با کاوران اربعین؛ جمعه یازدهم آبان ماه استقرار جوی آرام در گذرگاه‌های مرزی و شهر‌های زیارتی/ واژگونی ون زائران اربعین در ایلام/ توضیح پلیس درباره «اختلال» در روند بازگشت زائران / وزیر کشور: دولت فقط مدیریت می کند

سرگردانی زائران ایرانی در فرودگاه نجف
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۱۱:۰۵

سرگردانی زائران ایرانی در فرودگاه نجف با توجه به حضور پرشمار زائران ایرانی در اربعین حسینی، وضعیت ترافیک و تاخیر پروازها در فرودگاه نجف از روز گذشته شدت گرفته است.

به گزارش تسنیم از نجف اشرف، بر اساس مشاهدات عینی و پیگیری‌های خبرنگار تسنیم در فرودگاه نجف، تعداد متعددی از پروازهای فرودگاه نجف به مقاصد تهران، اصفهان و مشهد از روز گذشته با تاخیر انجام شده و یا هنوز صورت نگرفته است.

پرواز هواپیمایی کیش ایر که قرار بود ساعت ۲۳٫۵۹ فرودگاه نجف را به مقصد فرودگاه دشت ناز ساری ترک کند بر اساس اعلام مسئولان فرودگاه قرار است ساعت ۳ بامداد روز جمعه از فرودگاه نجف تیک آف کند.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از زائران اربعین حسینی که بر اساس ساعات اعلامی سه ساعت زودتر در فرودگاه نجف حاضر شدند ولی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و عراقی حاضر نشده از طریق پیامک تاخیر یا لغو پروازها را به اطلاع مسافران برسانند تا آنان ساعتها در فرودگاه سرگردان نشوند.

سید حبیب الله ساداتی، مدیر حج و زیارت مازندران که خود در بین مسافران پرواز نجف – ساری حضور دارند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نجف با تاکید بر هماهنگی بیشتر و اطلاع رسانی ایرلاین‌ها با مسئولان حج و زیارت برای برقراری به موقع پروازها، اظهار داشت: مازندران از استانهایی بوده که زائران متعددی در ایام اربعین رهسپار نجف اشرف می‌شوند که ضرورت دارد نسبت به برقراری منظم پروازهای مسیر ساری – نجف اقدامات عاجلی صورت گرفته شود.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام هواشناسی مازندران اکنون وضعیت جوی شهر مقصد در ساری بارش شدید باران است، افزود: امکان تاخیر پرواز نجف – ساری در بامداد جمعه بدی آب و هوا باشد.

 

رحمانی فضلی: دولت فقط مدیریت می کند
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۱۱:۰۰

عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: یک هفته پس از مراسم اربعین سال قبل، شروع به برنامه ریزی و هماهنگی مراسم اربعین امسال کردیم و برای این مهم ۳۰ ستاد اجرایی گرداگرد میز جلسه نشستند تا برای ایجاد زیرساخت‌های این مراسم باشکوه چاره‌ای اندیشیده شود، حاصل آن جلسات ایجاد ۱۰۰ هزار نوع خدمات نیاز‌های اولیه برای زائرین بود که شامل جای پارک خودروها، درمان و اغذیه و اسکان و از همه مهمتر امنیت مسافران می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائرین به کشور بازگشتند و می‌توان پیک این بازگشت را ۲۴ ساعته گذشته عنوان کرد، زیرا حدود ۳۰۰ هزار نفر ظرف ۲۴ ساعت قبل به ایران بازگشته‌اند. به عبارتی می‌توان گفت هر ساعت حدود ۱۵ هزار نفر از مرز‌های ما عبور کرده اند.

