نقشه راه جهش تولید در خراسان جنوبی/ تعهد ۳ هزار میلیاردی وزارت صمت برای سرمایه گذاری

در سالی که مزین به «جهش تولید» است باید اقدامات طوری رقم بخورد که شاهد یک جهش باشیم، لذا برای تکمیل رونق تولید در خراسان جنوبی، یک نقشه راه برای جهش تولید با همکاری وزارت صمت برای استان خراسان جنوبی پیش بینی شده است.

یکی از راه کارهای قوی شدن کشور، «تقویت بنیه اقتصادی» است که در صورت تولید بیشتر و حمایت از کالای ایرانی محقق می شود، جهش تولید در واقع تکمیل کننده رونق تولید است، لذا برای تحقق شعار سال باید اقدامات و فعالیت اقتصدی سال گذشته تکمیل و به صورت مستمر تداوم داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در روز نخست عید باستانی نوروز فرمودند: سال ۹۸ را ما به‌ عنوان سال «رونق تولید» معرّفی کردیم و من به ملّت عزیز ایران عرض می‌کنم از این شعار استقبال شد، در عمل؛ حالا در آغازِ کار، صاحب‌نظران استقبال کردند، گفتند تولید نقطه اصلی است امّا در عمل هم استقبال شد. طبق گزارش‌های موثّقی که در اختیار بنده هست، تولید کشور حرکتی پیدا کرد؛ برخی از کارخانه‌هایی که راکد شده بودند و تعطیل شده بودند، به کار برگشتند؛ بعضی که زیر ظرفیّت کار می‌کردند، ظرفیّت خوبی پیدا کردند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان شدند؛ دستگاه‌های مختلف تلاش کردند و کار کردند، تولید حرکتی پیدا کرد، یک کاری انجام گرفت. سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاءالله جهش پیدا کند.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی با صدور ۳۵ پروانه بهره برداری در خراسان جنوبی

«داوود شهرکی» رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه تولید با بهره برداری بیش از ۳۵ پروانه صنعتی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: با همراهی دستگاه ها و استاندار خراسان جنوبی اتفاقات خوبی در سال رونق تولید افتاد.

شهرکی گفت: ظرفیت خوبی در معادن اتفاق افتاد و بالغ بر ۲۰ میلیون تن ذخایر کشف شده جدید داریم، یکی از سیاستهای سازمان صمت در طی چند سال گذشته، شناسایی ظرفیت های استان و سرمایه گذاری به تناسب ظرفیت ها بود که این اتفاق در استان در حوزه معدن افتاد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد مساحت استان به لحاظ ظرفیت های معدنی تعیین تکلیف شده است و سازمان صمت، متناسب با ذخایر کشف شده در خصوص خام فروشی مواد معدنی ورود کرده و طرح های خوبی را شروع کرده ایم.

راه اندازی کارخانه فولاد طی دو ماه آینده

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی افزود: کارخانه طلایی با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و کارخانه فراوری منیزیم با ۵۰ میلیارد تومان و در حوزه زغال از طرح هایی هستند که برای افزایش استخراج در استان آغاز به کار می کنند تا ظرفیت استخراج را به یک میلیون تن افزایش یابد.

وی از افتتاح کارخانه سیلیکس در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کارخانه چدن در حال افتتاح و کارخانه فولاد نیز با تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شده که در دوماه آینده فاز نخست آن افتتاح می شود.

۱۰۰ میلیون دلار تجارت مرزی در خراسان جنوبی انجام شد

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه معادن سرایان، چند پروژه فرآوری به بهره برداری رسید و مجموعا اتفاقات خوبی رقم خورد، چراکه تاکنون۴۲ معدن به بهره برداری رسیده است.

شهرکی بیان کرد: ظرفیت استخراج ۴۲ معدن به بیش از ۱۷ میلیون تن در سال را افزایش داده ایم و در حوزه تجارت از ظرفیت مرز به خوبی استفاده شد.

وی ادامه داد: در تامین اقلام مورد نیاز کشور و کشور همسایه از ظرفیت مرزی استان استفاده شده است و بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت صورت گرفت که بخشی پیش بینی بیشتر از این بود که به دلیل محدودیت های تحریم محقق نمی شود، چراکه جلوی صادرات گرفته شد.

جریمه هفت و نیم میلیارد تومان اصناف در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی از پیش بینی ۲۰۰ میلیون دلار صادرات خبر داد و گفت: این رقم به دلیل سخت گیری های شرایط تحریم محقق نشد ولی نیازمندی کشور و استان تامین شد و زیرساخت های مرز نیز ساماندهی شد.

شهرکی بیان کرد: در حوزه نظارت بر بازار بالغ بر هفت و نیم میلیارد تومان جرایم متخلفین داشته ایم ولی بخش محدودی از واحدها صنفی متخلف هستند و بیشتر واحدها اخلاق تجارت را بلدند ولی سازمان در ایام مختلف به دلیل رفاه مردم، نظارت ها را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا یک هزار و ۲۰۰ پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد که نشان دهنده عملکرد عملیاتی سازمان صمت است، نظارت ها ایده آل نیست ولی سعی شده است که با رفع کمبود ها اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

نقشه راه خراسان جنوبی در سال جهش تولید/ تعهد سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط وزارت صمت در استان

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در خصوص نامگذاری سال به عنوان جهش تولید، گفت: در سالی که مزین به جهش تولید است باید اقدامات طوری رقم بخورد که شاهد یک جهش باشیم، لذا یک اتفاق خوب که در سال قبل رقم زدیم که جای تشکر از استاندارد دارد، تعیین یک نقشه راهی راه بود که با وزارت صنعت و معدن برای استان پیش بینی شده است.

