بیش از ۶۰ درصد شبکه آب روستایی طبس فرسوده است

 

  مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان طبس گفت: بیش از ۶۰ درصد لوله های شبکه انتقال و توزیع آب روستایی در این شهرستان عمر بالای ۲۵ سال دارند که باعث هدر رفت ۳۸ درصد آب می شود.

 

به گزارش ایرنا سید مرتضی شجاعی پنجشنبه در نشست خبری افزود: حدود یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال و انشعاب در شهرستان طبس وجود دارد که در هشت ماه امسال هفت کیلومتر اصلاح و بازسازی خط صورت گرفته و بیش از یکهزار و ۱۱ مورد اتفاق ثبت شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان اتفاقات در بخش دستگردان است اظهار داشت: یکی از دلایل بالابودن این اتفاقات فرسودگی شدید شبکه است.
مدیر امور آبفار طبس گفت: در افق ۱۴۰۰ در صورتی که با این روند پیش رویم حدود ۴۰ متر مکعب در بخش مرکزی، ۲۰ لیتر در ثانیه در بخش دیهوک و ۲۷ لیتر در ثانیه در بخش دستگردان با کمبود آب مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر مدیریت مصرف افزود: باید به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کرد و برای نمونه تعویض و نصب سرشیر و دوش جدید تا ۲۵ درصد میتواند کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد.
شجاعی در خصوص تامین منابع آبی بیان کرد: تعداد ۴۵ چشمه، قنات و چاه فعال در ۱۳۱ روستا وجود دارد و ۴۱ روستا نیز با تانکر آبرسانی می شود.
وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰ مشترک در طبس ۱۰ درصد مشترکان کل استان را شامل می شود گفت: میزان بدهی قبوض حدود ۹۰۰ میلیون تومان است که عدم پرداخت آن باعث بروز مشکلاتی در ارائه خدمات شده است.
وی در خصوص اقدامات آبفار طبس گفت: پروژه مجتمع کویر، کوثر و یخاب دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و تاکنون بالغ بر ۶ میلیارد تومان هزینه شده که با تکمیل آنها مشکل آبرسانی مجتمع کویر و یخاب تا حدودی زیادی رفع می شود.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان طبس ادامه داد: فاز بعدی مجتمع کوثر نیز در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار است.
وی گفت: برای رفع مشکل به صورت کوتاه مدت و گذر از بحران تابستان ۹۸ اجرای ۹ کیلومتر خط انتقال از چاه دهشور به انتهای مجتمع کوثر در دستور کار است که با توجه به تامین لوله با همکاری بخشداری مرکزی در خصوص حفر کانال، تا انتهای امسال به بهره برداری می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*