیمه، امورمالیاتی،‌ واحدهای قضایی،آرامستان ها وشیرینی فروشی ها از یک سو و از دیگر سو تعطیلی تنها برخی مغازه های پوشاک وکفش و … موجب اعتراض کسبه به این دستورالعمل های ستاد کروناشده است.

خبرگزاری شبستان، خراسان جنوبی:شیوع بیماری کرونا در کشور، باعث تعطیلی و اعمال محدودیت های زیادی برای صنوف شده است تا جایی که در برخی مشاغل، خسارت کرونا غیرقابل جبران بوده و مشکلات فراوانی را برای صنوف و صاحبان مشاغل ایجاد کرده است.

با شیوع و گسترش این بیماری ستاد ملی کرونا برای کنترل آن اقدام به اعمال محدودیت های مختلفی کرد اما متاسفانه نه تنها اعمال محدودیت ها اعم از تعطیلی صنوف، عدم عبور و مرور بین شهری و … مثمر ثمر نبود بلکه بعد از نوروز امسال شاهد جهش این بیماری و شروع موج چهارم و به دنبال آن افزایش مرگ و میر هموطنان بودیم.

با شروع موج چهارم این بیماری، دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به اعمال محدودیت هایی اعم از تعطیلی صنوف گروه های شغلی دو، سه و چهار گرفتند اما اجرای این مصوبه در این دوره نارضایتی مردم و صنوف را به همراه داشت چرا که بنا به گفته صاحبان مشاغل به جز تعدادی کمی از صنوف مانند مغازه های پوشاک، کیف و کفش، آرایشگاه‌ها و … بقیه مشاغل باز هستند.

بسیاری از اصناف از این تصمیم ابراز نارضایتی کرده و نسبت به کاهش درآمدهای خود نگران هستند و ضمن انتقاد از تعطیلی صنوف و فعالیت سازمان های مرتبط با اصناف مانند بانک ها و سازمان امور مالیاتی و … با توجه به شرایط سخت اقتصادی این تصمیم را غیرکارشناسی می دانند.

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت برای اصناف و بازاریان موافقان و مخالفانی دارد و صاحبان برخی مشاغل تعطیل شده بر این باورند که آیا فقط بیماری کرونا در مغازه های پوشاک، کیف و کفش و … وجود دارد و حضور مردم بدون رعایت فاصله اجتماعی در بانک ها، ادارات بیمه، داروخانه ها، مراکز تولیدی و صنعتی، میادین میوه و تره بار، روز بازارهای محلی،‌ جاده سلامت،‌ آرامستان و… مشکلی در این راستا به وجود نمی آورد.

بر اساس بازدید میدانی از وضعیت بازار و صنوف مختلف در سطح شهر آنچه مشهود است این است که برخی اصناف گروه‌های شغلی دو، سه و چهار به ظاهر کرکره‌های مغازه‌ها را بسته اند و مردم برای ورود به این مغازه ها یا باید ابتدا در بزنند و یا با تماس با شماره های درج شده بر روی کرکره و درب مغازه نسبت به خرید خود اقدام کنند.

یکی از صنوف ضمن انتقاد از این مصوبه و اعمال محدودیت ها می گوید: متاسفانه در این دوره فقط برخی صنوف تعطیل و مابقی مغاره ها اعم از ابزار یراقی، لوسترفروشی، مصالح ساختمانی، لاستیک فروشی، چسب فروشی و… به بهانه مرتبط بودن با خدمات و تولید باز هستند.

«علی حسینی» که با تعطیلی های پی در پی دچار مشکل جدی شده و نمی‌تواند هزینه‌های زندگی و حتی اجاره مغازه اش را تامین کند، می افزاید: متاسفانه این مصوبه علیه برخی صنوف است و مغازه هایی مانند تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، تأسیساتی ها، فروشگاه‌های لوازم یدکی، الکتریکی و… باز هستند.

این فروشنده می گوید: ماهانه چهار میلیون تومان اجاره مغازه می‌دهم و با اجرای این مصوبه و تعطیلی و کاهش تعداد مشتریان به هیچ عنوان نمی‌توانم اجاره مغازه ام در بازار را تأمین کنم و روز به روز بر معوقات بانکی ام افزوده می شود.

وی از اجرای این مصوبه به عنوان یک بام و دو هوا یاد کرده و می گوید: تصویب این گونه مصوبه ها نیازمند ورود و حمایت دولت از صنوف است.

یکی دیگر از مغازه داران پوشاک در بازار بیرجند با بیان اینکه این روزها کرونا عرصه را به همه تنگ کرده است، می افزاید: از ابتدای شیوع این بیماری حدود دو ماه مغازه ام تعطیل بوده است.

«محمد حسین محمدی» گریزی به چک های برگشتی و معوقات بانکی اش می زند و با بیان اینکه ماهانه سه میلیون تومان قسط می دهد، یادآور می شود: حدود ۱۴ سال است که در بازار مغازه دارد و تاکنون چک برگشتی و معوقات بانکی نداشته اما با شیوع این بیماری و تعطیلی مغازه دراسفند ماه سال گذشته و … نه تنها سه ماه قسط معوقه دارد بلکه چک های او نیز برگشت خورده و مشکلات فراوانی برای او ایجاد کرده است.

او ضمن انتقاد از مسئولان مربوطه و بانک ها به مصوبه اعلام شده دولت مبنی بر انتقال اقساط بانکی به پایان دوره بازپرداخت آن اشاره می کند و می افزاید: متأسفانه این مصوبه فقط بر روی کاغذ باقی ماند و نه تنها در عمل اجرایی نشد؛ بلکه بانک ها اقدام به دریافت دیرکرد تسهیلات هم کردند.

محمدی ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از صنوف و اجرایی نشدن این مصوبه، یادآور می شود: نه تنها این مصوبه اجرا نشد بلکه یکی از اقساط معوقه ام از بهمن ماه سال گذشته تاکنون از سه میلیون تومان به سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.

مغازه دار دیگری می گوید: متاسفانه فقط بازار را تعطیل کرده اند و مغازه های سطح شهر اعم از خیابان مدرس، نواب صفوی، مهرشهر،‌ توحید و … باز هستند.

«امیر حسنی» با بیان اینکه مردم به علت شرایط اقتصادی نامناسب تنها موادغذایی و بهداشتی را به عنوان نیازهای ضروری خرید می‌کنند، می گوید: مغازه دارها به فروش در ایام و مناسبت های مختلف مانند نوروز و… دلخوش بودند که آن هم با شیوع بیماری کرونا و تعطیل واحدهای صنفی میسر نشد.

او ضمن انتقاد از مسئولان برای اجرای این مصوبه می گوید: شاهد ازدحام جمعیت در اتوبوس های درون و برون شهری، داروخانه ها، ادارات مختلف اعم از تامین اجتماعی، امور مالیاتی و … هستیم اما فقط تعداد اندکی از صنوف را تعطیل کردند مگر کرونا فقط در آرایشگاه‌ها و مغازه های کیف و کفش و … وجود دارد!

او گریزی به اداره بیمه می زند و می گوید: با وجود تعطیلی مغازه برای پرداخت بیمه خود و شاگردم به اداره بیمه مراجعه کردم که با توجه به دورکاری کارکنان و فعالیت یک پرسنل در آن بخش ازدحام جمعیت و شلوغی در اداره بیمه بیشتر از پیش بود.

او در ادامه با بیان اینکه پرداخت اجاره منزل، مغازه، حقوق شاگرد و… برای واحدهای صنفی تعطیل شده میسر نیست، خواستار ورود دولت و حمایت بیشتر مسئولان در این زمینه می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به موج چهارم بیماری کرونا و وضعیت قرمز بیشتر مناطق استان به اعمال محدودیت های و تعطیلی صنوف گروهای دو، سه و چهار در استان اشاره می کند.

