در شورای مسکن خراسان جنوبی تصویب شد: ۳ مصوبه کارگشا برای بیرجند/ فروش اقساطی ۹۸ درصد مسکن مهر استان / مطالبه ۴ میلیارد تومانی شهرداری برای آماده سازی مهر شهر

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / معاون وزیر راه و شهرسازی از احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید تا دو سال آینده در کشور خبر داد و گفت: در راستای اقدام ملی که در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی است، تا دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود. علی نبیان دوشنبه شب در شورای مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث می شود، افزود: همچنین ۱۰۰ هزار واحد دیگر در حوزه باز آفرینی شهری است و ۲۰۰ هزار واحد دیگر در شهرهای جدید بوده که در کشور احداث خواهد شد. وی با اشاره به بازدیدهای خود از پروژه های مختلف خراسان جنوبی بیان کرد: برای رفع مشکل ۱۴ ساله پروژه انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج شهر، واگذاری اراضی در جلسه هیئت مدیره مصوب شده است. نبیان با اشاره به احداث شهرک آی تی در بیرجند بیان کرد: اگر آب مورد نیاز برای شهرک تأمین شود، مجوزهای لازم برای زمین محل احداث شهرک را هم صادر می کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی به مشکل پادگان ۰۴ بیرجند هم اشاره کرد و گفت: خروج پادگان ها از داخل شهر تکلیفی بوده که رهبری در مناطق مختلف کشور صادر کرده اند و برای خروج پادگان، سند مالکیت باید به نام دولت جمهوری اسلامی ایران شود و خروج پادگان بیرجند باید طی هفته آینده تعیین تکلیف شود. وی با بیان اینکه جلسات شورای مسکن باید به طور مستمر برگزار شود، گفت: در خواست داریم در بازنگری طرح های جامع شهری، زمینی مناسبی تهیه شود.
چهارمین استان در حوزه اتمام مسکن مهر
استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه پرونده مسکن مهر استان به جز ۴۳ واحد که مشکل حقوقی و قانونی دارند تا پایان سال بسته می شود، گفت: در صورت بسته شدن پرونده مسکن مهر، خراسان جنوبی جزو چهارمین استان کشور در اتمام پروژه های مسکن مهر است. محمد صادق معتمدیان افزود: در برخی از شهرستان های خراسان جنوبی در واگذاری اراضی ضوابط قانونی رعایت نشده و مردم ساخت و سازهایی انجام داده اند و سال ها از واگذاری این اراضی می گذرد و مشکلاتی را به وجود آورده اند، که امید است با راهکارهای میانبری که مسیر قانون را طی می کند، این پرونده ها مدیریت شود. وی با اشاره به پروره انتقال صنوف آلاینده به خارج از بیرجند عنوان کرد: رضایت مردم نسبت به انتقال صنوف و واگذاری اراضی از مشکلات پیش رو بود که در حال رفع است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود. به گفتۀ وی وضعیت فضای سبز در خراسان جنوبی پایین است و نیاز می باشد برای احداث اینگونه فضاها با شهرداری همکاری بیشتری کنیم.
۷۹۸ واحد آماده افتتاح
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در مجموع از ۳۱ هزار و ۲۴۸ واحد مسکن مهر در استان تاکنون ۳۰ هزار و ۱۳۹ واحد افتتاح شده است و ۷۹۸واحد بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد. مهدی جعفری افزود: ساخت ۲۲ هزار و ۸۳۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تعهد استان بوده که ۲۱ هزار و ۸۱۶ واحد ساخته شده و ۹۶۹ واحد باقی مانده است. وی تصریح کرد: از این تعداد ۷۹۸ واحد آماده افتتاح است و ۴۳ واحد دیگر نیز در صورتی که مشکلات رفع شود، تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد. به گفتۀ وی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز هشت هزار و ۴۱۸ واحد ساخته شده که هشت هزار و ۲۸۸ واحد افتتاح شده و ۱۳۰ واحد باقی مانده است. جعفری بیان کرد: تاکنون ۹۸ درصد مسکن مهر استان فروش اقساطی شده و ۶۵۶ واحد باقی مانده که ۴۴۰ واحد باید فروش اقساطی شود و مابقی واحدها قابل فروش اقساطی نیست.
