صنعتگران استان از وزیر صنعت گام عملی و مصوبات کاربردی می خواهند / دوری از تنگ نظری و نگاه بسته به صنعتگران استان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است به خراسان جنوبی سفری داشته باشد تا مشکلات این سه حوزه را در استان از نزدیک ببیند و نسخه ای برای آنها بپیچد، سفری که امید می رود گوشه ای از دغدغه ها و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را در استان مرتفع سازد تا تولیدکنندگان در شرایط دشوار اقتصادی رمقی برای ادامه حیات داشته باشند و یا اینکه طرح حمایتی برای بازگشایی واحدهای صنعتی تعطیل شده در استان ارائه شود چرا که در حال حاضر بر اساس آمار صحیح و رسمی از ۴۶۰ واحد صنعتی استان ۲۵۰واحد تعطیل اند و مابقی واحدها هم با ۲۰درصد ظرفیت و یا بیشتر فعالیت دارند.
خبرنگار ما در همین راستا با تعدادی از مدیران واحدهای صنعتی در استان گفت وگو کرده و مشکلات و خواسته هایشان را از زبان خودشان جویا شده است.
نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش مشکل اکثر واحدهای صنعتی
مدیر یکی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند مشکلات اکثر واحدهای تولیدی در استان را مشابه عنوان کرد و از نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی کافی بعنوان یکی از مهم ترین این مشکلات یاد کرد و گفت: واحد تولیدی من از یکسال پیش بدلیل همین مشکلات تعطیل شده چرا که بانک ها براحتی حاضر نیستند سرمایه در گردش واحدها را تأمین کنند.
عدم پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه
برخلاف قانون
او که ازذکر نامش در این گزارش بدلیل بیان واقعیات موجود در صنعت استان ابایی هم نداشت در ادامه به یکی دیگر از بزرگ ترین مشکلات واحدهای صنعتی استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه بانک ها برخلاف قانون، محل اجرای طرح را برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش قبول نمی کنند و بدنبال اخذ وثایق سهل الوصول شهری هستند و اگر محل طرح را هم بعنوان وثیقه بپذیرند طرح ۵ میلیاردی را ۲ میلیارد قیمت گذاری می کنند و بطور مثال فقط ۸۰۰میلیون تومان تسهیلات می دهند.
بانک ها از اجرای بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه
شانه خالی کردند
وی از عدم اجرای بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه۹۷ توسط بانک ها و شانه خالی کردنشان در این حوزه انتقاد کرد و ادامه داد : بر اساس این بند قانونی به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند که متأسفانه این هم اجرایی نشده است.
قوانین سرمایه گذاری در تهران با خراسان جنوبی
یکی است
وی هم چنین از یکی بودن قوانین حوزه صنعت و سرمایه گذاری بطور مثال در شهرهای برخوردار مانند تهران با بیرجند که منطقه محروم است، انتقاد کرد و گفت: در مناطق برخوردار زیرساخت های تولید بیشتر فراهم است و از طرف دیگر به بازارهای فروش هم نزدیک ترند ولی سود تسهیلات ما و آنها همان ۱۸ درصد است و دریغ از یک اعتبار و حمایت ویژه برای خراسان جنوبی در حوزه صنعت.
در استان فقط به چند واحد بزرگ صنعتی
بها داده می شود
مدیر یکی دیگر از واحدهای صنعتی که در شهرک صنعتی قاین فعالیت دارد از مالیات بر ارزش افزوده و رقم سنگین مالیات که بر دوش واحدها سنگینی می کند، انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت : در خراسان جنوبی فقط به چند واحد بزرگ صنعتی مانند کاشی و کویر تایر بها داده می شود و به صنایع کوچک که در کشور بیش از ۹۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند توجهی نمی شود.
شهدا و جانبازان جنگ اقتصادی دیده نمی شوند
وی با اشاره به فشاری که صنعتگران در حال حاضر تحمل می کنند، افزود: از سرمایه گذاران و واحدهای صنعتی به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی یاد می شود و این در حالی است که در جنگ سخت اگر خونی ریخته می شود و یا کسی جراحتی بر می دارد قابل لمس است اما شهدا و جانبازان جنگ اقتصادی اصلا دیده نمی شوند.