«عباس جرجانی» با توجه به اعمال محدودیت و تعطیلی واحدهای صنفی ذکر شده به پلمپ ۱۰ واحد صنفی از شروع دوره جدید محدودیت ها (از حدود دو هفته گذشته) در استان اشاره می کند و می گوید: پرونده واحدهای صنفی متخلف برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با اشاره به ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی غیرضروری در شهرستان‌های با وضعیت قرمز در استان، می گوید: بیش از ۹۵ درصد از اصناف گروه های شغلی غیرضرور با طرح محدودیت ها همکاری کردند.

«علی تهوری» می افزاید: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا در برخی شهرستان های استان، فعالیت واحدهای صنفی غیرضرور به ویژه گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ کماکان در این شهرستان‌ها تا زمان تغییر وضعیت ممنوع می باشد.

وی یادآور می شود: با توجه به ضرورت و اهمیت سلامت مردم به جهت جلوگیری و کنترل انتشار ویروس کرونا، تمام واحد های صنفی مجاز به فعالیت نیز در کل استان بیش از پیش موظف به رعایت پروتکل های می باشند.

تهوری با بیان اینکه بازرسان سازمان، اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی و اماکن بر فعالیت واحدهای صنفی در سه شیفت صبح، قبل و بعد از افطار نظارت دارند، می گوید: در صورت فعالیت واحدهای صنفی گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ واحد های ذکر شده توسط پلیس اماکن به مدت ۱۵ روز پلمپ خواهند شد.

حرف آخر

به راستی اجرای این مصوبه حکایت یک بام و دو هوا نیست؟ وقتی برای کنترل بیماری طرحی و مصوبه ای قابلیت اجرا پیدا می کند باید برای همه واحدهای صنفی یکسان باشد و فقط برای تعدادی از واحدها به بهانه واحد تولیدی اعمال نشود به گفته صاجبان مشاغل، بیماری کرونا و شیوع آن زمان و مکان خاصی نمی شناسد و با توجه به حضور تگاتنگ مردم در برخی اماکن مانند بانک ها، داروخانه ها، ادارات بیمه، امور مالیاتی،‌ واحدهای قضایی،‌ جاده سلامت، آرامستان ها و… چرا فقط باید واحدهای صنفی مانند آرایشگاه‌ها، مغازه های کیف و کفش،‌ پوشاک،‌ مشاور املاک،‌ آتلیه و عکاسی و … فقط تعطیل باشند.

 

 

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی:

آمار مددجویان کانون اصلاح و تربیت بیرجند به صفر رسید

آمار مددجویان کانون اصلاح و تربیت بیرجند به صفر رسید

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: آمار مددجویان کانون اصلاح و تربیت بیرجند به صفر رسید.

غلامرضا روشان ظهر یکشنبه در بازدید از کانون اصلاح و تربیت خراسان‌جنوبی اظهارکرد: خواست همه متولیان مجموعه قضایی در کشور این است که زندانی در کشور به صفر برسد.

مدیرکل زندان‌ها واقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خوشبختانه با اقداماتی چون گذشت شاکیان و تلاش کارکنان کانون اصلاح و تربیت بیرجند آمار مددجویان چنین مرکزی برای اولین بار در کشور به صفر رسید.

روشان با بیان اینکه ما این موفقیت را مرهون توسل به شهدای عزیزمان می‌دانیم، ادامه‌داد: ما در کشورتا به حال نداشته‌ایم که یک کانون اصلاح و تربیت و مرکزی که ارتباط با جرم دارد تعداد مددجویان به صفر برسد.

حجت‌الاسلام محمد سنجری رئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندان‌های خراسان‌جنوبی گفت: امروز شاهد یک اتفاق بی نظیر در سازمان زندان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه هیچوقت فکر نمی‌کردم بتوانیم آمار مددجویان کانون اصلاح و تربیت بیرجند را به صفر برسانیم، اظهارکرد: شایسته نیست که کودک ونوجوان زیر ۱۸ سال در زندان و جایی شبیه به آن نگهداری شود.

رئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندان‌های خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما از تاریخ بیستم دی ماه ۹۹ تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۳ نفر ورودی داشتیم که به صفر رساندن چنین آماری کاری بسیار سنگین بود.

سنجری تلاش ما بر عدم بازگشت آنان به کانون است، یادآورشد: ما مددجویان این مرکز را چون فرزندان خود می‌دانستیم و تلاش کردیم هر کار برای فرزندمان انجام می‌دهیم، برای آنها نیز انجام دهیم.

وی افزود: ما از ۵۳ نفر تنها یک نفر بازگشت نفر به کانون را داشتیم که برای حمایت از او نیز اقدام عدیده چون کمک از بهزیستی و مشاوره داشتیم.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

جهت خالی شدن بند نسوان زندان‌های خراسان‌جنوبی برنامه‌ریزی شود

جهت خالی شدن بند نسوان زندان‌های خراسان‌جنوبی برنامه‌ریزی شود

بیرجند- رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: جهت خالی شدن بند نسوان زندان‌های خراسان‌جنوبی برنامه‌ریزی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر یکشنبه در بازدید از کانون اصلاح و تربیت خراسان‌جنوبی اظهارکرد: عبادت کردن فقط انجام تکالیف شرعی چون نماز و روزه نیست بلکه یکی از بزرگترین عبادات خدمت به خلق است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تلاش برای به صفر رساندن تعداد مددجویان کانون اصلاح و تربیت بیرجند بسیار ارزنده است، بیان‌کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی باید جهادگونه برای خدمت به خلق کار کنیم.

حمیدی با اشاره به اینکه حرکت جهادی ساعت کاری و غیر کاری نمی‌شناسد، ادامه‌داد: یکی از اهداف ما در مجموعه قضایی به عنوان یک حرکت جهادی این است که هیچگاه نوجوان و کودک بزهکار نداشته باشیم.

وی افزود: زندان و کانون اصلاح و تربیت زیبنده نظام اسلامی نیست و در احادیث دینی و فتواهای علما نیز زندان به عنوان مجازات پررنگ مطرح نشده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در فرهنگ دینی چیزی به عنوان زندان مطرح نیست، گفت: حتی در یک شرایط ایده‌آل ما خواهان این هستیم که علاوه بر پرونده‌های کیفری، پرونده های حقوقی نیز بسیار کاهش یابد.

حمیدی اظهارکرد: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های کشور ما هستند و از این جهت برای ما مهم است که هیچ نوجوانی دچار آسیب اجتماعی نشود.

وی بیان‌کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب ما شهدایی حتی در سنین نوجوانی داشتیم ولی الان نوجوانان ما دچار آسیب اجتماعی شده و سر از کانون اصلاح و تربیت در می‌آورند که این نشان از خلاء فرهنگی در کشور دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی یادآورشد: مهمتر از خالی شدن کانون اصلاح و تربیت بیرجند، خالی ماندن آن است که این امر نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

حمیدی گفت: در گام بعدی باید برای خالی شدن بند نسوان زندان‌های خراسان‌جنوبی برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۷۰ مددجوی کمیته امداد در بشرویه خانه دار می شوند/۲

فرماندار شهرستان بشرویه به همراه معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری و جمعی از مسئولین ادارات از واحد‌های مسکونی در حال احداث مددجویان کمیته امداد بازدید کرد.
وی در این بازدید گفت: با تسهیلات و کمک های بلاعوض دولت اقدامات خوبی در زمینه خانه دار کردن افراد در چندسال اخیر صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تعداد کل واحد های مسکونی احداث شده ۱۷۰مورد می باشد اظهار داشت: از این تعداد ۹۸ مسکن شهری و ۷۲مسکن روستایی می باشد.
شفیعی افزود: مبلغ ۱۱میلیاردو ۶۸۰میلیون تومان از محل منابع دولتی و کم بهره جهت ۱۷۰واحد مسکونی مساعدت شده است.
فرماندار شهرستان بشرویه اظهار داشت: سرانه هر واحد ۳۰میلیون تومان بلاعوض و ۵۰میلیون تومان وام قرض الحسنه بوده است.