وزیر کشور گفت: حجم تردد زائرین و خودرو‌های حامل مسافرین اربعین به قدری بود که حتی با افزودن اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری به واحد خدمت رسانی زائرین، باز هم نتوانستیم مسیر‌های سهل العبوری را مهیا کنیم در ضمن شرمنده مردم در شهرستان‌ها هم هستیم که وسائط حمل و نقل عمومی آنان را در اختیار زائرین قرار داده ایم البته این امر به دلیل اهمیت بیشتر و بالاتر موضوع بوده است؛ روی هم رفته همه تلاشمان را به کار گرفته ایم تا این مرحله هم به خوبی انجام شود.

رحمانی فضلی گفت: بار‌ها اعلام شد که زائرین برای بازگشت به کشور از مرز‌های شلمچه و چذابه استفاده نمایند، اما مردم به مهران رجوع می‌کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند که امکاناتی مانند اغذیه و خدمات رفاهی زائرین را دولت تأمین می‌کند، اما حقیقت این است که این خدمات و امکانات را مردم و خیرین متقبل می‌شوند و ما فقط هدایت و مدیریت می‌کنیم.

رحمانی فضلی در خصوص معضل گرانی سفر اربعین امسال هم گفت: برای تأمین نیاز‌های عبور و مروری و تردد زائرین امسال حدود ۱۲ هزار اتوبوس تخصیص داده و در دو سوی مزر ایران و عراق مستقر کرده بودیم البته برخی از این خودرو‌ها هم ترانزیت موقت بودند، اما تعداد زوار بسیار زیاد است و ما نمی‌توانیم بیش از تعداد مشخصی خودرو به عراق روانه کنیم، زیرا زیرساخت‌های خدماتی و حمل و نقلی عراق هم می‌خواهند از این مراسم استفاده و کار کنند ما هم نمی‌خواهیم اقتصاد عراق را با مشکل روبرو کنیم.

وی ادامه داد: گرانی برخی خدمات به دلیل تبدیل پول ایرانی به دینار عراق بود و اینکه ارزش پول ما به علت افزایش نرخ دلار آمریکا
کاهش یافته و این مقایسه با سال قبل به گونه‌ای می‌شود که گرانی شکل گرفت.

رحمانی فضلی به مشکلات تبادل ارز میان زوار و عراقی‌ها و همین طور تبلیغات منفی شبکه‌های بیگانه اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود میزان کافی دینار و دلار درون کشور با طرف‌های عراقی توافقاتی انجام شد تا دینار مورد نیاز زائرین ایرانی را در عراق تأمین کنند ضمن همکاری‌های صورت گفته در این خصوص، کارشکنی‌هایی هم انجام شد که البته با تدبیر و دخالت ما حل شد، اما ایجاد جو مشکل و تنش در تبادل ارز برای ۲ میلیون زائر ایرانی تنش و نگرانی فراهم می‌کرد ضمن اینکه شبکه‌های بیگانه هم از این فضای مه آلود به نفع خود بهره برداری و تنش را چند برابر نمودند، اما در نهایت با مدیریت تأمین ارز به خوبی صورت گرفت.

وزیر کشور گفت: برگزاری مراسم اربعین و ایجاد هماهنگی میان دولت‌های ایران و عراق نشان دهنده عزم، اراده، قدرت و درایت ماست و غربی‌ها و دشمنان اسلام نمی‌توانند مانع این حرکت‌ها شوند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: یکی از توفیقات ما، برجسته کردن و اولویت بندی و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بوده است. وزارت کشور هم در این باب جمع بندی‌هایی انجام داد و گزارش‌هایی تهیه نمودیم، مقام معظم رهبری نسبت به این گزارش حساسیت نشان دادند و خواستار تکمیل آن شدند، محوریت کار را دفتر رهبری به عهده گرفت؛ در وزارت کشور هم به عنوان مسئول اجرایی بیش از ۷ ماه روی این موضوع کار کردیم؛ نتیجه امر به مشخص شدن برنامه‌ها و اهداف و عوامل اجرایی انجامیده است. در این اولویت بندی‌ها موضوعات طلاق، حاشیه نشینی، مواد مخدر و … در نظر گرفته شده است به طور مثال؛ در خصوص موضوع طلاق توانسته ایم با آموزش‌های لازم کمی سرعت این امر را کاهش و میزان آن را کمتر کنیم.

