اخبار خراسان جنوبی / ۷۶ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد

۷۶ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد/۳

استاندار خراسان جنوبی از بهره‌برداری ۴۶ سایت تلفن همراه در استان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، ۷۶ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

76 روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد

 مراسم بهره‌برداری از دسترسی بیش از ۱۵۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات از طریق ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات در حال برگزاری است.

استاندار خراسان جنوبی نیز با حضور در روستای سیدان از توابع شهرستان درمیان در این مراسم شرکت کرد.

قرار است در این مراسم با بهره‌برداری از ۴۶ سایت تلفن همراه ۷۶ روستای خراسان جنوبی نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شود.

وزارت ارتباطات برای بهره‌برداری از این پروژه در استان خراسان جنوبی ۲۱ میلیارد تومان هزینه کرده و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۴۵ سایت تلفن همراه دیگر نیز در استان به بهره‌برداری می رسد و با این اقدام ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرند.

افتتاح این پروژه‌ها از وعده‌های وزیر ارتباطات در سفر بهمن ماه سال گذشته به خراسان جنوبی بود که امروز محقق شد.

وزارت ارتباطات مکلف است تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی ارتباطات متصل کند اما برنامه وزارت ارتباطات بر این است که تا پایان دولت ۱۰۰ درصد روستاها را تحت پوشش این شبکه درآورد.

 

 

 

 

 

 

جهش آبخیزداری در خراسان جنوبی/۷-۵

جهش آبخیزداری در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – احداث سازه‌های آبخیزداری به عنوان راهکاری برای مدیریت منابع آبی و مهار روان آب در سال‌های اخیر از نظر اختصاص اعتبارات و تعداد پروژه‌ در سراسر استان خراسان جنوبی جهش چشمگیر داشته است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در شرایط خشکسالی همچنین سبب مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها، کاهش چشمگیر خطرات ناشی از جاری شدن روان آب و وقوع سیل، ایجاد و تثبیت اشتغال و تقویت و توسعه پوشش گیاهی شده است.

طرح‌های آبخیزداری که از دیرباز به عنوان یکی از اقدامات لازم برای ذخیره و استفاده بهینه از آب در کشور به ویژه در استان‌های کم آب مانند خراسان جنوبی کاربرد داشته است در مقطعی مورد کم توجهی قرار گرفت.

از طرفی خشکسالی‌های ۲۰ ساله در خراسان جنوبی مشکلات فراوانی را برای روستاییان ایجاد کرد و سبب مهاجرت و تخلیه تعداد زیادی از آبادی و روستاهای استان شد در حالی که از سطح ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی ۷.۵ میلیون هکتار قابلیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را دارد.

اما در سال‌های اخیر به ویژه ۲ سال گذشته مسوولان استان مصمم شدند بار دیگر سنت نیاکان خود را احیا کنند لذا اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان راهکار طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی و جلوگیری از هدررفت منابع آبی در دستور کار قرار گرفت.

اهمیت موضوع تا آنجا پیش رفت که از سال ۹۷ با اجازه مقام معظم رهبری از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری هزینه شد و اکنون این طرح از مواردی است که از صدر تا ذیل نظام و همچنین عموم مردم و بهره برداران بر اجرای آن تاکید دارند.

سال نخست از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۶ هزار و ۸۴ نقطه از کشور اختصاص یافت که سهم خراسان جنوبی از این محل ۱۶ میلیارد تومان بود و منجر به اجرای ۱۰۳ سازه آبخیزداری در سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شد.

سال گذشته نیز سهم استان خراسان جنوبی از این محل ۳۱ میلیارد تومان اعتبار بود که از این طریق ۸۷ سازه آبخیزداری در سطح ۳۱ هزار هکتار اجرا شد و افزایش اعتبار به دلیل اجرای خوب این طرح در سال ۹۷ بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۲ سال گذشته ۱۹۰ سازه آبخیزداری در سطح ۵۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان احداث شده است.

محسن یوسفی افزود: با اجرای این حجم عملیات آبخیزداری در استان خراسان جنوبی ۲۴۴ منبع آبی تحت تاثیر قرار گرفت همچنین ۲۶ هزار و ۳۰۰ خانوار با جمعیت ۱۶۵ هزار نفر در ۱۷۸ روستا از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

وی بیان کرد: تاثیرگذاری اجرای یک هکتار عملیات آبخیزداری شامل ۹ تن کنترل فرسایش سالانه، ۶ تن رسوب و افزایش تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه در هکتار است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان، روستایی و بهره‌بردار بخش کشاورزی است گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در استان از ۲ سال گذشته تاکنون بر رفع مشکلات روستاها و کشاورزان تاثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری ۴۹ هزار نفر روز اشتغال موقت در استان ایجاد و حدود پنج هزار هکتار به سطح زیر کشت قنوات استان افزوده شد که منجر به مهاجرت معکوس روستاییان شده است.

یوسفی گفت: برای جذب اعتبارت ملی تمامی تلاش خود را انجام می‌دهیم لذا انتظار داریم در حوزه استانی نیز اعتبار لازم اختصاص یابد چراکه تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم و سهم اعتبار استانی بسیار پایین است.

آبخیزداری و رونق روستا

اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری یکی از مهمترین مداخلات برای مدیریت منابع طبیعی و توسعه روستاها نیز به شمار می‌رود.

تجربیات به دست آمده در مناطق مختلف حاکی از این است که طرح‌های آبخیزداری از آثار و پیامدهای مثبت فراوانی برخوردار است لذا این طرح‌ها نه تنها سبب حفظ محیط زیست می‌شود بلکه می‌تواند در امنیت غذایی و معیشت پایدار روستاییان بسیار موثر باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان از ۲ سال گذشته تاکنون سبب رونق روستاها از طریق احیای قنات و به تبع کشاورزی در این مناطق شده است.

عالیه خواجوی افزود: سال گذشته برنامه‌های خوبی با سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای احیای قنوات در دستور کار قرار گرفت از جمله طرح احیای ۳۶ رشته قنات با اعتبار سه میلیارد تومان بود.

وی گفت: براساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای احیای این قنوات، یک میلیارد تومان سهم این ستاد و ۲ میلیارد تومان سهم استانداری و جهاد کشاورزی در نظر گرفته شد که تاکنون این پروژه‌ها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: نزولات جوی در ۲ سال اخیر شرایط مطلوبی را برای کشور از جمله استان مرزی خراسان جنوبی ایجاد کرده از طرفی اجرای طرح‌های آبخیزداری سبب جلوگیری از هدررفت سیلاب همچنین هار روان آب‌ها شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط ویژه خراسان جنوبی و اینکه محور اصلی زندگی و معیشت مردم به ویژه در مناطق روستایی بر پایه اقتصاد کشاورزی است اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیای قنوات و مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال برای روستاییان را در پی داشته است.

خواجوی یادآور شد: در ۱۵ سال اخیر حدود سه هزار و ۵۰۰ آبادی دارای سکنه در استان وجود داشت که بر اثر خشکسالی در سرشماری سال ۸۵ به هزار و ۷۸۰ آبادی کاهش یافت و اکثر روستاییان منطقه خود را ترک و به حاشیه شهرها و شهرها مهاجرت کردند.

آبخیزداری باعث پایداری قنوات می‌شود

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت اقلیم خشک و نیمه خشک استان بسیار مهم است و اجرای طرح در بالادست منابع آبی به ویژه در مناطق آبخیز می‌تواند سبب پایداری آب قنوات شود.

محمدحسن غلامی افزود: از طرفی بارندگی مناسب در سال آبی جاری و گذشته و از طرفی مهار سیلاب و روان آب‌ها باعث جاری شدن آب در ۶۵۰ قنات خشکیده استان شد.

وی بیان کرد: در اثر بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر ۱۰ درصد قنوات استان که کاملا خشک شده بود، جان دوباره گرفت که باعث رونق کشاورزی در روستاهای خراسان جنوبی می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های مناسب در سال آبی گذشته و جاری سبب افزایش آبدهی در ۳۰ درصد قنوات استان یعنی حدود یک هزار و ۸۰۰ رشته قنات شد که با این افزایش آبدهی، در مجموع دبی میانگین آبدهی قنوات استان حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

تکمیل ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان در بارندگی‌های فروردین امسال تکمیل شد و به حدود ۷۸ میلیون متر مکعب آب رسید.

علیرضا نصرآبادی افزود: در حال حاضر یک هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی، سنگی ملاتی، گابیون و انواع دیگر در استان وجود دارد که میزان استحصال آب در این سازه‌ها در طول سال‌های فعالیت اداره کل بی‌سابقه بوده است.

وی از احیای قنوات بایر و نیمه دایر در بسیاری از روستاهای پایین دست این سازه‌ها خبر داد و گفت: احیای کشاورزی، امید به زندگی و برگشت به روستاها، جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنات‌ها در اثر سیل و نیز کنترل سیلاب  از جمله دستاوردهای سازه های آبخیزداری برای خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌توان امیدوار بود مسوولان ملی در تصویب و تخصیص اعتبارات بیشتر و در سطح استانی برای انجام مطالعات آبخیزداری همکاری بیشتری با منابع طبیعی استان داشته باشند.

استان خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع و شرایط اقلیمی متنوع، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان به شمار می‌رود و از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کار کشاورزی اشتغال دارند.

 

 

 

 

پایش الکترونیک در مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی اجرا شد/۷

پایش الکترونیک در مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از پایش الکترونیک بخشی از منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه و پناهگاه حیات وحش نمکزار کجی نهبندان خبر داد.

حسن اکبری روز شنبه در دیدار با سرپرست فرمانداری درمیان افزود: پایش الکترونیک در سایت‌های احیا و تکثیر حیات وحش استان نیز ضروری است که در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی قرار دارد.

وی گفت: در پایش الکترونیک منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه از زیرساخت‌های برخی دستگاه‌های اجرایی استفاده کرده‌ایم و پایش الکترونیک در گلوگاه‌های ورود به مناطق حفاظت شده نقش موثری در کشفیات شکار غیرمجاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: از محل اعتبارات سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان در منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه هزینه شد.

وی گفت: این اعتبار در زمینه قرق مراتع، احداث آبشخور، آب انبار و تامین تجهیزات مختلف هزینه شده است.

اکبری از فرمانداران خواست با توجه به افزایش هزینه‌های مخلتف پایش مناطق حفاظت شده از جمله سوخت، تامین تجهیزات و تعمیر خودروها اعتبارات بیشتری در سال جاری برای ادارات محیط زیست در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است که حفاظت از این گونه‌های ارزشمند نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت بالای مردم است.

سرپرست فرمانداری درمیان هم در این دیدار گفت: اقدامات و خدمات حفاظت محیط زیست با توجه به دارا بودن موقعیت استراتژیک و تنوع زیستی وحوش باید گسترش یابد.

حسنعلی بخشی افزود: ما در سال جاری همراهی و همکاری لازم را با حوزه محیط زیست شهرستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده درمیان زیستگاه امنی برای بسیاری از گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری است، یادآور شد: آموزش، آگاه‌سازی و تعامل با شهروندان در جذب مشارکت مردمی و حفاظت از محیط زیست نقش انکارناپذیری دارد.

منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان قرار دارد که در کشور به عنوان زیستگاه قوچ اورال منحصر بفرد مطرح است.

۱۲.۵ درصد خاک خراسان جنوبی در تملک مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست قرار دارد که منطقه حفاظت شده نایبندان طبس زیستگاه یوزپلنگ و منطقه حفاظت شده شاسکوه بهشت گربه‌سانان شرق کشور است.

