رقابت نگران کننده طلاق و ازدواج در بیرجند

آمار ازدواج بیرجند در ۶ سال گذشته کاهش تدریجی داشته و هرچه ازدواج کمتر شده، آمار طلاق در این شهرستان بیشتر شده است.
رئیس اداره ثبت احوال بیرجند در کارگروه اجتماعی فرهنگی این شهرستان از آمار نگران کننده افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر داد و تاکید کرد: این آمار متعلق به شهرستان های سربیشه، خوسف و بیرجند می باشد چون در شهرستان های سربیشه و خوسف دفتر ثبت طلاق وجود ندارد.سریع السیری گفت: در سال ۹۰ تعداد چهار هزار و ۲۱۹، سال ۹۱ تعداد سه هزار و ۹۹۷، سال ۹۲ سه هزار و ۴۷۱، سال ۹۳ تعداد سه هزار و ۱۱۵ ، در سال ۹۴ تعداد دو هزار و ۹۷۸، در سال ۹۵ تعداد دو هزار و ۸۹۹ و در سال ۹۶ تعداد دو هزار و ۷۱۳ واقعه ازدواج در بیرجند ثبت‌شده است.وی با بیان اینکه آمار ازدواج طی ۶ سال اخیر کاهش یافته ، افزود: بیشترین سن ازدواج نیز در این مدت ۲۴ و ۲۵ سال و اختلاف سنی زوجین نیز به‌صورت میانگین صفر بوده است.رئیس اداره ثبت احوال در ادامه به آمار طلاق در بیرجند، سربیشه و خوسف اشاره کرد و افزود: در سال ۹۰ تعداد ۴۷۴ واقعه، ۹۱ تعداد ۵۳۱ واقعه، سال ۹۲ تعداد ۵۷۶ واقعه، سال ۹۳ تعداد ۵۶۸ واقعه و در سال ۹۴ نیز ۶۰۹، در سال ۹۵ تعداد ۶۶۰ و در سال ۹۶ تعداد ۶۶۶ واقعه طلاق در بیرجند به ثبت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین سنی که در آن طلاق رخ‌داده است نیز ۲۵ و ۲۹ سالگی بوده است.
حدادی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بیرجند هم گفت: این کارگروه در سال گذشته با برگزاری ۵ جلسه و ۲۸ مصوبه به کار خود خاتمه داد به طوری که از این تعداد مصوبه در خصوص ۲۵ مصوبه اخذ شده در این کارگروه اقداماتی انجام شد.
وی افزود: سه مصوبه دیگر این کارگروه برای سال جاری باقی ماند که پیگیری‌های لازم در خصوص این مصوبات انجام شده و در دست اقدام است.
۱۵ کودک متکدی در دامن قانون
مسئول مرکز ساماندهی متکدیان بیرجند در این کارگروه از جمع‌آوری ۱۰۶ کودک متکدی در سال گذشته در شهرستان بیرجند خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۶ نفر در نیمه شعبان سال گذشته جمع‌آوری شدند و ۱۴ نفر از این تعداد ایرانی و ۱۲ نفر اتباع خارجی بودند.
منصوره امیرآبادی کودکان کار جمع‌آوری شده در سال گذشته را ۴۸ نفر اعلام کرد و افزود: ۴۷ نفر از این تعداد اتباع خارجی و تنها یک کودک ایرانی بود.
وی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ کودک به اتهام تکدی‌گری در بیرجند دستگیر شدند، افزود: ۱۲ نفر از این تعداد در طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان در نیمه شعبان جمع‌آوری شدند که ۱۱ نفر آنها ایرانی و یک نفر افغانی بوده است.
به گفته وی از ابتدای امسال نیز تاکنون ۱۳ کودک کار در شهرستان بیرجند جمع‌آوری شدند که تمام این افراد را کودکان افغانستانی تشکیل می‌دهند.
