اخبار خراسان جنوبی / ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی انجام شد

 

 

 

کاهش خسارت های ناشی از بحران با افزایش اطلاع رسانی/۷

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت:باید از همه ظرفیت ها و امکانات برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی استفاده شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری در جلسه پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در پی هشدارهای سازمان هواشناسی و با حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران شهرستانهای استان و مدیران مربوطه برگزار شد گفت: باید از همه ظرفیت ها و امکانات برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی استفاده شود.
خوش خبر با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی گفت: هر چه میزان آگاهی بخشی ها و اطلاع رسانی ها قبل از بروز شرایط بحرانی بیشتر باشد، مطمئناً مردم برای مواجهه با موقعیت پیش إمده آمادگی بیشتری دارند و در نتیجه حجم خسارت هایی که رقم می خورد، کمتر خواهد بود.

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استان در این جلسه از آماده باش ۱۷۴ تیم عملیاتی خبر داد و گفت : کلیه نیرو‌های امدادی و عملیاتی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از فردا تا صبح سه شنبه در حالت آماده باش هستند.

مدیران سایر دستگاههای اجرایی و نهاد ها ازجمله صدا و سیما، هلال احمرو پلیس راه هم آمادگی خود را برای ارائه خدمت در وقوع  هرگونه حادثه احتمالی اعلام کردند.

با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان، از اواخر وقت شنبه، سامانه بارشی از روز یکشنبه در خراسان جنوبی فعال خواهد شد و احتمال وقوع بارندگی‌های رگباری شدید و همچنین جاری شدن روان آب در طی بازه زمانی بعدازظهر شنبه ۱۵ آذر تا صبح سه شنبه ۱۸ آذر در سطح استان در برخی نقاط روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی قابل پیش بینی است.

استاندار خراسان جنوبی: کویرتایر با مشارکت چند معدن بزرگ کشور توسعه می یابد/۷

  • استاندار خراسان جنوبی: کویرتایر با مشارکت چند معدن بزرگ کشور توسعه می یابد

استاندار خراسان جنوبی از مشارکت چند معدن بزرگ کشور برای توسعه کویرتایر خبر داد و گفت: در این طرح جدید، کویرتایر به تولید تایر دامپ تراک (تایرهای معدنی) ویژه کامیون های بزرگ معدنی اقدام خواهد کرد.

حمید ملانوری شمسی با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه دیدار با مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری که با حضور رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران و مدیرعامل شرکت کویر تایر همراه بود، درباره طرح توسعه کویر تایر رایزنی شد.

وی ادامه داد: در این طرح جدید، کویرتایر به تولید تایر دامپ تراک(تایرهای معدنی) ویژه کامیون های بزرگ معدنی اقدام خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح تولید تایرهای معدنی با محوریت شرکت کویر تایر و با همراهی صندوق بازنشستگی مس، مجتمع صنعتی معادن گل گهر و چندین معدن دیگر در سطح کشور، عملیاتی می شود.

ملانوری با بیان اینکه این طرح با سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی، زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را فراهم می کند افزود: درآمدزایی و کمک به توسعه استان از دیگر پیامدهای این طرح توسعه ای است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه این جلسه درباره  موارد مطرح شده در این جلسه گفت: سرمایه گذاری شرکت امید برای اجرای طرح توسعه کویرتایر که در سفر مدرس خیابانی به استان مطرح شده بود نیز یکی از محورهای گفت و گوی امروز بود.

ملانوری اظهار داشت: نیاز ۶ میلیون دلاری کویرتایر برای اجرای این طرح نیز با نظر مساعد شرکت سرمایه گذاری امید همراه شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس مطرح کرد:

طرح تفصیلی بیرجند بعد از ۹ سال هنوز اجرایی نشده است

تعلل در ابلاغ طرح تفصیلی بیرجند

تعلل راه و شهرسازی در ابلاغ طرح تفصیلی بیرجند

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان شورای شهر از سال ۹۰ خبر از آماده‌بودن طرح تفصیلی شهر بیرجند را دادند اما متاسفانه هنوز طرح ابلاغ نشده است و این موضوع باید در اسرع وقت پیگیری شود.

حسین خسروی اسفزار ظهر شنبه در حاشیه دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از اختصاص ۷۰ درصد بودجه شهرداری بیرجند به منطقه شمال شهر، اظهارکرد: همه ما و شما باید قبول کنیم که بار اصلی انقلاب روی دوش مردم است و در واقع مردم پایه اصلی انقلاب هستند.

وی تاکید کرد: باید در ارائه خدمات، بیشتر روی قشر مستضعف که حضور ویژه ای هم در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشته اند، تمرکز شود.

وی با تشکر از گزارش های کمی که از فعالیت های انجام شده ارائه می شود، افزود: اما باید ببینیم خروجی این اقدامات برای مردم چه بوده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در انجام خدمات شهری، ضروری است که اولویت سنجی در امور رعایت شود.

وی گفت: متاسفانه یکی از معضلات مجلس یازدهم هم این بود که تا دو سه هفته قبل اولویت ها مشخص نبود.

خسروی اسفزار با تاکید بر افزایش برگزاری جلسات در شوراهای محلی و دیدن مشکلات مردم از نزدیک، بیان کرد: هر چه حضور شوراها در محلات و برگزاری جلسات بیشتر باشد، به حل مشکلات هم بیشتر کمک خواهد کرد.

وی همچنین بر برگزاری جلسات هم افزایی و رفع شبهات و همچنین اختصاص روزهای خاصی برای پاسخگویی به مشکلات متعدد مردم در زمینه های عمرانی، فرهنگی و … توسط شورای شهر تاکید کرد.

پیگیری برای افزایش سهم شهرداری ها از درآمدهای مالیاتی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی همچنین بر رفع مشکلات ۱۴۱ واحدی مسکن فرهنگیان بیرجند و بهره مندی مردم از جاده، حمل و نقل عمومی و … تاکید کرد و افزود: برای ساماندهی کارگران سرگذر هم درخواست مکان ثابت و فضای ساماندهی شده ای شده است که باید در این خصوص پیوست فرهنگی و امنیتی، اقدامات لازم انجام شود.

خسروی اسفزار در ادامه بر پیگیری وضعیت معیشتی کارگران، راه اندازی بازارچه مهرشهر، استفاده از تولیدات داخلی استان، قیمت گذاری منصفانه خدمات شهری و … تاکید کرد و گفت: به عنوان نماینده مردم در مجلس، پیگیر همه جانبه مشکلات در حد توان خواهم بود.