وزیر کشور  درباره قانون منع به کار گیری بازنشستگان دولتی گفت: پیرو این طرح ۱۴ نفر از استانداران و حدود ۱۵ نفر از فرمانداران و شهرداران منع به کار گیری می‌شوند البته همه این عزیزان در موعد قانونی بدرقه خواهند شد.

 

تیراندازی به کاروان زائران اربعین حسینی در غرب افغانستان
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۱۰:۰۰

  افراد مسلح ناشناس در هرات نیز بارها علمای شیعیان را ترور کرده اند بی آنکه مسؤولان امنیتی افغان اعتنایی به این حوادث داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری رسا، کاروان زائران اربعین حسینی که ولایت بلخ را به‌قصد عزیمت به کربلای معلی ترک کرده بودند در ولایت هرات هدف حمله مسلحانه قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، این حمله توسط افراد مسلح ناشناس در شهرستان «اسلام‌قلعه» ولایت هرات صورت گرفته است.
مهاجمان مسلح کاروان زائران حسینی را هنگام عبور از بازارچه شهرستان اسلام‌قلعه هدف قرار می‌دهند که در نتیجه ۵ نفر از زائران حسینی زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، اعضای این کاروان زیارتی از افغانستان قصد عزیمت به مشهد و سپس کربلای معلی را داشتند که در ولایت هرات هدف حمله قرار گرفتند.

این حمله در سایه بی‌توجهی مسؤولان امنیتی افغان در حالی رخ داد که پیش از این نیز بارها افراد مسلح ناشناس در هرات علمای شیعیان را ترور کرده است.

گفته می‌شود که زخمیان این حمله تروریستی برای مداوا به بیمارستان‌های شهر مشهد مقدس منتقل شدند.

 

 

 

گسیل ۷۰۰۰ اتوبوس به پایانه‌های مرزی
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۵۹

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به این که دریافت کرایه ۳۰۰ هزار تومانی از زائران اربعین حسینی تخلف و ظلم است و با رانندگان متخلف به شدت برخورد می‌کنیم، گفت: ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس به پایانه‌های مرزی حرکت کرده‌اند.

رضا نفیسی با بیان این‌که روز چهارشنبه حدود ۳۵۰ هزار زائر و دیروز نیز حدود ۲۵۰ هزار نفر بوده است، گفت: برای این‌که بتوانیم ناوگان مورد نیاز برای جابجایی زائران را تامین کنیم، از تمام توان موجود استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام ناوگان حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای به سمت چزابه، شلمچه و به خصوص به سمت مهران می‌روند تا زائران اربعین را جابجا کنند.

وی با یادآوری این‌که طی چند روز اخیر حدود ۷۰۰۰ اتوبوس به سمت این مناطق حرکت کرده‌اند، افزود: بیشترین اتوبوس‌ها مربوط به مهران بوده است. اما در این بین چند اتفاق روی داده که باید مدیریت شود؛ یکی این‌که اتوبوسی که از تهران به سمت مهران در حرکت است در برجی جاها به دلیل مباحث ترافیکی گیر کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان این‌که این اتوبوس‌ها در کمربندی شهرها به دلیل ترافیک حدود ۶ ساعت معطل شده است، اظهار کرد:‌ این مسئله باعث شده تا اتوبوس دیرتر به مهران برسد و زوار هم تحت فشار قرار بگیرند. قرار بوده که اتوبوس سریع برود و سریع برگردد اما به دلیل گره‌های ترافیکی ایجاد شده به خصوص اطراف مهران، اتوبوس‌ها در کمربندی این شهر چند ساعت گرفتار شده بودند.

نفیسی با اشاره به این‌که هر ساعت بین ۱۰ تا ۱۵ هزار زائرا وارد پایانه مرزی مهران می‌شوند، گفت: برای انتقال زائران نیازمند اتوبوس هستیم که این کار نیز در حال انجام است، اما به دلیل ترافیک وقتی چند ساعت اتوبوس به پایانه نمی‌رسد و مردم احساس می کنند اتوبوس نیست و مباحث دیگری روی می‌دهد.