نیاز ۸۴ میلیارد تومانی برای تکمیل خدمات روبنایی
مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: از محل مصوبه شورای مسکن که حدود ۲ هفته قبل با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ۴۰۰ میلیون تومان برای کمک به آماده سازی مهرشهر به شهرداری بیرجند و ۴۰۰ میلیون تومان برای مطالبات تعاونی ارتش از دولت به زودی واریز می شود. جعفری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر ۰۴ ارتش عنوان کرد: امیدواریم اواخر بهمن یا اوایل اسفند با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شود. وی ساخت مسجد، کلانتری، مدرسه و درمانگاه را از مهمترین نیازها در خدمات روبنایی سایت‌های مسکن مهر استان عنوان کرد و افزود: برای مجموع این خدمات حدود ۸۴میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز صنوف آلاینده و شهرک IT بیرجند، کمک به ایجاد فضای سبز در مهرشهر و پارک خطی توسط شهرداری، کمک به آماده سازی سایت های مسکن مهر استان، واگذاری ۱۰ درصد سهم شهرداری و درخواست تخصیص یارانه برای اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب سایت مسکن مهر ۴۶ و ۶۴ هکتاری در مهرشهر بیرجند را از دیگر درخواست هایی برشمرد که نیاز به مصوبه شورای مسکن دارد.
صنوف پراکنده در شهر بیرجند
شهردار بیرجند با اشاره به مشکلات صنوف آلاینده گفت: شهر بیرجند حدود ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و تمامی صنوف پراکنده هستند. محمدعلی جاوید مشکل اصلی صنوف شهر بیرجند را تأمین زمین برشمرد و افزود: دغدغه دیگر ما اراضی پادگان ۰۴ می باشد که به رغم انتقال پادگان به خارج شهر اما همچنان این محل در حصار سیم های خاردار بوده و برای خیابان های شریانی یک نقطه ترافیکی سنگین شده است. وی با تاکید بر بازگشایی محدوده پادگان عنوان کرد: درصدد هستیم این محل را با ایجاد فضای سبز و تبدیل آن به یک پارک مورد استفاده مردم قرار دهیم. به گفتۀ وی بابت آماده سازی مهرشهر که ۳۰۰ هکتار وسعت دارد ۹میلیارد تومان اعتبار صرف شده و چهار میلیارد تومان از راه و شهرسازی مطالبات داریم و سهم ۱۰ درصدی شهرداری از محل املاک معوض آزادسازی معابر که مصوبه سال ۹۳ است، هنوز بلاتکلیف مانده است.
نگرانی در زمینه فاضلاب مسکن های مهر استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز در این نشست گفت: با همکاری راه و شهرسازی زیرساخت‌های آب در مسکن مهر و بخشی از مشکل فاضلاب حل شده است. مهدی هاشمی مقدم بیان کرد: برای اتمام ۴۰ کیلومتر باقیمانده از طرح فاضلاب مهرشهر بیرجند به کمک بیشتر راه و شهرسازی نیاز داریم، در قاین نیز برای فاضلاب مسکن مهر مشکلات جدی وجود دارد به طوری که فاضلاب رها شده و وضعیت بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: برای فاضلاب پروژه مسکن مهر سربیشه نیز باید در بافت سنگی حفاری انجام شود اما حدود هفت کیلومتر بیشتر نیست که انتظار می رود در تامین اعتبار این شرکت یاری شود. به گفتۀ وی برای پایدارسازی خدمات در سایت های مسکن مهر شهرستان های بیرجند، قاینات و سرایان ساخت مخزن را در دستور کار داریم که این هم نیازمند اعتبار است.
دغدغه ۱۴ ساله
فرماندار بیرجند هم با اشاره به مشکل ۱۴ ساله صنوف آلاینده گفت: برای این صنوف ۱۲ اتحادیه وجود دارد که ساخت و ساز را پیگیری می کنند اما باید زمین فراهم باشد تا بتوانند در زمان مساوی برای پروانه اقدام کنند. علی ناصری با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۵۸ نفر عضو صنوف آلاینده هستند، افزود: تاکنون سه میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان برای زیرساخت برق و حدود ۲ میلیارد تومان برای آب هزینه شده و همین میزان اعتبار هنوز نیاز است تا زیرساخت ها کامل شود. وی همچنین خواستار تأمین زمین مورد نیاز شهرک فناوری اطلاعات (IT) در بیرجند شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*