افزایش نرخ خرما و تلخی کام روزه داران

قیمت خرما به عنوان یکی از کالاهای پرمصرف ماه مبارک رمضان در این روزها دستخوش افزایش و تفاوت چشمگیر شده است تا جایی که بر اساس نوع و کیفیت شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی این کالای پرمصرف هستیم که گلایه مردم را به دنبال داشته است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: بر اساس آمارها، ایران در حدود ۲۱ درصد تولید خرمای جهان را در اختیار دارد و از نظر سطح زیرکشت در تولید خرما، مقام نخست جهان را دارد، اما در تولید آن پس از مصر در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

هر ساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شاهد افزایش تقاضای برخی اقلام این ماه مانند خرما، زولبیا و بامیه و…. هستیم که این افزایش قیمت ها باعث نگرانی مردم در تامین مایحتاج ضروری در این ماه می شود.

البته در چندماه گذشته، شاهد فزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم در فصول مختلف سال بوده ایم که این نوسان قیمت ها باعث نگرانی مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه شده است.

قیمت خرما و زولبیا و بامیه به عنوان یکی از کالاهای پر مصرف ماه مبارک رمضان در این روزها دستخوش افزایش و تفاوت چشمگیر شده است تا جایی که بر اساس نوع و کیفیت شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی این کالای پرمصرف هستیم که به نوعی نظارت ها را زیر سوال می برد.

افزایش چشمگیر قیمت، کمبود کالا و… ما را بر آن داشت تا سری به مردم سطح شهر بیرجند بزنیم.

خیابان ۱۷ شهریور

خانمی که در حال خرید خرما است درخصوص افزایش قیمت این کالای پر مصرف ماه مبارک رمضان می گوید: با افزایش و نوسان قیمت برخی اقلام مورد نیاز خانواده مانند گوشت سفید و قرمز، خرما را جایگزین سبد غذایی خانواده ام کردم که متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون خرما نیز طی چند مرحله افزایش قیمت داشته و براساس نوع و کیفیت به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.

یوسفی با بیان این که اکثر مواقع خرید کالاهای اساسی مورد نیازش را از کلی فروش های این منطقه تامین می‌کند، ادامه می‌دهد: با توجه به نبود ثبات قیمت و افزایش قیمت خرما مجبور به حذف این محصول از سبد غذایی خواهیم شد.

به گفته وی در ابتدای امسال خرما خشک مرغوب کیلویی هفت هزار تومان بود در حالی که اکنون خرمای خشک با کیفیت بسیار پایین تر به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده که نشان از افزایش ۱۰۰ درصدی دارد.

خیابان جمهوری

یکی از اهالی با بیان این که ارزان یا گران بودن کالا نمی تواند مانع از حذف کالا از سبد غذایی خانوار شود، تاکید می کند: افزایش چشمگیر قیمت خرما باعث می‌شود میزان کمتری خرما بخریم اما در عمل نمی توان خرما را با وجود افزایش میزان تقاضا در ماه مبارک رمضان حذف کرد به طور مثال در گذشته هفته ای دو کیلو خرما مصرف می کردیم که با افزایش قیمت ها میزان مصرف کاهش دارد.

روز بازار پاسداران

یکی دیگر از اهالی بیرجند هم با اشاره به برخی رسوم جامعه، می‌گوید: ارزان یا گران، خرما را نمی توان از مراسمی مانند برات، فوت بستگان و… حذف کرد.

رضایی با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم مانند گوشت، لبنیات و… می افزاید: سال گذشته زولبیا و بامیه کیلویی ۸ تا ۸۵۰۰ بود در حالی که امسال این رقم رشد بالایی داشته و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید می کند: با وجود گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی ماه رمضان دیگر قادر به گرفتن ضیافت افطاری نبوده و در نهایت دید و بازدید و صله رحم ها کم و کمتر می‌شود.

یکی از مغازه داران به افزایش قیمت خرما در یک ماه اخیر اشاره می کند و می گوید: گرانی فقط مختص خرما نیست و بیشتر مواد خوراکی گران شده است.