 

 

 

 

به منظور گسترش همکاری‌های علمی و بین المللی صورت گرفت:‏/۲-۳

پذیرش طرح پژوهشی عضو هیأت علمی دانشکده هنر در اولین فراخوان طرح های پژوهشی مشترک ‏علمی ایران و ترکیه

طرح پژوهشی دکتر هما مالکی عضو هیأت علمی دانشکده هنر در اولین فراخوان طرح های ‏پژوهشی مشترک علمی ایران و ترکیه پذیرش شد.‏
پذیرش طرح پژوهشی عضو هیأت علمی دانشکده هنر در اولین فراخوان طرح های پژوهشی مشترک ‏علمی ایران و ترکیه

طرح ارائه شده از سوی دکتر هما مالکی ‏عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند با عنوان توسعه نخ های غلاف- مغزی از نانوالیاف ‏با عملکرد تنظیم کنندگی حرارت برای تولید منسوجات پزشکی هوشمند در این فراخوان پذیرفته ‏شد.‏
فراخوان طرح های پژوهشی مشترک ایران و ترکیه در چارچوب برنامه‎ TUBITAK-MSRT ‎Joint Call ‌‏۲۰۲۰‌‎  (‎وزارت عتف- توبیتاک) درتیرماه ۱۳۹۸ منجر به دریافت ۱۶۴ طرح پژوهشی ‏مشترک بین  محققان ایرانی و ترکیه ای شد.‏
پس از اعلام نتایج این فراخوان، ۲۲  طرح مشترک میان پژوهشگران ایرانی و ترکیه ای انتخاب ‏گردیده است.‏
طرح ارائه شده توسط دکتر هما مالکی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی فرش دانشگاه بیرجند در ‏بین ۲۲ طرح برگزیده قرار دارد.‏
سایر طرح‌های پذیرفته شده در این فراخوان متعلق به اعضای هیأت علمی دانشگاه های صنعتی ‏شریف، صنعتی امیرکبیر، تهران، علم و صنعت، تبریز، شهید مدنی آذربایجان، و ارومیه است.‏

 

 

 

 

 

 

 

 

جذب ۳۷۸ حامی در سومین شب قدر/۲-۳

۳۷۸ حامی در سومین شب قدر حمایت از ایتام و فرزندان نیازمند در خراسان جنوبی برعهده گرفتند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان گفت: این حامیان حمایت از ۴۰۴ یتیم و فرزند طرح محسنین را بر عهده گرفتند.
رفیعی افزود: در شب های اول و دوم قدر ۴۴۰ حامی حمایت از ۴۸۵ یتیم و فرزند نیازمند را در استان برعهده گرفتند.
وی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۴۰۰ حامی حمایت از هزار و ۵۴۳ یتیم و فرزند طرح محسنین (دارای پدر از کارفتاده و نیازمند) را پذیرفته اند.
وی مجموع ایتام و فرزندان محسنین زیرپوشش این نهاد را در استان ۷ هزار و ۸۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این عده  ۲ هزار و ۶۴۳ یتیم و و ۵ هزار و ۲۳۸ نفر فرزندان طرح محسنین هستند.

 

 

انتشار نتایج تحقیقات عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در معتبرین‌ترین نشریات علمی جهان/۳-۵

ارائه روش جدید برای برنامه‌ریزی بهینه سیستم‌های هوشمند انرژی الکتریکی

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در همکاری مشترک با پژوهشگران دانشگاه‌های اتحادیه اروپا، روش جدیدی برای مدیریت و برنامه‌ریزی منابع تولیدی در ساختار شبکه‌های هوشمند انرژی الکتریکی ارائه کرد.
ارائه روش جدید برای برنامه‌ریزی بهینه سیستم‌های هوشمند انرژی الکتریکی

نتایج حاصل از تحقیقات مشترک دکتر مصطفی‌واحدی پور دهرائی عضو هیأت علمی گروه برق دانشکده فنی و مهندسی فردوس دانشگاه بیرجند و دکتر هما رشیدی‌زاده استاد مدعو دانشگاه پس از همکاری بین‌المللی با پژوهشگران دانشگاه‌های معتبر اروپایی در معتبرترین مجلات علمی جهان منتشر شد.
دکتر واحدی‌پور دهرائی استادیار دانشگاه بیرجند در شرح این تحقیقات گفت: روش جدیدی برای برنامه‌ریزی بهینه سیستم‌های هوشمند انرژی الکتریکی ارائه شده است که ضمن کاهش هزینه بهره‌برداری شبکه، باعث کاهش هزینه پرداختی مشترکین با ارائه روش های مناسب مدیریت تقاضا می‌گردد.
وی اظهار داشت: روش ارائه شده با توجه به شبکه های مدرن امروزی و پیشرفت‌های آینده و همچنین نقش فعال مشترکین در بازار برق و نفوذ منابع تولید تجدیدپذیر در این شبکه‌ها امکان لازم را برای بهره برداران سیستم های توزیع فراهم می سازد تا به نحوی برنامه ریزی نمایند تا بیشترین سود و کمترین هزینه و بیشترین رفاه برای مشترکین حاصل شود.
دکتر واحدی‌پوردهرائی در ادامه پیش بینی کرد: نتایج این تحقیقات کاربردی، در آینده نیز مورد توجه پژوهشگران این حوزه و مهندسان صنعت برق قرار گیرد.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی بیان داشت: نتایج این تحقیقات که در زمینه برنامه ریزی بهینه انرژی الکتریکی در شبکه های هوشمند انجام شده است، منجر به چاپ مقالاتی در مجله IEEE Transactions on Smart Grid از انتشارات IEEE با ضریب تاثیر IF=10.48 و رتبه Q1، مجله IEEE Transactions on Industry Applications از انتشارات IEEE با ضریب تاثیر IF=3.35 و رتبهQ1، مجله IEEE Systems Journal  از انتشارات IEEE با ضریب تاثیر IF=4.46 و رتبهQ1 و مجله International Journal of Electrical Power & Energy Systems از انتشارات ELSEVIER با ضریب تاثیر IF= 4.42 و رتبه Q1 شده است.
شایان ذکر است؛ بخش اول نتایج تحقیقات مشترک عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با دانشگاه های اتحادیه اروپا در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پس از دو سال تحقیق در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسیده است و بخش دوم نتایج تحقیقات نیز که با تیم گسترده تری در حال انجام است پس از طی مراحل داوری و ارزیابی منتشر خواهد شد.

 

 

 

تقدیر رئیس دانشگاه بیرجند از کارکنان مجموعه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی/۲-۳

  رئیس دانشگاه بیرجند، همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی از کارکنان روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند تقدیر کرد.‏
تقدیر رئیس دانشگاه بیرجند از کارکنان مجموعه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند

 در این مراسم که با حضور دکتر خامسان ‏رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر محسن فرشاد رئیس دفتر حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، رئیس ‏دانشگاه بیرجند با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های بی‌شائبه همکاران مجموعه روابط عمومی تشکر و ‏قدردانی کرد.‏

 

 

 

 

 

 

 

خواب عمیق کارخانه چدن خوسف در سایه کرونا ۵-۷
همزمان با شیوع اپیدمی کرونا، چراغ کارخانه چدن خوسف خاموش و کارگران این کارخانه همچنان بیکار در خانه نشسته و دغدغه نان و معیشت دارند و تنها مطالبه شان، بازگشایی مجدد این کارخانه است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: بیماری کرونا از اوایل اسفند ماه وارد ایران شد و تبعات زیادی به لحاظ اقتصادی برجای گذاشت، در این بین کارگران بیشترین ضرر را متصور و در مقابل سرمایه گذاران با دغدغه های تازه ای دست و پنجه نرم می کنند.

بسیاری از کسب و کارها و کارخانه ها به خواب عمیق فرو رفته، تجهیزاتشان خاک می خورد و کارگران هر روز اقتصادشان خراب تر می شود، به سراغ چندی از کارگران کارخانه چدن خوسف می رویم که به دلیل تعطیلی کارخانه این روزها، بیکار در خانه نشسته و دغدغه نان و معیشت دارند.

«ابوالفضل میری» یکی از کارگران کارخانه چدن خوسف است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: کارخانه چدن سه ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و کارگران کارخانه همه بیکار شده اند.

او می گوید: قرار بود که بیمه بیکاری کارگران در مدت تعطیلی کارخانه با کسر از حقوق پرداخت شود، ولی هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

وی ادامه می دهد: طی مدت شش ماه فعالیت در کارخانه چدن حق بیمه ام پرداخت شده است ولی در مدت سه ماه تعطیلی کارخانه از محل بیماری کرونا مبلغ بیمه را از دستمزدم کسر کرده اند ولی نمی‌دانم حق بیمه برای ما پرداخت می شود یا نه.

میری با بیان اینکه هم اکنون کارخانه چدن خوسف تعطیل است، ادامه می دهد: ولی نیروها و کارگران چینی مقیم خوسف به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهر مستقر هستند و به کشور خود باز نگشته اند.

او که با گلایه از اینکه تا کنون هیچ بسته معیشتی به کارگران کارخانه چدن تعلق نگرفته است، می گوید: هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نشده ایم و درخواست داریم که به همت مسئولان دوباره کارخانه چدن راه اندازی شود.

این کارگر با بیان اینکه در خانه بیکار نشسته ام و منظر بازگشایی کارخانه هستم، مطرح می کند: در سال جهش تولید امیدواریم از کارگر برای تولید بیشتر حمایت شود.

او می گوید: وام یک میلیونی دولت در شرایط کرونایی را دریافت نکرده ام، چون یک تومان وام هیچ دردی از یک کارگر دوا نمی کند و دردسرهای آن بیشتر است.

«محمد ایوبی»، کارگر دیگری است که در کارخانه چدن مشغول فعالیت است، به خبرنگار شبستان می گوید: هم اکنون به دلیل اپیدمی کرونا در خانه بیکار نشسته ایم و دو دستی بر سر می زنیم!

او با گلایه می گوید: در روز کارگر ما را حمایت کرده اند! چراکه نصف حقوق اسفندماه را کسر و برای بیمه ما پرداخت کرده اند، برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده ایم ولی به نظر می رسد ۲۵ درصد از حقوق کارگران را کارفرما به دلیل ضرر و زیان از حقوق کارگران برداشت می کند.

وی با گلایه از اینکه قبلا هم کارخانه تعطیلی داشته و برای ۴۵ روز ۳۸۰ هزار تومان از حقوق ما کسر کرده اند، مطرح می کند: فعلا در خانه بیکار بیکار نشسته ایم و برای گذران زندگی مجبور به انجام کارهای ساختمانی هستم.

ایوبی که تازه ازدواج کرده است، بیان می کند: با قسط و قرض وسایل خانه ام را برای زندگی جدیدم مهیا کرده ام و باید ماهیانه تعداد زیادی قسط، اجاره خانه و خرجی خانواده را تامین کنم که هم اکنون به دلیل تعطیلی کارخانه با مشکل مواجه شده ام.

وی که وام یک میلیونی دولت در شرایط کرونایی را دریافت کرده است، می گوید: برای پرداخت اقساطم مجبور شدم وام یک تومانی دولت را بگیرم.

«مرتضی حسینی» که شش ماه است با راه اندازی مجدد کارخانه چدن در این کارخانه مشغول کار شده است، به خبرنگار شبستان می گوید: این کارخانه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و هم اکنون مایحتاج خانه را از طریق بّنایی تامین می کنم.

این کارگر با گلایه از اینکه فعلا در خانه ماندگار و بیکاریم، می گوید: امیدواریم هرچه زودتر کارخانه آغاز به کار کند چراکه هم اکنون بیش از ۳۰۰ کارگر کارخانه چدن خانه نشین شده اند.

حسینی مطرح می کند: تا کنون هیچ بسته معیشتی و حمایتی دریافت نکرده ام و حتی برای وام یک میلیونی دولت ثبت نام کرده ام که هنوز به من تعلق نگرفته است.

او بیان می کند: بحران کرونا؛ بحران بیکاری را به بار آورده است، لذا از اصحاب رسانه خواستاریم که برای بازگشایی مجدد کارخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی مطالبه گری کنند، البته مقرر شد است که تا بازگشت کارگران به کار بیمه بیکاری چرداخت شود ولی هنوز پرداخت نشده است.

