مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خبر داد : شناسایی ۱۴۹ قانون مانع کسب و کار در استان/ مشوق ها و حمایت های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی با سراسر کشور یکی است

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از ابتدای تشکیل استان مبلغ کل سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان ۹۸۶ میلیون دلار در قالب ۱۸ پروژه بوده که از این تعداد ۷ پروژه به میزان ۱۳۱ میلیون دلار دارای مجوز سرمایه گذاری و فعال می باشند و ۷ پروژه با بیش از ۳۳۷ میلیون دلار سرمایه گذار ی در حال پیگیری است و در مجموع ۵۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری در قالب ۴ پروژه به دلایل مختلف ابطال مجوز شده است.
مهندس عیسی جعفری گیو در جمع خبرنگاران و در تشریح عملکرد این مجموعه در استان مبلغ سرمایه گذاری خارجی وارد به استان را در قالب ۱۰ پروژه ۸۱ میلیون دلار اعلام کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد وضعیت سرمایه گذاری در خراسان جنوبی پاسخ داد: بر اساس تقسیم بندی وزارت اقتصادی و دارایی استان های کشور به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می شوند که خراسان جنوبی جزو استان های کوچک و کم برخوردار به اضافه ۱۵ الی ۱۶ استان دیگر به شمار می رود. وی ادامه داد: در سال ۹۶ و هم چنین ۹۷ خراسان جنوبی به لحاظ میزان سرمایه گذاری صورت گرفته جزو استان های برتر این گروه بوده است.
تکثر قوانین مانعی بر سر راه سرمایه گذاران
وی هم چنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که سرمایه گذاران از بروکراسی های اداری در خراسان جنوبی ناراضی هستند، گفت : اصل این موضوع بر می گردد به خصلت مردم در استان که اصالتا انسان های قانون مندی هستند ولی آنچه بیش از بروکراسی اداری سرمایه گذاران را ناراضی کرده تکثر قوانین و گاها متناقض است که ممکن است یک کارشناس به تمامی این قوانین مسلط نباشد و در نتیجه سرمایه گذار دچار مشکل شود. وی گفت: ۱۴۹مورد قوانین مخل کسب و کار در استان شناسایی شد که ۶مورد اصلاح شده است.
وی با تأکید بر اینکه این قوانین باید تنقیع و بنا به شرایط فعلی به روز رسانی شوند، افزود: برای رفع این مشکلات پیشنهاد داده ایم که از ظرفیت وزارت اقتصادی و دارایی و سران سه قوه استفاده شود و اگر امکان ندارد تک تک این قوانین بازبینی شود و به مدت ۲ سال معلق بمانند تا بخش خصوصی بتواند در شرایط فعلی خودش را در بازار حفظ کند.

مشوق های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی
همانند سایر مناطق کشور
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که چه مشوق های خاصی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی اعمال شده، افزود: مشوق ها و حمایت های سرمایه گذاری در سراسر کشور یکسان است و ما دفترچه ای را آماده کرده ایم و تمامی این درخواست ها را مانند معافیت مالیاتی و حمایت های ویژه بیمه ای و تسهیلاتی را به مسئولان منعکس کرده ایم که تاکنون نتیجه ای نداشته است .

پیش بینی اشتغال ۶۰۰۰ نفری از محل
سرمایه گذاری خارجی
وی با بیان اینکه پیش بینی شده این میزان سرمایه گذاری مصوب خارجی برای ۴۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم و برای ۱۵۰۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کند، بیان کرد: پروژه های سرمایه گذاری مصوب دارای مجوز تاکنون برای ۳۶۳ نفر بصورت‌ مستقیم شغل ایجاد کرده است.

واریز ۴۸۰ میلیارد ریال سود سهام عدالت به حساب مشمولان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در ادامه تعداد مشمولین سهام عدالت استان را ۶۴۹ هزار و ۲۰۵ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۵۶۸ هزار نفر شماره شبای خود را در سامانه ثبت کرده اند. جعفری ادامه داد: تاکنون ۴۸۰ میلیارد ریال از سود سهام عدالت به حساب مشمولین در خراسان جنوبی واریز شده که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون این رقم ۱۳۰درصد رشد داشته است.
پرداخت ۱۹هزار میلیارد ریال یارانه به مردم استان
وی تعداد دریافت کنندگان یارانه را در استان ۷۶۴هزار و۶۶۱ نفر اعلام کرد که از فروردین ۹۳ تاکنون ۱۹ هزار میلیارد و ۴۴میلیون ریال یارانه طی ۹۵ مرحله دریافت کرده اند.
سهم ۲ درصدی استان از اعتبارات عمرانی کشور
مهندس جعفری گیو با بیان اینکه سهم اعتبارات عمرانی استان از کشور هر ساله حدود ۲ درصد است، گفت : هزینه های استان ۱۰ برابر بیشتر از درآمدهای آن است و خراسان جنوبی از درآمدهای عمومی کشور تنها ۰٫۲۹ درصد سهم دارد و امسال باید ۲۷۹میلیارد ریال درآمد استان می داشت که تاکنون ۸۶ درصد آن محقق شده است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی کمترین تخلفات مالی را در کشور دارد، بیان کرد: باید منابع درآمدی جدیدی را برای خراسان جنوبی ایجاد کنیم و بهترین منابع درآمدی، رونق کسب و کار در استان است.