 

 

 

عملیات اجرایی پادگان قاین آغاز شد/۲

مراسم کلنگ زنی ساخت و ساز فاز یک پادگان غدیر قائن که با حضور امیر فرماندهی قرارگاه منطقه ای شمال شرق نزاجا، نماینده مردم قائنات و زیرکوه و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی در محل پادگان غدیر برگزار شد.
عملیات ساخت و ساز فاز یک پادگان غدیر قائن با اعتبار اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان و همچنین عملیات ساخت ۵۸۰ واحد مسکونی به متراژ ۷۰ هزار متر مربع در محل پادگان غدیر شروع شد که پیش بینی می شود این دو پروژه طی دوسال آینده به بهره برداری برسید.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

آب و برق پارک ها و جاده های سلامت خراسان جنوبی قطع شود/۳-۷

آب و برق پارک ها و جاده های سلامت خراسان جنوبی قطع شود

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرداری ها برای کنترل شرایط کرونایی و کم شدن آمار جمعیتی حاضر در پارک ها و جاده های سلامت نسبت به قطع آب و برق این فضاها اقدام کنند.

محمد فرهادی ظهر یکشنبه در جلسه بررسی راهکارهای اعمال محدودیت های کرونایی در سطح شهرهای استان اظهارداشت: مصوبات ستاد کرونا باید در اولویت بخشنامه ها و مصوبات دستگاه ها برای اجرا قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه دستورالعمل های ابلاغی به دستگاه ها بر مبنای سیاست های کلان ستاد ملی کرونا است، تصریح کرد: در استان شاهد سیر صعودی شیوع کرونا هستیم و برای کنترل این وضعیت باید همه دست به دست هم دهیم تا چرخه بیماری قطع شود.

 وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی درست و صحیح، مهمترین وظیفه در حوزه اجرایی است، عنوان کرد: طی روزهای اخیر شاهد ازدحام جمعیت در پارک ها و جاده های سلامت بعد از افطار هستیم که باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که حضور مردم در این فضاها کاهش یابد.

 وی با بیان اینکه شهرداری ها مکلف به اعلام هشدار به مردم در این فضاها هستند، گفت: بنرهای هشدار دهنده در سطح شهر به ویژه در پارک ها و جاده های سلامت نصب شود.

 وی ادامه داد: لازم است برای کنترل شرایط موجود و کم شدن آمار جمعیتی حاضر در این فضاها،  نسبت به کاهش سطح خدمات و قطع آب و برق پارک ها و جاده های سلامت از سوی شهرداری ها اقدام شود.

وی با اذعان به اینکه مردم باید بدانند در این فضاها هیچ خدماتی ارائه نمی شود، گفت: از حضور دست فروشان در حاشیه پارک ها و جاده های سلامت نیز باید جلوگیری شود تا باعث توقف و حضور مردم در این مجموعه ها نشود.

وی ادامه داد:  نصب بنر و کنترل شرایط در بوستان های روستاهای با جمعیت بالا نیز به عهده دهیاران است.

فرهادی به دستورالعمل دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی  نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به دستورالعمل های ابلاغی، مدیران دستگاه ها مکلف به رعایت این موضوع هستند.

پیش‌بینی افزایش ابر و سرعت وزش باد در خراسان جنوبی/۲

پیش‌بینی افزایش ابر و سرعت وزش باد در خراسان جنوبی

رییس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناختی تا پایان هفته شاهد افزایش متناوب ابر و سرعت وزش باد در استان خواهیم بود.

جواد نخعی افزود: در این مدت گاهی وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش خفیف باران دور از انتظار نیست.

وی گفت: طی ۴۸ ساعت آینده تغییرات دما محسوس نخواهد بود.

 

 

واکنش وزارت علوم به گزارش تسنیم؛ “فعالیت دانشگاه صنعتی بیرجند به‌عنوان پردیس دانشگاه دولتی ادامه می‌یابد”

 

واکنش وزارت علوم به گزارش تسنیم؛ "فعالیت دانشگاه صنعتی بیرجند به‌عنوان پردیس دانشگاه دولتی ادامه می‌یابد"

 با تصویب شورای گسترش وزارت عتف، دانشگاه صنعتی بیرجند با اتصال به دانشگاه دولتی بیرجند به عنوان پردیس آن دانشگاه ادامه فعالیت خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ اول اردیبهشت‌ماه گزارشی با عنوان «نامه نمایندگان مردم استان خراسان‌جنوبی به وزیر علوم/ زمان مناسبی برای اجرای طرح الحاق دانشگاه صنعتی نیست+ سند» در رابطه با دانشگاه بیرجند منتشر شد که این گزارش واکنش وزارت علوم را در پی داشته است.

متن جوابیه وزارت علوم درباره رویکرد نمایندگان خراسان جنوبی و محتوای گزارش مذکور به شرح ذیل است:

“با توجه به انتشار خبری در اول اردیبهشت ۱۴۰۰ مبنی بر ” مناسب نبودن زمان ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه دولتی بیرجند”، نکاتی چند جهت روشن‌تر شدن موضوع که موجب دغدغه برخی اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه و یا مردم شریف استان شده است، عنوان می‌شود که انتظار می‌رود در اسرع وقت بر روی سایت آن خبرگزاری قرار گیرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اجرا می‌شود. با تصویب شورای گسترش وزارت عتف، دانشگاه صنعتی بیرجند با اتصال به دانشگاه دولتی بیرجند به عنوان پردیس آن دانشگاه ادامه فعالیت خواهد داد.

آنچه مسلّم است نظارت و حمایت دانشگاه بیرجند و استفاده از امکانات آن دانشگاه می­‌تواند در توسعه این مجموعه مهم و حیاتی باشد.

ظرفیت پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی همانند سایر دانشگاه­‌های کشور بر اساس الگوی جدید تخصیص ظرفیت، محاسبه شده و این ظرفیت به دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر اعلام شده است؛‌ دانشگاه بیرجند موظف است منطبق با الگوی مذکور حداقل همان تعداد ظرفیت را به پردیس صنعتی بیرجند اختصاص دهد که این موضوع در حال انجام است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پورتال سنجش برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تاکنون باز نشده است، ادعای حذف رشته موضوعیت ندارد.

از این­‌رو آنچه با عنوان الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند مطرح شده است صرفاً در جهت حمایت از این دانشگاه و ارتقای کیفی آموزش بوده و این مؤسسه آموزش عالی پس از الحاق نیز با عنوان پردیس دانشگاه بیرجند با مأموریت­‌های مشخص به فعالیت خود ادامه خواهد داد.”

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

تمهیدات لازم برای پیشگیری از ورود کرونای هندی به کشور انجام شود/۳

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه کرونای جهش یافته در کشور هندوستان باعث بروز مشکلات متعددی شده و آمار بسیار زیادی از مردم آن کشور را مبتلا کرده، یکی از نگرانی‌ها انتقال این ویروس جهش یافته به کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و بعد از آن انتقال از طریق این ۲ کشور به ایران است.

