اخبار خراسان جنوبی / ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی امسال گازدار می‌شوند

۴۰۰ روستای خراسان جنوبی امسال گازدار می‌شوند/۳-۵

۴۰۰ روستای خراسان جنوبی امسال گازدار می‌شوند

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های سال جاری این شرکت اتصال ۴۰۰ روستای استان به شبکه سراسری گاز است.

سید محمود هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شعار امسال ما اتصال ۳۹۹ + یک روستا به شبکه گاز است که تلاش تمامی عوامل شرکت گاز استان بر تحقق این برنامه خواهد بود.

وی اظهار داشت: اتصال ۴۰۰ روستا به شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی بالاترین تعهدی است که به شرکت ملی گاز ایران در سطح کشور اعلام شده و امیدواریم به خوبی محقق شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به قدمت گازرسانی در این استان گفت: خراسان جنوبی از استان‌هایی که است عمر گازرسانی در آن زیاد طولانی نشده اما عزم جدی بر این است که در بخش روستایی به متوسط کشوری نزدیک شویم.

وی برخورداری ۱۰۰ درصدی شهرهای استان از گاز را یادآور شد و گفت: نرخ برخورداری در روستاها ۷۷ درصد بوده که به نرم کشوری (۸۰ درصد) نزدیک است.

هاشمی عنوان کرد: امیدواریم در پایان سال نرخ برخورداری جمعیت روستایی زیر پوشش گاز در خراسان جنوبی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

وی از گازرسانی به ۷۷۱ روستا در استان تاکنون خبر داد و گفت: با اتمام ۴۰۰ روستا در سال جاری آمار روستاهای گازدار به حدود هزار و ۲۰۰ مورد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه خط انتقال گاز به شهر دیهوک نیز در حال اجرا است افزود: پروژه‌هایی که امسال در بخش روستایی و شهری اجرایی می‌شود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز تامین خواهد شد.

وی همچنین از اجرای پروژه گازرسانی برای ۴۵۰ واحد صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در حوزه گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، استان برتر شناخته شده است.

هاشمی اظهار داشت: در بخش روستایی نیز استان دوم از لحاظ تعداد روستاهای گازدار بودیم که مرهون تلاش زحمات نیروهای خدوم شرکت گاز خراسان جنوبی هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان امسال گازرسانی می‌شود گفت: امسال در بخش شهری هم توسعه شبکه در دستور کار است که در منطقه زعفرانیه بیرجند شرکت گاز به عنوان اولین شرکت خدمات‌رسان در حال ارایه زیرساخت است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم امسال گازرسانی به ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر استان است که بعد از تحویل این واحدها توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد اجرایی خواهد شد.

 

 

 

 

نهبندان ۲ بار لرزید/۴

نهبندان ۲ بار لرزید

 زمین لرزه بامداد امروز (چهارشنبه) ۲ بار نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی را لرزاند.

به گزارش شبکه لرزه‌نگاری بیرجند وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۹ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در شهرستان نهبندان ثبت شد.

زمان وقوع این زمین لرزه ساعت یک و ۵۶ دقیقه و ۴۳ ثانیه امروز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت و مرکز آن در ۹۱ کیلومتری نهبندان و ۹۴ کیلومتری سفیدآبه سیستان و بلوچستان اعلام شد.

همچنین ساعت ۲ و ۴۲ دقیقه و ۳۸ ثانیه امروز زمین لرزه به بزرگی ۲.۵ ریشتر در مختصات طول شرقی ۵۹.۵۷ و عرض شمالی ۳۰.۸۳ حوالی نهبندان رخ داد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

نماز عید فطر در برخی مساجد خراسان جنوبی اقامه می‌شود۵-۷

نماز عید فطر در برخی مساجد خراسان جنوبی اقامه می‌شود

بیرجند – ایرنا – مسوول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی گفت: این استان در حال حاضر در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد و نماز عید فطر در هیچ مصلایی برگزار نمی‌شود بلکه در برخی مساجد شهرها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

حجت الاسلام روح الله نوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بیانیه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه آمده که برگزاری نماز عید سعید فطر در مساجد سراسر کشور به استثنای استان‌های خیلی درگیر و دیگر مصادیقی که ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته‌های استانی متشکل از نمایندگان ولی فقیه، استانداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین می‌کنند، برگزار خواهد شد اما در مصلاهای شهرهایی که در وضعیت قرمز و زرد به لحاظ کرونا هستند، برگزار نمی‌شود.

وی گفت: اگر تا چند روز آینده بعضی شهرها در وضعیت سفید (کم خطر) قرار گیرند نماز در مصلای آن منطقه برگزار می‌شود.

مسوول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر تعداد مساجد محلی بیشتر باشد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مطلوب‌تر خواهد بود چون اجتماع را کم می‌کند.

براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، شهرستان‌های کشور به مناطق سفید (کم خطر)، زرد (خطر متوسط) و قرمز (پرخطر) تقسیم بندی می‌شوند.

نمازجمعه از ۱۵ اسفند پارسال به دلیل شیوع کرونا در مرکز استان و شهرستان‌های خراسان جنوبی اقامه نشد و از ۱۹ اردیبهشت امسال نمازجمعه فقط در شهرهای حاجی آباد و زهان شهرستان زیرکوه که به عنوان منطقه سفید اعلام شده بود، برگزار شد.

همچنین با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مراسم روز قدس امسال در مناطق سفید که نمازجمعه است، بدون راهپیمایی برگزار می‌شود.

مراسم ویژه و سراسری روز جهانی قدس ساعت ۱۲ روز جمعه دوم خرداد با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به طور زنده از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی پخش می‌شود.

 

 

 

 

 

بزرگترین کشتارگاه شرق کشور درگیر و دار مشکلات ریز و درشت
استاندار خراسان جنوبی در مردادماه ۹۸ طی بازدید از بزرگترین کشتارگاه شرق کشور، برای تامین آب شرب، تسریع در برق‌رسانی، اصلاح سند ملکی و تغییر کاربری زمین این کشتارگاه قول مساعدت داد اما این دستورات همچنان بر روی کاغذ است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: استاندار خراسان جنوبی در یازدهمین سفر شهرستانی خود در مردادماه ۹۸ از پروژه در حال احداث بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین شرق کشور در شهرستان خوسف بازدید و در این بازدید قول هایی داد که سرمایه گذار را امیدوار کرد اما به گفته سرمایه گذار این کشتارگاه بزرگ، با گذشت ۱۰ ماه از این بازدید، مصوبات متعدد، هیچ مشکلی از این کشتارگاه برطرف نشده است.

«حسن خیاط»، سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین شرق کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۴۸ هزار مترمربع احداث شده که باید برای تصفیه خانه آن هفت هزار مترمربع تغییر کاربری انجام شود.

وی افزود: زمین این کشتارگاه را با هزینه شخصی خریداری کرده ام و برای یک هکتار، اصلاح سند باید انجام شود ولی هنوز جهاد کشاورزی استان در این خصوص با ما همکاری نکرده است.

خیاط با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان مجموعه متولی صنایع تبدیلی استان باید سرمایه گذاران را حمایت کند، گفت: مشکل اصلاح سند این کشتارگاه، مشکل پیش پا افتاده ای است ولی جهاد کشاورزی آن را حل نمی کند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰ جلسه با مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای حل این مشکل برگزار شده، ولی این مشکل تاکنون حل نشده، در واقع مصوبات سفر استاندار در بازدید از این کشتارگاه هیچ کدام توسط دستگاه های متولی محقق نشده است.

 برای تکمیل کشتارگاه خوسف، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین خوسف افزود: ماشین آلات لازم به محل کشتارگاه حمل شده و آب و برق را خریداری کرده ایم ولی منتظر اصلاح جواز زمین توسط جهاد کشاورزی هستیم.

خیاط افزود: برای این طرح در مرحله نخست ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود ولی هم اکنون با وجود تورم ها، ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده، این کشتارگاه حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل فاز نخست این کشتارگاه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی تاکید کرد: راه اندازی این کشتارگاه بزرگ، سبب قطع شدن دست دلالان از واحدهای دامداری مانند گاوداری، شتر، دام سبک، و همچنین شتر مرغ است که باید حمایت ویژه شود.

بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام در شرق کشور مهرماه امسال به بهره برداری می رسد

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی خوسف افزود: با اینکه استاندار خراسان جنوبی در مردادماه سال گذشته در بازدید از این کشتارگاه، برای تامین آب شرب، تسریع در برق‌رسانی، اصلاح سند ملکی و تغییر کاربری زمین این کشتارگاه قول مساعدت داد ولی هنوز مشکلات این کشتارگاه رفع نشده است.

خیاط افزود: برای احداث این کشتارگاه ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و صندوق توسعه ملی دریافت شده است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان مهر ماه امسال فاز نخست این طرح به بهره‌برداری برسد ولی برای تکمیل زنجیره و فرآوری محصولات به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی دام خوسف تصریح کرد: مجموع اشتغال پیش بینی شده برای این طرح ۳۰۰ نفر است که در فاز نخست برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد، ظرفیت تولید این کشتارگاه در یک شیفت کاری شامل ۵۰۰ راس دام سبک، ۵۰ راس دام سنگین و ۵۰ راس شترمرغ است.

پرتاپ دوباره توپ مشکلات کشتارگاه به دامن سرمایه گذار

«عباس جرجانی»، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص مشکل اصلاح سند ملکی کشتارگاه  صنعتی خوسف، اظهار کرد: کارگروه تسهیل استان برگزار شده و مشکل سرمایه گذار این کشتارگاه هفته پیش رفع و مصوب شد تا جواز اصلاح شود.

وی بیان کرد: تاریخ جواز قبلی این کشتارگاه گذشته است که سرمایه گذار باید تاریخ این جواز را تمدید کند تا دوباره اصلاحیه جواز صادر و متراژ زمین جدید به این کشتارگاه اضافه شود.

جرجانی تصریح کرد: مشکل اراضی کشتارگاه صنعتی خوسف هفته پیش برطرف شد که با تمدید جواز توسط سرمایه گذار، حدود ۸ هزار متر دیگر به زمین کشتارگاه اضافه می شود.

«غلامرضا قوسی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی جهاد کشاورزی، صورتجلسه ستاد تسیهل استان در خصوص اصلاح سند ملکی کشتارگاه صنعتی دام را تنظیم و به تهران ارسال کرده است و هم اکنون منتظر ابلاغ جوابیه از تهران هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای حل این مشکل ابراز امیدواری کرد و گفت: بعد از ابلاغ جوابیه و اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی، جواز تمدید و زمین مورد نظر به این کشتارگاه اضافه می شود.

به گفته سرمایه گذار این کشتارگاه جواز تمدید اعتبار سند کشتارگاه به جهاد کشاورزی ارسال شده و این سازمان، باید برای حل این مشکل پیش پا افتاده پیگیری های لازم را داشته باشد تا سرمایه گذار حمایت و مشکل دامداران در راستای صنایع تبدیلی در سالی که مزین به جهش تولید است، هرچه زودتر مرتفع شود.

بیش از یک میلیارد ریال به مددجویان خراسان جنوبی کمک شد/۵-۷

بیش از یک میلیارد ریال به مددجویان خراسان جنوبی کمک شد

بیرجند – ایرنا – معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان جنوبی گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال در قالب پویش همدلی مومنانه به مددجویان این نهاد حمایتی کمک کرد.

شهرام شیخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنیاد مستضعفان به حساب ۲۵۸ فرزند زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی پنج میلیون ریال به صورت الکترونیکی واریز کرد.

وی اظهار داشت: تامین بخشی از نیازهای معیشتی  فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست در دوران شیوع کرونا هدف کمک این نهاد خدمت‌رسان بوده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۵۸  کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست زیر پوشش بهزیستی استان  که تحت حمایت و نگهداری در مراکز شبه خانواده قرار دارند و ۲۷۶ فرزند تحت حمایت و مراقبت در خانواده (فرزندان امداد بگیر) مشمول این کمک‌ها بوده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۶ هزار و ۷۰۵ خانوار زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند که شامل ۱۲۲ هزار و ۱۲۱ نفر خدمت گیرنده می‌شوند.

شیخانی همچنین از سه هزار و ۴۲۶ نفر پشت نوبت مستمری در استان خبر داد و گفت: ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر در حال حاضر از بهزیستی خراسان جنوبی مستمری دریافت می‌کنند و چهار هزار و ۴۸۱ نفر نیز یارانه‌بگیر این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۷۷۷ مددجو در حوزه اجتماعی از خدمات بهزیستی خراسان جنوبی استفاده می‌کنند اظهار داشت: ۲۵ هزار و ۱۰۷ نفر معلول نیز زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند.

 

 

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف خراسان‌جنوبی:

مسابقات قرآنی اوقاف در ۵ منطقه خراسان جنوبی برگزار می شود/۷-۵

مسابقات قرآنی اوقاف در ۵ منطقه خراسان جنوبی برگزار می شود

بیرجند-رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی از برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف در پنج منطقه استان خبر داد و گفت: ثبت‌نام متقاضیان تا ۱۶ خرداد ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مهدی عباسی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای شرکت در مسابقات قرآن اوقاف شرایطی چون داشتن تابعیت ایرانی، اشتغال نداشتن به تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش به‌صورت روزانه و داشتن حداقل ۱۸ سال سن الزامی است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان در طول مدت تحصیل و همچنین سربازان در طول مدت خدمت نظام وظیفه با ارائه گواهی معتبر، می‌توانند در شهرستان محل تحصیل یا خدمت خود برای ثبت نام در مسابقات اقدام کنند.

عباسی با تأکید بر اینکه متقاضیان می‌توانند در مسابقات یک شهرستان شرکت کنند، افزود: چنانچه در هر مرحله از مسابقات قرآن خلاف موضوع اثبات شود، شرکت‌کننده امکان شرکت در ادامه مسابقات را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تنها از طریق مراجعه به سایت رسمی مسابقات قرآن کریم به نشانی www.my.oghaf.ir امکان ثبت‌نام وجود دارد، گفت: ثبت‌نام در مسابقات از تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه جاری لغایت ۱۶ خردادماه صورت می‌گیرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این دوره از مسابقات در سطوح منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی و در دو بخش خواهران و برادران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به رشته‌های این مسابقه، افزود: این مسابقه در رشته‌های حفظ ۵ جز (مرحله منطقه‌ای و استانی برای خواهران و برادران)، حفظ ۱۰ جز (مرحله منطقه‌ای و استانی برای خواهران و برادران)، حفظ ۲۰ جز (مرحله منطقه‌ای تا ملی برای خواهران و برادران)، حفظ کل (مرحله منطقه‌ای تا بین‌المللی برای خواهران و برادران) و قرائت ترتیل (مرحله منطقه‌ای تا ملی برای خواهران و برادران) برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: شرکت کنندگان می‌توانند به‌صورت همزمان تنها در یکی از رشته‌های حفظ ۵ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ ۲۰ جز، حفظ کل و قرائت ترتیل و قرائت تحقیق یا قرائت ترتیل شرکت کنند.

عباسی ادامه‌داد: جهت اهتمام به جذب حداکثری عموم قرآنیان به حفظ قرآن کریم، استثنائاً شرکت همزمان در یکی از رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق مجاز است.

وی گفت: چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان در پنج منطقه نهبندان، سربیشه، درمیان، بیرجند و خوسف، طبس و بشرویه، فردوس و سرایان، قاین، خضری و زیرکوه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از برگزاری مرحله شهرستانی از ۲۴ خردادماه تا ۲۷ تیرماه جاری خبر داد و گفت: مرحله استانی این مسابقات در خراسان‌جنوبی از ۱۱ تا ۱۷ مردادماه برگزار می‌شود.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان شهرستان قاین/۲

خدمت بهداشتی و درمانی به ۳۰ نفر در روستای محروم چدان شهرستان قاین ارائه شد.

رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت:خدمات درمانی، آموزشی و بهداشتی دارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان شهرستان قاینر قالب اعزام کاروان سلامت متشکل از پزشک، پرستار و بهورز در روستای چدان از شهرستان قاین ارائه شد.

جواد یوسفی افزود:ویزیت رایگان مراجعه کنندگان توسط پزشک داوطلب هلال احمر، توزیع داروی رایگان بین بیماران و سنجش فشار خون از جمله خدمات این تیم بوده است.
وی برگزاری کلاس‌های آموزشی امدادی و بهداشتی، اجرای برنامه‌های مفرح و آموزشی برای کودکان و نحوه پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها را از دیگر اقدامات این تیم عنوان کرد۲
 کاروان نیکوکاری به روستای محروم چدان قاین اعزام شد

با امضای یک تفاهمنامه سه جانبه کلید خورد

سرمایه گذاری قرارگاه خاتم در زیرساختهای ریلی و معدنی خراسان جنوبی۳

سرمایه گذاری قرارگاه خاتم در زیرساختهای ریلی و معدنی خراسان جنوبی

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه بخش صنعت و معدن و در راستای اجرای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، روز سه‌شنبه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) در مراسمی با حضور سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای امضا شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در این جلسه گفت: خراسان جنوبی یکی از مستعدترین استان‌ها و از مهمترین استان‌های مرزی است و هنگامی که حضور پررنگ‌تر قرارگاه خاتم در این استان مطرح شد ما از این موضوع استقبال کردیم.

محمد افزود: با توجه به اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی، توسعه زیرساخت‌های شهری، کشاورزی و توسعه صنعت و معدن امکان همکاری قرارگاه خاتم با این استان وجود دارد تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و امضا شد تا بر اساس تعهدات فی‌مابین با جدیت به حوزه اجرا وارد شویم.

استاندار خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه امکان حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در استان فراهم خواهد شد تا هم در حوزه مطالعات و اکتشاف و هم در حوزه فرآوری محصولات معدنی که در اولویت نظام و دولت است از توانمندی‌های قرارگاه در جهت رشد و توسعه این استان مرزی استفاده شود.

معتمدیان گفت: در سالی هستیم که مزین به نام «جهش تولید» است، در نظر داریم تا با اجرای این تفاهم‌نامه بتوانیم افزایش تولیدات معدنی و اشتغال‌آفرینی را در استان شاهد باشیم.

 

 

دو کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند-سربیشه محدوده شهر مود زیر بار ترافیک رفت./۲-۳

مدیرکل راه و شهرسازی استان از زیر بار ترافیک رفتن دو کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند-سربیشه در محدوده شهر مود خبر داد.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی گفت:دو کیلومتر دیگر از طرح بانددوم محور بیرجند-سربیشه محدوده مسجد صاحب الزمان شهر مود تکمیل وزیر بار ترافیک رفت.

داعی افزود:این محدوده از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش مود شهرستان سربیشه بود که با اعتبار ۷ میلیارد تومان و به منظور افزایش ایمنی جاده‌ای زیر بار ترافیک رفت.

جریمه ۷۵۰ میلیون ریالی متهم تولید ارز دیجیتال در بیرجند/۴

متهم تولید ارز دیجیتال در بیرجند به پرداخت ۷۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 رئیس شعبه سوم بدوی مرکز استان گفت:مأمورین پلیس آگاهی شهرستان درمیان در پی گزارش رسیده به منزلی در این شهرستان مراجعه و تعداد ۸ دستگاه تولید ارز دیجیتال کشف و گزارش آن به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال که در شعبه سوم بدوی رسیدگی شد.
امامی افزود:با انجام تشریفات قانونی و پس از محرز شدن تخلف، متهم علاوه بر ضبط دستگاه‌های مکشوفه به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

انتشار چهار عنوان کتاب توسط انتشارات دانشگاه بیرجند/۴

 
انتشار چهار عنوان کتاب توسط انتشارات دانشگاه بیرجند

به گزارش واحد نشر آثار علمی دانشگاه بیرجند کتاب ” انشعاب هموکلینیکی میدان های برداری همیلتونی ” نوشته شده توسط دکترحاجی محمد محمدی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، دکتر امید ربیعی مطلق عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و دکتر اکرم آشیانی، کتاب “ماشین های الکتریکی مخصوص” گردآوری شده توسط دکتر محمد علی شمسی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، کتاب “حفاظت کمی و کیفی آبهای زیرزمینی” تالیف دکتر عباس خاشعی سیوکی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، خانم اکرم دیمی نیت و آقای محمد ناظری تهرودی دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند و کتاب “مبانی زراعت در کشاورزی پایدار”  ترجمه شده توسط  دکترمجید جامی الاحمدی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و آقایان عبدالمجید مهدوی دامغانی و سهیل پارسا توسط انتشارات دانشگاه بیرجند چاپ و منتشر شده است.

 

 

 

 

پرداخت تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی کرونا تا دو ماه آینده/۳

مدیرکل تعاون، کار و اجتماعی خراسان جنوبی اعلام کرد: در طول دو ماه آینده به تدریج تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی کرونا پرداخت می‌شود.

اشرفی گفت:رقم تسهیلات باتوجه به تعداد نیرو‌های فعال در هر واحد، متغیر وپرداخت تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی کرونا تا دو ماه آینده به ازای هر نفر نیروی کار ۱۲ میلیون تومان است.
وی افزود:واحد‌هایی که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده اند، به ازای هر نیروی کار ۱۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.
اشرفی گفت: مبلغ ۱۲ میلیون تومان با ارائه سفته، مبالغ بالاتر تا ۱۸۰ میلیون تومان با ارائه سفته و معرفی ضامن و بیش از آن با وثیقه مورد قبول بانک پرداخت می‌شود.
وی گفت:نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد و بازپرداخت پس از تنفس تا پایان شهریور امسال، به مدت ۲ سال است.

اشرفی افزود:برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد و ۳۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش و برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به عنوان دستمزد و ۵۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش تعیین شده است.

وی گفت:کارفرمایانی که نیرو‌های خود را تعدیل نکرده باشند و برای سال ۹۹ با آن‌ها قرارداد بسته باشند، از پارسال تاکنون در همین مشاغل فعال بوده باشند، حق بیمه کارفرمایی یا خویش فرمایی پرداخت کرده باشند و کارگران واحد از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند می‌توانند برای بهره مندی از این تسهیلات اقدام کنند.
مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها، حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی، مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند و آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه از رسته‌های شغلی متأثر از کرونا هستند که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

سفره‌های مهربانی هلال احمر میزبان هزار نفر از محرومان سربیشه/۲

هزار پرس غذای گرم در قالب اجرای طرح سفره‌های مهربانی هلال احمر بین نیازمندان شهرستان سربیشه توزیع شد.

رئیس جمعیت هلال احمر سربیشه گفت:این تعداد وعده غذای گرمسفره‌های مهربانی هلال احمر میزبان هزار نفر از محرومان سربیشه با کمک داوطلبان جمعیت هلال احمر بین نیازمندان توزیع شد.
توسلی نیا پخت و توزیع غذای گرم، تکریم نیازمندان روزه دار در ایام ماه مبارک رمضان، کمک به ایتام و نیازمندان، همدلی و همدردی با خانواده‌های مستمند و محروم، ترویج ارزش‌های انسان‌دوستانه به تاسی از امیر مومنان (ع) در شیوه خدمت رسانی و کمک به ایتام و بهره مندی از توان توانمندان در حمایت از نیازمندان واقعی جامعه را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

محکومیت متهم قاچاق لوازم خانگی در طبس/۴

متهم قاچاق لوازم خانگی در طبس به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس گفت:ماموران ایست و بازرسی دیهوک حین کنترل خودرو‌های عبوری محور بندرعباس به مشهد از یک دستگاه خودروی تریلر یک عدد تلویزیون ال‌ای دی ۵۰ اینچ و یک ماشین لباسشویی ۹ کیلوگرمی کشف کرده و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال کردند.
سید احمد احمدی افزود:پس از محرز شدن تخلف، متهم در شعبه علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۱۷۶ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 

 

کشف ۱۰۰ قطعه پرنده کمیاب در نهبندان /۴

کشف ۱۰۰ قطعه پرنده کمیاب در نهبندان

 فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان از کشف ۱۰۰ قطعه پرنده کمیاب از یک اتوبوس خبر داد.

