خوردن هندوانه برای چه افرادی مناسب است؟

هندوانه یکی از میوه‌های شیرین و آبدار به شمار می‌رود که خوردن آن در فصل گرم سال بسیار لذت بخش است؛ این میوه تابستانی دارای ویتامین‌های فراوانی است و از بدن در برابر برخی بیماری‌ها محافظت می‌کند، هندوانه دارای خواص بی‌شماری است و سدیم و پتاسیم بالایی دارد، به همین دلیل از برخی سرطان‌ها مانند روده و پروستات و بعضی بیماری‌ها مانند آسم و سکته قلبی جلوگیری می‌کند، افرادی که معده و کبدشان صفرا تولید می‌کند برای تعدیل مزاج بهتر است بیشتر هندوانه مصرف کنند.

////

خواص لیمو شیرین چیست؟

محققان طب سنتی معتقد هستند لیمو شیرین دارای خواص بی‌شماری است؛ جالب است بدانید که پتاسیم قابل توجهی در لیمو شیرین یافت می‌شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار کند؛ اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می‌کند، همچنین این میوه شیرین در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش مفیدی دارد.

////

خواص پیاز و چند کاربرد عجیب آن

پیاز خواص بسیار زیادی دارد که از شایع ترین آن می توان به درمان سوختگی اشاره کرد؛ برای اینکه بتوان از این میوه در درمان سوختگی بهره برد کافی است پیاز را از وسط برش داده و آن را درست بر روی ناحیه سوختگی قرار داد، آب پیاز نه تنها درد سوختگی را تسکین می‌دهد بلکه موجب می‌شود تا از خارش و عفونت ناشی از سوختگی جلوگیری شود، از کاربردهای دیگر پیاز سم زدایی است، پیاز به راحتی باکتری‌ها را جذب می‌کند؛ بنابراین قرار دادن چند برگ پیاز خرد شده در اطراف مکانی که احتمال رشد باکتری در آنجا وجود دارد می‌تواند از پخش عفونت در هوا جلوگیری کند.

////

 

 

چند اشتباه بزرگ در شستن صورت

یکی از بزرگترین اشتباهات در شستن صورت، انتخاب محصول نامناسب است، پاک کننده مناسب آن است که کاملا چرک و آرایش را از صورت شما پاک کند اما چربی طبیعی پوستتان و سلول‌های سالم آن را از بین نبرد؛ شوینده‌ای پیدا کنید که این کار را انجام دهد؛ یکی دیگر از اشتباهات شستن بیش از اندازه پوست است، شستن صورت یک تا ۲بار در روز کار خوبی است اما بیشتر از آن می‌تواند پوستتان را اذیت کند و موجب تولید بیش از حد چربی شود.

////

 

 

 

 

نور آبی فشار خون را کاهش می دهد

 مطالعات اخیر محققان دانشگاه «ساری» انگلیس نشان می دهد نور آبی منجر به نرم شدن و افزایش انعطاف رگ های خونی و افزایش جریان خون و در مجموع باعث کاهش فشار خون می شود.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مکدیکال ساینس، در این مطالعه محققان داوطلبان در معرض نور آبی با طول موج ۴۵۰ نانومتر قرار گرفتند. این نور مشابه طول موج نور مرئی است که از خورشید دریافت می شود و هیچ ضرری ندارد.
محققان در طول آزمایش و حدود دوساعت پس از آن در هر جلسه فشار خون،‌ سختی شریان ها، اتساع رگ ها و اکسیدنیتریک پلاسمای خون را اندازه گیری کردند. نتایج نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور آبی اثری مشابه داروهای کاهش دهنده فشار خون دارد و فشار خون سیستولیک را حدود هشت میلیمتر جیوه کاهش می دهد.
در ادامه این مطالعه آمده است نور آب سفتی شریان ها را کاهش و سطح اکسید نیتریک را افزایش می دهد که یک مولکول سیگنال دهنده مربوط به سلامت قلب و عروق است. محققان احتمال می دهند قرار گرفتن در معرض نور آبی سبب آزادسازی اکسید نیتریک از پوست می شود و اجازه می دهد وارد جریان خون شود. این فرآیند به نرم شدن و افزایش انعطاف رگ های خونی و افزایش جریان خون کمک می کند و در مجموع باعث کاهش فشار خون می شوند. این فناوری کاملا ایمن برای کنترل فشار خون به ویژه در سالمندان بسیار مفید است.
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلاست. فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی و بیماری های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
مطالعات قبلی به برخی از فواید نور آبی از جمله مبارزه با عفونت و کاهش استرس اشاره دارد. افزایش احتمال بروز انحطاط ماکولای مرتبط با سن و اختلال در ریتم شبانه روزی از جمله مضرات این طول موج از نور مرئی است.‌