وی با اشاره به تشکیل گروه های مشورتی و حضور افراد متعهد و خبره در این گروه ها، اظهارکرد: باید لایحه درآمد پایدار شهرداری که از سال ۹۷ معطل مانده است، انجام شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی درخواست ها مبنی بر بخشودگی جرایم شهرداری، افزود: این درخواست ها زمانی قابل بررسی اتست که اعتبار و ردیف بودجه ای برای جبران بخشودگی جرایم شهرداری هم تعریف شود.

خسروی اسفزار با اشاره به سهم سه درصدی شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: در مجلس به دنبال افزایش سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده هستیم.

وی ادامه داد: همچنین باید درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده از سطح استانی به کشوری ارتقا یابد تا با تمرکز بیشتر بر مناطق محروم و کم برخوردار، سهم بیشتری به این مناطق اختصاص یابد.

وی همچنین بر احتساب درآمدهای حاصل از منابع سوختی به قیمت روز تاکید کرد و گفت: همچنین در مواردی که شهرداری از منابع آبی خودش، برداشت آب انجام می دهد، نباید دولت از شهرداری هزینه آب بها دریافت کند که در این خصوص هم پیگیری هایی در حال انجام است.

مجلس به دنبال کاهش اختیارات شوراها نیست

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال کاهش اختیارات شوراهای شهر نیست، گفت: اکنون اولویت اول کمیسیون شوراهای مجلس، بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است که ۵۰ نفر از اعضا در این خصوص طرحی را امضا کرده اند برای اینکه این طرح به انتخابات امسال برسد باید در اولویت های مجلس قرار بگیرد.

خسروی اسفزارتاکید کرد: بهتر است از ظرفیت استاندار جدید هم استفاده شود بخصوص در مباحثی مثل پادگان بیرجند که ۱۳-۱۴ سال از مشکلات آن می گذرد. در خصوص این موضوع بهتر است نامه ای را آماده و به رهبر انقلاب تقدیم کنیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بر بروزرسانی طرح تفصیلی بیرجند که مربوط به سال ۸۶ است تاکید کرد.

وی عنوان کرد: در این خصوص مسئولان شورای شهر از آماده شدن طرح تفصیلی جدید در سال ۹۰ خبر دادند که متاسفانه این طرح هنوز ابلاغ نشده است.

به گفته وی در این خصوص متولی راه و شهرسازی است و در حالی که بارها این موضوع پیگیری شده، هنوز اقدامی انجام نشده است.

خسروی اسفزار در خصوصپاسخ شورای شهر در زمینه شهرک امام علی (ع) بیرجند و اینکه چرا در حالی که شورای عالی شهرسازی با جانمایی این شهرک موافقت کرده است، اما شورای شهر با آن مخالفت می کنند؟ گفت: اعضای شورای شهر بیرجند معتقد بودند که قرار است در این شهرک ابتدا مردم مستقر شوند و سپس زیرساخت ها ایجاد شود به همین دلیل شورای شهر به شدت با این طرح مخالف است.

وی در مطالبه مشکلات مردم در خصوص آسفالت سایت اداری هم بیان کرد: شهردار بیرجند بیان کرد آماده سازی سایت اداری ۱۳ میلیارد تومان هزینه دارد که باید ادارات این هزینه را تامین کنند ولی متاسفانه هنوز این اعتبار تامین نشده و شهرداری هم نمی تواند عوارض سایر قسمت های شهر را در این منطقه هزینه کند.

 

 

خراسان جنوبی، رکورد دار ازدواج در کشور/۷

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: براساس آمار رسمی، استان خراسان جنوبی با ۱۱.۱ درصد بیشترین آمار ثبت ازدواج سال ۹۹ را در کشور داشته است.

اعظم کریمی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۲۸۹ هزار و۲۹۰ فقره ازدواج در کشور ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۸۸ هزار و ۵۴۰ فقره ازدواج بوده است. وی ادامه داد: شمار طلاق ثبت شده نیز در ۶ ماه اول سال ۹۹ نیز برابر با ۸۳ هزار و۴۷۷ و در مدت مشابه سال قبل ۸۱ هزار و ۹۰۹ فقره در کل کشور بوده است. کریمی تصریح کرد: آمار ازدواج در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ سه دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و میزان طلاق نیز در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ نسبت مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۲ درصد افزایش یافته است. به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی وتوسعه اجتماعی جوانان، درصد آمار ازدواج و طلاق در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ در استان‌های مختلف کشور، متعدد بوده، برخی استان‌ها روند کاهشی و برخی استان‌ها روند افزایشی را در واقعه ازدواج وطلاق تجربه کرده‌اند. کریمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال میزان درصد طلاق به ترتیب در استان‌های زنجان، البرز واردبیل برابر با ۳۳.۴ درصد، ۲۲.۴ درصد و ۱۵.۶ درصد بوده است. وی اضافه کرد: این واقعه اما در استان‌های هرمزگان برابر با ۱۳.۷- درصد آذربایجان غربی ۸.۲- درصد و قم ۷.۳- درصد است. بیشترین درصد افزایش در آمار ازدواج ۶ ماهه سال ۹۹ نیز مربوط به استان‌های خراسان جنوبی با ۱۱.۱ درصد، قم و بوشهر با ۶.۳ درصد است. به گفته کریمی، کاهش ثبت ازدواج نیز مربوط به استان‌های فارس با ۸.۶- درصد همدان با ۶.۶- درصد و زنجان با ۵.۷- درصد است.

 

 

۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی آماده خدمت به بیماران کرونایی/۳-۵

بقاع متبرکه شهرستان های بیرجند، فردوس و نهبندان برای نگهداری از بیماران کرونایی در دوران نقاهت آمادگی دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: همزمان با آغاز موج سوم ویروس کرونا سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم گرفته است تا زائرسراها، میهمان سراها و فضاهای جانبی امامزادگان و اماکن متبرکه را برای دوره نقاهت بیماران کرونایی آماده سازی کند.
بخشی پور با بیان اینکه پنج بقعه متبرکه در استان آماده خدمت به بیماران کرونایی هستند، افزود: بقاع متبرکه شهرستان های بیرجند، نهبندان و فردوس برای اجرای این طرح به سازمان اعلام شده است.
وی به هدف از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هدف کمک به بیماران کرونایی است که محل مناسبی برای گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه خود ندارند و این امکان را برای آن ها در بقاع متبرکه فراهم می شود تا به سلامتی این بیماری منحوس را پشت سر بگذارند.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی بیان کرد: این طرح از هفته بسیج آغاز شده است و تا ۱۳دی ماه ادامه دارد و هدف ار اجرای آن کمک به نیازمندان و خانوارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان گفت: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون در استان ۷۴۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ بسته بهداشتی از محل درآمد موقوفات توزیع شده است.