«سید حسن جعفری»، مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف در خصوص تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران به خبرنگار خبرگزاری شبستان، می گوید: سرمایه گذار چینی کارخانه چدن به دنبال تعطیلی کارخانه به دلیل شیوع کرونا، دچار ضرر و زیان شده است.

وی می گوید: ۹۰ مهندس چینی در این کارخانه فعالیت دارند ولی برای بازگشایی مجدد کارخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا ریسک نمی کنند و تابع سفارت خودشان هستند، چراکه این علائم بیماری تا ۱۴ روز خود را نشان نمی دهد.

جعفری بیان می کند: اگر یک کارگر چینی در ایران دچار بیماری کرونا شود برای حمل و نقل بیمار مبتلا با مشکل مواجه می شویم، چراکه سرمایه گذارچینی شرکت هم برای آوردن مهندسین چینی در کشورش تعهد داده است.

وی با گلایه از اینکه هنوز زیرساخت های شرکت چدن مانند گاز رسانی آماده نشده است، می گوید: به همت سرمایه گذار کارخانه چدن، این کارخانه آغاز به کار کرد و هم اکنون تصمیم بر این شده تا یک ماه آینده همزمان با بهتر شدن اوضاع کرونایی، کارخانه فعالیت خود را آغاز کند.

مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف بیان می کند: از اداره کار تقاضا داریم که دو تا سه ماه بیمه بیکاری و بسته معیشتی را برای کارگران بیکار این کارخانه فراهم کند.

جعفری ادامه می دهد: کارگران برای بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام کرده اند ولی هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری نیست، ولی تمامی حقوق، پاداش، سنوات و عیدی کارگران در مدت فعالیت آن ها پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوال این رسانه مبنی بر اینکه چرا حقوق کارگران در ایام کرونایی کمتر از ماه های دیگر پرداخت شده است، می گوید: حقوق کارگران بر اساس کارکرد آن ها پرداخت شده است و لذا کارگران معترض می توانند با درخواست از حسابداری شرکت، از کارکرد خود مطلع شوند چراکه راضی به اجحاف در حق حقوق کارگران نیستیم.

جعفری خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه ما بیکاری کارگران ایرانی است، لذا رسانه ها باید در خصوص بازگشایی مجدد این کارخانه از سوی مسئولان امر مطالبه گری کنند؛ به خاطر از صیانت از کار، کارگر و تولید در سال جهش تولید باید تدابیری برای روزهای کرونایی اتخاذ شود.

وی می گوید: آقای «شان» سرمایه گذار چینی کارخانه چدن درصدد تولید است ولی هم اکنون کارکنان و مهندسین تکنسین چینی زیر بار کار نمی روند چراکه منتظر آغاز دوباره پروازها هستند تا به کشور خود بازگردند و احتمالا این کارخانه تا یک ماه آینده به همین منوال تعطیل باشد، چراکه وضعیت سرمایه گذار خارجی و تولید کننده داخلی فرق می کند.

«محمد شفیعی»، فرماندار خوسف هم با اشاره به مشکلات بیکاری کارگران کارخانه چدن خوسف در شرایط  کرونایی، اظهار می کند: بر اساس تصمیم سفارت چین این کارخانه باید در ایام شیوع بیماری کرونا تعطیل باشد ولی کارگران این معدن در شرایط کرونایی با مشکلاتی مواجه شده اند، لذا مباحث طبقه بندی مشاغل، ایمنی کار و کارگر باید در اسرع وقت انجام شود.

فرماندار خوسف تاکید کرد: نباید در حق کارگران مجموعه کارخانه چدن در ایام کرونا، اجحاف شود.

«داوود شهرکی»، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی هم در خصوص تعطیلی کارخانه چدن می گوید: کارخانه چدن خوسف هنوز فعال نبوده که بخواهد تعطیل شود! تعطیلی کارخانه چدن بر اساس سفارت چین و به خاطر فراخوان چینی ها برای جلوگیری از شیوع کرونا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی می افزاید: خط گاز این کارخانه هنوز تامین نشده و قرار است، گاز مورد نیاز از شهرک صنعتی خوسف تامین شود.

شهرکی با بیان اینکه کارخانه حتی یک کیلو چدن تولید نکرده است، گفت: کارخانه چدن خوسف اصلا کارگری ندارد و کارگران فعلی کارخانه تنها نیروی احداث کارخانه هستند.

 

 

 

طنین فریاد‌های العفو مردم خراسان جنوبی در سومین شب قدر

مردم خراسان جنوبی در سومین شب قدر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مساجد حضور یافتند و فریاد بندگی سر دادند.

 همزمان با سومین شب قدر ، مردم استان قرآن‌ها بر سر گذاشتند و از درگاه ایزد منان طلب بخشش کردند.
در سومین شب قدر، دست‌های زیادی رو به آسمان دراز شد که شفای مریضان یکی از خواسته هایشان بود.
دیشب در سراسر خراسان جنوبی ، طنین “الغوث الغوثِ” بندگان الهی با چشمانی بارانی از اشک توبه ، فضای شهر‌ها و روستا‌ها را آکنده از معنویت و خلوص کرده بود.

 

 

 

مراجعه بیش از ۳ هزار مصدوم نزاع به مرکز پزشکی قانونی خراسان جنوبی/۴

در سال گذشته ۳ هزار و ۶۲۴ مصدوم نزاع به مرکز پزشکی قانونی خراسان جنوبی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۷، ۱۰٫۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی، آمار مراجعات نزاع به پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۸، ۳ هزار و ۶۲۴ مصدوم و در سال ۱۳۹۷، ۳ هزار و ۲۷۶ نفر بود.

از کل مراجعین نزاع در سال گذشته ۲ هزار و ۲۴۰ نفر مرد و یک هزار و ۳۸۴ نفر زن بودند.

بر اساس این گزارش در این مدت شهرستان بیرجند با ۲ هزار و ۱۹۴ نفر بیشترین و شهرستان بشرویه با ۴۹ نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته اند.

همچنین در سال ۱۳۹۸، بیشترین آمار مراجعین نزاع با ۴۰۲ نفر در تیرماه و کمترین آن با ۲۱۵ مراجعه در دی ماه گزارش شده است.

 

 

 

 

راه اندازی اولین فرستنده دیجیتال کم قدرت خراسان جنوبی در طبس/۲

اولین فرستنده دیجیتال کم قدرت خراسان جنوبی درایستگاه تلویزیونی روستای زبرکوه بخش دستگردان طبس راه اندازی شد.

معاون فنی صدا و سیمای استان گفت: این فرستنده به صورت آزمایشی راه اندازی راه اندازی اولین فرستنده دیجیتال کم قدرت خراسان جنوبی در طبسشد تا اهالی این روستا از برنامه‌های ۱۸ شبکه تلویزیونی و ۱۹ شبکه رادیویی دیجیتال بهره‌مند شوند.
نظیف کار افزود: حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانداری خراسان جنوبی و صداوسیما برای بهره برداری آزمایشی این فرستنده هزینه شد.
هم اکنون بیش از ۹۲ درصد جمعیت خراسان جنوبی از پوشش شبکه‌های دیجیتال بهره مندند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعزام تیم سلامت به مناطق محروم خوسف / «کلاته باغ» پذیرای کاروان/۲

اعزام تیم سلامت به مناطق محروم خوسف / «کلاته باغ» پذیرای کاروان

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف از اعزام کاروان سلامت به مناطق محروم شهرستان خبرداد و گفت: ۳۰ نفر از روستاییان در «کلاته باغ» توسط کاروان ویزیت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ولی زاده پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به عمده برنامه‌های هفته هلال در خوسف بیان کرد: به همین مناسبت، جمعی از داوطلبان و پرسنل جمعیت هلال احمر در قالب کاروان سلامت به مناطق محروم شهرستان اعزام شدند.

وی «کلاته باغ» را از جمله روستاهای هدف این کاروان عنوان کرد و گفت: این منطقه محروم یکی از روستاهای دهستان خور بوده که در کیلومتر ۸۵ شهر خوسف واقع شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف با اشاره به مشکلات درمانی و بهداشتی روستا بیان کرد: نبود پزشک در کلاته باغ از جمله مشکلاتی بوده که روستاییان را رنج می‌دهد.

ولی زاده دسترسی آسان روستاییان به پزشک را از جمله اهداف اعزام کاروان سلامت به این روستا دانست و افزود: ۳۰ نفر از روستاییان توسط اعضای این تیم ویزیت شدند.

وی ادامه داد: همچنین کاروان‌های سلامت در راستای اهداف بشردوستانه هلال احمر به منظور کمک به سطح سلامت مناطق کم برخوردار و ایجاد مشارکت مؤثر دربین داوطلبان به مناطق اعزام می‌شوند.

ولی زاده ویزیت و داروی رایگان بیماران، سنجش فشارخون و تب سنجی را از جمله فعالیت‌های کاروان دانست و گفت: این تیم متشکل از یک پزشک داوطلب، دو داوطلب و یک پرسنل بوده است.

 

 

 

 

 

تشکر رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همکاری مردم در شب‌های قدر/۵-۳

تشکر رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همکاری مردم در شب‌های قدر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مردم برای همکاری در رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم شب‌های قدر تشکر کرد.

محمد دهقانی فیروزآبادی در سومین شب از برگزاری مراسم معنوی لیالی قدر به منظور نظارت بر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی از برخی اماکن برگزاری این مراسم بازدید کرد.

وی به مسجد باقرالعلوم (ع)، هیات فرهنگی مذهبی آزادگان، اورژانس ۱۱۵ بیرجند و اورژانس مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) بیرجند رفت تا از نزدیک روند برگزاری مراسم شب قدر و چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد همچنین از زحمات پرسنل اورژانس در این ایام قدردانی کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جمع مردم مومن و عزاداران هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند از کاهش مبتلایان به کرونا در استان خبر داد و گفت: در این شب عزیز، مدافعان سلامت در خط مقدم مواجهه با بیماری کرونا را از دعای خیر خود فراموش نکنید.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت برگزاری دعا و نیایش و اینکه این مساله در شب‌های قدر یک نیاز اساسی و حتمی مردم است افزود: رهبری در این خصوص اعلام داشتند، بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم و البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتما بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

دهقانی تصریح کرد: جا دارد از همکاری مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم معنوی لیالی قدر تشکر کنم.

وی اظهار امیدواری کرد که به لطف خداوند بزرگ تقدیر به گونه‌ای رقم بخورد که این ویروس منحوس ریشه کن شود و روال عادی زندگی جریان یابد.

عضو هیات امنای هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند هم در این بازدید با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا گفت: خدمات ایثارگرانه کادر درمانی و پرستاران در مبارزه با کرونا، تداعی‌گر ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس است.

غلامرضا رخشانی با یادآوری برگزاری پرشور مراسم لیالی قدر در بوستان آزادگان بیرجند طی سالیان گذشته افزود: خداوند را شاکریم که با پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، امکان برگزاری این مراسم معنوی هرچند با جمعیت محدودتر فراهم شد.

وی از رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواست که خداقوت و دست مریزاد عزاداران هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند را به مدافعان سلامت برساند.

آزاده دوران دفاع مقدس گفت: هیات آزادگان با مفروش کردن فضای جلوی هیات همچنین سه طبقه زینبیه هیات پذیرای مردم مومن بیرجند برای برگزاری مراسم لیالی قدر بود و جوانان خادم هیات نیز از ۲ ساعت قبل از شروع مراسم تا پایان این برنامه معنوی اقدام به ضدعفونی کردن مکان مراسم و تحویل اقلام حفاظتی به افرادی که ماسک و دستکش به همراه ندارند، می‌کنند.

رخشانی اظهار داشت: تمامی موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مدنظر وزارت بهداشت به طور کامل در این هیات اجرا می‌شود و مردم هم در این زمینه همکاری مناسبی دارند.

