سرمقاله/کودتای اقتصادی…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammadraeifard@yahoo.com
تلاطم بازار ارز و سکه، اینک تبدیل به زلزله ای مهیب و ده ریشتری شده که توان زیر و روکردن همه چیز را دارد و تمامی ساختارهایی را که خیال می کردیم دربرابر تکانه هایی این چنین توان مقاومت دارند را در هم خواهد پیچید!!
بذرهای علف هرزی که سال های قبل کاشته شده بود اینک با ریشه هایی عمیق و ستبر تبدیل به محصول اصلی شده اند و ظاهرا هیچ راه حلی برای ریشه کن کردن آن وجود ندارد، هراز گاهی با وجین کردن این دشت آلوده به علف های هرز گل و برگ آن ها را از جا کندیم و خودمان را گول زدیم که مبارزه کرده ایم و محصولات تولیدی مان دیگر آلوده به علف هرز نیستند و چه بد خودمان را به آن راه زدیم و سرمان را تا انتها در برف شعارهای نخ نماشده و بی محتوا فرو بردیم.
دیگر وجین شاخ و برگ کفایت نمی کند، ریشه ها آنقدر عمق گرفته اند و فربه و درهم تنیده شده اند که باید شاهد نابودی محصول و جایگزینی علف های هرز بجای آن باشیم!!
اینکه چرا در کوتاهترین زمان ممکن سکه به قیمت باورنکردنی چهار میلیون تومان نزدیک می شود و دلار پرچم ده هزار تومان را بر می افرازاند را نه تحلیلی درست شنیدیم و نه دلایلی منطقی بر آن یافتیم !!
تنها یک واژه است که می تواند شرایط موجود ارز و طلا را توجیه کرده و پاسخ منطقی را ارائه کند، آن هم واژه “کودتای اقتصادی” است ولاغیر!.
جمع کنید سخنرانی ها، میزگردها و مناظره های بی رمق و آبکی را. در شرایطی که واقعیت تحریم های اعمال نشده را اینگونه تلخ و ناگوار داریم تجربه می کنیم، باید مسئولین فکری عاجل کنند و بدون هیچ قیدوشرطی واقعیت های موجود چه پشت و چه روی پرده را با مردم صادقانه درمیان گذارند، تجربه سایر کشورها ثابت کرده که هرچه مردم بیشتر در جریان امور قرار گیرند بهتر و راحت تر به باور حقیقت کشورشان پی برده و خود رأسا وارد عمل شده و از فروپاشی جامعه شان جلوگیری می کنند.
اما شرطی مهم دارد که باید محقق شود و آن عذرخواهی مسئولین و واگذاری کارها به کاربلدهای حذف شده، شرطی که تمام تصمیم گیری ها را در ید قدرت چند نفر قرار ندهد که بجای قاطبه مردم بیندیشد و حرف بزند.
شرطی که صدای جنگ طلبان و نان مفتخوران تحریم را در نطفه خفه کند.
واقعیت کنونی کشورمان به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و هر روزش را که به بطالت و مچ گیری های سیاسی و جنگ های زرگری از کف دهیم بی اغراق به اندازه یک سال به این مردم خیانت کرده ایم.
هیچکس به دنبال مقصر نگردد که این قایله امروز ریشه در اتفاقات دیروز چند دهه ای دارد، روزی که جیک جیک مستان دوستان بود و اینک در زمستانی که بس ناجوانمردانه سرد است فکر چنین زمهریری را نکردیم!! زمهریری که همه چیز را دارد فریز می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*