افت کمی و کیفی آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، با بیان این که همه دستگاه ها به تناسب سهمی که در مصرف آب دارند باید صرفه جویی کنند ، گفت: با توجه به سیاست ها و برنامه های کلان وزارت نیرو در راستای صرفه جویی و مدیریت درست منابع آبی، همه دستگاه ها در رده های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، شرب و… به نسبت سهمی که دارند باید صرفه جویی کرده و اجرای این برنامه ها را در دستور کار قرار دهند.
مجتبی علوی مقدم در پانزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و پنجمین جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز را مورد تأکید قرار داد و افزود: چاه های غیر مجازی که در استان حفر شده با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط، دستگاه های قضایی و نیز نهادهای نظارتی باید هرچه سریعتر شناسایی و تعیین تکلیف شوند.
وی احصای برنامه های سازگار با کم آبی در استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرچه سریعتر برنامه های اجرایی و عملیاتی دستگاه های متولی در این رابطه باید احصا و با نظرات کارشناسی صاحب نظران جمع بندی و به کارگروه ملی پیشنهاد شود.
سند جامع آب استان به روز رسانی شود
علوی مقدم، به روز رسانی سند جامع آب استان را حائز اهمیت دانست و افزود: این سند هرچه سریعتر باید آماده و با توجه به نیازها و مقتضیات روز باید به روز رسانی شود تا بتوان در حوزه های مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و… برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت استان را تدوین و اجرایی کرد.وی ضمن تأکید بر اینکه کاهش میزان آب استحصالی از چاه ها در حوزه کشاورزی نباید ضربه ای به اقتصاد و معیشت کشاورزان بزند، ادامه داد: این امر باید با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط از جمله جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و شوراهای محلی به انجام برسد.
جلوی هدررفت آب گرفته شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، اصلاح الگوی کشت را از دیگر موارد ضروری در این رابطه برشمرد و گفت: باید در حوزه های فضای سبز و نیز محصولات کشاورزی در بخش های باغی و زراعی به دنبال تغییر الگوی کشت و گونه هایی باشیم تا با آب و هوا و کم آبی منطقه سازگاری لازم را داشته باشد. وی خواستار جلوگیری از هدر رفت آب شد و افزود: بخش هایی از آب از طریق ساخت و سازهای غیر مجاز و بخشی از طریق استفاده های غیر مجاز از مجوزهای برداشت آب در حوزه های مسکونی هدر رفت دارد که باید به طرق مختلف از آن جلوگیری شود.
برداشت بی رویه از منابع آب و افت کمی و کیفی آن
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به مصوبات جلسه قبل شورای حفاظت منابع آب، گفت: بالغ بر ۱۹۰ سازه آبی در استان وجود دارد که مقرر شده است جهت جلوگیری از بروز حوادث احتمالی با همکاری و تعامل با جهاد کشاورزی نسبت به تعیین تکلیف و نیز ایمن سازی این تأسیسات اقدام شود.
حسین امامی به مشکلات سد حاجی آباد و رودخانه تجنود اشاره کرد وافزود: اگر حق آبه بران و میزان حق آبه در این مناطق مشخص باشد ،می توانیم مبنا و معیار مشخصی برای تعیین تکلیف هر چه بهتر این حق آبه ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در پایان برنامه ۶ ساله در مجموع باید ۲۵۷ میلیون متر مکعب صرفه جویی در استان داشته باشیم، بیان کرد: در دشت سرایان برداشت از مخازن آب زیرزمینی از ۷۸میلیون متر مکعب به ۵۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، اما کسری مخزن در این دشت تنها ۶ میلیون متر مکعب کاهش داشته که این امر به دلیل کاهش نزولات جوی و تغذیه کم سفره بوده است.
وی ادامه داد: با این روند برداشت علاوه بر کاهش منابع آب، به شدت با افت کیفی آب نیز مواجه هستیم و با تأخیر در اجرای برنامه کاهش پروانه های بهره برداری، با از بین رفتن منابع آب و خاک، بیشترین آسیب متوجه بخش کشاورزی استان خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*