 

 

 

 

۳۱ کیلومتر از باند دوم محور درح – سربیشه به مناقصه گذاشته شد/۴-۳

۳۱ کیلومتر از باند دوم محور درح - سربیشه به مناقصه گذاشته شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های مستمر ۳۱ کیلومتر دیگر از باند دوم محور درح – سربیشه به مناقصه گذاشته شد تا قسمتی دیگر از این مسیر تعیین تکلیف شود.

وحید داعی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با اشاره به پیگیری‌های استاندار و مساعدت ویژه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در افزایش اعتبارات و تکمیل پروژه‌های راه و شهرسازی استان افزود: به طور قطع این اقدامات نویدبخش آینده‌ای روشن برای رفع موانع و مشکلات و تسریع در تحقق پروژه‌های عمرانی استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بازدیدهای مختلفی از محور انجام گرفته و براساس وعده‌های داده شده گفت: وعده‌ای که داده بودیم امروز محقق و آگهی مناقصه ۳۱ کیلومتر دیگر از باند دوم محور درح – سربیشه منتشر شد که پس از طی مراحل قانونی پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخصوص اعتبارات این محور هم اظهار داشت: در سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۲۴۵ میلیارد ریال مصوب شد که شاهد رشد حدود چهار برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۷ بودیم و با پیگیری انجام شده، اعتبار پیش‌بینی شده برای این محور در قانون بودجه سال ٩٩ به مبلغ ۴٠٠ میلیارد ریال افزایش یافت که شاهد رشد حدود ۲ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

وی اظهار داشت: تحقق افزایش اعتبارات دربخش راه استان نشان از عزم و اراده مدیران و مسوولان بویژه وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی در تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های راه استان دارد و اداره کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی نیز با تمام توان در این راه گام برخواهد داشت.

حادثه دلخراش برخورد تریلی با اتوبوس مسافربری در محور سربیشه به ماهیرود بار دیگر نگاه‌ها را متوجه راه‌های خراسان جنوبی کرد.

نهم اردیبهشت ماه جاری در محور درح – ماهیرود شهرستان سربیشه، برخورد تریلی حامل بار پیاز با اتوبوس خط روستایی که از دهستان لانو عازم سربیشه بود، باعث جان باختن ۱۳ نفر و مصدومیت تعدادی از مسافران شد.

پایانه مرزی ماهیرود به سمت افغانستان در شهرستان سربیشه واقع است.

 

 

 

 

 

 

۳۹ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی در کلاس درس حضور یافتند/۷-۵

۳۹ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی در کلاس درس حضور یافتند

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان بازگشایی مدارس در ۲۷ اردیبهشت ماه جاری، ۳۹ درصد دانش‌آموزان استان برای رفع اشکال در مدارس حضور یافته‌اند.

محمدعلی واقعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۴۲ نفر از ناظران اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی روز گذشته مامور به نظارت بر نحوه حضور دانش آموزان در سطح استان شدند و ۶۲۷ مدرسه به طور مستقیم مورد بازدید قرار گرفت.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۹۲ درصد کلاس‌های استان باز بوده و ۷۰ هزار دانش‌آموز با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌ها حضور داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاکید کرد: دانش‌آموزان و معلمان با بیماری‌های زمینه‌ای و خاص در مدارس حضور پیدا نکنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صدر اولویت‌های مدارس است.

وی افزود: تمامی کلاس‌های درس هر روز پس از حضور دانش‌آموزان ضدعفونی و آماده برای حضور در روز بعد می‌شوند.

واقعی گفت: مدارس روستایی استان هم پذیرای دانش‌آموزان برای رفع اشکال هستند و دانش‌آموزان و معلمان حتما با ماسک و دستکش وارد مدارس شوند.

وی بیان کرد: حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان نیز همچنان ادامه دارد.

۱۷۸ هزار دانش آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۵۰ آموزشگاه و ۱۱ شهرستان استان تحصیل می‌کنند.

مدارس استان خراسان جنوبی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور از پنجم اسفند سال گذشته تعطیل بوده اما آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، شبکه شاد و تلویزیون ادامه داشته است.

براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه جز مدارس استثنایی، مراکز پیش دبستانی و خوابگاه‌ها از روز شنبه ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه بازگشایی شدند ولی حضور دانش‌آموزان الزامی نیست و فقط می‌توانند برای رفع اشکال و سوال از معلمان به مدارس مراجعه کنند.

آموزش غیرحضوری دانش آموزان از طریق شبکه شاد و تلویزیون همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

 

هزار و ۴۰۰ حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شدند/۵-۷

هزار و ۴۰۰ حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شدند

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال تاکنون یک هزار و ۴۰۰ نفر حامی برای ایتام خراسان جنوبی جذب شده‌اند.

احمد رفیعی  افزود: این تعداد حامی، حمایت از هزار و ۵۴۳ فرزند یتیم و محسنین را پذیرفته‌اند.

وی گفت: ۳۷۸ حامی در شب بیست و سوم ماه رمضان ثبت‌نام کردند که برای ۴۰۴ فرزند یتیم و محسنین جذب شدند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۹۱ حامی در دومین شب قدر جذب شدند اظهار داشت: این تعداد حمایت از ۳۲۳ یتیم و فرزند طرح محسنین را برعهده گرفتند.

وی افزود: اولین شب قدر امسال نیز ۱۴۹ حامی، حمایت از ۱۶۲ یتیم و فرزند نیازمند را در استان برعهده گرفتند.

رفیعی تعداد کل فرزندان یتیم و محسنین در استان خراسان جنوبی را هفت هزار و ۹۰۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۶۶۶ نفر ایتام و پنج هزار و ۲۳۸ نفر محسنین هستند.

وی بیان کرد: سال گذشته تعداد حامیان ایتام و محسنین استان به ۲۸ هزار و ۹۴۴ نفر رسید و سرانه کمک به هر فرزند یتیم و محسنین ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی به طرح اکرام ایتام به عنوان یکی از طرح‌های ویژه کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در این طرح فرصت مناسبی است که فرد یا افرادی به عنوان حامی به صورت داوطلبانه پس از گفت و گوی حضوری و اطلاع از جزئیات طرح با انتخاب خود در حمایت از یک یا چند فرزند یتیم برای مدت یک یا چند سال با کمک‌های ماهیانه حداقل ۵۰ هزار تومان مشارکت کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به طرح محسنین گفت: این طرح شامل فرزندان خانواده‌های زیر پوشش است که دارای سرپرست، ولی پدر یا مادر از کارافتاده یا دچار بیماری هستند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۶۲ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان کمک مردمی برای نیازمندان استان جمع‌آوری شد که از این میزان ۳۱ میلیارد و ۴۲۹ میلیون تومان کمک نقدی و مابقی غیرنقدی بوده است.

رفیعی میانگین درآمد ماهانه حوزه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی را پنج میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۸۰ هزار و ۵۶۱ صندوق در استان فعال است که سال گذشته چهار میلیارد و ۹۰۲ میلیون تومان کمک از این طریق جمع‌آوری شد.

 

 

 

 

 

فعالیت ۳۰ رشته ورزشی بلامانع شد

فعالیت ۳۰ رشته ورزشی انفرادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: این رشته‌های ورزشی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در اماکن وزرشی دولتی و خصوصی با ثبت نام صاحبان آن‌ها در سامانه وزارت بهداشت و درمان و اخذ کد رهگیری می‌توانند فعالیت کنند.
عزیزی افزود: این رشته‌ها شامل تنیس، تنیس روی میز، دارت، پتانگ، شطرنج، وزنه برداری، بدمینتون، قایقرانی انفرادی، دو و میدانی، اسکیت، بولینگ، تیر اندازی، تیر اندازی با کمان، سوار کاری، اتومبیلرانی و موتور سواری، دوچرخه سواری، کوهنوردی، گلف، جهت یابی، اسکی، پیاده روی، بازی‌های فکری، طناب زنی، ورزش‌های طبیعی، ماهیگیری ورزشی، غواصی، فریزبی، یوگا، ورزش تفریحی، مهارت فردی و ورزش آمادگی جسمانی هستند.
وی افزود: فعالیت سایر رشته‌های ورزشی تا تصویب و ابلاغ ستاد مقابله با کرونا در ورزش، ممنوع است.

 

 

پس از حدود ۷۸ روز

روز بدون مثبت کرونا در خراسان جنوبی۳-۲

در آزمایشهای ۲۴ ساعت گذشته مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی نشد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون از ۴هزار و ۵۳۶ آزمایش انجام شده،   ۳ هزار و ۹۱۴ نفر تست شان منفی و ۶۲۱ نفر جواب تست شان مثبت شد.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۷۵ بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند که حال عمومی یک نفر از این بیماران وخیم است.
وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته از ۶۳ آزمایش انجام شده مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی نشد.
مهدی زاده با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوت ناشی از ویروس کرونا در استان نداشتیم افزود: تعداد فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا در خراسان جنوبی همان ۴۵ نفر هستند.
وی غربالگری مرحله دوم این بیماری را ۴۳۰ هزار و  ۳۲ نفر از افراد بالای ۱۵سال عنوان کرد.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:۲-۳

زنده نگهداشتن دستاوردهای رزمایش مواسات نیازمند جریان رسانه‌ای است

فضای مجازی باید در دست نیروهای با استعداد داخلی باشد

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: انتظار می‌رفت فضای مجازی در طی این سالها از سوی مسئولین دست اندرکار بهتر مدیریت می‌شد و باید این فضا در دست نیروهای بااستعداد داخلی باشد.

فضای مجازی باید در دست نیروهای با استعداد داخلی باشد

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی صبح امروز در نشست با مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از افراد شایسته اهل فن برای تولید محتوای فرهنگی رزمایش کمک‌های مومنانه بهره گرفته شود اظهار داشت: آنچه که در محدوده‌ این استان مورد انتظار است تشکیل قرارگاه رسانه‌ای در راستای منویات مقام معظم رهبری است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید از فرصت‌های پیش روی انقلاب اسلامی در صحنه‌های بین المللی نهایت استفاده را کرد.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی افزود: انتظار می‌رفت فضای مجازی در طی این سالها از سوی مسئولین دست اندرکار بهتر مدیریت می‌شد. ای کاش سیاست و اندیشه مسئولین اجرایی کشور از این تفکر پیگیری می‌شد و از همان اوایل کار، فرصت‌ها پشت مرزها تلف نمی‌شد و از این همه استعدادهای داخلی ارزشمند استفاده می‌شد تا امروز کاملا در این حوزه مستقل می‌بودیم.

عبادی بیان کرد: در ابتدا توجیه کردند که وابستگی فضای مجازی به خارج سبب منافع اقتصادی برای کشور می‌شود اما بعد از مدتی کارشناسان اعلام کردند که بسیاری از نوسانات ارز و طلا به خاطر شیوه‌های ناسالم مدیریت فضای مجازی در کشور بوده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی تأکید کرد: فضای مجازی باید در دست نیروهای با استعداد داخلی باشد، تا دشمن نتواند در آن زهری بریزد.

وی به اقدامات ارزشمند رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه در سطح کشور و استان اشاره و بیان کرد: این رزمایش بزرگ فرهنگی، هم موجب سرفرازی برای انقلاب اسلامی، اقشار مختلف مردم، نخبگان و جوانان مومن و انقلابی شد و هم سبب رسوایی کشورهای به اصطلاح متمدن غربی شد.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: دنیا در جریان کرونا فاصله فرهنگی انقلاب اسلامی با غرب را فهمید و آنهایی که در طی این سالها شیطنت می‌کردند، دست و پایشان بسته شد.

عبادی تأکید کرد: رسانه‌ها، نقش اصلی برای زنده نگهداشتن دستاوردهای رزمایش کمک مومنانه (مواسات) را دارند و باید از افراد شایسته اهل فن برای تولید محتوای فرهنگی رزمایش کمک‌های مومنانه بهره بگیرید، وقتی محتوا پر بار باشد و به جامعه عرضه شود استقبال می‌شود.