وی در ادامه به موضوع مدیریت پایانه برکت شهر مهران اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این پایانه مردم بیرون از این پایانه آمده‌اند و مدیریتی هم برای ورود اتوبوس‌ها به داخل پایانه وجود ندارد.

وی بیان کرد:‌ عوالم دیگر باید مدیریت کرده و اجازه ندهند مردم جلوی اتوبوس بروند. باید اتوبوس وارد پایانه شود تا علاوه بر کنترل قیمت‌ها، مسافران سریع سوار اتوبوس شوند.

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص قیمت ۳۰۰ هزار تومانی اتوبوس مهران-تهران، اظهار کرد: متاسفانه چنین اتفاقی روی داده است، از مردم خواهش می‌کنیم که بیرون از پایانه با رانندگان چانه نزنند دیگر این مسئله به نوعی در اختیار ما نیست. از مردم هم می‌خواهیم موارد این چنینی را به همکاران ما در پایانه برکت یا از طریق شماره ۱۴۱ اطلاع دهند.

نفیسی ادامه داد:‌ به طور قطع با رانندگان متخلف که از زائران اربعین حسینی پول اضافه دریافت کرده‌اند، برخورد می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم این قبیل رانندگان به زائران عزیز ظلم کنند.

وی بیان کرد:‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان متولی از تمام توان خود برای جابجایی زائران اربعین استفاده کرده است، از سایر دستگاه‌ها نیز درخواست می‌کنیم از بروز گره‌های ترافیکی در محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی جلوگیری کنند.

 

 

 

 

۲۶میلیون دقیقه مکالمه بین ایران و عراق انجام شده است
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۵۸

رییس کمیته تامین ارتباطات مناسبت های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ترافیک مکالمه در اربعین حسینی گفت: زوار ایرانی امسال در بازه زمانی دوهفته ای بیش از ۲۶.۵ میلیون دقیقه مکالمه انجام داده اند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل رادکانی با اشاره به کل ترافیک مکالمه در اربعین حسینی اظهار کرد: از ۲۴ مهر تا ۸ آبان (دو هفته) ۲۶.۵ میلیون دقیقه ترافیک مکالمه بین ایران و عراق داشتیم که از این تعداد ۷۰ درصد صادره از ایران به عراق و ۳۰ درصد مابقی وارده از عراق به ایران بوده است.

وی با بیان اینکه پیک ترافیک مکالمه مربوط به روز یکشنبه ۶ آبان بود، تصریح کرد: کیفیت ارتباطات اربعین امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما تعرفه مکالمه امسال نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.

رادکانی خاطرنشان کرد: میزان مصرف دیتای رومینگ نیز نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

 

 

 

 

آخرین وضعیت تردد زوار اربعین در مرز مهران
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۵۱

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به تلاش شبانه روزی ماموران این یگان درخدمت رسانی به زائران اربعین اعلام کرد: وضعیت امنیتی در مرزها مطلوب است.

به گزارش ایسنا، سردار حسن کرمی درباره آخرین وضعیت تردد زوار در مرز مهران، اظهارداشت: طی ۴۸ ساعت گذشته، به دلیل تراکم بازگشت زائران به کشور، ماموران یگان ویژه شب سختی را پشت سر گذاشتند؛ به گونه‌ای که با اراده وصف ناپذیر و مجاهدگونه، مشغول خدمت رسانی به زوار بودند به گونه ای که چشم بر روی هم نگذاشتند.

وی به ازدحام زوار در ترمینال “برکت” و نیز کندی تردد آنان و همچنین ظرفیت ناکافی اتوبوس‌ها اشاره و تصریح کرد: در راستای خدمت رسانی به زائران، ماموران یگان ویژه به صورت ۲۴ ساعته ضمن توزیع آب، غذا و پتو، اقدام به استقرار سرویس بهداشتی در این منطقه کرده اند.

