نظارت ناپذیر بودن دانشگاه آزاد؛ از اخراج اساتید تا واژگونی اتوبوس دانشجویان

سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوعاتی همچون اخراج اساتید یا حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه آزاد، می‌گوید: نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند بر دانشگاه آزاد نظارت داشته باشند.

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰

فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با انتقاد از نظارت ناپذیر بودن دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد از آن دستگاه‌هایی است که نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند بر آن نظارت داشته باشند یا مسئولان آن را برای پاسخگویی دعوت کنند و  متاسفانه دستگاه نظارت‌ناپذیری است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای  اسلامی افزود: این نکته بعد از چندین ماجرا در یک سال گذشته در دانشگاه آزاد همچون اخراج بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید واحد علوم و تحقیقات یا سرگردانی شمار زیادی از دانشجویان رشته پزشکی در آغاز سال تحصیلی به وضوح جدید قابل مشاهده است.

اتفاقات اخیر به دلیل آن است که هیچ نظارت کامل و مستقیمی بر دانشگاه آزاد نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در یا بحث پذیرش دانشجویان که حتی کارت دانشجویی و خوابگاه گرفته بودن، دانشگاه آزاد ناگهان اعلام کرد ظرفیت ندارد و پذیرش این افراد به اشتباه صورت گرفته؛ امری که موجب سرگردانی عده زیادی از دانشجویان شد و هنوز هم وضعیت آنها نامشخص است.

وی بیان کرد: چگونه است که دانشگاهی بعد از سال‌های متمادی تجربه و پذیرش دانشجو ناگهان خارج از ظرفیت و امکاناتش قبولی متقاضیان را اعلام می‌کند ولی به ناگاه می‌گویند که اشتباه شده و تخلف صورت گرفته است.

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تخلف کاملا محرز دانشگاه آزاد در این مورد، افزود: آخرین حادثه هم واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات است تا کنون جان ۱۰ نفر را گرفته؛ همه این اتفاقات به دلیل آن است که هیچ نظارت کامل و مستقیمی، نه دولت و نه مجلس، نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد داشته باشد.

دانشگاه آزاد باید زیر نظر وزارت علوم باشد

سعیدی با اعلام این خبر که رسیدگی به این موضوع در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار خواهد داشت، ادامه داد: دانشگاه آزاد به عنوان یک مجموعه که کار دانشگاهی می‌کند باید زیر نظر وزارت علوم باشد و یک مرکز پاسخگویی داشته باشد.

وی درباره تدوین طرحی با هدف نظارت بر دانشگاه آزاد، گفت: این طرح باید عملیاتی شود زیرا نمی‌توان مجموعه‌ای با این فراگیری و وسعت در کشور را بدون نظارت و مسئولیت‌پذیری نیست رها کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص اساسنامه دانشگاه آزاد که آن را یک مجموعه غیردولتی تعریف کرده، توضیح داد: همچنان که مدارس غیرانتفاعی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، این اتفاق باید برای دانشگاه آزاد هم بیفتد و جزیره‌ای بودن دانشگاه آزاد از نظر ما رد شده است زیرا در حال حاضر هیچگونه ابراز نظارتی و پاسخگویی هم وجود ندارد./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*