دستیار وزیر در اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت عنوان کرد: به سمت گردشگری حرفه ای برویم

امروز خراسان جنوبی_قاسمی / دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا با بیان اینکه گردشگری بیابان از مهمترین نوع گردشگری می باشد که مورد توجه قرار گرفته و روبه افزایش است، گفت: امیدواریم در گردشگری بیابان گردشگران اتفاقی را به گردشگران حرفه ای تبدیل کنیم. موسوی روز گذشته در اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت، فرصت های بومی و بین المللی افزود: باید توجه گردشگران حرفه ای را به لوت جلب کنیم، چرا که اگر بیابان لوت مورد توجه قرار گیرد آثار اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت. وی با بیان اینکه اقتصاد توریسم بیابان در حال شکوفایی و گسترش است، عنوان کرد: گردشگری بیابان به دو دلیل زیبایی منحصر به فرد و بازگشت به خویشتن مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. به گفته وی گردشگری بیابان توجه به محیط زیست و حفاظت آن را افزایش می‌دهد و اگر بیابان لوت مورد توجه قرار گیرد منافع اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت که روستاها نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و موجب تحول در زندگی حاشیه‌نشینان شهری بیابان می‌شود.
کم توجهی به گردشگری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با بیان اینکه ارزش افزوده حاصل از گردشگری قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست، گفت: اما در ایران به این صنعت کم توجهی می شود. شافعی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری توسعه همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه باید بر روی صنعت گردشگری توجه ویژه داشته باشند، افزود: ایران جزو ارزان‌ترین کشورها در بخش گردشگری است و به همین دلیل تمایل گردشگران به کشور ما جلب شده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه عدم تعادل و توازن سیاست‌های ارزی و تجاری فرصت‌های گردشگری را از ایران گرفته است، گفت: اول باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم. شافعی تصریح کرد: با وجود اینکه از نظر گردشگری و جاذبه های آن جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم اما سهم ما از ارزش افزوده آن خیلی پایین است.
با تحولات جهانی حرکت نمی کنیم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به جاذبه های بیابان لوت اشاره کرد و گفت: ما بهترین ظرفیت ها را داریم اما مشکل اساسی ما این است که همراه با تحول جهانی حرکت نمی‌کنیم و باید برنامه ریزی های دولت و کشور و استان ها بر اساس تحولات جهانی باشد. شافعی خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی همایش بین‌المللی گردشگری بیابانی لوت شد و بیان کرد: استان‌های سیستان بلوچستان، کرمان، یزد و خراسان جنوبی کار مشترک جهانی را باید برای بیابان لوت انجام دهند. وی خواست همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت سالانه به جای دو سالانه برگزار شود و گفت: ایران نایب رئیس جاده ابریشم، دارای اتاق اسلامی و سازمان اکو بوده که اگر این امر به دبیرخانه همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت متصل شود، تحولی عظیم را شاهد خواهیم بود. به گفته وی خراسان جنوبی به لحاظ فضای کسب و کار، نیروی انسانی و امنیت برای کار اقتصادی، استانی بارز است که باید مورد توجه قرار گیرد.
گردشگری موتور محرکه اقتصاد
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران هم در این همایش با بیان اینکه گردشگری موتور محرکه اقتصاد است، گفت: برای صیانت از جاذبه های گردشگری و بیابان قوانین حاکمیتی برای میراث فرهنگی و محیط زیست وجود دارد و این نشان دهنده اهمیت آن می باشد. کریمی عرضه و معرفی میراث فرهنگی به نسل آینده را از دیگر رسالت‌های این سازمان دانست و افزود: اگر ساز و کاری تعاملی مابین میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها برقرار شود می‌توانیم تهدیدهای بیابان لوت را به فرصت تبدیل کنیم. به گفته وی این موضوع نیازمند اجرای پژوهش و مطالعه است که همکاری دانشگاه‌ها را می طلبد.