به گفته سردار کرمی، پایانه برکت نیاز به زیرساخت‌های بیشتری برای خدمت‌رسانی به زوار دارد؛ برهمین اساس احداث سرویس بهداشتی، نمازخانه و محلی برای اسکان زوار از جمله نیازهایی است که باید برای سال‌های بعدی به آنها اندیشید.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، وی با بیان اینکه هم اکنون آرامش نسبی در ترمینال برکت برقرار است، تصریح کرد: زیرساخت های مرز مهران و ترمینال آن متناسب با این حجم از زوار نیست بنابراین بایستی اقدامات لازم از سوی مسئولان امر در این رابطه صورت پذیرد.

فرمانده یگان ویژه ناجا، وضعیت امنیتی در مرزها را مطلوب اعلام و تاکید کرد: تا این لحظه هیچ گونه مشکلی نداشته ایم؛ برهمین اساس یگان ویژه ناجا از نقطه صفر مرزی تا خروجی شهر مهران آماده خدمت رسانی به زوار است.

 

 

توضیح پلیس درباره «اختلال» در روند تردد زائران در مرز مهران
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۵۱

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به روند بازگشت زائران اربعین به کشور، گفت: شب گذشته اختلال کوچکی را در روند ترددها به دلیل عدم ظرفیت کافی اتوبوس‌ها برای جابجایی زوار شاهد بودیم که بلافاصله در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد شرفی اظهار داشت: از روز گذشته با ازدحام زائران در مرز مهران مواجه و شاهد افزایش موج بازگشت زوار به کشور هستیم.

وی افزود: شب گذشته اختلال کوچکی را در روند ترددها به دلیل عدم ظرفیت کافی اتوبوس‌ها برای جابجایی زوار شاهد بودیم که بلافاصله در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شد و برخی زوار در بازه زمانی کوتاهی در توقفگاه‌ها مستقر شدند و با تزریق اتوبوس‌های عمومی روند جابه جایی و تردد به حالت عادی بازگشت.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: روز گذشته بیش از ۲۵۰ هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند و باید بگویم در مجموع تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار زائر از مرز مهران وارد کشور شدند.

وی با تاکید بر اینکه همه تمهیدات در راستای مدیریت موج بازگشت زوار پیش بینی شده، افزود: با تمهیدات پلیس راهور و در راستای تسهیل تردد زوار همزمان با تشدید موج بازگشت، محور مهران به ایلام یک طرفه شده است.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به این سوال که نیروهای پلیس تا چه زمانی در مرزهای سه گانه (مهران، شلمچه و چذابه) حضور دارند، گفت: تا بازگشت آخرین زائر اربعین حسینی(ع) به کشور، نیروهای پلیس پیشگیری و بویژه تیم های چک و خنثی سازی در مرزهای سه گانه و محورهای مواصلاتی، حضور فعال و شبانه روزی دارند و موضوعات با دقت رصد می شود.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، سردار شرفی با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکل امنیتی گزارش نشده است، افزود: ماموران پلیس به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی به زوار هستند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا یادآور شد: امسال بیش از ۹۹ درصد زائران با روادید مجاز به مرزها مراجعه کردند. خوشبختانه در موج رفت و بازگشت، شاهد همکاری خوب زوار با پلیس بودیم و این رویکرد مردم قابل قدردانی است.

 

نرخ کرایه اتوبوس‌های اربعین ۷۰ تا ۱۵۰هزار تومان است
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۵۰

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با تأکید بر اینکه زائران اربعین برای تهیه بلیت برگشت اتوبوس حتماً به پایانه‌های مرزی مراجعه کنند، گفت: زائران به هیچ وجه برای تهیه بلیت یا اتوبوس دربستی از بیرون پایانه اقدام نکنند.

