دکتر مجیدی در نشست تخصصی میراث مکتوب، ایران اسلامی و حافظه جهانی ارائه کرد: راهکارهایی برای معرفی میراث مکتوب

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی و استاد مرمت نسخ خطی با بیان اینکه باید کمیته ملی حافظه جهانی در استان تشکیل شود، اظهار کرد: ضرورت این نشست و اجرای این کارگاه بر حفظ میراث نیاکان ما می باشد تا از مصادره فرهنگی جلوگیری کنیم. «دکتر مجیدی» روز گذشته در نشست تخصصی میراث مکتوب، ایران اسلامی و حافظه جهانی، تأکید کرد که در خراسان جنوبی همچنین باید شورای هماهنگی نهادهای مسئول میراث سریع تر ایجاد شود. وی خاطر نشان کرد که طرح مجمع خیرین حافظ میراث مستند را ارائه کردیم که اکنون بهتر است اجرایی شود. به گفتۀ وی تلاش اصلی باید در فرهنگ سازی و فراگیر شدن این موضوع باشد تا مردم هم در این راستا گام بردارند و با ایجاد موزه هایی در هر شهر، مردمی که نسخ خطی دارند اعتماد کرده و آن را در اختیار آنان قرار دهند.
نبود رویکرد بین الملل در استان
این مقام مسئول با بیان اینکه هدف کمیته ملی حافظه جهانی تسهیل در امکان دسترسی به اسناد و آگاهی بخشی می باشد، عنوان کرد: تدبیر این کمیته نیز شناسایی میراث، بالا بردن آگاهی جهانی، حفاظت و دسترسی است. «مجیدی» تأکید کرد که اگر به دنبال جذب گردشگر و تأمین مالی از این حوزه هستیم باید بدانیم که گردشگر فرهنگی به دنبال مفاخر، مشاهیر، بناها، میراث ناملموس و مکتوب هستند. وی اضافه کرد: متأسفانه اکنون در استان رویکرد بین الملل وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانیم در این زمنیه درآمدی داشته باشیم. به گفتۀ وی خراسان جنوبی با وجود تمام پتانسیل هایی که در این زمینه دارد استانی محروم نیست ولی چگونگی استفاده از آن را یادنداریم و نه خودمان این میراث را شناخته ایم و نه آن را شناسانده ایم. دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در همین راستا توصیه کرد که ستاد معرفی توانمندی های خراسان جنوبی تشکیل شود.
وضع میراث مکتوب در استان نامطلوب است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه متأسفانه وضع میراث مکتوب در استان بسیار نامطلوب است، اظهار کرد: میراث مکتوب در پیشرفت بشر نقش مؤثری دارد. «رمضانی» افزود: بخش عمده پیشرفت کشورهای غربی به دلیل استفاده از تجاربی است که در اسناد مکتوب وجود دارد و حتی از میراث دیگر کشورها نیز استفاده کامل را برده اند. وی ادامه داد: متأسفانه بخش عمده ای از میراث فرهنگی و مکتوب ایران نیز در دیگر کشورها نگهداری می شود و حتی در استان خراسان جنوبی با وجود اسناد بسیاری که وجود دارد اما برای جمع آوری آنان کاری انجام نشده است.
در مصادره فرهنگی به سر می بریم
استاد دانشگاه بیرجند و پژوهشگر استان نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد: امروزه دیگر نباید بحث بر سر تهاجم فرهنگی باشد بلکه اکنون مصادره فرهنگی داریم. «دکتر زهرا علیزاده بیرجندی» تأکید کرد که اهمیت میراث مکتوب در کارکرد هویتی آن می باشد که باعث احیای هویت می شود و البته از این بخش غافل مانده ایم. وی خاطر نشان کرد که کشورهای همسایه ما امروزه در تلاش هستند که مفاخر و مشاهیر ما را برای خود داشته باشند و حتی مراسم پاسداشت آنان نیز با شکوه تر از ما برگزار می کنند و این خود نوعی مصادره فرهنگی می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*