دبیر هیئت ورزش های رزمی استان عنوان کرد: ۸ سال رکود در ورزش های رزمی

ورزش های رزمی جزو ورزش هایی هست که در دنیا طرفداران زیادی دارد، ورزش هایی مانند کیک بوکسینگ، هاپکیدو و موای تای که در مسابقات جهانی جایگاه بالایی دارند و در استان ما نیز به گفته دبیر هیئت ورزش های رزمی استان حدود ۸ سال دچار رکود شده است و در این دوره برای پیشرفت آن تلاش می شود ولی حداقل برای رسیدن به آمادگی کافی به ۵ سال زمان نیاز است.
دبیر هیئت ورزش های رزمی استان با بیان اینکه برخی از هیئت های ورزشی خانوادگی شده است، گفت: در این هیئت نیز با وجود اینکه آقای مؤمنی از ابتدای تأسیس هیئت رئیس آن بود ولی حدود ۸ سال به دلیل وجود برخی از افراد به همین سبک اداره شده که به همین دلیل دچار رکود شده بودیم و امیدواریم در دوره جدید این گونه نباشد. عابدینی بیان کرد: اکنون حدود ۸۴۰ ورزشکار سازمان یافته در استان داریم و برنامه ای که در چشم انداز ما وجود دارد افزایش این تعداد تا ۱۲۰۰ نفر می باشد و اکنون کلا این ورزش در شهرستان های فردوس، طبس، بیرجند، خوسف و آرین شهر فعال است و برنامه داریم که نهبندان، سرایان و بشرویه را هم فعال کنیم.
وی اعلام کرد: برای توسعه این ورزش ها هم برنامه های متنوعی داریم از جمله برگزاری مسابقات مختلف با استان های دیگر، گرفتن میزبانی، برگزاری اردوها، کلاس های آموزشی و بازآموزی مربی گری و داوری و برگزاری همایش ها و فستیوال ها می باشد. به گفتۀ وی اینکه بخواهیم به سرعت نتیجه بگیریم امکان پذیر نیست چرا که همین آمادگی جسمانی حدود ۵ سال کار نیاز دارد تا افراد آمادگی لازم برای حضور در مسابقات برسند که مدال آوری داشته باشند.
۱۰۲ رشته ورزشی زیرمجموعه ورزش رزمی
دبیر هیئت ورزش های رزمی استان عنوان کرد: زیرمجموعه این هیئت ۱۰۲ رشته ورزشی وجود دارد که در دسته های انجمن ها، کمیته ها، سبک ها و گروه ها تقسیم بندی می شود. عارف عابدینی در این باره توضیح داد: انجمن ها ورزش های ملی هر کشوری هستند که در مسابقات جهانی و المپیک جایگاه بالایی دارند و مقام و حکم آن ار در همه جا معتبر می باشد.
به گفتۀ وی هر کسی که در ورزش های زیرمجموعه انجمن ها مانند موای تای مقام قهرمانی کسب کند از امتیازات و حمایت های زیادی برخوردار می شود. این مقام مسئول بیان کرد: در استان از ۱۰۲ رشته حدود ۱۰مورد آن فعال هست که می توان از جمله آنها به رشته های موای تای، سامبو، کیک بوکسینگ، هاپکیدو، کیک جوجیتسو ام ام ای، نینجا، کماندو، سیستما و رزم توس اشاره کرد. عابدینی با بیان اینکه قاین ر رشته هاپکیدو قطب کشور است، گفت: هر کدام از این رشته ها در یکی از شهرستان ها فعال هستند. وی خاطر نشان کرد: از زمانی که استان مستقل شده این هیئت راه اندازی شده است و برخی رشته ها ۱۵ سال در استان قدمت دارند. وی ادامه داد: به عنوان مثال رشته کیک بوکسینگ ۱۵ سال سابقه دارد و یک سرباز تهرانی آن را به استان آورد.
ناهماهنگی و حاشیه ها
دبیر هیئت ورزش های رزمی استان به مشکلات این ورزش ها اشاره کرد و گفت: از مهمترین مشکل ما در هیئت ناهماهنگی و حاشیه ها بین رشته ها است. عابدینی افزود: برخی از افراد هستند که فقط حرف می زنند ولی زمانی که در عمل می خواهیم در کلاس های آموزشی و مسابقات شرکت کنند طفره می روند و حاضر به همکاری نیستند. وی تصریح کرد: هر کدام معمولا خود را بالاتر از دیگری می دانند ولی در میادین هیچ آماری از آنها نیست و حال که می خواهیم منسجم شوند بهانه های مختلف می آورند. او ادامه داد: به عنوان مثال وقتی مسابقه ای برگزار می کنیم بهانه می آورند که اصلا به ما اطلاع داده نشده در حالیکه اینگونه نیست. به گفتۀ وی برخی از رشته هایی که زیرمجموعه گروه ها هستند فقط ملی هستند و رشته های ساخته شده خود آن کشور هستند که جایگاهی در جهان ندارند و برخی از افراد در این نوع رشته ها مقام می آورند در حالیکه هیچ ارزشی در هیچ کجا ندارد و کسی به این موضوع توجه نمی کند.