 

کاهش ۳۵ درصدی اهدا خون در خراسان جنوبی۴-۲

کاهش ۳۵ درصدی اهدا خون در خراسان جنوبی / ۲۴۱ واحد خون اهدا شد

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از اهدا ۲۴۱ واحد خون طی شب‌های قدر در استان خبر داد و گفت: به دلیل شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی میزان اهدا خون ۳۵ درصد کاهش داشته است.

محمدرضا عاملی پیش از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در لیالی قدر امسال ۲۹۸ نفر برای اهدا خون به مراکز خون‌گیری استان مراجعه کرده‌اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی عنوان کرد: از مجموع مراجعه کنندگان ۲۴۱ نفر موفق به اهدا خون شده‌اند.

وی از کاهش ۳۵ درصدی اهدا خون طی این شب‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: خوشبختانه تا کنون با کمبود خون در استان نداشته‌ایم.

عاملی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی معین استان سیستان و بلوچستان در ایام کرونا برای ارسال خون است، عنوان کرد: متأسفانه به دلیل کاهش اهدا نتوانسته‌ایم واحدهای خونی زیادی به این استان ارسال کنیم.

وی بیشترین نیاز خونی حال حاضر استان را در گروه‌های خونی B منفی وo منفی اعلام کرد و گفت: و از مردم خواهشمندیم در این خصوص بیماران نیازمند را حمایت کنند.

عاملی با اذعان به اینکه از مردم درخواست شده بود برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی اهدا خون را به شب‌های قدر موکول نکنند، بیان داشت: مراکز خون‌گیری استان در ماه مبارک رمضان از ساعت ۷.۵ صبح تا یک بعد از ظهر و بعد از افطار از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۴ فعال است.

 

 

احداث فرهنگسرا در شمال شهر بیرجند/۲

احداث فرهنگسرا در شمال شهر بیرجند

 

شهردار بیرجند از احداث فرهنگسرا در منطقه شمال شهر بیرجند خبر داد و گفت: این مجموعه فرهنگی و هنری در پارک آفتاب احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی جاوید ظهر یکشنبه در جلسه بررسی طرح فرهنگسرای پارک آفتاب اظهار داشت: یک قطعه زمین به مساحت ۳۵۰ متر مربع در پارک آفتاب به‌منظور تأسیس فرهنگسرا در نظر گرفته‌شده است.

وی اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه را ۶۸۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ساخت و راه‌اندازی فضاهای فرهنگی شامل مجتمع‌های فرهنگی و هنری، فرهنگسرا و تالارهای هنری یکی از نیازهای مبرم شهروندان شمال شهر است.

جاوید با بیان اینکه ساخت فرهنگسرا در پارک آفتاب واقع در خیابان کارگران در فضایی بانشاط موجب جذب جوانان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه نشاط در بین آنان می‌شود، ادامه داد: شهرداری مشتاق است در تکمیل و تجهیز فرهنگسرا مطابق با استانداردهای لازم و متناسب با فرهنگسرای های محلی گام مؤثری بردارد.

شهردار بیرجند با بیان اینکه از ظرفیت‌های بخش خصوصی و توانمند استان برای ساخت فضاهایی فرهنگی و هنری باید استفاده نمود، خاطرنشان کرد: مجتمع‌های فرهنگی و هنری زمینه بسیار مناسبی برای حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری و تقویت فرهنگ و هنر استان ایجاد خواهند کرد.

 

 

 

 

روز بدون کرونا در خراسان جنوبی پس از سه ماه

روز بدون کرونا در خراسان جنوبی پس از سه ماه

 تعداد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نخستین بار پس از شیوع این ویروس روز یکشنبه به صفر رسید اما به گفته مسوولان بهداشتی و درمانی این کاهش به معنای پایان کرونا نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد مثبت جدید کرونا در نمونه‌های سرپایی و بستری در استان خراسان جنوبی شناسایی نشد اما به معنای این نیست که مورد مثبت جدیدی در استان وجود ندارد و کرونا تمام شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موارد حاد و شیوع کرونا فعلا در استان کنترل شده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: کنترل شیوع بیماری کاملا با رفتار تک تک افراد جامعه مرتبط است که بایستی همچنان مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند باید کماکان رعایت شود در غیر این صورت موارد مثبت دوباره افزایش خواهد یافت کما اینکه در کشور تعدادی از استان‌ها مجدد با روند افزایشی مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: از حدود هفتم تا دهم فروردین ماه روند کاهشی موارد مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی آغاز و از ۱۱ فروردین نمونه‌گیری افراد به صورت سرپایی در استان انجام شد.

دهقانی افزود: افراد سرپایی یا اطرافیان و نزدیکان بیماران مثبت که علایمی نداشتند یا افرادی با علائم خفیف که به مراکز سرپایی مراجعه کرده بودند، از آنها نمونه‌گیری ‌شده است.

وی گفت: در یک ماه گذشته اکثر بیماران مثبت‌ کرونا که در استان شناسایی ‌شدند، مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده و موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است و امروز مانند روزهای گذشته مورد جدید فوتی در استان نداشتیم.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی در مراسم معنوی لیالی قدر فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند که در این خصوص از آنان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در ادامه مدیریت و کنترل بیماری همچنان شاهد این همراهی باشیم.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی دهم اسفند سال گذشته اعلام شد و روند بیماری طی هفته‌های اخیر در این استان کاهشی بوده است.

اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه و طبس بوده است.

 

 

تشکر رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همکاری مردم در شب‌های قدر

تشکر رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همکاری مردم در شب‌های قدر

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مردم برای همکاری در رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم شب‌های قدر تشکر کرد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، محمد دهقانی فیروزآبادی در سومین شب از برگزاری مراسم معنوی لیالی قدر به منظور نظارت بر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی از برخی اماکن برگزاری این مراسم بازدید کرد.

وی به مسجد باقرالعلوم (ع)، هیات فرهنگی مذهبی آزادگان، اورژانس ۱۱۵ بیرجند و اورژانس مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) بیرجند رفت تا از نزدیک روند برگزاری مراسم شب قدر و چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد همچنین از زحمات پرسنل اورژانس در این ایام قدردانی کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جمع مردم مومن و عزاداران هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند از کاهش مبتلایان به کرونا در استان خبر داد و گفت: در این شب عزیز، مدافعان سلامت در خط مقدم مواجهه با بیماری کرونا را از دعای خیر خود فراموش نکنید.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت برگزاری دعا و نیایش و اینکه این مساله در شب‌های قدر یک نیاز اساسی و حتمی مردم است افزود: رهبری در این خصوص اعلام داشتند، بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم و البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتما بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

دهقانی تصریح کرد: جا دارد از همکاری مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم معنوی لیالی قدر تشکر کنم.

وی اظهار امیدواری کرد که به لطف خداوند بزرگ تقدیر به گونه‌ای رقم بخورد که این ویروس منحوس ریشه کن شود و روال عادی زندگی جریان یابد.

عضو هیات امنای هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند هم در این بازدید با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا گفت: خدمات ایثارگرانه کادر درمانی و پرستاران در مبارزه با کرونا، تداعی‌گر ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس است.

غلامرضا رخشانی با یادآوری برگزاری پرشور مراسم لیالی قدر در بوستان آزادگان بیرجند طی سالیان گذشته افزود: خداوند را شاکریم که با پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، امکان برگزاری این مراسم معنوی هرچند با جمعیت محدودتر فراهم شد.

وی از رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواست که خداقوت و دست مریزاد عزاداران هیات فرهنگی مذهبی آزادگان بیرجند را به مدافعان سلامت برساند.

آزاده دوران دفاع مقدس گفت: هیات آزادگان با مفروش کردن فضای جلوی هیات همچنین سه طبقه زینبیه هیات پذیرای مردم مومن بیرجند برای برگزاری مراسم لیالی قدر بود و جوانان خادم هیات نیز از ۲ ساعت قبل از شروع مراسم تا پایان این برنامه معنوی اقدام به ضدعفونی کردن مکان مراسم و تحویل اقلام حفاظتی به افرادی که ماسک و دستکش به همراه ندارند، می‌کنند.

رخشانی اظهار داشت: تمامی موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مدنظر وزارت بهداشت به طور کامل در این هیات اجرا می‌شود و مردم هم در این زمینه همکاری مناسبی دارند.

 

 

کشف یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم مرغ بدون مجوز در بشرویه

ماموران انتظامی شهرستان بشرویه در بازرسی از یک خودرو یک تن و۷۰۰ کیلوگرم مرغ غیرمجازکشف کردند.

فرمانده انتظامی بشرویه گفت: مأموران انتظامی شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیونت مشکوک و خودرو را متوقف کردند.
سرهنگ مریمی افزود: مأموران دربازرسی از این خودرو مقدار یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز به ارزش ۱۷۰ میلیون ریال کشف کردند.
وی گفت: در این زمینه خودرو توقیف و متهم با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شد.
پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت «هفته میراث فرهنگی»
🔹آثار به جا مانده از قلب تاریخ، میراث گران بهایی است که بیانگر هویت، عظمت و شکوه کشورهاست. علم، اندیشه، هنر، تمدن و پیشرفت پیشینیان، چراغ راه مردمی است که با تکیه بر اصالت خویش، فرهنگ تاریخی را حفظ و بر حکمت ها ارزش می نهد.
🔹انسان با تفکر در زندگی گذشتگان و آثار به جای مانده از آنان می تواند راه های مؤثر و بهتری را برای زندگی خویش انتخاب کند. نتایج این سیر، نه تنها از لحاظ فردی، بلکه در جنبه های اجتماعی زندگی نیز متجلی است، زیرا اندیشه در زندگی پیشینیان و استفاده از تجربه تاریخ، ما را از تکرار بسیاری از تجربه ها بی نیاز می کند.
🔹میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از پیشران های توسعه محسوب می شود که بیش از ۹۰۰ اثر ملی و ۶۰ اثر طبیعی به ثبت رسیده و آثاری همچون مجموعه باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و مجموعه قنوات بلده فردوس که ثبت جهانی شده اند، به عنوان داشته های ارزشمند استان خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی، گواهی بر این مدعاست.
🔹وجود پدران علم، دانشمندان و فرهیختگان بنام، سرمایه‌های بزرگ فرهنگی استان خراسان جنوبی و کشور محسوب می شود که از این میراث ارزشمند نیز نباید غافل شد و باید برای معرفی آن به نسل های آینده همت گماشت.
🔹اینجانب ضمن گرامیداشت ۲۸ اردیبهشت «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» ، آغاز هفته میراث فرهنگی را به تمامی کارکنان و فعالان حوزه میراث فرهنگی در استان خراسان جنوبی تبریک عرض نموده، آرزومندم در حفظ، صیانت و معرفی هرچه بهتر تاریخ گذشته، آثار باستانی و میراث فرهنگی این مرز و بوم به مردم، بیش از پیش موفق و مؤید باشید.
🔹محمد صادق معتمدیان
استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است.

خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است

 محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر امروز در مراسم دسترسی بیش از ۱۵۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات که بر بستر اینترنت و به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت اینترنت در حوزه‌های تجارت الکترونیک، فروش محصولات باغی و زراعی، گردشگری، سلامت و آموزش، می توان اشتغال ایجاد کرد و افزایش درآمد را برای روستاییان رقم زد.

وی که به نمایندگی از تمامی استانداران کشور، روبان افتتاح پروژه اتصال ۱۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات را در روستای سیدان قیچی کرد خدمات دولت در زمینه توسعه روستاها را قابل تحسین خواند.

استاندار خراسان جنوبی سپس به تشریح شرایط استان از حیث برخورداری از زیرساخت‌های ارتباطی پرداخت و گفت: در حال حاضر وضعیت ارتباطی ۲۹ شهر استان کامل شده و وزارت ارتباطات در تمام شهرها در حال توسعه ظرفیت فیبر نوری است.