خانزاد معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند به حذف کودکان کار از چهارراه‌ها اشاره کرد و گفت: گر چه این کودکان در چهارراه ها دیده نمی شوند اما به معضل‌های دیگری دچار شده‌اند.
وی به بحث تفکیک زباله از مبدأ و مقصد اشاره کرد و گفت: آگهی مناقصه این امر طی سه نوبت در جراید استان به چاپ رسید که متقاضی نداشت و اکنون پیگیر این موضوع با یک شرکت خصوصی هستیم که در صورت موافقت اعضای شورای شهر، کار را به شرکت مذکور واگذار می‌کنیم.
خانزاد با اظهار امیدواری از کم حجم شدن سطل‌های زباله با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ و مقصد، اعلام کرد: با کم حجم شدن سطل‌های زباله شاهد کاهش افراد زباله‌گرد نیز خواهیم بود.
وی با اعلام اینکه شهرداری از نظر قانونی نمی‌تواند با افراد زباله‌گرد برخورد قانونی داشته باشد چرا که کار خلاف قانون انجام نمی‌دهند، اضافه کرد: اما از لحاظ بهداشتی می‌شود با این افراد برخورد کرد چرا که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند.
علیرضا رضایی معاون بهزیستی شهرستان بیرجند نیز از افزایش آمار افغانستانی ها در مناطق مختلف شهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تعطیلی مدارس را در پیش داریم باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.
کودکان کار مشغول زباله گردی
معاون بهزیستی شهرستان بیرجند با اعلام اینکه در فروردین‌ماه امسال با همکاری نیروی انتظامی و مرکز امور ساماندهی متصدیان اقدامات لازم در خصوص جمع‌آوری و شناسایی متکدیان انجام شد، اظهار کرد: همچنین طی این مدت ۳۹ کودک شناسایی شدند که از این تعداد ۱۳ کودک به اداره گذرنامه و بقیه به اداره اتباع خارجه استان معرفی شدند.
رضایی خاطرنشان کرد: طی شش ماه اخیر بحث جمع‌آوری و شناسایی متکدیان به صورت جدی انجام شد گر چه شاهد حضور کمرنگ کودکان و متکدیان بر سر چهارراه‌ها بودیم اما متأسفانه متوجه شدیم که بیشتر این افراد به زباله‌گردی و جمع‌آوری ضایعات مشغول شدند.
وی با تأکید بر اینکه باید بدانیم زمانی که کودکان از چشم پنهان می‌شوند به چه کاری مشغول می‌شوند و چه انجام می‌دهند، افزود: نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که باید مد نظر مسئولان امر قرار گیرد چرا که این امر زنگ خطر است.
جذب حامیان ایتام در روز برات
رئیس کمیته امداد منطقه دو بیرجند نیز از جذب حامی برای ۲۵ یتیم در روز برات در آرامستان بیرجند خبر داد و گفت: پدیده تکدی‌گری به دو صورت است؛ برخی به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند و برخی نیز از نیازمندان واقعی هستند.
خزاعی به مراجعه اتباع خارجی به کمیته امداد اشاره کرد و افزود: بسیاری از این افراد با مشکلات درمانی مواجه هستند که برای مساعدت به کمیته امداد مراجعه می‌کنندبنابراین باید مشخص شود که اداره اتباع خارجی استان در زمینه درمان این افراد چه اقداماتی انجام می‌دهد.
معاون اداره تبلیغات اسلامی بیرجند با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از تکدی گری‌ها فقر و اعتیاد است، گفت: در این راستا دوره‌های آموزش پیشگیری از اعتیاد را برنامه ریزی کرده ایم.
مرتضی میرفقر، اعتیاد و بیکاری را ریشه تکدی‌گری دانست و عنوان کرد: تکدی گری علاوه بر اینکه چهره زیبا و آراسته شهر را مخدوش می‌کند از مصادیق کسب حرام محسوب شده و در کلام معصومان(ع) مذمت شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*