اخبار علمی/سی‌تی اسکن، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

سی‌تی اسکن، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تکرار آزمایش‌های موسوم به سی تی اسکن، درصد احتمال مبتلا شدن بیماران را به سرطان بالا می‌برد.

علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انجام تست، پی سی آر و سی تی اسکن برای تشخیص  بیماری کرونا گفت: در روز‌های شیوع همه گیری بیماری کووید ۱۹ با توجه به کمبود آزمایش تست پی سی آر، برخی پزشکان و پرستاران برای تشخیص به موقع این بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آزمایش سی تی اسکن را بر روی افراد متقاضی انجام می‌دادند.

فاطمی با اشاره عوارض سی تی اسکن غیرضروری برای سلامت بدن، گفت: زمان زیادی را در طول اشعه ایکس قرار می‌گیرید، تا سی تی اسکن اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند. بنابراین در دوز‌های بسیار بالاتر ممکن است شما را در خطر بالقوه سرطان قرار دهد.

شایع‌ترین دلایل خستگی روزانه که باید جدی بگیرید

احساس خستگی مداوم دلایل مختلفی دارد که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به نوسانات خلقی و استرس منجر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سطوح پایین انرژی یک نگرانی بزرگ برای بسیاری از مردم است. همه ما هر از گاهی به واسطه فعالیت بدنی زیاد یا خواب ناکافی خستگی را تجربه می‌کنیم، اما خستگی مداوم می‌تواند نشانه‌ای از انواع مختلف شرایط و بیماری‌های جدی باشد که نباید نادیده گرفته شوند.

اگر همیشه خسته هستید، بدون اینکه دلیل آن را بدانید، بهتر است طی یک دوره‌ ۲ تا ۳ هفته‌ای سبک زندگی خود را تغییر دهید و دنبال دلایل آن باشید.

محققان دریافتند خواب آلودگی در طول روز، سلامتی افراد را به  خطر انداخته و  سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها می شود.

خستگی مداوم و سطوح پایین انرژی می تواند نشانه ای از عادات بد و عوامل سبک زندگی منفی نیز باشد. در این شرایط، شما می توانید برخی گزینه های بهتر را جایگزین عادات ناسالم خود کرده و نتایج آن بر سطوح انرژی خود را بررسی کنید.

رفع خستگی

در این گزارش از دلایل خستگی و خواب آلودگی مداوم در طول روز می‌گوییم:

کم خونی

بیماری تیروئید

بی تعادلی قند خون (دیابت)

کمبود مواد مغذی

 

 راهکار‌هایی برای کاهش احساس خستگی

– بالا بردن فعالیت بدنی و جنب و جوش

– خوردن میوه‌هایی با رنگ قرمز

– خوردن برگه‌های گزنه

– مصرف بلغور جو دوسر

– مصرف مرکبات

آشنایی با میوه‌ای شادی آور که بمب ویتامین C است

یک پژوهش جدید نشان داده کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است به طوریکه مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ارم نیوز غالبا برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، کاکائو و امثال آن به عنوان اولین گزینه برای تقویت انرژی و سرزندگی معرفی می شوند، اما یک پژوهش جدید نشان داده است که یک میوه خاص نیز دارای ویژگی‌هایی برای تقویت نشاط و پویایی به میزان بسیار بالاست.

پژوهشگران دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند دریافته اند که میوه کیوی به دلیل سرشار بودن از ویتامین سی، کلید تقویت پویایی و نشاط است.

آنها می گویند علی رغم آنکه پژوهش ها ارتباط ویتامین سی با عملکرد بدن و سیستم ایمنی را اثبات کرده اند، اما پژوهش اخیر بر نقش متفاوت ویتامین سی در ارتباط با سلامت و عملکرد روان و فواید این ویتامین برای آن تمرکز داشته است.

کیوی، میوه نشاط بخش و گنجینه شادی آفرینی

پژوهشگران همچین توضیح داده‌اند که ویتامین سی عملکرد بسیاری در بدن، مغز و تقویت تولید هورمون ها و گیرنده‌های عصبی از جمله آدرنالین، سیروتونین و اوکسیتوسین که سطح تنش را کنترل، خلق و خو را تنظیم و احساس راحتی را تقویت می کند، دارد.

آنها می‌گویند تقویت سطح ویتامین سی از طریق خوراکی‌های کاملی مانند کیوی، به دستیابی بدن بر عناصر نشاط بخش دیگر که برای سلامتی بدن و مغز مفید است، کمک می کند.

