در کارگروه مدیریت پسماند استان مصوب شد: برخورد جدی با زباله گردان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / کارگروه مدیریت پسماند استان با سه دستور کار در روز گذشته برگزار شد که با توجه به مشکلات ایجاد شده در طرح تجمیع پسماند و اینکه زمان طولانی از آن گذشته بود و نیاز به بازنگری دوباره داشت به آخر سال افتاد تا در اسفند ماه طرح دوباره بازنگری و ارائه شود.
بازنگری طرح به کلیت آن کاری ندارد
دستور کار اول جلسه در زمینه تهیه طرح جامع مدیریت پسماند بود که شهردار بیرجند در این باره گفت: باید برای مدیریت پسماند مکان یابی دقیقی انجام می شد که این کار در همان سال ها صورت گرفته و تمام تأییدیه ها را دارد و ۹۵ درصد کار تاکنون پیش رفته است. جاوید خاطر نشان کرد: طرح مدیریت پسماند هم در کارگروه شهرستان بیرجند تأیید شده است و فقط تأییدیه کارگروه استان مانده است. وی درباره اینکه گفته می شود به دلیل قدیمی بودن طرح باید دوباره بازنگری شود، گفت: درست است که باید به روز شود و این نیاز به زمان فراوانی دارد ولی به کلیت کار که مکان و اهداف و برنامه ها می باشد کاری ندارد و تغییری ایجاد نمی کند. به گفتۀ وی اکنون بودجه های خوبی برای بازیافت به استان ها داده می شود که ما هر وقت با ارائه طرح مدیریت پسماند خود برای دریافت بودجه اقدام می کنیم می گویند به تأیید کارگروه مدیریت پسماند استان نیاز است که ما نداریم و این بودجه هایی که می توانیم دریافت کنیم می سوزد. شهردار بیرجند همچنین به طرح تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و گفت: دو بار مزایده گذاشته شد و اکنون پیمانکار انتخاب شده است و امیدواریم تا یک ماه دیگر کار قرارداد تمام شود.
تأیید کارگروه برای دریافت بودجه ولی به شرط اصلاح
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز درباره طرح مدیریت پسماند بیرجند گفت: باید تمام شرح خدمات مجدد بررسی شود چرا که از آن سال ها تاکنون شرح خدمات سازمان شهرداری ها خیلی تغییر کرده است و باید طرح به روز شود. سید مجتبی علوی مقدم از معاون عمرانی فرمانداری بیرجند درباره تأیید این طرح در کارگروه شهرستان پرسید که رونقی تصریح کرد: این طرح قبل از اینکه خوسف تفکیک شود تأیید شده و آن هم به شرط اصلاحات بوده است. در همین راستا علوی مقدم گفت: باید برای طرح مدیریت پسماند با یک تیم کامل و ذی صلاح رایزنی شود و این طرح به آن ها داده شود ولی برای اینکه برای دریافت بودجه ها و تسهیلات مشکلی نداشته باشید تأیید می کنیم به شرط اینکه تا پایان سال طرح کامل را ارائه اولیه داشته باشید.
برخود قاطع با زباله گردان و متخلفان
دستور کار دوم در زمینه ارائه برنامه اجرایی پیشنهادی مدیریت پسماند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بود که شهرکی، رئیس این سازمان گزارشی در این باره ارائه کرد. وی همچنین درباره برخی از مشکلات پیش آمده جمع آوری زباله تأکید کرد: ما به هیچ وجه مجوز جمع آوری زباله نمی دهیم و مجوز ما به واحدهای صنفی صنعتی برای بازیافت می باشد. که معاون عمرانی استاندار با اشاره به تخلفات برخی از این واحدهای صنفی و اینکه به زباله گردان برای جمع آوری پول می دهند، گفت: باید با این افراد برخورد جدی شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت داشته باشد. علوی مقدم تأکید کرد: تصویب می کنیم که از این پس با زباله گردان و متخلفان در این زمینه به صورت جدی و قانونی برخورد شود. به گفتۀ وی از این پس شهرداری ها می توانند جلوی این کار را بگیرند و از مراجع قضایی کمک بخواهند و حتی اگر نیاز به نامه نگاری بنده هم باشد این کار را انجام می دهم. علوی مقدم در ادامه از شیوه ارائه گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت ابراز نارضایتی کرد و گفت: باید طرح و برنامه پیشنهادی ارائه می کردید که برای مدیریت پسماند چه برنامه هایی دارید.
در خراسان جنوبی فرصت باقی است
دستور کار سوم هم درباره ارائه برنامه اجرایی پیشنهادی مدیریت پسماند سازمان جهاد کشاورزی استان بود که قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این باره گزارش خود را بیان و پیشنهاداتی ارائه کرد. معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از این پس کمیته های ۵ گانه حداقل ماهی یک بار جلسه کارگروه برگزار کنند، گفت: باید برنامه ها و کارهای اجرایی در کارگروه استان به صورت شفاف و با اصلاحات نهایی بیان شود. به گفتۀ وی هنوز برای خراسان جنوبی و بیرجند فرصت باقی است و باید تا هنوز دچار گرفتاری ها و مشکلات کلان شهرها نشده ایم فعل خواستن را صرف کنیم و با کمک هم این مشکلات را بر طرف کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*