محمد دهقانی افزود: امروز در ستاد ملی و استانی تاکید شد استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تمهیدات لازم را در این خصوص به کار گیرند.

وی گفت: در جلسه ستاد استانی مقرر شد جلسه ویژه کنترل مبادی مرزی شرق استان و کشور با حضور استاندار تشکیل شود و دستگاه‌های مربوطه اعم از مرزبانی، گمرک، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط در جلسه حاضر باشند تا تصمیمات لازم برای تشدید کنترل مبادی ورودی به عمل آید.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار داشت: هرچند از قبل هم همه افرادی که از مرز ماهیرود وارد خراسان جنوبی شدند، باید تست منفی داشتند یا تست برای آنها انجام شده و در صورت منفی بودن اجازه ورود به کشور را داشتند لذا تاکید شد این مراقبت‌ها تشدید شود تا اگر این ویروس به افغانستان وارد شود از طریق مرزهای ما وارد کشور نشود.

 

 

اهدای ۱۰ کپسول اکسیژن ساز به بیمارستان ولیعصر (ع)/۲-۷

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند از اهدای ۱۰ کپسول اکسیژن ساز از محل موقوفات شهرستان بیرجند به بیمارستان ولیعصر (عج) خبر داد.

حجت الاسلام خدایی با اشاره به این که اداره اوقاف امانت دار موقوفات است و یکی از وظایف ذاتی آن اجرای نیات واقفین در زمان و مکان تعریف شده است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا اداره اوقاف با نیت واقفین در حوزه های دارو، درمان و تجهیزات پزشکی به کمک کادر پزشکی آمده است.

او افزود: درآمد حاصل از موقوفات امیر اسماعیل، امیر ابراهیم و سید حسین آذرکار در زمینه‌های دارو، درمان و تجهیزات پزشکی شهرستان بیرجند هزینه می‌شود.

حجت الاسلام خدایی اظهار کرد: امروز ۱۰ کپسول اکسیژن ساز با هدف کمک به بیماران کرونایی بیمارستان ولیعصر (ع) شهرستان بیرجند اهداء شد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند با اشاره به این که ظرفیت اکسیژن این دستگاه‌ها ۴۰ کیلوگرم می‌باشد، تصریح کرد: ارزش ریالی این ۱۰ دستگاه ۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.

او ادامه داد: در گذشته نیز اداره اوقاف با هدف کمک به کادر درمان و کاهش بیماری کرونا دستگاه الکتروشوکی به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان و همچنین ۷۰ هزار ماسک تهیه و بین مردم توزیع کرده است.

 

 

 

آغاز طرح بخشودگی جرایم دوبرابر شده رانندگی در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: تمام جرایمی که طی سال‌های گذشته مشمول دوبرابری شده بودند به اصل خود بازگشتند لذا مالکین وسایل نقلیه تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +۱۰ لیست جرایمی را که به اصل خود برگشته است دریافت کنند و از درگاه‌های بانکی یا از طریق سایت راهور ۱۲۰ به صورت حضوری و غیر حضوری پرداخت کنند و اگر تا دی ماه از این فرصت استفاده نکنند این جریمه دوبرابری دوباره اعمال خواهد شد.

سرهنگ عباسی ادامه داد: در بحث توقیف‌ها آن چه که ابلاغ شده ۳میلیون تومان است و اگر بیشتر از آن باشد خودرو توقیف خواهد شد، قبلا این سقف یک میلیون تومان بود که با توجه به شرایط این مقدار تغییر کرده است.

 

 

 

کشف ۹ تن موز خارجی در”بیرجند”/۴

 

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف ۹ تن موز خارجی احتکار شده در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال براورد شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری مبنی بر احتکار موز در یکی از انبارهای سطح شهرستان بیرجند دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی انبار کالای احتکار شده را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این محل ۹ تن موز خارجی کشف شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالای احتکار شده را ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال براورد کردند، تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر،که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

کشف ۵۴ کیلو تریاک از یک مسافر اتوبوس در”طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی “طبس” گفت: ماموران در بازرسی از یک مسافر اتوبوس ۵۴ کیلو ۵۰۰ گرم تریاک در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود علیپور” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی تکمیلی از اتوبوس در وسایل همراه یک نفر از مسافران ۵۴ کیلو ۵۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود؛ کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

سواری پژوبا ۳۰ کیلو تریاک در”فردوس” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان” فردوس” گفت ماموران انتظامی در بازرسی از یک سواری پژو ۳۰ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”فردوس” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از سواری پژو ۳۰ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیرکردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

در راستای جمع آوری اسناد تاریخی مرتبط با جنگ؛

موزه «صلح خراسان جنوبی» ایجاد می شود/۳

موزه «صلح خراسان جنوبی» ایجاد می شود/ جمع آوری اشیاء تاریخی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از راه اندازی موزه «صلح خراسان جنوبی» در راستای جمع آوری اسناد و اشیاء تاریخی مرتبط با مسائل بشری جنگ و صلح خبر داد.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، محمد رضا رضایی بیان کرد: در راستای گسترش فرهنگ صلح و مهرورزی در جامعه به عنوان منشاء همه خیرات، جمعیت هلال احمر در نظر دارد با تأسیس یک نهاد فرهنگی برای فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت صلح و مهرورزی، پایگاهی برای تمرکز فعالیت های صلح‌گسترانه ایجاد کند.

وی از راه اندزی موزه صلح خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از فرهیختگان و فرهنگ دوستان خواستاریم اسناد و اشیاء تاریخی ارزشمند مرتبط با مسائل بشری در بحران های ادوار گذشته این استان را که در دسترس دارند برای نمایش و نگهداری در موزه با حفظ امتیاز معنوی به نام ارائه دهنده یا صاحب اثر در اختیار این جمعیت قرار دهند.

رضایی بیان کرد: ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان‌ها و محیط زیست از مهم ترین اهداف راه اندازی موزه است.

وی اظهار کرد: موزه‌های صلح بیش از آنکه مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفتگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگ‌سازی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: این موزه ها می‌کوشند تا فرهنگ «صلح» را نه در معنای سیاسی آن، بلکه در معنای اجتماعی و فرهنگی آن ترویج کنند.

رضایی اظهار کرد: اگرچه در طول چند قرن اخیر از طریق یادمان‌ها، ادبیات، هنر و موزه‌های جنگ به طرز باشکوهی به مقوله «جنگ» پرداخته شده اما موزه‌های «صلح» ایده نسبتاً نوینی در جهان است.

وی با بیان اینکه موزه صلح مکانی برای یادآوری ارزش‌های والایی مانند دوستی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و احترام به خویشتن و دیگران است، افزود: این موزه‌ها می‌توانند از طریق نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی، بزرگداشت‌ها و دیگر مراسم با عموم مردم ارتباط برقرار کرده و در برنامه‌های آگاه‌سازی کنند.

رضایی با بیان اینکه همچنین این موزه‌ها می‌کوشند پلی ارتباطی بین ملت‌ها برای شناخت بهتر آنان از یکدیگر ایجاد کنند، گفت: بدیهی است هرچه حضور موزه‌های صلح بیشتر می‌شود، پیام صلح برای مردم قوی‌تر می‌شود.