شهرکی گفت: در این راستا بیش از سه هزار میلیارد تومان تعهد وزارت صمت برای سرمایه گذری در استان خراسان جنوبی در حوزه های مختلف صنعت، معدن، زیرساخت ها و توسعه صنعت فرش و تجارت داریم که رقم سرمایه گذاری خوب است.

وی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از دو هزار میلیارد تن سرمایه گذاری تا پایان سال محقق شود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: این نقشه راه در سفرهای مسئولین حوزه صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی ترسیم شد، که چندین توافق نامه را با وزارت نیرو و صمت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضاء کرده ایم؛ در این راستا سه هزار میلیارد سرمایه گذاری را رقم زده ایم که مسئولیت سازمان صمت را برای پیگیری در سال ۹۹ را دو چندان می کند.

شهرکی افزود: بخشی از این اقدامات اجرایی شده و در خصوص اکتشاف، ۳۵ میلیارد تومان تعهد وزارت صمت برای تکمیل اکتشاف در استان و شناسایی ذخایر جدید برای سرمایه گذاری است.

وی بیان کرد: در حوزه زیرساخت ها، تعهد وزارت ۹۰ میلیارد تومان و در حوزه برق رسانی به مناطق مستعد معدنی مانند شاهکوه، معادن زغالی طبس، شهرستان بشرویه و معادن طلا است و برای احداث کارخانه طلا در حوزه منطقه هیرد در جنوب استان ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که پیشرفت ۳۰ درصدی را دارد.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه زغال، ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مشترک در قالب فاینانس کشور چین و ایران در استان اتفاق می افتد که افزایش ظرفیت زغال را در استان خواهیم داشت.

شهرکی با بیان اینکه تزریق فولاد در حال انجام است، مطرح کرد: دو طرح صنعتی دیگر (فرو سیلیکس و طرح آهک صنعتی) توسط شرکت ایمیدرو در حال مطالعه و تعهد است، در این راستا ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: در حوزه تفاهم نامه های شرکت گسترش صنایع ایمیدرو تعهد ۵۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سه طرح صنعتی داریم که قبل سال مصوبه هیئت دولت گرفته و فراخوان تعیین سرمایه گذار انجام شد، لذا اگر سرمایه گذاری در این فراخوان شرکت نکند بر اساس تعهد وزارت، این طرح ها توسط سازمان گسترش، عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با سازمان زمین شناسی تعهدی با ۱۰ میلیارد تومان در تکمیل اکتشاف و در شرکت سرمایه گذاری وابسته به تامین اجتماعی سرمایه گذاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در طرح توسعه زغال و در حوزه فرآوری خاک های صنعتی، یک طرح دیگر داریم که با ستاد اجرایی فرمان امام تعهد سرمایه گذاری به صورت مشترک به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی داریم.

سالی ۳۰ میلیارد تومان صرف زیرساخت های معادن خواهد شد

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: برخی از ظرفیت ها را در حوزه توسعه کویر داریم که امسال به بهره برداری خواهد رسید در صنعت نساجی یک کارخانه ریسندگی و بافندگی در طبس و فردوس انجام می شود.

شهرکی بیان کرد: در توافقی که با وزات نیرو داشته ایم که در سفر وزیر نیرو به استان با همکاری استاندار رقم خورد، وزارت نیرو متعهد شده، سالی ۳۰ میلیارد تومان ظرف مدت سه سال را صرف زیرساخت معادن استان کند و در قبال آن، ما در تامین زغال نیروگاه حرارتی طبس به وزارت نیرو کمک کنیم که هر دو این تصمیمات بُرد خراسان جنوبی است.

وی افزود: در خصوص تامین زیرساخت ها، از ظرفیت استان استفاده شد و مشابه این مورد تاکنون در کشور نداشته ایم.

روزانه ۱۵ هزار محلول ضد عفونی کننده دست در خراسان جنوبی توزیع می شود

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به نقشه راه استان در سال جهش تولید گفت: در سال جهش تولید، شناسایی ظرفیت های تولید در بخش کلان و در حوزه صنایع، صنایعی که قابلیت توسعه دارند، شناسایی و از محل تسهیلات کمک خواهند شد.

شهرکی مطرح کرد: در سال قبل بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی پرداخت شده است و امسال نیز صنایع تعطیل را به ظرفیت تولید خواهیم رساند.

وی گفت: مناسب با شرایط کشور در ایام کرونایی سه واحد تولیدی محصولات مورد نیاز مردم را در این شرایط تامین کرده ام و برخی کارخانه ها تغییر خط داشته اند و روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار اسپری محلول ضد عفونی کننده دست توزیع می شود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: نیازهای بهداشت و درمان با توجه به اولویت ها، تامین شد، تقاضای بیش از حد سبب شد که کارخانه ها، خط تولید خود را بیشتر کنند و ماهم اجازه لطمه به ظرفیت تولید را ندادیم، لذا از ظرفیت واردات برای برای تامین نیاز دانشگاه علوم پزشکی استفاده شد.

شهرکی با بیان اینکه هنوز در خصوص اقلام بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا کمبود داریم، گفت: باید در این خصوص سرمایه گذاری بیشنتری داشته باشیم، لذا در سال ۹۹ با همراهی مردم و تحمل مردم، شرایط بهتری را رقم خواهیم زد تا رضایت مردم را به دست بیاوریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*