احمدرضا عامری در پاسخ به این سؤال که چه میزان اتوبوس در مرز‌های سه‌گانه برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در اربعین امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۴۶ هزار دستگاه سواری کرایه و ۴۵ هزار دستگاه مینی‌بوس در حال خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند.

وی ادامه داد: طرح سفر‌های ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای برای ایام اربعین از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد و تا هر زمان پس از روز اربعین که زائر و متقاضی برای برگشت وجود داشته باشد، ادامه دارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این گفته که برخی راننده‌های اتوبوس نرخ‌های غیرواقعی برای سفر‌های برگشت زائران ارائه می‌دهند، گفت: بر عملکرد اتوبوس‌ها در پایانه‌های مرزی نظارت دقیق وجود دارد، ممکن است عده‌ای محدود این بی‌اخلاقی را داشته باشند و بدانند که زحمت قشر عظیمی از رانندگان را که در این ایام به جابه‌جایی زوار حسینی اقدام کردند، زیر سؤال می‌برند.

عامری با تأکید بر اینکه نرخ بلیت در مسیر‌های برگشت همان قیمت‌های ۷۰ تا ۱۵۰هزار تومان است، بیان کرد: زائران به هیچ عنوان نرخ‌های بیشتر بابت کرایه اتوبوس نپردازند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: البته اعمال نرخ‌های غیرواقعی مربوط به اتوبوس‌های متفرقه‌ای است که در خارج از پایانه برکت نسبت به مسافرگیری اقدام می‌کنند در حالی که اتوبوس‌های ناوگان عمومی جاده‌ای همه در پایانه و با صورت‌وضعیت مسافرگیری می‌کنند در حالی که ممکن است اتوبوس‌های متفرقه، صورت‌وضعیت مسافرنداشته باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر اتوبوس به اندازه کافی در پایانه برکت وجود دارد و در حال جابه‌جایی زوار هستند، از نظر تعداد اتوبوس هیچ مشکلی نداریم و هر چه تقاضای سفر باشد، با همان نرخ‌ها در حال انجام است.

عامری اضافه کرد: از سوی دیگر نماینده اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور، نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نماینده وزارت کشور، استانداری ایلام و تعزیرات همه در پایانه‌های مرزی مستقر هستند و زائران در صورت بروز و مشاهده هر گونه تخلف، موضوع را با آن‌ها در میان بگذارند.

 

پیاده‌روی اربعین و بزرگترین سانسور خبری دنیا
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۴۸

مشرق – بارها و بارها شنیده ایم که رسانه باید «بی طرف» باشد. رسانه باید منعکس کننده دقیق وقایع باشد، سانسور نباید جایگزین شفافیت شود و …

و اما

پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسانها هر سال با شکوه تر برگزار میشود اما گویا رسانه های مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمی دارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم می بندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا.

نگاهی اجمالی به چند رسانه مطرح دنیا

در صفحه نخست سایت yahoo بیش از ۳۶۰ خبر تصویری به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه فقط ۱۷ تیتر از آنها به اخبار سفر تفریحی زوج سلطنتی بریتانیا، شاهزاده هری – نوه ملکه الیزابت – و همسرش مگان مارکل به مستعمرات بریتانیا اختصاص دارد.

اخبار مهمی مانند این خبر:

“مگان مارکل در بخشی از تور سلطنتی، باقیمانده کیک خود را به چند کودک داد!”

اما از رویداد عظیم اربعین، حتی یک کلمه و یا یک تصویر نیز وجود ندارد!

در صفحه نخست سایت msn -پایگاه اینترنتی متعلق به شرکت مایکروسافت- بیش از ۱۲۰ تیتر خبر همراه با تصویر ارائه شده است. تعداد ۱۲ تیتر خبری بدون تصویر نیز در صفحه نخست این سایت وجود دارد. اما…

از رویداد عظیم اربعین، حتی یک کلمه و یا یک تصویر نیز به چشم نمی خورد!

