در نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان شد: زخم کاری شپشک

۹۰هزار هکتار تاغزارهای خراسان جنوبی آلوده به شپشک سفید. این خبری بود که لابه لای خبرهای خوب مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در نشست خبری روز گذشته به مناسبت آعاز هفته منابع طبیعی عنوان شد و تن دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی را لرزاند.خبری که قسمت تلخ تر آن اختصاص نیافتن اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت وحشتناک بود چرا که با وجود نیاز ۵۵ میلیارد تومانی برآورد شده آن در سال گذشته فقط تاکنون ۳۵ میلیون از آن اختصاص یافته است. نصرآبادی با اشاره به اینکه ۹۰ هزار هکتار از تاغزارهای استان آلوده به آفت شپشک سفید هستند، عنوان کرد: از مجموع تاغزارهای آلوده ۳۵ هزار هکتار بحرانی است که تا کنون کمتر از ۴ هزار هکتار پاکسازی شده است. وی این موضوع را برای خراسان جنوبی مهم دانست و ابراز امیدواری کرد شاید این موضوع نیز با کمک مردم کاهش یابد البته اگر ملزومات مبارزه با آن فراهم شود.وی با بیان اینکه امسال محوریت کار در هفته منابع طبیعی را بر ارتباط با مردم قرار داده ایم، افزود: نشست مستقیم و صمیمانه با مردم در شهرستان های استان یکی از برنامه های شاخص اداره کل در هفته منابع طبیعی است. وی گفت: امسال روز درختکاری در تمامی مزارهای شهدای گمنام شهرستان ها انجام خواهد شد.
توزیع یک میلیون اصله نهال
وی گفت: در مجموع طی سال ۹۶، یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در سطح استان توزیع شده است. وی افزود: از این تعداد ۴۲۰ هزار اصله نهال غیر مثمر رایگان پس از اقامه نماز جمعه این هفته در تمامی شهرستان ها بین مردم توزیع خواهد شد و مابقی نهال ها در قالب جنگل های دست کاشت و طرح های بیابان زدایی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.وی با اشاره به اینکه خوشبختانه چهار میلیون متر مکعب در سازه های آبخیزداری کنترل آبگیری ها را داشته ایم، گفت: رژه مشترک در یگان های حفاظت مرتبط با محیط زیست در روز پنجشنبه در سطح شهر بیرجند، سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه و صدور و اعطای کارت همیار طبیعت برای مسئولان از جمله استاندار و نماینده ولی فقیه در استان در روز درختکاری از دیگر اقدامات و برنامه های اداره کل در هفته منابع طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز طبیعی (پوشش جنگلی) در استان خراسان جنوبی کمتر از یک متر مربع است و دومین استان بیابانی در کشور هستیم، عنوان کرد: متأسفانه دو برابر متوسط جهانی فرسایش خاک در استان داریم اما وضعیت استان به لحاظ گرد و غبار نسبت به برخی از استان ها بهتر است که این مهم نشان از عملکرد بسیار خوب منابع طبیعی استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*