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۷۴ بیمارجدید کرونا در خراسان جنوبی/۳-۵

۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۱ آزمایش جدید از افراد مشکوک به کرونا در استان گرفته شد که جواب ۷۴ آزمایش شامل ۹ بیمار بستری و ۶۵ بیمار سرپایی، مثبت قطعی اعلام شد.

دکتر مهدی زاده افزود: از ۷۴ بیمار جدید شناسایی شده، ۲۲ نفر مربوط به شهرستان بیرجند، ۶ نفر فردوس، ۱۵ نفر قاین، ۵ نفر طبس، ۸ نفر نهبندان، ۶ نفر درمیان، ۲ نفر سربیشه، ۱۰ نفر شهرستان سرایان است.

وی گفت: هم اکنون ۲۵۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۱۴۷ نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند و از این تعداد ۴۱ نفر در بخش‌های آی سی یو بستری اند و متأسفانه، حال ۱۴ نفر آنان وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۷ نفر دیگر در استان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند  و با این تعداد، آمار کل فوتی‌های استان به ۶۳۹ نفر رسید.

در خراسان جنوبی تاکنون ۳۰ هزار و ۶۴۰ تست کرونا از افراد مشکوک گرفته شده که از این تعداد ۱۳ هزار  و ۲۶۲ نفر مبتلا به کرونا هستند.

 

 

خواب ابدی مسن ترین پلیکان باغ گلشن طبس/۴

شهردار شهر طبس گفت: مسن ترین پلیکان باغ گلشن طبس که بعد از سال ۵۷ خریداری شده بود به خواب ابدی رفت.

بهارستانی یزدی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر تنها پلیکانی که در سال ۹۷ خریداری شده در باغ گلشن باقی مانده است.

او با بیان اینکه پلیکان‌ ها توسط شهرداری نگهداری می شوند، افزود: علت دقیق مرگ پلیکان طبس تا این لحظه مشخص نیست و  توسط دامپزشکی در دست بررسی است.

بهارستانی یزدی با اشاره به بالا بودن سن پلیکان و احتمال مرگ طبیعی تصریح کرد: به محض اینکه علت مشخص شود اطلاع رسانی خواهد شد.

شهردار شهر طبس با بیان اینکه در حفاظت از این پرنده هیچ گونه کوتاهی از سمت شهرداری صورت نگرفته است، عنوان کرد: محل  نگهداری از این پرندگان و همچنین تغذیه آنها مناسب بوده و رسیدگی پزشکی به صورت معاینات  دوره ای انجام می شده است.

بهارستانی یزدی بیان کرد: از محیط زیست در خواست داریم که در صورت امکان از شهر‌های شمالی یک جفت پلیکان در اختیار ما قرار دهد تا در باغ گلشن طبس بتوانیم از آنها نگهداری کنیم.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:
۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی آماده خدمت به بیماران کرونایی است
حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه پنج بقعه متبرکه آماده خدمت به بیماران کرونایی است، گفت: این آمادگی را داریم تا بیماران کرونایی دوران نقاهت خود را در بقاع متبرکه شهرستان های بیرجند، فردوس و نهبندان پشت سر بگذرانند.

حجت الاسلام«پرویز بخشی ‌پور»  اظهار کرد: همزمان با آغاز موج سوم ویروس کرونا سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم گرفته است تا زائرسراها، میهمان سراها و فضاهای جانبی امامزادگان و اماکن متبرکه را برای دوره نقاهت بیماران کرونایی آماده سازی کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج بقعه متبرکه در استان آماده خدمت به بیماران کرونایی هستند، افزود: بقاع متبرکه شهرستان های بیرجند، نهبندان و فردوس برای اجرای این طرح به سازمان اعلام شده است.

وی به هدف از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هدف کمک به بیماران کرونایی است که محل مناسبی برای گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه خود ندارند و این امکان را برای آن ها در بقاع متبرکه فراهم می شود تا به سلامتی این بیماری منحوس را پشت سر بگذارند.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی بیان کرد: این طرح از هفته بسیج آغاز شده است و تا ۱۳دی ماه ادامه دارد و هدف ار اجرای آن کمک به نیازمندان و خانوارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان گفت: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون در استان ۷۴۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ بسته بهداشتی از محل درآمد موقوفات توزیع شده است.

 

 

 

کاروانسراهای خراسان جنوبی نامزد ثبت میراث جهانی شد/۵

کاروانسراهای خراسان جنوبی نامزد ثبت میراث جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نامزدی کاروانسراهای خراسان جنوبی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد تایید قرار گرفته است و در سال جدید میلادی به عنوان پنجمین اثر این استان ثبت جهانی می‌شود.

حسن رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این پرونده برخی کاروانسراهای کشور که واجد ارزش تشخیص داده شده به لحاظ اسلوب و مشخصات معماری وجود دارد که تعدادی از کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از جمله کاروانسرای چهل پایه استان که در بین راه نایبند به راور قرار گرفته است لذا امیدواریم با این اتفاق  به لحاظ آثار ثبت شده جهانی جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از اختصاص ردیف اعتبار ملی پایدار و پایگاه مدیریتی به ثبت هر یک از آثار جهانی خبر داد و افزود: ششمین اثر ثبت جهانی هم آسبادهای خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی یک اثر اظهار داشت:  ابتدا اثر تاریخی واجد ارزش شناسایی و به یونسکو معرفی شود و پس از آن یونسکو با بررسی مستندات و وضعیت بنا آن را در فهرست موقت ثبت می‌کند.

رمضانی عنوان کرد: در صورتی که اثر در فهرست جهانی قرار گیرد از مهمترین پیامدهای جهانی شدن این است که بنا ردیف اعتباری ملی گرفته و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو به آن اختصاصی می‌یابد.

وی گفت: معرفی اثر جهانی شده به ۱۶ زبان دنیا از دیگر مزایای جهانی شدن است لذا امیدواریم برای سال ۲۰۲۲ آسبادهای استان ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۶ سنگ آسباد در استان شناسایی شده است گفت: حدود ۷۰ درصد آسبادهای شناسایی شده ایران در خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: در وضع موجود بیشترین تمرکز آسبادهای ایران در شهر طبس مسینا بوده گرچه در گذشته شهر نهبندان بزرگترین زنجیره آسبادهای دنیا را داشته اما اغلب آنها تخریب شده و اکنون از ۹۰ آسباد ۱۴ مورد باقی مانده است.