 سرهنگ احسان رحیمی گفت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در ایست و بازرسی شهید حسینی سهل آباد به یک اتوبوس مشکوک شدند و به راننده آن دستور ایست دادند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو ۱۰۰ قطعه مرغ مینا را کشف کردند که در این رابطه ۲ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی نهبندان با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با مجرمان و قاچاقچیان تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با ارائه گزارش‌ها و اطلاعات خود از طریق تلفن ۱۱۰ به مراکز پلیس، در افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه خود اثرگذار باشند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان است.

 

 

 

 

 

 

رویای خانه‌دار شدن در بیرجند/۷

رویای خانه‌دار شدن در بیرجند

بیرجند – ایرنا – افزایش قیمت مسکن و زمین در شهر بیرجند سبب شده که خانه‌دار شدن در مرکز استان با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به ویژه برای قشر جوان تبدیل به یک رویا شود.

دغدغه جوانان برای ازدواج و اختصاص بخش قابل توجهی از درآمد آنان برای پرداخت اجاره و رهن خانه از جمله مشکلات دیرینه در جامعه ما است که ارتباط مستقیم با نداشتن مسکن شخصی پیدا می‌کند.

یک شهروند با بیان اینکه هفت سال از ازدواجش می‌گذرد و هنوز نتوانسته صاحب خانه شود گفت: زمانی که مسکن مهر شهر بیرجند خرید و فروش می‌شد فقط ۱۵ میلیون تومان کم داشتم که بتوانم یکی از آن واحدها را خریداری کنم اما تلاش‌ها برای دریافت وام کم‌بهره بی‌نتیجه ماند.

محسن رمضانی افزود: هفت سال است که مستاجر هستم و هنوز نتوانسته‌ام پس‌انداز قابل توجهی داشته باشم تا بتوانم خانه‌ای بخرم.

وی گفت: فعلا به طرح اقدام ملی مسکن امید بسته‌ام اگرچه شنیده شده آنجا هم چند نوبت باید پول سنگینی پرداخت کنیم اما در شرایط فعلی بازار مسکن چاره‌ای جز این روش برای خانه‌دار شدن نداریم.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه همواره نگاه مردم به مسکن به عنوان سرمایه بوده است گفت: دیده می‌شود عده‌ای دائم دنبال خرید و فروش خانه یا زمین هستند چون معتقدند سود در زمین و ساختمان است.

مصطفی محمدی که از سال ۹۵ در شهر بیرجند مستاجر است افزود: تاکنون ۲ بار خانه عوض کرده‌ام و اکنون هم باید به درخواست صاحب ملک، خانه را خالی کنم اما با وجود نرخ اجاره‌بها پیدا کردن خانه مناسب سخت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای خرید خانه اقدام نمی‌کنید اظهار داشت: همه پس‌اندازی که در این چند سال توانستیم جمع کنیم، ۵۰ میلیون تومان است که حتی پول رهن یک خانه هم نمی‌شود چه برسد که بخواهیم خانه‌ای را بخریم.

مزایده‌ها و افزایش قیمت زمین

یک مشاور املاک در شهر بیرجند با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن در شهر هستیم گفت: اگرچه تصور بر این بود که بیماری کرونا باعث رکود بازار مسکن شود اما عکس این قضیه اتفاق افتاد و اجاره املاک و قیمت مسکن افزایش یافت.

احسان نجارباشی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا است اظهار داشت: برگزاری برخی مزایده‌ها باعث افزایش نجومی قیمت زمین‌ها در شهر بیرجند می‌شود.

وی گفت: اصل مزایده مورد اشکال نیست زیرا اگر برگزار نشود، مشکلات بیشتر خواهد بود ولی برگزاری مزایده برای یک یا پنج قطعه باعث سفته‌بازی شده زیرا همه متقاضی هستند و تلاش می‌کنند از هم سبقت بگیرند لذا شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

این فعال حوزه مسکن گفت: افرادی که معمولا در مزایده‌ها شرکت کرده و برنده می‌شوند، دلال هستند که قیمت را در بازار افزایش می‌دهند لذا این موضوع نفعی به حال مردم عادی ندارد.

وی واکاوی این موضوع را نیازمند یک بحث تخصصی دانست و اظهار امیدواری کرد که مدیران شهری و استانی درخصوص این مشکل به صورت جدی ورود پیدا کنند.

نجارباشی گفت: مسکن نیاز اساسی برای مردم است به خصوص زوجین جوان در این شرایط قیمت اجاره، دچار مشکل زیادی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آپارتمان‌های ۸۰ متری در شهر بیرجند تا ۵۵۰ میلیون تومان متقاضی دارد اظهار داشت: در برخی نقاط شهر حتی متری ۱۰ میلیون تومان هم آپارتمان‌ها فروش می‌رود.

مشاور املاک در بیرجند کاهش ساخت و سازها و کم شدن عرضه مسکن را در افزایش تقاضا و قیمت اثرگذار دانست و گفت: تمام مناطق شهر متقاضی مسکن وجود دارد ولی با توجه به قیمت‌ها خرید و فروش در منطقه ظفر و سپیده افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: در برخی نقاط هم که قیمت زمین بالاتر است خرید و فروش کمتر می‌شود و علت آن کم شدن فعالیت ساخت و ساز در این مناطق است.

نجارباشی با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در برخی نقاط شهر ادامه داد: در یک سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت را به طور متوسط شاهد بودیم.

وی گفت: اگر به همین روال پیش رود قطعا به یک بن بست در شهر خواهیم رسید که خرید ملک تدبیل به رویای دست نیافتنی شود.

لزوم هدف‌گذاری در قیمت مصالح ساختمانی

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند هم دلیل افزایش قیمت‌ها را مبتنی بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در همه انواع آن و حضور دلالان دانست و گفت: اگر در این زمینه هدف‌گذاری درستی انجام نشود این قیمت‌ها اوج بیشتری نیز خواهد گرفت.

علیرضا اربابی تأکید کرد: زمین در بیرجند زیاد بوده ولی قیمت‌های بالایی دارند و برای ساخت و ساز نیز قیمت مشارکت و هزینه‌ها و عوارض خیلی بالا است به همین دلیل خیلی از شرکت‌های ساخت و ساز از بیرجند به مشهد رفته‌اند چرا که آنجا هم قیمت زمین‌ها کمتر است هم در بخش عوارض و باقی هزینه‌ها یارانه و حمایت‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه راهکار برای کاهش قیمت‌ها زیاد داریم ولی کمتر به آنها توجه می‌شود گفت: زمین‌ها را نباید به مزایده بگذارند چرا که دلالان همواره این زمین‌ها را خریداری می‌کنند و به قیمت گزافی می‌فروشند.

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند افزود: باید زمین‌ها به مردم و زوج‌های جوانی که خانه‌دار نیستند واگذار شود تا خودشان خانه بسازند یا تدابیری اندیشیده شود تا افرادی در مزایده شرکت کنند که تاکنون زمینی خریداری نکرده‌اند اما دست‌های زیادی پشت پرده به دنبال منافع خود هستند.

وی بیان کرد: از آنجا که در استان خراسان جنوبی صنعت، کارخانه، تولید و اشتغال‌های بزرگ به تعداد زیاد نداریم همه به سمت بازار مسکن روی آورده‌اند به همین دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم.

اربابی اظهار داشت: بانک‌ها می‌توانند با ارائه وام‌های کم‌بهره در بخش تولید و اشتغال کمک کننده باشند.

