اخبار کوتاه سیاسی و اجتماعی

 

 

سایه تحریم‌ها بر سر کارت ملی

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور دلایل تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کرد و گفت: متأسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم. سیف‌الله ابوترابی گفت: در سال گذشته فراخوان صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کردیم، مراجعه مردم بسیار بالا بود و در این مدت توانستیم کارت‌های زیادی صادر کنیم اما متأسفانه به تحریم‌ها برخورد کردیم.

توصیه زیباکلام به مطهری برای مراعات سن آیت الله جنتی

صادق زیباکلام با بیان اینکه مطهری باید مراعات سن آقای جنتی را می‌کرد گفت: وقتی آقای علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس اینگونه حرف بزند، دانشجوی آقای مطهری هم تند‌تر صحبت می‌کند و این روند همچنان ادامه دارد و ابعادش گسترده‌تر می‌شود.

 

توئیت عجیب حسام‌الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در توئیتی در واکنش به تحولات بازار نوشت: نمی دانید یا نمی توانید یا نمی خواهید؟ مردم در هیچ یک از این سه مورد شما را نمی بخشند. به امید مردم خیانت نکنید.

 

 

 

 

 

 

 

اگر آقازاده‌ای با رانت پسر کسی بودن فساد کرد باید با پدرش برخورد شود

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفت: اگر آقازاده‌ای وجود داشته باشد که فرزند یک روحانی بوده اما  فساد کرده باشد مسئولیتش به گردن خود آن شخص است و پدرش تقصیری بر عهده ندارد مگر اینکه آن فرد بالغ نبوده باشد. اگر این استدلال درست باشد که برگزار نشدن کنسرت در شهر مشهد سبب شده که این مسأله در شهرهای مجاور به صورت بدتری برگزار شود، باید کسانی که شراب مصرف می‌کنند هم بگویند که گناه آنها به گردن خداست چراکه  او در قرآن شراب خوردن را حرام اعلام کرده است

 

 

غرویان: برخورد فیزیکی درباره حجاب جواب نمی‌دهد

محسن غرویان، استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بعد از انقلاب برخوردهای قهری و فیزیکی هیچ‌گاه پاسخ نداده و مسائل را حل نمی‌کند. هر کار و فعلی صورت می‌گیرد اولین عکس‌العمل جوانان این است که منطقش را برای ما تبیین کنید. یعنی از نظر فکری ما را اقناع کنید. اکنون برخوردهای فیزیکی به نظرم نمی‌تواند اقناع‌کننده باشد. درصورتی‌که جوان‌ها دنبال اقناع هستند. این رفتارها را ما در امر به معروف نداریم و پیغمبر و اهل بیت چنین رفتارهایی را در سیره‌شان نداشته‌اند که بخواهند با ضرب و کتک مردم را به سمت معروف بکشانند یا از منکر برانند. اینها اثرات مخربی داشته و به هر حال باید روش‌ها عوض شود.

 

 

جهانگیری مأمور ویژه روحانی برای تغییر کابینه است؟

روحانی این بار جهانگیری را به عنوان نماینده اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی خود برگزیده و اجازه داده است که تغییرات مورد نظر وی، چرخ کابینه را بچرخاند. تاکنون جهانگیری جلساتی پیاپی برای انجام تغییرات در کابینه را برگزار کرده است. برخی از این افراد بعد از گفت و گو با جهانگیری، دیداری نیز با روحانی داشته اند. این دیدارها اما بعضا نتیجه نداشته است. مصداقش گفت و گوهای طیب نیا و روحانی است که گویا فعلا و تا اینجای کار هر چه جهانگیری رشته بود را پنبه کرد. محمد شریعتمداری وزیر صنعت یکی از رفتنی های دولت است و با رفتن خود دو صندلی را خالی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که انتخاب جهانگیری برای تصدی وزارت صنعت و معاونت اجرایی رئیس جمهور چه کسی است. هیچ بعید نیست که کرسی معاونت اجرایی نصیب علی ربیعی شود. ربیعی از وزارت کار کنار گذاشته خواهد شد اما از آن گزینه هایی است که از قطار کابینه پیاده شدنی نیست. نوبخت هفته گذشته حرف از استعفا را به میان آورد و خیلی زود هم گفت که رئیس جمهور مخالف است. در این میان خبر دیگری هم وجود دارد که می گوید تا همین چند هفته پیش قرار تغییر زنگنه بوده که در جلسه آخر با حسن روحانی که همین اواخر برگزار شده قرار بر ماندگاری زنگنه شده است. مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت نیز یکی از گزینه ها احتمالی برای کنار گذاشته شدن است. همزمان با درخواست کارشناسان اصولگرا برای حذف او خبر می رسد که میانه نیلی و روحانی شکرآب است و آقای مشاور شش ماهی می شود که در جلسات دولت حاضر نیست.

 

 

افزایش بهای نفت در پی التهابات موجود در بازار نفت

روز دوشنبه، اولین روز کاری بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش یافت. دلیل افزایش نفت توجه و نگرانی تجار نسبت به آیندهٔ عرضهٔ نفت عنوان شده است. اما با این حال افزایش تنش های تجاری موجب شده است که قیمت نفت افزایش چندان زیادی نداشته باشد. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۳۶ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۱۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷۸ سنتی، بشکه ای ۶۹.۴۷ دلار صورت گرفت.