رمضانی عنوان کرد: آسبادهای خواف و نشتیفان در خراسان رضوی، قلعه مچی و چند مورد دیگر در سیستان و بلوچستان، طبس مسینا، علی‌آباد و نوغاب هندوالان در شهرستان درمیان، خوانشرف، خونیک سفلی و چهارفرسخ در شهرستان نهبندان از جمله آسبادهایی هستند که در فهرست ثبت جهانی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به مرمت ۹۰ آسباد در استان گفت: برای عملیات مرمت آسبادهای خراسان جنوبی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تا سال ۹۲ حدود ۶ هزار و ۶۸۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود که  اکنون این تعداد به یک هزار و ۱۵ اثر رسیده است.

وی گفت: آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر به چهار اثر افزایش یافته و اکنون باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد هم به عنوان روستای جهانی حوله بافی (توبافی) ثبت جهانی هستند.

 

به مناسبت گرامی‌داشت هفته معلولان؛

۱۰۰ کتاب شنیداری در کانون خراسان جنوبی رونمایی شد/۲-۳

همزمان با ۱۵ آذر ماه با حضور مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری و رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی از ۱۰۰ کتاب شنیداری تولید شده توسط مربیان و اعضای مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این مراسم طی سخنانی با گرامی‌داشت روز جهانی معلولان  این هفته را فرصت مناسبتی برای توجه بیشتر به کودکان نوجوانان با نیازهای ویژه دانست و گفت: در حال حاضر دو مرکز فراگیر کانون در استان فعال هستند و در تلاش هستیم تا سایر مراکز کانون نیز به مرکز فراگیر ارتقاء پیدا کنند.

وی افزود: مراکز فراگیر با فضا و امکانات مناسب، با هدف احترام به حقوق تمامی افراد جامعه و در راستای عدالت فرهنگی به کودکان و نوجوانان عادی و با نیازهای ویژه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی را در فضای غیر رسمی ارایه می کنند.

حمیدی با اشاره به برنامه‌های کانون در روز جهانی معلولان گفت: با هدف گرامی‌داشت این روز و هم چنین هفته معلولان بیش از ۵۰ ویژه برنامه شامل وبینارهای تخصصی، اعزام کاروان پیک امید به موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع)، برگزار انجمن‌های مختلف کانون، قصه گویی، نمایشگاه مجازی آثار هنری اعضای فراگیر، معرفی کتاب‌های با خط بریل و… برای کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه در مراکز کانون برنامه ریزی و دربستر فضای مجازی در حال اجرا است.

وی رونمایی از مجموعه۱۰۰ کتاب‌های شندیداری را از برنامه‌های شاخص کانون استان در این هفته نام برد و ادامه داد: این کتاب‌ها با هدف استفاده بیشترکودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه و حتی سایر افراد جامعه توسط مربیان و اعضای مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند و با بهره‌گیری از کتاب‌های غنی کانون تولید شده است.

 

 

 

 

توقیف ۱۰ اتوبوس مسافربری حامل کالای قاچاق در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی”نهبندان” از توقیف ۱۰ اتوبوس مسافربری حامل کالای قاچاق طی ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: در راستای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی، در۲۴ ساعت گذشته ۱۰ اتوبوس مسافربری حامل کالای قاچاق توسط ماموران انتظامی شهرستان نهبندان توقیف و ضمن تشکیل پرونده متهمان به مراجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: کالای قاچاق کشف شده از اتوبوس ها شامل دارو، پوشاک، احشام، سوخت قاچاق می باشد که کارشناسان ارزش کالای قاچاق کشف شده را بالغ بر یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال برآورد کردند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی با جدیت از سوی پلیس دنبال می شود و با توجه به نقش بی بدیل شهروندان در دستاوردهای پلیس، ضروری است همکاری آنان در این زمینه، بیش از گذشته با ماموران تداوم یابد و هر گونه مورد مشکوکی را از طریق مرکز فوریت های ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنج جشنواره فرهنگی خراسان جنوبی در فضای مجازی برگزار شد/۲-۳

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال پنج جشنواره و برنامه مهم فرهنگی در استان با توجه به شیوع ویروس کرونا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد.

محمود رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع کرونا برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی در این استان به سمت فضای مجازی هدایت شده‌ است.

وی بیان کرد: در سال جاری برنامه‌های بزرگداشت روز صنعت چاپ و تقدیر از فعالان این حوزه، جشنواره شعر و ادب فارسی، برنامه‌های روز خبرنگار، برنامه‌های هفته کتاب و جشنواره سوگواره شعر عاشورایی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: همچنین جشنواره شعر فجر استان همزمان با دهه فجر برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: شب‌های شعر استان به مناسبت‌های مختلف به صورت مجازی برگزار می‌شود که از ابتدای امسال ۵۰ مراسم شب شعر را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار کردیم.

رمضانی عنوان کرد: اولین سوگواره استانی شعر عاشورایی و دفاع مقدس با عنوان «مشق دلدادگی» به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ایام محرم و صفر امسال به صورت مجازی در حال برگزاری است که تاکنون ۳۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده و اختتامیه آن به زودی برگزار می‌شود.

وی گفت: اشعار برگزیده این جشنواره در کتابی چاپ و به منتخبان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این اداره ‌کل از طرح‌های پژوهشی در حوزه فرهنگ مردم خراسان حمایت می‌کند افزود: تا پایان سال جاری نیز با هدف حمایت از ناشران و نویسندگان، ۱۰۰ میلیون تومان خرید کتاب انجام خواهیم داد.

 

کشف یک تن و ۱۲۵ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی/۴

 

خراسان جنوبی- فرمانده انتظامی استان گفت: طی هفته گذشته ماموران پلیس در خراسان جنوبی یک تن و ۱۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: با تلاش ماموران جان بر کف پلیس در خراسان جنوبی طی یک هفته گذشته یک تن و ۱۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف شده است و مأموران ۲۰۲ قاچاقچی مواد مخدر را در این رابطه دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان این که ۲۲ هزار ۲۹۰ لیتر سوخت قاچاقچیان طی یک هفته کشف شده است؛ افزود: ماموران در این زمینه حمل قاچاق کالا و فراورده های نفتی نیز ۸۰ قاچاقچی را دستگیر کردند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به دستگیری ۸۷ سارق طی هفته گذشته تصریح کرد: سارقان دستگیر شده به ۱۱۲ فقره سرقت در خراسان جنوبی اعتراف کرده اند.