مصوبات کاغذی دردی را دوا نمی کند
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات صنعت جلسات زیادی برگزار شده و ما هم بارها در این جلسات شرکت کرده ایم، گفت: مصوبات روی کاغذ دردی دوا نمی کند و اتفاق خاصی را رقم نمی زند بلکه در عمل باید کاری کرد و از تنگ نظری و نگاه بسته به صنعتگران در استان پرهیز کرد.
تسهیلات رونق تولید کلک مرغابی بود
این صنعتگر با اشاره به اینکه مسئولان ما را با دلال و تاجر اشتباه گرفته اند، افزود: پرداخت تسهیلات میلیاردی رونق تولید در استان هم یک کلک مرغابی بود و از روی کاغذ تا واقعیت تفاوت زیادی داشت و اگر مسئولان می گویند اشتغال از این محل ایجاد شده اعلام کنند به چه واحدهایی چه میزان تسهیلات داده اند. وی معتقد است این تسهیلات تولیدکننده را بیچاره کرده است و در ادامه تأکید کرد: بیشتر این تسهیلات صرف پرداخت بدهی های بانکی و مالیات شد و تسهیلات ۱۲ درصد واحد تولیدی به ۱۸ درصد تبدیل شد و صنعتگر باز هم بدهکار ماند و در عوض بدهی های بانکی به روز شد.
صنعت حال و روز خوبی ندارد
او حال و روز صنعت را در حال حاضر خوب ندانست و با بیان اینکه صنعتگر در جنگ اقتصادی کشور تنها مانده، افزود: اگر واحدی تعطیل می شود باید سهم القصور هر کسی جدا محاسبه شود نه اینکه دولت و بانک‌ ها هم سهم خود را روی تولید بیندازند و سرمایه گذار به عنوان مقصر اصلی شناخته شود و زمین بخورد.
عقد مشارکت با بانک و عدم تعهد به این قرارداد
مدیر دیگر واحد صنعتی در استان هم از مالیات واحدهای صنعتی که از سال ۹۱ و ۹۲ چندین برابر شده و از این پس به عنوان قیمت پایه محاسبه می شود و عدم همراهی بانک ها انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت: صنعتگر در ابتدا با بانک عقد مشارکت می بندد تا در سود و زیان واحد شریک باشد ولی بانک ها به راحتی این قرارداد را بر هم می زنند و در صورت زیان واحد تولیدی به راحتی حساب صنعتگر بلوکه می شود و یا اینکه دیگر تسهیلاتی به او داده نمی شود.
وی با بیان اینکه بانک ها به چشم یک بدهکار با ما نگاه می کنند، افزود: اگر واحد متضرر شود بانک خود را در این ضرر شریک نمی داند. وی ادامه داد: من یک تولید کننده هستم نه تاجر که باید مواد اولیه مورد نیازم را از خارج و یا هر جوری شده به صورت نقد خریداری کنم و بعد از چندین ماه به دلایل مشکلات بانکی این مواد هم چنان در گمرک بماند و بدستم نرسد. وی نتایج برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید را منحصر در استمهال ۳ ماهه بدهی های بانکی عنوان کرد و گفت: هیچ حمایت عملی از صنعتگر نمی شود.
افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه
مدیر دیگر واحد صنعتی در مرکز استان هم به افزایش چندین برابری نرخ مواد اولیه اشاره کرد و با بیان اینکه من هر کیلو مواداولیه مورد نیاز کارخانه را ۱۲ هزار تومان می خریده ام که الان به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده، افزود: به نظر می رسد مسئولان متولی قصد دارند فقط چند واحد بزرگ استان را سر پا نگه دارند و به صنایع کوچک بهایی نمی دهند و اگر کشور در تحریم است چرا فقط من صنعتگر باید بهای آن را بپردازم.
اکثر واحدهای صنعتی و تولیدی در استان دغدغه های مشترکی داشتند که در اینجا به آن پرداخته شد و انتظارشان از سفر وزیر صنعت به استان اقدام عملی و مصوبات کاربردی است که امید است در این سفر محقق شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*