باید ظرفیت های استان معرفی شود
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی می باشد، گفت: خراسان جنوبی دارای پتانسیل‌های بالقوه ای بوده که ناشناخته مانده است. نظر افضلی با تأکید بر اینکه باید هر چه بیشتر به جاذبه‌های گردشگری استان توجه شود، عنوان کرد: شناساندن ظرفیت‌های خراسان جنوبی و بناهای تاریخی نقش مهمی در جذب گردشگر دارد. وی بیان کرد: بیابان لوت در زمانی تهدید بود و اکنون فرصت است که باید به این فرصت به خوبی توجه شود. به گفته وی استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد باید به صورت یکپارچه به بیابان لوت توجه کنند. وی از وجود ۱۶۹ آسباد منحصر به فرد در ۱۹ نقطه نهبندان خبر داد و افزود: برگزاری اینگونه همایش‌ها نقش مهمی در معرفی بیابان لوت به گردشگران و سرمایه گذاران دارد.
نگاهداشت بیابان لوت در فهرست جهانی مهم است
رئیس همایش و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم در این همایش با اشاره به اینکه امسال سومین سالی است که بیابان لوت ثبت فهرست جهانی شده است، عنوان کرد: تلاش ما باید بر این باشد که این جاذبه جهانی تداوم داشته باشد و تمام شاخص ها را رعایت کنیم. مجیدی با بیان اینکه گردشگری بر تمام حوزه ها به ویژه اشتغال تأثیرگذار است، تأکید کرد: باید زیرساخت های گردشگری فراهم شود. به گفته وی با توسعه گردشگری دیگر گزینه ها و حوزه ها از جمله مسائل فرهنگی و معرفی مشاهیر و مفاخر را خواهیم داشت. وی خاطر نشان کرد: پژوهشگران باید رشد شاخص های کویر و افزایش زمینه های گردشگری این جاذبه جهانی را به خوبی نگاهداشت کنند و مسئولان هم به این نکته توجه خاصی داشته باشند. وی از گردشگری به عنوان تحریم شکن یاد کرد و گفت: این صنعت می تواند ارز مورد نیاز سایر بخش های ضروری کشور را تامین کند.
نعمت بیابان لوت؛ رونق اقتصادی استان
رئیس دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه اگر از فضای سبز خوبی برخوردار نیستیم ولی از نعمت بیابان لوت بهره مند هستیم، گفت: امیدواریم در همایش بین المللی کویر لوت توجه ویژه مسئولان داخلی و خارجی استان به نکاتی جلب شود که باعث رونق اقتصادی خراسان جنوبی شود. دکتر خامسان افزود: دو رکن اصلی آموزش عالی و گردشگری در خراسان جنوبی می تواند باعث رونق اقتصادی و ثبات جمعیتی شود. به گفته وی نکته مهم همایش همکاری بخش دولتی و خصوصی با هم می باشد که باعث می شود با توجه به بخش های مختلف رونق قابل توجهی را در تمام حوزه ها داشته باشیم.
بازشناسی ظرفیت های استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این همایش عنوان کرد: بخشی از قدیمی ترین تمدن های ایران در حاشیه بیابان ها شکل گرفته است لذا این امر گواه نقش تمدن ساز بیابان می باشد. رمضانی با اشاره به ثبت بیابان لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو، گفت: اولین همایش گردشگری بیابان لوت در استان خراسان جنوبی برای بازشناسی ظرفیت ها و آسیب های کویر در حال برگزاری است. وی افزود: امیدواریم برگزاری این همایش موجب توسعه همه جانبه گردشگری بیابان لوت شود و دغدغه ما این است که ظرفیت های بیابان لوت معرفی و بازشناسی شود.
ارسال ۱۳۵ مقاله به همایش
محمد اسکندری دبیر همایش بین‌المللی بیابان لوت نیز در این نشست گفت: برای این همایش ۱۳۵مقاله از کشورهای مختلفی چون ترکیه، انگلیس و استرالیا و داخل کشور ارسال شده است. گفتنی است در این همایش پنل ها از اهمیت بالایی برخوردار بود که تمام ظرفیت های کویر لوت ارائه شد و انتظار می رفت مسئولان در این پنل ها حضور داشته باشند چرا که راه حل های استفاده از ظرفیت های مختلف بیابان لوت بیان می شد و باید مسئولان اجرایی برای عملی کردن این تحقیقات تلاش کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*