اقدام ملی امیدی تازه در بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به افزایش میزان دستمزد کارگری در سال جدید، افزایش هزینه تولید و قیمت مواد اولیه، شاهد افزایش بیش از انتظار قیمت مصالح ساختمانی هستیم که منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است.

حسن علیزاده تصریح کرد: البته نوسانات بازار، دلال‌گری و بی‌اعتمادی مردم نسبت به ثبات بازار مسکن نیز منجر به خریدهای احساسی در این بازار شده که عاملی ثانویه در افزایش قیمت‌ها در این حوزه است.

وی با این وجود تامین زمین از سوی اداره کل راه  و شهرسازی خراسان جنوبی را یک راهکار مهار قیمت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر برای پنج هزار نفر در شهر بیرجند زمین تامین شده و مقدمات ساخت مسکن اقدام ملی در حال فراهم شدن است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج هزار متقاضی مسکن در شهر بیرجند طی ۲ سال آینده با تکمیل مسکن اقدام ملی صاحب خانه خواهند شد اظهار داشت: این اقدام تاثیر خوبی در مهار قیمت بازار مسکن خواهد داشت.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در بافت‌های فرسوده هم تسهیلات افزایش پیدا کرده اما استقبال از این بخش در استان ما کم بوده است.

علیزاده افزود: در طرح اقدام ملی متقاضیان پس از دریافت پیامک ۴۰ میلیون تومان واریز خواهند کرد و مابقی آورده هم در سه قسط دیگر از متقاضیان متناسب با قیمت روز مصالح دریافت خواهد شد.

وی تعیین تکلیف واحدهای خالی در شهر را یکی از راهکارهای مهار تقاضای بازار مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بحث مالیات بر خانه‌های خالی اعمال شود قطعا اینگونه واحدها وارد بازار و به متقاضیان عرضه می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه به مسکن نباید به عنوان یک کالای سرمایه‌ای باشد افزود: شاهد میل زیاد شهروندان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستیم که منجر به انباشت سرمایه‌های کلان در حوزه مسکن شده لذا بدیهی است افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به جمعیت فعلی شهر بیرجند برگزاری مزایده‌ها تاثیر چندانی بر قیمت مسکن ندارد گفت: البته نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان نظام نامه‌های خاص خود را دارند اما در راستای وظایف راه و شهرسازی علاوه بر تامین زمین طرح اقدام ملی در اراضی ۴۵۰ هکتاری بیرجند هم برای ۴۲ هزار نفر تامین زمین شده است که در بلندمدت می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار مسکن باشد.

علیزاده توصیه کرد: با توجه به اراضی که برای ساخت مسکن در شهر بیرجند دیده شده شهروندان برای صاحب خانه شدن به هر قیمت و مبلغی اقدام نکنند بلکه احتمال می‌رود با تحمل بیشتر وضعیت بازار بهتر شود.

نگاه‌ها به سمت مزایده‌های بنیاد مستضعفان

در حالی برای بحث افزایش قیمت زمین همواره نگاه‌ها به سمت مزایده‌های بنیاد مستضعفان است که رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان اخیرا در سفر به خراسان جنوبی گفت: در برخی استان‌ها تصور بر این است که به مزایده گذاشتن املاک بنیاد مستضعفان سبب گرانی ملک شده در حالی که سیاست‌های انقباضی عامل گرانی مسکن و ملک است.

سید صولت مرتضوی افزود: در مجموع عرضه و مزایده اموال و املاک باید قیمت‌شکن باشد اینکه چرا قیمت زمین و مسکن در استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی افزایش پیدا می‌کند بخشی به تبع افزایش قیمت در سطح کلان کشور است.

وی با اشاره به گرانی املاک شهر بیرجند بعد از چند سال ثبات قیمتی اظهار داشت: هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می‌شود مقداری سخت است چون وقتی چیزی ادعا می‌شود باید برای آن دلیل هم وجود داشته باشد.

رییس سازمان اموال و املاک بیان کرد: بدون شک در استان خراسان جنوبی قیمت اموال و املاک از متوسط رشد کشور بالاتر نیست که یکی از دلایل گرانی و افزایش قیمت می‌تواند سیاست‌های انقباضی باشد.

به گفته وی اموال و املاک مادامی که به مردم عرضه یا به مزایده گذاشته نشود، سبب افزایش تقاضا و از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۷۶۸ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

براساس آخرین آمار مجموع خانوار شهری و روستایی استان ۲۲۴ هزار خانوار بوده که از این تعداد ۱۲۹ هزار خانوار شهری و ۹۵ هزار خانوار روستایی هستند اما تعداد واحدهای مسکونی استان ۲۱۴ هزار واحد است.

 

 

 

 

 

شناسایی یک مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا

روز بدون کرونا در ۱۰ شهرستان خراسان‌جنوبی

تعداد مبتلایان قطعی به بیماری کرونا در خراسان جنوبی با شناسایی یک مورد جدید در ۲۴ساعت گذشته به ۶۳۳ نفر رسید.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون از ۴ هزار و ۷۶۸ آزمایش انجام شده، ۴ هزار و ۱۳۵ نفر تست شان منفی و ۶۳۳ نفر جواب تست شان مثبت شد.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۸۷ بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و یک نفر در بیمارستان‌ بستری است که حال عمومی این بیماران وخیم است.
وی با اشاره به شناسایی مورد جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ساعت گدشته از بین ۹۰ آزمایش انجام شده، گفت: نمونه مثبت امروز مورد مربوط به شهرستان بیرجند است.
مهدی زاده با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوت ناشی از ویروس کرونا در استان نداشتیم افزود: تعداد فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا در خراسان جنوبی همان ۴۵ نفر هستند.

 

 

 

۷ روستای نهبندان به شبکه های دیجیتال متصل شدند ۲
بیکی گفت: با راه اندازی یک ایستگاه دیجیتال در شهرستان نهبندان، هفت روستای این شهرستان با یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش فرستنده های تلویزیونی دیجیتال قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«مجید بیکی»، صبح امروز (۲۱ اردیبهشت) در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهبندان، اظهار کرد: هدف از تشکیل شورای فرهنگ عمومی سیاست گذاری، پایش و رصد فرهنگی در هر منطقه استانی و شهرستانی است که لازمه آن داشتن یک سند فرهنگی است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه بر اساس سند فرهنگی و واقعیت های هر جامعه می توان در حوزه سیاست گذاری اقدام کرد، گفت: تخصیص اعتبار برای راه اندازی ایستگاه های صدا و سیما در دستور کار کمیته برنامه ریزی و شورای فرهنگ عمومی است، چراکه صدا و سیما در اصلاح فرهنگ و ترویج فرهنگی خاص کمک کننده است.

بیکی تصریح کرد: یک ایستگاه دیجیتالی در شهرستان نهبندان راه اندازی و هفت روستا با یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش فرستنده های تلویزیونی دیجیتال قرار گرفتند، همچنین یک ایستگاه دیجیتالی دیگر بعد از عید فطر آماده افتتاح است.

وی افزود: همه دستگاه های دولتی در اشاعه فرهنگ دخیل هستند، لذا برای حل معضلات فرهنگی مردم باید با حضور در جامعه تصمصم گیری و راهکارهای مناسب را احصاء کرد.

فرماندار نهبندان گفت: فرهنگ زیر بنای توسعه است و باید فرهنگ رشد کند تا شاهد یک توسعه پایدار باشیم، لذا همه دستگاه ها باید فرهنگ را به عنوان یک مقوله مهم مد نظر داشته باشند.

 

 

 

 

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد:

امداد رسانی هلال احمر به ۳۵ حادثه در شهرستان سربیشه۲-۵

امداد رسانی هلال احمر به ۳۵ حادثه در شهرستان سربیشه

بیرجند -سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امداد رسانی نیروهای هلال احمر سربیشه به ۳۵ حادثه از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: به ۱۸۵ حادثه دیده خدمات ارائه شده است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور شناخته شده که علی رغم این وسعت، جمعیت کم استان باعث شده تا شهرستان‌های این خطه کویری با مسیرهایی طولانی به هم متصل شوند.

