محدودیت‌ها ترمز کرونا را کشید

 شدت شیوع کرونا که طی هفته‌های اخیر روزانه جان بیش از ۴۵۰ نفر در کشور و حدود ۲۰ نفر در خراسان جنوبی را می‌گرفت، به تایید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان استان خراسان جنوبی در پی تشدید اعمال محدودیت‌ها با کاهش قابل ‌توجهی روبه‌رو شده است.

اول آذر ماه بود که شدت شیوع کرونا، تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و رشد روزانه شمار جانباختگان، ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا محدودیت‌های تازه‌ای را در سراسر کشور اعمال کند.

طرحی که پس از ممنوعیت تردد جاده‌ها، کاهش شمار کارکنان در ادارات، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و لغو طرح ترافیک، این بار تعطیلی اصناف و مشاغل ضروری و ممنوعیت عبور و مرور در سراسر کشور را به دنبال داشت.

در پی این محدودیت‌ها بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه نهم آذر ماه در نشستی خبری از کاهش موارد مرگ و میر در کشور خبر داد و گفت: تعداد جانباختگان کرونا بعد از یک ماه برای دومین روز متوالی به زیر ۴۰۰ نفر رسید.

به گفته وی، براساس پیش‌بینی مراجع بین‌المللی آمار فوت روزانه کرونا در ایران به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسید، اما با همکاری مردم، دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی از سازمان‌ها نظیر هلال احمر اکنون روند مرگ ومیر در کشور روبه کاهش است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز سی آبان و قبل از اجرای محدودیتهای جدید ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد سه هزار و  ۴۴ نفر بستری و پنج هزار و ۷۵۶ نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند. همچنین ۴۷۹ نفر نیز فوت کردند.

تعداد درگذشتگان ناشی از کرونا بعد از اجرای محدودیتهای جدید کرونایی که از اول آذر ماه آغاز شد، در روز سیزدهم آذر ماه کاهش یافت و بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت به ۳۵۸ نفر رسید و ۱۳ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید شناسایی و هزار و ۹۲۱ نفر نیز بستری شدند.

در استان خراسان جنوبی نیز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۲ آبان امسال اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۲ آزمایش جدید کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد نمونه ۳۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد و بیماران کرونایی شناسایی شده شامل ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۳۲۳ مورد نمونه‌گیری سرپایی بودند.

همزمان با افزایش بروز موارد جدید ابتلا به کرونا و بستری بیماران در خراسان جنوبی فوتی‌ها نیز بیشتر شد به طوری که تا ۱۸ نفر فوتی در ۲۴ ساعت هم رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: نرخ بروز موارد جدید کرونا در آذر ماه نسبت به آبان امسال در استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: نرخ بروز موارد جدید خراسان جنوبی در حال حاضر از میانگین کشوری هم کمتر است و ۱۳.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در استان بوده که این شاخص در کشور ۱۵.۷ است در حالی که پیش از این نرخ بروز موارد جدید استان به صورت روزانه ۲.۴ برابر کشور بود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: فوتی‌های کرونا هم به صورت قابل توجه در حال کاهش است و ما در زمان پیک یعنی هفته سوم آبان ماه پیک موارد فوتی را داشیتم که حدود ۹۰ مورد فوتی در هفته ثبت شد ولی در آذر ماه با شیب بسیار خوبی در حال کاهش است و اکنون به حدود ۴۰ مورد در هفته رسیده است.

این آمار نشان داد با وجود شناسایی بیشتر مبتلایان نسبت به قبل از اجرای این محدودیتها تعداد افراد بستری شده و همچنین فوتی‌های کرونا کاهش یافته است.

سیما سادات لاری نقش دورهمی‌های خانوادگی را در گسترش کرونا ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به این آمار، جدی گرفتن، مسوولیت پذیر بودن، در خانه ماندن، پرهیز از تجمع و میهمانی ها نقش مهمی در روند نزولی ابتلا به کرونا ایفا می‌کند.

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است: اعمال محدودیت‌ها و رعایت ضوابط بهداشتی توسط شهروندان کاهش روند ابتلاء به بیماری و مرگ ومیر را به دنبال داشته است.

به اعتقاد وی، آثار و نتایج مثبت این محدودیت‌ها بیش از امروز، در دی ماه نشان داده خواهد شد.

همچنین دیگر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

دکتر مینو محرز نیز با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، اظهار داشت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

برخی صاحبنظران دانشگاهی معتقدند تداوم نتایج مثبت این رویداد مستلزم تداوم این محدودیت‌ها است. اعمال این ضوابط در کوتاه‌ مدت و لغو هر یک از طرح‌ها سبب شیوع مجدد بیماری می‌شود.

به اعتقاد برخی از جامعه‌شناسان از منظر اجتماعی نیز لغو محدودیت‌ها، اذهان عمومی را به سمت عادی شدن وضعیت سوق می‌دهد و می‌تواند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا کاهش دهد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*