نکات کلیدی درباره تربیت جنسی کودکان نحوه برخورد با کنجکاوی جنسی کودکان

کودک، مشکلات جنسی، هویت جنسی، روابط سالم، جنسیت، تربیت جنسی، والدین، خانواده ایرانی، تربیت کودک

بچه‌ها دارای جنسیت هستند و خانواده، دوستان، مدرسه و رسانه‌ها بر نگرش آن‌ها نسبت به جنسیتشان تأثیر می‌گذارند. بعضی از والدین می‌خواهند صبر کنند تا فرزندشان به سن بلوغ برسد بعد با او درباره مسائل مربوط به جنسیت صحبت کنند. بعضی از والدین هم امیدوارند مدرسه کاری را در این مورد انجام دهد، کاری که خودشان به آن علاقه‌ای ندارند. این در حالی است که بسیاری از والدین خودشان هم درباره جنسیت آموزش خاصی ندیده‌اند. آنان فکر می‌کنند اگر درباره مسائل مربوط به جنسیت چیزی نگویند فرزندشان نسبت به آن موضوع علاقه‌مند و وسوسه نخواهد شد. اما نکته مهم اینجاست که درواقع والدین مسئولیت آموزش جنسی فرزندان خود را به عهده‌دارند و صبر کردن والدین تا بلوغ و صحبت نکردن با فرزندان کار درستی نیست.

نکات کلیدی در مورد تربیت جنسی فرزندان

• ایجاد فضای امن برای گفت‌وگو
مهارت‌های ارتباطی به برقراری روابط سالم بین والدین و فرزندان کمک می‌کند. گفت‌وگو درباره جنسیت نیز به همین مهارت‌های ارتباطی نیاز دارد. خوب است بتوانید مسائل مربوط به جنسیت را با فرزند خود مطرح کنید و فضایی مناسب رابرای گفت‌وگوی باز به وجود آورید، این فضای مناسب گفت‌وگو در سنین بلوغ و نوجوانی نیز بر روابط شما با فرزندتان تأثیر مثبت خواهد داشت.

• کنجکاوی جنسی، یک مسئله طبیعی 
کودک از همان نخستین روز تولد موجودی با غرایز جنسی است (البته جنسی نه به معنای عملکرد جنسی بزرگ‌سالان). بنابراین او آمادگی دارد اطلاعات زیادی که برای ساخت شخصیتش به‌عنوان یک زن یا مرد لازم است را دریافت کند. کودک از آغاز تولد نسبت به مسائل محیط و ازجمله نسبت به بدن خود کنجکاو است. حتماً شما به‌عنوان پدر یا مادر متوجه این کنجکاوی شده‌اید! البته جای نگرانی نبوده و این امری طبیعی است.

• تربیت جنسی و عزت‌نفس
جنسیت سالم بخشی از عزت_نفس کودک شمارا تشکیل می‌دهد. اطلاعات داشتن در مورد بدن و داشتن افرادی در خانواده که کودک بتواند به‌صورت ایمن سوالاتش را در هر موردی از آن‌ها بپرسد به کودک احساس قدرت و توانمندی می‌دهد و موجب بالا رفتن عزت‌نفس او می‌شود.

• رفتار والدین، الگوی فرزندان
رفتار شما به‌عنوان پدر و مادر الگویی قابل‌توجه برای درک جنسی او از دنیا است. شما والدین باید پیام‌هایی روشن درباره ارزش‌های خانوادگی و نگرش‌های خود درباره جنسیت به فرزندانتان ارائه دهید. 

• اطلاعات متناسب با سن کودک 
اطلاعاتی که به کودکان می‌دهید و نحوه پاسخ به سؤالات آن‌ها باید با مرحله رشد کودک و سن او متناسب باشد. مثلاً برای کودکان به‌خصوص زیر ۵ سال توضیحات فلسفی و ذهنی قابل‌درک نیست و بهتر است سؤالات را به‌صورت عینی و ملموس برای آن‌ها توضیح دهید.

• جنسیت و شکل‌گیری شخصیت 
جنسیت کودک شما هم بر جنبه‌های جسمی و هم بر جنبه‌های عاطفی شخصیت او مانند روابط با دیگران، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد.

• آمادگی فرزندان برای مواجه‌شدن با اطلاعات
کودکان از رسانه‌ها، همسالان خود و به‌طورکلی از جامعه درباره جنسیت اطلاعات کسب می‌کنند. اغلب والدین لزوماً با این اطلاعات موافق نیستند اما باید کودکان خود را برای رویارویی با این اطلاعات آماده کنند.
پدر و مادر عزیز جنسیت از لحظه تولد تا آخر عمر هر انسان نقش مهمی را در زندگی فرد ایفا می‌کند پس‌کار اصلی شما این است که اطلاعات لازم در اختیار فرزندتان قرار بدهید تا آن‌ها بتوانند با آگاهی مسیر خود را انتخاب کنند وزندگی خود را بسازند. اگر شما از دوران کودکی فضای مناسب و امنی برای گفت‌وگو با او فراهم کردید در دوران بلوغ نیز فرزندتان با شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد و به‌احتمال‌زیاد شمارا در جریان مشکلاتش خواهد گذاشت. حتی برای حل آن‌ها از راهنمایی و مشورت شما استفاده خواهد کرد؛ در غیر این صورت اگر به‌موقع اقدام نکنید صحبت درباره جنسیت و مسائل مربوط به آن، نه برای شما و نه برای فرزندانتان طبیعی نخواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که دیر شروع کردن بهتر از آن است که هرگز شروع نکنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*