دانه‌های شگفت انگیزی که خاصیت درمانی دارند

برخی ادویه‌های خاص و مقوی علاوه بر رفع سرد مزاجی بدن، موجب بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از ادویه ها در پخت و پز مواد غذایی نمی توانند اثر مطلوبی داشته باشند، در حالی که سخت در اشتباه هستند. مصرف کردن برخی از ادویه های خاص و مقوی علاوه بر رفع سرد مزاجی بدن، بلکه سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شوند و برای سوزاندن چربی و لاغر شدن مفید خواهند بود.

ادویه‌های لاغر کننده چیز‌های عجیب و غریبی نیستند بلکه آن‌ها همان ادویه‌هایی هستند که ما در غذاهایمان گاهی از آن‌ها استفاده می کنیم. افزودن ادویه ها به غذاها نه تنها عطر و طعم غذاها را متحول می‌کند، بلکه باعث می شود از خواص ویژه ادویه ها نیز بهره مند شویم.

 هل: دانه‌های هل تقویت کننده معده، ضد نفخ و بادشکن هستند؛ همچنین به هضم غذا نیز کمک می‌کنند.

فوایدهل

سیاه دانه: یکی از بهترین ادویه‌ها برای سوزاندن چربی شکم و پهلو رسیدن به تناسب اندام، سیاه دانه است.

فواید سیاه دانه

 زیره سبز: زیره سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیتواسترول است و با جذب کلسترول مضر در دستگاه گوارش باعث کاهش وزن می شود.

فواید زیره سبز

 زرد چوبه: زردچوبه با دارا بودن کورکومین رگ‌های خونی را از تشکیل بافت چربی اضافی باز می‌دارد، این امر در کاهش وزن و چربی بسیار موثر است.

فواید زردچوبه

 دارچین: این ادویه پر طرفدار با افزایش متابولیسم که گام مهمی در کمک به کاهش وزن و نیز حفظ وزنی سالم است و همچنین قند خون را نیز تنظیم می کند.

فواید دارچین

 زنجبیل: زنجبیل می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، همچنین باعث احساس سیری در افراد می‌شود و با توجه به این ویژگی آن، افراد کمتر برای پر خوری وسوسه می شوند.

فواید زنجبیل

خردل: خردل می‌تواند میزان متابولیسم را تا ۲۵ درصد ناگهان افزایش دهد. با مصرف روزانه ۳ و نیم قاشق چای خوری خردل می‌توانید روزانه ۴۵ کالری اضافی بسوزانید.

فواید خردل

 پودر سیر: سیر حاوی ویتامین‌های A , B , C است و به هضم غذا کمک می‌کند. سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند.

فواید پودرسیر

 فلفل: حجم متعادلی از فلفل سیاه یا قرمز به افراد دچار اضافه وزن برای افزایش متابولیسم بدن آن‌ها در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش توصیه می‌شود.

فواید فلفل

 رازیانه: رازیانه یکی از ادویه‌های آشپزی است که کاربرد دارویی زیادی دارد. این دانه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

فواید رازیانه

 دانه گشنیز: دانه‌ گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، ردی، کلسیم و منیزیم است و موجب کاهش وزن می‌شود.

فواید دانه های گشنیز

٢ رژیم غذایی که برای سلامت قلب بهترین هستند

اگر به دنبال افزایش سلامت قلب در مدت زمان طولانی هستید، کلوچه و چیپس را فراموش و در عوض، سبد خریدتان را با کالا‌های مفید برای قلب پر کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال PLOS Medicine منتشر شده‌است، بیش از ۱۰۰۰ نفر از افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، در طول یک سال تحت نظر قرار گرفتند تا معلوم شود که آیا عادت‌های غذایی آن‌ها تفاوتی در حمله دوم دارد یا نه.

در پایان مطالعه معلوم شد که عادت‌های غذایی بسیار موثر هستند. عملکرد قلب در کسانی که به سبک مدیترانه‌ای (که شامل میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون بکر، حبوبات، ماهی و مغز‌ها می‌شود) غذا خورده بودند بسیار بهتر شده بود.

رابرت گرینفیلد، مدیر توانبخشی غیرتهاجمی قلب در انستیتوی قلب و عروق مموریال‌کِر می‌گوید، این یافته‌ها دقیقا مطابق با مطالعات دیگری است که تأثیرات محافظتی رژیم مدیترانه‌ای را روی سیستم قلبی عروقی نشان داده‌اند.

او اضافه کرد:گزینه دیگر رژیم غذایی موسوم به رژیم دَش است که بسیار به برنامه غذایی مدیترانه‌ای شباهت دارد، اما کاهش قابل‌توجه سدیم را نیز شامل می‌شود. کاپوچیو می‌گوید، تحقیقات از این رژیم غذایی برای سلامت قلب، به ویژه برای افرادی که سعی در کاهش فشار خون دارند، حمایت کرده‌است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*