گزارش امروز خراسان جنوبی از قیمت دارو :افزایش قیمت دارو

طی یکسال گذشته افزایش قیمت برخی از داروها بصورت ممتد و با شیب ملایمی افزایش یافته است. علاوه بر این برخی داروخانه های استان به ویژه دربیرجند برخی اقلام مشابه دارویی را با قیمت های بالا و متفاوت عرضه می کنند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، هرچند از نظربرخی شهروندان شرایط تهیه دارو برای بیماران طی سالهای گذشته روند بسیار خوبی داشته ونمی توان منکر خدمات دولت در حوزه بهداشت و درمان شد اما افزایش قیمت داروهای پر مصرف در مدت اخیر گلایه هایی را در پی داشته است.
کارمند یکی از داروخانه ها در خیابان طالقانی بیرجند می گویدکه قیمت برخی داروها هر چند تغییر چندانی نداشته اما بهای برخی دیگر هم هر هفته افزایش داشته است، مانند شربت دیفن هیدرامین که از ۱۴۰۰ تومن به ۴ هزار تومان رسیده است.از نظر او چون مردم مجبورند از دارو استفاده کنند بنابراین از گرانی آن هم نمی پرسند و آنچه از همه بیشتر مشهود بوده افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مکمل ها و اقلامی مانند شیر خشک، سرلاک و….. بوده است.مسئول یکی دیگر از داروخانه های سطح شهر به افزایش قیمت داروهای خاص و هم چنین برخی از اقلام داروهای گیاهی اشاره می کند و می گوید: نبود برچسب قیمت ها روی داروها باعث شده مردم فکر کنند داروخانه خود قیمت را بالا می برد و این در حالی است که ما نمی توانیم دخل و تصرفی در قیمت ها داشته باشیم .
او ادامه می دهد: طی چهار سال گذشته قیمت ها تقریبا تثبیت شده بود تا اینکه در چند وقت گذشته به صورت ممتد داروهای معمولی گران شد. به هر صورت می توان گفت که قدرت مردم در خرید دارو کم است و قیمت داروها برای استفاده مردم عادی بالاست.بنابر مشاهدات خبرنگار ما و دریافت نظر برخی شهروندان، افزایش چند درصدی قیمت همین اقلام دارویی هم برای مردم سنگین است و کاهش و تثبیت قیمت ها باید پیگیری شود.
تایید افزایش قیمت برخی داروها
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزایش قیمت برخی از داروها را تایید می کند و می گوید: قیمت برخی از داروها مانند انواع مولتی ویتامین (قطره، شربت و کپسول) در سال جاری سه بار تغییر کرده و یا بطور مثال قیمت دیفن هیدرامین از ۱۴۰۰ تومان به ۲۴۰۰ و بعد به ۴ هزار تومان افزایش یافته است .
دکتر کبری ناصری معتقد است که برخی از داروها تا ۲۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند که این موضوع پیش از آنکه مردم را ناراضی کند داروخانه دار را بعد از دیدن فاکتورها ناراحت و نگران کرده است .
او به این سوال که چرا قیمت برخی از داروها از این داروخانه تا داروخانه بعدی متفاوت است، پاسخ می دهد: تعیین قیمت داروها در کمیته مشترکی در سازمان غدا و دارو انجام می گیرد، قیمت های اعلامی نیز توسط کارخانجات دارویی، شرکت های توزیع و بیمه های درمانی قابلیت اجرایی دارد و داروخانه ها نیز بر اساس فاکتور خریدشان دارو را عرضه می کنند.