 

تکمیل زنجیره پرورش شتر در خراسان جنوبی اولویت دارد/۳

تکمیل زنجیره پرورش شتر در خراسان جنوبی اولویت دارد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: تکمیل زنجیره پرورش شتر در راستای سودآوری و درآمدزایی برای فعالان این حوزه باید در اولویت امور قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست بررسی وضعیت پیشرفت تعهدات استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درخصوص تحقق تفاهم‌نامه اجرای طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر ضمن تشکر از این ستاد برای اقداماتی که در زمینه اجرای تعهدات خود در تفاهم‌نامه انجام داده است افزود: انعقاد تفاهم‌نامه به معنای روشن کردن مسیر و ارائه راهکارهای لازم برای انجام طرح‌هایی همچون هاب شتر است.

وی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه منعقده در این زمینه تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه، استان مکلف به تامین زیرساخت‌ها شده که به جهت اهمیت موضوع، تحقق این تعهدات در دستور کار دستگاه‌ها قرار دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و هم‌افزایی بین بخشی، این تعهدات به طور کامل اجرایی می‌شود و با توجه به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در راستای تحقق این طرح، وظایفی دارد لذا اصرار بر این است که این حوزه هم به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: با توجه به تجاربی که طی یک سال گذشته و در اجرای این طرح کسب شده و با توجه به خشکسالی حاکم بر استان، این تفاهم‌نامه به موارد تکمیلی نیاز دارد که باید به امضای طرفین برسد.

ملانوری یکی از این موارد را تغییر در شیوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان برای خرید شتر عنوان کرد و گفت: با تغییری که درخواست استان است، متقاضی همزمان با دریافت تسهیلات برای خرید شتر باید نهاده هم تحویل بگیرد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) باید این نهاده‌ها را در اختیار دامداران قرار دهد تا دغدغه تامین نهاده و رفع نیاز دام را نداشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ستاد اجرایی با تحویل نهاده، شرایط را برای پرورش شتر فراهم می‌کند و به منظور تحقق تعهدات خود و تکمیل زنجیره شتر، شیر تولیدی را از دامدار تحویل می‌گیرد.

وی گفت: قیمتی که برای شیر تولیدی دامداران تعیین می‌شود باید به گونه‌ای باشد که افراد را به دریافت تسهیلات، خرید شتر و پرورش آن ترغیب کند.

ملانوری تاکید  کرد: ما نباید به گونه‌ای اقدام کنیم که متقاضیان پرورش شتر در ادامه راه برای تامین نهاده و علوفه مشکلی داشته باشند.

در این نشست که با حضور مدیرعامل شرکت توسعه‌گری پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد، بند بند مفاد تفاهم طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر به منظور رفع موانع احتمالی و کمک به شتاب‌بخشی به روند اجرای تفاهم‌نامه مورد بررسی قرار گرفت.

مشاور ارشد شرکت پردیس، نماینده شرکت پردیس در استان، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیران کل جهاد کشاورزی، دامپزشکی و منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این جلسه حضور داشتند.

 

 

جلسه ۱۹۷ غیرحضوری برگزار خواهد شد/۴

 

رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی استان گفت: جلسه ۱۹۷ در استان به جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در هفته جاری به صورت تلفنی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”سید حسین حسینی” اظهار داشت: به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت ضوابط بهداشتی جلسه ۱۹۷ در هفته جاری به صورت تلفنی برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه ارتباط مردم با مسئولان انتظامی استان، فقط از طریق تلفن ۱۹۷ خواهد بود لذا شهروندان از مراجعه به صورت حضوری خودداری کنند.

رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: شهروندان در روز دوشنبه مورخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ۹ صبح الی ۱۱ می توانند به صورت غیر حضوری و طی تماس تلفنی با سامانه ۱۹۷ با مسئولان انتظامی استان ارتباط برقرار نمایند.

سرهنگ حسینی خاطر نشان کرد: هم استانی های گرامی مسائل و مشکلات خود را در حوزه های مختلف اعم از راهنمایی و رانندگی، وظیفه عمومی، گزینش و استخدام، کلانتری ها، پلیس آگاهی، پلیس امنیت اخلاقی، گذرنامه، اماکن عمومی و سایر موضوعات مرتبط با حیطه کاری نیروی انتظامی را مطرح تا در اسرع وقت رسیدگی گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شب شعر مجازی “ابابیل” برگزار شد/۲-۳

    
شب شعر مجازی "ابابیل" برگزار می شود
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری شب شعر مجازی ” ابابیل ” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: این شب شعر با موضوع سالگرد شکست مفتضحانه تاریخی آمریکا در صحرای طبس ،یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه ساعت ۹ شب، از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang@ برگزار شد.

به گفته وی در این شب شعر، جمعی از شعرای استان، اشعار خود را در خصوص واقعه تاریخی طبس و اراده الهی در برابر دشمن متخاصم قرائت خواهند کرد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از پایگاه بهداشتی در بیرجند بازدید کرد/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی از پایگاه بهداشتی در بیرجند بازدید کرد

 استاندار خراسان‌ جنوبی به مناسبت هفته سلامت از پایگاه بهداشتی نجفی گل در شهر بیرجند بازدید کرد.

“حمید ملانوری” در این بازدید ضمن خداقوت به کادر بهداشت و درمان شاغل در این پایگاه به نمایندگی از مجموعه فعالان عرصه سلامت در استان خراسان جنوبی، از روند ارائه خدمات به مراجعین نیز مطلع شد.

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: هفته سلامت، فرصت مغتنمی برای قدردانی از زحمات خادمان حوزه سلامت در این روزهای همه‌گیری ویروس کروناست.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان و جامعه مدیریت سلامت استان به صورت شبانه‌روزی، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر از جان خود مایه می‌گذارند تا این بیماری را ریشه‌کن کرده و سلامتی را به جامعه برگردانند.

وی گفت: هدف از حضور در این مرکز آشنایی با خدمات ارائه شده و تقدیر از کادر زحمتکش مجموعه به نمایندگی از خانواده بزرگ سلامت استان است.

ملانوری در این بازدید میدانی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم حضور داشتند، وضعیت موجود و امکانات و زیرساخت‌های تعبیه شده در این پایگاه بهداشتی را از نزدیک بررسی کرد.

یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است.

 

امتحانات سال نهم و دوازدهم حضوری برگزار می شود ۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امتحانات نهایی و داخلی مدارس در نوبت دوم سال تحصیلی جاری، در بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت لغایت ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی افزود: به خاطر گسترش انتشار ویروس کرونا، ارزشیابی پایانی پایه های اول تا ششم  ابتدایی غیر حضوری یوده  و با نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.

وی از ارزشیابی داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت حضوری با سوال هماهنگ منطقه ای بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز خبر داد و عنوان کرد: در دوره اول و دوم متوسطه به جز پایه نهم و دوازدهم ، امتحانات به صورت غیر حضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر انجام می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: در پایه نهم مدارس روزانه بر اساس مصوبه ستاد امتحانات استان طراحی سوال به صورت هماهنگ منطقه ای و بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز خواهد بود و به شیوه مدرسه ای برگزار می شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیان کرد: ارزشیابی دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور،  ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته،تعیین رشته،تعیین پایه و جهش تحصیلی در تمام دوره های تحصیلی به صورت حضوری انجام می شود.

وی،بابیان این که آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگی های فنی  شاخه فنی وحرفه ای و استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام خواهد شد، تصریح کرد: ارزشیابی دروس عمومی، شایستگی های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی حرفه ای و کاردانش غیر حضوری خواهد بود.

