مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به سؤال امروز خراسان جنوبی اعلام کرد: خراسان جنوبی محروم از اعتبارات ریزگردها تخصیص اعتبار ۱۵۷ میلیاردی صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از تخصیص اعتبار ۱۵۷ میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبخیزداری در استان خبر داد. مهندس نصرآبادی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به تهیه طرح نوجیه عملیات آبخیزداری در مناطق بالادست قنوات و سدها در استان و پیگیری هایی که ازطریق نمایندگان و وزیر جهاد کشاورزی برای بهره مندی پروژه های آبخیزداری از اعتبارات صندوق توسعه ملی و از طریق دفتر رهبری صورت گرفته، گفت: خوشبختانه اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری از این صندوق برای سال ۹۷ به تصویب رسیده که از مزایای این اعتبارات نقد بودن ، تخصیص ۱۰۰ درصدی و توجه به مشارکت مردم در اجرای پروژه ها می باشد. وی از مشارکت ۲ میلیارد تومانی مردم، ۵/۵ میلیارد تومانی فرمانداران و هم چنین کمک بیش از ۱۰میلیارد تومانی استانداری برای اجرای پروژه های آبخیزداری در استان خبر داد و افزود: قرار است در قالب ۴ طرح ملی و ۲۵ پروژه این اعتبارات هزینه شود و هر میزان اعتبار که استان بگذارد سازمان جنگل ها قول مساعد داده به همان میزان یا بیشتر کمک اعتباری داشته باشد. وی گفت: این پروژه ها حداکثر تا آذرماه امسال اجرا می شود.

۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت آنغوزه
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سطح زیر کشت آنغوزه در استان را ۱۰۰ هزار هکتار با تولید سالانه ۶۰ تن محصول خبر داد و گفت: برداشت آنغوزه از اواخر خرداد تا مهر ماه انجام می شود که برای جلوگیری از برداشت بی رویه این محصول در قالب طرح ، مزایده برگزار می شود و در حال حاضر ۲۱ طرح در این زمینه در استان فعال است.
بهره برداری از ۲۷ پروژه با اعتبار
۳۳ میلیارد ریال
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه از بهره برداری ۲۷ پروژه با اعتبار ۳ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان در ۱۱ شهرستان استان همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: این پروژه ها شامل ۸ پروژه آبخیزداری با حجم عملیات ۳۶ هزار متر مکعبی، ۵ پروژه بیابان زدایی در قالب ۶۹۰ هکتار نهالکاری و ۳۲۷ مورد مدیریت ارزآب، ۴ پروژه جنگل کاری با ۷۰۰ هکتار، ۵ پروژه در حوزه مرتع با ۴۷۷ هکتار و یک پروژه هلالی آبگیر در ۴ هکتار می باشد. مهندس نصرآبادی به بهره برداری سه پروژه در قسمت اداری طبس و یک پروژه اجرای نیروگاه خورشیدی در ساختمان اداری بیرجند بعنوان اولین دستگاه اجرا کننده این پروژه در استان اشاره کرد و افزود: برای این پروژه ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شده که کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق را در پی داشته است. وی تعداد خانوار بهره مند از این تعداد پروژه را ۱۳ هزار و ۳۱۱ خانوار در قالب ۳۸ روستا عنوان کرد.
کاهش ۶۷ درصدی تخلفات در حوزه
منابع طبیعی
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با مردم در نقاط روستایی برای کاهش دغدغه ها و کمک به حل مشکلاتشان از کاهش ۶۷ درصدی تخلفات توسط یگان حفاظت منابع طبیعی در استان خبر داد و گفت: در حوزه تخریب و تصرف بلحاظ تعداد ۵۶ درصد و بلحاظ مساحت ۷۵ درصد کاهش، در حوزه رفع تصرف بلحاظ تعداد ۱۱ و بلحاظ مساحت ۴۲ درصد کاهش، خلع ید بلحاظ تعداد ۱۴ و مساحت ۴ درصد کاهش داشته ایم.
خراسان جنوبی محروم از اعتبارات ریزگردها
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درمورد تخصیص اعتبار از محل مقابله با ریزگردها به استان با انتقاد از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به خوزستان در حالیکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، گفت: پیگیر هستیم که این مصوبه اصلاح شود تا خراسان جنوبی هم بتواند از این اعتبار بهره مند شود چرا که معمولا تا یک استانی به مرز بحران نرسد اعتباری به آن تخصیص پیدا نمی کند در حالیکه باید از الان پیشگیری کرد تا سرنوشت ما به خوزستان دچار نشود.
وی به افزایش ۳۰ درصدی پاسخ به استعلامات معادن از طریق منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: سختگیری های منابع طبیعی در واگذاری اراضی باید بعنوان حساسیت قلمداد شود چرا که اگر پیشگیری نداشته باشیم سرنوشت خراسان جنوبی همانند خوزستان خواهد شد.
وی افزود: بیشتر سخت گیری های منابع طبیعی به قانون بر می گردد و ما هم مجری قانونیم و اصلاح قانون منابع طبیعی باید توسط نمایندگان پیگیری شود چرا که از سال ۸۴ این اصلاحیه به مجلس ارسال شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*