 

 

 

 

سرطان سینه دربانوان به دلایل‌ مختلف اتفاق می‌افتد که یکی از آن‌ها برهم خوردن ساعت خواب شبانه و شب بیداری در بازه زمانی طولانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بررسی‌های جدید دانشمندان نشان داده است بانوانی که صبح‌ زود از خواب بیدار می‌شوند و عادت به شب بیداری نداشته و در ساعتی مشخصی به خواب می‌روند،  ۴۸ درصد کمتر از دیگران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

نتیجه بررسی اثرگذاری بیدارماندن درشب و ابتلای افراد به سرطان سینه حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه بریستول انگلستان است.

پژوهش‌ها نشان داده است زنانی که زمانی بیشتر از شب را به خواب اختصاص می‌دهند کمتر به سرطان به ویژه سرطان سینه دچار می‌شوند، به گفته دانشمندان اختلال درساعت بیولوژیک بدن در اثربیدارماندن تا پاسی از شب سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دربانوان می‌شود.

کارشناسان برای دست یابی به این نتیجه شیوه زندگی، ساعت خواب وبیداری و نرخ ابتلا به سرطان دربیش از ۴۰۰ هزار زن درکشور انگلستان را بررسی کرده‌اند.

همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه با خواب بیش از هشت ساعت درطول شبانه روز به ازای هریک ساعت ۲۰ درصد شود. مناسب‌ترین میزان خواب برای به دست آوردن سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان، خواب به میزان هفت الی هشت ساعت درشب و بیدارشدن دروقت سحر است.

بررسی‌های دانشمندان همچنین نشان می‌دهند زنانی که صبح‌ها زود ازخواب بیدار می‌شوند به طور میانگین طول عمری بیشتر دارند و درطول روز عملکرد ذهنی بهتری دریادگیری مسائل و مقابله با چالش‌ها و موارد استرس زا از خود نشان می‌دهند.

برهم خوردن تنظیم ساعت بیولوژیک بدن سبب اختلال در عملکرد سلول‌های بدن وافزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان می‌شود.

کارشناسان به بانوان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، درکنارمصرف مواد خوراکی سالم، انجام ورزش روزانه، دوری ازاسترس، حفظ تناسب اندام و خودداری از مصرف مواد دخانی، اهمیتی ویژه‌ به میزان و ساعت خواب شبانه خود دهند.

درطول خواب، دراتاقی کاملا تاریک استراحت کنید و درصورت نیاز از پرده‌های ضخیم یا چشم بند مخصوص خواب استفاده کنید.

خواب زودهنگام و به موقع درشب باعث می‌شود افراد به طور کامل استراحت کرده و صبح‌ به استفاده از ساعت زنگ دار برای بیدارشدن نیازی نداشته باشند.

کارشناسان انجام معاینه‌های دوره‌ای به وسیله پزشک متخصص و نیز معاینه سینه‌ها به وسیله خود فرد به ویژه پس از اتمام دوره قاعدگی ماهانه، انجام آزمایش‌های تشخیصی دوره‌ای، چون ماموگرافی و سونوگرافی، تحت نظر پزشکان بودن درصورتی که یک یا چند عضو درجه یک خانواده به این بیماری مبتلا بوده اند، همگی می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلا به این بیماری یا تشخیص و درمان آن درمراحل اولیه شود.

دردنیای امروزی بسیاری از زنان به دلیل شاغل بودن، نگهداری از خانواده و فرزندان، رسیدگی به امور خانه را شب‌ها انجام می‌دهند که این امر باعث کاهش میزان زمان استراحت و افزایش خطر ابتلا به سرطان درآن‌ها می‌شود.

