در بازدید رئیس پلیس راهور استان از مرکز معاینه فنی ایران مطرح شد: مهمترین هدف انجام معاینه فنی جلوگیری از خطرات جانی و مالی ناشی از نقص فنی خودروهاست/ اعمال قانون برای ۵۳۸۸ خودروی فاقد گواهی معاینه فنی از ابتدای امسال در استان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان روز گذشته از مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروی سبک ایران واقع در بلوار سمت راست میدان قائم بالاتر از مرکز تعویض پلاک بازدید کرد. مدیر مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروی سبک ایران در این بازدید با بیان اینکه این مرکز در سال ۹۶ که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان «سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» نامگذاری شد افتتاح گردید، گفت: در حال حاضر در این مرکز ۸ نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و تمامی پرسنل مرکز دوره های آموزشی لازم را طی کرده اند.
مرکز معاینه فنی ایران در نوروز تا هر زمان که
مراجعه کننده داشته باشد دایر خواهد بود
عزیزی با ذکر اینکه در مرکز معاینه فنی ایران به خودروهای سبک بنزینی و دوگانه سوز ارائه خدمت می‌شود، اظهار کرد: این مرکز در ایام عید نوروز تا هر زمان که ارباب رجوع داشته باشد دایر خواهد بود و به مراجعین ارائه خدمات خواهد نمود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان نیز با قدردانی از مدیر و پرسنل مرکز معاینه فنی ایران که با سرمایه گذاری و تلاش در این حوزه به شهروندان و هم استانی ها خدمت رسانی می کنند، گفت: بر اساس ماده ۴۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهینامه فنی معتبر ممنوع است و دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خود را برای انجام دوره ای معاینه فنی در مراکز تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهینامه معاینه فنی دریافت نمایند.
جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی ناشی از نقص فنی خودروها مهم‌ترین دلیل انجام معاینه فنی است
سرهنگ علیرضا عباسی هدف از انجام معاینه فنی خودروها را جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی احتمالی ناشی از نقص فنی که مهمترین علل فنی مؤثر در تصادفات محسوب می شود ذکر کرد و افزود: در صورت بروز نقص فنی خودرو در مدتی که گواهینامه معاینه فنی اعتبار دارد مالک موظف است نسبت به رفع نقص اقدام نماید. وی اضافه کرد: خودروهای نو تا مهلت قانونی نیاز به اخذ گواهینامه معاینه فنی ندارند که این مهلت در حال حاضر برای خودروهای شخصی و دولتی تولید داخل و وارداتی ۴ سال و برای خودروهای عمومی و تاکسی یک سال می باشد.
وی ادامه داد: برابر جدول جریمه‌های تخلفات رانندگی و مستند به مواد ۲۱ و ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنانچه رانندگان وسایل نقلیه فاقد گواهینامه معتبر معاینه فنی باشند در مراکز استانها و شهرها و جاده های شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی با کد ۲۰۶۳ به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال، در سایر شهرها به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال و در روستاها و راههای روستایی به مبلغ ۲۰۰ هزار ریال اعمال قانون خواهند شد.
مدت اعتبار گواهی معاینه فنی خودروها
سرهنگ عباسی تصریح کرد: مدت اعتبار معاینه فنی خودروها پس از اخذ گواهینامه معاینه فنی برای وسایل نقلیه عمومی با عمر بالای ۱۰ سال سه ماهه و برای خودروهای با عمر پایین تر از ۱۰ سال شش ماهه و برای خودروهای شخصی و دولتی یک ساله می باشد اما پس از گذشت مدت تعیین شده باید در مراکز معاینه فنی حاضر و پس از احراز شرایط گواهینامه فنی مجدد دریافت نمایند. وی با بیان اینکه معاینه فنی دارای سه بعد می باشد، گفت: اولین بعد مربوط به کارخانه سازنده و تولید کننده وسایل نقلیه است که باید تلاش کند خودروهای تولیدی ایمن و منطبق با استانداردهای ملی و به روز باشد. بعد دوم مراکز معاینه فنی هستند که باید وظایف خودرو برای تشخیص معایب فنی خود را به خوبی انجام دهند و سومین بعد به کاربران خودرو مربوط است که باید برابر مقررات ضمن کنترل وسایل نقلیه خود به صورت مستمر و موکد با حضور در مرکز معاینه فنی نسبت به اخذ گواهینامه معاینه فنی اقدام نمایند. رئیس پلیس راهور استان همچنین گفت: کنترل و الزام دارندگان وسایل نقلیه به دریافت گواهی معاینه فنی نقش بسزایی در کاهش خطرات و سوانح رانندگی در چرخه ترافیک دارد و موجب جلوگیری از آلودگی محیط زیست، سلامت جامعه و حفظ حقوق شهروندان می شود و در صورت اجرای دقیق قوانین و مقررات در این زمینه می‌توان شاهد آثار ارزشمندی بود.
فعالیت ۱۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک
و سنگین در سطح استان
وی کاهش آلاینده های غیرمجاز در هوای شهرها و کمک به سلامت محیط زیست، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از نقص فنی در وسایل نقلیه، افزایش ایمنی رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه با کنترل تجهیزات ایمنی و شناسایی خودروهایی که دارای آلودگی صوتی در سطح معابر می باشند را از جمله نتایج دریافت گواهی معاینه فنی برای وسایل نقلیه ذکر کرد.
۵۳۸۸ مورد اعمال قانون از ابتدای امسال
در استان به خاطر نداشتن گواهی معاینه فنی
سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه دست یافتن به شهری بدون آلودگی های صوتی و شنیداری، هوای پاک، کاهش آلودگی هوا، ایجاد امنیت و آرامش بیشتر حین رانندگی از مزایای ویژه معاینه فنی وسایل نقلیه است، از فعالیت ۱۳ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سطح استان خبر داد و با بیان اینکه یک مرکز معاینه فنی خودروهای سبک نیز در شهر اسدیه در حال راه اندازی می باشد که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳۸۸ مورد اعمال قانون در بحث نداشتن گواهینامه معاینه فنی در سطح استان صورت گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*