در کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمدشهری استان عنوان شد: خراسان جنوبی جزو ۷ استان مهاجر فرست کشور/ شناسایی بیش از ۱۲۰ روستای در معرض خطر تخریب و مهاجر فرست در استان

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی/ خراسان جنوبی جزو ۷ استان مهاجر فرست کشور است. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان این مطلب به استناد از مسئولان کشوری گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۰ روستای استان که در معرض خطر تخریب و مهاجرت فرستی قرار داشته اند توسط استانداری شناسایی و به کارگروه معرفی شده اند که این آمار را به دستگاه های اجرایی اعلام کرده ایم تا برای ماندگاری جمعیت در روستاها برنامه هایی را برنامه ریزی کنند. حجت الاسلام والمسلمین وحدانی نیا در دومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری خراسان جنوبی از حاشیه نشینی، دخل و تصرف در اراضی ملی و تغییر کاربری در اراضی به عنوان گوشه ای از عواقب مهاجرت از روستاها یاد کرد و افزود : در برخی از روستاهای استان با رشد منفی جمعیتی که نامتعارف است روبرو هستیم و در برخی که فاصله اندکی مثلا ۸۰ کیلومتر با مرز دارند شاهد تخلیه و یا مهاجرت هستیم که به لحاظ امنیتی خطرات خاصی به وجود می آورد.
وی از توانمندسازی روستاها در مبدا و جلوگیری از حاشیه نشینی در مقصد به عنوان یکی از اهداف کارگروه در این جلسه یاد کرد و ادامه داد: دستگاه های اجرایی به صورت کتبی فعالیت های صورت گرفته در روستاهای هدف را ارائه دهند .
در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه های اجرایی به ارائه گزارش عملکردشان برای حفظ و ماندگاری جمعیت در روستاهای استان و صیانت از اراضی ملی پرداختند .
خراسان جنوبی پنحمین استان کشور در داشتن
خانه های خالی از سکنه
معاون حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۵ گشت بازرسی در استان گفت : در کل استان ۴۸ مورد تصرف در اراضی ملی داشته ایم که ۴ پرونده هم تشکیل شده است. قربانی به کاهش ۸۰ درصدی تصر فات در داخل محدوده شهرها اشاره کرد و افزود: رکود بازار مسکن تمایل برای تصرفات داخل محدوده را گرفته است. وی از خراسان جنوبی به عنوان پنجمین استانی که خانه های خالی از سکنه زیادی دارد، یاد کرد و افزود : رویکرد بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده مورد توجه وزارت خانه قرار دارد تا جمعیت از این بافت ها مهاجرت نکنند .
اجرای فاز اول پارک خطی بیرجند با اعتبار
۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری بیرجند هم به اجرای طرح پارک خطی و یا کمربند سبز در بیرحند به طول ۴۸ هکتار اشاره کرد و گفت : در فاز اول که از میدان دانشگاه آزاد تا میدان سفیر امید طراحی شده در بودجه سال ۹۷ اعتبار ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی پیش بینی شده است .
جهان دیده افزود : برای بازگشایی معبر فرزان شهرداری ۹ میلیارد تومان برای تملک اراضی پرداخت کرده است. نماینده اداره کل تعاون کار، رفاه اجتماعی استان هم به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: ۱۱۹ درصد این اعتبارات در استان جذب شده است. حسینی به صدور ۲۷ هزار مجوز اشتغال خانگی از سال ۹۰ تاکنون در استان اشاره کرد و افزود : برای فروش صنایع دستی بازارچه ای باید تعبیه شود .
راه اندازی سامانه سجام
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه به راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام ) در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اشاره کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*