بنا بر گزارش‌ها و آمارها، طولانی و کویری بودن جاده‌های استان سالانه آبستن حوادث زیادی می‌شود و افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. بنا به گفته‌های مسئولان هم واژگونی‌ها و تصادفات رخ به رخ متهمین ردیف اول در این حوادث بوده که تحلیل این امر ریشه در شرایط نامساعد جاده‌ها دارد چراکه طولانی بودن مسیرها و کویری بودن جاده‌ها باعث خستگی رانندگان شده و از سویی کمبود استراحت گاه‌های بین راهی و یک بانده بودن برخی مسیرها حوادثی تلخ را می‌آفریند.

جاده سربیشه از جمله محورهایی بوده که حوادث زیادی را منجر می‌شود. بدون شک دو بانده کردن این محور می‌تواند مانع بروز اتفاقات ناگوار شود که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد در غیر این صورت باید همچنان شاهد ریخته شدن خون هم استانی‌ها باشیم. همچنین افزایش نظارت‌های پلیس و استراحتگاه‌های بین راهی در طول مسیر می‌تواند نمودار بروز تصادف جاده را در روند کاهشی قرار دهد.

محمد رضا رضایی، سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی صبح چهارشنبه در بازدید از پایگاه امداد و نجات درح بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیروهای هلال احمر در شهرستان سربیشه به ۳۵ حادثه امداد رسانی داشته‌اند.

وی افزود: ۱۸ مورد از این مأموریت‌ها در حوادث جاده‌ای، شش مورد سیل و آب‌گرفتگی، هشت مورد شهری و سه مورد کوهستان بوده است.

رضایی با بیان اینکه در این مأموریت‌ها به ۱۸۵ حادثه دیده امدادرسانی شده است، افزود: ۷۶ نفر از این افراد در حوادث جاده‌ای، ۹۷ نفر در حوادث سیل و آب‌گرفتگی، هشت نفر در حوادث شهری و سه مورد در حوادث کوهستان خدمات گرفته‌اند.

رضایی با بیان اینکه ۱۲۹ نیروی عملیاتی در قالب ۵۱ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته‌اند، افزود: همچنین ۵۰ دستگاه خودروی امدادی برای امدادرسانی‌ها به‌کارگیری شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: از مجموع حادثه دیدگان در حوادث جاده‌ای سربیشه، ۴۱ نفر مربوط به تصادفات رخ به رخ و ۳۵ نفر مربوط به واژگونی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این آمارها از عدم توجه رانندگان به شرایط جاده و رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی خبر می‌دهد که می‌طلبد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رضایی تاکید کرد: از رانندگان خواستاریم در مسیر جاده‌ها با رعایت نکات راهنمایی و رانندگی و عمل به توصیه‌های پلیس و نیروهای راهداری و امدادی از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کنند.

وی با اشاره به حادثه برخورد اتوبوس در فروردین ماه سال جاری بیان کرد: امید است با رعایت هرچه بیشتر رانندگان و افزایش نظارت‌های مسئولان در مسیر جاده‌ها شاهد بروز اینگونه حوادث دلخراش نباشیم.

رضایی ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه بیان کرد: سرعت عمل نیروهای امدادی در صحنه تصادف بسیار حائز اهمیت بوده که امدادگران این حادثه هم به خوبی ایفای نقش کردند.

گفتی است در پایان این بازدید با حضور امام جمعه، بخشدار و شهردار درح از امدادگران حادثه برخورد اتوبوس جاده سربیشه تقدیر شد.

بررسی نمودار جمعیتی خراسان جنوبی| رشد جمعیت روند نزولی دارد/ ۶۵ درصد مردم بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت جمعیت استان از سال ۹۵ تا ۹۸ روند نزولی داشته است گفت: ۶۵ درصد جمعیت استان بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند.

بررسی نمودار جمعیتی خراسان جنوبی| رشد جمعیت روند نزولی دارد/ 65 درصد مردم بین 15 تا 64 سال سن دارند

علیرضا مهراور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: علت نامگذاری ۳۰ اردیبهشت به نام روز ملی جمعیت، سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سی ام اردیبهشت سال ۱۳۹۳ بود که ایشان به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت در کشور تاکید کردند.

وی گفت: وضعیت جمعیت استان خراسان جنوبی از سال ۹۵ تا ۹۸ روند نزولی داشته و در این سالها شاهد کاهش ثبت ولادت در استان بودیم، به گونه‌ای که ثبت ولادت در استان در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن ۸ درصد کاهش یافت.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: در سرشماری سال ۹۰ یعنی در دوره سال ۸۵ تا ۹۰، نرخ باروری کشور ۱٫۸ فرزند به ازای هر مادر بوده است که این شاخص از سال ۹۱ تا ۹۵ به ۲٫۱ افزایش یافت.

مهراور بیان کرد: سال ۹۴ یک جهش جمعیتی در کشور داشتیم و ثبت ولادت در کشور به ۲٫۳ درصد رسید اما در سال ۹۵ به دلیل ساختار سنی جمعیت و کاهش جمعیت در معرض ازدواج و باروری، تعداد ولادت‌ها با شیب تندی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ موالد کشور بیش از ۱۲ درصد کاهش داشت افزود: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی حدود ۲٫۵ و بالاتر از میانگین کشوری است اینکه شاخص باروری کلی به تعداد فرزندی گفته می‌شود که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می‌آورد.

مهراور گفت: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی حدود ۲٫۵ و بالاتر از میانگین کشوری است بر اساس آخرین برآورد نرخ باروری کلی در استان، نرخ باروری در شهرستان درمیان ۳٫۴، قاین ۳٫۱، نهبندان و زیرکوه ۳، سربیشه ۲٫۹، طبس و بشرویه ۲٫۸، خوسف ۲٫۷ و بیرجند، فردوس و سرایان ۲٫۶ است.

وی بیان کرد: بر این اساس، بیشترین شاخص باروری طبق آخرین آمارها متعلق به شهرستان درمیان به میزان ۳٫۴ است و کمترین شاخص نرخ باروری کلی در خراسان جنوبی به شهرستان‌های بیرجند، فردوس و سرایان تعلق دارد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ باروری کلی در مرکز استان ۲٫۶ است افزود: بر اساس آخرین سرشماری حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور در فرصت پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی قرار دارد این فرصت در استان خراسان جنوبی حدود ۶۵ درصد است. پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن بیشترین میزان جمعیت در گروه سنی جوان و فعال قرار گرفته باشد.

مهراور افزود: ۶۵ درصد جمعیت استان ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند این گروه جمعیت فعال هستند و این فرصت تا سال ۱۴۱۵ ادامه دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کافی و بهینه داشته باشیم. شاخص باروری کل در استان بیشتر از میانگین کشوری است اما ولادت‌ها در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ درصد ۸ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: به دلیل ساختار جمعیت استان آمار فوت هم در سال گذشته ۶٫۲ دهم درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

 

 

۱۰ مصوبه سفر استاندار در بشرویه به طور کامل اجرا شد

۱۰ مصوبه سفر استاندار در بشرویه به طور کامل اجرا شد

فرماندار بشرویه گفت: از مجموع ۶۰ مصوبه سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان تاکنون ۲۵ مصوبه بیش از ۴۰ درصد، ۲۵ مصوبه بیش از ۵۰ درصد و ۱۰ مصوبه هم ۱۰۰ درصد اجرا شده است.

علی شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استاندار خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته به شهرستان بشرویه سفر کرد که ره‌آورد این سفر ۶۰ مصوبه بود.

وی با بیان اینکه مشکل زمین سالن ورزشی مجموعه آزادی بشرویه با همکاری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی حل شده است گفت: استانداردسازی سیستم گرمایش تمامی مدارس شهرستان یکی از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوی به شهرستان بود که این مصوبه با اعتبار یک میلیارد تومان به صورت کامل اجرایی شده است.

فرماندار بشرویه افزود: ساختمان بخشداری ارسک نیز به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی تکمیل و هفته دولت سال گذشته افتتاح شد همچنین از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان یک میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: همچنین مصوبه هشت هزار مترمربع عملیات آسفالت در روستاهای غنی‌آباد و اصفاک از محل اعتبارات قیر رایگان به صورت کامل اجرایی شده است.

