امروز خراسان جنوبی پیگیری کرد: گلایه برخی رانندگان و پاسخ مسئولان گمرک

چند تن از رانندگان تانکرهای حامل سوخت در تماس با دفتر روزنامه از انتظار طولانی در گمرک منطقۀ ویژه اقتصادی استان در دشت مرک گلایه کرده و خواستار رسیدگی به موضوع در راستای کاهش زمان توقف تانکرهای حامل سوخت عازم افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی استان شدند.
سوابق توقف تانکرهای سوخت
در شهر بیرجند
سال ها پیش ازدحام و تجمع همین تانکرهای حامل سوخت در حاشیه خیابان جمهوری اسلامی و سپس در اطراف کانال ابتدای خیابان غفاری شهر بیرجند مشکل ساز شده بود و رسانه ها بارها در قالب گزارشات به این مشکل پرداختند.حتی توقف تانکر های حامل سوخت در پایانه بار نیز مشکلات و مسائلی را به وجود آورده بود که بازهم رسانه ها در گذشته به آن ورود پیدا کرده بود. طی سال های اخیر و با هدایت تانکرها از سطح شهر و پایانۀ بار به منطقه ویژه اقتصادی مسائل و مشکلات گذشته رفع شده است. با اینحال با توجه به تماس چند تن از رانندگان تانکرهای حامل سوخت بار دیگر به این موضوع ورود کردیم.
انجام بخشی از تشریفات گمرک تانکرها
در منطقه ویژۀ اقتصادی استان
مدیرکل گمرکات استان در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت: در سالهای گذشته تانکرهای حامل سوخت در حاشیه کانال ابتدای خیابان غفاری در نزدیکی ساختمان گمرک تجمع می کردند و پیگیر روال قانونی تشریفات گمرکی می شدند که تجمع تانکر ها در ابتدای خیابان غفاری مسائل و مشکلات ترافیکی را باعث می شد. ضمن اینکه خطر ایمنی و امنیتی نیز داشت.
مهندس خاشی با بیان اینکه برخی رانندگان نیز تانکرهای خود را در نزدیکی منازلشان در سطح شهر پارک می کردند، افزود: دلیل توقف تانکرهای حامل سوخت در ابتدای غفاری، سطح شهر و یا پایانه بار در گذشته این بود که گمرک فضای اختصاصی متعلق به خود در اختیار نداشت با اینحال در سال ۹۲ سامانه نوبت دهی را راه اندازی کرده و مدت زمان توقف تانکر ها را از ۴۵ روز به یک روز کاهش دادیم و تانکرها پس از آن به پایانۀ بار می رفتند.
توقف ۲هزار تانکر در سال ۹۳ و نگرانی
شدید مسؤولین وقت
وی اضافه کرد: البته توقف تانکر ها در پایانه بار نیز مسائل و مشکلات خودش را داشت. توقف همزمان دهها دستگاه تانکر حامل سوخت و مواد نفتی در یکجا واقعاً خطرناک بود. علاوه براین در آن زمان میدان تیر ارتش نیز در ضلع جنوبی پایانه بار قرار داشت و خطر اصابت تیر به افراد و تانکرها نیز وجود داشت و حتی گزارشاتی نیز در این خصوص به ما می رسید.
مدیر کل گمرکات استان ادامه داد: در سال ۹۳ مرز افغانستان طی ۲ مرحله به دلایلی مسدود شد و حدود ۱۷۰۰ تا ۲هزار دستگاه تانکر در شهر بیرجند و پایانۀ بار متوقف گردید که نگرانی شدید شورای تأسیس استان، دادستان وقت، استانداری و سایر مسؤولین استانی و شهرستانی را در پی داشت و آنها خطر توقف تانکرها در شهر و پایانه را تاکید کردند. درنهایت در نهم خرداد ماه ۹۴ با راه اندازی گمرک منطقۀ ویژه اقتصادی استان، تانکرها از سطح شهر بیرجند و پایانۀ بار جمع آوری و به منطقۀ ویژه اقتصادی هدایت شد.
اهمیت کاهش زمان توقف تانکرها
در مرز ماهیرود
وی تصریح کرد، البته خطر توقف تانکرها فقط به سطح شهر و پایانۀ بار محدود نمی شد و این خطر در مرز ماهیرود نیز به شدت وجود داشت و لذا استقرار تانکرها در منطقۀ ویژه اقتصادی علاوه بر جمع آوری آنها از سطح شهر و پایانۀ بار، کاهش توقف تانکرها در مرز ماهیرود را نیز در پی دارد. در حقیقت ما بخشی از تشریفات خروج محموله ها را با هدف کاهش زمان توقف تانکرها در مرز ماهیرود و در گمرک منطقۀ ویژه اقتصادی انجام می دهیم. ضمن اینکه کار نوبت دهی تانکر ها نیز در همین راستا صورت می گیرد تا زمان توقف تانکرها در مرز ماهیرود به حداقل ممکن برسد.
استقبال شرکت های حمل و نقل از
هدایت تانکرها به منطقه ویژۀ اقتصادی
به گفتۀ وی، همین تدابیر و برنامه ریزی ها باعث شد که تبعات حادثه آتش سوزی ۲تانکر که حدود ۲ماه پیش در مرز ماهیرود رخ داد و می توانست تلفات خسارات سنگین و جبران ناپذیری در پی داشته باشد به حداقل ممکن برسد و موضوع ختم به خیر شود.
مهندس خاشی در خصوص برخی اعتراض های اخیر نیز گفت: تمامی رانندگان محترم و زحتمکش تحت صحابت شرکت ها ی حمل و نقل کار می کنند و مدیریت این شرکت ها نیز با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است. تا کنون هیچ شرکت حمل و نقلی سؤال یا مراجعه ای مبنی بر اینکه چرا تانکرها به منطقۀ ویژه اقتصادی هدایت شده اند، نداشته و حتی از این موضوع استقبال هم می کنند.
تا زمان احداث پارکینگ مناسب در مرز ماهیرود؛ اعزام مستقیم تانکرها به مرز منتفی است.
وی افزود، به هرحال گمرک استان در منطقۀ ویژه اقتصادی مستقر می باشد و تا زمانی که یک پارکینگ مناسب با خدمات حداقلی مناسب در نزدیکی مرز ماهیرود احداث نشود، اعزام مستقیم تانکرها به مرز ماهیرود اقدامی بسیار خطرناک است که می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و تجربه نیز این را ثابت کرده است.
وی اضافه کرد: برای رفتن تانکرها به منطقه ویژۀ اقتصادی نیز به تمامی شرکت های حمل و نقل اعلام کرده ایم که با توجه به شرایط حاکم بر استان و مرز ماهیرود، در برنامۀ آنها نام مبدأ- منطقه ویژۀ اقتصادی- مقصد (مرز ماهیرود) را قید نمایند.
اقداماتی با هماهنگی دادستان و شورای
تأمین شهرستان؛ در دستور کار
مهندس خاشی در پایان گفت: با توجه به خطر اعزام مستقیم تانکرها به مرز ماهیرود در شرایط فعلی، اخیراً جلسه ای در دفتر مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار و در این خصوص بحث و تبادل نظر شد و مقرر گردید پس از ابلاغ مصوبات این جلسه، اقداماتی با هماهنگی دادستان مرکز استان و شورای تأمین شهرستان بیرجند صورت گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*