سردار فرشید به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: طی هفته گذشته ۱۸۰ خودرو و ۷۶ موتورسیکلت متخلف نیز توقیف و روانه پارکینگ شده است.

 

 

 

افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای فرودگاه بیرجند/۲-۳

افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای فرودگاه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای فرودگاه های استان خبر داد.

عظیم طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از دو هفته گذشته به شرکت‌های هواپیمایی مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها داده شد که این موضوع بر قیمت بلیط پروازهای فرودگاه بیرجند نیز تأثیر گذاشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر قیمت پرواز بیرجند به تهران حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و بیرجند به مشهد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

طهماسبی با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های هواپیمایی ۶ پرواز و یکی از شرکت‌های  دیگر هواپیمایی دو پرواز خود را در خراسان‌جنوبی لغو کرده است، ادامه داد: با لغو این هشت پرواز تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند در طول هفته به ۱۸ پرواز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قبل از لغو این پروازها تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند به ۲۵ پرواز می‌رسید، گفت: کاهش تعداد مسافران به علت کم شدن مسافرت‌ها و شیوع کرونا، ضرورت پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، گرانی بلیط و عدم حمایت کافی از شرکت‌های هواپیمایی از مهمترین دلایل لغو پروازها بوده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی یادآور شد: امیدواریم با کاهش روند شیوع کرونا و بازگشت به وضعیت عادی و از سرگیری مسافرت‌ها دوباره بتوانیم پروازهای لغو شده از فرودگاه بیرجند را از سربگیریم.

طهماسبی گفت: در حال حاضر روزهای سه شنبه و پنج شنبه فرودگاه بیرجند پروازی ندارد و در سایر روزهای هفته پروازها برقرار است.

 

 

تبیین ارزش‌های دفاع مقدس بهترین سپر مقابل جنگ تبلیغاتی دشمن/۳

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تبیین ارزش‌های دفاع مقدس بهترین سپر در مواجه با جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن است.

 آیت الله عبادی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سپاه و بسیج با بیان اینکه گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس خود یک دفاع است گفت: باید درمقابل دشمنانی که با همه توان برای از بین بردن ارزش‌ها و حقوق انسان‌ها با یکدیگر متحد و مسلح شده اند ایستادگی و مقاومت کرد.

وی با اشاره به اینکه باید اهمیت دفاع را در جامعه تبیین کرد، افزود: وقتی دشمن ارزش ها، غیرت و ناموس را مورد تهاجم قرارمی دهد، باید آتش به اختیار بود و در مقابل هجمه‌ها ایستاد.

 

بسیج و سپاه پای کار طرح شهید «سلیمانی»/ آغاز مرحله دوم رزمایش مؤمنانه از دی‌ماه/۳

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح محله‌محور شهید «حاج قاسم سلیمانی» در استان، گفت: بسیج و سپاه با همه توان پای کار آمده و جلسات زیادی با استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر مجموعه‌های غیر سپاه برگزار کرده است.

بسیج و سپاه پای کار طرح شهید «سلیمانی»/ آغاز مرحله دوم رزمایش مؤمنانه از دی‌ماه

سردار علی قاسمی صبح امروز در دیدار با دست‌اندرکاران ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: سال ۹۹ مقارن شده با چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در همین راستا از سوم خردادماه تا پایان سال ویژه برنامه‌هایی برای گرامیداشت این مهم پیش‌بینی و در حال اجرا است.

وی بیان داشت: ویروس منحوس کرونا مانع برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های کلان مردمی و نظامی شد اما کارهای فکری، فرهنگی و هنری و در قالب فضای مجازی اجرا و در حال برگزاری است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی مطرح کرد: همه استان‌ها علاوه بر عناوین عمومی هفته‌های دفاع مقدس یک مقطعی را برای خودشان انتخاب کردند که در استان خراسان‌جنوبی هم با بررسی‌های انجام شده در آغاز سال به چند دلیل این هفته را هفته اختصاصی استان خراسان‌جنوبی در دوران دفاع مقدس انتخاب کردیم.

قاسمی  با اعلام اینکه از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه به‌عنوان هفته اختصاصی خراسان‌جنوبی در دوران دفاع مقدس انتخاب شده، مطرح کرد: برگزاری کنگره دو هزار شهید استان در سال ۹۷، حضور یگان‌ها و گردان‌های نظامی و مردمی از بیرجند و قاین در عملیت والفجر ۹ و آغاز هفته وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت شهید مفتح از دلایل این انتخاب است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح محله‌محور شهید «حاج قاسم سلیمانی» در استان، تبیین کرد: بسیج و سپاه با همه توان پای کار آمده و جلسات زیادی با استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر مجموعه‌های غیر سپاه برگزار کرده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به روند اجرای طرح و مشکلات پیش‌رو، عنوان کرد: هر چند مشکلاتی وجود دارد اما امیدواریم با پای کار آمدن استانداری خراسان‌جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر مجموعه‌ها مشکلات به حداقل برسد.

قاسمی بیان داشت: همچنین برای مراسم گرامیداشت سالگرد شهید «حاج قاسم سلیمانی» ستاد تشکیل شده و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است لذا امیدواریم ویژه برنامه‌هایی در خور شأن این شهید بزرگوار در استان داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز گام سوم نهضت مؤمنانه در استان، خاطرنشان کرد: مرحله اول گام سوم رزمایش آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد همچنین مرحله دوم از گام سوم نیز از اول دی‌ماه آغاز خواهد شد.

سفر سرداران سپاه به خراسان‌جنوبی| از افتتاح ۳۷۰ پروژه محرومیت‌زدا تا توزیع ۲۶ سری جهیزیه/۵

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از سفر سرداران سپاه به این استان خبر داد و گفت: سردار «سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار «حزنی» دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و سردار «زهرایی»رئیس سازمان بسیج سازندگی طی هفته جاری به این استان سفر می‌کنند.