 

 

 

افتتاح نمایشگاه مجازی معرفی مشاغل استان/۲-۳

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه مجازی معرفی مشاغل همزمان با هفته مشاغل و به مدت یک ماه برای دانش آموزان دوره اول متوسطه در پورتال اداره کل بارگذاری شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرشید جعفری افزود: این نمایشگاه با هدف معرفی مشاغل و رشته‌ها ی تحصیلی ، فنی و حرفه ای و کاردانش در راستای تسهیل فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به شاخه ها ، رشته های تحصیلی و ورود به بازار کار، ایجاد شده است.

به گفته جعفری، نمایشگاه معرفی مشاغل هم برای دانش‌آموزان و هم اولیای آنان تأثیرگذار است، چرا که اکثر اولیای دانش‌آموزان با بیشتر از چند رشته محدود و آن هم به صورت سنتی آشنایی ندارند.

معاون پرورش و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که ۱۲ شهرستان و منطقه استان در برپایی این نمایشگاه مشارکت دارند؛ تصریح کرد: تنوع و انعطاف‌پذیری رشته‌ها سبب می‌شود تا دانش‌آموزان استان بر حسب علاقه و استعداد خود رشته‌ای که به استعدادشان نزدیک‌تر است را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: هر شهرستان کلیه هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای در صفحه مربوط به خود به معرفی هنرستان و رشته های موجود در مدرسه و بازار کار آن می پردازند.

شایان ذکر است این نمایشگاه از اردیبهشت ماه در پورتال اداره کل آموزش و پرورش جهت استفاده دانش آموزان و علاقمندان قابل رویت و بازدید می باشد. 

راهیابی ۱۵۱ دانش آموز به دومین مرحله المپیادهای علمی/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۵۱ دانش آموز استان جواز حضور در دومین مرحله ی المپیادهای علمی دانش آموزان کشور در ۱۲ رشته را کسب کردند.

به گزرش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، با بیان این مطلب که این میزان نسبت به سال قبل ۳۱ درصد رشد دارد؛  اظهار کرد: رشد علمی دانش آموزان استان دستاورد شیرینی است، که با تلاش معلمان مؤمن و متعهد در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها محقق شده و جایگاهآموزش و پرورش خراسان جنوبیرا در سطح ملی ارتقا می دهد.

وی؛ باضافه کرد: راه یافتگان  به دومین مرحله المپیاد های علمی دانش آموزان کشور، دانش آموزانی از شهرستان های بیرجند ، قاین ، فردوس، طبس ،بشرویه،درمیان، زیرکوه و سرایان هستند.

 

مهر گزارش می‌دهد؛

۴۱ سال غفلت از سقوط فراموش نشدنی آمریکایی‌ها

۴۱ سال غفلت از سقوط فراموش نشدنی آمریکایی‌ها

بیرجند- واقعه صحرای طبس در سال ۵۹ یک معجزه الهی در سقوط آمریکایی‌ها است که علی‌رغم گذشت ۴۱ سال از این رخداد، اقدامات مسئولان برای تبیین این رویداد تنها در حد برگزاری مراسم سالانه مانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وقوع حادثه طبس و امدادهای الهی که در آن شکل گرفت، بیانگر روایتی عظیم بوده که همواره ” یدالله فوق ایدیهم” را یادآوری می‌کند.

حادثه‌ای که در بیش از سه دهه گذشته در صحرای طبس هیمنه پوشالی آمریکا و پیروانش را در هم شکست و دستان خدا در صحرایی برهوت بر دل استکبار لرزه‌ای فراموش نشدنی افکند.

عملیات قرار بود طی روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ۵۹ در طبس و تهران انجام شود. هنگامی که هواپیماها و بالگردها به طبس رسیدند، رابطانی که با دوربین‌های مدار بسته همه چیز را تحت کنترل داشتند بارها اعلام کردند همه چیز آرام است و عملیات با موفقیت پیش می‌رود.

چند متری تا فرود باقیمانده بود، طوفانی در گرفت. دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد، دو بالگرد دیگر هم با یکدیگر اصابت کرده و آتش گرفتند و هشت نظامی آمریکا در این میان به درک واصل شدند.

ماجرای طبس، یکی از رسواترین توطئه‌های آمریکا بر ضد انقلاب است. این رویداد یکی از بزرگترین معجزه‌های قرن گذشته به شمار می‌آید چراکه شیطان بزرگ با تمام امکانات و بهره گیری از پیچیده‌ترین امکانات نظامی پا در خاک ایران گذاشت و با همان خاک یکسان شد.

مصداقی برای سوره فیل

بنا به گفته تاریخ نویسان، حادثه طبس مصداقی دیگر برای سوره فیل است. پنچم اردیبهشت ۵۹، یوم الفیل دیگری بود که نمادی ماندگار در تاریخ اسلام است.

شاید از همین رو است که خاطره پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ برای مردم فراموش نشدنی بوده و گرامیداشت آن سال به سال تکرار می‌شود.

اگرچه غفلت‌های بزرگی از سوی متولیان نسبت به معرفی این حادثه به نسل جدید رخ داده، اما جای شکرش باقی است که این رویداد بین المللی در تقویم کاری مسئولان برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت را به خود می بیند.

طی سال‌های گذشته همزمان با پنجم اردیبهشت ماه، از اقشار و رده‌های مختلف مردمی و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در صحرای طبس حضور به هم می‌رساندند و با اجرای ویژه برنامه‌های متعدد، این روز را گرامی داشته و باری دیگر شکوه و عظمت ایران را به رخ جهانیان می‌کشیدند.

با ورود ویروس کرونا به کشور و خراسان جنوبی، این برنامه‌ها هم به بستر فضای مجازی کشیده شده و حضور فیزیکی مردم را کمرنگ کرده است.

برگزاری مسابقات مجازی، راوی گری افراد حاضر در صحرای طبس از طریق شبکه تلویزیونی خاوران و اجرای سرود با حضور حداقل افراد از جمله برنامه‌های پیش بینی شده مسئولان برای گرامیداشت حادثه طبس در سال جاری است.

بیابان طبس، راوی فراموش شده در کویر

به راستی که بیابان طبس بهترین راوی معجزه‌ای است که دل تاریخ را به لرزه درآورد. تفسیر آیه «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَاللّه‏ وَاللّه‏ُ خَیْرُ الْماکِرینَ» را باید از کویر تفتیده طبس پرسید.

طبس برای مردم ایران فراتر از نام بیابانی در دوردست‌های کویر است. این مکان خاطره‌ای از محافظت الهی از سرزمین و مردمی بوده که نمی‌توانند زور و زورگویان را تحمل کنند.

عظمت این نقطه در حالی است که تاکنون به صورت همان بیابان مانده و کمتر توجهی به رونق آن شده است. مکانی که می‌توانست با تبلیغات مناسب محیطی و اجرای پروژه‌های پیش بینی شده گویای حادثه‌ای بزرگ باشد، امروز کمتر کسی جذب می‌کند. چراکه اقدامات فرهنگی مسئولان طی ۴۱ سال گذشته تنها به پنجم اردیبهشت ماه خلاصه شده و پروژه‌ها در مسیر احداث جا مانده‌اند.

امروز در کویر طبس تنها چند لاشه هواپیما و به جامانده از آن واقعه وجود دارد که در کنار طرح‌های نیمه تمام مسئولان زیر تیغ آفتاب زمان سپری می‌کنند.

لاشه‌ها و اسنادی که اگر باز هم دست روی دست گذاشته شود در آینده‌ای نه چندان دور زیر آفتاب، طوفان و باران هویت خود را از دست می‌دهند.

غفلت از پروژه موزه استکبار ستیزی

بنا به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب رهبر فرزانه انقلاب در ۲۳ اسفند ۸۸، مقرر شد موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس احداث شود.

