دشت بشرویه در وضعیت بحرانی ممنوعه

دشت بشرویه به حالت ممنوعه بحرانی در آمده است. رئیس آب منطقه ای فردوس با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان برداشت آب در استان به دشت بشرویه اختصاص دارد.
علی رحیمی رئیس آب منطقه ای فردوس در نهمین نشست شورای حفاظت آب شهرستان بشرویه افزود: متأسفانه طبق آخرین آمار شهرستان بشرویه بیشترین برداشت آب را به میزان ۵ هزار و ۴۲۱ ساعت در سال داشته است.
رحیمی گفت: بنا به دلایلی از جمله مصرف زیاد و افت سفره های زیر زمینی دشت بشرویه متاسفانه دشت و منابع آبی این شهرستان از حالت ممنوعه به حالت ممنوعه بحرانی تبدیل شده است که جای نگرانی دارد. رئیس آب منطقه ای فردوس از همراهی کشاورزان در خصوص مدیریت آب تشکر کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد کشاورزان از طرح کنتورهای هوشمند رضایت کامل دارند که خوشبختانه تاکنون هیچ اعتراض و شکوائیه ای مبنی بر کم شدن حجم آب موتور پمپ های کشاورزی نداشته ایم.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰هزار حلقه چاه کشاورزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این چاه ها به کنتور هوشمند مجهز شده اند که این نشان از همیاری و همکاری کشاورزان دارد.رحیمی عنوان کرد: طی نشست های متعدد با کشاورزان و نمایندگان آنها مقرر شد تا برای سال زراعی آینده میزان آب بها همانند سال قبل باشد و تا ۷۰ درصد حجم برداشتی شارژ و مابقی در کارت های هوشمند کشاورزان ذخیره خواهد شد.
احداث منبع آبی جدید، غیر ممکن
رئیس امور آب منطقه ای فردوس همچنین گفت: تمام فعالیت و اقدامات ما در زمینه مدیریت منابع آبی به منظور حفظ آب برای نسل آینده است چرا که با توجه به کمبود بارندگی ها باید همین منابع موجود را تا حداقل ۴۰ سال آینده حفظ نماییم.وی عنوان کرد: مجوز برای احداث یک منبع آبی جدید با توجه به شرایط بحرانی در بشرویه اصلا به صلاح نیست و امکان پذیر نخواهد بود.
رحیمی بیان داشت: تنها راه نجات حفظ منابع آبی، مدیریت و خرید چاه های بلااستفاده کشاورزی است که با تامین اعتبار این امر محقق خواهد شد.رئیس امور آب منطقه ای فردوس افزود: برای احداث چاه آب شرب در دو منطقه خدآفرید و نیگنان بشرویه کارهای مطالعاتی آغاز شده که امید داریم با تامین اعتبار و مجوز از سوی استانداری این امر نیز صورت گیرد.
روش های نوین آبیاری ترویج شود
علیرضا زمان زاده فرماندار شهرستان بشرویه نیز در این نشست ضمن تشکر از حافظان منابع آبی گفت: همه ما بر این باور هستیم که آب یک نعمت الهی است و باید در مصرف و استفاده صحیح از آن گام برداریم، چرا که این نعمت رو به اتمام است.وی افزود: در راستای هر چه بهینه مصرف کردن آب چه در امور کشاورزی و چه صنایع باید به سمت روش های نوین پیش رویم که به رغم مصرف کم آب بهره وری بیشتری را شاهد باشیم که برای تحقق این امر نیز نیازمند همکاری نظام صنفی کشاورزی و متولیان امور کشاورزی هستیم. فرماندار شهرستان بشرویه ادامه داد: متأسفانه قسمت اعظمی از کشاورزی بشرویه به صورت سنتی و طبق روش های گذشتگان مدیریت می شود لذا شاهد مصرف بسیارآب در روش های سنتی هستیم. وی خواستار آشنایی کشاورزان با روش های نوین آبیاری توسط متولیان امر شد.
فرماندار شهرستان بشرویه عنوان کرد: دشت آبی بشرویه حتما باید مدیریت و کنترل شود چرا که این دشت در شرایط بحرانی قرار گرفته و مدت ۱۸ سال است که با خشکی دست و پنجه نرم می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*