سفر سرداران سپاه به خراسان‌جنوبی| از افتتاح ۳۷۰ پروژه محرومیت‌زدا تا توزیع ۲۶ سری جهیزیه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سرهنگ حسین مقدادی پیش از ظهر امروز در دیدار با دست‌اندرکاران ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در نیروهای مسلح و به تبع آن در تمام مجموعه‌ها از جمله بسیج و سپاه از اوایل امسال فعال شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خردادماه آغاز تا پایان سال ادامه دارد، بیان داشت: این ویژه برنامه‌ها طی ۴۳ هفته برنامه‌ریزی شده و برنامه‌های متعددی متناسب با هفته‌های تعیین شده در سطح استان اجرا می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علاوه بر عناوین هفته‌های گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس هفته‌ای نیز مختص خراسان‌جنوبی مشخص شده، مطرح کرد: ویژه برنامه‌های این هفته از امروز آغاز و تا ۲۱ آذرماه ادامه خواهد داشت.

مقدادی اضافه کرد: علت انتخاب این هفته به‌دلیل همزمانی با دومین سالگرد بزرگترین رویداد فرهنگی استان یعنی کنگره ملی دو هزار شهید استان و اجلاسیه‌های ذیل کنگره است و سعی داریم با این مهم هم از آن حرکت عظیم یادآوری شود و هم برنامه‌های غنی اجرا شده، بازنشر شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سطح استان، گفت: از ابتدای امسال برنامه‌های خوبی در استان اجرا شده و اوج آن در هفته دفاع مقدس شامل برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران به‌صورت زنده و ویدئو کنفرانسی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی نمایشگاه اقتدار ۴۰ و غیره بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه طی هفته جاری ۲۲۵ عنوان برنامه شاخص و محوری در استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به گسترش شیوع کرونا اکثر برنامه‌ها در بستر فضای مجازی خواهد بود و برنامه‌های حضوری نیز با اجتماعات محدود برگزار و در فضای مجازی منشتر خواهد شد.

مقدادی از سفر سردار سلیمانی، سردار حزنی و سردار زهرایی به استان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی این سفر ۳۷۰ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتبار ۱۷۴ میلیارد ریال و ۴۵۲ کارگاه اشتغالزایی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال ذیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با مشارکت بنیاد علوی ۳۶۰ پروژه محرومیت‌زدا با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال آغاز و ۴۰ پروژه نیز با کمک جهاد کشاورزی استان با اعتبار پنج میلیارد ریال در شهرستان درمیان افتتاح خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان‌جنوبی پخش فیلم مستند نقش خراسان‌جنوبی در دفاع مقدس از شبکه استانی خاوران، بازسازی و بازخوانی عملیات والفجر ۹، رونمایی از سه کتاب در حوزه دفاع مقدس، یادواره ۱۹ شهید پایگاه مقاومت و حوزه با رعایت پروتکل‌ها و در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مقدادی توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی، توزیع ۱۵۰ بسته لوازم‌التحریر و توزیع ۲۶ سری جهیزیه با اعتبار سه میلیارد و ۴۷۰ میلیارد ریال طی هفته جاری در سطح استان خبر داد و افزود: در آستانه سالگرد شهادت سردار دل‌ها هستیم و در همین راستا خاطرات همرزمان شهید سرافراز تحت عنوان یاران خراسانی سردار دل‌ها در سه جبهه دفاع مقدس، مقاومت و مأموریت شرق و جنوب شرق از طریق مصاحبه، مستندات موجود و آرشیوها، جمع‌آوری شده  و در سه قالب ساخته خواهد شد.

 

 

۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی انجام شد/۲-۳

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ ارزشی ۲۸ درصد و به لحاظ وزنی ۴۸ درصد حجم صادرات کشور به افغانستان در هشت ماه امسال از مرزهای استان انجام شده است.

مشیرالحق عابدی در آیین تکریم مدیرکل سابق و معارفه سرپرست اداره کل گمرکات استان خراسان جنوبی افزود: ۹۷ درصد صادرات صورت گرفته از مرزهای استان نیز به کشور افغانستان بوده است.

وی گفت: به لحاظ ترانزیتی هم در این مدت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم که همه اینها نشان دهنده اهتمام مدیر و کارکنان مجموعه گمرکات استان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی از برنامه‌های راهبردی استانداران استان در سنوات گذشته گفت و افزود: استاندار خراسان جنوبی نیز در اولین روزهای حضور خود از مرزهای استان بازدید کرده و توجه به مرز را از برنامه‌های اولویت‌دار استان برشمرد.

وی با اشاره به حضور نماینده رییس گمرکات کشور در جلسه و انتظارات استان برای شرایط موجود خاطرنشان کرد: از آنجا که توسعه تجارت خارجی و افزایش صادرات از مولفه‌های ایجاد و پایداری اشتغال است لذا زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم در مناطق مرزی باید به نحو مطلوبی فراهم شود.

عابدی اظهار داشت: تامین «ایکس ری» در مرز ماهیرود با توجه به نیاز منطقه و ارتقای گمرکات استان به ناظر عالی از مطالبات استان است که در مکاتبات متعدد و پیگیری‌های فراوان دنبال شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی گفت: پیاده‌سازی روش‌های الکترونیکی، نظارت دقیق بر امور محوله، تشخیص و تعیین حقوق گمرکی نیز از مواردی است که سرپرست جدید اداره کل گمرکات استان باید در دستور کار داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: کارکنان گمرکات استان سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی هستند که در مبادلات مرزی نقش به‌سزایی دارند.

وی گفت: بنا به اذعان کارشناسان علم مدیریت، بهترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی است و اداره کل گمرکات استان از این حیث شرایط بسیار خوبی دارد.

عابدی اظهار داشت: کارکنان گمرکات استان با تاسی از اصول مرتبطه و برنامه‌های عملیاتی گمرکات کشور، اقدامات در دستور کار مجموعه را به نحو شایسته‌ای به سرانجام رسانده‌اند و خراسان جنوبی از حیث اداره کل گمرکات در رتبه خوب و مطلوبی قرار دارد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی هم که به عنوان نماینده سازمان گمرکات کشور در این جلسه حضور یافته با اشاره به اینکه گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی در تمامی مرزهای کشور حضور دارد، گفت: اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت کالا و خدمات به گمرک سپرده شده است.

امید جهانخواه بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، همه اهتمام گمرک در انتصاباتی که صورت می‌دهد، این است که مدیرانی در رأس امور قرار بگیرند که بتوانند در عین شجاعت، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشند.

در پایان این نشست از خدمات ۹ ساله محمد علی خاشی مدیرکل سابق گمرکات استان تجلیل و با اعطای حکمی از سوی رییس گمرکات کشور، حسن رحیمی زاده به عنوان سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی معرفی شد.