برنامه ریزی برای انجام کار‌ها و مشارکت برای رسیدگی به کار‌های خانه با همکاری دیگر اعضا می‌تواند مانع از ابتلای بانوان به انواع بیماری‌ها شود.

 

 

 

 

 

 

توجه به پوشش مناسب، تغذیه کافی و پرهیز از اقامت درهوای سرد برای مدت طولانی درسفر‌های زمستانی توصیه می‌شود، زیرا سرمازدگی خطر‌ات بسیاری سلامت افراد دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سرمازدگی (Hypothermia) یکی از مشکل‌های شایع فصل‌های سرد سال است، این مشکل بیشتر به سراغ افرادی می‌رود که درمسیر‌های جاده‌ای پربرف و سرد گرفتار شده و امکان دسترسی به منابع گرمایشی را ندارند.

سرما زدگی می‌تواند سبب کاهش فشارخون، بروز لخته خونی، ناتوانی در تنفس، احساس خواب آلودگی، از دست دادن سطح هوشیاری و درصورت تاخیر در رسیدگی پزشکی،به مرگ فرد منجر شود.


در هنگام سفر درجاده‌های برفی همیشه از کارکرد مطلوب بخاری ماشین اطمینان پیدا کنید، بدون پوشیدن لباس گرم، کفش، دستکش، کلاه و شال گردن به جاده پا نگذارید.

به میزان کافی نوشیدنی‌های گرم، چون چای و قهوه همراه خود داشته باشید و درزمان احساس سرما نوشیدنی گرم بنوشید.

برای کمک به افزایش دمای بدن فردی که دچار سرما زدگی شده است ابتدا سطح هوشیاری او را بسنجید، درصورت پایین بودن سطح هوشیاری و آشنایی با ماساژ قلب و احیا به کمک او بشتابید یا با مراکز امدادی برای انتقال او به بیمارستان تماس بگیرید.

درصورتی که فرد دچار سرما زدگی شده است و سطح هوشیاری او بالاست، با مصرف نوشیدنی‌های گرم دمای بدنش به تدریج افزایش می‌یابد.

با تعویض لباس و کفش‌های خیس با لباس‌های خشک و قرار گرفتن درمحیط گرم و استفاده از پتو احساس لرز دراو از بین می‌رود.

ازجمله علامت‌های سرمازدگی دربزرگسالان افت دمای بدن به زیر ۳۳ درجه سلیسیوس، احساس خواب آلودگی، سردرگمی، اختلال درحافظه، ناتوانی در بیان جمله‌ها و مفاهیم مورد نظر، احساس سستی و کرختی دردست و پا، نفس نفس زدن و لرز است.

درنوزادان سرخ شدن رنگ پوست و کاهش سطح انرژی نوزاد نشانه‌های خطرناک بروز سرما زدگی درآنهاست.

کارشناسان توصیه می‌کنند افزایش دمای بدن فرد باید به آهستگی انجام شود، زیرا دگرگون شدن ناگهانی دمای بدن می‌تواند سبب ایجاد شوک و حتی حمله قلبی درافراد شود.

درصورت قراردادن کیسه آب گرم یا بسته‌های حاوی مواد شیمیایی که به گرم یا سرد می‌شوند حتماً آن‌ها را داخل یک حوله قراردهید و سپس برروی پوست بدن فرد بگذارید تا فرد دچار سوختگی یا التهاب پوستی نشود.

دمای بدن فرد را اندازه گیری کنید و درصورت پایین بودن و ادامه داشتن حالت بی حالی و افت سطح هوشیاری به سرعت فرد را به مراکز درمانی منتقل کنید.

تا چند روز پس ازبروز سرما زدگی امکان ادامه داشتن حالت نقاهت وجود دارد و کارشناسان توصیه می‌کنند فرد استراحت کافی کرده و مواد خوراکی و نوشیدنی تقویت کننده مصرف کند.

سرما زدگی میان کوهنوردان بسیارشایع است و می‌تواند سبب ایجاد قانقاریا، سیاه مُردِگی دربرخی اندام‌های بدن، چون انگشتان دست، پا، بینی و گوش ها، بروز عفونت و اجبار پزشکان به قطع عضو شود.