سایت شبکه بی بی سی در صفحه اصلی سایت که به زبان انگلیسی است، بیش از ۵۰ تیتر خبری درج شده که دست کم ۴۶ تای از آنها همراه با تصویر می‌باشد. اما…

از رویداد عظیم اربعین، حتی یک کلمه و یا یک تصویر نیز وجود ندارد!

در صفحه نخست از سایت شبکه CNN بیش از ۹۳ تیتر خبری بدون تصویر و دست کم ۶۱ تیتر خبری همراه با تصویر وجود دارد. اما…

از رویداد عظیم اربعین، حتی یک کلمه و یا یک تصویر نیز به چشم نمی‌خورد!

توجه

مالکیت اکثر رسانه های مطرح دنیا به چند نفر محدود می شود. چند نفر با سبقه صهیونیستی. نمونه آن رابرت مرداک و رسانه‌های زنجیره‌ایش.

این همان رسانه هایی هستند که قمه زنی تعدادی اندک را مظهر شیعه و مسلمان معرفی میکنند اما راهپیمایی میلیونی را به راحتی بایکوت خبری می کنند.

اینها همان رسانه هایی هستند که مراسم ازدواج نوه های ملکه بریتانیا و تولد فرزند فلان سلبریتی را روزها در صدر اخبارشان قرار می دهند.

رویداد میلیونی پیاده روی اربعین به طور مطلق توسط بسیاری از رسانه های دنیا سانسور میشود. سانسور مطلق یعنی خط بطلان بر تمام ادعاهای شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و……

 

 

 

 

شایعه بازار سیاه اتوبوس‌های اربعین صحت ندارد!
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۴۸

روز گذشته اخبار متعددی در مورد سردرگمی زائران و نیز ایجاد بازار سیاه بلیط اتوبوس مطرح شد که حتی این اخبار از رسانه ملی نیز منعکس شد، با این حال دبیر کمیته حمل و نقل اربعین در این باره به رسانه ها گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مسافران و زائران اربعین که قصد دارند از مرزهای زمینی به داخل کشور بازگردند، می‌توانند برای سوار شدن به اتوبوس به پایانه‌های رسمی در نظر گرفته شده مراجعه کنند و در این پایانه‌ها با توجه به نظارت صورت گرفته، بازار سیاه خاصی وجود ندارد.

 

واژگونی ون زائران اربعین در ایلام
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۴۷

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر از واژگونی یک دستگاه ون حامل زائران اربعین خبر داد.

شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این حادثه اظهار کرد: ساعت یک بامداد امروز جمعه وقوع تصادفی در محور دره شهر-پلدختر در استان ایلام به سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام شد که در این راستا عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه در کیلومتر ٢٣ محور دره شهر-پلدختر اتفاق افتاد، گفت: در این حادثه ١٠ نفر از زائرین حضور داشتند که دو نفر از آن ها توسط عوامل هلال به مراکز درمانی انتقال یافتند.

 

آخرین وضعیت هواشناسی و پیش بینی دما
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۴۰

بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی کل کشور روز جمعه آب و هوای مرز خسروی با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد آفتابی است.
آب و هوای مهران نیمه ابری، همراه با وزش باد گزارش شده است و دمای این منطقه نیز ۲۳ درجه سانتی گراد خواهد بود.
آب و هوای شلمچه غالباً آفتابی گزارش شده است و دمای این منطقه نیز ۲۲ درجه سانتی گراد است.
آب و هوای مرز چزابه در روز جمعه یازدهم آبان ماه آفتابی همراه با وزش باد گزارش شده است و دمای این منطقه نیز ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد بود.
آب و هوای شهر نجف در روز جمعه نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود و دمای هوا نیز در این شهر ۱۹ درجه سانتی گراد است.
امروز آب و هوای شهر زیارتی کاظمین نیمه ابری گزارش شده است و دمای هوا در این شهر امروز ۱۹ درجه سانتی گراد است.
آب و هوای شهر بصره در روز جمعه یازدهم آبان ماه نیمه ابری است و دمای هوا نیز در این شهر ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد بود.
آب و هوای شهر زیارتی کربلا نیز امروز جمعه نیمه ابری است و دمای هوای این شهر زیارتی نیز امروز ۱۸ درجه سانتی گراد است.
شهر ایلام با ۱۴ درجه سانتی گراد دمای هوا، امروز آب و هوای تقریباً ابری را تجربه خواهد کرد.
شهر اهواز با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد امروز نیمه ابری است.
شهر کرمانشاه نیز امروز با ۸ درجه سانتی گراد نیمه ابری خواهد بود.
آب و هوای شهر مریوان نیز امروز جمعه با ۱۲ درجه سانتی گراد، آفتابی خواهد بود.

