گپ و گفتی برای درخت با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ریشه ات پایدار باد

جلوی خاک ها را گرفته ، هر چند مساحت چندانی را اشغال نمی کند، اما حالا او قهرمان این بیابان است برای حفاظت از انواع فرسایش ها تا مبادا نفس کویرنشینان به شمارش افتد به راستی که باید گفت ریشه ات پایدار باد .امروز پانزدهم اسفند ماه، نخستین روز از هفته منابع طبیعی است و روز درختکاری نامگذاری شده است. شاید کاشت یک نهال فعالیت مناسبی برای جشن گرفتن این روز باشد. اما ایران سرزمین پهناوری است. هنگامی که در جنوبش درختان جوانه می زنند در سرزمین های شمالی آن هنوز برف می بارد. پس باید اصولی جلو رفت و برای خاک هر شهرش جهیزیه ای جداگانه و در خور چید.در ایران از دیرباز کاشتن درخت و گیاه اهمیت خاص داشته و مورد توجه بوده است، چنانچه در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید نماد درخت یا سرو دیده می شود.مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به امروز خراسان جنوبی می گوید: اراضی جنگلی، موجب نفوذ نزولات آسمانی درخاک و ذخیره این نزولات می شوند. پوشش های گیاهی به ویژه درختان در کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت واحدهای صنعتی، خودروها و منازل تاثیر زیادی دارند و از سوی دیگر یکی از منابع مهم تولید اکسیژن مورد نیاز جانوران و انسان به شمار می آیند. جنگل ها موجب تعدیل آب و هوای محیط می شوند.
اهمیت جنگل های استان
جنگل های استان جزو منطقه اکولوژیکی ایران تورانی بوده که مساحت آن ۶۲۷ میلیون و ۷۲۲ هزارهکتار، حدود ۴/۴ درصد جنگل های کشور، ۵/۱۳ درصد جنگل های ناحیه رویشی ایران تورانی و ۳/۴ درصد مساحت عرصه های منابع طبیعی استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است که از این میزان ۳۱۱۳هکتار را جنگل های نیمه انبوه (پوشش۵۰-۲۵درصد) و ۶۲۴۶۰۹ هکتار را جنگل های تنک(۲۵-۵ درصد) به خود اختصاص داده است.جنگل های این استان اغلب از گونه های با ارزش بنه، بادامک( بادامشک) و در بعضی از مناطق ارغوان ، سنو(زبان گنجشک کوهی) انجیر وحشی، ارژن، دیودال و تنگرس وکهور نیز دیده می شود.وی درباره اهمیت جنگل های استان می گوید: جنگل های استان از چندین جهت حائز اهمیت می باشند، تولید اکسیژن، تعدیل و تنظیم درجه حرارت، تغذیه سفره آب های زیر زمینی،حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش آن و کاهش سیل و طوفان و ریزگردها، جذب گازهای آلاینده محیط زیست، پناهگاه حیات وحش، تولید محصولات فرعی جنگلی و گیاهان داروئی و کمک به اقتصاد ساکنین عرصه ها از طریق جمع آوری و فروش گیاهان دارویی و محصولات فرعی جنگلی، توریسم و صنعت گردشگری تنها بخشی از اهمیت این موضوع است
روند تخریب ادامه دارد
وی درباره چالش های بخش جنگل در این استان می گوید: رویشگاه های جنگلی به عنوان یک منبع ژنتیک و اندوختگاه علمی، آموزشی و پژوهشی برای نسل حاضر و آینده محسوب می شوند. بررسی های انجام شده در رویشگاه ها و ذخیره گاه های استان، گویای روند تخریبی منطقه بوده و در یک ارزیابی کلی تفاوت فاحشی را بین جمعیت های حیات وحش و پوشش گیاهی نشان می دهد. وی شرایط سخت اقلیمی منطقه نظیر بارندگی کم، نوسانات شدید حرارتی، تبخیر و تعرق بالا، بروز خشکسالی (مشاهده خشکیدگی چشمگیر گونه های جنگلی بنه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بادامک که یکی از چالش های مهم استان می باشد) را اولین چالش جنگل ها دانست.
به گفته وی در حال حاضر۳/۴ درصد عرصه های منابع طبیعی استان را اراضی جنگلی به خود اختصاص داده که برای رسیدن به حداقل استانداردهای جهانی( حدود ۱۰ درصد) بایستی سطح جنگل از ۶۲۷۷۲۲ هکتار فعلی به ۱۵۰۷۹۷۲هکتار برسد.
افزایش سطح جنگل با مشارکت مردم و ارگان ها
وی می افزاید: توسعه نهالستان و افزایش تولید نهال بطوری که ظرفیت تولید نهال به یک میلیون اصله در سال برسد و برنامه ریزی برای افزایش کاشت گونه های بومی و سازگار با شرایط کم آبی استان نظیر بنه و بادامک انجام پذیرد.
وی ابراز امیدواری کرد همه دستگاه های دولتی، غیر دولتی و مردم دوستدار طبیعت استان در حفظ و نگهداری این سرمایه ملی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را یاری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*