شفیعی گفت: در روستای خدا آفرید مردم برای ساخت مسکن مشکل تامین زمین داشتند که الصاق زمین در طرح هادی روستا برای ساخت مسکن انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان بشرویه قطب تولید پسته در خراسان جنوبی است طرح پژوهشی محصول پسته با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تهیه شده است.

وی بیان کرد: تکمیل ساختمان اورژانس بیمارستان شفا بشرویه از دیگر مصوبات سفر استاندار به این شهرستان بود که این طرح با اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تکمیل شده است.

فرماندار بشرویه گفت: همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای نیگنان، بندان، عشق آباد و فتح آباد شهرستان بشرویه با اعتبار ۶ میلیارد تومان آغاز شده است.

وی از تعیین تکلیف سند مالکیت مجتمع دامداری رقه خبر داد و گفت: مرمت ۶ رشته قنات در روستاهای شهرستان با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار ۶۲۰ میلیون تومان نیز در حال انجام است.

شفیعی عنوان کرد: طرح آبخیزداری در حوزه آبریز جگرکوه، غنی آباد، فتح آباد و ارسک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی با اعتبار سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی آبرسانی به روستاهای خداآفرید، نگینان و سرند را از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی در بخش آب و فاضلاب روستایی ذکر کرد و گفت: آبرسانی پایدار به روستای سرند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام شده و آبرسانی به روستاهای نگینان و خداآفرید با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجرا است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد افزود: امسال ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل بیمارستان جدید شهرستان اختصاص یافته و عملیات اجرایی آن دوباره شروع شده است.

فرماندار بشرویه از اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان توسط استاندار خراسان جنوبی به شهرداری ارسک خبر داد و گفت: تامین آب و برق کمپ گردشگری کویر نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تکمیل مدرسه ۶ کلاسه ارسک، تکمیل سالن ورزشی غنی آباد، تکمیل سالن ورزشی چند منظوره مدرسه سالار صادقی، تکمیل مدرسه چهار کلاسه رقه و توسعه مدرسه غنی آباد از دیگر مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی در حوزه نوسازی مدارس است که عملیات اجرایی مدرسه ۶ کلاسه ارسک با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان و سالن ورزشی چند منظوره مدرسه سالار صادقی به اتمام رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی ششم و هفتم تیرماه سال گذشته در دهمین سفر شهرستانی خود به بشرویه سفر کرد.

سفرهای شهرستانی محمدصادق معتمدیان که سال ۹۷ و از ابتدای حضورش در استان آغاز شد، ضمن گفت و گوی بی‌واسطه با مردم و شناسایی نیازهای واقعی آنان موجب تحرک و پیشرفت محسوس فعالیت‌های عمرانی و اقدامات دستگاه‌های مختلف شده است.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند دارای ۲ بخش مرکزی و ارسک است.

 

 

 

 

خشکسالی گلوی خراسان جنوبی را می فشارد/۲۶ دشت در وضعیت بحرانی

خشکسالی گلوی خراسان جنوبی را می فشارد/۲۶ دشت در وضعیت بحرانی

بیرجند-علی رغم بارندگی های قابل توجه در سال آبی جاری و به دنبال آن به وجود آمدن تفکر ترسالی اما ۹۲درصد پهنه خراسان جنوبی همچنان درگیر خشکسالی است و وضعیت ۲۶ دشت استان بحرانی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: باران‌های بهار ۹۹ در پهنه گسترده خراسان‌جنوبی هم طراوت و سرسبزی را به مردم دیار خاوران هدیه کرد و هم امید سالی پررونق و پر از برکت را به کشاورزان هدیه داد.

بسیاری از سدهای و سازه‌های خراسان‌جنوبی آبگیری شدند و سطح آب‌های زیرزمینی تا حدی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد و این مسئله باعث شد بسیاری از مردم تصور کنند که دوران خشکسالی تمام شده و می‌توانند بدون توجه به بایدها و نبایدهای زندگی در یک اقلیم خشک کشاورزی کنند.

این در حالی است که کارشناسان و صاحب نظران علی‌رغم امیدواری به بارندگی‌های اخیر برای رونق کشاورزی و بهبود وضعیت منابع آبی نظر دیگری درباره گذر از دوران خشکسالی در خراسان‌جنوبی دارند.

علیرضا خندان‌رو، مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند که طی دو سال گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی در خراسان‌جنوبی داشتیم ولی نباید تأثیر خشکسالی ۱۸-۱۹ ساله را بر وضعیت اقلیمی فراموش کنیم.

۹۲ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت تأثیر خشکسالی است

وی بیان‌کرد: علی‌رغم بارندگی‌های اخیر تنها هشت درصد مساحت خراسان‌جنوبی به شرایط نرمال برگشته و هنوز ۹۲ درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: هفت درصد مساحت خراسان‌جنوبی دارای خشکسالی بسیار شدید، ۳۰ درصد دارای خشکسالی شدید، ۴۱ درصد دارای خشکسالی متوسط و ۱۴ درصد مساحت استان دارای خشکسالی خفیف است.

خندان رو در زمینه میزان بارندگی‌ها در بهار سال جاری بیان‌کرد: در اولین فصل بهار که بیشترین بارندگی‌های بهاری را داشتیم میزان بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تا تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه، میزان بارندگی‌ها در فصل زراعی جاری ۱۴۹.۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۳ درصد افزایش داشته است.

خشکسالی ۱۸ ساله با بارندگی دو سال اخیر از بین نمی‌رود

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خشکسالی ۱۸ ساله با بارندگی‌های یکی – دو ساله از بین نمی‌رود، افزود: حدأقل یک دوره ۸- ۹ ساله بارندگی مطلوب لازم است تا تأثیر خشکسالی‌های گذشته تا حدی جبران شود.

خندان رو گفت: بارندگی‌های فعلی برای کشاورزی و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی مطلوب ارزیابی می‌شود ولی تأثیرات عمیق خشکسالی به این زودی از بین نمی‌رود.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی نیز درباره این موضوع به خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال جاری سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی ۱۰۰ درصد آبگیری شده است که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی، سنگی ملاتی، گابیون در استان احداث شده است، بیان کرد: ظرفیت و حجم مخازن این سازه‌ها را بیش از ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار متر مکعب است، که در بارندگی‌های امسال تقریباً تمام این ظرفیت آبگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه البته این نکته به معنا رها شدن از خشکسالی‌های دو دهه اخیر در خراسان‌جنوبی نیست، گفت: نمی‌توان به آبگیری سازه‌ها برای رفع خشکسالی استدلال کرد چرا که هنوز بسیاری از نقاط استان نیاز به احداث سازه دارند که هنوز این امکان فراهم نشده است.

نصرآبادی یادآور شد: ما با یک خشکسالی ۱۸ ساله رو به رو هستیم و با بارندگی‌های یکی – دو ساله اثرات آن رفع نمی‌شود.

هشت دشت خراسان‌جنوبی وضعیت ممنوعه بحرانی دارند

حسین امامی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهر اظهار کرد: از ۳۵ دشت در حوزه فعالیت شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی ۸ دشت استان دارای وضعیت ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت بحرانی و تعداد ۹ دشت نیز آزاد است.

وی با اشاره به جبران بخشی از کسری مخازن آبی در دشت‌های خراسان‌جنوبی، بیان‌کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان از جمله نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های غیر مجاز، فعال نمودن گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آبی کسری مخازن از ۱۸۵ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۱۱۳ میلیون مترمکعب در سال‌جاری کاهش یافته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأثیر مثبت بارندگی‌ها بر منابع آب‌های زیرزمینی در دراز مدت مشخص خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه در زمان بارندگی چاه‌های کشاورزی خاموش بوده و استحصالی از منابع آب زیرزمینی انجام نمی‌شود، بارندگی‌ها تأثیر غیر مستقیم و مثبتی بر مخازن زیرزمینی دارند.

