ثابت قدم در میدان جنگ اقتصادی/تولیدکنندگان نیاز به حمایت دارند

ثابت قدم در میدان جنگ اقتصادی/تولیدکنندگان نیاز به حمایت دارند

بیرجند- تولیدکنندگان خراسان جنوبی با وجود همه سختی ها ثابت قدم در میدان جنگ اقتصادی ایستانده‌اند و در این راه خواستار حمایت مسئولان و رفع دغدغه های خود هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها: وقتی سخن از اقتصاد مقاومتی می‌زنیم یعنی باید به جایی برسیم که در عرصه اقتصاد هیچ عامل خارجی نتواند رونق تولید و اقتصاد در کشور ما را تحت تأثیر قرار دهد که این نیارمند رعایت مؤلفه‌هایی در داخل است.

فعالان تولید خراسان جنوبی دغدغه‌ها و گفته‌های بیشماری دارند که شنیدن آن‌ها می‌تواند مدیران و برنامه ریزان را با واقعیت وضعیت تولید و صنعت آشناتر کرده تا برنامه‌های دقیق تری در این زمینه ترسیم کنند.

 حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این زمینه گفت: صنعت طیور در خراسان‌جنوبی رشد خوبی داشته است و حدود ۷۰ درصد تولیدات استان در این زمینه مازاد بر مصرف داخل استان است که به سایر استان ها صادر می‌شود.

فعالیت ۶۱۵ واحد طیور در خراسان‌جنوبی

وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۶۱۵ واحد طیور داریم که حدود ۹ میلیون و ۵۷ هزار جوجه ریزی در هر دوره دارند.

تجار در مبادلات با افغانستان اصلا ارز دریافت نمی کنند و از این جهت شایسته است که تجارت افغانستان و عراق از بحث برگشت ارز مستثنی  شوند رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی با واحدهای طیور خود بیستمین زنجیره تولید در این زمینه است، بیان کرد: البته فعالان در این بخش گلایه‌ها و مشکلاتی نیز دارند.

خیریه ادامه داد: در بحث صادرات باید به این نکته توجه کرد که تجار در مبادلات با افغانستان اصلا ارز دریافت نمی کنند و از این جهت شایسته است که تجارت افغانستان و عراق از بحث برگشت ارز مستثنی  شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: در بحث پرورش شتر مرغ در شهرستان فردوس فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است ولی باید بیش از این تلاش کرد.

وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد باید بخش‌هایی از تولید که متناسب با این اقلیم است مورد حمایت قرار گیرد.

محمد حسن فخار یکی از فعالان عرصه صنعت تایر در  خراسان‌جنوبی نیز درباره مشکلات حوزه کاری خود گفت: هر چند همواره تلاش ما بر تأمین نیازهای تایر کشور بوده است ولی در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در این بخش وجود دارد.

قیمت تمام شده تولید تایر از قیمت مصوب سازمان حمایت بالاتر است

وی اظهار کرد:  اگر واحد تولیدی ما بخواهد با همان ظرفیت چند سال گذشته کار کند به واسطه فضای کسب و کار فعلی تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت و به ناچار باید به سمت افزایش ظرفیت تولید برویم.

این فعال عرصه صنعت تولید تایر بیان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید تایر از قیمت مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بسیار پایین تر است.

 غلامحسین کریم دادی کشاورز نمونه و برتر خراسان‌جنوبی نیز در حوزه کشاورزی گفت: علی رغم گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانسته ایم یک الگوی کشت دقیق به کشاورزان ارائه دهیم.

وقتی کشاورز الگوی کشت ندارد

وی اظهار کرد:  عدم وجود یک الگوی کشت دقیق در بخش کشاورزی موجب می شود که یک سال سیب زمینی کمیاب و پیاز بیش از نیاز تولید شود و سال بعد با کمبود پیاز و افزایش تولید سیب زمینی مواجه شویم که این امر شایسته نیست.

کشاورز نمونه خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی های متعدد و بحران آب بیان کرد: با توجه به کمبود بارندگی الگوی کشت هر منطقه باید با نوع اقلیم آن سازگار باشد.

کریم دادی با اشاره به اینکه بیش از بحران آب گرفتار مدیریت بحران آب هستیم گفت: در انتخاب مدیران بخش تولید و صنعت از سیاسی کاری پرهیز کنند و کارشناسان زبده برای مدیریت انتخاب شوند.

ایجاد ایستگاه‌های دامپروری در خراسان جنوبی ضروری است

وی یادآور شد: ایجاد ایستگاه های دامپروری و صنایع تبدیلی شتر مرغ یک نیاز در خراسان جنوبی است که باید برای آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

محمد خوشنام رئیس انجمن صنفی شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی خراسان جنوبی نیز در زمینه مشکلات حوزه کاری خود بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، اعمال تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازار  قیمت اکثر مصالح، لوازم ساختمانی و ماشین آلات این بخش تا سه برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد:  علاوه بر افزایش قیمت بازار نقدی شدن خرید مصالح ساختمانی یکی از مشکلاتی است که گریبان فعلان عرصه صنعت ساختمان را گرفته است.

این فعال عرصه صنعت ساختمان افزود: وضعیت خرید و فروش مسکن و اجازه بهاء در خراسان جنوبی تا سه برابر افزایش یافته است و مردم در این حوزه با مشکلاتی رو به رو هستند که برای رفع آن باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

رکود بخش ساخت مسکن و هشدار در زمینه بیکاری کارگران

خوشنام با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی مسکن مهر مازاد نداریم، یادآور شد: اگر رکود ساخت و ساز همچنان ادامه پیدا کند بسیاری از شرکت‌های ساختمانی و به دنبال آن کارگران ساختمانی بیکار خواهند شد.

با توجه به اجرای ناقص برخی از قوانین مالیاتی که برای تعاونی مرز نشینان مشکلاتی را ایجاد کرد شاید در آینده چیزی به نام تعاونی مرز نشینان در خراسان جنوبی نباشد غلامحسین جهانی دبیر اتاق تعاون خراسان‌جنوبی نیز  در زمینه مشکلات تولید و تعاونی مرز نشینان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار مرز نشین عضو تعاونی‌ها هستند و همچنین ۲۵ هزار نفر کارت مبادلات مرزی دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به اجرای ناقص برخی از قوانین مالیاتی که برای تعاونی مرز نشینان مشکلاتی را ایجاد کرد شاید در آینده چیزی به نام تعاونی مرز نشینان در خراسان جنوبی نباشد.

دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر در زمینه احتکار کالا یادآور شد: دولت از یک طرف سهمیه صادرات سوخت به مرزنشینان اختصاص می‌دهد ولی از طرف دیگر ۲۵ درصد مالیات در این زمینه اخذ می‌کند.

فعالان حوزه تولید چه در صنعت، کشاورزی و ساختمان برای برقرار ماندن چرخه تولید در خراسان‌جنوبی سختی‌های بی شماری را تحمل کرده و خون دل‌های فراوان خورده اند اما همچنان به واسطه علاقه به سرزمین و بیکار نشدن کارگران هم استانی ثابت قدم مانده‌اند.

اگر دوست نداریم با تعطیلی واحدهای صنعتی تعداد بیکاران افزایش یابد، باید به درد دل  فعالان حوزه تولید به ویژه در مناطقی چون خراسان جنوبی گوش سپرد و تا آنجا که ممکن است گره‌های ناگشوده بخش تولید را باز کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*