درصورت مشاهده هرگونه علامت‌های کرختی دراندام‌های بدن، سرد بودن برخی از اندام‌ها به نسبت سایر بخش‌های بدن، قرمز یا آبی شدن رنگ پوست، احساس درد و سوزش به پزشک مراجعه کنید.

 

 

سردرد صبحگاهی می‌تواند سبب آسیب و ایجاد درد برخی اندام‌های بدن و حتی ابتلا به بیماری‌های قلبی در دراز مدت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند برخی از مشکلات مانند سردرد صبحگاهی، خروپف شبانه و تورم صورت به هنگام برخاستن از خواب می‌تواند به دلیل سلامت ضعیف دندان‌ها وخرابی آن‌ها باشد.

بسیاری از افراد تنها به دلیل دندان درد یا چک آپ‌های دوره‌ای به دندان پزشکی مراجعه می‌کنند، اما کارشناسان اعتقاد دارند عفونت لثه و ریشه دندان می‌تواند مشکلاتی متعدد دربدن ایجاد کند.

به گفته دانشمندان عفونت لثه، ریشه دندان و سایر مشکل‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان می‌تواند سبب ایجاد سردرد، بد خوابی، بی خوابی، خروپف شبانه، احساس درد درگوش و کرختی و سفتی درچانه افراد شود.

کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دچار تعداد بیشتری دندان از دست داده هستند، بیشتر دچار خروپف شبانه می‌شوند.  انسدادی یا همان خروپف در زمان خواب می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی چون فشارخون بالا، دیابت، سکته مغزی شده و بیماری‌های قلبی را تا ۸۵ درصد افزایش دهد.

افرادی که در خواب خروپف می‌کنند بیش از دیگران دچار عارضه دندان قروچه می‌شوند و این موضوع در دراز مدت به آسیب رسیدن به دندان و فک و از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

دندان درد یا وجود عفونت در دهان، دندان و لثه نیز می‌تواند سبب احساس درد مزمن درطول شب و بروز سردرد صبحگاهی شود.


به دلیل نزدیک بودن دندان‌ها به سلول‌های مغزی، خرابی و عفونت دهان و دندان می‌تواند سبب تحریک حسگر‌های سلول‌های عصبی مغز و احساس درد شدید درافراد شود.

برخی افراد دراثر دندان درد و بی اعتنایی به درد دندان و عفونت لثه دچار مشکل هایی، چون زنگ زدن گوش، احساس درد در گوش یا قرمز شدن و تورم لاله، گوش میانی و درونی می‌شوند.

گیرنده‌های عصبی فراوانی درناحیه صورت به ویژه چانه‌ها وجود دارد و ایجاد عفونت دردهان و دندان می‌تواند سبب گرفتگی، احساس کرختی و سنگینی درگوش افراد شود.

درصورت احساس درد در فک، چانه، گوش و یا سردرد مزمن، حتی درصورتی که علامت‌های آشکار دندان درد را ندارید، افزون برمراجعه به پزشکان متخصص یک درصد احتمال برای وجود عفونت در ناحیه دهان و دندان را در نظر بگیرید.

 

اهمیت به نظافت و بهداشت دهان و دندان، استفاده ازمسواک و خمیردندان، پرهیز ازمصرف خوراکی‌های شیرین، چسبنده و نوشابه‌های گاز دارد، استفاده از مسواک بین دندانی درصورت صلاحدید پزشک و استفاده از نخ دندان پس از صرف خوراک، مسواک دندان‌ها پیش ازخواب و خودداری از استعمال مواد دخانی، چون سیگار و قلیان سبب افزایش سلامت دهان و دندان و جلوگیری ازابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

مطالعه دانشمندان نشان داده است عفونت دهان و دندان به ویژه لثه‌ها راه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ورود عامل‌های بیماری زا به درون بدن هموار می‌کند.

مصرف میوه و سبزیجات تازه، چون سیب، هویج، موز و استفاده از مواد لبنی به میزان کافی درطول روز سبب محکم شدن لثه‌ها و جلوگیری از ورود باکتری و عامل‌های ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*