در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند مطرح شد: بهره برداری از کتابخانه پروفسورمعتمدنژاد طی دهه فجر در دستگرد

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / همزمان با دهه فجر از اولین کتابخانه عمومی روستای دستگرد با نام پروفسور معتمدنژاد بهره برداری می شود. رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان با بیان این خبر گفت: این پروژه در سال۹۲ در زمینی به متراژ ۵۰۰ مترمربع و زیر بنای ۲۲۰متر مربع کلنگ زنی شده که ۲۱۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی شهرستان و ۷ میلیون تومان هم از محل اعتبارات انجمن کتابخانه های شهرستان برای آن هزینه شده است. مهدی نیازی با بیان اینکه باید تا افق ۱۴۰۴ به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴متر فضای کتابخانه ای در استان ایجاد شود، افزود: در حال حاضر ۱۲ باب کتابخانه در شهرستان فعال است که ۲ باب آن در مجتمع زندان ها و دو باب آن در امیر آباد و حاجی آباد دایر است.
احداث ۳ باب کتابخانه در محلات هدف بازآفرینی
وی از راه اندازی سه باب کتابخانه در محلات هدف بازآفرینی خبر داد و ادامه داد: این کتابخانه ها در فضایی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و در محلات کارگران، ۱۷ شهریور و ادامه محله خیرآباد و فرزان در آینده راه اندازی می شود.
افزایش سرانه فضای مطالعه
وی سرانه فضای کتابخانه ای شهرستان را ۴۴۰۰مترمربع عنوان کرد که تا پایان سال به ۵ هزار متر مربع می رسد و در افق ۱۴۰۴ باید به ۱۲ هزار متر مربع برسد. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بیرجند کمبود فضای کتابخانه ای در بلوار سجاد است، از شهرداری و اداره راه خواست برای تأمین زمین ساخت یک کتابخانه این مجموعه را حمایت کنند چرا که خیری برای احداث اعلام آمادگی کرده است.
استقرار کتابخانه ملی و مرکز اسناد در درشکه خانه
فرماندار بیرجند هم در ادامه از استقرار کتابخانه ملی و مرکز اسناد رسمی شهرستان در محل درشکه خانه که توسط شهرداری بازسازی شده، خبر داد و گفت: با توجه به موافقت شهردار بیرجند با این موضوع این محل بصورت موقت د ر اختیار کتابخانه ملی قرار می گیرد تا در صورت موافقت این موضوع محقق شود و در غیر این صورت بنا به پیشنهاد شهرداری به مرکز بیرجندشناسی تبدیل شود. مهندس ناصری به کمبود کتابخانه عمومی در جنوب شهر اشاره کرد و افزود : احداث یک باب کتابخانه در این محدوده الزامی به نظر می رسد. معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان هم در ادامه از وجود زمین با کاربری فرهنگی در شمال شهر بیرجند و هم چنین مجموعه زعفرانیه خبر داد و گفت: اگر شهرداری در جنوب شهر زمینی داشته باشد برای احداث کتابخانه زمینه تغییر کاربری آن را فراهم می کنیم. رئیس شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه شهرداری در فضای سبز و پارک های سطح شهر زمین مناسبی برای ایجاد کتابخانه ندارد، گفت: این امکان در پارک جنگلی که ۴۰ تا ۵۰ هکتار است فراهم خواهد شد. دکتر تقی زاده افزود: در باغ ایرانی که در میدان ابوذر و اراضی پادگان احداث خواهد شد احداث کتابسرا مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*