حسینی تاکید می کند: با وجود کاهش میزان خرید، مغازه دارها هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

او در ادامه می گوید: در گذشته در طول روز چندین کارتن خرما به فروش می‌رسید درحالی که با وجود گران شدن این محصول و پایین آمدن قدرت خرید مردم در حال حاضر هفته ای یک یا چند کارتن بیشتر فروش نداریم و مردم فقط قیمت گرفته و بدون خرید مغازه را ترک می کنند.

یکی از عمده فروشان خرما مدعی است این محصول گران نیست و وجود مشکلاتی مانند سیل در مناطق گرمسیر و دارای نخلستان و بعد مسافت را، در بالارفتن قیمت خرما رو دخیل می داند.

وی کیفیت، نوع خرما و زمان خرید را در نرخ گذاری موثر می داند و می افزاید: با وجود نبود ثبات و نوسان قیمت ها امسال بر اساس نیاز بازار خرید می کنم.

«محمدعلی بیجاری» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه گرانی اقلام خوراکی یا قابل قبول بوده و یا غیر قابل قبول به خبرنگار شبستان می گوید: در هر صورتی که افزایش قیمت غیرقابل قبول باشد سازمان صنعت، معدن، تجارت وظیفه نظارت و بازرسی را به عهده دارد و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه دخالتی ندارد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم با بیان این که به طور معمول درصدی سود بر اساس نوع کالا در نظر گرفته شده که بایستی روی قیمت خرید اعمال شود، در مورد خرما و زولبیا و بامیه به عنوان دو کالای پر مصرف این ایام اینگونه به خبرنگار شبستان توضیح می دهد: عرضه کننده خرما می تواند ۱۰ تا ۱۲ درصد به فاکتور خرید اضافه کند.

«علی علیزاده» می‌گوید: براساس رصد انجام شده در حال حاضر قیمت خرما از ۱۷تا ۳۸ هزار تومان بر اساس کیفیت، نوع و…. به مردم عرضه می شود.

وی در ادامه تاکید می کند: بر اساس فاکتور خرید ضریب سود اعمال و به مردم عرضه می شود و ممکن است فردی خرما را ارزان و یا گران خریداری کند که با در نظر گرفتن سود قیمت متفاوت خواهد بود و در بحث گران فروشی واحدهای صنفی خیلی نقش ندارند.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی به طرح ویژه نظارت و بازرسی ایام ماه مبارک رمضان اشاره می کند و می گوید: این طرح از ۱۴ اردیبهشت با همکاری نمایندگان اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات شروع شده و تا ۱۵ خرداد ادامه دارد و اتاق اصناف صبح ها و اتحادیه قنادان هم عصرها به گشت و نظارت بر قیمت ها می پردازد.

وی با اشاره به انجام نظارت ها بر شبکه توزیع کالاها در مورد زولبیا و بامیه هم، ادامه می دهد: بر اساس نرخ تعیین شده کمیسیون نظارت قیمت؛ عرضه هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی نوع یک و دو به ترتیب کیلویی ۱۶ هزار و پانصد و ۱۵ هزار و پانصد است و فروش آن بالاتر از این قیمت مصوب تخلف محسوب شده و با فرد خاطی برخورد می شود.

علیزاده گریزی به قیمت شکر یارانه ای در سال گذشته می زند و می گوید: پارسال هر کیلوگرم شکر تنظیم بازار با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان به واحدهای صنفی عرضه می شد در حالی که امسال هر کیلوگرم شکر یارانه ای سه هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می شود.

به گفته وی روزانه یک واحد قنادی معمولی بیش از یک تن شکر نیاز دارد در حالی که کمتر از ۲۰۰ تن در اختیار این واحدها قرار می گیرد و قنادان مجبور به تامین شکر با نرخ آزاد می شوند که بر روی نرخ تمام شده زولبیا و بامیه و شیرینی تاثیر بسزایی دارد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی یادآور می شود: قیمت زولبیا و بامیه در این استان براساس شکر کیلویی چهار هزار تومان محاسبه شده و قیمت این کالا در استان تهران و مشهد به ترتیب کیلویی ۲۰ و ۱۹ هزار تومان است.

وی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده گران فروشی بر اساس نرخ مصوب مراتب را اعلام کنند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*