 

 

 

 

 

 

گفته می شود حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره ادعای مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس که گفته امضاکنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور بر اثر تطمیع و تهدید معاون پارلمانی رئیس جمهور امضای خود را پس گرفتند، به خبرآنلاین گفت: من فیلم اظهارات آقای ذوالنوری را که در فضای مجازی منتشر شده، دیدم. این کاری خلاف اخلاق بود. من به آقای ذوالنوری گفتم «این حرفی که مطرح کردید خلاف واقع بود». پاسخ داد «خانم سعیدی نماینده مبارکه چنین حرفی را به من زد». به خانم سعیدی گفتم، «شما چنین حرفی به آقای ذوالنوری زدید؟»، خانم سعیدی هم شفاهی در حضور تعدادی از نمایندگان و هم به شکل مصاحبه این مسأله را تکذیب کرد.

 

 

گفته می شود تغییر و تحول در بانک مرکزی ایران، با آمدن عبدالناصر همتی، شتاب گرفته و به نظر می رسد در روزهای آینده، شاهد تغییرات وسیعی در این مهم ترین نهاد پولی کشور باشیم.

شنیده های حاکی از آن است که فشار حلقه نیاوران و کارتل رسانه ای آن جهت تصدی پست های مدیریتی و اعضای هیأت عامل بانک مرکزی در دوره جدید، قوت یافته است. در هفته های گذشته، یکی از اعضای مؤثر ایشان (ف-ن) از خارج کشور جهت رایزنی در این خصوص به ایران فراخوانده شد و جلسات متعددی در این خصوص ترتیب داد، تا شاید این فرد در جایگاه ریاست بانک مرکزی قرار گیرد، و حالا که افراد این جریان تصدی ریاست کل بانک مرکزی را از دست رفته می بیند، درصدد مهره چینی در سمت های مدیریتی بانک مرکزی برآمده اند.

 

 

گفته می شود هرچند ارز قابل توجهی برای واردات کاغذ و تعادل در این بازار تخصیص یافته و در این میان تخلفات عجیبی نظیر واردات ۲۳ میلیون یورو توسط دو شرکت مجهول صورت پذیرفت، کاغذ همچون دیگر کالاها، معادل ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای وارداتش تخصیص یافته، عرضه نمی‌شود و باید کاغذ را به قیمتی حتی بالاتر از ارزش دلاری آن در بازار آزاد تهیه کرد و با توجه به قیمت بسیار نجومی کاغذ در این مقطع، نفس بسیاری از نشریات به شماره افتاده و تدابیر خاصی از سوی رسانه‌های کاغذی در پیش گرفته شده است.

برخی هفته‌نامه و ماهنامه‌ها به صورت انتشار دوهفته‌نامه یا دوماهنامه رفته‌ و یا انتشار نامنظم را در دستور کار دارند و برخی دیگر انتشار را موقتاً متوقف کرده و می‌کنند. درباره روزنامه‌ها که باید روتین منتشر شوند، وضعیت پیچیده‌تر است و تعطیلی روزنامه‌ها که از سال گذشته آغاز شده، با شتاب بیشتری تداوم خواهد یافت و با توجه به آنکه اساساً خرید کاغذ با قیمت آزاد نیز به سادگی ممکن نیست، برخی صاحبان نشریات در پی تعطیلی تا بهبود فضا برآمده‌اند و بدین ترتیب انتظار می‌رود شمار چشمگیری از روزنامه‌ها در نیمه دوم سال تعطیل شوند.

 

 

گفته می شود در یک سال اخیر فساد در کشور روند رو به رشدی داشته و شاید از همین روست که در چند ماه اخیر به خصوص در سال ۹۷، برخورد با مفسدان اقتصادی به صورت جدی آغاز شده است.

 

 

 

 

گفته می شود هفته گذشته محمود صادقی نماینده در مجلس شورای اسلامی از جذب چند نفر از جمله دختر وزیر علوم دولت دهم به عنوان عضو هیئت علمی خبر داده بود. در همین رابطه محمود صادقی گفت: تعدادی از دانشجویان بورسیه‌ای دوران احمدی نژاد اخیرا از محاکم مربوطه حکم عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها را گرفته‌اند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با خلاف قانون خواندن موضوع افزود: وزارت علوم و دانشگاه تربیت مدرس در مقابل آن لایحه دفاعیه داده اند. محمود صادقی تعداد این افراد در دانشگاه تربیت مدرس را ۵ نفر اعلام کرد و با خلاف قانون عنوان کردن وضعیت فرزند وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت: وضعیت وی در این میان با سایرین متفاوت است، زیرا اصل پذیرش او در دانشگاه خلاف قانون بوده و در آخرین روز‌های دولت دهم با شتاب، بورسیه وی مورد تأیید قرار می‌گیرد. او پس از فارغ التحصیلی اصرار بر استخدام به عنوان عضو هیات علمی می‌کند تا اینکه رئیس دانشگاه تربیت مدرس احضار شده و مورد تهدید واقع می‌شود که در صورت استنکاف از جذب وی، حکم انفصال از خدمتش صادر می‌شود. البته اخیرا صلاحیت این خانم در هیات مرکزی جذب وزارت علوم رد شده است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*