معتمدیان افزود: در حال حاضر ۹۶ درصد روستاهای با بیش از ۱۰۰ خانوار استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند و تا پایان سال همه روستاهای بالای ۶۰  خانوار از خدمات تلفن همراه برخوردار می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ برخورداری روستاهای استان از تلفن همراه از تکالیف برنامه ششم جلوتر هستیم خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ۵۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از پوشش اینترنت پرسرعت برخوردارند و تا پایان برنامه ششم نیز بیش از ۸۰ درصد روستاهای استان تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند.

به گفته وی تا پایان هفته دولت، پوشش روستا از خدمات تلفن خانگی که الان ۹۶ درصد است به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد مشترکین اینترنت در خراسان جنوبی که در ابتدای دولت ۳۷۳ هزار نفر بود در پایان سال ۹۸ با ۶۱ درصد رشد به ۶۰۱ هزار نفر رسید.

معتمدیان با اشاره به آغاز طرح اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات در ۱۵ مهر سال گذشته و با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان خاطرنشان کرد: سال گذشته و همزمان با برگزاری مراسم روز ملی روستا و عشایر ۱۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان خرداد ماه ۵۰۰ روستای دیگر از این ظرفیت برخوردار می‌شوند. وی همچنین از اتصال هزار مدرسه به این شبکه تا پایان سال خبر داد.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: به لطف توجه دولت استان خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است.

وی ادامه داد: همین توجهات سبب شده در حال حاضر ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردار شوند و ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه سراسری گاز متصل شوند.

به گفته وی در حال حاضر تمامی نقاط شهری استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و تا پایان دولت ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازدار می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی از رسیدن خراسان جنوبی به میانگین کشوری در زمینه برخورداری از ضریب نفوذ دیجیتال خبر داد و گفت:  ۴ برابر شدن اعتبارات حوزه راه‌ها و آغاز به کار پروژه راه آهن بیرجند- گناباد نیز از دیگر خدمات دولت در استان است.

معتمدیان از اقدامات ارزنده وزارت ارتباطات در توسعه کیفی خدمات گفت و با اشاره به در حال اجرا بودن ۲۲۷ کیلومتر فیبر نوری در استان اظهار داشت: اجرای ۵۰۰ کیلومتر دیگر فیبر نوری در دستور کار وزارت ارتباطات است.

وی سپس با تشریح موقعیت سیدان از توابع شهرستان مرزی درمیان، این روستا را با ۹۷ خانوار جمعیت از مناطق دارای ظرفیت‌های متعدد استان برشمرد و متذکر شد: سایتی که در این روستا به نمایندگی از دیگر پروژه‌های وزارت ارتباطات افتتاح می‌شود این منطقه را به تکنولوژی‌های نسل دوم، سوم و چهارم مجهز می‌کند.

معتمدیان افزود: در این مراسم اتصال ۷۶ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ۴۶ سایت رقم می‌خورد و برای راه‌اندازی این ۴۶ سایت ۲۱۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سیلابهایی که قطره چکانی مهار می شود

سالهاست که میلیونها مترمکعب سیلاب و رواناب در خراسان جنوبی از دسترس خارج می شود و تعداد سازه های آبخیزداری موجود ، کفاف مهار آن را نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، هر ساله در پایان زمستان و اوایل بهار به علت بارش های رگباری در این استان، شاهد وقوع سیل در مناطق مختلف هستیم که در یکی دو سال اخیر بیشتر این سیل ها در شهرستان های طبس ، سربیشه و زیرکوه رخ داده است.

 

این سیل ها، میلیون ها مترمکعب آب را با خود به دامن طبیعت ، روستاها و شهرها می آورند و خسارت هایی را در بخش های مختلف بر جای می گذارند و تمام آب ناشی از آن نیز در نهایت از دسترس خارج می شود.

خسارت ۳۰۲ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بارندگی و سیل های فروردین امسال ۲۱۹ میلیارد تومان به تأسیسات کشاورزی، ۷۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به باغ ها، مزارع، دام، طیور و آبزیان و ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به قنوات خسارت وارد کرد.
قوسی افزود: این سیلاب ها به ۲ هزار و ۶۵۷ هکتار از اراضی زراعی و ۶ هزار و ۹۰۷ هکتار از باغ ها خسارت وارد کرد و باعث تلف شدن ۴۰۸ رأس دام سبک و سنگین ، ۲۴۳ قطعه طیور و همچنین چند هزار قطعه ماهی شد.
وی گفت: ۴۸ رشته قنات نیز در سیلابهای امسال مسدود شد.
اینها تنها گوشه ای از خسارت ها و ویرانی هایی است که سیل به بار می آورد ، اما چرا اغلب بارندگی های استان کویری خراسان جنوبی تبدیل به سیل می شود؟ مگر چقدر باران داریم، بیشتر از شمال و یا غرب کشور ؟
به گفته لطفی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی، از آغاز سال آبی جاری یعنی از یکم مهر ۹۷ تا کنون به طور میانگین حدود ۱۶۸ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم.
اما این عدد در مقایسه با میانگین بارندگی در استانهای شمالی و غربی کشور که چیزی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیمتر بارندگی است ، ناچیز است، پس چه عاملی سبب می شود باران های کم خراسان جنوبی تبدیل به سیلاب شود؟
نفودپذیری خاک خراسان جنوبی، متوسط به پایین
خشکسالی ، ۲۰ سالی است که مهمان خراسان جنوبی شده و گویا به این زودی ها نیز قصد ندارد از چهره کویری این استان رخت بر بندد ، این مهمان پر زحمت ، پوشش گیاهی بسیاری از مراتع و دشت های استان را کاهش داده و به صفر رسانده است و در یک کلام بیابان های خراسان جنوبی را گسترده است.
مدیر کل منابع طبیعی خراسان جنوبی می گوید: حدود یک سوم مساحت استان معادل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد که نفوذ آب در این اراضی به علت وجود نداشتن ریشه گیاهان و به هم پیوستگی شدید خاک ، در حد متوسط به پایین است و در برخی مناطق همچون دق های کاملا رُسی، نفوذ آب نزدیک به صفر است.
بیکی ، مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اداره کل راه و شهرسازی استان نیز می گوید: ماندگاری رطوبت در بخش بزرگی از اراضی خراسان جنوبی به دلیل فقر پوشش گیاهی و نبود عمل جذب آب توسط ریشه گیاهان، کم است و به همین علت آب در داخل خاک نمی ماند و اغلب بارندگی ها به ویژه بارندگی های فصل بهار ، تبدیل به سیلاب می شود.
با کاهش روز افزون نفوذپذیری آب در خاک ، بارندگی به جای نفوذ در خاک ، سریع  روی اراضی و مراتع جاری می شود و سیلاب های کوچک و بزرگ به راه می اندازد که مسیر برخی از این سیلاب ها ، بسیار ویران کننده است و علاوه بر تخریب منازل مسکونی ، خسارت های فراوانی به بخش کشاورزی و تأسیسات نیز وارد می کند.
اما نقطه موازی خسارتهای سیل در خراسان جنوبی ، منابع عظیمی از آبهاست که سالهاست از دسترس خارج می شود، به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سالانه حدود ۷۰۰ میلیون مترکعب سیلاب از خراسان جنوبی خارج می شود و سازه های آبخیزداری موجود تنها توان مهار ۱۰ درصد این حجم از سیلاب را دارد.
تکمیل ظرفیت سازه های آبخیزداری استان برای اولین بار
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی بارندگی های استان در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن گفت: بارندگی های سال آبی جاری ، تاکنون سبب جمع آوری حدود ۷۸ میلیون متر مکعب سیلاب و رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی شده است که تکمیل ظرفیت کامل این سازه ها را به دنبال داشت.
نصرآبادی افزود: با بارندگی‌هایی که از آبان ۹۸ تا فروردین امسال و به ویژه ۲۰ تا ۲۹ فروردین رخ داد ، ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان تکمیل شد و به ۷۷ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۱۸۰ متر مکعب رسید که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی ، سنگی ملاتی و گابیونی در استان وجود دارد افزود: ظرفیت و حجم مخازن این سازه‌ها ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار متر مکعب است که در بارندگی‌های امسال تقریبا تمام این ظرفیت آبگیری شده است  اما تمام این ظرفیتِ پر شده، معادل ۱۰ درصد سیلابهایی است که در خراسان جنوبی جاری می شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از احیاء قنوات بایر و نیمه بایر در بسیاری از روستا‌های پایین دست سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد و گفت: احیاء کشاورزی، امید به زندگی و برگشت به روستاها، کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنات‌ها در اثر سیل، از جمله دستاورد‌های سازه‌های آبخیزداری در استان است .

 

جاری شدن آب در ۶۵۰ قنات خشک شده خراسان جنوبی
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: در اثر بارندگی های فروردین امسال و سیلاب و رواناب ناشی از آن، ۱۰ درصد قنوات استان که کاملا خشک شده بود، دوباره آب در آن جاری شد و آبدهی ۳۰ درصد قنوات استان نیز افزایش یافت.

 

غلامی با اشاره به وجود ۶۲۵۰ رشته قنات در خراسان جنوبی گفت: آب استحصالی از قنوات استان ۲۶۷ میلیون مترمکعب است که یک چهارم آب مورد نیاز بخش کشاورزی خراسان جنوبی را تأمین می کند.
اگر بخواهیم خسارت ها و همچنین آثار مثبت سیلابها را بر بخشهای مختلف بررسی کنیم، از جنبه های گوناگونی می توان آن را عنوان کرد و شمارَش نامحدود است، اما سیاست تمامی کشورها این است که در حوادثی همچون سیل با ارائه راهکارهای عملی، خسارتها را تا حد ممکن کاهش و آثار مثبت و فواید را افزایش دهند که در خصوص سیل، اهداف به سمت جمع آوری هر چه بیشتر آبهای روان و سطحی و سیلابهاست تا بتوان آثار ناشی از خشکسالی و کمبود آب را جبران کرد.
ضروری است در کشور ما ایران نیز که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و نسبت به میانگین بارش دنیا، تنها یک سوم میانگین بارندگی در کشور رخ می‌دهد، این سیاست با اهمیت بیشتر و جدی تر پیگیری شود و در استانهای خشک و کویری همچون خراسان جنوبی نیز، باز ویژه تر .
بدیهی است هر چه تعداد سازه های مهار سیل و رواناب بیشتر باشد مقدار آب بیشتری از بارندگی و سیلاب می توان جمع آوری کرد.
اما باید دید استان کویری و کم آب خراسان جنوبی چه وضعیتی در تأمین آب مورد نیاز خود در بخش شرب، کشاورزی و صنعت دارد؟ و مهار سیلابها چه تأثیری می تواند در تأمین آب مورد نیاز استان داشته باشد؟
مخازن آب خراسان جنوبی، ۱۱۳ میلیون مترمکعب، کسری دارد
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان می گوید: خراسان جنوبی در مجموع بیش از ۱۱ هزار منبع آبی دارد که سالانه بیش از یک میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب آب از آن برداشت می شود و کسری مخازن استان هم اکنون ۱۱۳ میلیون مترمکعب است.
رواناب ایجاد شده از بارندگی سالانه در خراسان جنوبی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که اگر مهار شود حدود ۶۸ درصد برداشت سالانه استان را تأمین می کند و کسری مخازن استان برطرف و فرونشست دشتها متوقف می شود.
حتی اگر بتوان نیمی و یا نزدیک به نیمی از رواناب ها را مهار کرد کسری مخازن کامل برطرف می شود و می توان بسیاری از چاه های کشاورزی را از مدارِ برداشت، خارج کرد .
برنامه ریزی برای جبران کسری مخازن با مهار سیلابها ضروری است چرا که این کسری مخازن سبب شده تا فشار آب در مناطقی از شهرها همچون شهر بیرجند کاهش یابد و حدود ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی نیز با تانکر آبرسانی شود.
از طرفی ۹۰ درصد همین منابع محدود آب در خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می شود که در سالهای درگیر با خشکسالی به دلیل کاهش منابع آبی، تولیدات محصولات کشاورزی نیز کاهش یافته است و مجبور به واردات برخی محصولات همچون گندم، پیاز و سیب زمینی شدیم.
حتی با کاهش منابع آبی و به دنبال آن کاهش شدید تولید محصول ارزشمندی مانند چغندر قند، کارخانه قند و شکر استان هم به تعطیلی کشانده شده است.
با مصرف بالای آب به ویژه در بخش کشاورزی، قطعا منابع آبی در سالهای نه چندان دور با کسری شدید آب مواجه می شود و باید به فکر توسعه عملیات آبخیزداری و ابداع روشهای جدیدتر و بهینه تر برای جمع آوری آبهای سطحی و ناشی از بارندگی باشیم.
تجربه در چند سال اخیر نشان داده است هر چه بر تعداد سازه های آبخیزداری استان افزوده شده، حجم بیشتری از سیلابها مهار شده و تأثیر آن در بخش کشاورزی استان پر رنگ تر شده است.
اعتبارات آبخیزداری، با توجه به وسعت این حوزه در استان، کم است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۱۹۰ سازه آبخیزداری با ۴۷ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در خراسان جنوبی ساخته شد افزود: با توجه به تأثیر خوب این سازه‌ها بر زندگی بیش از ۶۵ هزار نفر از مردم استان، امسال هم پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این سازه‌ها به استان اختصاص یابد.
نصرآبادی افزود: تنها در چند سال اخیر که اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، مقدار قابل توجهی برای اجرای طرح های آبخیزداری به خراسان جنوبی پرداخت شده است وگر نه پیش از آن، که اعتبارات از محل خود سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پرداخت می شد، اعتبارات خراسان جنوبی برای اجرای طرحهای آبخیزداری ناچیز بود.