گزارش شکایت و تخلف
او می گوید: بر اساس منبع تهیه مواد اولیه و مواد جانبی تهیه دارو ، قیمت شرکت های تولیدی با نظر کمیته قیمت گذاری سازمان غذا و دارو می تواند متفاوت باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در این مورد به وفور تخلفاتی مشاهده می شود، می افزاید: شکایات زیادی در زمینه قیمت داروها و گرانی آنها داشته ایم که در حال حاضر می توانم به سه مورد تخلف هم اشاره کنم.دکتر ناصری با اشاره به افزایش قیمت داروها در مقطعی از زمان بدلیل گران شدن شیشه و بسته بندی داروها ادامه می دهد: با وجود این افزایش قیمت ها در سال جاری شاهد گرانی تدریجی در انواع داروها هستیم که طی سفری که به تهران دارم این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
گرانی دارو مشهود نیست
از طرفی رئیس انجمن داروسازان خراسان جنوبی می گوید: قیمت برخی از اقلام دارویی در سال جاری فقط رشد ۱۰ درصدی داشته اند، افزایشی که داروخانه ها هیچ دخل و تصرفی در آن دارند چرا که از طریق شرکت های تولیدی و با تایید وزارت بهداشت، نرخ ها به داروخانه ها اعلام می شود.دکتر علی محمد محمدی هم چنین معتقد است که داروها بطور کلی در ایران ارزان هستند ولی با در نظرگرفتن اقتصاد خانوار می توان گفت بخشی از درآمدها به این سمت سوق داده می شود با اینحال در مجموع گرانی دارو در جامعه مشهود نیست.وی با بیان اینکه شرکت های دارویی در انحصار دولتند بنابراین نظارت کافی بر آنها وجود دارد و دولت اجازه نمی دهد براحتی قیمت ها را افزایش دهند، ادامه می دهد: افزایش قیمت دارو ابتدا باید در شورای رقابت و قیمت گذاری به تایید برسد در غیر این صورت شرکت ها چنین حقی ندارند.
او افزایش قیمت ارز را با توجه به اینکه برخی از مواد اولیه دارو ازخارج تامین می شود را در گرانی دارو مؤثر می داند و می افزاید: در مقایسه با خیلی از کشورها حتی کشورهای منطقه قیمت توزیع دارو نیز در ایران ارزان است.
افزایش قیمت برای جلوگیری از مصرف بی رویه
رئیس انجمن داروسازان خراسان جنوبی به فاکتورهای خرید داروها و ثبت سیستماتیک آنها اشاره می کند و با بیان اینکه در سال جاری در هیچکدام از داروها جهش عجیب و غریب و یکباره ای نداشته ایم، می گوید: بیشتر داروها قیمتشان از سال گذشته هم چنان ثابت است ولی قیمت برخی از داروها هم آنقدر پایین بوده که شاهد مصرف بی رویه و بیش از حد آنها بوده ایم بنابراین اندکی افزایش یافته است.
دکتر محمدی ادامه می دهد: اگر قیمت داروها واقعی شود مصرف مردم هم واقعی خواهد شد و در حال حاضر چون قیمت دارو پایین است مردم اصرار به استفاده بدون نسخه انواع داروها دارند.
وی با بیان اینکه قیمت دارو هم در کنار بقیه اقلام متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است، اعلام می کند که تاکنون هیچ دستورالعملی برای برداشتن تعرفه از داروهای ارزان به ما اعلام نشده است.
افزایش قیمت داروهای خاص
وی با اشاره به افزایش قیمت داروهای خاص به دلیل بالا رفتن نرخ ارز ادامه می دهد: این داروها وارداتی هستند و این افزایش قیمت معقول است. ولی مردم این گرانی را با سبد کالایی و درآمد خودشان مقایسه می کنند و فکر می کنند رشد زیادی داشته است.
طلب میلیاردی داروخانه ها از بیمه ها
دکتر محمدی داروخانه ها را کمک کار بخش سلامت جامعه می داند که از بیمه ها طلب زیادی دارند و بطور متوسط با توجه به وجود ۹۰ داروخانه در سطح استان هر کدامشان ۱۲۰ میلیون تومان از ۶ ماه گذشته طلبکارند که این ظلم بزرگی به آنهاست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت داروها در داروخانه ها با هم متفاوت است اینگونه پاسخ می دهد که دو عامل در اینجا مطرح است یکی اینکه قیمت داروهای یک شرکت تولید کننده ممکن است از دیگری مناسب تر باشد و از طرف دیگر ممکن است خطای انسانی رخ داده باشد که براحتی قابل پیگیری است.
نمی توانیم دارو را گران بفروشیم
وی با تاکید بر اینکه داروخانه ها نمی توانند دارویی را گران بفروشند چون در آخرماه از طرف کارشناسان بیمه قیمت ها بررسی شده و نمی توانند پولشان را دریافت کنند، می گوید: حذف فرانشیز از بیمه همگانی سلامت از دیگر عواملی است که مردم احساس می کنند خدمات درمانی و داروها رشد قیمت داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*