 

آخرین وضعیت آب و هوا و محدودیت‌های ترافیکی
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ – ۰۹:۳۵

پلیس راه راهور نیروی انتظامی، محدودیت‌های ترافیکی اربعین در محور‌های منتهی به مرز‌های سه گانه (مهران، شلمچه و چذابه) را به شرح زیر اعلام کرد.
۱-استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری:
الف_تردد کلیه کامیون و تریلر‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ روز پنج شنبه (۳ آبان ماه) الی ساعت ۷ روز شنبه ۱۲ /۸ /۹۷ در محور‌های اهواز – سوسنگرد- بستان – چذابه – خرمشهر – شلمچه و بالعکس ممنوع می‌باشد.
لازم به ذکر است، برای شلمچه مسیر جایگزین وجود ندارد، اما خودرو‌هایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند، می‌توانند از مسیر اهواز – آبادان – خرمشهر و بالعکس تردد کنند.
ب. – تردد کلیه اتوبوس‌ها از ساعت ۷ روز پنج شنبه (۳ آبان ماه) الی ساعت ۷ روز شنبه (۱۲ آبان ماه) در محور هفتگل، باغملک- ایذه – دهدز – شهرکرد و بالعکس ممنوع بوده و مسیر اهواز – اندیمشک – خرم آباد- الیگودرز – اصفهان – شهر کرد و بالعکس به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.
۲- استان ایلام:
تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) الی ساعت ۷ روز یکشنبه ۱۳/ ۸ / ۹۷ از محور‌های منتهی به دهلران – مهران، حمیل – ایلام، قلاجه- ایلام، ایلام- ملک شاهی- مهران و ایلام- مهران ممنوع است.
۳- استان لرستان:
تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ روز پنج شنبه ۳ /۸/ ۹۷ الی ساعت ۷ روز شنبه ۱۲/ ۸ / ۹۷ در محور‌های پلدختر – اسلام آباد و پلدختر – اندیمشک و بالعکس ممنوع است.
۴- استان کرمانشاه:
تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ روز دوشنبه ۳۰ /۷ /۹۷ الی ساعت ۷ روز یکشنبه ۱۳ / ۸ /۹۷ از محور‌های اسلام آباد غرب – پلدختر و حمیل – سرابله و بالعکس ممنوع بوده و مسیر جایگزین محور اسلام آباد – قلاجه می‌باشد.
۵- محدودیت خودرو‌های ترانزیت:
تردد کلیه خودرو‌های ترانزیت و کامیون‌های حامل بار‌های صادراتی و وارداتی از ساعت ۷ روز شنبه ۲۸/ ۷/ ۹۷ الی ساعت ۷ روز یکشنبه ۱۳/ ۸/ ۹۷ در محور‌های منتهی به مرز‌های درگیر طرح اربعین برابر مصوبه شصت و چهارمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی ممنوع می‌باشد.
۶- محدودیت‌های تاکسی‌های شهری:
تردد کلیه تاکسی‌های درون شهری اعم از ون و سواری در مدت اجرای طرح اربعین ۹۷ از ساعت ۷ روز شنبه ۲۸/ ۷ /۹۷ تا ساعت ۷ روز سه شنبه ۱۵/ ۸ / ۹۷ در محور‌های خارج از شهر ممنوع می‌باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*