وی گفت: اگر چه اعتبارات آبخیزداری استان در یکی دو سال گذشته خوب بوده و چندین برابر سالهای قبل بوده اما باز هم این اعتبار با توجه به وسعت حوزه آبخیزداری خراسان جنوبی کم است و نیاز به اعتبارات بیشتری است، چرا که سالهاست حجم عظیمی از سیلابهای خراسان جنوبی به دلیل نبود تعداد کافی از سازه های آبخیزداری و مهار آب، از دسترس خارج می شود و به بیابانها می ریزد.

 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با اشاره به اینکه از ۱۵ میلیون هکتار مساحت استان، حدود ۷ و نیم میلیون هکتار، مستعد اجرای عملیات آبخیزداری است گفت: با آغاز نهضت آبخیزداری از سال ۹۷ در استان تا کنون ۱۹۱۸ سازه آبخیزداری با ظرفیت آبگیری ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار مترمکعب ساخته شده است که تمام این ظرفیت، معادل تنها ۱۰ درصد سیلابها و رواناب هایی است در خراسان جنوبی رخ می هد.
یوسفی افزود: کسب رتبه اول در اجرای طرح‌های آبخیزداری سال ۹۸ توسط منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، سبب شد تا ۲۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر هم به استان اختصاص یابد که با این اعتبار، مجموع اعتبارات آبخیزداری سال ۹۸ در استان به ۵۳ میلیارد تومان رسید .
اعتبارات استانی همپای اعتبارات ملی تخصیص نمی یابد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با انتقاد از برخی فرمانداران و تخصیص نیافتن اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: در زمانی که اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۰۰ درصد تخصیص یافته، متأسفانه از ۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اعتبار استانی، تنها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته که سبب کند شدن روند عملیات اجرایی بویژه در حوزه مطالعات شده است.
از این گفته ها، بر می آید که ادارات منابع طبیعی خراسان جنوبی در عملکرد خود نهایت تلاش را دارند اما این مقدار اعتبارات است که اجازه نمی دهد ساخت سازه های آبخیزداری در وسعت ۷٫۵ میلیون هکتاری عرصه های تهدید شونده در برابر سیل و رواناب، با سرعت لازم پیش برود.
نخعی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان نیز می گوید: متوسط بارندگی سالانه خراسان جنوبی با افزایش ۴۳ درصدی در مقایسه با میانگین بلند مدت، اکنون به حدود ۱۵۲ میلیمتر رسیده است.
اگر آب بدست آمده از این مقدار بارندگی سالانه، قابل محاسبه می بود قطعا عددی بالاتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب روانابی می شد که سالانه از مرزهای خراسان جنوبی خارج می شود.
بر هر محاسبه گر اقتصادی روشن است که هزینه کردن برای افزایش سازه های مهار بارندگی، سرمایه و ثروت است نه هزینه، چرا که با آب مهار شده، جهش های فراوانی می توان در تولید ایجاد کرد؛ مانند تولید محصولات کشاورزی، تأمین آب شهرها و روستاها، تولید برق و رونق صنایع نیازمند به آب همچون فولاد .

نویسنده: سیده سمیه سیادت جو

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:
۳۷ پروژه ورزشی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد/ اعزام ۲۵ کاروان «امید و نشاط»
عزیزی با بیان اینکه تا پایان امسال ۳۷ پروژه ورزشی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: از این تعداد ۱۳ پروژه به مناسبت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن عزیزی» ظهر امروز (۲۸ اردیبهشت) در  نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز فعالیت ۳۰رشته ورزشی در تبیین نحوه بازگشایی باشگاه‌های ورزشی اظهار کرد: بازگشایی رشته های اعلام شده فقط با اخذ کد رهگیری بهداشتی از سامانه اصناف و صنایع به نشانی salamat.gov.ir امکان پذیر است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی ورزشکاران و مدیران باشگاه های رشته‌های کم خطر ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید باشگاه و محل تمرین ورزشکاران را گندزدایی و ضد عفونی کنند، افزود: باتوجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی تمام باشگاه‌ها به طور دقیق نظارت می شوند.

 

عزیزی با اشاره به اینکه ضدعفونی باشگاه های خصوصی و دولتی با کمک و مشارکت سمن ها و هیات پزشکی ورزشی استان در حال انجام است، ادامه داد: ورزشکاران، مربیان و صاحبان باشگاه های خصوصی و دولتی باید فرم خود اظهاری نیز تکمیل کنند و افراد دارای بیماری های زمینه ای و اقشار پر خطر حق استفاده از فضای ورزشی را ندارند.

 

وی با تاکید بر اینکه در این گام از طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی صرفا رشته های کم خطر می توانند فعالیت کنند، تصریح کرد: همچنان فعالیت سایر رشته های پرخطر و متوسط و فعالیت باشگاه های خصوصی از جمله رشته های رزمی، بدنسازی و توپی (گروهی) ممنوع است و با فعالیت متخلفان برخورد قانونی می شود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه در گام نخست از بازگشایی باشگاه های ورزشی ۴۰ درصد ورزش استان فعال می شود، گفت: دارت، تنیس، تنیس روی میز، پتانگ، شطرنج، وزنه برداری، قایقرانی، دوومیدانی، اسکیت بولینگ، تیراندازی با کمان، تیراندازی با تفنگ، سوار کاری، اتومبیل رانی، موتورسواری، دوچرخه سواری، کوه نوردی، جهت یابی، بیلیارد، اسکی، پیاده وری، غواصی، بازی های فکری، یوگا، ماهیگیری ورزشی، آمادگی جسمانی و فریزبی از رشته های ورزشی انفرادی و غیرگروهی مجاز به فعالیت است.

 

عزیزی با اشاره به اینکه در سال جاری توسعه زیرساخت های ورزشی استان با اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام و مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌ها در دستور کار است، افزود: در حال حاضر ۷۳ پروژه نیمه تمام ورزشی استان نیازمند ۸۵ میلیارد تومان اعتبار است.

 

وی با بیان اینکه تا پایان امسال افتتاح ۳۷ پروژه ورزشی هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: این پروژه ها شامل احداث ۱۳ باب استخر سرپوشیده، ۱۴ باب سالن چندمنظوره ورزشی، ۲ زمین چمن ۱۰ هزار متر مربعی، یک باب سالن ورزشی تمرینی، ۱۷ زمین مینی چمن مصنوعی است که برای اتمام آن ۲۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از این پروژه‌های ورزشی تعداد هفت مورد در بیرجند، خوسف و طبس و سربیشه هر کدام ۲ پروژه، زیرکوه و بشرویه و درمیان هر کدام سه پروژه، سرایان پنج پروژه، نهبندان ۶ پروژه و قاین نیز ۴ پروژه وجود دارد.

 

عزیزی با اشاره به اینکه به مناسبت سالروز فتح خرمشهر  از مجموع ۳۷ پروژه تعداد ۱۳ مورد با اعتبار هزینه شده ۱۸ میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان آماده افتتاح و بهره‌برداری است، افزود: استخر سرپوشیده سربیشه،چمن مصنوعی بزرگ زیرکوه، سالن ورزشی چندمنظوره خنگ بیرجند، سالن ورزشی بانوان سرایان، سالن چندمنظوره قاینات، زمین چمن مصنوعی بندان نهبندان و زمین چمن مصنوعی موسویه قاینات از جمله این پروژه ها افتتاحی است.

 

وی بیان کرد: به مناسبت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، ۲۵ کاروان تجهیزات ورزشی «امید و نشاط» با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان به خانه های ورزش روستایی استان اعزام می شود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به پروژه احداث سایت ورزشی در مجموعه تفریحی و گردشگری بنده دره بیرجند اشاره کرد و افزود: در همین راستا ۱۸ هزار مترمربع زمین به اداره کل ورزش و جوانان استان تحویل داده شده که در آن جانمایی ۱۳ رشته ورزشی در قالب زمین های چندمنظوره ورزشی پیش بینی شده است.

 

عزیزی با بیان اینکه میانگین سرانه ورزشی استان ۳۸ سانتیمتر مربع است که از استاندارد کشوری پایین‌تر است، ادامه داد: در حال حاضر شهرستان زیرکوه، بیرجند، سربیشه و درمیان نیز پایین‌ترین سرانه ورزشی استان را دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی توسعه ورزش در بخش باشگاه خصوصی را داشته ایم، گفت: امسال نیز ۱۱۰مجوز تاسیس باشگاه ورزشی در استان صادر می شود و همچنین از ظرفیت ماده ۲۷ الحاق ۲ تعداد ۲۱ پروژه ورزشی(نیمه تمام) در دست اقدام است که به زودی مزایده آن برای واگذاری به بخش خصوصی برگزار می شود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه راه اندازی مجمع خیرین ورزش‌یار در مراکز شهرستان های استان از اولویت سال جاری است، اظهار کرد: امسال سهم حوزه ورزش و جوانان استان از ۲۷ صدم مالیات ارزش افزوده تا حدود  ۳۵ یا ۳۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که این در توسعه زیرساخت‌ها می تواند بسیار کمک کند.

 

عزیزی از نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی برای کمک به حوزه ورزش و جوانان قدردانی کرد و افزود: تصویب کلیات لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، دائمی شدن تخصیص ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش و همچنین تصویب ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله اقدامات مجلس دهم است.

 

وی بیان کرد: امسال اجرای طرح مستر پلن ورزش قهرمانی خراسان جنوبی را پیگیری خواهیم کرد و در همین راستا از ۱۲ رشته ورزشی قهرمانی حمایت می شود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با تاکید بر  توجه به توسعه ورزش همگانی در استان، گفت: خراسان جنوبی برای حضور تیم های ورزشی توپی در لیگ برنامه ای ندارد و هدف ما حضور موفق در برنامه های قهرمانی ملی، آسیایی و جهانی است.

 

وی در پایان بیان کرد: طی ۲۰  روز آینده چندین مجمع ورزشی مختلف در استان برگزار می شود.