۵۹ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی خالی است

امامی با بیان اینکه ۴۱.۷۴ درصد از مخازن سدهای استان آب ذخیره دارند، یادآور شد: حجم فعلی مخازن سدهای استان در حال حاضر ۲۷.۸ میلیون متر مکعب است که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۲۲.۴ میلیون متر مکعب بوده است.

محمد حسن غلامی، مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه در شرایط خشکسالی یکی از بهترین راهکارها در حوزه کشاورزی استفاده از سیستم آبیاری نوین است، گفت: از ابتدای فروردین سال ۹۸ تا تاریخ نهم اسفند سال گذشته چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی مجهز به سیستم آبیاری نوین شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی شهرستان‌های زیرکوه، سربیشه و قاین بیشترین سهم را از تجهیز مزارع و باغات به سیستم آبیاری نوین در سال گذشته داشته‌اند.

غلامی ادامه‌داد: کل اعتبار در نظر گفته شده برای سال ۹۸ در راستای تجهیز مزارع و باغات خراسان‌جنوبی به سیستم آبیاری نوین ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی یادآور شد: همچنین هشت هزار و ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین نیز در خراسان‌جنوبی در دست اجرا است.

به نظر می‌رسد باید شادی باران‌های بهاری اخیر را با هوشمندی نسبت به اینکه اثرات خشکسالی هنوز همراه ما است، تکمیل کنیم.

اقداماتی چون استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشاورزی، پیشگیری از برداشت غیرمجاز از چاه‌ها و تأکید بر استفاده بهینه از منابع آبی در شرایط خشکسالی و حتی پس از آن همچنان مورد تأکید است و نباید با بارندگی‌های یکی دو سال اخیر به فراموشی سپرده شود.

مردمان کویر به واسطه قناعت طبع راه درست از منابع در دسترس و نعمت‌های الهی را به خوبی بلدند و می‌دانند که از همین باران‌های بهاری چگونه باید نهایت استفاده را برای سیراب کردن دشت‌های تفتیده کویر کرد تا در تابستان از باغات این دیار ثمرات بی بدیل چید.

فراموش نکنیم، کویر هنوز تشنه است.

پیش بینی بارش رگباری در خراسان جنوبی/۲

پیش بینی بارش رگباری در خراسان جنوبی

 کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به همدیدی و آینده‌نگری نقشه‌های پیش یابی هواشناسی  آسمان استان ابری است و گاهی وزش تندباد و در برخی نقاط رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

فاطمه زارعی افزود: با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها در مناطق محدودی از شمال استان احتمال وقوع روان آب دور از انتظار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

‌سرطان خون در خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت‌

رئیس بیمارستان ایرانمهر گفت: سرطان‌های خون و پرستات در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۵۰ درصدی داشته و سرطان گوارش و پستان به ترتیب در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۲۰ و ۱۵ درصدی داشته است.

‌سرطان خون در خراسان جنوبی 50 درصد افزایش یافت‌

سیدمحمود حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند‌ اظهار داشت: تعداد مراجعه کنندگان سرطان خون و پروستات سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به افزایش پنج درصدی بیماران سرطانی سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن از مراجعه ۶۷۴ نفر برای درمان سرطان به این مرکز درمانی خبر داد و گفت: سال ۹۷ نیز ۶۵۴ نفر برای درمان مراجعه کردند.

رئیس بیمارستان ایرانمهر افزود: بیشترین آمار ابتلا مربوط به گروه سنی بالای ۴۴ سال است و درصد ابتلای بانوان به سرطان‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از آقایان است.

حسینی سرطان پستان، پروستات، خون و گوارش شامل روده، معده و مری را از عمده سرطان‌های شایع در استان برشمرد و افزود: سرطان‌های پروستات و خون در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۵۰ درصدی داشته است. همچنین سرطان گوارش و پستان به ترتیب در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۲۰ و ۱۵ درصدی داشته است.

وی بیشترین تعداد مراجعان مربوط به بیرجند، قاین، سرایان و سربیشه دانست و بیان کرد: مجمع خیرین سلامت در خراسان جنوبی ۲۶ پروژه به مساحت ۱۶هزار مترمربع را با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی در دست اجرا دارد که هزینه اجرای این پروژه‌ها حدود ۴۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس بیمارستان ایرانمهرافزود: از این تعداد هفت پروژه در شهرستان بیرجند، چهار پروژه در شهرستان درمیان، سه مورد در شهرستان‌های قاینات و زیرکوه، شهرستان‌های سربیشه و سرایان هر کدام یک مورد، شهرستان‌های فردوس و خوسف هر کدام سه پروژه و شهرستان‌های نهبندان و طبس هر کدام ۲ پروژه در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: احداث ۱۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیش از پنج پایگاه سلامت، یک مرکز آموزش بهورزی (بزرگترین پروژه)، سه پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای و شهری و خانه بهداشت از جمله این پروژه‌ها است از این تعداد بیش از هفت پروژه آماده بهره‌برداری است همچنین بیش از ۱۲ پروژه تا پایان سال جاری با کمک خیرین و تامین تجهیزات مورد نیاز به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممنوعیت نگهداری خودرو صفر کیلومتر در پارکینگ‌های خراسان جنوبی

ممنوعیت نگهداری خودرو صفر کیلومتر در پارکینگ‌های خراسان جنوبی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: نگهداری هر گونه خودرو صفر کیلومتر و بدون پلاک در تمامی پارکینگ‌های عمومی و خصوصی استان ممنوع و از مصادیق احتکار است.

علی تهوری با اشاره به ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: براساس این ابلاغ، نگهداری خودرو صفر کیلومتر بدون پلاک در تمامی پارکینگ‌های عمومی و خصوصی ممنوع شده است و با متخلفان در این خصوص برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در این راستا تمامی مسوولان پارکینگ‌ها موظفند وضعیت خودروهای صفر کیلومتر موجود در پارکینگ را مشخص کنند و به صاحبان آن تحویل دهند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین نمایندگی‌های خودرو از نگهداری خودروها منع شده‌اند و موظف به تحویل خودرو با پلاک به صاحب خودرو هستند.

وی از تشدید بازرسی‌ها با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی خبر داد و افزود: بازرسان این سازمان در این ایام طی گشت‌های مشترک با پلیس آگاهی و سازمان اطلاعات سپاه خراسان جنوبی ضمن بازرسی از برخی نمایندگی‌های خودرو و انبارهای مربوطه تذکرات لازم را به مدیران نمایندگی‌های خودرو داده‌اند.

تهوری بیان کرد: مردم شریف استان در صورت مشاهده نگهداری خودرو صفر کیلومتر بدون پلاک در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی مراتب را به ستاد خبری ۱۲۴ بازرسی اعلام کنند.

 

 

 

 

اهدای ۳۱۶ تخته پتو به سیل زدگان خراسان جنوبی

۳۱۶ تخته پتو ازمحل اجرای نیت موقوفه یزدی به سیل زدگان خراسان جنوبی اهدا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: این تعداد پتو به ارزش حدود ۷۰ میلیون تومان از محل موقوفه رستم بخت‌مند یزد برای کمک به سیل‌زدگان استان ارسال شد.

حجت الاسلام بخشی‌پور افزود: این موقوفه مربوط به استان یزد و نیت آن کمک به سیل‌زدگان خراسان جنوبی است .

وی گفت: این پتو‌ها در شهرستان‌های سیل‌زده نهبندان، سربیشه، زیرکوه، سرایان و فردوس توزیع شد.

 

جان باختن راکب موتورسیکلت در نهبندان

راکب موتورسیکلت در تصادف با تریلر در محور بیرجند – نهبندان جان باخت.

 جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۱۰:۲۸ امروز در اثر برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با تریلر در کیلومتر ۸۰ محور بیرجند – نهبندان، سه راهی روستای سهل آباد، راکب موتور در دم جان باخت.

سرهنگ توفیقی نیا عدم رعایت حق تقدم از سوی متوفی را علت این حادثه اعلام کرد.