اکنون سال‌ها از این مصوبه می‌گذرد اما نه موزه‌ای احداث شده و نه جنایات آمریکا به نمایش گذاشته شده است.

با توجه به بین المللی بودن واقعه شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، باید تمامی دستگاه‌ها به میدان آمده و با احداث پروژه، پیام بزرگ این واقعه را به جهانیان برسانند.

خبرگزاری مهر در راستای سوق دادن توجه مسئولان به این نقطه ارزشی، گزارشی با عنوان «پروژه بین المللی درجا می‌زند / کمبود اعتبار برای ساماندهی موزه» منتشر کرد.

با انتشار این گزارش، پیش از ظهر شنبه ۲۵ فروردین ماه، جلسه بررسی مسائل و مشکلات پیش روی پروژه موزه استکبار ستیزی طبس و برنامه ریزی برای گرامیداشت سالروز حادثه ۵ اردیبهشت به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

اگرچه در این جلسه تصمیماتی از سوی مسئولان عالی مقام استانی اخذ شد اما نیاز است سرعت عمل متولیان شتاب بیشتری به خود دهد تا نسل جدید از تماشای معجزه خداوند در دل کویر بی بهره نمانند.

تاکید استاندار برای تسریع احداث موزه

حمید ملانوری پیش از این در جلسه بررسی مشکلات پیش روی پروژه، با بیان اینکه واقعه صحرای طبس یکی از بزرگترین امدادهای غیبی و الهی به ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، گفت: سل‌های آینده را باید در جریان وقایعی چون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حادثه صحرای طبس قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تبیین حادثه طبس مانند یک سلاح در امنیت کشور تأثیرگذار و بازدارنده است، افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونا، ادارات فرهنگی اعم از اوقا و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک رسانه‌ها و از طریق فضای مجازی این واقعه را تبیین کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی خواستار نصب تابلوهای راهنمای موزه طبس در دو طرف مسیر صحرای طبس شد و گفت: با توجه به اینکه اعتبار لازم برای ساخت «موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس» از سوی دولت تخصیص یافته، دست‌اندرکاران هرچه سریع‌تر نسبت به آغاز عملیات اجرایی پروژه اقدام کنند.

آغاز احداث موزه در خرداد ماه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت پنجم اردیبهشت ماه بیان کرد: برگزاری جلسه محوری در حسینه جماران با حضور تعداد محدودی از مسئولان، پخش ویژه برنامه صحرای طبس از تلویزیون و مصاحبه با افراد حاضر در جلسه از جمله برنامه‌های امروز است.

غلامرضا فلاحی شعر خوانی و اجرای سرود در صحرای طبس را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، برنامه‌های گرامیداشت در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

وی از کلنگ زنی موزه استکبار ستیزی طبس طی سوم خرداد ماه خبر داد و افزود: در بودجه سال جاری ۱۰ میلیارد تومان و طی سال گذشته هم پنج میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است.

فلاحی با بیان اینکه این پروژه در مساحتی با زیربنای هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث خواهد شد، گفت: با کلنگ زنی این پروژه، کار اجرایی آستان قدس رضوی برای احداث مسجد، مراکز رفاهی و فروشگاه آغاز می‌شود.

هرچند در تصمیم گیری مسئولان، احداث پروژه ملی استکبار ستیزی سوم خرداد ماه سال جاری کلنگ زنی می‌شود اما نباید قصه تلخ کمبود اعتبار برای این پروژه فراموش شده تکرار شود تا روند اجرایی اش بیش از این به تعویق نیفتد.

 

 

 

احیاء قنوات رمز عبور از بی‌آبی/ گنجینه‌ای که دیده نمی‌شود

بیرجند- وعده اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی در حالی هنوز داغ است که احیای قنوات در مناطق کویری می‌تواند راه در دسترس و کم هزینه‌ای برای عبور از بحران خشکسالی باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پاییز را به امید زمستان و زمستان را به امید باران‌های بهاری سپری کردیم، اما انگار در سال زراعی جاری قرار نیست خاک ترک خورده دیار خاوران سیراب شود و خشکسالی می‌خواهد بیش از گذشته در خراسان‌جنوبی بتازد.

هنوز تابستان فرانرسیده، در برخی از روستاهای خراسان جنوبی، اهالی از قطعی چند ساعته آب گلایه دارند و خواهان حل این مشکل هستند.

بارها و بارها مسئولان سخن از خشکسالی و تشنه کامی مردم زدند و در آخرین مورد استاندار خراسان جنوبی در تاریخ ۲۴ فروردین به رسانه‌ها گفت در دیدار با جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور موضوع پروژه انتقال آب از خلیج فارس به طور ویژه، مورد بررسی قرار گرفت.

کاهش ۶۰ درصدی حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری

حمید ملانوری در این بیان‌کرد: با عنایت به اینکه میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری بسیار ناچیز بوده، درخواست کمک به کشاورزان و اقشار آسیب دیده و متأثر از خشکسالی، تأمین نهاده‌های دامی و مساعدت در تخصیص اعتبار برای تأمین و توزیع آب شرب روستایی نیز از دیگر مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

طی ماه‌های اخیر وعده‌های زیادی در راستای انتقال آب حوزه به حوزه به ویژه از خلیج فارس و دریای عمان داده شده اما این طرح‌ها در مرحله پیشنهاد و وعده مانده است.

درخواست کمک از ارتش برای آبرسانی به روستاها

وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده که برای آبرسانی به روستاهای دور افتاده و مرزی از ارتش کمک گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه می‌توانیم از کمک‌های ارتشیان مستقر در خراسان‌جنوبی استفاده کنیم، اظهار کرد: این کمک می‌تواند به این صورت باشد که برای تأمین تانکر جهت انتقال آب به روستاهای تشنه و کم آب استان با ارتش رایزنی کنیم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت من این است که ارتشیان در چهارچوب قواعد خود از این کمک فروگذار نمی‌کنند.

کاهش بی سابقه بارندگی در ۴۰ سال اخیر

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: میانگین بارندگی در خراسان‌جنوبی در سال زراعی جاری تا به امروز تنها ۳۸ میلی‌متر بوده است که این میزان کاهش بارندگی در طول ۴۰ سال گذشته بی سابقه است.

۲۰ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت‌تأثیر خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید و ۱۱ درصد نیز دارای وضعیت خشکسالی بسیار شدید است

علیرضا خندان رو بیان‌کرد: این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۶۱ درصد و نسبت به سال زراعی سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال زراعی جاری کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه طبس با ۱۸ میلی متر بوده است، ادامه‌داد: ۹۱ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد و تنها ۹ درصد استان در شرایط نرمال به سر می‌برد.

خندان‌رو افزود: ۲۰ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت‌تأثیر خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید و ۱۱ درصد نیز دارای وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

ترکیدگی خط انتقال علت قطعی آب روستاییان

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب در حوزه آب و حل چالش‌های مرتبط با آن در خراسان‌جنوبی تشکیل قرارگاه آب به دستور استاندار خراسان‌جنوبی و به ریاست معاون عمرانی استاندار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در زمینه مشکلات روستاییان درمیان در تأمین آب و قطعی طولانی آب در برخی روستاهای این منطقه، بیان‌کرد: قطعی آب مردم این منطقه یک بار به علت قطعی برق و یک بار نیز به واسطه ترکیدگی خط رخ داد که رفع آن کمی طول کشید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: جمعیت روستاهایی که از مجتمع فخررود تأمین آب می‌شوند حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر است و از این جهت پر کردن آب خط کمی طولانی شد.