 

 

 

 

رشد ۶۱ درصدی مشترکان اینترنت در خراسان جنوبی

رشد ۶۱ درصدی مشترکان اینترنت در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: تعداد مشترکان اینترنت استان تا ابتدای دولت تدبیر و امید ۳۷۳ هزار نفر بود که پایان سال گذشته با ۶۱ درصد افزایش به ۶۰۱ هزار نفر رسید.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطی (همراه اول) خراسان جنوبی که همزمان با سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در روستای سیدان شهرستان درمیان برگزار شد افزود: با عنایت دولت تدبیر و امید و توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تلاش‌های شبانه‌روزی اداره کل ارتباطات و مخابرات استان اقدامات بسیار خوبی در زمینه زیرساخت‌ها و ارتباطات استان کم برخوردار خراسان جنوبی صورت گرفته است.

وی گفت: سال گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهرماه) ۱۰۰ روستا نخستین بار در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شد و تا پایان سال هزار مدرسه استان نیز متصل خواهند شد.

وی افزود: تا پایان سال تمامی روستاهای بالای ۶۰ خانوار زیر پوشش تلفن همراه و تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۸۰ درصد روستاهای استان زیر پوشش اینترت پرسرعت قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون ۵۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار زیر پوشش اینترنت قرار دارند اظهار داشت: در ارتباط با تلفن خانگی تا پایان هفته دولت امسال پوشش به ۱۰۰ درصد خواهد رسید که اکنون پوشش ۹۶ درصد است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های ارتباطی ۲۹ شهر استان به طور کامل تکمیل شده است و مردم استان به اینترنت پرسرعت، تلفن همراه و ثابت دسترسی پیدا کرده‌اند.

معتمدیان گفت: در تمامی شهرستان‌های استان ظرفیت فیبرنوری فراهم شده و در حال توسعه است همچنین ۹۶ درصد روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار زیر پوشش تلفن همراه هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه کیفی اقدامات شایسته‌ای در استان انجام شده است عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲۷ کیلومتر فیبرنوری در استان در حال اجرا است و با عنایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان ۵۰۰ کیلومتر دیگر در دستور کار است.

وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از زیرساخت‌های ارتباطی استان و از طرفی برخورداری استان از ظرفیت بسیار خوب نیروی انسانی فعال و ایده‌پرداز در حوزه فناوری اطلاعات، امید است روستاییان بتوانند در زمینه تجارت الکترونیکی به ویژه فروش محصولات باغی و کشاورزی، حوزه گردشگری، سلامت و آموزش ورود پیدا کنند و باعث رشد، توسعه و افزایش درآمد جوانان در مناطق روستایی شوند.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با اتصال روستای سیدان شهرستان مرزی درمیان به شبکه ملی اطلاعات به عنوان منتخب کشوری گفت: این روستا دارای ۹۷ خانوار با جمعیت ۳۲۴ نفر است که اکثر آنها سادات هستند و به همین خاطر این روستا به دارالسیاده مشهور است.

وی افزود: این روستا ۲۱ شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده و علاوه بر داشتن ظرفیت گردشگری، دارای پتانسیل‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی است.

معتمدیان بیان کرد: سایت این روستا به فناوری‌های نسل دوم، سوم و چهارم مجهز است و امروز ۴۶ سایت تلفن همراه با هزینه‌کرد ۲۱۹ میلیارد ریال در استان افتتاح و ۷۶ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شد که زیر پوشش تلفن همراه قرار گرفت.

وی گفت: از حمایت‌های همه جانبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه حضور در استان در سال گذشته که منشا آغاز فعالیت‌ها و اقدامات توسعه همه جانبه در استان شد، قدردانی می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: وزیر ارتباطات توجه ویژه‌ای به توسعه مناطق کمتر برخوردار، مرزی و روستایی دارد که قابل قدردانی است.

وی بیان کرد: به لطف دولت و نظام، استان کم برخودار خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است و تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردار هستند همچنین ۸۰ درصد روستاهای استان گازررسانی شده است.

معتمدیان گفت: برخورداری روستاهای استان از گاز تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و در زمینه ضریب پوشش دیجیتال صدا و سیما پایین‌ترین استان در سال ۹۷ بودیم که شهریور امسال و هفته دولت به میانگین کشوری (۹۶.۵ درصد) خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه جاده‌ها چهار برابر افزایش اعتبارات را با حمایت دولت در سال گذشته داشتیم همچنین احداث راه آهن بیرجند – گناباد که از آرزوهای دیرینه مردم استان بود سال قبل رقم خورد و با سرعت در حال پیگیری است.

معاون اول رییس جمهوری نیز در این دیدار گفت: اقدامات شایسته‌ای در دولت دوازدهم در روستاها انجام شده است که یکی از مهمترین آنها رساندن اینترنت و پوشش تلفن همراه در مناطق روستایی بوده و کار بزرگی در روستاها انجام شد که همه مردم کشور به طور مساوی از امکانات برخوردار شوند.

اسحاق جهانگیری افزود: از تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های مرزی، راهبردی و کمتر توسعه یافته نیز قدردانی می‌کنم و امید است اینترنت روستایی بر مردم مبارک باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گفت: از استاندار خراسان جنوبی و همکاران ایشان که همیشه پای کار بودند، تشکر می‌کنم.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: مدیران استان هر جا در توسعه ارتباطات چالشی وجود داشت مانند حل موضوعات استان پای کار بودند.

۷۶ روستای استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با معاون اول رییس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

 

 

 

 

 

ارائه خدمات غیر حضوری در کتابخانه ها/۲-۳

سرپرست اداره کل کتابخوانه‌های عمومی از مرحله اول بازگشایی کتابخانه‌ها از ۲۹ اردیبهشت ماه خبر داد.

وفایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مرحله اول بازگشایی  تنها کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی به صورت نوبتی در شیفت‌های ۴ ساعته در محل  حاضر خواهند شد .

او افزود: اقداماتی نظیر ساماندهی منابع کتابخانه، فعالیت‌های فضای مجازی و ارایه خدمات غیر حضوری به اعضا از دیگر خدمات این دوره از بازگشایی خواهد بود.

وفایی تاکید کرد: ارائه خدمات کتابخانه‌ای حضوری برای اعضا در این زمان به جهت رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی امکان پذیر نیست و پس از طی مرحله مهار بیماری کووید ١٩، با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی خدمات حضوری کتابخانه به اعضا نیز از سر گرفته خواهد شد.

 

 

حضور مشمولان خردادماه در طرح ملی غربالگری پیشگیری ازکرونا الزامی است

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان از اجرای طرح ملی غربالگری بیماری کرونا برای مشمولان اعزامی به خدمت مقدس سربازی به مراکز آموزش نیروهای مسلح در روز یکم خرداد ماه سال ۹۹ در استان خبر داد.

سرهنگ “سید احمد حسینی” در تشریح این خبر اظهارداشت: مشمولان وظیفه عمومی اعزامی یکم خرداد ماه سال ۱۳۹۹ قبل از حضور در وظیفه عمومی استان برای اعزام به خدمت مقدس سربازی باید در طرح ملی غربالگری پیشگیری از بیماری کرونا حضور یابند.

وی تصریح کرد: این عزیزان باید قبل از اعزام با مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشت محل سکونتشان مورد معاینه قرار گیرند تا از نظر ابتلا به ویروس کرونا اطمینان حاصل تا خدای نکرده موجب انتقال ویروس به دیگران نشود.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی خطاب به مشمولان توصیه کرد: در زمان اعزام به خدمت ضمن رعایت نکات بهداشتی اعم ازکوتاه کردن موی سر و ناخن نسبت به همراه داشتن لوازم شخصی از جمله قاشق و چنگال وبه ویژه ماسک و دستکش و….برابر پروتکل های بهداشتی اقدام کنند.

سرهنگ سید احمد حسینی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط موجود و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ورعایت پروتکل های بهداشتی از خانواده مشمولان خواست از حضور و تجمع در محل معاونت وظیفه عمومی استان خودداری و ممانعت به عمل خواهد آمد .

وی گفت: با اشاره به اینکه مشمولان اعزامی به مراکز آموزشی بایستی جیره خشک بین راهی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا را به همراه داشته باشند، گفت: رانندگان و مأموران بدرقه در طول مسیر حق توقف در رستوران های تو راهی برای صرف غذا را ندارند و هزینه پذیرایی توراهی بعدا به شماره کارت مشمول واریز خواهد شد.

معاون وظیفه عمومی خراسان جنوبی در پایان گفت: مشمولان وظیفه اصل مدارک مورد نیاز اعم از برگ اعزام، برگ محل مراجعه، برگ واکسیناسیون، کارت ملی و شناسنامه، مدارک مربوط به شرایط خاص تأهل، پدر نظامی شاغل یا بازنشسته، گواهی فوت والدین، جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده درجه یک شهداء و…) را به همراه داشته باشند.

 

 

 

کشف ۵۶ کیلو تریاک در شهرستان”درمیان”

گروه استان ها-خراسان جنوبی- فرمانده انتظامی شهرستان درمیان از کشف ۵۶ کیلو تریاک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”حسن دشتستانی”در تشریح این خبراظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان هنگام کنترل محورهای عبوری به ۲خودروی سواری ۴۰۵مشکوک شده و دستور ایست دادند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از این خودروها مقدار ۵۶ کیلوتریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

سرهنگ دشتستانی تصریح کرد: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا اعزام شدند.

 

 

 

خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌ها در حال خروج از محرومیت است

 

– استاندار خراسان جنوبی گفت: تعداد مشترکان اینترنت استان تا ابتدای دولت تدبیر و امید ۳۷۳ هزار نفر بود که پایان سال گذشته با ۶۱ درصد افزایش به ۶۰۱ هزار نفر رسید.

 

 

استاندار خراسان جنوبی گفت :۸۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی تا پایان برنامه ششم توسعه تحت پوشش شبکه اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

گاز برخی از مشترکین شهرستان بیرجند قطع می‌شود

به منظور توسعه شبکه و تزریق گاز، برخی از مشترکین خیابان‌های غفاری، زکریای رازی و ظفز روز سه شنبه دچار قطعی گاز خواهد شد.

 به منظور توسعه شبکه، گاز مشترکین کوچه‌های غفاری ۸ الی ۱۶ و بلوار زکریای رازی، و کوچه‌های ظفر ۱۱ الی۱۷ روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۸ صبح به مدت ۸ ساعت قطع خواهد شد.

مشترکین واقع در این مناطق باید تمهیدات لازم در این زمینه را لحاظ و به منظور جلوگیری از بروز خطرات و حوادث احتمالی شیر اصلی گاز را قطع کنند.

 

 

 

اعلام زمان نام نویسی در مدارس شاهد

زمان ثبت نام ورودی مدارس شاهد خراسان جنوبی اعلام شد و خانواده‌ها می توانند از طریق سامانه “سجا” اقدام کنند.

بنا به اعلام آموزش و پرورش استان ، طبق زمان بندی اعلام شده ، زمان ثبت نام ورودی مدارس شاهد در پایه اول ابتدایی از اول تا ۱۷ خرداد ، پایه هفتم از یکم تا ۱۴ تیر و پایه دهم از ۵ تا ۲۱ تیر خواهد بود.
خانواده‌های معظم شهدا ، جانبازان ، ایثارگران و متقاضیان آزاد ثبت نام در مدارس شاهد می‌توانند از طریق سامانه “سجا” به نشانی saja.medu.ir  طبق برنامه زمابندی اعلام شده برای ثبت نام اقدام کنند.

 

 

 

 

سقاخانه‌ها در بیرجند تعطیل است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مراسم شب قدر در بقاع شاخص استان امشب برگزار می‌شود، گفت: سقاخانه‌های آب در بیرجند تا بعد از شکست کرونا، هم‌چنان تعطیل است.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی افزود: هرچند آمادگـی راه‌انـدازی مجدد سـقاخانه‌های آب در بیرجند وجـود دارد، اما به دلیل مسـائل بهداشـتی و مشـکلات ضدعفونی مداوم، شـیرهای برداشـت آب، تا اطلاع ثانوی  بسـته  است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*