 

 

 

 

برنامه‌های روز دانشجو در خراسان جنوبی غیرحضوری برگزار می‌شود/۳

برنامه‌های روز دانشجو در خراسان جنوبی غیرحضوری برگزار می‌شود

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها باید برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو از ظرفیت‌های فضای مجازی و ویدئو کنفرانسی استفاده کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در نشست کمیسیون دانشجویی استان به ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو اشاره کرد و گفت: این روز، نماد حق طلبی، آزادیخواهی و استکبارستیزی دانشجویان است.

وی درخصوص مراسم ویژه این روز که هر سال در دانشگاه ها برگزار می‌شود، متذکر شد: برگزاری چنین مراسمی، نشانه سرزنده بودن دانشگاه‌ها و دانشجویان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بر لزوم برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو تاکید کرد و گفت: آنچه از این مراسم انتظار می‌رود، تقویت وفاق و اتحاد بین همه جریان‌های دانشجویی همچنین ایجاد فضای نشاط و شادابی سیاسی توام با همدلی و آرامش است.

وی اضافه کرد: دانشجویان، سرمایه‌های طلایی و آینده‌سازان ایران اسلامی هستند و نقش دانشگاه‌ها و دانشجویان در آگاهی بخشی به جامعه و پیروزی انقلاب اسلامی انکارناپذیر است.

خوش خبر بر تداوم هوشیاری و حضور این قشر تاثیرگذار در حل مشکلات کشور تاکید کرد و پاسخگویی به مطالبات قانونی آنان را از سوی مسوولان دانشگاه‌ها خواستار شد.

وی گفت: دانشجویان ضمن رصد مسائل سیاسی و اجتماعی همچنین تحولات داخلی و خارجی با حساسیت کامل، باید بیش از گذشته به کسب علم و دانش اهتمام ورزند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به درخشش دانشجویان دیروز و دانشمندان امروز در جهان، اظهار امیدواری کرد: از این پس نیز در روند پرشتاب تحولات علمی جهان، با توکل به خداوند و پشتکار و تلاش دانشجویان و دانشمندان عزیز، ایران اسلامی بتواند در سطح منطقه و بلکه جهان به قله‌های رفیع دست یابد.

در این نشست با حضور همه اعضا مقرر شد با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمامی برنامه‌ها و مراسم مربوط به گرامیداشت روز دانشجو در همه دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی به صورت غیرحضوری برگزار شود.

 

 

ارزش‌‌های دفاع مقدس در جنگ تبلیغاتی تبیین شود/

  • ارزش‌‌های دفاع مقدس در جنگ تبلیغاتی تبیین شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید در جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای امروز ارزش‌های دفاع مقدس تبیین شود.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سپاه و بسیج خراسان جنوبی اظهار داشت: گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس خود یک دفاع است و در این دنیای جنگ تبیلغاتی امروز باید هدف این دفاع تبیین شود.

وی گفت: اصل دفاع مسئله‌ای در نظام تکوین و فطرت انسان است و دفاع قراردادی ندارد که بر اساس آن تقدیس شود چرا که تمام موجودات به نحوی از حیات خود دفاع می‌کنند.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: در دین خدا دفاع مسئله‌ای واجب است و باید در برابر افرادی که خوی وحشیگری دارند و به جامعه بشری ظلم می‌کنند، ایستادگی کرد.

عبادی تصریح کرد: کیفیت دفاع نیاز به تشکیلات و این تشکیلات نیاز به رهبر دارد اما اصل دفاع یک واجب فطری و علقی است و به طور کلی نیاز به اجازه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید اهمیت دفاع را در جامعه تبیین کرد گفت: باید توجه داشت که تمام حیات ارزش‌های انسانی بستگی به دفاع دارد و اگر جمعیت مسلمانان در جهان فقط در همین یک مورد با هم اتحاد داشتند دشمنان برای همیشه ساکت خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در طول تاریخ استعمارگران همیشه  تلاش کردند که مسلمانان را در جهل و نادانی نگه دارند و افرادی که خود را مسلمان می‌دانند اما در جنگ نیابتی برای اهداف استعماری غرب، بقیه مسلمانان را می‌کشند و از بین می‌برند اما با دشمنان اصلی اسلام کاری ندارند جزو نادان‌ترین افراد هستند.

عبادی اظهار داشت: در دنیای امروز که کفر جهت از بین بردن ارزش‌ها و حقوق انسان‌ها  با یکدیگر هم دست شده‌اند، افرادی که از شعور بالای انسانی برخوردار هستند در مقابل این ظلم مقاومت می‌کنند.

وی گفت: بالاتر از شهیدان افرادی هستند که  در راه رسیدن به خدا و دفاع از حق، در کنار شهیدان جهاد کردند اما زنده مانده و در زندگی نیز ترک تمام امور دنیایی کردند و فقط عاشق وصال پروردگار هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این راستا برای گرامیداشت دفاع مقدس علاوه بر اینکه یاد شهیدان باید همواره زنده نگه داشته شود از این شهیدان زنده و افرادی که همواره در راه شهدا ثابت قدم مانده‌اند نیز باید تجلیل شود.

 

 

۲۲۵ برنامه در هفته اختصاصی دفاع مقدس خراسان جنوبی برگزار می‌شود‌/ بازسازی عملیات والفجر ۹ در استان/

  • 225 برنامه در هفته اختصاصی دفاع مقدس خراسان جنوبی برگزار می‌شود‌/ بازسازی عملیات والفجر 9 در استان

 فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از امروز تا ۲۱ آذرماه هفته اختصاصی دفاع مقدس در خراسان جنوبی نام گرفته که در این راستا ۲۲۵ برنامه در استان برگزار می‌شود.

 سردار علی قاسمی پیش از ظهر امروز در دیدار دست اندرکاران ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان جنوبی در سپاه و بسیج با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال از سوم خردادماه تا پایان سال ویژه برنامه‌هایی برای دفاع مقدس در استان پیش بینی شده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: هر چند ویروس کرونا اجازه نداد همایش‌ها و برنامه‌های کلان فرهنگی را داشته باشیم اما برنامه‌هایی پیش بینی شده که اجرا خواهد شد.

وی گفت: این هفته را هفته اختصاصی خراسان جنوبی در دفاع مقدس اعلام کردیم چون سالگرد کنگره ۲ هزار شهید استان بود.

قاسمی از بازسازی عملیات والفجر ۹ نیز در استان خبر داد و بیان کرد: ستاد برگزاری سالگرد شهید سلیمانی نیز در استان تشکیل شده و برنامه‌هایی پیش بینی شده که امید است بتوانیم آنچه در خور شأن این شهید است در استان داشته باشیم.