رشد ۱۳۴ درصدی فدراسیون در جذب ورزشکار
این مقام مسئول با بیان اینکه بانوان را هم فعال کرده ایم، گفت: حدود ۳ ماهی می شود که بانوان ورزشکار هم فعال شده اند و تا قبل از این به صورت راکد و بدون فعالیت بودند. عابدینی بیان کرد: اکنون بیرجند، فردوس، قاین و طبس در بخش بانوان بهتر عمل کرده و فعال شده اند. وی در زمینه اینکه ورزش های رزمی در استان شناخته شده نیستند، عنوان کرد: فدراسیون ورزش های رزمی خیلی خوب عمل کرده است و از نظر جذب ورزشکار ۱۳۴ درصد رشد داشته که جزو برترین ها در فدارسیون های کشور بوده است. به گفتۀ وی ورزش های رزمی را با رشته های کاراته، تکواندو، ووشو و… می شناسند اما طرفداران خوبی در استان داشته است.
مربی متخصص بدنسازی نداریم
این مقام مسئول عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربیانی هستند که فقط به فکر خودشان هستند و برای به روز کردن دانش خود قدمی بر نمی دارند.
عابدینی خاطر نشان کرد: در دوره های مربی گری بیشتر به پرورش اندام و زیبایی توجه می شود و اصل مهم بدن سازی فراموش می شود. وی تأکید کرد: اکنون در استان مربی متخصص بدنسازی نداریم چرا که برای بدنسازی باید کلاس های آمادگی جسمانی و بدن سازی به صورت ترکیبی کار شود. او ادامه داد: اصل آمادگی جسمانی بر سرعت، قدرت، استقامت و انعطاف استوار است که می توان گفت در استان مربی متخصص در این زمینه نداریم. به گفتۀ وی در خراسان جنوبی مربیان به همان تکنیک هایی که از قبل یاد داشته اند اکتفا می کنند و حاضر نیستند پیشرفتی داشته باشند چرا که با همین نوع کار هم در استان خود را جا افتاده می دانند و شهریه ای که برای هنرجو می گیرند با فردی که تمام مراحل را رفته و ارتقا پیدا کرده است ۱۰ هزار تومان است و به همین دلیل برای او همین شکل صرف می کند. عابدینی اعلام کرد: ما گفته ایم از استان چند مربی به اردوی تیم ملی می فرستیم و تمام هزینه ها را هم خودمان پرداخت می کنیم تا با تکنیک های روز آشنا شوند ولی کسی استقبال نکرده است و دلیل آن این است که نمی خواهند در آنجا مشخص شود که سواد تخصصی در این زمینه ندارند و هم اینکه در استان نگویند که با رفتن آنها یعنی تخصص نداشته اند و این اکنون مشکل ما شده است.
خانه رزمی می خواهیم
دبیر هیئت ورزش های رزمی استان در باره گلایه برخی از ورزشکاران مبنی بر اعزام نداشتن به مسابقات هم گفت: هیئت ها موظف هستند که فقط برای مسابقات انتخابی تیم ملی هزینه اعزام را بدهند و دیگر مسابقات که برگزار می شود برعهده هیئت نیست. عابدینی افزود: با این وجود ما از ورزشکارانی که از استعداد آنها مطمئن باشیم کاملا حمایت می کنیم و تا جایی که در توان هیئت باشد در اعزام به مسابقات همکاری می کنیم. به گفتۀ وی مسئله این است که برخی از این مسابقات هیچ ارزش حکمی ندارد و مسلما ما به هیچ وجه نمی توانیم هیچ کمکی داشته باشیم و استقبال کنیم.
او تأکید کرد: مهمترین معضل ما نداشتن سالن برای خود هیئت است مانند خانه کاراته و تکواندو که در مزایده هم شرکت کردیم ولی موفق نشدیم دریافت کنیم و برنامه داریم که در آینده هم شرکت کنیم امیدواریم مسئولان استانی در زمینه خانه رزمی به ما کمک کنند تا بتوانیم برای همیشه در یک نقطه اسکان داشته باشیم و تجهیزات مختلف را جابه جا نکنیم. به گفتۀ وی از نظر مربی و داور استان مشکلی ندارد و هر مربی که تبلیغات خوبی داشته باشد و کارایی خود او خوب باشد، می تواند ورزشکاران زیادی هم جذب کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*