پیش بینی بی آبی در ۵۰۰ روستا

امامی با بیان اینکه نهایت تلاش خود را می‌کنیم که روستاییان از آب پایدار بهره‌مند شوند، بیان‌کرد: در حال حاضر برای بهبود وضعیت آبرسانی به روستاییان چهار تانکر جدید خریداری کرده‌ایم تا با سهولت بیشتری بتوانیم خدمت‌رسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ۳۵۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود، گفت: سال گذشته در فصل پیک مصرف تعداد روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شدند به ۴۳۰ روستا رسید و امسال با توجه به کاهش شدید بارندگی به نظرم به ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستا برسد.

فقر مراتع و تصمیم عشایر به فروش دام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این روستاها روستاهایی خواهند بود که از آب چشمه، قنات و چاه آب دستی استفاده می‌کنند که کاهش بارندگی بر میزان آب آن تأثیر گذاشته است.

دلالان به قیمت ناچیز و با شرایط بسیار نامناسب دام را از عشایر می‌خرند که موجب می‌شود عشایر شغل خود را از دست بدهند

امامی با بیان اینکه در حال حاضر برای آب رسانی به روستاهای مرزی از ظرفیت قرارگاه سپاه نیز استفاده می‌کنیم، ادامه‌داد: برای استفاده از ظرفیت ارتش و تانکرهای آن مکاتباتی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی انجام شده تا تابستان و ایام پیک را با کمترین چالش سپری کنیم.

مهدی عصمتی‌پور، مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به شرایط سخت خشکسالی برای عشایر استان بیان داشت: متأسفانه به علت خشکسالی و گرانی علوفه و فقر مراتع برخی از دامداران و عشایر خراسان جنوبی تصمیم به فروش دام خویش گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در این بین دلالان نیز به قیمت ناچیز و با شرایط بسیار نامناسب دام را از عشایر می‌خرند که موجب می‌شود عشایر شغل خود را نیز از دست بدهند.

عصمتی‌پور در زمینه ارائه راهکارهایی برای تسهیل شرایط موجود بیان‌کرد: با توجه به کمبود علوفه مرتع در خراسان‌جنوبی به علت خشکسالی و همچنین گرانی و کمبود علوفه در بازار، باید پیرامون خرید دام مازاد جامعه عشایری ورود پیدا کنیم.

وی یادآور شد: به نظر من عشایر ما باید دام ضعیف و پیر خود را حذف و خوراک در دسترس و موجود را به دام‌های جوان‌تر بدهند تا در ماه‌های آینده با آسیب اقتصادی رو به رو نشوند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای عشایر استان اظهار کرد: ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ ساله به مبلغ ۱۰۷ میلیارد ریال، آبرسانی سیار آب شرب انسان و دام برای ۶ هزار و ۵۲۰ خانوار عشایری و توزیع ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی از اقداماتی است که برای کاهش اثرات خشکسالی در زندگی عشایر است.

سعید سروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: منابع تأمین آب ما در خراسان جنوبی منابع آب زیر زمینی چون چاه و چشمه و قنات است.

وی با اشاره به اینکه ما ۱۳ هزار و ۵۹۹ منع آب زیر زمینی در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: از این میان ۲۸ درصد منابع چاه، ۲۱ درصد چشمه و ۵۱ درصد نیز قنات است.

تشکیل قرارگاه آب در خراسان جنوبی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور طبیعی خشکسالی بر چشمه و قنات به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: ما در سال حدود ۹۰۵ میلیون متر مکعب برداشت آب از منابع آب زیرزمینی داریم.

سروری گفت: ۷۳ درصد برداشت آب ما از چاه‌ها و ۲۳ درصد از قنوات و چهار درصد هم از چاه‌ها است که ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و سه درصد نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به مصرف بیشتر آب در بخش کشاورزی باید توجهمان به صرفه‌جویی نیز در این بخش به ویژه در سال‌های خشکسالی بیشتر باشد، اظهار کرد: میزان بارندگی ما در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۷۰ درصد و نسبت به متوسط ۶۰ درصد کاهش داشته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: همه این موارد باعث شد که استاندار خراسان جنوبی برای تدبیر بخشی در امر مدیریت آب و تنش‌های ناشی از خشکسالی دستور تشکیل قرارگاه آب را بدهند تا بتوانیم با حداقل مشکلات این سال خشک را پشت سر بگذاریم.

احیا قنوات راهکاری برای مهار کم آبی

کارشناس علوم و مهندسی آب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات کم آبی و خشکسالی در خراسان جنوبی اظهار کرد: قطعاً برای حل مشکلات آبی، بشر به ناچار در آینده چشم به آب دریاها باید بدوزد اما آنچه مسلم است اینکه طرح انتقال آب از دریا بسیار پرهزینه بوده و در کوتاه مدت نمی‌توان به آن چشم امید دوخت.

علی محمدیان با بیان اینکه در همین شرایط خشکسالی میانگین هدر رفت آب در خراسان جنوبی بنا بر گفته مسئولان بالاتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: تلفات ۳۱ درصدی آب شهری و ۴۲ درصدی در شبکه‌های آب روستایی در استان با شرایط خشکسالی توجیه ندارد و یکی از راهکارها برای کم کردن مشکلات آبی این است که با برنامه‌ریزی و مدیریت این فاصله را کم و راندمان بهره برداری از آب را در استان بالا برد.

وی با اذعان به اینکه اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری از منابع آب‌های زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تأمین می‌شود، گفت: احیا کاریز راهکاری برای مهار بحران کم آبی در خراسان جنوبی می‌تواند باشد.

وی با اشاره به قدمت بیش از دوهزار ساله قنات‌ها در استان و رتبه دوم خراسان جنوبی در دارا بودن تعداد قنات‌ها در کشور تصریح کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور یعنی در حدود ۶۰ سال قبل تقریباً ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز این استان در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، شرب، بهداشت فقط از قنوات استحصال می‌شده است.

در حدود ۶۰ سال قبل تقریباً ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز این استان در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، شرب، بهداشت فقط از قنوات استحصال می‌شد

وی با بیان اینکه اما از آن زمان به بعد با حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و بروز خشکسالی دراز مدت، آبدهی قنوات و چشمه‌ها به طور متوسط حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: قنات‌ها به عنوان شاهرگ حیاتی هم‌اکنون نیز می‌توانند نجات بخش استان در شرایط حاد خشکسالی پیش آمده باشند.

کارشناس علوم و مهندسی آب بیان داشت: بهترین روش برای بهره برداری کم هزینه، دائمی، آسان و ارزان از آب‌های زیرزمینی استفاده از قنات‌هایی است که قدمت چندین هزار ساله دارند و آب بسیاری از روستاها را می‌توانند تأمین کنند.

محمدیان با بیان اینکه قنات‌های چند صد ساله استان خشک شده و یا در معرض خشک شدن قرار گرفته است، تصریح کرد: شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که برنامه‌ریزی برای احیا و مرمت این قنات‌ها می‌توان گام‌های مؤثری در مسیر حل مشکلات آبی استان به خصوص در روستاها برداشت.

وی همچنین معتقد است: باید با تغییر الگوی کشت به سمت کشت محصولات کم آب بر مانند زرشک و زعفران و… پیش رفت و از کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، علوفه‌ای و… در استان خودداری شود.

در هر حال کام مردم خراسان‌جنوبی و به ویژه روستاییان مرزنشین تشنه است و بر اساس گفته کارشناسان و صاحب نظران کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بنابراین اگر زودتر برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت اجرا نشود مردم در این دیار برای تأمین آب آشامیدن نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*