سرهنگ مقدادی دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سپاه خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: قرار بر این شده از سوم خرداد تا پایان سال در ۴۳ هفته برای تمام نیروهای مسلح و اقشار بسیج برنامه‌هایی برگزار شود که هفته خاص استان از امروز شروع شده و تا ۲۱ آذر ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون برنامه‌های خوبی اجرا شده است گفت: نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس تحت عنوان اقتدار ۴۰ از اهم این برنامه‌ها بود و برای این هفته نیز ۲۲۵ برنامه شاخص و محوری برنامه‌ریزی شده که اجرا خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سپاه خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا اکثر برنامه‌ها در بستر فضای مجازی و رسانه‌ها خواهد  بود.

مقدادی از افتتاح ۳۷۰ پروژه محرومیت زدایی با اعتبار ۱۷۴ میلیارد ریال در این هفته در استان خبر داد و گفت: ۲۵۴ کارگاه اشتفال زایی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال نیز افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: با مشارکت بنیاد علوی ۳۶۰ پروژه در درمیان نیز شروع خواهد شد و ۴۰۰ بسته معیشتی، ۱۵۰ بسته لوازم التحریر و ۲۶ سری جهیزیه نیز در درمیان توزیع می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سپاه خراسان جنوبی از تولید مستندی نیز تحت عنوان نقش استان در دفاع مقدس خبر داد و افزود: این مستند قرار است از شبکه‌های سراسری پخش شود.

وی گفت: کتابی در راستای خاطرات همرزمان شهید سلیمانی در استان تحت عنوان یاران خراسانی سردار دل‌ها از طریق مصاحبه، متن‌های موجود و آرشیو جمع آوری شده و منتشر می‌شود.

مقدادی از اعزام تیم‌های جهادی برای کمک به کادر درمان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: از ۳ کتاب دفاع مقدس نیز در این هفته رونمایی می‌شود.

 

 

 

 

 

آماده باش ۱۷۴ تیم عملیاتی و امدادی در خراسان جنوبی/۴

کلیه نیرو‌های امدادی و عملیاتی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از فردا تا صبح سه شنبه در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در پی پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی رگباری و شدید، کلیه نیرو‌های امدادی و عملیاتی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از فردا تا صبح سه شنبه در حالت آماده باش هستند.

میرجلیلی از مردم خواست ضمن پرهیز از مسافرت‌های غیرضرور از استقرار در حریم و بستر وردخانه خودداری کنند.

وی با اشاره به وقوع برف در گردنه‌های خراسان جنوبی در روز دوشنبه گفت: مردم در صورت سفر ضروری ضمن رعایت نکات ایمنی، وسایل مورد نیاز سفر زمستانی را همراه داشته باشند.

میرجلیلی همچنین با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا به روستاییان، کشاورزان، دامداران، عشایر و گلخانه داران توصیه کرد درخصوص تامین سوخت و حفاظت و ایمنی مستحدثات خود اقدام کنند.

دستگیری ۷ توزیع کننده خرد مواد مخدر در فردوس/۴

۷ تیم از کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان فردوس با محوریت پلیس مبارزه با مواد مخدر ۷پاتوق توزیع و استعمال مواد مخدر در فردوس شناسایی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: در اقدامی هماهنگ ۷تیم از کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان فردوس با محوریت پلیس مبارزه با مواد مخدر و با هدف ارتقاء امنیت اجتماعی ۷پاتوق شناسایی شده توزیع و استعمال مواد مخدر را بازرسی کردند که در این عملیات ۷نفر از توزیع کنندگان خرد دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.
سرهنگ علیرضا فولادی افزود: همچنین در این عملیات ۳واحد مسکونی پلمپ و ۲۲گرم مواد مخدر صنعتی بسته‌بندی شده کشف و ضبط شد.
وی از همشهریان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک مراتب را از طریق پلیس۱۱۰ اطلاع رسانی کنند.

تاکید نماینده مجلس بر برخورد با فساد‌های کلان اقتصادی در کشور/۳-۲

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: وضعیت فعلی و مشکلات اقتصادی جامعه نباید استمرار یابد و لازم است با فساد‌های کلان اقتصادی در کشور مقابله شود.

حسین خسروی در دیدار مدیرعامل و جمعی از کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان بر همدلی مجموعه‌های حاکمیتی در شرایط امروز کشور تاکید کرد و گفت: تمام مسئولان چه در دولت و چه در مجلس باید با هم همدل باشند و برای رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش کنند.

 

وی افزود: اگر مردم و پشتوانه مردمی نباشد هیچ کاری از پیش نمی‌رود و پشتوانه مهم جمهوری اسلامی همین مردم هستند.

 

وی همچنین از خدمات شرکت توزیع برق استان بویژه در سیل شهریور شهرستان بیرجند قدردانی کرد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گزارشی از خدمات انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش پایداری برق ارائه کرد.

مهدی دادگر افزود: درسال‌های اخیر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد خانوار‌های روستایی استان از نعمت برق برخوردار شده است.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس همچنین از مرکز دیسپاچینگ و فوریت‌های برق استان بازدید کرد.

پلیس خراسان جنوبی با رانندگان خودرو پلاک مخدوش برخورد می‌کند/۴

پلیس خراسان جنوبی با رانندگان خودرو پلاک مخدوش برخورد می‌کند

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از برخورد جدی پلیس با رانندگان متخلفی خبر داد که اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروهای خود می‌کنند.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: در اجرای طرح اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد ناشی از کرونا، بعضا شاهد این بودیم که برخی رانندگان، اقدام به دستکاری، مخدوش کردن و پوشاندن پلاک یا استفاده از پلاک سایر وسایل نقلیه به صورت غیرمجاز می‌کنند که این اقدام براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده و افراد خاطی از ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند.

وی تصریح کرد: پلیس با هوشیاری تمام و با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های قانونی، مالکان خودروهایی که با پلاک مخدوش یا فاقد پلاک در معابر شهری و بیرون از شهری تردد کنند را شناسایی و علاوه بر اعمال قانون و توقیف وسیله نقلیه، رانندگان خاطی را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی از همکاری و همراهی مردم خوب و فهیم استان در اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی  قدردانی کرد و افزود: شهروندان از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و در خانه بمانند تا شاهد کاهش و قطع زنجیره ویروس منحوس کرونا در استان باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*