ما مردم تمام معادلات را به هم می ریزیم!….

در بحث مضرات مصرف نوشابه های گاز دار، کم مطلب، مقاله، توصیه و هشدار نشنیده و نخوانیده ایم. بارها و بارها گفته شده که دندان ها، معده، کبد، کلیه ها و… بر اثر مصرف این نوع نوشیدنی ها آسیب می بینند اما با این وجود ما مردم همچنان با حرص و ولع خاصی نوشابه های گازدار را در سبد غذایی خود حفظ کرده و اصرار عجیبی بر مصرف این نوشیدنی های مضر و پر خطر داریم. حال اگر همین نوشابه های گازدار مضر با قیمتی پایین تر از کف بازار عرضه شود دیگر سر از پا نخواهیم شناخت و آنقدر نوشابه خواهیم خرید که گویا قرار است به جای نان و آب و غذا در هر سه وعده، فقط و فقط نوشابه بخوریم و اصلا به تنها چیزی که فکر نخواهیم کرد، ضرر و زیان مصرف نوشابه های گازدار خواهد بود! … می گویید نه، اینهم سند و مدرک زنده:
همین دو سه شب پیش بود که به یکی از فروشگاه های بزرگ و بنام شهر رفتم. بیش از آنچه که فکر می کردم شلوغ بود. مشغول برداشتن اقلام مورد نیاز منزل شدم. در این بین متوجه شدم که مراجعین مدام سراغ نوشابه های گازدار را می گیرند و مدام بطری های نوشابه بود که از قفسه های فروشگاه برمی داشتند. اگرچه برایم قدری عجیب بود اما توجه چندانی نکردم و به کار خودم مشغول شدم تا اینکه متوجه شدم که تکاپوی مراجعین برای خرید نوشابه ها بیشتر و بیشتر می شد به حدی که قفسه ها از بطری های نوشابه کاملا خالی شد و عوامل فروشگاه از تمام شدن موجودی نوشابه ها خبر دادند و در ادامه شهروندانی که سراغ نوشابه را می گرفتند با پاسخ های «نداریم و تمام شد» روبرو می شدند.
از روی کنجکاوی علت این همه پیگیری و رغبت مردم برای خرید نوشابه را جویا شدم که یکی از شهروندان گفت: «قیمت هر بطری نوشابه در اینجا بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان با بازار فرق می کند و همین تفاوت قیمت باعث شده تا شهروندان برای خرید نوشابه ها هجوم آورده و قفسه های فروشگاه را از بطری های نوشابه پاکسازی نمایند!….»
بی شک کمتر پیش خواهد آمد که کالایی در این شرایط سخت اقتصادی به خاطر اقبال مردم کمیاب شود و معمولا کمبود کالاها به لحاظ طمع عده ای و احتکار و انباشت در انبارها پیش می آید اما حداقل در مورد نوشابه های گازدار، این معادله به هم ریخت و با وجود این همه توصیه ها و هشدارها و دعوت مردم به مصرف نکردن نوشابه های گازدار ما مردم نشان دادیم که قیمت کالا از هر چیز دیگری برایمان مهمتر است و هر آنچه را که با قیمت مناسب تری عرضه شود با اشتهای زیاد می خریم حتی اگر آن چیز نوشابه گازدار با آن همه ضرر و زیانش باشد.
البته خود من دلیل این را که با وجود افزایش جهشی قیمت خودروهای داخلی، چرا ما مردم اینقدر اصرار داریم که این خودروها را با هر قیمتی خریداری نماییم متوجه نمی شوم و جا دارد که کارشناسان امر در این باره تحقیقاتی انجام داده و من و امثال من را توجیه نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*